هرچند پیشرانههای دیزلی بیشتر با پیکاپها و کامیونها شناخته میشوند اما خودروهای اسپرت و پرفورمنس زیادی هم با این نوع پیشرانه ساخته شدهاند که در ادامه با جذابترین آنها آشنا خواهیم شد.
آئودی Q7 V12 TDI
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 توربو |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۵.۵ ثانیه |
اگر پیشرانهٔ V12 دیزلی را در گوگل جستجو کنید، تنها خودرویی که پیدا خواهید کرد آئودی Q7 خواهد بود. این نیروگاه ۶ لیتری زیر کاپوت نسل اول Q7 قرار گرفت و با گشتاور عظیم ۱۰۰۰ نیوتن متری، شتاب صفرتاصد ۵.۵ ثانیه را برای شاسیبلند آئودی فراهم کرد. این خودرو همچنین میتوانست به حداکثر سرعت بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما آئودی طبق توافق با خودروسازان آلمانی این عدد را روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود. قرار بود از این پیشرانه حتی در سوپرکار R8 هم استفاده شود اما این پروژه نهایتاً لغو شد.
فولکسواگن گلف GTD
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۷.۱ ثانیه |
در خانوادهٔ گلف نسخهٔ GTI بسیار مشهور است اما شاید خیلیها از نسخهٔ GTD علیرغم سابقهای چهلساله، خبر نداشته باشند. داستان اولین گلف دیزلی پرفورمنس در سال ۱۹۸۲ آغاز شد یعنی زمانی که پس از بحران نفتی دههٔ ۷۰، به دلیل افزایش سرسامآور قیمت بنزین، خودروهای دیزلی محبوب شده بودند. هرچند در نسلهای چهارم و پنجم گلف نام GTD کنار گذاشته شد اما در نسل ششم دوباره شاهد بازگشت آن بودیم. بااینحال، پس از فیسلیفت نسل کنونی، فولکسواگن نسخهٔ GTD را حذف و در عوض روی مدلهای eHybrid و GTE تمرکز کرده است. آخرین گلف GTD مصرف سوخت باورنکردنی زیر ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر داشت و با یک باک گازوئیل میتوانست تا ۱۱۰۰ کیلومتر را طی کند.
فورد فوکوس ST دیزل
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۷.۶ ثانیه |
فوکوس ST دیزل تنها خودروی دیزلی آمریکایی در این لیست محسوب میشود. این خودرو هم مثل گلف GTD اخیراً از روی خط تولید کنار رفته است. هرچند فوکوس دیزلی با شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیهای کندترین خودروی لیست ما بهحساب میآید اما هنوز هم هاچبک اسپرتی با هندلینگ چابک و رانندگی جذاب است. این خودرو حتی گشتاوری مشابه هوندا سیویک تایپ R دارد درحالیکه مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که این عدد در رانندگیهای شهری بهندرت از ۶ لیتر فراتر میرود.
آلپینا XD4
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 چهار توربو |
قدرت | ۳۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۴.۶ ثانیه |
آلپینا علاوه بر نسخهٔ بنزینی، اقدام به ساخت نسخهٔ دیزلی پرفورمنس محصولات بامو هم میکند. ازجملهٔ این خودروها میتوان به D3 بر اساس سری ۳ و D5 بر اساس سری ۵ اشاره کرد اما مطمئناً هیجانانگیزترین خودرویی دیزلی آلپینا، XD4 و برادر سادهتر آن، XD3 است. در این خودرو از نسخهٔ اصلاحشدهٔ پیشرانهٔ دیزلی B57 بامو استفاده شده که به چهار توربوشارژر مجهز شده است. اصلیترین مزیت XD4 مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتری آن است درحالیکه برای مقایسه، X4 M40 بنزینی با ۳۶۰ اسب بخار قدرت بهصورت ترکیبی حدود ۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند. XD4 تعادلی منصفانه بین پرفورمنس و مصرف سوخت برقرار گرفته است.
آئودی SQ7 TDI
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه |
آئودی پس از ایدهٔ دیوانهوار Q7 V12 دیزلی، در سال ۲۰۱۶ دوباره به سرش زد و هیولای دیزلی دیگری خلق کرد. این بار اما آلمانیها یک پیشرانهٔ V8 دیزلی با دو توربوشارژر و یک سوپرشارژر برقی برای کاهش تأخیر توربو توسعه دادند. آئودی مجبور شد در SQ7 فقط برای تأمین انرژی سوپرشارژر برقی، از یک سیستم الکتریکی مجزای ۴۸ ولتی استفاده کند. این موتور ۴ لیتری V8 دیزلی با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور، میتوانست متنفرترین افراد از گازوئیل را هم تحت تأثیر قرار دهد زیرا حداکثر قدرت خود را بین ۳,۷۵۰ تا ۵,۰۰۰ rpm ارائه میکرد و حداکثر گشتاور موتور هم تقریباً از حالت درجا یعنی دور ۱,۰۰۰ rpm در دسترس بود.
بنتلی بنتایگا دیزلی
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه |
همان پیشرانهٔ دیزلی آئودی برای مدت کوتاهی در سینهٔ بنتایگا هم قرار گرفت تا اولین و تنها بنتلی دیزلی تاریخ متولد شود. این نسخه با شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه، پرفورمنسی بسیار نزدیک به نسخهٔ بنزینی V8 داشت که با ۵۵۰ اسب بخار قدرت ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. به همین دلیل، بنتایگا دیزلی از پشت فرمان هرگز نشان نمیداد که زیر کاپوت خود یک موتور گازوئیل سوز دارد. این شاسیبلند مجلل همچنین با مصرف سوخت بسیار مناسبی داشت و در هر کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۸ لیتر گازوئیل مصرف میکرد درحالیکه این رقم در نسخهٔ V8 بنزینی به ۱۱.۵ لیتر میرسید.
بامو 640d
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۵.۱ ثانیه |
نسل قبلی بامو سری ۶ کوپهٔ جذابی بود که در کنار نسخههای بنزینی، یک نسخهٔ دیزلی بنام 640d هم داشت. این نسخه گزینهای عالی برای پیمایشهای بزرگراهی طولانی بود و به لطف مصرف سوخت ترکیبی زیر ۶ لیتر در هر صد کیلومتر، بدون نیاز به توقف در پمپ سوخت راننده را به هرجایی که میخواست میرساند. 640d همچنین با اطمینان شتاب میگرفت و هندلینگ خوبی داشت. بااینحال، این کوپهٔ جذاب آلمانی وقتی از بزرگراه فاصله میگرفت برخی مشکلات را بروز میداد و روی دستاندازها سواری خشکی داشت.
پورشه پانامرا
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۶.۰ ثانیه |
نسل اول پانامرا در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و حدود دو سال بعد پورشه یک نسخهٔ دیزلی را به خانوادهٔ آن اضافه کرد. این نسخه با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو و ۲۵۰ اسب بخار قدرت و مصرف ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، کممصرفترین خودرو در کل سبد محصولات پورشه محسوب میشد. پس از فیسلیفت سال ۲۰۲۳ نیز قدرت نسخهٔ دیزلی پانامرا به ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. به لطف باک سوخت بزرگ ۸۰ لیتری، پانامرا دیزلی میتوانست با یک باک بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر را طی کند. بااینحال، قوانین سختگیرانهتر آلایندگی و کاهش تقاضا باعث شد پورشه در سال ۲۰۱۸ نسخهٔ دیزلی پانامرا را حذف و در عوض روی نسخههای هیبریدی تمرکز کند.
مرسدس بنز C30 CDI AMG
پیشرانه | ۳.۰ لیتری ۵ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۶.۸ ثانیه |
با نگاه کردن به طراحی اسپرت و ظریف مرسدس C30 CDI AMG متوجه نخواهید شد که زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانهٔ ون اسپرینتر قرار گرفته است. البته این پیشرانه برای استفاده در C کلاس تغییراتی را تجربه کرد که شامل افزایش حجم از ۲.۷ لیتر به ۳ لیتری و تجهیز به سیستم سوپاپ DOHC بود. این کار قدرت را از ۱۷۰ به ۲۳۰ اسب بخار افزایش داد. C30 اولین و آخرین خودروی دیزلی ساخت AMG بود. این خودرو اما به دلیل پرفورمنس نهچندان چشمگیر و قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد و مرسدس در پایان سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشت.
فولکسواگن بلواسپرت
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۶.۲ ثانیه |
فولکسواگن که در دههٔ ۲۰۰۰ سرمایهگذاری زیادی روی خودروهای دیزلی کرده بود، در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۹ کانسپتی بنام بلواسپرت را معرفی کرد. این یک خودروی اسپرت موتور وسط جمعوجور با طراحی جذاب و پیشرانهٔ دیزلی بود که از گلف GTD گرفته شده بود. قرار بود بلواسپرت روی پلتفرمی بنام Mimo ساخته شود که با آئودی و پورشه مشترک بود. پورشه قصد داشت روی این پلتفرم رودستر جدیدی بسازد که پایینتر از باکستر قرار گیرد و آئودی هم برنامهٔ تولید مدلی بنام R4 را داشت اما با رسوایی دیزلگیت در سال ۲۰۰۹ این برنامهها لغو شد.
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۳قطعا جذاب ترین اسپرت دیزل تاریخ AUDI R8 V12 TDI هست حیف که همون کانسپت موند. بعد ۱۵ سال هنوز دلم براش میره
پیام۲
۲۳ خرداد ۱۴۰۳نمیشد یه عکس از پورشه پشت یه ساختمون میذاشتین؟🫣
omqali
۲۴ خرداد ۱۴۰۳تولید شدا
sinasvj
۲۲ خرداد ۱۴۰۳حیف هیچوقت ماشین سواری دیزلی توی ایران محبوب نشد وگرنه بنظرم فوق العاده هستن
Blast
۲۳ خرداد ۱۴۰۳این بیمر زیبا رو آدم میبینه دلش میسوزه
راستی طراحی نسل f12 و f13 با نادر فقیه زاده بوده
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Diesel-7.jpg
علی
۲۵ خرداد ۱۴۰۳محبوب نشد چون از سال ۵۷ به بعد سواری دیزل پلاک نمیدن در واقع ممنوعه.
پیرمرد قدیمی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳زیبا ترین خودرو برای من فولکس واگن بلواسپرت بود ؛ و تعجب آور اینکه با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۴ سیلندر توربو خروجی گشتاورش ۳۵۰ نیوتون متره که هرچند مزیت موتور دیزلی گشتاور بالاشون هست.
باتشکر از آقای امیر دهقان
...
۲۲ خرداد ۱۴۰۳بعد از سالها هنوزم که هنوزه Q7 جذابیت خودشو حفظ کرده و بنظرم آئودی واقعا خیلی پیشرفت کرده
به شخصه خودم اگر داخل بازاری مثل آمریکا میتونستم خودرو انتخاب کنم برعکس اکثریت که سراغ بی ام و و بنز میرند من صد در صد آئودی رو انتخاب میکردم به خاطر طراحی جذاب و موتور های عالیش
...
۲۲ خرداد ۱۴۰۳بعد از سالها هنوزم که هنوزه Q7 جذابیت خودشو حفظ کرده و بنظرم آئودی واقعا خیلی پیشرفت کرده
به شخصه خودم اگر داخل بازاری مثل آمریکا میتونستم خودرو انتخاب کنم برعکس اکثریت که سراغ بی ام و و بنز میرند من صد در صد آئودی رو انتخاب میکردم به خاطر طراحی جذاب و موتور های عالیش.
گاس فرینگ
۲۲ خرداد ۱۴۰۳یکی از اقوام که توی آلمان زندگی میکنه میگفت که توی اونجا آئودی بین افراد متمول برند محبوبیه و حتی محبوبیتش از بنز و ب ام و هم بیشتره مدل R8 هم غالبا زیر پای بچه پولدارا و فوتبالیست هاست
۲۲ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Diesel-1.jpg
این خیلی ماشین خوشگلیه تو ایران جاش خالیه واقعا ماشین خوبیه من از نوجونی تو سال ۸۸ از این ماشین خوشم میومد
من بچه مدرسه ای که بودم بابام ماکتش برام خریده بود رنگش سیاه بود من بچه بودم حالیم نمیشد لاستیکاشو در آوردم حیف شد بعد چند سال رنگش هم پریده☹️
ولی یه ماشین عالیه
...
۲۲ خرداد ۱۴۰۳Q7 واقعا ماشین بی حاشیه و درجه یکی بوده و هست
مطمئناً اگر داخل بازاری آزاد بودم انتخاب اولم برای خودروی خوانوادگی q7 یا rs6 بود
18:45
۲۲ خرداد ۱۴۰۳اولین کمپانی هم که به موتورهای دیزل بها و جون دوباره داد، مرسدس بود اون هم در دهه 70میلادی،با نمونه های 5سیلندر دیزل!
مرسدس که خوب میدونست دیزلی ها پتانسیل های استثنایی در برابر بنزینی ها دارن با فناوری های جدید دوباره اونها رو سر زبون ها انداخت.
بی خود که نیست، مرسدس اولین بکارگیرنده موتور دیزل تو ماشینای سواری بود.
امیدوارم دیگه این کامنت من تایید بشه، چون هنوزم برام جای سؤاله که کامنت به اون خوبی که تو مقاله تخفیف 17هزاردلاری ب ام و XM نوشته بودم چرا تایید نشد؟!!
پدال نظراتی که توهین وار هست بخصوص بین کره ای فن ها و ژاپنی فن ها رو بدون سخت گیری تایید میکنه اونوقت پست من که اتفاقا نظر متفاوتی در مورد طراحی XM بود رو قبول نکرد!! نمیدونم شاید متن حرفام از نظر کسی که پاک کرد طنز بنظرش رسید، ولی واقعا عین واقعیت بود…
امیر دهقان
۲۲ خرداد ۱۴۰۳به احتمال زیاد اون کامنت بطور خودکار توسط سیستم به دلیل حساسیت به بعضی کلمات به اشتباه حذف شده، من کامنت شما رو برگردوندم
18:45
۲۲ خرداد ۱۴۰۳به به امیر جان شرمندم کردی
ممنونم ازت رفیق 🙏❤️❤️
جرمی کلارکسون
۲۲ خرداد ۱۴۰۳زیبا ترین طراحی تو این لیست گلف 💯
رومانی>چین>فرانسه
۲۲ خرداد ۱۴۰۳هزینه نگهداری خودرو های برقی میتونه خیلی کمتر باشه و دردسر هاش هم ب اندازه درون سوز نباشه به شرط پیشرفت تکنولوژی
Taha Ayoobi
۲۲ خرداد ۱۴۰۳همه شون خوب بودن به جز XD4.
با چهار تا توربو انتظار بیشتری ازش میره.
زیزیگولو
۲۲ خرداد ۱۴۰۳از بین بین انواع ماشینای بنزینی و گاز سوز و هیبریدی و برقی که تو کمپانیای بزرگ خودروسازی جهان تولید میشن ماشینای دیزلی هم همیشه جایگاه خاص خودشونو دارن و با اینکه خیلی از کمپانیای خودورسازی جهان سرگرم تولید ماشینای هیبریدی و برقی شدن ولی تولید ماشینای سواری دیزلی رو رها نکردن و تولیدشون همچنان در دستور کار کمپانیای بزرگ قرار داره
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳عجیبه تو این لیست اسم پورشه ماکان دیزل برده نشد در حالی که جز بهترین دیزل های تولید دست بشره تا به امروز.
A Sus man
۲۳ خرداد ۱۴۰۳۵ سیلندر؟ اشتباه تایپی هست یا نه؟ اگر نیست یکی توضیح میده؟
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳برو مشخصات ولوو C70 روباز که تو ایران هم پلاک ملی شده بخون اونم ۵ سیلندره