چشم انداز

جذاب‌ترین خودروهای اسپرت دیزلی، از گلف GTD تا بنتلی بنتایگا و پانامرا

هرچند پیشرانه‌های دیزلی بیشتر با پیکاپ‌ها و کامیون‌ها شناخته می‌شوند اما خودروهای اسپرت و پرفورمنس زیادی هم با این نوع پیشرانه ساخته شده‌اند که در ادامه با جذاب‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

آئودی Q7 V12 TDI

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12 توربو
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۵.۵ ثانیه

اگر پیشرانهٔ V12 دیزلی را در گوگل جستجو کنید، تنها خودرویی که پیدا خواهید کرد آئودی Q7 خواهد بود. این نیروگاه ۶ لیتری زیر کاپوت نسل اول Q7 قرار گرفت و با گشتاور عظیم ۱۰۰۰ نیوتن متری، شتاب صفرتاصد ۵.۵ ثانیه را برای شاسی‌بلند آئودی فراهم کرد. این خودرو همچنین می‌توانست به حداکثر سرعت بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما آئودی طبق توافق با خودروسازان آلمانی این عدد را روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود. قرار بود از این پیشرانه حتی در سوپرکار R8 هم استفاده شود اما این پروژه نهایتاً لغو شد.

فولکس‌واگن گلف GTD

پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۷.۱ ثانیه

در خانوادهٔ گلف نسخهٔ GTI بسیار مشهور است اما شاید خیلی‌ها از نسخهٔ GTD علیرغم سابقه‌ای چهل‌ساله، خبر نداشته باشند. داستان اولین گلف دیزلی پرفورمنس در سال ۱۹۸۲ آغاز شد یعنی زمانی که پس از بحران نفتی دههٔ ۷۰، به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین، خودروهای دیزلی محبوب شده بودند. هرچند در نسل‌های چهارم و پنجم گلف نام GTD کنار گذاشته شد اما در نسل ششم دوباره شاهد بازگشت آن بودیم. بااین‌حال، پس از فیس‌لیفت نسل کنونی، فولکس‌واگن نسخهٔ GTD را حذف و در عوض روی مدل‌های eHybrid و GTE تمرکز کرده است. آخرین گلف GTD مصرف سوخت باورنکردنی زیر ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر داشت و با یک باک گازوئیل می‌توانست تا ۱۱۰۰ کیلومتر را طی کند.

فورد فوکوس ST دیزل

پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیه

فوکوس ST دیزل تنها خودروی دیزلی آمریکایی در این لیست محسوب می‌شود. این خودرو هم مثل گلف GTD اخیراً از روی خط تولید کنار رفته است. هرچند فوکوس دیزلی با شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیه‌ای کندترین خودروی لیست ما به‌حساب می‌آید اما هنوز هم هاچ‌بک اسپرتی با هندلینگ چابک و رانندگی جذاب است. این خودرو حتی گشتاوری مشابه هوندا سیویک تایپ R دارد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که این عدد در رانندگی‌های شهری به‌ندرت از ۶ لیتر فراتر می‌رود.

آلپینا XD4

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 چهار توربو
قدرت ۳۸۸ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه

آلپینا علاوه بر نسخهٔ بنزینی، اقدام به ساخت نسخهٔ دیزلی پرفورمنس محصولات ب‌ام‌و هم می‌کند. ازجملهٔ این خودروها می‌توان به D3 بر اساس سری ۳ و D5 بر اساس سری ۵ اشاره کرد اما مطمئناً هیجان‌انگیزترین خودرویی دیزلی آلپینا، XD4 و برادر ساده‌تر آن، XD3 است. در این خودرو از نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ پیشرانهٔ دیزلی B57 ب‌ام‌و استفاده شده که به چهار توربوشارژر مجهز شده است. اصلی‌ترین مزیت XD4 مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتری آن است درحالی‌که برای مقایسه، X4 M40 بنزینی با ۳۶۰ اسب بخار قدرت به‌صورت ترکیبی حدود ۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. XD4 تعادلی منصفانه بین پرفورمنس و مصرف سوخت برقرار گرفته است.

آئودی SQ7 TDI

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۳۵ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه

آئودی پس از ایدهٔ دیوانه‌وار Q7 V12 دیزلی، در سال ۲۰۱۶ دوباره به سرش زد و هیولای دیزلی دیگری خلق کرد. این بار اما آلمانی‌ها یک پیشرانهٔ V8 دیزلی با دو توربوشارژر و یک سوپرشارژر برقی برای کاهش تأخیر توربو توسعه دادند. آئودی مجبور شد در SQ7 فقط برای تأمین انرژی سوپرشارژر برقی، از یک سیستم الکتریکی مجزای ۴۸ ولتی استفاده کند. این موتور ۴ لیتری V8 دیزلی با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور، می‌توانست متنفرترین افراد از گازوئیل را هم تحت تأثیر قرار دهد زیرا حداکثر قدرت خود را بین ۳,۷۵۰ تا ۵,۰۰۰ rpm ارائه می‌کرد و حداکثر گشتاور موتور هم تقریباً از حالت درجا یعنی دور ۱,۰۰۰ rpm در دسترس بود.

بنتلی بنتایگا دیزلی

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۳۵ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه

همان پیشرانهٔ دیزلی آئودی برای مدت کوتاهی در سینهٔ بنتایگا هم قرار گرفت تا اولین و تنها بنتلی دیزلی تاریخ متولد شود. این نسخه با شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه، پرفورمنسی بسیار نزدیک به نسخهٔ بنزینی V8 داشت که با ۵۵۰ اسب بخار قدرت ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. به همین دلیل، بنتایگا دیزلی از پشت فرمان هرگز نشان نمی‌داد که زیر کاپوت خود یک موتور گازوئیل سوز دارد. این شاسی‌بلند مجلل همچنین با مصرف سوخت بسیار مناسبی داشت و در هر کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها ۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد درحالی‌که این رقم در نسخهٔ V8 بنزینی به ۱۱.۵ لیتر می‌رسید.

ب‌ام‌و 640d

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۳۱۳ اسب بخار
گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیه

نسل قبلی ب‌ام‌و سری ۶ کوپهٔ جذابی بود که در کنار نسخه‌های بنزینی، یک نسخهٔ دیزلی بنام 640d هم داشت. این نسخه گزینه‌ای عالی برای پیمایش‌های بزرگراهی طولانی بود و به لطف مصرف سوخت ترکیبی زیر ۶ لیتر در هر صد کیلومتر، بدون نیاز به توقف در پمپ سوخت راننده را به هرجایی که می‌خواست می‌رساند. 640d همچنین با اطمینان شتاب می‌گرفت و هندلینگ خوبی داشت. بااین‌حال، این کوپهٔ جذاب آلمانی وقتی از بزرگراه فاصله می‌گرفت برخی مشکلات را بروز می‌داد و روی دست‌اندازها سواری خشکی داشت.

پورشه پانامرا

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۶.۰ ثانیه

نسل اول پانامرا در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و حدود دو سال بعد پورشه یک نسخهٔ دیزلی را به خانوادهٔ آن اضافه کرد. این نسخه با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو و ۲۵۰ اسب بخار قدرت و مصرف ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، کم‌مصرف‌ترین خودرو در کل سبد محصولات پورشه محسوب می‌شد. پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۲۳ نیز قدرت نسخهٔ دیزلی پانامرا به ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. به لطف باک سوخت بزرگ ۸۰ لیتری، پانامرا دیزلی می‌توانست با یک باک بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر را طی کند. بااین‌حال، قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی و کاهش تقاضا باعث شد پورشه در سال ۲۰۱۸ نسخهٔ دیزلی پانامرا را حذف و در عوض روی نسخه‌های هیبریدی تمرکز کند.

مرسدس بنز C30 CDI AMG

پیشرانه ۳.۰ لیتری ۵ سیلندر توربو
قدرت ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۶.۸ ثانیه

با نگاه کردن به طراحی اسپرت و ظریف مرسدس C30 CDI AMG متوجه نخواهید شد که زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانهٔ ون اسپرینتر قرار گرفته است. البته این پیشرانه برای استفاده در C کلاس تغییراتی را تجربه کرد که شامل افزایش حجم از ۲.۷ لیتر به ۳ لیتری و تجهیز به سیستم سوپاپ DOHC بود. این کار قدرت را از ۱۷۰ به ۲۳۰ اسب بخار افزایش داد. C30 اولین و آخرین خودروی دیزلی ساخت AMG بود. این خودرو اما به دلیل پرفورمنس نه‌چندان چشمگیر و قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد و مرسدس در پایان سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشت.

فولکس‌واگن بلواسپرت

پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۶.۲ ثانیه

فولکس‌واگن که در دههٔ ۲۰۰۰ سرمایه‌گذاری زیادی روی خودروهای دیزلی کرده بود، در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۹ کانسپتی بنام بلواسپرت را معرفی کرد. این یک خودروی اسپرت موتور وسط جمع‌وجور با طراحی جذاب و پیشرانهٔ دیزلی بود که از گلف GTD گرفته شده بود. قرار بود بلواسپرت روی پلت‌فرمی بنام Mimo ساخته شود که با آئودی و پورشه مشترک بود. پورشه قصد داشت روی این پلت‌فرم رودستر جدیدی بسازد که پایین‌تر از باکستر قرار گیرد و آئودی هم برنامهٔ تولید مدلی بنام R4 را داشت اما با رسوایی دیزل‌گیت در سال ۲۰۰۹ این برنامه‌ها لغو شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    قطعا جذاب ترین اسپرت دیزل تاریخ AUDI R8 V12 TDI هست حیف که همون کانسپت موند. بعد ۱۵ سال هنوز دلم براش میره

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. پیام۲

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      نمیشد یه عکس از پورشه پشت یه ساختمون می‌ذاشتین؟🫣

    2. omqali

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      تولید شدا

  2. sinasvj

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    حیف هیچوقت ماشین سواری دیزلی توی ایران محبوب نشد وگرنه بنظرم فوق العاده هستن

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Blast

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (203 ديدگاه)

      این بیمر زیبا رو آدم میبینه دلش میسوزه
      راستی طراحی نسل f12 و f13 با نادر فقیه زاده بوده

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Diesel-7.jpg

    2. علی

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      محبوب نشد چون از سال ۵۷ به بعد سواری دیزل پلاک نمیدن در واقع ممنوعه.

  3. پیرمرد قدیمی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    زیبا ترین خودرو برای من فولکس واگن بلواسپرت بود ؛ و تعجب آور اینکه با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۴ سیلندر توربو خروجی گشتاورش ۳۵۰ نیوتون متره که هرچند مزیت موتور دیزلی گشتاور بالاشون هست.

    باتشکر از آقای امیر دهقان

    موافقم 8
    مخالفم 3
  4. ...

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    بعد از سالها هنوزم که هنوزه Q7 جذابیت خودشو حفظ کرده و بنظرم آئودی واقعا خیلی پیشرفت کرده
    به شخصه خودم اگر داخل بازاری مثل آمریکا میتونستم خودرو انتخاب کنم برعکس اکثریت که سراغ بی ام و و بنز میرند من صد در صد آئودی رو انتخاب میکردم به خاطر طراحی جذاب و موتور های عالیش

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. ...

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    بعد از سالها هنوزم که هنوزه Q7 جذابیت خودشو حفظ کرده و بنظرم آئودی واقعا خیلی پیشرفت کرده
    به شخصه خودم اگر داخل بازاری مثل آمریکا میتونستم خودرو انتخاب کنم برعکس اکثریت که سراغ بی ام و و بنز میرند من صد در صد آئودی رو انتخاب میکردم به خاطر طراحی جذاب و موتور های عالیش.

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. گاس فرینگ

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (388 ديدگاه)

      یکی از اقوام که توی آلمان زندگی میکنه میگفت که توی اونجا آئودی بین افراد متمول برند محبوبیه و حتی محبوبیتش از بنز و ب ام و هم بیشتره مدل R8 هم غالبا زیر پای بچه پولدارا و فوتبالیست هاست

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4999 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Diesel-1.jpg
    این خیلی ماشین خوشگلیه تو ایران جاش خالیه واقعا ماشین خوبیه من از نوجونی تو سال ۸۸ از این ماشین خوشم میومد
    من بچه مدرسه ای که بودم بابام ماکتش برام خریده بود رنگش سیاه بود من بچه بودم حالیم نمیشد لاستیکاشو در آوردم حیف شد بعد چند سال رنگش هم پریده☹️
    ولی یه ماشین عالیه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. ...

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    Q7 واقعا ماشین بی حاشیه و درجه یکی بوده و هست
    مطمئناً اگر داخل بازاری آزاد بودم انتخاب اولم برای خودروی خوانوادگی q7 یا rs6 بود

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. 18:45

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (703 ديدگاه)

    اولین کمپانی هم که به موتورهای دیزل بها و جون دوباره داد، مرسدس بود اون هم در دهه 70میلادی،با نمونه های 5سیلندر دیزل!
    مرسدس که خوب میدونست دیزلی ها پتانسیل های استثنایی در برابر بنزینی ها دارن با فناوری های جدید دوباره اونها رو سر زبون ها انداخت.
    بی خود که نیست، مرسدس اولین بکارگیرنده موتور دیزل تو ماشینای سواری بود.
    امیدوارم دیگه این کامنت من تایید بشه، چون هنوزم برام جای سؤاله که کامنت به اون خوبی که تو مقاله تخفیف 17هزاردلاری ب ام و XM نوشته بودم چرا تایید نشد؟!!
    پدال نظراتی که توهین وار هست بخصوص بین کره ای فن ها و ژاپنی فن ها رو بدون سخت گیری تایید میکنه اونوقت پست من که اتفاقا نظر متفاوتی در مورد طراحی XM بود رو قبول نکرد!! نمیدونم شاید متن حرفام از نظر کسی که پاک کرد طنز بنظرش رسید، ولی واقعا عین واقعیت بود…

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (751 ديدگاه)

      به احتمال زیاد اون کامنت بطور خودکار توسط سیستم به دلیل حساسیت به بعضی کلمات به اشتباه حذف شده، من کامنت شما رو برگردوندم

      1. 18:45

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (703 ديدگاه)

        به به امیر جان شرمندم کردی
        ممنونم ازت رفیق 🙏❤️❤️

  9. جرمی کلارکسون

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    زیبا ترین طراحی تو این لیست گلف 💯

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    هزینه نگهداری خودرو های برقی میتونه خیلی کمتر باشه و دردسر هاش هم ب اندازه درون سوز نباشه به شرط پیشرفت تکنولوژی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. Taha Ayoobi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4684 ديدگاه)

    همه ‌شون خوب بودن به جز XD4.

    با چهار تا توربو انتظار بیشتری ازش میره.

    موافقم 3
    مخالفم 6
  12. زیزیگولو

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    از بین بین انواع ماشینای بنزینی و گاز سوز و هیبریدی و برقی که تو کمپانیای بزرگ خودروسازی جهان تولید میشن ماشینای دیزلی هم همیشه جایگاه خاص خودشونو دارن و با اینکه خیلی از کمپانیای خودورسازی جهان سرگرم تولید ماشینای هیبریدی و برقی شدن ولی تولید ماشینای سواری دیزلی رو رها نکردن و تولیدشون همچنان در دستور کار کمپانیای بزرگ قرار داره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. علی جردن

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    عجیبه تو این لیست اسم پورشه ماکان دیزل برده نشد در حالی که جز بهترین دیزل های تولید دست بشره تا به امروز.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  14. A Sus man

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ۵ سیلندر؟ اشتباه تایپی هست یا نه؟ اگر نیست یکی توضیح میده؟

    1. علی جردن

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2102 ديدگاه)

      برو مشخصات ولوو C70 روباز که تو ایران هم پلاک ملی شده بخون اونم ۵ سیلندره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا