موتورهای هشت سیلندر را امروز صرفاً بهصورت V شکل میبینیم ولی حدود یک قرن پیش، بسیاری از خودروسازان پیشرانههای هشت سیلندر را بهصورت خطی تولید میکردند.
تاریخچهٔ موتور هشت سیلندر خطی
موتورهای هشت سیلندر خطی ابتدا در هواپیماها مورداستفاده قرار گرفتند اما پس از جنگ جهانی اول، این موتور به صنعت خودروسازی هم راه پیدا کرد. اولین خودرویی که به موتور هشت سیلندر خطی مجهز شد، ایزوتا فراچینی تیپو ۸ ایتالیایی بود که در سال ۱۹۱۹ با یک موتور ۵.۹ لیتری به بازار آمد. پسازاین، محبوبیت موتور هشت سیلندر خطی بهسرعت رو به افزایش گذاشت و بهطور گستردهای در سراسر اروپا و آمریکای شمالی در خودروهای جادهای و مسابقهای مورداستفاده قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
دهههای ۲۰ و ۳۰ دوران اوج محبوبیت موتورهای هشت سیلندر خطی بود. در اروپا، بوگاتی از این موتور در چند مدل مسابقهای خود مثل تایپ ۳۵ افسانهای استفاده میکرد درحالیکه در آمریکا، دوزنبرگ این موتور را زیر کاپوت محصولات مختلف خود قرار میداد.
چرا موتور هشت سیلندر خطی کنار گذاشته شد؟
این اتفاق به دلایل مختلفی رخ داد ک اصلیترین آن، مشکلات ذاتی موتور هشت سیلندر خطی بود. یکی از مشکلات بزرگ این نوع موتور، طول زیاد به دلیل قرارگیری هشت سیلندر در یک ردیف بود. درنتیجه، میللنگ طولانی موتور باید ارتعاش و استرس زیادی را تحمل میکرد. این مشکل در دهههای ۲۰ و ۳۰ که دور موتورها پایین بود چندان به چشم نمیآمد ولی در دههٔ ۴۰ وقتی پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت موتورهایی با نسبت تراکم بالاتر را امکانپذیر کرد، هشت سیلندر خطی دیگر گزینهٔ مناسبی برای چیدمان سیلندرها نبود زیرا خیلی زود با خرابیهای مختلف مواجه میشد. علاوه بر این، به دلیل طول زیاد موتور، سوخترسانی یکسان به همهٔ سیلندرها هم دشوار بود.
طول زیاد موتور هشت سیلندر خطی مشکل دیگری را هم به دنبال داشت. ازآنجاییکه پس از جنگ جهانی دوم خودروهای بزرگ و مجلل جای خود را به خودروهای کوچکتر و ارزانتر دادند، امکان نصب موتور هشت سیلندر خطی زیر کاپوت خودروهای جدید وجود نداشت و درنتیجه، خودروسازان سراغ موتور V8 رفتند که طول بسیار کمتری داشت. درنتیجه، در دههٔ ۵۰ با ظهور موتورهای V8 قویتر، پیشرانههای هشت سیلندر خطی بهسرعت محبوبیت خود را از دست دادند و کنار گذاشته شدند. البته تا اواسط این دهه هنوز برخی برندهای آمریکایی مثل پونتیاک، بیوک و پاکارد از موتور هشت سیلندر خطی در خودروهای خود استفاده میکردند ولی نهایتاً این شرکتها هم سراغ ترکیب V8 رفتند و هشت سیلندر خطی برای همیشه به تاریخ پیوست.
جذابترین خودروها با موتور هشت سیلندر خطی
برای زنده کردن یاد یکی از جذابترین انواع موتور که امروز کاملاً فراموش شده است، در ادامه با تعدادی از جذابترین خودروهای مجهز به موتور هشت سیلندر خطی آشنا خواهیم شد.
بوگاتی رویال سال ۱۹۲۷
اولین خودروی بوگاتی که از موتور هشت سیلندر خطی استفاده کرد، مدل مسابقهای تایپ ۲۹ در سال ۱۹۲۱ بود. یک سال بعد، از این موتور ۲ لیتری در یک مدل تولیدی با نام تایپ ۳۰ هم استفاده شد. پنج سال بعد اما بوگاتی دیوانه شد و بزرگترین پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی تاریخ را معرفی کرد. این یک نیروگاه عظیم ۱۲.۸ لیتری بود که بین ۲۷۵ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۸۵ نیوتن متر گشتاور داشت و زیر کاپوت بوگاتی رویال قرار گرفت. این یکی از کشیدهترین خودروهای تاریخ بود. رویال همچنین خودروی بسیار گرانقیمتی بود و به همین دلیل در دوران رکود اقتصادی دههٔ ۳۰ تعداد خیلی کمی از آن ساخته شد.
دوزنبرگ مدل J سال ۱۹۲۸
دوزنبرگ در سال ۱۹۲۱، اولین خودروی آمریکایی با موتور هشت سیلندر خطی را با نام مدل A معرفی کرد. این یک موتور ۴.۳ لیتری با میل بادامک روی سرسیلندر بود که دو سوپاپ در هر سیلندر را باز و بسته میکرد. در سال ۱۹۲۸ اما دوزنبرگ پا را از این هم فراتر گذاشت و مدل J را با موتور ۶.۹ لیتری هشت سیلندر خطی به بازار فرستاد. این موتور با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر، ۲۶۵ اسب بخار قدرت داشت و مدل J را به سریعترین خودروی آمریکایی تبدیل کرد که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت را داشت.
مرسدس بنز نوربرگ ۴۶۰ سال ۱۹۲۸
اولین موتور هشت سیلندر خطی مرسدس یک نمونهٔ ۴.۶ لیتری بود که در مدلی با کد W08 استفاده شد. ازآنجاییکه این مدل بهطور گستردهای در پیست نوبرگرینگ آزمایش شده بود، نام آن نوربرگ ۴۶۰ گذاشته شد. در سال ۱۹۳۱، حجم موتور به ۴.۹ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت را از ۸۰ به ۱۰۰ اسب بخار رساند. در پایان دههٔ ۳۰ نیز موتورهای هشت سیلندر خطی مرسدس با قدرتی پنج برابر بیشتر از این، در قویترین خودروهای مسابقهای گرند پری آن سالها استفاده شدند.
کورد L29 سال ۱۹۲۹
برند آمریکایی کورد هرچند عمر کوتاهی داشت ولی در همین مدت خودروهای چشمگیری تولید کرد. اولین محصول این شرکت L29 نام داشت که از یک موتور ۴.۹ لیتری هشت سیلندر خطی استفاده میکرد. نوآوری مهم این خودرو اما استفاده از انتقال قدرت محرک جلو بود که L29 را به اولین خودروی آمریکایی دیفرانسیل جلو تبدیل کرد. بااینوجود، L29 به دلیل قیمت گران ۳ هزار دلاری معادل ۵۵ هزار دلار امروز، قربانی رکود اقتصادی بزرگ دههٔ ۳۰ شد و تولید آن در سال ۱۹۳۲ پس از ساخت تنها ۴,۴۰۰ دستگاه خاتمه پیدا کرد.
پونتیاک چیفتن ۱۹۴۹
پونتیاک موتور هشت سیلندر خطی خود را یک سال بعد از دیگر برند جنرال موتورز یعنی الدزمبیل در سال ۱۹۳۳ معرفی کرد. این موتور ابتدا ۳.۷ لیتر حجم و ۷۷ اسب بخار قدرت داشت. پونتیاک بیش از تمام برندهای جنرال موتورز به موتور هشت سیلندر خطی وفادار ماند و نسخهٔ ۴.۴ لیتری این موتور را تا سال ۱۹۵۴ هنوز در مدل چیفتن ارائه میکرد. قدرت این موتور در آخرین نسخه به ۱۲۷ اسب بخار رسیده بود. در سال ۱۹۵۵ اما پونتیاک یک موتور V8 جدید را جایگزین هشت سیلندر خطی کرد که با ۴.۷ لیتر حجم و ۱۸۰ اسب بخار قدرت، بسیار قویتر بود.
رولزرویس فانتوم IV سال ۱۹۵۰
اولین فانتوم IV به سفارش شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت دوم ساخته شد. پس از تکمیل ساخت اولین نمونهٔ این خودرو، ۱۷ دستگاه دیگر هم فقط برای خانوادهٔ سلطنتی بریتانیا و مقامات دولتی بلندپایهٔ این کشور ساخته شد. آخرین نمونهٔ فانتوم IV در سال ۱۹۵۶ ساخته شد. این تنها خودروی تاریخ رولزرویس با موتور هشت سیلندر خطی بود. این موتور در ۱۵ دستگاه اول ۵.۷ لیتری و در ۳ دستگاه آخر ۶.۵ لیتری بود. این پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی بخشی از خانواده موتورهایی بود که در خودروهای نظامی استفاده میشد.
کرایسلر آتلانتیک کانسپت سال ۱۹۹۵
هرچند از اواسط دههٔ ۵۰ به بعد دیگر اثری از پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی در صنعت خودروسازی دیده نشد اما حدود چهار دهه بعد، کرایسلر تصمیم گرفت برای کانسپت آتلانتیک خود، یک موتور هشت سیلندر خطی بسازد زیرا این کانسپت با الهام از خودروهای لوکس ساخت اتاقسازان دههٔ ۳۰ طراحی شده بود که بسیاری از آنها به موتور هشت سیلندر خطی مجهز بودند. پیشرانهٔ ۴ لیتری آتلانتیک اما ریشهٔ سادهای داشت زیرا این موتور اساساً از اتصال دو موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دوج نئون به یکدیگر شکل گرفته بود.
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳چقدر قسمتهای مربوط به امریکاییهاش جالب بود
موتورهای ۸ خطی که بهflathead معروفن در دهه های ۲۰ تا ۴۰ اوجشون بود
اولدزموبیل ، بیوک ، پاکارد و… از جمله تولید کنندگان معروف ۸ خطی بودن
این جواهرات ۸ سیلندر یادگار دورانی هستن که ماشینها واقعا ماشین بودن و رقاص بازی تو ماشینها معنا نداشت
بلوتوث و ecu و پلاگین هیبرید مفتش گرونه
ماشین فقط کاربراتوری ، ۸ سیلندر و گیربکس ۳ دنده و تمااام
amir
۸ دی ۱۴۰۳تو دوران فسیل گیر کردی……
۸ دی ۱۴۰۳به هر حال ایشون به ماشین های اون دوران قدیم علاقه داره
منم به هایما علاقه دارم خلاصه هممون به یه ماشینی علاقه شدیدی داریم واقعا
من فکرکنم آقای علی ماشاالله یه ماشین آمریکایی قدیمی زیر پاش هست
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳بله من ۲ تا نوا دارم
یکی ۸ سیلندر و یکی ۶ سیلندر
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳ربطی بهت داره؟
ab0lf4zl
۸ دی ۱۴۰۳چقد پست هایی ک کامنت نمیذاری جذابن
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳تو نخون
amir
۸ دی ۱۴۰۳متاسفانه تا میایم پایین که کامنت بقیه بچه ها رو بخونیم باید فقط دو ساعت ماشالاهای چرت و بی محتوا و تکراری شما رو اسکرول کنیم تا بریم پایین
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳گفتم که
نخون
سریع رد کن بره و عکس العمل نشون نده
۸ دی ۱۴۰۳چقدر دلم میخواد آمریکا زندگی میکردم
مثلا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ تو یه برج آسمان خراش آمریکا به عنوان کارمند کار میکردم و مثلا الان حدود ۵۰ سالم بود و ۲ یا ۳ ماه مونده بود به بازنشستگیم
بعد هم متاهل بودم هم بچه هام ازدواج میکردن الان نوه داشتم💔
عجب چیزی میشد فکرکن واقعا یعنی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ آمریکا باشی تو یه آسمون خراش زندگی کنی چه عشقی میکنی واقعا هرچی باشه از کارگری وسط بیابون تو ایران بهتره
خیلی خوب بود واقعا یعنی تو همون دهه ۹۰ میلادی زن میگرفتم و الان نوه داشتم بعد اونموقع تو دهه ۱۹۹۰ میلادی یه ماشین آمریکایی صفر خشک خوب کلاس متوسط زیر پام بود بعد با گیربکس اتومات بود بعد فکرکن تو دهه ۹۰ میلادی پشت همون ماشین بودی و هر ۵ سال ماشین عوض میکردی بعد بارون میومد یه روز صبح که داری میری سرکار وای بعد رادیو روشن کنی آهنگ آمریکایی کلاسیک بزاری بعد فکرکن از ساعت ۷ صبح بری اداره بعد ساعت 2 بعد از ظهر بیای خونه بعد یه واحد از یه ساختمون به نامت باشه بعد بری خونه و یه ویو خوب از آمریکا داشته باشه عجب چیزیه
والا ما الان تو ایرانیم ساعت 7 صبح تا معلوم نیست چند شب کل عمرمون رو به باد میدیم برای چندر غاز پول
من خیلی دلم میخواست آمریکا باشم صددرصد در آینده نزدیک یا دور به یه کشور خارجی سفر میکنم درسته کشور خودم خیلی خوبه ولی من نمیتونم دووم بیارم کشور من برای پولدار ها و کارخونه دار ها خوبه من تو آرزوی یه ماشین چینی دارم دق میکنم تو الودگی هوا دق میکنم از خستگی میام خونه دق میکنم خداشاهده
دوست دارم برم من
فقط برم
۸ دی ۱۴۰۳بارون تو ترافیک رفتن به سرکار ماشین اتوماتیک دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی از اول آرزوم بود 💔✋
دکتر حسن
۸ دی ۱۴۰۳توهمات فانتزی…یک فامیل داریم سال ۱۹۷۰ رفته آمریکا از کارگری پمپ بنزین و کارتن خوابی شروع کرده تا رسیده به زندگی استاندارد…الان که بری میوفتی تو مافیای قاچاق اعضای بدن و مواد….
EX
۸ دی ۱۴۰۳همونجور که شما آشنا داری بقیه هم آشنا دارن که خیلیاشون کشورای دیگه رفتن و موفق بودن . حتی همین امریکا حتی همین سالهای اخیر . هیچ مشکلی هم مثل اینایی که گفتی رخ نداده
کسی که دچار این مشکلات میشه مثل همون که گفتی بدون آگاهی و مشورت و فقط بدنبال یه مشت توهم و خواب و خیال پوچ رفته. درواقع تو خواب تصمیم به این مهمیو گرفته نه واقعیت. از همیناس که فکر میکنن اونجا فرش قرمز براشون پهن کردند.قرار نیست همه اینجوری احمق باشن که . همچنین یا تحصیلات و مهارت مناسب اونجا نداشته ، یا خواسته قاطی یه سری جریانات بشه ، یا اصلا یاد نگرفته اونجا چطور باید زندگی کرد و با همون روش ایران میخواد اونجا ادامه بده، یا نگرش خودش به زندگی غلط بوده و انبوهی تصمیمات اشتباه گرفته یا هزاران هزار دلیل دیگه. قرار نیست هرکی میره مثل اون بشه که
اینم بگم هیچ کسی ناخواسته درگیر جریانی نمیشه. حتما خودشم چراغ سبز نشون داده. حالا یا وسوسه شده پولی گیرش بیاد ، یا منفعت خاصی ، بهرحال هیچ کس به زور و اجبار سر از مواد و قاچاق و این چیزا درنمیاره اگه هم چنین چیزی بگه دروغه و برای تبرئه خودشه. پس چرا این همه آدم دچار این مشکلات نشدند چه سیاه چه سفید چه جوون چه پیر چه بومی چه مهاجر و غیره
۹ دی ۱۴۰۳داداش هرکسی رو برای کاری ساختن
من منظورم این بود که از بچگی اونجا زندگی میکردم و دانشگاه میرفتم و مدرک میگرفتم و بعد میرفتم تو فلان شرکت کار میکردم به عنوان کارمند
نه اینکه همینجوری الکی برم در ساختمون بگم سلام من میخوام کار کنم بعد اونا هم بگن چشم عزیزم بیا تو و بعد هر ماه بیان چند هزار دلار حقوق بدن
همچین فکری اصلا نمیشه یارو که اصلا منو نمیشناسه که بیاد از همون اول کلی پول بده
هرکاری سختی های خودشو داره من دوست داشتم به عنوان یه کارمند ساده تو یه شرکت آمریکایی کار کنم و اتاق خاص خودمو داشته باشم و پرده اتاق رو بزنم کنار و از پنجره از طبقه مثلا ۵۰ ام ویو داشت
بعد منم اونموقع امید میگرفتم به بهترین شکل ممکن کار خودمو انجام میدادم
مثلا حسابدار یه قسمتی از اونجا میشدم
علی Shelby
۸ دی ۱۴۰۳همشون خوبن به خصوص چهارتای اول😎😎😎
NAVID@@98
۸ دی ۱۴۰۳🔥 خدایی خوب به
تازه موتور های ۸سیلندر در یک۱ خط راست هنوزم به بهترین شکل هستن از سرعتی و پرفورمنس مثل موتور V16 که ۱ و ۱ هرچیزاول۱ هشت سیلندر هستن و موتور های دیزل غول پیکر V16 از اروپا و آمریکا مثل کاسورث و کاترپیلا پرفورمنس و موتوراسپرت قدرتی هرچیزاول۱ و صنعتی مهندسی که اونم ۱ و ۱ هرچیزاول۱ هشت سیلندر هستن هرچیزاول۱ که به هم وصل شدن هرچیزاول۱ این یعنی بازم سطح بالای خوب خدایی از آنشونه
کلا موتور از ۸ سیلندر به بالا معنای واقعی پیدا میکنه که از هر لحاظ خوب باشه !!!!!!!!!!! یازده ۱۱
همون مزدا میاتا کافیه قیمتش از موتور ۸ سیلندر همی جعبه ای تازه بدون دورچین کمتره ولی اون با همه چیز
موتور ۱ لیتری دنده سی وی تی: ای …
موتور ۱۱ لیتری دنده ای: اوفففففففف ناز نفست 🔥
BMZ
۸ دی ۱۴۰۳مرسدس از سال 1928 داره ماشین هاشو توی نوبورگرینگ تست میکنه
دمش گرم واقعا
اصالت به این میگن
نه سر سیلندر آلمینیومی و چدنی توی دهه 40 !
سوشیانت
۸ دی ۱۴۰۳همین دوزنبرگ ماشین میزد با صفرتاصد ۸ ثانیه و سرعت ۲۲۵ بنز تو خواب هم همچین چیزی نمیدید
BMZ
۸ دی ۱۴۰۳اوه بابا چه خفن
حالا این دوزنبرگ الان کجاست؟
الان چی تولید میکنه؟ چندتا فروش داره؟
توی چند سال اخیر چه رکوردهایی رو زده؟
Eldorado1974
۹ دی ۱۴۰۳لطف کن یه نگاه ب بنز k 500بنداز (اتوبان)
Taha Ayoobi
۹ دی ۱۴۰۳دوزنبرگ اعداد ارقامش بالاتر از همون بنزی بود که میربردتش نوربرگرینگ 😂
آخه چه ربطی داره، فرض کن دوچرخه رو ببری نوربرگرینگ بعد بگن اوفف دوچرخه شو میبره نوربرگرینگ 🤣
https://www.pedal.ir/american/duesenberg-twenty-grand-remembering/
بیا اینو ببین یه ذره آروم شو
🇰🇷
۸ دی ۱۴۰۳من هروقت بخوام از عظمت صنعت خودروی امریکا یاد کنم اولین چیزی که به ذهنم میاد دوزنبرگه. دهه ها جلوتر از زمان بود
اعدادش رو هر وقت میبینم واقعا تعجب میکنم حتی فکر میکنم اشتباه تایپی بوده . برای مثال مدل J در سال ۱۹۳۲ ( یعنی همون سالهایی که خودروها شبیه کالسکه چرخ دار بودند ) از موتور ۸ سیلندر خطی ۷ لیتری سوپرشارژ با بیش از ۳۰۰ اسب بخار استفاده میکرد. مدل SSJ که دیگه عجیب غریب بود قدرتش ۴۰۰ اسب بود . دهه ۷۰ رو نمیگم . دهه ۳۰!
Taha Ayoobi
۹ دی ۱۴۰۳واقعا عجیبه،
رکورد دار سرعت هم بوده یه زمانی
مصطفی
۸ دی ۱۴۰۳کل صنعت خودروسازی جهان به کنار
خودروسازی آمریکا به کنار
اون یه چیز دیگست… آدم به ماشینای آمریکایی نگاه که میکنه حسی بهش دست میده که قابل توصیف نیست…
مهدی
۸ دی ۱۴۰۳در کل موتورهای خطی ۶ و ۸ به خاطر طول بیشتر موتور، مشکلات ذاتی مثل آسیب پذیر بودن میللنگ و مخصوصا سرسیلندر آنچنان جای کار ندارن
R
۸ دی ۱۴۰۳فقط اونجا که بوگاتی دیوانه میشه 😐😂🔥