در این مطلب قصد داریم با عجیبترین تغییراتی که روی خودروهای مختلف صورت گرفته است آشنا شویم. در اینجا از دیدن برخی خودروها شگفتزده خواهید شد.
خودروها در هنگام توسعه، طبق هدفی که برای آنها تعریف شده طراحی میشوند و به همین دلیل، بعداً ایجاد تغییرات اساسی در آنها بسیار سخت خواهد بود. بااینحال، در طول تاریخ تغییرات عجیب و بزرگی در برخی خودروها انجام گرفته که شاید در هنگام توسعهٔ اولیه هیچکس به آن فکر نمیکرد. این تغییرات گاهی توسط خود شرکت سازنده و گاهی توسط خودروسازان دیگر یا افراد متفرقه صورت میگیرد و نتیجهٔ آن خلق خودروهای بسیار عجیبی است. در ادامه قصد داریم با این عجایب آشنا شویم.
سیتروئن 2CV دو موتوره
سیتروئن 2CV بهعنوان یک خودروی ارزانقیمت با پیشرانهٔ دو سیلندر در جلو به بازار آمد اما در سال ۱۹۵۸ سیتروئن نسخه عجیبی از این خودرو را بانام صحرا تولید کرد که دو موتور و دو دیفرانسیل داشت! در این مدل، علاوه بر پیشرانهٔ اصلی که در جلو قرار داشت، یک موتور دیگر هم در صندوق بار نصب شده بود. موتور جلو به دیفرانسیل جلو و موتورعقب به دیفرانسیل عقب متصل بود و 2CV را به خودرویی ۴×۴ تبدیل میکرد که توانایی حرکتی بالایی داشت. هر یک از موتورها ۱۲ اسب بخار قدرت داشتند و مجموع قدرت خودرو به ۲۴ اسب بخار میرسید. 2CV صحرا برای استفاده در مستعمرات فرانسه در کشورهای شمال آفریقا ساخته شده بود و تولید آن تا سال ۱۹۷۰ ادامه داشت.
فولکسواگن T2 آب خنک
ون فولکسواگن که ابتدا با نام تایپ دو شناخته میشد، در سال ۱۹۴۹ معرفی شد. این ون مثل بیتل از پیشرانهٔ هوا خنک در عقب استفاده میکرد و همین فرمول در نسل دوم که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد هم ادامه یافت. تولید نسل دوم این ون در سال ۱۹۷۹ در آلمان خاتمه یافت اما T2 در آمریکای جنوبی همچنان تولید میشد. این خودرو حتی در دههٔ ۲۰۰۰ نیز کماکان با پیشرانهٔ هوا خنک در برزیل روی خط تولید قرار داشت اما به دلیل مقررات آلایندگی سختگیرانهتر که دولت برزیل از سال ۲۰۰۶ اعمال کرد، فولکسواگن مجبور شد پیشرانهٔ این ون قدیمی را با نمونهٔ آب خنک جایگزین کند. برای این کار، از موتور ۱.۴ لیتری هاچبک گل استفاده شد که ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. برای خنک کردن این موتور که همچنان در عقب قرار داشت اما مهندسان رادیاتوری را در جلوی ون نصب کردند و با لولهکشی طولانی، آب را به پیشرانه رساندند. سرانجام تولید این ون در سال ۲۰۱۳ در برزیل خاتمه یافت.
پورشه ۹۱۱ چهاردر
هرچند در سال ۲۰۰۹ ایدهٔ سدان چهاردر پورشه با پانامرا رنگ واقعیت گرفت اما این ایده چندین دهه قبل مطرح شده بود. مالک یکی از نمایندگیهای پورشه در سن آنتونیو بنام «ویلیام دیک» در سال ۱۹۶۷ تصمیم به ساخت یک ۹۱۱ چهاردر برای هدیه دادن به همسرش گرفت. برای این کار، وی مدیر نمایندگی را به ایتالیا فرستاد تا طرح کلی خودرو توسط اتاقسازان بزرگ این کشور طراحی شود. پس از چند هفته، طرحها به آمریکا رسید و وظیفه تبدیل آن به خودروی واقعی به شرکتی در کالیفرنیا سپرده شد. آنها در تابستان ۱۹۶۷ کار را با بریدن یک ۹۱۱ S و افزایش فاصلهٔ محوری آن آغاز کردند. همچنین برای خودرو سقف جدیدی طراحی شد اما برای درهای عقب، از همان درهای جلوی ۹۱۱ استفاده شد که بهصورت برعکس نصب شدند. هزینهٔ این پروژه کمی بیش از قیمت یک سدان صفرکیلومتر رولزرویس بود اما نتیجهٔ کار خلق خودروی کاملاً منحصربهفردی بود.
رنو ۵ شش چرخ
رنو ۵ هاچبک کوچک و بسیار محبوبی بود که انواع مختلفی از آن ساخته شد اما قطعاً هیچکس انتظار دیدن نسخهٔ شش چرخ این خودرو را نداشت. پس از برگزاری موفق رالی پاریس-داکار در سال ۱۹۷۸، بسیاری از فرانسویها تحت تأثیر این رالی قرار گرفتند که یکی از آنها مهندس و متخصص خودرو «کریستین دولئوتارد» بود. وی با افزایش ۷۰ سانتیمتری طول یک رنو ۵ سهدر، محور سوم را به آن اضافه کرد. وی همچنین روی خودرو سیستم شش چرخ محرک هیدرواستاتیک را نصب کرد که با استفاده از لولههای روغن نیرو را به چرخهای عقب انتقال میداد. دولئوتارد ارتفاع سقف را هم پشت درهای جلو افزایش داد که فضای زیادی را در داخل برای قطعات یدکی موردنیاز در رالی فراهم میکرد. بااینحال، رنو ۵ شش چرخ در اولین حضور خود در رالی پاریس-داکار به دلیل نقص فنی از مسابقه کنار رفت اما این رنوی ۶×۶ به دلیل پتانسیل تبدیل به خودرویی خدماتی برای مسیرهای ناهموار، موردتوجه پلیس و آتشنشانی فرانسه قرار گرفت و چند نمونهٔ دیگر هم از آن ساخته شد.
پراید موتور وسط
پراید در اصل فورد فستیوا بود که توسط مزدا توسعه پیدا کرد! در سال ۱۹۸۹ دو مهندس بنامهای «چاک بک» و «ریک تایتس» تصمیم به ساخت یک هاچبک قدرتمند موتور وسط بر اساس فورد فستیوا گرفتند. بدین منظور، آنها بخش عقبی فستیوا را تخلیه کرده و در آن پیشرانه ۳ لیتری V6 متعلق به فورد تاروس SHO را پشت صندلیهای جلو نصب کردند تا خودرو را به یک هاچبک موتور وسط تبدیل کنند. این موتور که توسط یاماها برای فورد ساخته شده بود، به ردلاین ۷ هزار rpm میرسید و ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این فستیوای موتور وسط که شوگان (Shogun) نام گرفته بود، علاوه بر پیشرانه قویتر، تغییرات دیگری مثل بهبود شاسی و بازطراحی کامل سیستم تعلیق را هم تجربه کرده بود و ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. از این خودرو هفت دستگاه ساخته شد.
پژو ۴۰۵ دیفرانسیل عقب
پژو ۴۰۵ بهعنوان یک سدان دیفرانسیل جلو با پیشرانهٔ عرضی طراحی شده بود و هیچکس جز ایرانخودرو فکر نمیکرد بتوان آن را به خودرویی دیفرانسیل عقب تبدیل کرد! پسازاینکه در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ به ایران آمد، سازندهٔ وطنی تصمیم گرفت با استفاده از قوای محرکهٔ پیکان، نسخهٔ ارزانتری از آن را تولید کند. بدین منظور، در میانهٔ شاسی ۴۰۵ جایی برای تعبیهٔ میلگاردان طراحی شد و تغییراتی هم در دیوارهٔ بین موتور و اتاق ایجاد شد تا گیربکس پیکان در آن قرار گیرد. در عقب هم فنرهای شمش پیکان جایگزین فنرهای ۴۰۵ شد تا بتواند دیفرانسیل پیکان را نگه دارد. این خودرو پژو آردی مخفف Rear Drive یا دیفرانسیل عقب نام گرفت. تولید پژو آردی در سال ۱۳۷۷ آغاز و با قیمتی کمتر از ۴۰۵ به بازار عرضه شد. آردی اما همواره از مشکلات متعددی رنج میبرد که حتی با تغییر نام به روآ هم بهطور کامل برطرف نشد و نهایتاً در سال ۱۳۹۰ تولید آن خاتمه یافت.
رنو لوگان هاچبک
نسل اول رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ در سال ۲۰۰۷ در هند روی خط تولید ماهیندرا رفت. چند سال بعد اما ازآنجاییکه در هند خودروهایی با طول کمتر از ۴ متر از مزیتهای مالیاتی برخوردار هستند، ماهیندرا تصمیم به ساخت نسخه هاچبک لوگان گرفت تا طول آن را به زیر ۴ متر برساند. این خودرو که وریتو وایب نام گرفته بود، در سال ۲۰۱۳ در بمبئی معرفی شد. وریتو وایب اما یک هاچبک واقعی محسوب نمیشد زیرا شیشه عقب آن ثابت بود و درب صندوق مثل خودروهای سدان از زیر شیشه باز میشد. این طراحی که بسیار عجیب به نظر میرسید، از کارایی صندوق بار خودرو کاسته بود.
بیامو سری ۷ شانزده سیلندر
در اوایل دههٔ ۹۰، سه تن از مقامات و مهندسان بلندپایهٔ بامو تصمیم به ساخت نسخهای قدرتمند از سری ۷ با پیشرانهٔ شانزده سیلندر گرفتند. برای ساخت این موتور، مهندسان بامو دو پیشرانهٔ V12 متعلق به مدل M70 را گرفته و با بریدن چهار سیلندر، آنها را به دو موتور V8 تبدیل کردند. سپس این دو پیشرانه را به هم چسبانده و یک V16 جذاب را با ۶.۷ لیتر حجم خلق کردند که ۴۰۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما این موتور آنقدر بزرگ بود که در محفظهٔ پیشرانهٔ سری ۷ جایی برای سیستم خنککننده باقی نمیماند. به همین دلیل، رادیاتور به صندوق عقب منتقل شد و خروجی هوای بزرگی بین چراغهای عقب جای گرفت. این خودرو که 767iL نام گرفت، در آزمایشات عملکرد خوبی از خود نشان داد اما هیچگاه نتوانست چراغ سبز تولید را از سوی مقامات وقت بامو دریافت کند.
آستونمارتین سیگنت هشت سیلندر
سیگنت در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ تویوتا IQ بود که در بازار شکست خورد اما چند سال بعد از خاتمهٔ تولید، آستونمارتین در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۱۸، سیگنت عجیبی را معرفی کرد که به پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 نسل قبلی ونتیج مجهز شده بود! برای جایگزینی موتور ۱.۳ لیتری چهار سیلندر اصلی با این پیشرانهٔ هشت سیلندر بزرگ تغییرات زیادی در ساختار سیگنت صورت گرفت و انتقال قدرت نیز از دیفرانسیل جلو به عقب تغییر پیدا کرد. بدین منظور تونل گیربکس و محفظهٔ موتور بهطور کامل از نو طراحی شدند تا فضا برای نصب موتور بزرگ V8 فراهم گردد. این خودروی عجیب ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشت که در کنار وزن ۱۳۷۵ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیهای را فراهم میکرد. از این سیگنت فقط یک دستگاه ساخته شد.
مازیار
۱۱ شهریور ۱۴۰۲نمی دونستم 911 چهار در بشه تبدیل به DS میشه!
امیر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲رنو 5 با اون استحکام با 6 تا چرخ واقعا به درد آفرود میخوره😂👏
فقط پارس خودرو که تبدیلش کرد به پیکی
رضی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲یه سوال سیتروئن 2cv چندتا گیربکس داشته ینی برای هر موتورش آیا نیاز به گیربکسی بوده؟
محمد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲فقط پژو آردی که با شعار سواری پژو با خرج پیکان بازاریابی شد و در عمل به سواری پیکان با خرج پژو ختم شد 😂😂😂😂
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۱ شهریور ۱۴۰۲دقیقا یادمه اون موقع خیلی ازش متنفر شده بودن
امیر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲آردی همون 405 mi16 فرانسوی به حساب میومد با رینگ و موتور پیکان😂 باله هم حذف کردن.
mercedesamg
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جای خالی چندتا خودرو توی این لیست بهشدت احساس میشه:
1_پراید وانت
2_206 پاناروما
3_405 وانت
.
۱۱ شهریور ۱۴۰۲سمند وانت نخوندم.🗿🗿🤡🤡
آرش
۱۱ شهریور ۱۴۰۲واقعا ماشین آشغالی بود سربالایی ها جان میداد صدای زیاد فرمان سنگین مزخرف پیکان نمی دانم چه معجونی بود ویران خودرو درست کرده بود مصرف زیادی هم داشت .
MC20
۱۱ شهریور ۱۴۰۲👏👏👏 🤣🤣🤣
MohammaD
۱۱ شهریور ۱۴۰۲خوشم میاد تو این لیست هم هنر مردمان این مرز و بوم خودنمایی می کنه
mercedesamg
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ایرانیها هم همچین تغییراتی رو روی پراید و رنو 5 و لوگان (ال نود) انجام نمیدن،خدایی اسم ما بد دررفته!
اما جدای از شوخی توی این لیست 911 و سری 7 از بقیه بهترن،911 چهار درب خوب از آب دراومده
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۱ شهریور ۱۴۰۲الان میتونیم بگیم نسل اول پانامرا ۱۹۶۷ هست (شوخی):):)
Enzo Ferrari 2008
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بی ام و شانزده سیلندر عجب چیزیه
RIO
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اون لوگان چه سمیه🙄🙄
mercedesamg
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بعد میان میگن کادیلا بده😅
امیر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲کادیلا فیس لیفت لوگانه ولی از لحاظ فنی بسیار افت کرده و حالت آیرودینامیکی از دست رفته
مجتبی .
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اون بی ام و که عالی پورشه چهاردر هم همچنین ولی پرایدی که زانتیا وماکسیماها روشرمنده کنه براماها خیلی میتونه جذاب باشه به شرط ایمنی البته.
abbas
۱۱ شهریور ۱۴۰۲با شتاب در حد ۴ ثانیه فراری های زمان خودش رو هم شرمنده میکرد زانتیا و ماکسیما بماند
آرشا
۱۷ شهریور ۱۴۰۲البته اون موقع پراید ماشین خوبی محسوب میشده ولی الان دیگه ماشین خوبی نیست چون همه ماشین ها بهتر شدن ولی ایران هنوز همون تکنکلوژی ۵۰ سال پیش کره رو داره تولید میکنه
Viper
۱۱ شهریور ۱۴۰۲سیگنت هشت سیلندر😐😐
Hadi
۱۱ شهریور ۱۴۰۲آردی و روآ فقط از نظر کم خرج بودن موتور نسبت به پژو برتری داره وگرنه مشکل سواری خشک مخصوصا عقبش داره و گیربکس و دیفرانسیل پیکان که خیلی ها دیفرانسیل تویوتا کارینا یا کرونا میندازن روش 😁
فقط برای عاشقان دریفت خوبه 😂
کاربر۳
۱۱ شهریور ۱۴۰۲فکر کنم فقط ما ایرانیا باشیم با آردی فاز ماسل کارهای امریکایی میگیریم🤝😂
مجید
۱۲ شهریور ۱۴۰۲چرا از پیکان موتور پژویی حرفی نزدید؟؟اتاق پیکان موتور و شاسی پژو ۵۰۴.واقعا موتوری مرگ نداشت و سرعت عجیب
داود
۲۵ شهریور ۱۴۰۲داداش اگه میخوای عقب اردی نرم بشه برو فنر شمش های عقب رو باز کن با سنگ فرز و صفحه سمباده بیوفت به جونش و صیقلیش کن،،بعد موقع مونتاژ لاشون گریس مالی کن و بعدش یه تیوپ خراب موتور بگیر از یه جا قیچیش کن و عین (کاندوم) بکش روش ودوسرشو بست کمری ببند که خاک نگیره ،،سالی یه بار اینکارو بکن تا حد خیلی زیادی نرم میشه،،واسه گیجی جلوشم شاسی بند بزاز،،گیربکس هم گتراک و دف تویوتا ،اونوقت خیلی از روا بیشتر لذت میبری
Hadi
۱۱ شهریور ۱۴۰۲روآ خودمون مدل ۸۷ موتورش پلمپه هنوز ولی گیربکس تعویض شده…
abbas
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پدرم ی مدل 88 داره حدود ۴۰۰ هزارتا باهاش رفته
ی lpg پشتش نصبه راحت با کپسول پر و باک بنزین پر ۱۲۰۰ کیلومتر رو ی کله بدون صبر کردن میره باهاش
چند باری پشتش نشستم فرمون فوق العاده نرمی دارن
ب نسبت پراید و تیبا هیدرولیک و ماشین جون میکنه تا راه بره نهایت سرعتش ام ۱۲۵ تا بیشتر نمیره تو کفی
Hadi
۱۱ شهریور ۱۴۰۲برای پدرم دوگانه کارخونس با یه باک CNG حدود ۲۰۰ کیلومتر میره و مصرف بنزینشم نسبت به ۴۰۵ کمتره ولی خب باکش هم کوچیکتره…
آره هیدرولیک خوبی دارن سنگینی خوبی هم دارن و خیلی شل نیستن…
ایمان
۱۱ شهریور ۱۴۰۲سلام من خودم ی روآ سال مدل 89 دارم و هرکس که ادعا میکنه پژو و سمند بهتره حاضرم باهاش از همه نظر دو ماشین را مقایسه کنم چه استقامت چه سرعت چه نرمی و هرچی خواست
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲من سال ۹۰ یه روا داشتم تا ۹۳ زیر پام بود.همه میگفتن این چیه بفروش پراید بخر ولی یه جا عملا عملا عملا جونمو نجات داد و اگه زیرپام پراید بود قطعا مرده بودم.روا ایراد زیاد داره مثلا شتاب یا سرعت خیلی بالایی نداره.یا موتور همشون بخار دارن یا دیفرانسیل همشون صدا میده.میگن روا سال وضع اش بهتره نمیدونم واقعا.ولی همین روا سگ اش شرف داره به پراید حداقل میدونی تصادف کنی احتمال مردنت نصف پرایده.خیلی محکم تر و ایمن تره.دیفرانسیل هم هر کی داره باید تویوتایی بندازه صداش قطع بشه وگرنه صداش واقعا رو مخه.شتاب و سرعتش هم تا ۱۳۰_۱۴۰ تا رو راحت میره و بسه اشه.توی ایرانی که اگه بخوای ۵ دقیقه بالای سرعت مجاز رانندگی کنی از بس دوربین گذاشتن قطعا یه تومن حداقل جریمه میشی همون ۱۲۰ تای مجاز برای ماشین بسه.فرمونشم خیلی نرم و توی دسته.هندلینگ اشم از پراید خیلی بهتره توی ماشین نسبت به پراید واقعا حس امنیت میکنی.اتاقشم که همون پژوهه و خیلی جادارتر از پرایده
حمیدرضا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سلام من با روآ ۸۹ تو جاده کفی راحت ۱۸۰ تا پرمیکنم یه بارم ۲۰۰ تا رفتم باهاش
Яояоґвіоцкен
۱۲ شهریور ۱۴۰۲چجوری ۴۰۰ هزار رفته
بابای من یه تویوتا کمری مدل ۸۹ glx داره باهاش ۲۰۰ هزار رفته
Farhan
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بعضی خودزو این لیست در واقع یکم شاهکارن من خودم عاشق اون پراید موتور وسط و بیمر۱۶ سیلندر شدم
کاربر۳
۱۱ شهریور ۱۴۰۲چرا باید روی سیگنت یه موتور v8 بزارن؟
اونم دف عقب،فکر کنم یه نیش گاز بده ماشین میره رو دو چرخ عقب😂
دانیال
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سیگنت یه شکست بود برای آستونمارتین
با اینکار توان مهندسی کمپانی رو به منتقدان ثابت میکرد و یجورایی آبروداری میکردن
ram1500trx
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ماشین حرومزاده تو ایران تا دلت بخواد فراوونه
ما خودمون اردی داشتیم بعدش تو دهه ۸۰ شد پژو ۴۰۵فهمیدیم چی سوار میشدیم😅😅😅
اما سال ۹۵ یه مزدا وانت موتور پیکان ۱۷۰۰ سی سی خریدم
سال اول انداخت تو خرج راه نمیرفت سربالایی ک اصلا نگم براتون
بردمش مکانیکی یارو کاپوت داده بالا میگه موتورشو خودتون عوض کردین خندم گرفته بود .میگف مگه اینا مزدا نیستن چرا حروم زاده شده اینم😂
علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲فقط اون تیکه آخر کامنتت خنده رو رو لبام گذاشت
.
۱۱ شهریور ۱۴۰۲فقط پراید موتور وسط از صد تا فرغون ساخته شده مملکت بهتره.
حسین دهمرد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اون ب ام و ایده ی جالبی روش پیاده شده . شاید بشه به همین صورت کندانسور کولر پژو رو به عقب منتقل کرد بلکه بهتر خنک کنه. ماشینم جوش نیاره
رضافر
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هنوز تو این کشور پیکان و اردی و مزدا کارا
خود نمایی میکنه
جایی برای شاخ و شونه کشیدن جگوار و او ی و بنز و بی ام وه نیست
مگر اینکه موتور گیربکس پیکان رو به مرحمت خودرو سازا
بزارن روی بنز و ب ام وه و…..
اون موقع محشر میشه
حسام
۱۲ شهریور ۱۴۰۲موتور روا سال.. تعقیراتی رومیل سوپاپ. سوپاپ ها پیستون ها میلنگ میل بادامک.و .سرسیلندر. سنسورها …انجام. شده .
حجم. موتور از16ب17رسیده.ک رو. آخرین سری روا سال ک. با صندوق عقب 405 بود. ب بازار آمد. کشش نسبتا خوبی داشت نسبت ب آردی 16…. کلی دو نوع موتور. خوب نیست. 405از نظر سیلندر سر سیلندر خیلی ضعیفه .
ولی کشتاور. خوبی داره.
بنانج
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اون بی ام و ۱۶ سیلندر را موتورش را بعدا بردن تو رولز رویس جانی انگلیش
داود
۲۵ شهریور ۱۴۰۲فک کنم درمورد اردی اشتباه نوشتی ها ،،چون اردی رو نوشتی شاسی پژو رو اوردن جای گاردون و گیربکس زدن ولی در اصل شاسی اردی همون پیکانه که فقط از عرض و طول چند ساننتی متر بلند تر شده و جای رکاب و دیواره فایروال چند تا تغییر دادن تا اتاق پژو روش بششینه ،چون من تو اوراقی پیکان و اردی اتاق بریده رو دیدم فرقی انچنانی نداشتن،،درضمن از لوازم اتاق بجز پوستهی بیرونی هیچ چیز پژو بهش نمیخوره،مثل پالونی ها سرشاسی ها،کف صندوق وغیره،،وبه اشتباه بعضی ها فک میکنن این اتاق پژو امای۱۶ ولی اونم اتاق همین پژو فقط یه تغییرات جزیی داره