چشم اندازهفته نامه

سدان‌های فوق‌العاده‌ای که فراموش شدند، از شورلت SS تا لامبورگینی استوک

در این مطلب به سدان‌های جذاب و زیبایی خواهیم پرداخت که به دلایلی مثل فروش پایین، تولید محدود و عمر کوتاه، این روزها کاملاً فراموش شده‌اند.

سدان‌ها که زمانی خودروهای اصلی بازار بودند، طی یکی دو دههٔ اخیر توسط شاسی‌بلندها به حاشیه رانده شدند و هرچند هنوز این خودروها به‌طور کامل منقرض نشده‌اند اما کاهش محبوبیت آن‌ها باعث شده بسیاری از خودروسازان به‌طور کامل سدان‌ها را کنار بگذارند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه به جذاب‌ترین سدان‌هایی که فراموش شده‌اند نگاهی داشته باشیم. این‌ها خودروهایی هستند که به دلایل مختلفی مثل فروش پایین، تولید محدود، عمر کوتاه و یا حتی فروپاشی کامل شرکت سازنده، از ذهن‌ها پاک شدند.

آستون‌مارتین راپید

هرچند DBX این روزها به پرفروش‌ترین محصول آستون‌مارتین تبدیل شده است اما تلاش قبلی این شرکت برای ساخت یک خودروی خانوادگی به‌خوبی پیش نرفت. راپید سدان خیره‌کننده‌ای بود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تولید شد. این خودرو شبیه نسخهٔ چهاردر آستون‌مارتین DB9 به نظر می‌رسید که یکی از زیباترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰ بود. راپید ابتدا با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی معرفی شد که ۴۷۰ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم بعداً در راپید S به ۵۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. آستون‌مارتین نسخهٔ الکتریکی سدان خود را هم با نام راپید E ساخت اما این نسخه هیچ‌گاه تولید نشد و داستان راپید با نسخهٔ AMR و ۶۰۰ اسب بخار قدرت به پایان رسید. راپید ابتدا در اتریش توسط مگنا اشتایر تولید می‌شد اما به دلیل فروش پایین، در سال ۲۰۱۲ خط تولید آن به بریتانیا منتقل شد.

شورلت SS

پس از بازگشت دوج چارجر در سال ۲۰۰۵، جنرال موتورز برای پاسخ به رقیب، به یک سدان اسپرت دیفرانسیل عقب نیاز داشت و بدین منظور، از سال ۲۰۰۸ هولدن کومودور تولید استرالیا را با نام پونتیاک G8 در آمریکا عرضه کرد. در سال ۲۰۰۹ اما برند پونتیاک تعطیل شد و پس از چند سال وقفه، هولدن کومودور از اواخر سال ۲۰۱۳ دوباره به بازار آمریکا بازگشت اما این بار با نام شورلت SS عرضه شد. این اولین سدان دیفرانسیل عقب شورلت پس از ۱۸ سال محسوب می‌شد. SS با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری هشت سیلندر LS3 کوروت C6 در آمریکا عرضه می‌شد که ۴۱۵ اسب بخار قدرت داشت. با خاتمهٔ تولید کومودور در سال ۲۰۱۷ در استرالیا، عرضهٔ شورلت SS هم در آمریکا خاتمه یافت و طی این سال‌ها تنها نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه فروخت.

ساب ۵-۹

جنرال موتورز در اواخر سال ۲۰۰۹ نسل دوم ساب ۵-۹ را به‌عنوان آخرین تلاش‌ها برای حفظ این برند سوئدی به بازار فرستاد. ساب در طول تاریخ درخشان خود خودروهای زیبای زیادی ساخت و ۵-۹ هم یکی از آن‌ها بود. این ماشین مثل دیگر محصولات ساب در دوران مالکیت جنرال موتورز، شباهتی به دیگر خودروهایی که روی پلت‌فرم اپسیلون ساخته شده بودند مثل شورلت ایمپالا نداشت. قوی‌ترین پیشرانهٔ این سدان سوئدی هم یک نمونهٔ ۲.۸ لیتری V6 توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بود. متاسفانه برای نجات ساب کاری از دست ۵-۹ برنیامد و این برند پس از فروش به اسپایکر ورشکست شد.

جگوار XJR

جگوار که زمانی یکی از برندهای مطرح در بخش خودروهای لوکس بازار بود، این روزها به پاورقی شرکت JLR تبدیل شده که لندروور کاملاً بر آن سلطه دارد. یکی از جذاب‌ترین سدان‌های تاریخ جگوار، مدل اسپرت XJR بود که دوران آن را می‌توان به مدل‌های کلاسیک (شامل X300، X308 و X350) و مدل مدرن X351 با طراحی یان کالوم تقسیم کرد. XJR از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ با وجود بروزرسانی‌های مختلف، ظاهر کلاسیک بریتانیایی خود را حفظ کرد اما در سال ۲۰۱۰ و معرفی نسل X351، توسط یان کالوم کاملاً متحول شد. آخرین نسخهٔ این سدان اسپرت بریتانیایی از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۷۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

لینکلن کانتیننتال

لینکلن کانتیننتال طی ۱۰ نسل از سال ۱۹۴۰ تا ۲۰۲۰ تولید شد اما زمانی که فورد تصمیم گرفت سدان‌های خود را به‌طور کامل کنار بگذارد، سلطنت آن به‌عنوان پادشاه راحتی ایالات‌متحده به پایان رسید. نسل دهم کانتیننتال عمر کوتاهی داشت و از سال ۲۰۱۶ تنها در چهار سال تولید شد. با این حال، در این نسل لینکلن ثابت کرد که یک سدان لوکس فول سایز می‌تواند از پلت‌فرم دیفرانسیل جلو استفاده کند و همچنان جذاب و باشکوه باشد. این شکوه در نسخهٔ ویژهٔ و تولید محدود Coach Door دوچندان شد. در این نسخه، لینکلن فاصلهٔ محوری کانتیننتال را ۱۵ سانتی‌متر افزایش داد و آن را به درهای عقب عکس بازشو مجهز کرد.

فولکس‌واگن CC

هرچند مرسدس بنز CLS اصطلاح سدان کوپه را ابداع کرد اما فولکس‌واگن CC بود که این ایده را به بخش غیرلوکس بازار آورد. این خودرو که ابتدا با نام پاسات CC عرضه شد، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به تولید رسید و سپس با مدل زیباتر آرتئون جایگزین شد. CC مخفف کامفورت کوپه است یعنی دو ویژگی که کاملاً در این سدان فولکس‌واگن دیده می‌شد. ظاهر نسخهٔ اولیهٔ پاسات CC حتی هنوز هم پس از گذشت یک دهه مدرن به نظر می‌رسد هرچند که نمونهٔ بعد از فیس‌لیفت ۲۰۱۲ کمی زیباتر است. فروش پایین منجر به حذف CC شد و حتی آرتئون زیباتر هم نتوانست نظر خریداران آمریکایی را جلب کند.

مرکوری مرودر

پلت‌فرم پانتر فورد در آمریکا با خودروهای پلیس (فورد کراون ویکتوریا) و لیموزین‌های لوکس (لینکلن کانتیننتال) شناخته می‌شود و شاید خیلی‌ها به یاد نداشته باشند که زمان مرکوری تصمیم گرفت نسخه‌ای پرفورمنس از این پلت‌فرم را با نام مرودر بسازد. مرکوری مرودر خودروی کمیابی است زیرا تنها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در ۷,۸۳۸ دستگاه ساخته شد. بیش از ۷۵ درصد این تعداد مشکی بودند که رنگی مناسب برای چنین سدان مخوفی بود. مرودر از پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 ماژولار فورد با ۳۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

آلفارومئو ۱۵۹

هرچند آلفارومئو این روزها سدان جذاب جولیا را به بازار عرضه می‌کند اما ۱۵۹ هم یکی از زیباترین محصولات تاریخ این برند ایتالیایی محسوب می‌شود. این خودرو که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ تولید شد، پاسخ آلفارومئو به آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ بود. ۱۵۹ که توسط جورجتو جوجارو طراحی شد، با سه چراغ جلوی دایره‌ای که اندکی به سمت پایین زاویه دارند، همیشه عصبانی به نظر می‌رسید. قوی‌ترین پیشرانهٔ این سدان ایتالیایی یک نمونهٔ ۳.۲ لیتری V6 با ۲۶۰ اسب بخار قدرت بود و آن زمان اثری از نسخه‌های وحشی کوادریفولیو دیده نمی‌شد.

لامبورگینی استوک

ازآنجایی‌که استوک هیچ‌گاه به تولید نرسید، خیلی‌ها فراموش کرده‌اند که لامبورگینی پیش از معرفی پورشه پانامرا به ساخت یک سدان پرفورمنس با پیشرانهٔ V10 فکر می‌کرد. با توجه به اینکه اوروس خیلی زود به پرفروش‌ترین محصول لامبورگینی تبدیل شد، شاید اگر استوک هم در دوران رونق بازار سدان‌های تولید می‌شد می‌توانست موفق شود. این ماشین با طراحی فیلیپو پرینی حتی هنوز هم می‌تواند روی خط تولید برود و همچنان مدرن به نظر برسد. همچنین طبق گفته‌ها، طراحی کانسپت لانزادور تحت تأثیر استوک شکل گرفته است. بااین‌حال متأسفانه این سوپرسدان با پیشرانهٔ گالاردو هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (452 ديدگاه)

    همیشه و همیشه زیباترین خودروهای تاریخ رو استون مارتین ساخته. زمان باید بگذره تا متوجه زیبایی شون شد

    موافقم 71
    مخالفم 34
    1. Mercedes-Benz

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      عاشق استون مارتین راپید و لینکلن کانتیننتال شدم اما راپید یه چیز دیگس با طراحی خاص و زیباش و موتور v12 عالیه

      موافقم 20
  2. نشناسی بهتره

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    صدحیف که ساخته نشدن:((
    اون شورلت ss عجب رخی داره😮🤤

    موافقم 34
    مخالفم 25
  3. AMANTE

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    توی این لیست دلم به حال سه برند میسوزه اولی جگوار و دومی لینکن و سومی ساب.
    البته لینکن در حال حاظر SUV های خوبی داره ولی جای یک سدان لوکس توی سبد محصولات اش خالیه. جگوار هم مدت هاست در سکوت فرو رفته و برند ساب که پتانسیل این رو داشت که با بهترین لوکس ساز ها رقابت کنه.
    دو سدانی که الان به ذهنم میاد و میتونست توی لیست باشه.
    ۱_ مازراتی کواتروپورته
    ۲_ بوگاتی گالیبیره

    موافقم 32
    مخالفم 7
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    به نظرم راپید وxjr و کانتیننتال قشنگ ترینشون بودن

    موافقم 15
    مخالفم 14
    1. محمدهادی

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      فقط لامبورگینی استوک و آستون راپید
      وسلام…
      هیولاهای خوش استایل

      موافقم 27
      مخالفم 6
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    این دنیا محلی گذرا و عجیبیه ! چرا ؟
    چون یه چیزایی گویی چرا نداره و حتی تعجب هم نداره ، مثل ؟؟؟
    مثل همین لینکلن کانتیننتال !!!!!!!!
    این خودرو در رنج قیمتی خودش که اگر اشتباه نکنم حدود ۴۵ هزار دلار آمریکا یه بی‌رقیبِ تمام عیار بود ولی استقبال و فروش دل‌انگیزی اصلاً نداشت !
    اونایی که از نزدیک این خودرو را دیده باشند میتوانند شفاف بگویند که چه جیگری هست !
    ببینید دوستان ، بدون بزرگنمایی میگم که در حد لاکچری‌های آلمانی و ژاپنی داخلش چرم ، چوب و آپشن‌های برقی کار شده ، طراحی داخلیش به شدت لوکس و دلباز و زیباست ، گیرایی عجیبی داره !!!!!
    حالا اینکه اون بالا گفتم چرا این دنیا چرا نداره و تعجب هم نداره دقیقاً همینجاست که آخه برای چی از این بینظیرِ لینکلن استقبال نشد اونم تازه با این قیمت که به نظر من رقبایش را باید با دو برابر این قیمت میخریدند مثل بنز S یا سری ۷ و … !
    زمانی که برای اولین بار داخل این خودرو در نمایندگی فورد خیابان شیخ‌زائد نشستم و قبل از آن در بسیاری از خودروها نشسته و تجزیه‌تحلیل کرده بودم حقیقتاً شوک شدم و افسوس خوردم که چرا نباید این خودروها را مردم ما سوار نشوند ( البته چون چرا نداره؟!!! )!!!

    من که اگر در ایران عرضه میشد ، در خریدش شک نمیکردم و حتی به محصولات ژاپنی لکسوس هم ترجیهش میدادم با اینکه عاشق ژاپنی‌هام ولی دنیای لینکلن کانتیننتال حقیقتاً جداست از تمام سدان‌ها !

    محصولات آمریکایی در اکثر موارد در بخش سرنشینان داخلی خودرو اصلاً لامصبا یه جوری طراحی میکنند که کسی به زیبایی و مهندسی توجه نمیکنه و بیشتر اون احساس دلنشینی هست که از گرمی و صمیمیت طراحی و متریال انتقال پیدا میکنه به وجود ناخداگاه سرنشین‌ها ، واقعاً نمیدونم چطور میتونم اصل مطلب رو بیان کنم ولی عشق و احساسی که آدم در داخل خودروهای آمریکایی بخصوص سدان‌هایشان درک میکنه جدا از تمام بهترین‌های آلمانی ایتالیایی ژاپنی هست که حتی با توجه به اینکه جزئی‌ترین موارد مهندسی شده را ارائه میکنند ولی باز احساس و انرژی‌ای که در داخل محصولات آمریکایی میشه دید در بقیه مشاهده نمیشه کرد حتی انگلیسی‌های فوق‌لاکچری و گران !

    امیدوارم یه روزی خودرو آزاد بشه و ما هم بتوانیم این خودروهای بینظیر را سوار بشیم !

    فکر نمیکنم هیچ‌کجای این دنیا همچون ایران ، چند برابر پول خودرو بدهند اما آشغال‌ترین ماشین‌ها را سوار بشوند و این مردم عاششششق خودرو هستند اما اصلاً سواد خودرویی ندارند و به شدت پُرادعا و بیسواد هستند ( لطفاً گفتن حقیقت را به بی‌احترامی تعبیر نکنید ، صحبت سر خودرو و انداختنش به مردمی هست که همه چیز را در آپشن توخالی و ظاهر پوشالی میبینند )!!!

    البته چرای این را خودم میگویم ؟؟؟
    چون مردم ما احساسی هستند نه منطقی !

    موافقم 36
    مخالفم 45
    1. morteza

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (286 ديدگاه)

      میفهمم.

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. mehran

        ۲۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (83 ديدگاه)

        این همه انشا نوشته فقط میفهمم😂😂😂

  6. مهدی

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    حیف از این‌ خودروها که دیگر تولید نمی‌شوند. از بین این‌ها از آستون مارتین بیشتر خوشم آمد.

    موافقم 18
    مخالفم 10
  7. ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    شورلت SS
    لینکلن کانتیننتال
    جگوار XJR
    فولکس‌واگن CC
    آلفارومئو ۱۵۹
    آستون‌مارتین راپید
    ساب ۵-۹
    اینا هیچوقت قدیمی نمیشن
    من شورلت ss رو بیشتر دوست داشتم
    اگه پول داشتم همشونو با هم می‌خریدم قاچاقی میوردم ایران
    🙂🙂🙂

    موافقم 10
    مخالفم 17
  8. محمد

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    بعضی ماشین های این لیست مثل مرکوری مارودر با اینکه کمیابه خیلی خوش قیمته تا همین چند وقت پیش بار زیر ده هزارتا میشد خریدش

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. POUYAN

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (200 ديدگاه)

    عجب طراحی دقیق و کار شده‌ای داره این «استون مارتین رپید».

    موافقم 26
    مخالفم 7
  10. مازیار

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    طبق معمول جذابیت استون مارتین در سطحی جدا

    موافقم 18
    مخالفم 5
  11. امین

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (464 ديدگاه)

    استون مارتین راپید از نظر تناسب های طراحی واقعا زیباست

    موافقم 17
    مخالفم 5
  12. 18:45

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    از توقف تولید جاگوار xj و ساب 5_9 همیشه میسوزم…
    متاسفانه جاگوار بدلیل برخی سیاست های غلط گروه تاتاموتورز خیلی راحت شکست سنگینی رو دربرابر رقبای ژاپنی و آلمانی تجربه کرد و ساب هم بدلیل زیر پا نذاشتن ارزش های خودش و فرمان نبردن دائمی از شرکت جنرال موتورز برای همیشه نابود شد… 😑😑😑

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      تو همونی نبودی که میگفتی مهندس ولوو تراکس هستی؟😂😂😂😂

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. 18:45

        ۲۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (656 ديدگاه)

        بله محمد جان درسته و ولوو تراکس دوباره امسال هم قرار دادش و با من بخاطر نبوغم تمدید کرد! 😁😉

        موافقم 6
        مخالفم 2
  13. Viper v10

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آستون مارتین رپید و شوی اس‌اس خیلی زیبا هستن

    موافقم 13
    مخالفم 4
  14. Viper

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    مرکوری مرودر رو 😎😎😎

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. blackwing

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    لامبورگینی ، لینکلن و استون مارتین خیلی حیف شدن.

    به نظرم نویسنده یک مدل خیلی جذاب رو از قلم انداخت… کادیلاک CT6-V بلک وینگ !!
    این کادیلاک فول سایز فقط یک سال و نیم تولید شد با موتور دست ساز بلک وینگ ۴.۲ لیتری توربوشارژ هشت سیلندر ۵۵۰ اسب بخار ، دف عقب گشتاور ۸۵۰ نیوتون متر ، گیربکس ۱۰ دنده اتوماتیک و شتاب ۳.۸ ثانیه !!! 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

    لینکلن هم اگر دف عقب و با موتور کایوتی ۵ لیتری ماستنگ تو مدل پرفورمنس عرضه میشد خیلی فروش بیشتری میتونست داشته باشه.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  16. LAMBORGHINI

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    استوک زیاد قشنگ نیست

    موافقم 2
    مخالفم 9
  17. yaghoub

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    به لولای درب عقب لینکلن دقت کنید

    موافقم 6
    مخالفم 1
  18. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    همه یه طرف لینگلن کانتیننتال یه طرف خیلی حیف شد واقعا حیرت میکنم وقتی میبینم فروشش اونی باید می‌بود نبود
    تو روی دل انگیز بعدی ساب از همه لحاظ بالاتر از محصولات اون زمان جنرال موتورز بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  19. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    دلیل شکست جگوار واضح بود
    کیفیت خیلی پایینش
    اون زمان ک رو بورس بود هر وقت با رقیباش مقایسه میشد سر این قضیه قافیه رو میباخت

    موافقم 6
    مخالفم 8
  20. EODE

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    ته ته سدان قبلا به نظرم بی ام دبلیو ام ۵ و ام ۳ سدان و همچنین دوج چارجر بود ؛ ولی بعد جگوار Project 8 اومد که حتی بهتر بود ولی متاسفانه دیگه تولید نمیشه ، چارجر هم از خط تولید کنار میره و با ظاهر نسل جدید خودروهای بی ام دبلیو هم خیلی نمیشه کنار اومد .
    الان از بین سدان هایی که هنوز قراره تولیدشون ادامه داشته باشه پورشه پانامرا و آلفارومئو جولیا به نظرم بهترین ها هستن .

    موافقم 9
    مخالفم 1
  21. بابک

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    کادیلاک سویل که تا مدل ۱۳۶۱ در پارس خودرو مونتاژ می شد ، عجب ماشینی بود…جاش خالیه
    صندلی برقی سه جهت…تنظیم ارتفاع عقب…انژکتوری …
    فرمان نلسکوپی بشکن…چراغ مطالعه عقب و چراغ تایمر دار مشایعت….بهترین فرمان هیدرولیک دنیا….تلمبه باد
    هیچ ماشینی لذت دور زدن سر پیچ مثل کادیلاک سویل را نداشت….نمی دونم چرا آمریکا فقط به ایران امتیاز مونتاژ کادیلاک را داد و به هیچ کشور دیگه ای تا الان امتیاز مونتاژ کادیلاک را نداده….وقتی حرکت می کرد از کنار جدول ها خاک بلند می شد …خدا پدرشان را بیامرزد

    موافقم 14
    مخالفم 4
  22. هیچکس

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جگوار xjr و لامبورگینی استوک فراموش نشدند

    موافقم 2
    مخالفم 1
  23. M3

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    واقعا ناراحت کننده ست که بازار خودرو به سمت suv ها میره و سدان ها حضورشون کمتر شده شرکت های آمریکایی که کلا از کلاس سدان زدن بیرون

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا