ردبول RB17 اولین هایپرکاری نیست که بهمنظور ارائهٔ تجربهٔ فرمول یک برای عموم مردم طراحی شده و خودروهای دیگری هم قبلاً این کار را انجام دادهاند.
ردبول در فستیوال گودوود خودروی حیرتانگیزی را رونمایی کرد. پروژهٔ خارقالعادهٔ آدریان نیوی، ردبول RB17 قرار است یکی از وحشیترین هایپرکارهایی باشد که تاکنون ساخته شده است. زیر بدنهٔ آبیرنگ این هیولا، اساساً یک خودروی فرمول یک پنهان شده است. RB17 به یک پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و از گیربکس و شاسی فیبر کربنی بهره میبرد که اوج تکنولوژیهای موتوراسپرت را به جاده میآورد. البته هایپرکار ردبول فقط مخصوص پیست است و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته میشود که هرکدام حدود ۶.۵ میلیون دلار قیمت دارند. بااینحال، RB17 اولین هایپرکاری نیست که بهمنظور ارائهٔ تجربهٔ فرمول یک برای عموم مردم طراحی شده و در ادامه با شش نمونه از بهترین خودروهایی که قبلاً این کار را انجام دادهاند آشنا خواهیم شد.
یاماها OX99-11 سال ۱۹۹۲
در دههٔ ۸۰، تبوتاب فرمول یک در ژاپن بسیار بالا بود تا جایی که برای گرند پری سوزوکا سالانه هزاران بلیط فروخته میشد. موفقیت ژاپنیها در این مسابقات نیز بر محبوبیت فرمول یک در سرزمین آفتاب تابان افزوده بود زیرا هر خودرویی که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در این مسابقات قهرمان شد از پیشرانههای هوندا استفاده میکرد. یاماها نیز که بر مسابقات موتورسیکلت آن زمان سلطه داشت، تلاش کرد موفقیت خود روی دوچرخ را با تقلید از هوندا روی چهارچرخ هم تکرار کند. یاماها برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ با تیم Zakspeed وارد فرمول یک شد اما هیچ موفقیتی کسب نکرد. پس از یک سال غیبت، این شرکت از طریق همکاری با برابم، در سال ۱۹۹۱ با پیشرانهٔ V12 به فرمول یک بازگشت ولی بازهم موفقیتی به دنبال نداشت و فقط سه امتیاز کسب کرد. بااینحال، در سال ۱۹۹۲ یاماها با استفاده از پیشرانهٔ V12 فرمول یک خود، یک خودروی جادهای با نام OX99-11 با صندلیهای پشت سرهم ساخت اما متأسفانه این خودرو هیچگاه تولید نشد زیرا در دوران رکود اقتصادی ژاپن ساخته شد و یاماها نگران بود برای برچسب قیمتی ۸۰۰ هزار دلاری آن خریداری پیدا نشود. به همین دلیل، پروژهٔ OX99-11 در سال ۱۹۹۴ پس از ساخت سه پروتوتایپ لغو شد.
مکلارن F1 سال ۱۹۹۲
مکلارن از اواسط دههٔ ۸۰ تا اوایل دههٔ ۹۰ بر فرمول یک سلطه داشت و با نیکی لائودا، آلن پراست و آیرتون سنا هفت قهرمانی سازندگان و رانندگان به دست آورد. در طول فصل ۱۹۸۸، گوردون موری، طراح خودروی مسابقهای MP4-4 مکلارن که در ۱۵ مسابقه از ۱۶ مسابقه پیروز شد، طراحی سوپرکاری جادهای آغاز کرد. طرح منحصربهفرد سهنفرهٔ این خودرو که صندلی راننده را در وسط دو صندلی سرنشین را در طرفین آن قرار میداد، به مالک تجربهٔ رانندگی با یک خودروی فرمول یک را میداد. بااینحال، برخلاف خودروهای فرمول یک مکلارن که از پیشرانهٔ هوندا استفاده میکردند، F1 به موتور V12 بامو با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. F1 همچنین برخلاف سوپرکارهایی مثل فراری F40 که بسیار ساده بودند، با تجهیزاتی مثل سیستم تهویه، گرمکن شیشه جلو و سیستم صوتی ۱۰ سیدی، ترکیبی از سرعت و تجمل را ارائه میکرد. F1 با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، به سریعترین خودروی تولیدی آن زمان تبدیل شد.
فراری F50 سال ۱۹۹۵
در دههٔ ۹۰ فراری دوران سختی را سپری میکرد. این شرکت در پیست از تیمهایی مثل ویلیامز، مکلارن و بنتون عقب افتاده بود و در خارج از پیست هم پس از درگذشت بنیانگذار شرکت، انزو فراری، درگیریهای داخلی گستردهای را تجربه میکرد. در سال ۱۹۹۵ اما شرایط تغییر کرد. تیم فرمول یک فراری در سال ۱۹۹۶ مایکل شوماخر را به خدمت گرفت و بخش خودروهای جادهای هم سوپرکار جدیدی را معرفی کرد که برای آوردن تجربهٔ فرمول یک به جادهها طراحی شده بود. F50 که به مناسبت تولد پنجاهسالگی فراری با الهام از خودروی فرمول یک ۶۴۱ فصل ۱۹۹۰ ساخته شد، به فرمان هیدرولیک یا ترمز ABS مجهز نبود اما از تکنولوژی ساخت و آیرودینامیک فرمول یک استفاده میکرد. بااینحال، F50 بهاندازهٔ سلف خود، F40 سروصدا به راه نینداخت و در سال ۱۹۹۷ کنار گذاشته شد.
فراری انزو سال ۲۰۰۲
هفت سال پس از F50، فراری بار دیگر تلاش کرد تا تجربهٔ فرمول یک را به جاده بیاورد و نتیجهٔ آن سوپرکار جدیدی بود که نام بنیانگذار شرکت برای آن انتخاب شد. انزو از تکنولوژیهای فراوان فرمول یک مثل گیربکس سکوئنشال و ترمزهای کامپوزیت سرامیکی تقویتشده با فیبر کربن بهره میبرد. در سینهٔ خودرو هم یک نیروگاه ۶ لیتری V12 قرار گرفته بود که با ۶۶۰ اسب بخار قدرت، امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد. انزو همچنین از بهترین رانندهٔ توسعهٔ جهان یعنی مایکل شوماخر بهرهمند بود که به حل مشکلات نمونههای پیشتولید خودرو کمک شایانی کرد. تنها ۴۰۰ دستگاه از انزو ساخته شد و در لیست خریداران آن نامهای بزرگی مثل مایکل شوماخر، نیکلاس کیج و حتی پاپ جان پل دوم دیده میشد.
کاپارو T1 سال ۲۰۰۷
شرکت بریتانیایی ناشناختهٔ کاپارو با معرفی T1 نام خود را بر سر زبانها انداخت. این یک خودروی فرمول یک با بدنهٔ جادهای بود و تنها ۴۷۰ کیلوگرم وزن داشت. بدنهٔ فیبر کربنی این خودرو از ضریب درگ پایین، بال جلوی قابل تنظیم دوبخشی و دیفیوزر اثر زمینی برخوردار بود. هرچند T1 به دو صندلی مجهز بود اما اساساً یک خودروی مسابقهای محسوب میشد که برای استفاده در جاده طراحی شده بود. این ماشین همچنین با حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه، بسیار سریع بود. بااینحال، تصویر T1 مدت کوتاهی پس عرضه خراب شد زیرا یکی از پروتوتایپهای آن هنگام آزمایش توسط جیسون پلاتو آتش گرفت و جرمی کلارکسون نیز در هنگام آزمایش نمونهای دیگر به خاطر شل شدن پانل زیر خودرو مجبور به توقف شد. به دلیل این حوادث و رکود اقتصادی جهانی پسازآن، کاپارو شکست خورد و تنها ۱۵ دستگاه از آن به فروش رسید.
مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲
مرسدس که با CLK GTR سال ۱۹۹۸ تجربهٔ آوردن تکنولوژی مسابقه به جاده را داشت، دو دهه بعد پا را فراتر گذاشت و تصمیم گرفت پیشرانهٔ فرمول یک را به جادهها بیاورد. AMG One به نسخهٔ اصلاحشدهٔ پیشرانهٔ V6 توربوشارژ هیبریدی فرمول یک مرسدس با MGU-H و MGU-K مجهز است که قدرت شگفتانگیز ۱۰۶۳ اسب بخاری را در اختیار راننده قرار میدهد. این ماشین از دیگر تکنولوژیهای فرمول یک مثل DRS هم بهره میبرد و به لطف بدنهٔ فیبر کربنی، وزن ۱۶۹۵ کیلوگرمی دارد. از AMG One تنها ۲۷۵ دستگاه ساخته میشود که همهٔ آنها قبلاً توسط افرادی مثل لوئیس همیلتون، پدرش آنتونی همیلتون، نیکو رزبرگ، دیوید کولتارد و والتری بوتاس خریداری شدهاند.
علی جردن
۲۹ تیر ۱۴۰۳بخشی از فکتهایی که رانندهدفرمولا وان داره:
واکنش راننده F1 به اتفاقات جاده 200 میلی ثانیه ست.
پدال ترمز ماشینهای F1 به نیرویی معادل 100 کیلوگرم برای فشردن نیاز داره.
شتاب جانبی وحشتناک 5g(اکثر افراد شتاب 0.5g رو هم نمیتونن تحمل کنن)
در هر مسابقه راننده 3.5 کیلو وزن کم میکنه.
بطور خلاصه انسان معمولی نمیتونه راننده F1 بشه.
اون عده از پسرای ابلهی که چون بهشون گفته شده تو باید راننده فورمولا وان میشدی،اتوبانا و خیابونای داغون تهرانو(بخصوص اتوبان صدر)با پیست موناکو اشتباه میگیرن و زندگی بقیه رو هم به خطر میندازن،چند بار این کلیپ رو ببین بعد با 206 و پرشیای کف خواب یا شوتی پلاک ایران ۶۸ دور رنگ که تا یه گوشه ش رو میمالن پیاده میشن گریه میکنن که ماشین برای بابام بود،لایی بکشن.
amir
۲۹ تیر ۱۴۰۳درست میبینم؟ علی بلاخره یه کامنت جدی گذاشت؟
SMS
۳۰ تیر ۱۴۰۳بنظرم شاید amg1 عالی باشه اما تقلب کرده چون موتورش مال یه جا دیگس و فناوری دیگه ای داره
Dan
۲۹ تیر ۱۴۰۳۲۰۰ میلی ثانیه خیلیه ها
اگه پینگت ۲۰۰ بشه نمیشه بازی کرد هی لگ میده
علی جردن
۲۹ تیر ۱۴۰۳دقیقا
عماد
۳۰ تیر ۱۴۰۳(اکثر افراد 0.5G رو نمیتونن تحمل کنند) رو از کجاست اوردی؟😂🫵
parsa
۳۰ تیر ۱۴۰۳داش ما همین الان داریم 1g تحمل میکنیم اگر هم با یه ماشین به نسبت خوب شدید بپیچی میتونی تا 1,7g برسی با ترنهوای هم شاید بشه یه مقدار رسید نسبت به مدلش
مازیار
۲۹ تیر ۱۴۰۳باز هم نمای AMG ONE
معرکست
amir
۲۹ تیر ۱۴۰۳به نظرم فراری انزو لافراری ۴۵۸ ایتالیا از خوشگل ترین فراری های قبل از دوران نوین فراری یعنی الانا و بعد از دوران کلاسیکش هستن
احمدرضا
۲۹ تیر ۱۴۰۳F1 و انزو قصد پیر شدن ندارن
مخصوصا F1
انگار از یه دنیای دیگه اومده
JaMsHiD_R1988
۲۹ تیر ۱۴۰۳دوستان اگر در مورد آلفا رومئو 164 Pro_Car اطلاعی دارید لطفاً در میون بذارید
Scuderia Ferrari
۲۹ تیر ۱۴۰۳۱. ردبول RB17 جاده ای نیست و مخصوص پیسته و ردبول قصد داره نسخه جاده ای هم ازش تولید کنه
۲. قیمت RB17 کاملاً منطقی هست چون پرچمدار هایپر کارهای پیست محوره و از هر نظر تکنولوژیک و سطح بالاست
۳. گول تبلیغات رو نخورید که این ماشین قطعاً سریع تر از ماشین های F1 نیست
۴. نام بزرگ فراری به F1 گره خورده و اگه جایی صحبت از F1 باشه و خبری از فراری نباشه فاقد ارزشه
و در نهایت باید به تیفوسی ها بگم که با رونمایی از طرح نهایی و بدنه تولیدی هایپرکار جدید فراری ، LaFerrari اسطوره ای زیباترین اسب سرکش مارانلو در تاریخ جاودانه شد ❤❤
Mohammad
۲۹ تیر ۱۴۰۳فورزا فراری
GMA
۲۹ تیر ۱۴۰۳والکری هم از تکنولوژی های فرمول یک سود میبره فکر میکنم جاش در این مطلب هست
اون یاماها برای من جزو دوست داشتنی ترین و خاص ترین پروتوتایپ های تاریخ خودروسازیه…
ای کاش تولید میشد…:)💔
واقعا فوق العادهس، تنها رقیب حقیقی F1 میشد
Scuderia Ferrari
۲۹ تیر ۱۴۰۳GMA دوست عزیز
چند سالی تو پدال هستم و اخبار و مقالات خودرویی رو دنبال میکنم و بعضی از نظرات خیلی به دلم میشینه و من بهش میگم کامنت طلایی
تو پست سریع ترین های گودوود شما خیلی شیک و مجلسی و به زبان ساده و روان تفاوت ماشین های موتور اسپرت و جاده ای رو توضیح دادی و جا داره از شما تشکر کنم بابت این موضوع 🌹🌹
GMA
۲۹ تیر ۱۴۰۳ارادت🌹
سپاس از لطف شما🙏
بنده هم از معاشرت با افراد مطلعی مثل شما لذت میبرم
علی Shelby
۲۹ تیر ۱۴۰۳لعنتی اف وان چقد خفن بود ۱۱ سال سریع ترین ماشین جهان بود
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳به لویی همیلتون حسودیم میشه.
هم سِر هست.
هم پولداره.
هم amg one داره.
هم راننده فرمول یکه.
هم اصیله.
هم دخترکشه😑😑
Taha Ayoobi
۳۰ تیر ۱۴۰۳فک کنم همیلتون گزینه آخر رو مدیون بقیه اونایی که گفتی
آرش
۴ مرداد ۱۴۰۳من از طراحی AMG بیشتر خوشم اومد
قدرتش هم خیلی زیاد بود
جالب بود 👍👍👍
آرش
۴ مرداد ۱۴۰۳از مکلارن F1 هم خوشم اومد
خوبه