چشم اندازهفته نامه

سوپراسپرت‌هایی که قبل از ردبول RB17 تکنولوژی فرمول یک را به جاده آوردند

ردبول RB17 اولین هایپرکاری نیست که به‌منظور ارائهٔ تجربهٔ فرمول یک برای عموم مردم طراحی شده و خودروهای دیگری هم قبلاً این کار را انجام داده‌اند.

ردبول در فستیوال گودوود خودروی حیرت‌انگیزی را رونمایی کرد. پروژهٔ خارق‌العادهٔ آدریان نیوی، ردبول RB17 قرار است یکی از وحشی‌ترین هایپرکارهایی باشد که تاکنون ساخته شده است. زیر بدنهٔ آبی‌رنگ این هیولا، اساساً یک خودروی فرمول یک پنهان شده است. RB17 به یک پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و از گیربکس و شاسی فیبر کربنی بهره می‌برد که اوج تکنولوژی‌های موتوراسپرت را به جاده می‌آورد. البته هایپرکار ردبول فقط مخصوص پیست است و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود که هرکدام حدود ۶.۵ میلیون دلار قیمت دارند. بااین‌حال، RB17 اولین هایپرکاری نیست که به‌منظور ارائهٔ تجربهٔ فرمول یک برای عموم مردم طراحی شده و در ادامه با شش نمونه از بهترین خودروهایی که قبلاً این کار را انجام داده‌اند آشنا خواهیم شد.

یاماها OX99-11 سال ۱۹۹۲

در دههٔ ۸۰، تب‌وتاب فرمول یک در ژاپن بسیار بالا بود تا جایی که برای گرند پری سوزوکا سالانه هزاران بلیط فروخته می‌شد. موفقیت ژاپنی‌ها در این مسابقات نیز بر محبوبیت فرمول یک در سرزمین آفتاب تابان افزوده بود زیرا هر خودرویی که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در این مسابقات قهرمان شد از پیشرانه‌های هوندا استفاده می‌کرد. یاماها نیز که بر مسابقات موتورسیکلت آن زمان سلطه داشت، تلاش کرد موفقیت خود روی دوچرخ را با تقلید از هوندا روی چهارچرخ هم تکرار کند. یاماها برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ با تیم Zakspeed وارد فرمول یک شد اما هیچ موفقیتی کسب نکرد. پس از یک سال غیبت، این شرکت از طریق همکاری با برابم، در سال ۱۹۹۱ با پیشرانهٔ V12 به فرمول یک بازگشت ولی بازهم موفقیتی به دنبال نداشت و فقط سه امتیاز کسب کرد. بااین‌حال، در سال ۱۹۹۲ یاماها با استفاده از پیشرانهٔ V12 فرمول یک خود، یک خودروی جاده‌ای با نام OX99-11 با صندلی‌های پشت سرهم ساخت اما متأسفانه این خودرو هیچ‌گاه تولید نشد زیرا در دوران رکود اقتصادی ژاپن ساخته شد و یاماها نگران بود برای برچسب قیمتی ۸۰۰ هزار دلاری آن خریداری پیدا نشود. به همین دلیل، پروژهٔ OX99-11 در سال ۱۹۹۴ پس از ساخت سه پروتوتایپ لغو شد.

مک‌لارن F1 سال ۱۹۹۲

مک‌لارن از اواسط دههٔ ۸۰ تا اوایل دههٔ ۹۰ بر فرمول یک سلطه داشت و با نیکی لائودا، آلن پراست و آیرتون سنا هفت قهرمانی سازندگان و رانندگان به دست آورد. در طول فصل ۱۹۸۸، گوردون موری، طراح خودروی مسابقه‌ای MP4-4 مک‌لارن که در ۱۵ مسابقه از ۱۶ مسابقه پیروز شد، طراحی سوپرکاری جاده‌ای آغاز کرد. طرح منحصربه‌فرد سه‌نفرهٔ این خودرو که صندلی راننده را در وسط دو صندلی سرنشین را در طرفین آن قرار می‌داد، به مالک تجربهٔ رانندگی با یک خودروی فرمول یک را می‌داد. بااین‌حال، برخلاف خودروهای فرمول یک مک‌لارن که از پیشرانهٔ هوندا استفاده می‌کردند، F1 به موتور V12 ب‌ام‌و با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. F1 همچنین برخلاف سوپرکارهایی مثل فراری F40 که بسیار ساده بودند، با تجهیزاتی مثل سیستم تهویه، گرم‌کن شیشه جلو و سیستم صوتی ۱۰ سی‌دی، ترکیبی از سرعت و تجمل را ارائه می‌کرد. F1 با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، به سریع‌ترین خودروی تولیدی آن زمان تبدیل شد.

فراری F50 سال ۱۹۹۵

در دههٔ ۹۰ فراری دوران سختی را سپری می‌کرد. این شرکت در پیست از تیم‌هایی مثل ویلیامز، مک‌لارن و بنتون عقب افتاده بود و در خارج از پیست هم پس از درگذشت بنیان‌گذار شرکت، انزو فراری، درگیری‌های داخلی گسترده‌ای را تجربه می‌کرد. در سال ۱۹۹۵ اما شرایط تغییر کرد. تیم فرمول یک فراری در سال ۱۹۹۶ مایکل شوماخر را به خدمت گرفت و بخش خودروهای جاده‌ای هم سوپرکار جدیدی را معرفی کرد که برای آوردن تجربهٔ فرمول یک به جاده‌ها طراحی شده بود. F50 که به مناسبت تولد پنجاه‌سالگی فراری با الهام از خودروی فرمول یک ۶۴۱ فصل ۱۹۹۰ ساخته شد، به فرمان هیدرولیک یا ترمز ABS مجهز نبود اما از تکنولوژی ساخت و آیرودینامیک فرمول یک استفاده می‌کرد. بااین‌حال، F50 به‌اندازهٔ سلف خود، F40 سروصدا به راه نینداخت و در سال ۱۹۹۷ کنار گذاشته شد.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

هفت سال پس از F50، فراری بار دیگر تلاش کرد تا تجربهٔ فرمول یک را به جاده بیاورد و نتیجهٔ آن سوپرکار جدیدی بود که نام بنیان‌گذار شرکت برای آن انتخاب شد. انزو از تکنولوژی‌های فراوان فرمول یک مثل گیربکس سکوئنشال و ترمزهای کامپوزیت سرامیکی تقویت‌شده با فیبر کربن بهره می‌برد. در سینهٔ خودرو هم یک نیروگاه ۶ لیتری V12 قرار گرفته بود که با ۶۶۰ اسب بخار قدرت، امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد. انزو همچنین از بهترین رانندهٔ توسعهٔ جهان یعنی مایکل شوماخر بهره‌مند بود که به حل مشکلات نمونه‌های پیش‌تولید خودرو کمک شایانی کرد. تنها ۴۰۰ دستگاه از انزو ساخته شد و در لیست خریداران آن نام‌های بزرگی مثل مایکل شوماخر، نیکلاس کیج و حتی پاپ جان پل دوم دیده می‌شد.

کاپارو T1 سال ۲۰۰۷

شرکت بریتانیایی ناشناختهٔ کاپارو با معرفی T1 نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. این یک خودروی فرمول یک با بدنهٔ جاده‌ای بود و تنها ۴۷۰ کیلوگرم وزن داشت. بدنهٔ فیبر کربنی این خودرو از ضریب درگ پایین، بال جلوی قابل تنظیم دوبخشی و دیفیوزر اثر زمینی برخوردار بود. هرچند T1 به دو صندلی مجهز بود اما اساساً یک خودروی مسابقه‌ای محسوب می‌شد که برای استفاده در جاده طراحی شده بود. این ماشین همچنین با حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه، بسیار سریع بود. بااین‌حال، تصویر T1 مدت کوتاهی پس عرضه خراب شد زیرا یکی از پروتوتایپ‌های آن هنگام آزمایش توسط جیسون پلاتو آتش گرفت و جرمی کلارکسون نیز در هنگام آزمایش نمونه‌ای دیگر به خاطر شل شدن پانل زیر خودرو مجبور به توقف شد. به دلیل این حوادث و رکود اقتصادی جهانی پس‌ازآن، کاپارو شکست خورد و تنها ۱۵ دستگاه از آن به فروش رسید.

مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲

مرسدس که با CLK GTR سال ۱۹۹۸ تجربهٔ آوردن تکنولوژی مسابقه به جاده را داشت، دو دهه بعد پا را فراتر گذاشت و تصمیم گرفت پیشرانهٔ فرمول یک را به جاده‌ها بیاورد. AMG One به نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ پیشرانهٔ V6 توربوشارژ هیبریدی فرمول یک مرسدس با MGU-H و MGU-K مجهز است که قدرت شگفت‌انگیز ۱۰۶۳ اسب بخاری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این ماشین از دیگر تکنولوژی‌های فرمول یک مثل DRS هم بهره می‌برد و به لطف بدنهٔ فیبر کربنی، وزن ۱۶۹۵ کیلوگرمی دارد. از AMG One تنها ۲۷۵ دستگاه ساخته می‌شود که همهٔ آن‌ها قبلاً توسط افرادی مثل لوئیس همیلتون، پدرش آنتونی همیلتون، نیکو رزبرگ، دیوید کولتارد و والتری بوتاس خریداری شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بخشی از فکتهایی که رانندهدفرمولا وان داره:

    واکنش راننده F1 به اتفاقات جاده 200 میلی ثانیه ست.

    پدال ترمز ماشینهای F1 به نیرویی معادل 100 کیلوگرم برای فشردن نیاز داره.

    شتاب جانبی وحشتناک 5g(اکثر افراد شتاب 0.5g رو هم نمیتونن تحمل کنن)

    در هر مسابقه راننده 3.5 کیلو وزن کم میکنه.

    بطور خلاصه انسان معمولی نمیتونه راننده F1 بشه.

    اون عده از پسرای ابلهی که چون بهشون گفته شده تو باید راننده فورمولا وان میشدی،اتوبانا و خیابونای داغون تهرانو(بخصوص اتوبان صدر)با پیست موناکو اشتباه میگیرن و زندگی بقیه رو هم به خطر میندازن،چند بار این کلیپ رو ببین بعد با 206 و پرشیای کف خواب یا شوتی پلاک ایران ۶۸ دور رنگ که تا یه گوشه ش رو میمالن پیاده میشن گریه میکنن که ماشین برای بابام بود،لایی بکشن.

    موافقم 22
    1. amir

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      درست میبینم؟ علی بلاخره یه کامنت جدی گذاشت؟

      موافقم 14
      1. SMS

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (578 ديدگاه)

        بنظرم شاید amg1 عالی باشه اما تقلب کرده چون موتورش مال یه جا دیگس و فناوری دیگه ای داره

        موافقم 1
        مخالفم 4
    2. Dan

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      ۲۰۰ میلی ثانیه خیلیه ها
      اگه پینگت ۲۰۰ بشه نمیشه بازی کرد هی لگ میده

      موافقم 12
    3. علی جردن

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      دقیقا

    4. عماد

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      (اکثر افراد 0.5G رو نمیتونن تحمل کنند) رو از کجاست اوردی؟😂🫵

    5. parsa

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      داش ما همین الان داریم 1g تحمل میکنیم اگر هم با یه ماشین به نسبت خوب شدید بپیچی میتونی تا 1,7g برسی با ترنهوای هم شاید بشه یه مقدار رسید نسبت به مدلش

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. مازیار

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    باز هم نمای AMG ONE
    معرکست

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. amir

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    به نظرم فراری انزو لافراری ۴۵۸ ایتالیا از خوشگل ترین فراری های قبل از دوران نوین فراری یعنی الانا و بعد از دوران کلاسیکش هستن

    موافقم 9
    مخالفم 5
  4. احمدرضا

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (749 ديدگاه)

    F1 و انزو قصد پیر شدن ندارن
    مخصوصا F1
    انگار از یه دنیای دیگه اومده

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. JaMsHiD_R1988

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2754 ديدگاه)

    دوستان اگر در مورد آلفا رومئو 164 Pro_Car اطلاعی دارید لطفاً در میون بذارید

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. Scuderia Ferrari

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    ۱. ردبول RB17 جاده ای نیست و مخصوص پیسته و ردبول قصد داره نسخه جاده ای هم ازش تولید کنه
    ۲. قیمت RB17 کاملاً منطقی هست چون پرچمدار هایپر کارهای پیست محوره و از هر نظر تکنولوژیک و سطح بالاست
    ۳. گول تبلیغات رو نخورید که این ماشین قطعاً سریع تر از ماشین های F1 نیست
    ۴. نام بزرگ فراری به F1 گره خورده و اگه جایی صحبت از F1 باشه و خبری از فراری نباشه فاقد ارزشه
    و در نهایت باید به تیفوسی ها بگم که با رونمایی از طرح نهایی و بدنه تولیدی هایپرکار جدید فراری ، LaFerrari اسطوره ای زیباترین اسب سرکش مارانلو در تاریخ جاودانه شد ❤❤

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (333 ديدگاه)

      فورزا فراری

      موافقم 9
      مخالفم 1
  7. GMA

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    والکری هم از تکنولوژی های فرمول یک سود می‌بره فکر میکنم جاش در این مطلب هست
    اون یاماها برای من جزو دوست داشتنی ترین و خاص ترین پروتوتایپ های تاریخ خودروسازیه…
    ای کاش تولید میشد…:)💔
    واقعا فوق العاده‌س، تنها رقیب حقیقی F1 می‌شد

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Scuderia Ferrari

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4062 ديدگاه)

      GMA دوست عزیز
      چند سالی تو پدال هستم و اخبار و مقالات خودرویی رو دنبال میکنم و بعضی از نظرات خیلی به دلم میشینه و من بهش میگم کامنت طلایی
      تو پست سریع ترین های گودوود شما خیلی شیک و مجلسی و به زبان ساده و روان تفاوت ماشین های موتور اسپرت و جاده ای رو توضیح دادی و جا داره از شما تشکر کنم بابت این موضوع 🌹🌹

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. GMA

        ۲۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        ارادت🌹
        سپاس از لطف شما🙏
        بنده هم از معاشرت با افراد مطلعی مثل شما لذت میبرم

  8. علی Shelby

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    لعنتی اف وان چقد خفن بود ۱۱ سال سریع ترین ماشین جهان بود

  9. froG-driVer

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    به لویی همیلتون حسودیم میشه.
    هم سِر هست.
    هم پولداره.
    هم amg one داره.
    هم راننده فرمول یکه.
    هم اصیله.
    هم دخترکشه😑😑

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      فک کنم همیلتون گزینه آخر رو مدیون بقیه اونایی که گفتی

  10. آرش

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    من از طراحی AMG بیشتر خوشم اومد
    قدرتش هم خیلی زیاد بود
    جالب بود 👍👍👍

  11. آرش

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    از مکلارن F1 هم خوشم اومد
    خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا