در این مطلب خواهیم دید که سوپرکارهای قدرتمند و گرانقیمت چطور توانستند از پیشرانههایی که در خودروهای معمولی استفاده میشود بیشترین پرفورمنس را بیرون بکشند.
بهمنظور کاهش هزینهها، استفاده از قطعات مشترک بین خودروها اقدامی متداول است که توسط خودروسازان انجام میشود. دراینبین، پیشرانه بهعنوان یکی از پرهزینهترین قطعات خودرو، یکی از رایجترین قطعهٔ مشترک بین خودروها و حتی خودروسازان مختلف محسوب میشود. به همین دلیل، گاهی پیشرانهٔ خودرویی معمولی را در یک سوپراسپرت میبینیم. البته در چنین مواردی، موتوری که در سوپراسپرت میبینیم معمولاً بسیار قویتر از نمونهای است که در خودروهای معمولی استفاده میشود. این نشان میدهد که این پیشرانهها چقدر خوب مهندسی شده و توسعه پیدا کردهاند که میتوانند برای سوپرکارها پرفورمنسی بسیار سریعتر را فراهم کنند. در ادامه با ۹ سوپراسپرتی آشنا خواهیم شد که از پیشرانهٔ خودروهای معمولی استفاده میکنند.
لوتوس امیرا
پیشرانه: V6 تویوتا کمری
لوتوس و تویوتا رابطهای دیرینه داشتهاند و ازآنجاییکه لوتوس همیشه درگیر مشکلات مالی بوده، بهترین تصمیم این شرکت بریتانیایی استفاده از پیشرانهٔ تویوتا در محصولات خود بوده است. این کار در دههٔ ۹۰ آغاز شد و تا آخرین خودروی درونسوز لوتوس یعنی امیرا ادامه داشته است. همچنین شهرت تویوتا به قابلیت اطمینان هم بدون شک به لوتوس برای جلب خریدار در بازارهای بینالمللی کمک کرد. امیرا از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تویوتا کمری استفاده میکند که در لوتوس اوورا ارائه میشد. این موتور در امیرا به لطف سوپرشارژر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
دوج وایپر
پیشرانه: V8 دوج رم
دوج برای وایپر به دنبال پیشرانهٔ مناسب بود و راهحل را زیر کاپوت پیکاپهای خود پیدا کرد. در آن زمان، لامبورگینی در اختیار کرایسلر بود و از این شرکت ایتالیایی برای ساخت نیروگاه هیولایی وایپر کمک گرفته شد. این موتور ۸ لیتری V10 بر اساس پیشرانهٔ هشت سیلندر LA کرایسلر ساخته شد که بیشتر در تراکهای سنگین و تجاری دوج استفاده میشد. این موتور توسط دوج و لامبورگینی ارتقاء پیدا کرد تا ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور در نسل اول وایپر سال ۱۹۹۲ تولید کند. در آخرین نسل وایپر، حجم این موتور به ۸.۴ لیتر و قدرت آن به ۶۴۵ اسب بخار رسید.
نوبل M600
پیشرانه: V8 ولوو XC90
نوبل یک خودروساز کوچک بریتانیایی است که سوپراسپرتهای دستساز تولید میکند. M600 یکی از محصولات این شرکت است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید میشود. این یک سوپرکار آنالوگ سبکوزن است که به فراری F40 تشبیه میشود. M600 از نسخهٔ توئین توربوی پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 ولوو استفاده میکند که ۶۵۰ اسب بخار قدرت را به گیربکس شش سرعتهٔ دستی تحویل میدهد. این اما در اصل موتور آرامی بود که با ۳۱۰ اسب بخار قدرت در ولوو XC60 و سپس S90 استفاده میشد.
سالین S7
پیشرانه: V8 فورد
سالین یک شرکت کوچک آمریکایی است که کار خود را با تیونینگ و تقویت فورد موستانگ آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ اولین محصول اختصاصی خود را با نام S7 به بازار فرستاد. این سوپراسپرتی دستساز با یک پیشرانهٔ V8 تمام آلومینیومی بود که بر اساس موتور ۵.۷ لیتری بلوک کوچک ویندزور فورد ساخته شده بود. پیشینهٔ این موتور به دههٔ ۶۰ میلادی بازمیگردد اما سالین بهطور گستردهای آن را اصلاح و بازطراحی کرده بود. این موتور ۷ لیتری تنفس طبیعی، ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما سالین بعداً نسخهٔ توئین توربوی S7 را هم با ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرد.
فورد GT نسل اول
پیشرانه: V8 فورد F150
فورد در سال ۲۰۰۴ سوپرکار جدید GT را معرفی کرد. این گرانترین خودروی تولیدی تاریخ فورد محسوب میشد و نشریات آن را با فراری ۳۶۰ مودنا مقایسه میکردند.GT به نسخهای از موتور ۵.۴ لیتری V8 ماژولار فورد مجهز شده بود که در بسیاری از پیکاپها و ونهای این شرکت در دههٔ ۹۰ دیده میشد. البته این موتور با استفاده از سرسیلندرهای متفاوت و یک سوپرشارژر، ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و به سوپرکار فورد کمک کرد تا بار دیگر به رقابت با اروپاییها بپردازد.
فورد GT نسل دوم
پیشرانه: V6 اکوبوست فورد F150
فورد برای تأمین پیشرانهٔ نسل دوم GT هم سراغ همان فرمول قبلی رفت. البته زمانی که در سال ۲۰۱۵ این شرکت اعلام کرد سوپرکار نمادین خود را بجای موتور V8 سنتی با پیشرانهٔ V6 توئین توربو تولید خواهد کرد، با اعتراضاتی مواجه شد. بااینحال، خیلی زود مشخص شد موتوری که قرار است در سینهٔ GT جدید قرار گیرد، بر اساس V6 توئین توربوی F150 ساخته خواهد شد. با گذشت زمان و موفقیت در لمانز اما همه به ایدهٔ استفاده از موتور V6 در فورد GT علاقهمند شدند. همچنین پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری اکوبوست فورد در این ماشین ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که برای ساکت کردن منتقدین کافی بود.
پاگانی زوندا
پیشرانه: V12 مرسدس بنز ۶۰۰ SEL
موتور V12 عملکرد نرم و قدرت بالایی دارد و بنابراین عجیب نیست که از آن در بسیاری سوپرکارها استفاده میشود. زمانی که «هوراچیو پاگانی»، طراحی سابق لامبورگینی تصمیم گرفت شرکت سوپراسپرتسازی خودش را تأسیس کند نیز به چیزی کمتر از دوازده سیلندر راضی نمیشد. بااینحال، پیدا کردن چنین پیشرانهای یک چالش بود زیرا خودروسازان زیادی موتور V12 نمیساختند و اصلیترین سازندگان این نوع موتور یعنی فراری و لامبورگینی هم به شرکتی که قرار بود به رقیبشان تبدیل شود موتور نمیدادند. به همین دلیل، پاگانی سراغ مرسدس رفت و موتور ۶ لیتری M120 را انتخاب کرد که در S کلاس و کوپههای لوکس این شرکت استفاده میشد. این موتور V12 که بعداً حجم آن توسط AMG به ۷ لیتر و ۷.۳ لیتر افزایش پیدا کرد، در انواع مختلف زوندا استفاده شد و قدرت آن در آخرین نسخه به ۸۰۰ اسب بخار رسید.
مکلارن F1
پیشرانه: V12 بامو 750iL
مکلارن F1 نیازی به معرفی ندارد. خودرویی با تکنولوژیهای خارقالعادهای مثل آیرودینامیک فعال، مونوکوک کامپوزیتی، گیربکس شش سرعتهٔ ترنساکسل، کلاچ کربنی، تعلیق پوشراد، دیفرانسیل الکترونیکی، ترمزهای کربنی و… که تا سالها بعد در خودروهای جادهای دیده نمیشدند؛ بنابراین، برای F1 باید پیشرانهای انتخاب میشد که به همین اندازه فوقالعاده باشد. حجم بالا، تنفس طبیعی، دوازده سیلندر، حداقل ۵۵۰ اسب بخار قدرت، ردلاین ۷,۵۰۰ rpm، طول حداکثر ۶۰ سانتیمتر و وزن حداکثر ۲۵۰ کیلوگرم شرایط تعیینشده برای موتور این ماشین بود و خوشبختانه پیشرانهٔ دوازده سیلندر S70 بامو که در سدان 750iL استفاده میشد تمام این شرایط را داشت یا میتوانست فراهم کند.
کونیگزگ CC8S
پیشرانه: V8 فورد موستانگ
مثل بسیاری از شرکتهای نوپا و کوچک ساخت سوپرکار، کونیگزگ هم برای نیرو بخشیدن به اولین محصول خود باید از یک خودروساز بزرگ موتور میگرفت. سوئدیها برای سوپرکار خود پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 ماژولار فورد را انتخاب کردند در بسیاری از محصولات این شرکت آمریکایی مثل موستانگ، لینکلن کانتیننتال، اکسپلورر و… استفاده میشد. این پیشرانه اما برا اینکه در سینهٔ کونیگزگ قرار گیرد تغییرات زیادی را تجربه کرد که مهمترین آنها تجهیز به یک سوپرشارژر بود. با این کار، خروجی موتور به ۶۶۴ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسید. محصول بعدی کونیگزگ یعنی CCR هم از نسخهٔ توئین سوپرشارژ همین موتور با ۸۱۷ اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
نشناسی بهتره
۳۰ مرداد ۱۴۰۲لیستی از ابرشاهکار های دنیای خودرو💪😎
F1هنوزم ابهت ازش میبباره👌😍
Cyber truck punk
۳۰ مرداد ۱۴۰۲یک جورایی میشه گفت این لیست آخرین خودرو های بازمانده بودن که باید تو عصر طلایی میبودن ولی تو یخ رفتن و بعد چند سال سر از عصر نقره ای دنیای ماشین ها در آوردن.
نشناسی بهتره
۳۰ مرداد ۱۴۰۲واقعاً هم اینجوریه:(((
blackwing
۳۰ مرداد ۱۴۰۲نسل اول فورد GT عجب صدا استارتی داشت 🤤
JDM
۳۰ مرداد ۱۴۰۲هرچه بیشتر میخوندم موتورا از معمولی بودن خارج میشدن مثلا V8 فورد موستانگ یا V12 750il
اما این حرکتی که لوتوس امیرا یا دوج وایپر زدن خیلی خوبه مثلا لوتوس از پیشرانه تویوتا استفاده کرد و با یه سوپرشارژ قدرتشو دوبرابر کرده سیاست درستیه و از طرفی از لحاظ هزینه و … برای لوتوس کم خرج تره و بهصرفه
مثل همون حرکتی که تویوتا سوپرا و Z4 انجام دادن استفاده از پلتفرم و انیجن مشترک به نظر من که کار درستیه برای همین هم هست این ماشینایی که تو این لیست بودن موفق بودن
الف.ی
۳۰ مرداد ۱۴۰۲عالی
وزن سبک و ایرودینامیک بالا و مهندسی فوق العاده گیربکس رو فراموش نکنید
انتظار داشتم آریل اتم رو هم تو لیست ببینم
خودم تو این لیست فورد جی تی جدید رو خیلی میپسندم
و شاهکار مهندسی خودروسازی هم مکلارن F1
Siyavash
۳۰ مرداد ۱۴۰۲تویه این جمع .f1 یه شاهکار و به جرعت میگم هیچ وقت هم تکرار نمیشه …با ۵۵۰ اسب تونست بیشتر از ۳۸۰ کیلومتر سرعت بره..جدا از شتاب و سرعت شاسی پیشرفته و تک تک اجزای این ماشین شاهکار هستن .بعد f1 تویه این لیست لوتوس برام جالب ترین هست نمیدونستم با موتور تویوتا کمری تولید میشه …کاشکی خودشون برایه نسل جدید یوپرا از همین موتور استفاده میکردن ….
محی
۳۱ مرداد ۱۴۰۲البته بالای ۶۰۰ اسب شد در نهایت
Navidd
۳۱ مرداد ۱۴۰۲داداش تویوتا که نمیاد روی سدان خانوادگی موتور ۴۰۰ اسبی بزاره
همایون
۳۱ مرداد ۱۴۰۲618 اسب داره مکلارن f1
Tesla
۳۰ مرداد ۱۴۰۲سوپر اسپرت فقط باید برقی باشه تا بتونه معنا واقعی سرعت و لذت رانندگی و نشون بده !! سوپرکار با موتور تویوتا چه سمی هست 🤣🤣🤣 پس برای اینه که لوتوس بیچاره داره ورشکست میشه !! یکی نیست بهش بگه : این موتور آشغال حداکثر به درد تاکسی های درون شهری بخوره جاپون اگه عرضه ساخت قوای محرکه داشت هیچوقت نمیرفت جلوی ب ام و و byd گدایی کنه !!🤣🤣 خلاصه نباید با کسانی که به سرنوشت شوم نوکیا دچار میشن ، ارتباط برقرار کرد 🤣🤣⚡️⚡️⚡️💪💪💪
نشناسی بهتره
۳۰ مرداد ۱۴۰۲مطمئناً اون یدونه لایک هم خودت دادی آره؟
همایون
۳۱ مرداد ۱۴۰۲سلسهجوار نمک مگه اینکه خودت به حرفات بخندی.فکر کنم الگوت امیر تتلو باشه داری راه اونو میری.اگه سنت بالای بیست و پنج باشه همون نوکیا و این سوپر کارها یه زمانی اوج آرزوهات بودن مگه اینکه از دوران جنینی مرید آقاتون ایلان ماسک بوده باشی
Farhan
۳۱ مرداد ۱۴۰۲من ازت یه سوال دارم چرا زمانی که اینجور مطالب تو پدال هست تو پیدات میشه اما وقتی از ایرادات تسلا مطلبی گذاشته میشه ازت اثری نیست نکنه میترسی نتونی جواب ماهارو بدی و فشار میخوری میای خودتو اینجا خالی میکنی جمع کن کاسه کوزتو اول کره ای فنا بعد تو امثال خودت ناموسا جمع کن خودتو
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۲اگر بخواییم دقیق بگیم فقط موتورهای فراری از ابتدا به طور اختصاصی برای سوپراسپرت ها و مسابقات توسعه داده میشن و موتورهای برندهای دیگه صرفا ارتقایی از موتورهای پایه ابرکمپانی ها هستن.
blackwing
۳۰ مرداد ۱۴۰۲باهات موافقم
وقتی همه کمپانیها ، درگیر پیدا کردن موتور برای ماشین هاشون هستن فراری داره مسیر خودشو میره.. خود فورد هم که توی این لیست میدرخشه باز هم دست به دامن موتور اف۱۵۰ و سدانهاش هست.
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۲این یه سیاست کاملا منطقی هست توسعه یه موتور پرفورمنس اختصاصی بشدت پر هزینه و نیازمند یه تیم نخبه از بهترین و باتجربه ترین مهندسان موتوراسپرته همین فراری هم اگر حمایت مالی فیات نبود هیچ وقت نسل جدید موتورهای تیپو ساخته نمی شد.
الف.ی
۳۰ مرداد ۱۴۰۲پس لامبورگینی کشکه؟
یا مکلارن که این همه سال موتور های V8 اش رو ارتقا داد رو کنار بگذاریم؟
مرسدس و موتور های پر قدرتش
موتور ۶ سیلندر تخت پورشه ۹۱۱
موتور های جدید موستانگ شلبی و کوروت
و …
و …
R@min
۳۰ مرداد ۱۴۰۲لامبورگینی موتورهاش ساخته فولکس و زیر مجموعش آئودی با کد FSI هست.
هشت سیلندر مک لارن موتور ارتقا یافته نیسان VRH هست.
مثل اینکه دو هزاریت کج افتاده دوست من، منظور حرف این بود که هیچ برندی جز فراری موتوری فقط برای کلاس سوپراسپرت نساخته و بقیه موتورهای پایه خودشون برای محصولات پرفورمنس ارتقا دادن.
الف.ی
۳۱ مرداد ۱۴۰۲آهان خب شاید بله فقط فراری
من فکر کردم اینو به عنوان یه آپشن مثبت برای فراری و منفی برای دیگر خودروساز ها مطرح کردین
چون اگه اینجور در نظر بگیریم که کلا اشتباست
در تمام دنیا شرکت ها برای گرفتن نتایج بهتر با هم همکاری میکنن
اصلا نمیشه ایراد گرفت که زیر مجموعه های فولکس واگن با هم همکاری کردن
و همینطور موتور های ارتقا یافته شرکتی مثل مکلارن هم قطعا میزان زیادی تغییرات مهندسی و به روز رسانی روش صورت گرفته و نمیتونیم به حساب شرکت ابتدایی تولید کننده موتور بذاریم
موتور های مکلارن عملا مال خودشن نه مال نیسان
البته همون موتور های فراری هم ارتقا یافته نسل های متفاوتش هستن
Royal Driver
۳۰ مرداد ۱۴۰۲مکلارن اف وان همیشه به عنوان بهترین ابرخودروی تاریخ میمونه و خواهد ماند! زبان در وصف چنین الماس باارزشی کم میاره
JaMsHiD
۳۰ مرداد ۱۴۰۲دقت کردید یه ب ام و M5 CS هشت سیلندر از یه مکلارن موتور ب ام و دوازده سیلندر قدرت بیشتری تولید میکنه؟
جهان داره به سمت موتور های کوچیک با قدرت بالا میرن ، تا بتونن با توربو مصرف بنزین رو بیارن پایین (که دروغی بیش نیست . اگر هوای بیشتری وارد موتور بشه پس به سوخت بیشتری برا احتراق کامل نیاز داریم) که فقط برای گول زدن هست و به رخ کشیدن تکنولوژی .
مثلا تویوتا قدیم از یه موتور شش سیلندر خطی سه لیتری دویست و هشتاد اسب بخار قدرت میگیره ، الان از یه موتور سه سیلندر یک و شش دهم لیتری
یا ب ام و یا بنز یا هر شرکت دیگه ای
که تهش هم به برقی شدن خودرو ها ختم میشه🤝😞
.Amir.
۳۰ مرداد ۱۴۰۲چرا حس می کنم نویسنده عنوان مطلب از موتوری جنس می گیره.
همه این ماشین ها ماشین های خاصی هستند که هیچ وقت از یاد ما ماشین باز ها نمیره مثل f1 و ford gt و همینطور gt جدید که جانشین خوبی برای نسل قبلش هست.
.Amir.reza.
۳۰ مرداد ۱۴۰۲الان یعنی
750li
V12 بنز
V8 موستانگ
ماشین های معمولی هستند یا نه چون تو ایران این خودرو هارو زیاد نمیبینم برامون معمولی اند.
قاسم
۳۰ مرداد ۱۴۰۲شاهکار یعنی اینکه موتور و همه را خود کمپانی درست کنه نه اینکه هر تیکش مال یجا باشه!
بهنام
۳۰ مرداد ۱۴۰۲جناب آقای قاسم
بنظرم شما درک درستی از خودروسازی ندارین . این رویه تقریباً از ابتدای ساخت خودرو تا بحال بوده .
یوسف
۳۱ مرداد ۱۴۰۲اگه به گفته شما باشه…. پس گودیر و میشلن و پیررلی چقدر ماشین ساختن و خودشون خبر ندارن….
همایون
۳۱ مرداد ۱۴۰۲کسی میدونه فورد GT جدید چه موفقیتی تو لمان به دست اورده؟من که هر چی سرچ کردم چیزی ندیدم جز افتخارات GT40 یا فورد کاثورث
طاها
۱ شهریور ۱۴۰۲عزیز تا جایی که من خوندم:
بعد GT40 و اون کل کل ها با فراری..
فورد از لمان رفت!
با ساخت نسل جدید فورد GT،
به لمان برگشت و دوباره تیم فورد اول شد.
(ظاهراً فقط برای دیده شدن GT جدید) و
دوباره رفت.
سرزمین آفتاب تابان
۳۱ مرداد ۱۴۰۲پاگانی زوندا بدجوری دلبری میکنه
JDM سابق
۳۱ مرداد ۱۴۰۲فورد جی تی حیف شد چه شاهکاری بود که موتور V8 پرفورمنسشو که از بدو تولد باهاش بود و با یه موتور V6 پیکاپ عوض کردن تقریباً بقیه شون از سره موتور نداشتن از بقیه موتور گرفتن
Farhan
۳۱ مرداد ۱۴۰۲مطلب بسیار عالی بود