این روزها دیدن فوردهای برانکو یا تویوتاهای FJ بازسازیشده در نمایشگاههای فروش آسان است اما پرداخت قیمتهایی ششرقمی برای خرید این قبلی خودروها برای بسیاری از افراد مقدور نیست؛ اما بجای چنین خودروهایی، میتوان اسیوویهای جذابی با قیمتهای بسیار کمتری در بازار پیدا کرد. به همین دلیل لیستی از این اسیوویها تهیه کردهایم که همگی زیر پنج هزار دلار قیمت دارند. بسیاری از این خودروها بهصورت استاندارد یا سفارشی به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل یا چهارچرخ محرک مجهز هستند و به همین دلیل از تواناییهای آفرود مناسبی برخوردارند؛ بنابراین در دورانی که خیابانها از کراساوورهای بیمصرف پُر شده است، با پرداخت کمتر از پنج هزار دلار میتوان اسیوویهای جذاب و قدرتمندی خریداری کرد و با آن به دل طبیعت سفر نمود.
سوزوکی سایدکیک مدل ۱۹۹۸
قیمت: ۲,۶۶۰ دلار
سوزوکی سایدکیک مدل ۱۹۹۸ ارزانترین خودروی این لیست است. این خودرو در انواع مختلفی قابل خریداری است ولی ما نسخهٔ دودر سافتتاپ آنرا در نظر داریم. این خودروی کوچک ممکن است برای کسانی که در مناطقی با هوای گرمتر زندگی میکنند و به دنبال وسیلهٔ ارزانقیمتی برای ترددهای اطراف شهر هستند گزینهٔ بهتری باشد. البته در سایدکیک با تنها ۹۵ اسب بخار قدرت، از سرعت خبری نیست ولی هنوز هم میتوان با پایین آوردن قسمت پشتی سقف از خورشید لذت برد. یک سیستم چهارچرخ محرک نیمهوقت نیز برای این ماشین وجود دارد که میتواند در مناطق ساحلی ویژگی سرگرمکنندهای باشد.
جیپ چروکی مدل ۲۰۰۱
قیمت: ۳,۸۰۰ دلار
نسل دوم جیپ چروکی که با کد داخلی XJ شناخته میشود، ظاهری کلاسیک را با تواناییهای آفرود ترکیب کرده است. آخرین مدل نسل دوم این خودرو متعلق به سال ۲۰۰۱ بوده و زیر سقف قیمت پنج هزار دلاری ما قرار میگیرد. در سالهای پایانی، چروکی XJ با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خطی ارائه میشد که ۱۹۵ اسب بخار قدرت داشت. تمامی مدلهای چروکی نیز به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل مجهز هستند اما این سیستم در دو نوع مختلف ارائه میشد؛ اما کسانی که خواهان یک چروکی XJ هستند باید عجله کنند چراکه قیمت این خودرو در حال افزایش است.
نیسان اکسترا مدل ۲۰۰۴
قیمت: ۴,۲۰۰ دلار
نیسان اکسترا یک اسیووی جمعوجور است که بر اساس پیکاپ میان سایز فرونتیر یا همان ناوارا ساخته شده بود. در حال حاضر میتوان نمونههای پایانی نسل اول آنرا با قیمتی زیر پنج هزار دلار پیدا کرد. البته اکسترا با پیشرانههای مختلفی ارائه میشد و بنابراین قیمت آن بسته به نوع موتور میتواند متفاوت باشد. موتور پایهٔ این ماشین یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با ۱۴۳ اسب بخار قدرت است درحالیکه موتور بعدی از نوع ۳.۳ لیتری V6 با ۱۸۰ اسب بخار قدرت میباشد. بالاترین مدل اکسترا نیز به موتور ۳.۳ لیتری V6 سوپرشارژ با ۲۱۰ اسب بخار قدرت مجهز است. اکسترا در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب ارائه میشد اما امکان سفارش سیستم دو دیفرانسیل نیمهوقت هم برای آن وجود داشت که البته فعال کردن آن بهصورت دستی انجام میگیرد. علاوه بر این، گیربکس ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل عقب هم برای این اسیووی ژاپنی قابل سفارش بود؛ بنابراین هرچند تکنولوژی سیستم دو دیفرانسیل اکسترا بهاندازهٔ دیگر خودروهای این لیست نیست اما این خودرو هنوز هم تواناییهای زیادی در هر شرایطی دارد. وجود باربند بزرگ در این ماشین نیز امکان حمل وسایل زیادی را فراهم میکند.
رنجروور مدل ۲۰۰۲
قیمت: ۴,۲۲۵ دلار
رنجروور یکی از اولین اسیوویهای پریمیوم دنیا محسوب میشود. هماکنون اما آخرین مدل از نسل دوم این خودرو یعنی مدل ۲۰۰۲ آنرا میتوان با قیمتی کمتر از پنج هزار دلار خریداری کرد. رنجروور در این سال تنها با یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۷ نیوتن متر گشتاور ارائه میشد که این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکرد. این خودرو همچنین به سیستم دو دیفرانسیل تماموقت هم مجهز بود که راننده میتوانست در شرایط لغزنده آنرا در حالت ضریب سنگین قرار دهد. علاوه بر این، برای ارائهٔ سواری نرم امکان سفارش تعلیق بادی هم وجود داشت. البته هرچند نسل دوم رنجروور با توجه به استانداردهای زمان خودش خودرویی شیک، لوکس و با تکنولوژی بالا بود اما این روزها از قابلیت اطمینان ضعیف رنج میبرد و بنابراین در خرید آن باید بسیار دقت کرد زیرا یک رنجروور ارزانقیمت بعداً ممکن است خیلی گران تمام شود.
میتسوبیشی پاجرو مدل ۲۰۰۳
قیمت: ۴,۴۵۰ دلار
پاجرو یکی از مشهورترین محصولات میتسوبیشی محسوب میشود، این اسیووی ژاپنی که پانزده بار در رالی پاریس-داکار به پیروزی رسیده است، در ایالاتمتحده با نام مونترو عرضه میشد. در حال حاضر اما مونترو یا همان پاجرو مدل ۲۰۰۳ که نسل سوم محسوب میشود را میتوان با قیمتی در حدود ۴۵۰۰ دلار خریداری کرد. این مدل صرفاً به یک موتور ۳.۸ لیتری V6 با ۲۱۵ اسب بخار قدرت ارائه میشد که نیروی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخها میرسید. پاجرو به سیستم دو دیفرانسیل تماموقتی مجهز بود که حتی با استانداردهای امروزی هم سیستمی سطح بالا محسوب میشود. این سیستم در رانندگی معمول، حدود دوسوم گشتاور موتور را به چرخهای عقب ارسال میکند اما امکان توزیع ۵۰-۵۰ نیرو نیز وجود دارد. علاوه بر این، راننده میتواند حالت دوچرخ محرک را در پاجرو انتخاب کند که در این صورت تمامی نیرو به چرخهای عقب منتقل میشود. وجود دیفرانسیل مرکزی و گیربکس ضریب سنگین نیز تواناییهای آفرود زیادی به این خودرو بخشیده است. علاوه بر این، پاجرو خودروی کمیابی است و بنابراین برای کسانی که خواهان خودروی متفاوتی هستند گزینهٔ مناسبی خواهد بود.
شورلت K1500 بلیزر مدل ۱۹۹۴
قیمت: ۴,۵۵۰ دلار
شورلت K1500 بلیزر در سال ۱۹۹۲ بهعنوان جایگزین مدل K5 بلیزر معرفی شد و تنها به مدت سه سال یعنی تا سال ۱۹۹۵ به تولید رسید. این خودرو که بر اساس پلتفرم تراک GMT400 شورلت ساخته شده بود، یک آفرودر دودر بود. K1500 بلیزر به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود که برای ارائهٔ تواناییهای آفرود مناسب، این نیرو به چهارچرخ انتقال پیدا میکرد. هرچند ممکن است یک اسیووی بزرگ دودر چندان کاربردی نباشد اما میتوان از این خودرو بهعنوان یک پیکاپ با قسمت بار پوشیده استفاده کرد و در صورت لزوم اقدام به حمل سرنشینان بیشتر در قسمت عقبی آن نمود.
تویوتا لندکروزر مدل ۱۹۹۳
قیمت: ۴,۷۰۰ دلار
تویوتا لندکروزر یکی از مشهورترین اسیوویهای بازار است که این شهرت بیشتر به خاطر تواناییهای آفرود بالای آن است. حال اما کسانی که خواهان یک لندکروزر مناسب با قیمتی کمتر از پنج هزار دلار هستند باید سراغ مدل ۱۹۹۳ آن بروند. لندکروزر مدل ۱۹۹۳ به یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۳ نیوتن متر گشتاور دارد. برای ارائهٔ تواناییهای آفرود نیز این ماشین به دیفرانسیل مرکزی و گیربکس ضریب سنگین دو سرعته مجهز شده است؛ اما برای کسانی که از این هم بیشتر میخواستند امکان سفارش دیفرانسیلهای قابل قفل جلو و عقب هم وجود داشت. علاوه بر این، در صورت خواباندن صندلیهای لندکروزر، فضای باری برابر با ۲۵۷۷ لیتر فراهم میشود که این یعنی از آن میتوان بهعنوان یک وانت هم استفاده کرد.
بامو X5 مدل ۲۰۰۲
قیمت: ۴,۸۰۰ دلار
بامو با معرفی نسل اول مدل X5 در سال ۱۹۹۹، برای اولین بار به بخش اسیوویهای پریمیوم وارد شد. این روزها اما میتوان نمونههایی از نسل اول این ماشین را با قیمتی زیر پنج هزار دلار پیدا کرد. در سال ۲۰۰۲ سه پیشرانهٔ مختلف برای X5 ارائه میشد. موتور اول یک نمونهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۲۲۵ اسب بخار قدرت بود. انتخاب بعدی یک واحد ۴.۴ لیتری V8 با ۲۸۲ اسب بخار قدرت بود و نهایتاً بالاترین موتور هم از نوع ۴.۶ لیتری V8 بود که ۳۴۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما با قیمتی زیر پنج هزار دلار صرفاً میتوان نسخهٔ شش سیلندر را خریداری کرد. این موتور با یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی (بله گیربکس دستی در یک اسیووی لوکس!) یا یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ اتوماتیک به همراه سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشد. این سیستم میتواند نیروی موتور را به هر محوری که به آن نیاز دارد ارسال کند اما در رانندگی عادی ۶۰ درصد از گشتاور به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. هرچند X5 ویژگیهای حرفهای آفرود سایر اسیوویهای این لیست مثل قفل دیفرانسیل را ارائه نمیکند اما لوکس بودن و استایل زیبا، آنرا به انتخابی جذاب تبدیل کرده است.
تویوتا فورانر مدل ۲۰۰۰
قیمت: ۴,۹۰۰ دلار
تویوتا فورانر یک اسیووی دومنظورهٔ عالی است. با این خودرو میتوان تمامی اعضای خانواده را به یک مسافرت آخر هفته بُرد درحالیکه با وجود سیستم دو دیفرانسیل، گیربکس کمکی دو سرعته و قفل دیفرانسیل، میتوان از آن بهعنوان یک آفرودر توانا هم استفاده نمود. مدل پایهٔ فورانر به یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت مجهز است اما کسانی که خواهان خودروی قدرتمندتری برای سفرهای جادهای یا آفرود هستند میتوانند سراغ موتور ۳.۴ لیتری V6 آن بروند که ۱۸۶ اسب بخار قدرت دارد.
جیپ رانگلر مدل ۱۹۹۳
قیمت: ۴,۹۵۰ دلار
نه فکر نکنید که ما جیپ رانگلر را فراموش کردهایم. مثل مزدا MX-5 که اولین انتخاب برای هرکسی محسوب میشود که به دنبال یک خودروی اسپرت مقرونبهصرفه و سرگرمکننده است، رانگلر هم دقیقاً همین نقش را در بخش اسیووهای هیجانانگیز دارد. البته محبوبیت بالای این خودرو موجب شده که نمونههای دستدوم آن همچنان گرانقیمت باشند؛ بنابراین جدیدترین نمونه از رانگلر که میتوان با قیمتی زیر پنج هزار دلار پیدا کرد، مدل ۱۹۹۳ است که YJ نام دارد. رانگلر این سال با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۲۳ اسب بخار قدرت و یک واحد ۴ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۸۰ اسب بخار قدرت ارائه میشد. این ماشین همچنین به سیستم دو دیفرانسیل Command-Trac هم مجهز است که راننده را قادر میسازد بهسادگی انتقال قدرت را بین دو یا چهارچرخ محرک تغییر دهد. البته حالت چهارچرخ محرک صرفاً باید در شرایط کشش پایین مورداستفاده قرار گیرد. جیپ رانگلر ترکیبی از سرگرمکنندگی یک کابریولت را با قابلیت استفادهٔ یک اسیووی ارائه میکند. در طول تابستان، میتوان سقف آنرا جمع کرده و از هوای گرم لذت بُرد و هنگامیکه زمستان از راه میرسد، میتوان زیپهای پانلهای بدنه را بالا کشید و برای حرکت در جادههای برفی، خودرو را در حالت چهارچرخ محرک قرار داد.
منبع: Motor1
me84
۱۱ مرداد ۱۳۹۷.
جیپ چروکی 2001 و اون دوتا تویوتا واقعا ارزش خرید دارن
unas
۱۱ مرداد ۱۳۹۷یعنی بقیه ارزش خریدن ندارن ؟!!
دست بردار بابا …
Sardar
۱۳ مرداد ۱۳۹۷پاجرو بنظرم بهترین بود . طراحی داخلی پنین فارینا و بسیارجذاب و آپشن هایی که هنوزم بروزن . واقعا این پاجرو نسل سه مفته مفته
mahdy
۱۱ مرداد ۱۳۹۷سلطان X5
دانیال
۱۱ مرداد ۱۳۹۷تویوتا و پاجیرو با دلار ده تومنم. تهش میشن پنجاه ملیون ولی ما جنازشونو باید بخریم دویست واقعا چی کردن پدران ما
Archi KHAN
۱۱ مرداد ۱۳۹۷این یعنی ذهن اکثریت جامعه دلار 10هزار تومانی را پذیرفته
و این خوب نیست …
Ahmad
۱۱ مرداد ۱۳۹۷حالا نپذیری چکار میتونی بکنی .اصلا با این همه گرونی و ظلم چکار کردیم .انگار یه مشت مرده هستیم.
Archi KHAN
۱۲ مرداد ۱۳۹۷دوست عزیزم اونایی که باید منظور را بگیرن قطعا گرفتن !
در ضمن شماهم درست میفرمایید …
پ ن : روز جمعه ایه یادی بکنیم از دوست فقید احمد باقری
مجید
۱۲ مرداد ۱۳۹۷تو سایت mobil.de که مخصوص فروش انواع اتومبیل و تراک و کمپر تو المانه الان میتسوبیشی پاجرو سال2003 رو جستجو کردم.
معمولا بین 2500 تا 2800 یورو هست.
همشونم دیزل و معاینه فنی شده هستش.
یه پاجروی 2003 2700 یورویی بار نرخ هر یورو 13500 تومن میشه سی و شش میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تومان
این معاینه ی فنی شده به این معنیه که این ماشین هیچ مشکل مکانیکی و فنی و خرابی و الکتریکی و لامپ و برف پاک کن و اگزوز و الایندگی و شیشه ها و غیره نداره. مدت اعتبارشم 14 ماهه. الان پراید سی میلیونه تازه خدا خدا کنی خراب نباشه
مهدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۷انتخاب منX5
فقط انگلستان
۱۱ مرداد ۱۳۹۷این مدل رنجروور آفرود خیلی خوبی داره آدم توی اروپا یا آمریکا باشه و 5 هزار دلار بده یکی از این رنجروورها بخره و باهاش بره آفرود
هم امکانات زیادی داره و هم کیفیت بالایی هم داره
بری پُرِش کنی از انواع غذاها و نوشیدنی ها و بزنی به دل طبیعت از مناطق خیلی زیبا رد بشی و کنار یه رودخانه زیبا زیر سایه یه درخت پارک کنی و پیاده شی و توی اون همه زیبایی نوشیدنی های خوشمزه رو بخوری
دلم خواست.
PEYMAN
۱۱ مرداد ۱۳۹۷حستو دوست داشتم
دقیقا چیزی که تو فکر منه
البته همه این چیزایی که گفتی با یک BMW GS1200
فقط انگلستان
۱۱ مرداد ۱۳۹۷این موتور سیکلتی که اسم بردی خیلی عالیه دقیقا یه چیزی بین کراس ها و مسابقه ای ها و خیابانی ها و مسافرتی هاست یعنی چکیده ای از هر نوع موتور سیکلت توش وجود داره
طبیعت گردی با موتور سیکلت هم دنیای خودش رو داره من بیشتر دوست دارم توی یه روز برفی با یه موتور چهار چرخ برم موتور سواری
توی موتور سیکلت ها هم بیشتر به Ducati Scrambler2015 علاقه دارم که 800 سی سی هست و خیلی زیبا و عالیه.
مهدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۷انتخاب اول من قطعاX5هستش وانتخاب بعدی میتسوبیشی پاجرو هستش.حتی چهره بروزتری ازبقیه دارن
سام
۱۱ مرداد ۱۳۹۷تویوتا لندکروز و تویوتا فوررانر و میتسوبیشی پاجرو واقعا بهای مناسبی دارند و هنوز هم با گذشت این همه سال،زیبا و جذاب و دوست داشتنی به نظر می رسند.حداقل تو ایران هم میشه باهاشون توی خیابون ها کمی پز داد!….
کوروش
۱۱ مرداد ۱۳۹۷بین اینها پاجرو ولندکروزوx5 عالی هستند
Hossein.gh
۱۱ مرداد ۱۳۹۷این ماشینا همشونو بیشتر از مدلای جدیدشون دوست دارم.اصلا معنی شاسی بلند و اینا میرسونن.سوزوکی ساید کیک و ب ام و ایکس پنج دلم خواست.
Amin
۱۱ مرداد ۱۳۹۷انتخاب من فقط جیپ رانگلر!!!
Mercede kaviani
۱۱ مرداد ۱۳۹۷انتخاب من اول شورلت K1500 بلیزر وانتخاب دوم رنجروور نسل دوم
بیژن
۱۱ مرداد ۱۳۹۷پدال جون ، پیشنهادم اینه که عکسایی که از این اتو مبیل های کار کرده میذاری ، عکس های صفر کیلومترشون نباشه…
اونوقت ببینم کی هوس خریدن یکی از اینا به سرش میزنه.!?
البته با احترام به همه سلیقه ها . این خودروها زمان خودشون بهترینا بودن.
#ali.m#
۱۲ مرداد ۱۳۹۷سلطان لندکروزر?
عاقلانه ترین انتخابه
این اتاق لندکروزر بعد از این همه سال استفاده تازه صادر میشه به افریقا تا زندگی جدیدی رو اغاز کنه
دوچرخه سوار
۱۲ مرداد ۱۳۹۷اول رنجرور دوم پاجرو سوم تویوتا
البته از نظر کیفیت اول تویوتا دوم جیپ سوم بقیه