در این مطالب طی دو قسمت با شاسیبلندهایی آشنا خواهیم شد که سالها پیش از محبوبیت این خودروها به بازار آمدند و امروز کاملاً فراموش شدهاند.
در سالهای اخیر، شاسیبلندها را در هر کوی و خیابانی میبینیم اما پیشینهٔ این خودروها به چندین دهه قبل باز میگردد. پیش از محبوبیت شاسیبلندها، بسیاری از این خودروهای بلندقامت به بازار عرضه شدند که امروز کاملاً فراموش شدهاند حتی با اینکه برخی از آنها روی آیندهٔ شاسیبلندها تأثیر قابلتوجهی داشتند. این نشان میدهد که زود وارد شدن به یک بازار جدید همیشه هم چیز خوبی نیست. ازاینرو، قصد داریم طی دو قسمت با شاسیبلندهایی که این روزها کاملاً از یادها پاک شدهاند آشنا شویم.
آلفارومئو مانتا سال ۱۹۵۱
هرچند آلفارومئو برندی است که با خودروهای اسپرت شناخته میشود اما در تاریخ خود مدلهای متفاوتی مثل ونهای مختلف و آفرودری بنام مانتا را هم ساخته است. این خودرو بهمنظور انعقاد قرارداد با ارتش ایتالیا ساخته شد اما ارتش نهایتاً فیات کامپانیولا را انتخاب کرد. آلفا اما تصمیم گرفت این پروژه را لغو نکند و حدود ۲,۰۶۰ دستگاه از آن بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ تولید کرد. بیشتر نمونههای مانتا به سازمانهای دولتی ایتالیا رسیدند اما چند صد دستگاه هم به غیرنظامیان فروخته شد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر با دو میلسوپاپ در بالا استفاده میکرد.
اینترنشنال تراولا سال ۱۹۵۳
اینترنشنال بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۵ شاسیبلندی بنام تراولا را در چهار نسل تولید میکرد. این خودرو بر اساس پیکاپ ساخته شده و بسیار مستحکم بود. اینترنشنال در طول دههٔ ۶۰ امکانات زیادی را به تراولا اضافه کرد تا نیازهای گروه بزرگی از خریداران که از شاسیبلند بهعنوان خودروی روزمره استفاده میکردند را برآورده کند. بااینحال، تراولا در اکثر دوران عمر خود زیر سایهٔ شورلت سابربن قرار داشت و به همین دلیل در سال ۱۹۷۵ کنار گذاشته شد. هرچند اینترنشنال پسازاین همچنان به تولید شاسیبلند کوچکتر اسکاوت ادامه داد اما در سال ۱۹۸۰ تولید خودروهای سواری را کنار گذاشت.
جیپ کماندو سال ۱۹۶۷
تا پیش از عرضهٔ کماندو، جیپ بیش از دو دهه به ساخت نسخههای غیرنظامی از شاسیبلند مشهور جنگی خود مشغول بود. کماندو یک شاسیبلند بزرگ دودر بود که در نسخههای پیکاپ، کانورتیبل، رودستر و واگن به بازار عرضه میشد. این خودرو برای رقابت با فورد برانکو به بازار آمد که دو سال قبل معرفی شده بود. بعد از خریداری جیپ توسط AMC، نسخهٔ جدیدی از کماندو با نام C104 با طراحی کاملاً متفاوت دماغه که به فورد برانکو شباهت داشت عرضه شد اما این کار فروش کماندو را بسیار کاهش داد و این خودرو در سال ۱۹۷۳ کنار گذاشته و با چروکی جایگزین شد.
پلیموث تریل داستر سال ۱۹۷۴
یک دهه پسازاینکه برانکو بخش محبوب شاسیبلندهای بزرگ دودر را ایجاد کرد، کرایسلر با دوج رمشارژر پاسخی دیرهنگام به شاسیبلند فورد داد. دیگر برند کرایسلر یعنی پلیموث هم همین شاسیبلند را با نام تریل داستر به بازار فرستاد. پلیموث اما اصلاً برندی نبود که به ساخت خودروهای خشنی مثل شاسیبلند شهرت داشته باشد به همین دلیل، تریل داستر فروش پایینی داشت و درحالیکه دوج طی هفت سال ۱۱۰ هزار دستگاه رمشارژر فروخت، از تریل داستر تنها ۳۶ هزار دستگاه فروخته شد. این اولین و آخرین شاسیبلند پلیموث بود.
برتونه فریکلایمر سال ۱۹۸۹
در طول دههٔ ۸۰ بخش شاسیبلندها دچار تحول بزرگی شد و مدلهایی مثل جیپ واگنییر و رنجروور که زمانی بهعنوان خودروهای کاری خریداری میشدند، به نماد تجمل تبدیل شدند. برتونه که این تحول را یک فرصت میدید، دایهاتسو راکی را گرفت، کابین بسیار زیباتری به آن بخشید، تغییراتی در طراحی ایجاد کرد و پیشرانه را با نمونههای نرمتر و قویتر بامو جایگزین کرد. این خودرو با نام فریکلایمر به بازار عرضه شد و برتونه از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ حدود ۲,۸۰۰ دستگاه از آن تولید کرد. هرچند این تعداد چندان زیاد نبود اما برتونه نسل دوم فریکلایمر را هم بر اساس نسخهٔ بروز شدهٔ راکی ساخت که از این مدل هم ۲,۸۰۰ دستگاه بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ ساخته شد.
مزدا ناواهو سال ۱۹۹۰
مزدا نسل اول فورد اکسپلورر اسپرت را با بازطراحی جلوپنجره و نصب چراغهای جدید به ناواهو تبدیل کرد. تفاوت بین این دو خودرو در همین موارد خلاصه میشد و ناواهو در کنار اکسپلورر در کنتاکی تولید میشد. ناواهو عمر کوتاهی داشت و فقط بهصورت دودر عرضه میشد و فورد نسخهٔ چهاردر اکسپلورر را به مزدا نداد. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۴ خاتمه یافت و مزدا در سال ۲۰۰۱ مدل تریبیوت را معرفی کرد که آنهم بر اساس فورد اسکیپ ساخته شده بود.
الدزمبیل براوادا سال ۱۹۹۰
نسل اول الدزمبیل براوادا در سال ۱۹۹۰ بر اساس شورلت S10 بلیزر معرفی شد. هرچند براوادا با جلوپنجرهٔ دوقسمتی شبیه دیگر محصولات الدزمبیل شده و از تفاوتهای جزئی دیگری هم بهره میبرد اما اکثر خریداران میدانستند این یک شورلت در لباس الدزمبیل است. نسل اول براوادا تا سال ۱۹۹۴ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد که بازهم جرأت نداشت پا را از مرز مهندسی برند (ریبج) فراتر بگذارد. بااینحال، این نسل بهتر از قبل فروخت زیرا تقاضا برای شاسیبلندهای لوکس در نیمهٔ دوم دههٔ ۹۰ در آمریکا افزایش پیدا کرد. سومین و آخرین نسل براوادا هم در سال ۲۰۰۱ به بازار آمد و تا زمان تعطیلی الدزمبیل در سال ۲۰۰۴ تولید شد.
هوندا کراسرود سال ۱۹۹۳
تنها هوندای تولید انبوه V8 نه یک خودروی اسپرت بلکه ریبج نسل اول لندروور دیسکاوری با نام کراسرود است. این خودرو محصول اتحاد بین هوندا و روور بود و برای رقابت با شاسیبلندهایی مثل جیپ چروکی در بازار ژاپن ساخته شد. قابلیت اطمینان پایین و مصرف سوخت بالا فروش کراسرود را در ژاپن، تنها کشوری که در آن عرضه شد، محدود کرد. فروش این خودرو در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت و هوندا خلأ یک شاسیبلند در سبد محصولات خود را با CR-V پر کرد که بدون کمک شرکت دیگری توسعه یافت.
آکورا SLX سال ۱۹۹۵
آکورا که در دههٔ ۹۰ به راهی سریع برای ورود به بخش رو به محبوبیت شاسیبلند لوکس نیاز داشت، سراغ ایسوزو رفت. البته ایسوزو خودروهای لوکس به بازار عرضه نمیکرد اما مدیران آکورا معتقد بودند که نسل دوم تروپر را میتوان با حداقل هزینه به شاسیبلندی لوکس تبدیل کرد. این خودرو که در سال ۱۹۹۵ با نام آکورا SLX راهی بازار آمریکا شد، در بیرون بهجز تغییرات جزئی مثل جلوپنجره، تفاوتی با ایسوزو تروپر نداشت اما در داخل از کابین لوکستری با تریم چوب و چرم بهره میبرد.
اینفینیتی QX4 سال ۱۹۹۶
مثل آکورا، اینفینیتی هم در دههٔ ۹۰ نیاز به ورود سریع به بخش شاسیبلندهای لوکس داشت. بدین منظور، طراحان اینفینیتی با اضافه کردن چرم و تجهیزات بیشتر به داخل نسل دوم نیسان پثفایندر، کابین لوکستری را ایجاد کرده و در بیرون هم قسمت جلو را از نو طراحی کردند. بدین ترتیب، اولین شاسیبلند اینفینیتی با نام QX4 متولد شد. این خودرو فروش بیشتری را نسبت به آکورا SLX تجربه کرد اما ورود رقبایی از مرسدس و بامو به بازار به مدیران اینفینیتی نشان داد که باید از صفر شروع کنند. به همین دلیل، تولید QX4 در سال ۲۰۰۲ خاتمه یافت و بجای آن اینفینیتی FX بر اساس پلتفرم نیسان 350Z در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد.
مرکوری مانتنیر سال ۱۹۹۶
در دههٔ ۹۰ مشخص شد که تمام خودروسازان آمریکا برای حفظ خریداران خود باید حداقل یک شاسیبلند در سبد محصولاتشان داشته باشند. به همین دلیل، مرکوری نسل دوم فورد اکسپلورر را با تغییراتی جزئی مثل جلوپنجرهٔ متفاوت به بازار فرستاد. مانتنیر سالانه حدود ۴۵ هزار دستگاه میفروخت درحالیکه فروش اکسپلورر در آن سالها حدود ۴۰۰ هزار دستگاه در سال بود. مرکوری در سال ۲۰۱۰ مانتنیر را پس از سه نسل کنار گذاشت و یک سال بعد فورد این برند را تعطیل کرد.
ادامه دارد…
𝐀𝐥𝐢
۲۴ بهمن ۱۴۰۲لیست جالبی بود. از ظاهر مانتمیر خیلی خوشم اومده
NAVID۰۰۹۸
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اینفینیتی برای اون سالها عجب هیولایی میساخت و ای کاش ادامه میداد!!!
اینفینیتی هنوزم توانایی ساخت رقیب برای LX را داره اما بدبختی اینجاست هرچیزی بسازه با SUVهای نیسان رقیب میشه ( پاترول ) !
پاترول خودش اینقدر لوکس شده که از طرفی هم رقیبِ لندکروزرِ هم LX !!!
پیام۲
۲۴ بهمن ۱۴۰۲چرا اکثرا بهت دیسلاک میدن؟
پیام
۲۴ بهمن ۱۴۰۲چون همون موقعی که در مورد میتسوبیشی و … صحبت میکردم هم یه عده بودن که دیسلایک میدادن! 😂😂😂 من همیشه خیلی کوبنده ظاهر میشم. مثل حملات اسرائیل هست. مال اونه که خوششون نمیاد.
پیام
۲۵ بهمن ۱۴۰۲امیر هیچ وقت یادت نره که امسال برای اولین بار هیوندای سوم شد و هوندا و نیسان پرت شدن اون ور! این کاملا نشون میده که حرفای شما در مورد وضعیت آتیش گرفتن هیوندای و … مضحک بوده! چون نتیجه نشون میده. اگه یادت باشه قبلا هم بهت گفت فراخوانای هیوندای جدی نیستن! الان داری نتیجه حرفم رو میبینی.
حالا فی المجلس این لینک در مورد سوپر دوچرخه الکتریکی هیوندای رو داشته باش و با دقت متنش رو بخون. تا بعدا یه تخفیفی بهت بدم.
ببین چه سلطانی زده!
آقای اشتری یه انتقاد هم به پدال دارم. چطور این خبر رو کار نکردید؟ بعضی از مطلبایی که کار کردید خیلی دورتر از این هست!!! چون نه ربطی به برند خودرو دارن و نه چرخی زیرشون هست! مثل هارد و …
THIS HYUNDAI ELECTRIC SUPERBIKE
https://www.yankodesign.com/2022/04/03/this-hyundai-electric-superbike-concept-is-a-greek-god-teleported-into-the-future/
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ بهمن ۱۴۰۲خبر موتورسیکلت مفهومی هیوندای که لینک دادین، فروردین ۱۴۰۱ معرفی شده و ۲ سال ازش گذشته، تولید نشد و چیز مهمی هم نبود
۲۴ بهمن ۱۴۰۲یادش بخیر
علی یوسفی
۲۴ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم مدل هوندا کراس رود تا حد زیادی از روی لندروور دیسکاوری کپی برداری شده برتونه طراحی پخته و زیبایی داره ولی جیپ کماندو واقعا سبک تازه و نوینی در دوره خودش و حتی الان داره.
phonix
۲۵ بهمن ۱۴۰۲کپی چیه سالار ریبج هست و ذکر هم شده در متن
علی یوسفی
۲۵ بهمن ۱۴۰۲کاربر عزیز phonix کاملا درست میفرمایین ریبجه منتها من تا دیدمش یاد دیسکاوری افتادم و دیدم نوشته هوندا رد شدم دیگه پایینشو نخوندم فقط جالبه که چرا عملکرد بدی داشته با وجود اینکه دیسکاوری نسل اول مدل موفقی بود.
جومونگ
۲۴ بهمن ۱۴۰۲مشخصات اینفینتی qx4 :
«موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری (DOHC) با ۲۴ سوپاپ – حداکثر ۱۷۰ اسب قدرت و ۲۶۶ نیوتون متر گشتاور – سیستم AWD و گیربکس اتومات ۴ سرعته – سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب – مصرف سوخت در شهر ۱۵ لیتر و بزرگراهی ۱۲ لیتر – باک ۸۰ لیتری – شتاب ۱۱ ثانیه حداکثر سرعت ۱۸۰ – طول خودرو ۴.۶ متر ، عرض ۱.۸ متر ، ارتفاع ۱.۸ متر ، فاصله از زمین ۲۱ سانت – دارای سیستم صوتی بوز ۱۵۰ وات با ۶ اسپیکر – خروجی ۱۲ ولت – فرمان برقی – کروز کنترل – متریال داخلی چرمی و چوبی – ۱۰۷۵ لیتر فضای صندوق – ۲۴۰۰ لیتر فضا با خوابوندن صندلی عقب – ایموبلایزر و ABS و قفل مرکزی و قفل کودک – نمایشگر و gps بصورت آپشنال »
کاش میشد بعد توقف تولید و پایان عمرش ، پلتفرم و انجین و حق مونتاژ اینارو میدادن به ما 💔
با گذشت نزدیک ۳۰ سال هنوز از ماشینای روز مملکت ما استاندارد تر و مهندسی شده تره .
JaMsHiD
۲۴ بهمن ۱۴۰۲تفاله های پژو رو با نبود هیچ امکاناتی با قیمت یه لکسوس IS نکنن تو پاچه ملت پس کی بکنه؟
قرار بر مونتاژ یه ماشین مثل اینفینیتی باشه ایران خودرو ورشکست میشه چون حتی همون پایه ترین مدلش هم خیلی دردسر داره برای ایرانخودرو که به تولید ۴۰۵ چهل سال پیش با هزار چهره میگن تکنولوژی ملی !
،،،
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اینترنشنال تراولا . آلفارومئو. هوندا کراس رود
18:45
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ممنون امیر جان گل کاشتی👏👏❤️
خداییش آدم مطالب شما و آقا شاهین و میخونه حالش جا میاد و کلی به بار علمیمون اضافه میشه.
استادان تمام و کمال هستین برای ما و تا ابد تو اذهان میمونین. همیشه تن خودتون و خاندانتون سلامت باشه…🌹
امیر دهقان
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ارادت
لطف دارین
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲عجب دورانی بوده…
هنوز آدم حسرت مرکوری و الدزمبیل رو میخوره…
محمدرضا
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اون ۲نفر چرا به این نظر دیس دادن🤔
علی
۲۴ بهمن ۱۴۰۲فقط از اینفینیتی خوشم اومد
H2
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اینترنشنال تراولا سال ۱۹۵۳ 👍👍👍
طراحی لندروور دیسکاوری هم جوریه که انگار بهت میگه بیا بریم گردش
MatriX
۲۴ بهمن ۱۴۰۲وسط گردش با قابلبت اطمینان پایینش همونجا تو ناکجا آباد موندگارت میکنه تا دفعه بعد بفهمی بیا بریم گردش یعنی چی 😄
JaMsHiD
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اطمینان پایین نسبت به تویوتا و لکسوس زمان خودش بوده نه آشغالای ایرانخودرو
محسن
۲۴ بهمن ۱۴۰۲چقدر جالب هیچکدومشونو ندیده بودم
BMW
۲۴ بهمن ۱۴۰۲آلفا رومئو آنتا خدایی باحاله🥲😊😁
میلان
۲۵ بهمن ۱۴۰۲شما هم متوجه شدین سال ساخت که ۱۹۹۰ رسید کلا ماشینا تغییر کردن و خیلی خوشکل شدن
جالب همه خودرو سازها بعد ۹۰ تغییر کردن
TheXR
۲۵ بهمن ۱۴۰۲سلام آقای دهقان، خسته نباشید.
جسارتاً قصد دارم از نگارش مقالهتون ایراد بگیرم؛ غرض عیبجویی نیست، بلکه قصدم انتقاد در جهت ارتقای کیفیت مقالههای آیندهی شما و همکاران محترم شماست. درهرحال عذرخواهی من ضمیمهی این پیاممه.
انتقاد: در این مقاله یازده رقم خودروی بیابانی معرفی شدهند، مشتمل بر پنج رقم خودروی GP یا 4×4 و شش رقم خودروی SUV یا اصطلاحاً “شاسی بلند”؛
جناب دهقان، خودروهایی که از برندهای آلفارومئو، جیپ، پلیموث، برتونه و هوندا انتخاب کردهاید دقیقاً “شاسیکوتاه” هستند، اما شما به عنوان “شاسیبلند” معرفیشون کردهاید!
پیشنهاد میکنم بجای لفظ “شاسیبلند” از کلمهی “بیابانی” استفاده کنید. چون اصطلاح “شاسیبلند” فقط برای متمایز کردن خودروهایی که فاصلهی دو محور آنها بیشتر باشد به کار میرود.
مثلاً لندروور نیم تُن، در دستهی خودروهای 4×4 یا جیپ (برگردان از حروف مقطعهی GP یا General Purpose) قرار میگیرد، در حالیکه لندروور یک تُن و لندروور استیشن یا SUV جزو شاسیبلندها دسته بندی میشوند.
در ضمن، کراساوورها هم جزو شاسیبلندها نیستند. کراساوور صرفاً یک هاچبک بیابانی است. هاچبک یا دُمکوتاه به خودرویی میگویند که محور عقب آن در منتها الیه طول خودرو قرار گرفته باشد.
با سپاس از توجه و عنایت شما، موفق و پیروز باشید. 🍀
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ بهمن ۱۴۰۲سپاس از نکاتی که گفتید و البته درست هست
هم اکنون در ایران و بسیاری نقاط جهان، به کراساور هم SUV گفته میشه
در ایران هم واژه شاسی بلند برای انواع این خودروها مثل کراساور، جا افتاده
امیر اسلامی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲راستی یاد جمله نماینده شهرستان مرودشت آقای جلال رشیدی افتادم که انتقاد کرد از آقای…….که گفته بود پژو ۲۰۶بت لندکروز هیچ فرقی نداره ،
به نظر شما فرق داره ؟؟؟
ضمنأ بنده خدا رد صلاحیت شد شاید نمیدونست که فرق نداره