در قسمت قبلی این مطلب، با یازده شاسیبلندی آشنا شدیم که طی سالها این کلاس را تکامل بخشیدند و حالا به تعداد دیگری از این خودروها خواهیم پرداخت.
فورد اکسپلورر
دلیل اصلی حضور اکسپلورر در این لیست، موفقیت فوقالعادهٔ آن در بازار است. این خودرو طبق استانداردهای ایالاتمتحده، شاسیبلند میان سایزی بود که در جایگاهی پایینتر از مدلهای فول سایز مثل شورلت سابربن قرار میگرفت و از زمان عرضه در سال ۱۹۹۰ تاکنون حدود ۸ میلیون دستگاه فروخته است. البته اکسپلورر از نسل پنجم در سال ۲۰۱۱ به یک کراساوور سه ردیفه تبدیل شد.
تویوتا راوفور
هرچند بهطور قطعی نمیتوان رافور را اولین کراساوور جهان دانست اما قطعاً این خودرو اصلیترین نقش را در فراگیری کراساوورها داشت. رافور راحتی خودروهای سواری را با تواناییهای شاسیبلندها ترکیب کرد درحالیکه تا پیش از آن، شاسیبلندها عمدتاً خودروهایی خشن و زمخت بودند. این کراساوور ژاپنی از زمان عرضه در سال ۱۹۹۴ تاکنون بیش از ۸ میلیون دستگاه فروخته است.
لینکلن نویگیتور
زمانی که فورد در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفت یک شاسیبلند بزرگ لوکس که بر اساس شاسی پیکاپ ساخته شده بود را به سبد محصولات برند لینکلن خود اضافه کند، چیزی شبیه به قمار بود. این ماشین که بر پایهٔ فورد اکسپدیشن شکل گرفت اما با تفاوتهای بزرگ ظاهری و طیف گستردهای از تجهیزات ارائه شد، درواقع اولین شاسیبلند لوکس واقعی آمریکا بود. این قمار نتیجه داد و تا به امروز حدود ۱۸۰ هزار دستگاه نویگیتور فروخته شده است.
لندروور فریلندر
لندروور که با دیفندر یکی از پیشگامان بازار شاسیبلندها بود و بعداً با رنجروور به یکی از پیشگامان بازار شاسیبلندهای لوکس تبدیل شد، با عرضهٔ فریلندر در سال ۱۹۹۷ نیز نقشی کلیدی در ایجاد کلاس شاسیبلندهای کامپکت داشت. این خودرو پس از تجربهٔ دو نسل موفق، کنار رفت و در سال ۲۰۱۴ جای خود را به دیسکاوری اسپرت داد که همچنان در حال تولید است.
کادیلاک اسکالید
ستارهٔ ویدئوهای رپ آمریکایی، کادیلاک اسکالید به تبدیل شاسیبلندهای لوکس به نماد شهرت و ثروت کمک شایانی کرد. این خودرو در سال ۱۹۹۸ در پاسخ مستقیم به لینکلن نویگیتور به بازار آمد اما طولی نکشید که فروش و محبوبیت اسکالید از نویگیتور بیشتر شد. اسکالید در طول سالها بزرگ و بزرگتر شد تا جایی که نسخهٔ ESV نسل کنونی آن حدود ۵.۶ متر طول دارد.
لکسوس RX
لکسوس که در سال ۱۹۸۹ کار خود را با سدان فول سایز LS آغاز کرد، خیلی زود وارد بازی شاسیبلندهای لوکس شد و RX300 را در سال ۱۹۹۸ به بازار فرستاد. این حرکت با نسل دوم و ارائهٔ نسخهٔ RX400h ادامه پیدا کرد که تحت عنوان اولین خودروی تولیدی لوکس هیبریدی جهان به بازار آمد. این مدل با ارائهٔ شتاب قوی در کنار مصرف سوخت پایین، لکسوس را سالها جلوتر از رقبا برد. RX تا به امروز حدود ۲.۲ میلیون دستگاه فروخته است.
بامو X5
بامو با X5 تعریف شاسیبلند لوکس را برای همیشه تغییر داد. هرچند مرسدس بنز M کلاس پیش از X5 معرفی شده بود اما شاسیبلند بامو از لحاظ جذابیت رانندگی در لیگ کاملاً متفاوتی قرار داشت. این شاسیبلند بزرگی بود که بیشتر شبیه یک سدان اسپرت احساس میشد. X5 همچنین با فروش حدود ۲.۲ میلیون دستگاه تا به امروز، موفقیت بزرگی برای بامو به دنبال داشته است.
پورشه کاین
کاین، خودرویی که طرفداران پورشه معتقد بودند هرگز نباید ساخته میشد، این شرکت را از نابودی نجات داد و تا امروز حدود ۸۰۰ هزار دستگاه فروخته است. کاین که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، معیار پویایی و هندلینگ برای شاسیبلندهای اسپرت بزرگ محسوب میشود. این خودرو هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد و همچنان به سرپیچی از قوانین فیزیک ادامه میدهد.
نیسان قشقایی
هرچند زمانی که قشقایی در سال ۲۰۰۶ معرفی شد سالها از حضور کراساوورهایی مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V به بازار میگذشت اما این خودرو ویژگیهای شاسیبلندها را با قیمت مناسب و جذابیت رانندگی هاچبکها ترکیب کرد. نیسان با عرضهٔ قشقایی، ریسک بزرگی کرد زیرا در بازارهای کلیدی، محصولات اصلی خود را کنار گذاشت و این کراساوور را بجای آنها عرضه کرد. این ریسک کاملاً جواب داد و قشقایی تا امروز حدود ۳.۵ میلیون دستگاه فروخته است.
بامو X6
آیا جهان به نسخهای با کارایی کمتر و قیمت گرانتر از X5 نیاز داشت؟ قطعاً نه اما این دقیقاً همان کاری است که X6 در سال ۲۰۰۸ انجام داد. این اولین شاسیبلند کوپهٔ جهان بود و باعث محبوبیت این کلاس جدید شد. هرچند X6 که هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد همچنان موافقان و مخالفانی دارد اما با فروش ۴۵۰ هزار دستگاهی و کپیهای زیادی که دیگر خودروسازان از روی آن ساختند نشان میدهد که بامو راه را درست رفته است.
تسلا مدل X
تسلا مدل X که بهعنوان اولین شاسیبلند الکتریکی تولید انبوه در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد، عصر جدیدی را آغاز کرد. این ماشین نشان داد که با موتورهای الکتریکی هم میتوان یک شاسیبلند بزرگ، لوکس و سریع ساخت. مدل X در نسخهٔ پلد با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت، ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه شعاع حرکتی آن در نسخههای ضعیفتر به ۵۶۰ کیلومتر میرسد.
بنتلی بنتایگا
درحالیکه هیچکس فکر نمیکرد روزی برندهای فوق لوکس اقدام به ساخت شاسیبلند کنند، بنتلی با معرفی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ چنین کرد. این خودرو پیشگام شاسیبلندهای فوق لوکس بود و باعث شد برندهایی مثل رولزرویس و آستونمارتین هم به این بخش وارد شوند. بنتایگا بهسرعت به پرفروشترین محصول بنتلی تبدیل شد و تا امروز بیش از ۱۶ هزار دستگاه فروخته است.
پایان
amir
۵ آذر ۱۴۰۲کادیلاک اسکالید
بی ام و ایکس ۶
بنتلی بنتایگا
جای اوروس هم خالیه به نظرم بخاطره اینکه پرفورمنس شاسی هارو عوض کرد
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۴۰۲وجداناً ، وجداناً کدوم یکی از اینها تاثیرگذار بودن جز بنتلی بنتایگا که جسارت داد له دیگر شرکتها جهت شاسی سوپرلوکس ساختن و سوپر اسپرت گران !
و اون راوفور که سدانها را قدبلند کرد و کاری کرد که پس از یک صد سال ، نظرها از سدانها دور بشه و کاری کنه که شرکتها یکی یکی طراحی و تولیدشون را قطع کنند !
اما باز هم نمیشه گفت تاثیرگذار چون اینجا جیپ لندروور لندکروز بودن که دنیا را عوض کردند در جنگها و امروزه تنها لندکروز میراثدارشون هست و بقیه به حاشیهی خود کشیده شدن و برای دولتیها مَگر برخیها مثل ارتش اسرائیل انگلیس آمریکا که از لندروور و جیپ در کنار تویوتاهای لندکروزر کار میکشه !!!
amir
۵ آذر ۱۴۰۲البته که از نظر آقا نوید برای ماندگاری و تاثیر گذاری صرفا باید ژاپنی باشن توجه کنید هیچ گونه آمریکایی و انگلیسی و آلمانی لیاقت حضور در این لیست رو نداره
Peyman
۶ آذر ۱۴۰۲خب حرفش اشتباهِ نوید اگه منظورش اینه نظرش اشتباهِ.
هیچ وقت نباید صرفاً ژاپنی یا چیزی که اون گفت هیچ وقت این نیست چون اشتباهه.
Peyman
۶ آذر ۱۴۰۲خب حرفش اشتباهِ نوید اگه منظورش اینه اشتباهِ.
هیچ وقت نباید صرفاً ژاپنی که گفت هیچ وقت این نیست چون اشتباهه.
Amir
۵ آذر ۱۴۰۲NAVID۰۰۹۸ وجداناً ، وجداناً همه این ها تاثیر گذار بودند مثل بنتلی بنتایگا تاثیرگذار بودند.
به نظر من نظر اشتباه و بیخود دادن و ریپلای کامنت اول راحته ولی نظر درست و بجا دادن سخته و آدمش رو میخواد.
البته میشه گفت جیپ و لندروور یه چیز دیگه بودند که دنیا را عوض کردند در جنگها و بیشترین تاثیر گذاری و کارایی را داشتند و دارند و امروز تنها جانشینان جیپ و لندروور میراث دارشون هستند که خودروهای جدید نظامی مثل هاموی و… از هموطنان خودشون هستند و بقیه به حاشیه خود کشیده شدن برای دولتیها مَگر برخیها مثل ارتش اسرائیل انگلیس آمریکا که از لندروور و جیپ در کنار هامر ها و هاموی های جدید کار میکشند !!!
amir
۵ آذر ۱۴۰۲فقط خواهشا حق کپی رایت نداشته اسم کاربری مارا هم رعایت فرموده دست کم قاطی نشه
Parsa
۷ آذر ۱۴۰۲این پارت دو پارت یکش به لندکروز جیپ و لندرور اشاره کرده بودند
سالار فصل
۵ آذر ۱۴۰۲جای دیسکاوری خالیست
سالار فصل
۵ آذر ۱۴۰۲پوزش میخوام ، الان متن رو بادقت بیشتری خوندم بهش اشاره شده داخل متن
۰۰۹۸سامورایی
۵ آذر ۱۴۰۲سلام دیسکاوری در لیست هست.
ولی جدا از این موضوع حضور تسلا مدل x در این لیست برایم عجیب بود.
(Ali(chevynova
۵ آذر ۱۴۰۲چه تو این لیست و چه لیست قبلی امریکن کارز غوغا کردن
ماشالاه امریکن
ماشالاه اصالت ناب
ماشالاه تاثیر گذاری
amir
۵ آذر ۱۴۰۲هیچ شکی نیست امریکن کارز عالی هستن من خودم پولدار بودم شاسی بلند فول سایز اول از همه اسکالید میخریدم ولی غوغا که میگی منظورت ¼ این لیسته؟
(Ali(chevynova
۵ آذر ۱۴۰۲منظورم این لیست و لیست قبلی باهم بود
کمی با دقت بخون کامنتم رو
مهران
۵ آذر ۱۴۰۲😂 همیشه شادمان و شاد باشی داداش
(Ali(chevynova
۵ آذر ۱۴۰۲من جای امثال شما هم خوشم و شاد خیالت راحت
رومانی>چین>فرانسه
۵ آذر ۱۴۰۲وای bmw x6
این مال اون موقعی بود ک حال مردم بهتر بود
ماشینو برای بار اول میدیدی میخواستی از هوش بری به حدی جذبه و ابهت داشت ک تصورشم نمیشد کرد
amir
۵ آذر ۱۴۰۲نسله بعدشم خوب بود
با وجوده اینه میگن سنگینه دید خوب نداره و اینا ولی فرم بدنه جذابی داره
Saji
۶ آذر ۱۴۰۲کلا فرم بدنه و سبک طراحیش جوریه هنوزم ببینیم تو خیابون نمیتونیم چندثانیه روش قفلی نزنیم حالا نسل جدیدش و رقیباش مثه کاین کوپه و اوروس ب کنار با اون طراحیای خفن….
الف.ی
۵ آذر ۱۴۰۲اون بنتلی بنتایگا واقعا زیباست
شورولت
۵ آذر ۱۴۰۲تسلا ترین برند دنیا با اختلاف
Scuderia Ferrari
۵ آذر ۱۴۰۲تاثیر گذار و موفق یعنی X6
علی
۵ آذر ۱۴۰۲امیدوارم بخش کراس اور هارو هم بسازید، در آینده ون های خودران برقی رو میبینیم که جهان را تغییر خواهند داد
amir
۵ آذر ۱۴۰۲جذاب ترش سوپراسپرت ها میتونه باشه
𝐀𝐥𝐢
۵ آذر ۱۴۰۲مطلب عالی بود
علی یوسفی
۵ آذر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت ممنون بابت مقاله عالی بنظرم جای رولزرویس کالینان و مرسدس ML خالیه زمانی که بنز در دهه ۹۰ میلادی از ml رونمایی کرد خیلی سریع تونست جایگاه بالایی در عرصه شاسی بلند های جهان بدست میاره و بنوعی فتح باب کرد برای ورود شرکتهای دیگه به حوزه شاسی بلند های با دو کارایی شهری و خارج شهری با کیفیت بسیار بالا.
amir
۵ آذر ۱۴۰۲بنظرم ام ال رو میتونستن به عنوان یه سری در چندین مدل و نسل به یه محصول خوبی تبدیل کنن ولی اونطور نشد
سعید
۵ آذر ۱۴۰۲به سرپیچی از قوانین فیزیک ادامه میدهد
جمله زیبایی بود
۵ آذر ۱۴۰۲زیبا و دلپذیر
مطلب زیبایی بود تو سرویس 2 چون حوصلم سر رفته بود خوندمش
BMW
۵ آذر ۱۴۰۲تسلا شاسی بزنه😂🤲🤲شاسی خودش کجا بره🥲🤣
18:45
۵ آذر ۱۴۰۲تشکر ویژه از آقای دهقان بابت مطلب بی نظیر و کامل شاسی بلندها🙏❤️🌹🌹
عاشق پدال
۶ آذر ۱۴۰۲اول از همه تویوتا راو۴ تو رتبه اوله
بعد هم بی ام و ایکس۵ که کلا سگمنت شاسی بلند رو وارد لاکچری کرد. قبلش همه میگفتن لاکچری یعنی کانورتبیل و یا سدان و غیره.
حسن
۶ آذر ۱۴۰۲غیر از اون چندتای اولی که کلا کلاس کار را تعیین کردند بقیه برا جذب مشتری بود کدوم تغییر جهان
Muty
۶ آذر ۱۴۰۲“” کاین، خودرویی که طرفداران پورشه معتقد بودند هرگز نباید ساخته میشد، این شرکت را از نابودی نجات داد “”
درست که طرفداران پورشه اعتقاد داشتن پورشه نباید شاسی بلند تولید کنه، ولی اون مقطع زمانی پورشه اوضاع بد و بحرانی و در معرض نابودی ایی نداشت که کاین بخواد از نابودی نجاتش بده!!!!
حسن
۶ آذر ۱۴۰۲اتفاقا در سال 1992 پورشه در استانه ی ورشکستگی بود چرا چون هم خودروهاش خیلی گران بودن و هم نقص بدفرمانی 911 از نظر مهندسان پورشه غیر قابل اصلاح بود خودرو در سرعت زیاد از کنترل خارج میشد
در سال ۱۹۹۲، پورشه مشاورانی از شرکت فوقالعاده کارآمد تویوتا استخدام کرد تا به بهبود روند تولید کمک کنند. بلافاصله پس از آن، خط تولید باکستر که تولیدش بسیار ارزانتر بود، راهاندازی شد و به حفظ نام تجاری پورشه در بازار کمک کرد.
بدون باکستر، پورشه احتمالاً شرکتی که امروزه با سبد محصولات گسترده میشناسیم نبود. با وجود کاهش فروش آخرین سری ۹۱۱ هوا خنک، باکستر موتور وسط آب خنک برای بقای پورشه اهمیت بسیار زیادی داشت
باکستر با ورود به بازار در سال ۱۹۹۶ باعث شلوغی نمایندگیهای فروش پورشه شد. نسل اول باکستر حدود ۱۶۰ هزار دستگاه فروخت، سود هنگفتی را به خزانهٔ پورشه واریز کرد و هزاران خریدار جدید را برای این برند به همراه داشت.
نقل محافل
۸ آذر ۱۴۰۲با سلام و درود….
من نمی دونم چرا اسم شاسی بلندهای بنز نبود؟؟!!
چرا نباید اسم مرسدس بنز سری G در این لیست نباشه که هم مصارف عمومی داشته و هم نظامی؟؟!!
مرسدس بنز سری G هم از لحاظ نرمی و راحتی در حد یک سدان لوکس بود و هم مورد توجه ارتش های جهان بدلیل راحتی و نرمی به عنوان یک خودروی آفرود و شاسی بلند نظامی قرار گرفت..🙏🙏
جواد
۸ آذر ۱۴۰۲…زشت مثله بنتایگا!