مدت زیادی است واردات خودروهای سواری کارکرده نقل محافل شده و مسئولان وعده آزادسازی آن را میدهند. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز آیین نامه واردات نهایی نشده اما از اظهارات مسئولین تقریبا تمامی ابعاد ماجرا روشن است. در ادامه جزئیات تعرفه و شرایط این رویداد مهم را بخوانید:
به گزارش پدال و به نقل از “فرارو”، تعرفه عوارض خودروهای کارکرده خارجی بسته به حجم موتور و نوع سوخت محاسبه میشود و داشتن کارت بازرگانی، مشخص بودن منشا ارز برای بانک مرکزی و ارائه گواهی اسقاط فعلا جزو مهمترین شرایط واردات خودرو کارکرده بهحساب میآیند.
تعرفه خودروهای کارکرده توسط گمرک کشور براساس حجم موتور اعلام شده است. طبق این جدول کمترین میزان تعرفه خودروهای وارداتی ۲۰ درصد است و این تعرفه شامل مدلهایی با حجم موتور کمتر از هزار سیسی میشود. مثلا کسی که دنبال واردات کیا سونت است، مشمول تعرفه ۲۰ درصدی میشود و آنطرف بیشترین تعرفه واردات خودروهای کارکرده شامل مدلهایی با حجم موتور بالای سه هزار سیسی میشود؛ ۱۷۵ درصد.
تعرفه واردات خودرو کارکرده برای مدلهایی با حجم موتور هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سیسی ۷۰ درصد اعلام شده است. کسی که دنبال واردات مدلهایی با حجم موتور هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سیسی باشد، باید ۹۵ درصد از ارزش خودرو را بهعنوان تعرفه واردات کنار بگذارد و تعرفه واردات خودروهای دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سیسی هم ۱۳۵ درصد خواهد بود. نکته مهم اینجاست که تعرفه وادرات خودروهای کارکرده در هر بخش چهار درصد بیشتر از خودروهای صفرکیلومتر است.
جدول تعرفه خودروهای کارکرده
حجم موتور | تعرفه |
کمتر از هزار سیسی | ۲۰ درصد |
هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سیسی | ۷۰ درصد |
هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سیسی | ۹۵ درصد |
دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سیسی | ۱۳۵ درصد |
دو هزار و ۵۰۱ تا سه هزار سیسی | ۱۳۵ درصد |
بالاتر از سه هزار سیسی | ۱۷۵ درصد |
هزینه جانبی واردات خودروهای کارکرده چقدر است؟
تعرفه واردات خودروهای کارکرده شامل هزینههای جانبی هم میشود. یعنی علاوه بر تعرفه ۲۰ تا ۱۷۵ درصدی که براساس حجم موتور اعلام شده، پرداخت هزینههای جانبی جزو شرایط واردات خودرو است. مورد اول ۹ درصد مالیات است. در قدم بعدی شخص یا ارگان واردکننده خودرو باید یک درصد حق ورودی بهعنوان عوارض هلال احمر پرداخت کند. ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری و بهعنوان عوارض راهنمایی و رانندگی دریافت میشود. نکته بعدی این است که اگر واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی انجام شود که کارت بازرگانی ندارند، علیالحساب از آنها دو درصد مالیات گرفته میشود.
هزینههای جانبی واردات خودروهای کارکرده از طرفی شامل عوارض ۱۰ درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزینسوز و هیبریدی میشود و طبق دستورالعمل گمرک، واردات مینیبوس، اتوبوس و کامیون مشمول هزینههای جانبی ریالی خواهد شد. همچنین هزینه نقل وانتقال خودرو بسته بهنوع مدل آن بهاسم عوارض شهرداری دریافت میشود و یکی دیگر از هزینههای جانبی واردات خودرو بهحساب میآید.
شرایط واردات خودرو کارکرده
شرایط واردات خودروهای کارکرده هنوز به شکل دقیق مشخص نشده، اما صحبتهای مسئولان را میتوانیم در سه بخش خلاصه کنیم؛ کارت بازرگانی، مشخص بودن منشا ارز و گواهی اسقاط خودرو.
تیر امسال محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شرایط واردات خودرو کارکرده خارجی گفته بود: هر شخص حقیقی میتواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی خودرو کارکرده وارد کند، اما همزمان قائممقام وزارت صمت گفته واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آییننامه مصوب دولت و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله واردات از سوی واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، رعایت سقف تعیینشده در آییننامه و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و ضروری باشد. این حرفها نشان میدهند شخص حقیقی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارد باید دو نوع ابزار صلاحیت داشته باشد؛ اول کارت بازرگانی معتبر باشد و دوم مشخص بودن محل تامین ارز.
از طرفی تیرماه امسال مهران سالاریه بهعنوان رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده درباره شرایط واردات خودروهای کارکرده خارجی گفته بود: تمامی شرکتهای واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند. طبق حرفهای سالاریه این دسته از واردکنندگان صرفا باید نسبت به تهیه گواهی اسقاط برای محصولات خود جهت شمارهگذاری اقدام کنند و قبل از آن نسبت به ثبتنام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شمارهگذاری خودروهای خود طی کنند. فعلا تا زمان تصویب آییننامه مربوطه، واردکنندگان خودرو مکلفند به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی یک خودرو فرسوده را ارائه دهند.
AMANTE
۱۵ مرداد ۱۴۰۲کلا قید وارد کردن ماشین خوب با قیمت منطقی رو باید زد، الان با اون عدد و درصد ها یک تویوتا کرولا 1800 سی سی مدل 2018 تقریبا 1 میلیارد 800 میلیون تومن شاید هم بالاتر در میاد و به نظر بنده که ارزش نداره.
Aref
۱۵ مرداد ۱۴۰۲دوستان من یه سوال دارم.
ماشینی مثل سوزوکی جیمنی مثل پاترول های قدیمی خشک هستن؟ و راحت نیست؟ مثل از لحاظ نرمی جیمنی با یه کراس اور مثل کیا اسپورتیج و تیگو ۷ و… چقدر فرق میکنه؟ مخصوصا داخل مسافرت طولانی
Python
۱۶ مرداد ۱۴۰۲قابل مقایسه با اسپورتیج وتیگو نیست
جیمنی ماشین افروده
ابوالفضل
۱۵ مرداد ۱۴۰۲تعرفه هاشون خداست
تازه میگفتم ۱۵۰ درصد نوشته ۱۷۵ درصد الا برکت الله
amirali
۱۶ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز
بجز اون 175 درصد که اعلام شده نزدیک 50 درصد دیگه هم میشه مالیات افزوده و هلال احمر و مالیات علی الحساب و… که جمعا میشه 225 درصد بعد دوباره باید قیمت 2 عدد خودروی فرسوده که باید از رده خارج کرد هم اضافه کن ، حالا تازه خودرو ترخیص شده و نوبت به هزینه های صدور کارت و برگ سبز و سند هست که خود همین ها هم رقم بالایی میشه !
بهراد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲به اصطلاح دیگه، هنوزم باید یه ماشینو با ۳ برابر قیمت خرید. با این درصد های یه کرولا ۲۰۲۰ بخوای وارد کنید زیر ۳ میلیارد در نمیاد
پژمان
۱۶ مرداد ۱۴۰۲شیرین ۳۰۰ درصد مالیات میخوره تا دست مصرف کننده برسه
فرامرز
۱۶ مرداد ۱۴۰۲همونجوری که قبلا گفتم قراره اونقدر مالیات و بند و تبصره واسه واردات خودرو بذارن که از صفرش گرون تر دربیاد
مثلا طرف یک ماشین ۲۰ هزار دلاری که بین ۲هزار تا ۲۵۰۰ سی سی باشه بخواد وارد کنه ۱۳۵ درصد تعرفه + ۱۰درصد هزینه شماره گذاری + ۱۰درصد هلال احمر و ارزش افزوده
تا این مرحله از هفت خوان رستم میشه ۱۵۵درصد و با بیمه و شیتیل و شیرینی این و اون حداقل ۱۷۰درصد در میاد یعنی یک ماشین کارکرده ۲۰ هزار دلاری حدودا چیزی بین ۵۰ تا ۵۵ هزار دلار میشه
مثلا فکر کنید یک تویوتا کمری ۴ سیلندر پایه کارکرده مدل ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ حدود ۳ میلیارد میشه
البته بدون احتساب سود دلالان نامحترم
و با ذکر این نکته که دولت خودشم وارد دلالی و سفته بازی شده
اینجوری و با همچین فرمولی دولت مثلا میخواد واسه مردم کاری بکنه؟
اون خودروهایی که قراره وارد بشه از دسترس ۹۰درصد مردم خارجه
saeed
۱۶ مرداد ۱۴۰۲به قول معروف بشنو ولی باور نکن
فرامرز
۱۶ مرداد ۱۴۰۲خدایی اصلا واسم قابل درک نیست که یکی بشینه اون بالا و با تعرفه بستن به هر کالایی از شرکتهای تولیدی و صنعتی که دارن اون کالا رو تولید میکنن بیشتر سود ببره
همه ی درصدها رو که جمع کنید میشه ۶۳۰ درصد و چون ۶ گروه شده تقسیم به ۶ که بکنیم میانگین میشه ۱۰۵درصد
یعنی آقایون اون بالا نشستن بدون اینکه به خودشون زحمت بدن از وارد کردن هر خودرو به طور میانگین ۱۰۵ درصد سود میکنن
آخه چرا؟
بخدا با گروگان هم همچین کاری نمیکنن که شماها با ملت اینکارو میکنین
اگه شماها دوست هستین پس صد رحمت به دشمن
رضا
۱۹ مرداد ۱۴۰۲در واقع دشمن ملتن
dimitripetrenko
۱۶ مرداد ۱۴۰۲دقیقا میخوام بدونم شما کی هستین یا چه غلطی کردین یا خودروسازیتون چیه که بالای 20 درصد دارین از هر ماشین مالیات میگیرین همین که این ماشینا با ایمنیشون باعث مرگ شهروندا نمیشن باید برین دست و پای سازنده هاشونو بوس کنین نه اینکه با منت کاسبی کنید
سامان اذری
۱۶ مرداد ۱۴۰۲وقتی می شنوید در اخبار که ایران چند میلیارد دلار به سوره لبنان و فلسطین و دارو دسته کمک بلاعوض کرده
بدونید که این پولهاس
احمدی
۲۱ مرداد ۱۴۰۲چه ربطی داشت آخه
Aref
۱۶ مرداد ۱۴۰۲لیست ماشین های کمتر از هزار سی سی:
نیسان مگنیت
فولکس واگن پولو
اشکودا کوشاک
رنو ترایبر
رنو کیگر
هیوندای ونیو
هیوندای i20
کیا سونت
هیوندای ورنا
Amard
۱۶ مرداد ۱۴۰۲قانون نانوشته خودرو در ایران قیمت خودرو مونتاژی باید دوبرابر قیمت لگن های داخلی باشد قیمت خود و های وارداتی باید سه برابر قیمت لگن های داخلی و دو برابر لگن های مونتاژی باشد چون بازار خودرو سهمیه اشخاص هست که باید بخورن بقیه نگاه کنن مطمن باش خودرو هیبرید هم بیاری با موتور ۱ لیتری یا ماشین برقی ارزان باز یه تبصره اضافه میکنن البته الان بخای ماشین چینی برقی بیاری میشه ولی امکان واردات خیلی سخت به نظر میرسه چون مانع استاندارد میندازن وسط
فرزاد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲اولین قدم برای ایجاد بازار رقابتی خودرو رساندن تعرفهی واردات به زیر پنج درصدِ و دومین قدم، کوتاه کردن دست دوتا غول خودروسازی مثلاً داخلی از تأثیرگذاری روی نرخ ارز با دخالتهای هوشمند و هدفمند است نه اینکه تعرفهی خودروهای 1500cc که رقیب محصولات داخلی ست رو صددرصد قرار بدی و بیست درصد عوارض و هزینههای جانبی بتراشی و و و تازه مجوز واردات محصولات چندین برند چینی هم بهشون بدی
مگه سیرکِ موهندس
پیمان
۱۶ مرداد ۱۴۰۲فعلا با همین شایعات و پاس گاری های بین خودشن بازار خودرو و خیلی بازارهای دیگه در رکود هستن و بخیال خودشون تورم کنترل شده چون چاپ اسکناس هم کم شده ولی این اقتصاد بیمار بزودی دلنگش در میره
پیمان
۱۶ مرداد ۱۴۰۲دوستان خبری شنیدم مبنی بر اینکه وزارت صمت شرط انتقال تکنولوژی را واسه واردات خودروهای کارکرده به اجرا گذاشته که اگه درست باشه واردات خیلی کم میشه
از سایت خوب پدال خواهش میکنم اگه این خبر درسته راجع بهش اطلاع رسانی کنه
ram1500trx
۱۶ مرداد ۱۴۰۲جایی نمیخوابن ک اب زیرشون بره
و ملت همیشه در صحنه چقدر ساده هستن ک فکر میکنن با ماشین دست دو قیمت میاد پایین
زهی خیال باطل…
علی
۱۸ مرداد ۱۴۰۲غیر چین نمیتونن از جای دیگه خودرو وارد کنن!