بحران کمبود چیپ ها یا نیمهرساناها طبق انتظارات تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و این وضعیت به حدی حاد بوده که فورد اخیراً اعلام کرده یک همکاری استراتژیک را به منظور کمک به تأمین قطعی نیمهرساناهای موردنیاز خود صورت خواهد داد. البته که فورد تنها خودروساز تحت تأثیر این بحران نبوده و قبلاً هم اخبار مربوط به کاهش تولید و تعطیلی کارخانهها به خاطر کمبود چیپ ها را در پدال منتشر کردهایم. همین موضوع باعث شده به فکر این سؤال بیفتیم که کدام تجهیزات نباید تحت تأثیر کمبود چیپ ها از خودروها حذف شوند؟ قطعاً پاسخ به این سؤال کار سختی خواهد بود اما اکثر افراد میتوانند بدون وجود گرمکن و سردکن صندلی هم زندگی را بگذرانند و خب این ویژگیها از برخی محصولات جنرال موتورز حذف شدهاند.
اما تکنولوژیهای دستیار خودرویی داستان کاملاً متفاوتی دارند زیرا رسیدن از خودروی مجهز به کروز کنترل تطبیقی به نمونهی دارای کروز کنترل ساده حس بازگشت به عصر اسب و کالسکه را تداعی خواهد کرد. از نظر بسیاری از افراد چشم بستن روی کروز کنترل تطبیقی امر سختی است مخصوصاً اگر مسیر تردد روزانه شما شامل بزرگراههای طولانی و کم ترافیک باشد این موضوع نمود بیشتری خواهد داشت. خب صحبت از سیستمهای دستیار راننده شد و باید گفت حتی سوپر کروز نیز از بحران کمبود چیپ ها در امان نمانده است. درحالیکه سیستمهای نیمه خودران به خوبی عمل میکنند، احتمالاً برای اکثر افراد ویژگی تعیینکننده و حیاتی نیستند. هرچند جنرال موتورز قبلاً گفته بود ۸۵ درصد مالکان کادیلاک CT6 در آینده خودرویی مجهز به سوپر کروز را ترجیح میدهند.
اگر تنها یک نکته وجود داشته باشد که همگی روی آن متفقالقول باشند آن چیز نمایشگرهای لمسی خواهد بود که جزو لاینفک یک خودروی مدرن هستند. البته این موضوع باعث نشده BMW حذف آنها از روی برخی محصولات خود را انجام ندهد. این اقدام مشابه آن است که فردی به مدت چندین سال از گوشیهای آیفون یا اندرویدی استفاده کرده و ناگهان به عصر گوشیهای بلک بری در سالها قبل برود. گوشی بلک بری هنوز هم میتواند تماسها را برقرار کرده و پیامک بفرستد اما تجربه کاربری آن اصلاً مشابه گوشیهای مدرن کنونی نخواهد بود.
خب با تمامی این تفاسیر، نظر شما درباره تکنولوژی هایی که نباید قربانی بحران کمبود چیپ شوند چیست؟ شما کدام تجهیزات را برای یک خودرو حیاتی و واجب میدانید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
امیرشایان فرازی
۶ آذر ۱۴۰۰من دیگه فکر نمیکردم انقدر کمبود جیپ روی صنعت خودروسازی اثر بگذاره :|
Elmiraj
۶ آذر ۱۴۰۰وقتی دیگر خودروسازان ( غیر از تسلا ، Nio ، لوسید و ریویان ) بجای بکارگیری یک تراشه واحد و قدرتمند ، کنترل آپشن های معمولی ماشین را به چندین چیپ عهد بوقی میسپارند که تکنولوژی ساختشون برای ۱۵ سال پیشه و هنوز از لیتوگرافی ۴۵ تا ۹۰ نانومتری! استفاده میکنند…
نتیجه کار میشه اتفاقی که امروز داریم میبینیم…
Nima
۶ آذر ۱۴۰۰المیراج جان تسلا هم کمبود چیپ داره که.
میشه داستانشو توضیح بدى
Elmiraj
۶ آذر ۱۴۰۰در حالی که دیگر خودروسازان کارخانههای خود را از کار انداختن ، ماشین های بدون بدون نمایشگر و برخی آپشن ها روانه بازار کردن و یه سری هم به کاهش فروش تا ۳۰ درصدی هم دچار شدن….. تسلا موفق شد در طول سه ماهه اول و دوم افزایش فروش ۱۲۰ درصدی و در سه ماهه سوم هم افزایش فروش بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کنه !!
اما چگونه ::
بله تسلا هم تاثیر گرفت و با چالش های بزرگی روبه رو شد ، اما اثر گیریش کمتر از هر خودروسازی بود…
در حال حاضر تسلا تنها خودروسازی هست که در ماشین های تولیدیش از سه چیپ معروف برای کنترل سیستم خودران و اطلاعات و سرگرمی استفاده میکنه ( tesla HW.3 و AMD Navi 23 و Intel atom e8000 ) که هر سه از لیتوگرافی ۱۴ و ۷ نانومتری بهره میبرن… ( بنابر گفته مدیرعامل اینتل تسلا تنها خودروسازی هست که لیتوگرافی چیپ هاش زیر ۱۹ نانومتر هست )
چیپ هایی با این لیتوگرافی هم اکنون بیشترین تیراژ تولید در صنعت نیمه هادی دارن و علاوه بر ماشین های تسلا در گجت ها و کنسول های بازی هم مورد استفاده قرار میگیرن ، به همین دلیل در اولویت تولید کننده گان قرار دارن و تا زمانی که این چیپ های بروز و پرفروش روی خط تولید قرار دارن تامین کننده گان مواد اولیه را به آن ها اختصاص میدن نه چیپ های ۴۵ نانو متری به بالا….
دلیل دوم چرخش هوشمندانه تسلا به سمت میکروکنترلرها و توسعه سفتافزار جدید برای کار با تراشههای جدید از تامینکنندگان مختلف بود که بار دیگر قدرت تسلا را به رخ رقبا کشاند و نشان داد تسلا با تیم های قدرتمندی که در اختیار داره به سرعت خودشو با بحران های جهانی وفق میده…
این حرکت به قدری برای دیگر خودروسازان قفل و غیر ممکن بود که هربرت دایس در برنامه زنده ایلان ماسک را دعوت کرد و بابت این حرکت هوشمندانه تقدیر کرد .
Nima
۶ آذر ۱۴۰۰کامل و جامع ، مرسى عزیز.
منطقى بود😁
...
۹ آذر ۱۴۰۰کامل نخوندم ولی خوب بود ❤️👍
R@m!n
۶ آذر ۱۴۰۰😐😐
سامان اذری
۶ آذر ۱۴۰۰یه زمان بیشترین تولید کننده چیپ ها ژاپن بودو تقریبا 80 درصد بازار دست ژاپن بود
ولی امریکا فشار اورد و تولید شرکت های ژاپنی رو پایین اورد تا از وابستگی به بازار ژاپن کمتر بشه و بازار رو از دست ژاپنی گرفت الان شرکت تایوانی
Tsmc و سامسونگ با اینتل و AMD بزرگترین تولید کننده های چیپ ها هستن که توانایی پاسخ گویی به نیاز بازار رو ندارن
ALIREZA
۶ آذر ۱۴۰۰AMD مگه تولید کننده است؟ راستی دوستانی که مباحث چیپ سازی رو دنبال می کنید حداکثر لیتوگرافی GLOBALFUNDRIES چند نانومتره؟
میثم
۶ آذر ۱۴۰۰جالبه که گاری سازان وطنی هم چندوقته از این مشکل شاکی هستن.
دوستان کدام محصول داخلی چیپ داره؟؟
منظور از چیپ همان ECU است؟؟؟
Philipp
۷ آذر ۱۴۰۰درسته کاربری گوشی لمسی با گوشی دکمه ای خیلی فرق داره
ولی صفحه نمایش لمسی توی رانندگی بشدت گیج کنندس!
علی آقا
۷ آذر ۱۴۰۰جالبه که برادرا نیامدن یه کارخونه چیپ سازی بسازن و از این کمبود چیپ و قیمتهای بالای اون نهایت استفاده را ببرن.
به نظرتون چرا؟ چرا ما فقط توان ساخت چیزهایی رو داریم که قابلیت راستی آزمایی و صادرات هم ندارن؟
AliREZA
۷ آذر ۱۴۰۰چقد این مقاله مرتبط با خودروهای ایرانه حیف شد به خیلی آپشن ها عادت کرده بودیما