چشم اندازمقالات

بهترین خودروهای آفرود ایران؛ از هایلوکس و لندکروزر تا پاژن و آمیکو 

در پاسخ به تقاضای مخاطبان پدال و نیاز علاقه‌مندان خودرو در ایران، فهرستی از بهترین مدل‌های دو دیفرانسیل برای رانندگی آفرود جمع آوری کرده‌ ایم تا انتخاب بهترین خودرو آفرود ایران ساده شود.

طبیعت‌گردی با خودرو، از جذاب‌ترین تفریحات دنیا محسوب می‌شود.  حتی اولین وسایل نقلیه‌ی موتوری ایران هم، برای رانندگی خارج جاده و ماجراجویی در نقاط دور دست، استفاده شدند.

هرچند که مردم ما، متفاوت از بسیاری دیگر نقاط جهان، دسترسی لازم به خودروهای مدرن و امکانات لازم برای رانندگی آفرود ندارند؛ تلاش می‌کنند با بودجه‌های متفاوت، طبیعت‌گردی خودرویی و بیراهه نوردی را ادامه دهند.

در ادامه‌ی مطلب، با یاری و همفکری آقای سعید روشن، مسئول کمیته تورینگ و سافاری استان گیلان و قهرمان چند دوره‌ی مسابقات کشوری، فهرستی از بهترین خودروهای مناسب رانندگی خارج جاده ارائه شده است. تنوع این مدل‌ها با توانایی‌های متفاوت، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که عمدتا فاصله‌ی زیادی با استانداردهای جهانی دارند؛ اما به هر حال تنها گزینه‌های موجود در ایران محسوب می‌شوند.

ضمنا با هدف پرهیز از زیاده‌گویی، بعضی خودروهای کمیاب یا بسیار پرهزینه مثل لندرور دیفندر و رنجرور یا وانت تویوتا هایلوکس قدیمی، معرفی نشدند. همچنین مقایسه فنی یا ذکر امکانات و آپشن‌های تک‌تک خودروها در ذیل مطلب، نوشته نشده اما نویسنده تلاش کرده است مهمترین مشخصات یا تجهیزات فنی را توضیح دهد.

بهترین خودرو های آفرود


 جیپ میول، فورد میوت و جیپ کا ام

اولین مدل‌های جیپ توسط شرکت ویلیز برای ارتش امریکا ساخته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت فورد قرار داد با نیروهای نظامی را ادامه داد و سال ۱۹۵۱ از خودرویی به نام MUTT رونمایی کرد.

به بیان بهتر، آنچه در ایران به نام جیپ میول شناخته می‌شود، دچار اشتباه در تلفظ نام شده و میوت (Military Utility Tactical Truck) تولید امریکا است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۹ عرضه شد. البته واژه‌ی انگلیسی میول (Mule) به معنی قاطر، در کشورهایی غیر از ایران هم برای این خودرو استفاده می‌شود.

جیپ میول میوت

میوت در ایران، مختص ارتش بود و به مرور زمان وارد بازار شد. غالب این خودروها که سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ خریداری شده‌اند؛ موتور ۲/۳ لیتر با قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۷۴ نیوتن‌متر دارند. گیربکس دستی ۴ سرعته است اما برای شروع حرکت از حالت سکون، دنده ۲ به بعد استفاده می‌شوند. دنده یک فورد میوت، دارای ضریب سنگین است و کاربرد دنده کمکی دارد.

وزن خالص کمتر از ۶۰۰ کیلوگرم  و سیستم دو دیفرانسیل، میوت را در گروه بهترین خودرو آفرود ایران قرار می‌دهد. این مدل، گزینه‌ای پرکاربرد و ارزان‌قیمت برای رانندگی آفرود  است. هم‌اکنون مدل‌های قدیمی جیپ میوت با هزینه‌ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شوند.

جیپ کا ام

از دیگر خودروی خانواده‌ی جیپ که در ایران وجود دارد، مدل کا ام (KM)  است. این مدل، عمدتا توسط شرکت جیپ کره جنوبی تولید و وارد کشورمان شد. فرمان هیدرولیک، موتور ۱۹۸۵ سی‌سی، قدرت ۷۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مهم‌ترین ویژگی‌های جیپ کا ام هستند.

جیپ شهباز و جیپ صحرا

مونتاز شهباز در ایران، ۸ سال قبل از پیکان شروع شد. این خودرو معادل مدل Cj ساخت امریکا بود که به عنوان نسخه‌ی غیرنظامی جیپ، هم‌زمان توسط چند شرکت تولید می‌شود و خیلی زود، مورد توجه یک کارآفرین ایرانی قرار گرفت.

در تاریخ  ۴ دی‌ماه ۱۳۳۵، مرحوم جعفر اخوان اقدام به تاسیس شرکت جیپ سازی ایران کرد. مهم‌ترین محصول تولید این شرکت در سال‌های نخست، جیپ Cj بود که با نام شهباز مشهور شد. شرکت جیپ ایران، از دهه ۵۰ خورشیدی به نام “جنرال موتورز ایران” تغییر نام یافت و انواع خودروهای امریکایی را تولید کرد. این مجموعه پس از انقلاب و مصادره اموال، مدتی تعطیل بود و امروزه با تغییرات فراوان، اساس پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) محسوب می‌شود.

جیپ شهباز

عمده‌ی جیپ شهباز موجود در ایران، مجهز به موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر است. این خودروی دو دیفرانسیل دو نفره، حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ۱۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت، مهم‌ترین ویژگی‌های شهباز هستند. قیمت این خودرو با توجه به کارکرد، تجهیزات و سلامت بدنه، ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. جیپ شهباز همچنان از دیدگاه بعضی رانندگان، بهترین خودرو آفرود با بودجه‌ی پایین محسوب می‌شود.

جیپ صحرا

جیپ صحرا با چراغ‌های چهارگوش، متفاوت از شهباز دیده می‌شود. این مدل مجهز به موتور ۲/۴ لیتر میتسوبیشی، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  میانگین قیمت جیپ صحرا مدل دهه‌ی ۷۰ خورشیدی، حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

جیپ سیمرغ و جیپ آهو

مونتاژ سیمرغ و آهو، پس از شهباز توسط شرکت جیپ ایران انجام شد.  اساس این خودرو، حیپ واگونیر ساخت امریکا بود. جیپ آهو بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۴ به بازار ایران رسید. مدل وانت به نام سیمرغ، ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۹ روی خط مونتاژ کشورمان باقی ماند. جیپ آهو با بدنه‌ی دودر و چهاردر وجود دارد اما جیپ سیمرغ فقط با ساختار بدنه‌ی وانت دودر تولید شد.

جیپ آهو

سیمرغ و آهو در ایران، اکثرا مجهز به موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۱ نیوتن‌متر هستند.  جیپ آهو، حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۱۶ ثانیه زمان می‌برد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت ۱۸ تا ۲۰ لیتر در صد کیلومتر، مهم‌ترین نکته‌ی منفی جیپ آهو و سیمرغ است.

جیپ سیمرغ

در بازار آزاد، قیمت جیپ آهو سالم و تجهیز شده، رقم مشخصی ندارد و از  ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود. طبیعتا نمونه‌های خاص و کلکسیونی با قیمت یک میلیارد تومان و بیشتر هم وجود دارند.

شورولت بلیزر K۵

امروزه به‌ندرت از بلیزرهای کلاسیک برای رانندگی شخصی و طبیعت‌گردی خارج از مسابقات استفاده می‌شود؛ چراکه پرمصرف و پرهزنیه است. از سویی دیگر، ارزش کلکسیونی این خودرو بالا رفته و مالکان ایرانی سعی می‌کنند رانندگی پرخطر با  بلیزر نداشته باشند.

بلیزر K5

شورولت بلیزر در ایران، نمونه‌ای کمیاب از شاسی‌بلند پهن‌پیکر با ساختار دودر محسوب می‌شود. موتور معمول برای این خودرو ۶ سیلندر ۴/۱ لیتر (۲۵۰ اینچ مکعب) مشهور به موتور قرمز با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر، یا ۸ سیلندر  ۵/۷  لیتر (۳۵۰ اینچ مکعب) با قدرت ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر  است. به تعداد کمتر، موتور ۸ سیلندر ۶/۶ لیتر (۴۰۰ اینچ مکعب) با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۷ نیوتن‌متر نیز وجود دارند.

بلیزرهای مدل ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ موجود در ایران، به شرط سلامت بدنه، موتور ۸ سیلندر و گیربکس دنده اتوماتیک، بیش از یک میلیارد تومان ارزش کلکسیونی دارند. بلیزر K5 در گروه خودروهای کلاسیک پهن پیکر، بهترین خودرو آفرود محسوب می‌شود.

نیسان پاترول ۲در و ۴در

اگر بخواهیم با در نظر گرفتن هزینه‌های مختلف،  یک نمونه را به عنوان بهترین خودرو آفرود ایران معرفی کنیم، بدون شک مجبور به انتخاب نیسان پاترول مونتاژ پارس خودرو هستیم. قیمت مناسب، فراوانی قطعات و مکانیک‌های متخصص، نکات مثبت برای پاترول در ایران هستند؛ اما پیشرانه‌ی ضعیف در مقایسه با رقبا نیز وجود دارد.

نیسان پاترول 2در

غالب پاترول‌های دودر موجود در ایران، موتور ۴ سیلندر ۲/۴ لیتر با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر دارند. میانگین مصرف سوخت این مدل‌ها، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است و رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، حدود ۱۶ ثانیه زمان می‌برد.

نیسان پاترول 4در

پاترول ۴در با موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر نیز در ایران وجود دارد. این مدل، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. پاترول ۶ سیلندر ۴در با وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم،  در هر صد کیلومتر  ۱۸ تا ۲۰ لیتر بنزین نیاز دارد و یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای مونتاژ ایران محسوب می‌شود.

پاترول از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ در ایران مونتاژ شد. به همین دلیل تنوع قیمتی دارد. به طور کلی، با هزینه‌ای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، می‌توان پاترول ۲در همراه شرایط فنی مناسب رانندگی آفرود را خریداری کرد.

مقاله مرتبط:

بهترین خودرو های چینی بازار ایران

جک T8 کرمان موتور KMC بنزینی و دیزلی؛ مشخصات، امکانات و قیمت در ایران

آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید

میتسوبیشی پاجیرو

در سال ۱۳۸۴ شرکت بهمن موتور اقدام به مونتاژ میتسوبیشی پاجیرو نسل دوم کرد. این مدل به تعداد محدود تا سال ۱۳۸۶ عرضه شد و لوکس‌ترین خودروی مونتاژ ایران بود. غالب پاجیروهای بهمن موتور، ۴در هستند اما اندک نمونه‌های دودر این خودرو نیز در کشور وجود دارند.

میتسوبیشی پاجیرو بهمن

پاجیرو با پیشرانه‌ی ۳/۵ لیتر V6 قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۳۱۳ تولید می‌کند. این شاسی بلند ۱۸۰۰ کیلوگرمی، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت پاجیرو مونتاژ بهمن موتور، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.

میتسوبیشی پاجیرو 2014 وارداتی

پاجیرو نسل چهارم هم با ساختار دودر و چهاردر وارد ایران شد. این خودرو مجهز به موتور ۳/۸ لیتر تنفس طبیعی، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت پاجیرو ۲۰۰۷ چهاردر، حدود ۱۱ ثانیه و مجهز به گیربکس ۵ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک است.

در بازار آزاد به دلیل کمبود قطعه و استهلاک بالا، پاجیرو مونتاژ بهمن موتور به قیمت یک تا ۱/۲ میلیارد تومان معامله می‌شود. پاجیرو جدید ساخت ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ از ۲ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارد.

نیسان رونیز

نیسان اکسترا (Xterra) به عنوان یک شاسی‌بلند اسپرت مناسب رانندگی خارج جاده، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ با مدل‌های مختلف تولید شد.  نسخه‌ای از نسل اول، با مونتاژ پارس خودرو به بازار ایران رسید.

نیسان رونیز

نیسان رونیز ایران، سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ تولید شد. موتور ۲/۴ لیتر این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. رونیز برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. این مدل در ایران با گیربکس ۴ سرعته دستی، دنده کمکی و پلوس خلاص کن، عرضه شده است.

مهم‌ترین نکات منفی نیسان رونیز، فقدان ترمز ABS و مصرف سوخت ۱۲ تا ۱۴ لیتر در صد کیلومتر هستند. قیمت نمونه‌های سالم این خودرو در بازار، ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

نیسان پیکاپ و نیسان سرانزا

مدل‌های تک‌کابین و دو کابین نیسان پیکاپ، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ توسط پارس خودرو مونتاژ شد. این مدل با چهره‌ی جدید و مشابه رونیز نیز در بازار ایران وجود دارد.

نیسان پیکاپ سرانزا
نیسان پیکاپ سرانزا

موتور نیسان پیکاپ، ۲/۴ لیتر با قدرت ۱۳۳ اسب بخار و گشتاور ۱۹۷ نیوتن‌متر است. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز به دنده کمکی، ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت نیسان پیکاپ، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

نیسان پیکاپ

از نظر راحتی در کابین، سرنشینان نیسان پیکاپ شرایط بسیار بدی دارند که البته برای افراد بلند قد، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. این خودرو در بازار آزاد، ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

پاژن پیکاپ

شرکت مرتب خودرو بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ اقدام به مونتاژ یک مدل دو دیفرانسیل با ظاهر مشابه لندرور دیفندر کرد که با نام پاژن مشهور شد. این مدل به دلایل مختلف، یکی از پراستفاده‌ترین خودروهای مناسب آفرود در ایران است.

پاژن مرتب خودرو

موتور ۶ سیلندر ۳ لیتر میتسوبیشی با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر، نکته مثبت پاژن محسوب می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه، نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فنی پاژن هستند. در ایران، پاژن توربو دیزل با موتور ۲/۸ لیتر کامینز (مونتاژ چین) و موتور ۲/۴ لیتر نیسان مشابه رونیز نیز وجود دارند.

قیمت مدل‌های مختلف پاژن در بازار، ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. طبیعتا مدل‌های تقویت‌شده با تجهیزات لوکس و مخصوص آفرود پاژن هم وجود دارند که قیمت این خودرو را تا یک میلیارد تومان افزایش می‌دهند.

تویوتا Fj40

لندکروزر سری J40 در ایران با نام Fj40 شناخته می‌شود. این مدل با نسخه‌ی دودر و چهاردر و وانت وارد ایران شد اما عمدتا با مدل ۲در برای ایرانیان شهرت دارد. در سال‌های دهه ۶۰، تویوتا Fj40 عنوان بهترین خودرو آفرود ایران را در اختیار داشت.

تویوتا اف جی 40

قبل از انقلاب، تعداد قابل توجهی تویوتا Fj40 برای جبران نیازهای نظامی کشور خریداری شد. این خودرو در جنگ با عراق، اهمیت ویژه داشت و توانایی‌های خود را ثابت کرد. موتور شش سیلندر خطی ۴/۲ لیتر با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰نیوتن‌متر، همراه با گیربکس ریز یا به عبارتی ریشو بلند مناسب مسیرهای سخت خارج جاده است.

تویوتا اف جی 40 وانت

حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا تویوتا Fj40 به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم ۱۵ تا ۱۶  لیتر در صد کیلومتر است. تویوتا FJ۴۰ وانت در بازار ایران، با قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان وجود دارد اما نسخه‌ی دودر با تجهیزات مدرن و بازسازی کامل، ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود.

تویوتا لندکروزر سری ۷۰

یکی از بهترین و البته کم‌یاب‌ترین خودروهای مناسب آفرود در ایران، تویوتا لندکروزر سری ۷۰ است. این مدل، همچنان در کشورهای شرق آسیا و استرالیا تولید می‌شود. به همین دلیل با مشکل کمبود قطعه مواجه نیست؛ هرچند که هزینه خرید و ماجراجویی با لندکروزر سری ۷۰، فراتر از شاسی‌بلندهای قدیمی مونتاژ ایران است.

تویوتا لندکروزر سری 70 تک کابین

لندکروزرهای سری ۷۰ در ایران، عمدتا وانت تک کابین و دارای فضای بار قابل توجه هستند. پیشرانه‌ی این خودروها معمولا ۴ لیتر با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر است. میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه، مهم‌ترین نکات مثبت لندکروزر سری ۷۰ هستند.

تویوتا لندکروزر سری 70 دو کابین

فراتر از کاربری آفرود،  امروزه لندکروزر J70 خودرویی کلکسیونی و ارزشمند محسوب می‌شود. قیمت دقیق این مدل در ایران مشخص نیست اما برای نمونه‌های لوکس و بسیار کم‌کار، ۲ تا ۴ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

تویوتا لندکروزر VXR و GXR سری ۱۰۰ و ۲۰۰

در اکثر کشورهای دنیا، لندکروزر به کلاس شاسی بلندهای لوکس و گران‌قیمت تعلق دارد. این شرایط برای بازار ایران و محدودیت‌های خاصش، بیشتر جلوه می‌کند. توانایی‌های فنی لندکروزر VXR و GXR در غالب شاسی‌بلند‌های موجود در ایران دیده نمی‌شوند؛ اما قیمت خرید و هزینه نگه‌داری این خودروها باعث شده است؛ صرفا توسط افراد متمول جامعه قابل استفاده باشند.

لندرکروزر  GXR سری J100 

لندکروزر  GXR یا سری J100  با دو موتور ۶ سیلندر و ۸ سیلند ساخت ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ وارد ایران شد. مدل ۶ سیلندر ۴/۵ لیتری، ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  این نمونه  با وزن ۲۴۴۰ کیلوگرم در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود ۱۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر  مصرف می‌کند. مدل ۸ سیلندر لنکروزر J100 به ندرت وارد ایران شده است و موتور ۴/۷ لیتر ۲۸۸ اسب بخار و ۴۴۵ نیوتن‌متر دارد.

لندرکروزر  VXR یا سری J2۰۰ 

لندکروزر  VXR سری J200  عمدتا با موتور ۸ سیلندر ۴/۷ لیتری وارد ایران شد. این خودرو  امکانات رفاهی متنوع و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. لندکروزر  VXR با موتور V۸، میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در صد کیلومتر دارد و می‌تواند  تنها ۹ ثانه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. البته لندکروزر GXR سری J۲۰۰ با موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر ۲۴۰ اسب بخار و ۳۷۷ نیوتن‌متر گشتاور نیز در ایران وجود دارد.

تمام لندکروزرهای VXR و GXR موجود در ایران، گیربکس اتوماتیک دارند. امروزه قیمت نمونه‌ی کم‌کار این خودروها حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان است.

تویوتا Fj کروزر

قطعا Fj کروزر یکی از معدود خودروهای سطح بالا برای آفرود در ایران محسوب می‌شود و شرایط فنی نزدیک به استانداردهای جهانی دارد. این مدل البته یکی از گران‌ترین گزینه‌های ممکن برای طبیعت‌گردی است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، Fj کروزر بهترین خودرو آفرود ایران است.

تویوتا اف جی کروزر

موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر برای Fj کروزر، ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودروی ۱۸۵۰ کیلوگرمی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت Fj کروزر، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

اکثر تویوتا Fj کروزرهای موجود در ایران، مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ هستند. نمونه‌های معمول با کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر، حدود ۵/۵ تا ۶ میلیارد تومان قیمت دارند. ارزش‌گذاری برای نسخه‌های کم‌کار و مدل‌ بالا، ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان است.

تویوتا هایلوکس

مدل‌های قدیمی هایلوکس که دهه‌ی ۷۰ خورشیدی وارد ایران شدند، بسیار کمیاب و عمدتا غیرقابل استفاده هستند. نسل‌های هفتم و هشتم بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به بازار ایران رسیدند و همچنان با قیمت نجومی معامله می‌شوند.

تویوتا هایلوکس 2012

هایلوکس نسل ۷ با موتور ۲/۷ لیتری در ایران و بسیاری دیگر کشورهای دنیا وجود دارد. این مدل، ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. هایلوکس با گیربکس دستی ۵ سرعته، میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر وسرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.

تویوتا هایلوکس 2016

هایلوکس نسل هشتم مدل ۲۰۱۶ هم مجهز به موتور ۲/۷ لیتری است اما ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است. هایلوکس نسل هشتم با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۶ سرعته وجود دارد.

قیمت هایلوکس صفر کیلومتر ۲۰۱۶ در بازار ایران، ۵ تا ۵/۵ میلیارد تومان است. مدل‌های قدیمی‌تر نیز عمدتا بالای ۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شوند.

تویوتا پرادو

مدل‌های چهاردر و دودر پرادرو به تعداد قابل توجه وارد ایران شدند اما برای رانندگی خارج جاده، غالبا  از نسخه‌ی دودر استفاده می‌شود. پرادو چهاردر VX موجود در ایران، معمولا مجهز به پیشرانه ۴ لیتر ۶ سیلندر ۲۷۰ اسب بخار است. پرادوهای دودر با دو نوع پیشرانه ۴ لیتر و ۲/۷ لیتر وارد کشور شده‌اند و همچنان در گروه بهترین خودرو آفرود هستند.

پرادو دو در

پرادو GX دودر با پیشرانه ۴ سیلندر ۲/۷ لیتری،  ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل حدود ۱۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۱۲ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

پرادور 4در

قیمت پرادو ۶ سیلندر مدل ۲۰۰۷ دودر با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان است. نمونه‌های سالم و کم‌کار ساخت ۲۰۱۲ با ظاهر جدید و پیشرانه ۴ سیلندر نیز، چنین قیمتی دارند. هزینه خرید پرادوهای ۴در مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ از ۲/۵ تا ۶ میلیارد تومان است.

سوزوکی گرند ویتارا

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، سوزوکی گرند ویتارا برای رانندگی آفرود استفاده می‌شود. قیمت معقول و قطعات در دسترس برای ویتارا، این خودرو را به گزینه‌ای مناسب طبیعت‌گردی تبدیل کرده  که البته بهتر است با کمی تغییرات فنی، حذف سپرها و نصب تایرهای ویژه همراه شود.

سوزوکی گرند ویتارا

ویتارا با موتور ۲/۴ لیتری، گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  این مدل در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ویتارا ۱۰ لیتردر صد کیلومتر است.

قیمت نمونه‌ی صفر کیلومتر ویتارا  ۲/۴ لیتر دنده اتوماتیک مدل ۱۳۹۷ در بازار آزاد به ۲/۵ میلیارد تومان می‌رسد.  نسخه‌های مدل ۱۳۹۰ با کارکرد حدود صد هزار کیلومتر، ۱/۲ تا ۱/۵ میلیارد تومان قیمت دارند.

سانگ یانگ اکتیون

توانایی‌های آفرود اکتیون برای عامه‌ی مردم ناشناخته است اما رانندگان حرفه‌ای برای شاسی بلند دو دیفرانسیل سانگ یانگ، ارزش بالاتری نسبت به سوزوکی ویتارا و رونیز قائل هستند. از سویی دیگر، هزینه قطعات و لوازم یدکی سانگ اکتیون نسبت به رقبا، بالاتر است.

سانگ یانگ اکتیون

اکتیون با دو چهره‌ی متفاوت وارد ایران شد اما برای تمام مدل‌ها، پیشرانه ۲/۳ لیتر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارائه کرد. قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۴ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت اکتیون با وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

غالب اکتیون‌های موجود در ایران، ساخت ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ هستند. اندک نمونه‌های با کارکرد کمتر از صد هزار کیلومتر، حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند و نسخه‌های پرکار قدیمی، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هستند.

رنو داستر

اندک خودروهای مونتاژی رنو در ایران، عموما تولیدات داچیا رومانی محسوب می‌شوند. نسل اول داستر نیز، شاسی بلند دو دیفرانسیل داچیا بود که با برند رنو در ایران مونتاژ شد. این مدل توسط بسیاری از مردم کشورمان برای رانندگی آفرود جدی گرفته نمی‌شود اما توانایی‌های بسیار خوب برای تپه نوردی دارد. داستر برای آفرودهای سنگین، نیازمند تایرهای ویژه است.

رنو داستر

موتور ۲ لیتر برای داستر دنده اتوماتیک، ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این تجهیزات برای خودروی دو دیفرانسیل ۱۲۰۰ کیلوگرمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد. نهایت سرعت داستر ۱۷۰ کیلومتر برساعت است.

روزگاری نه‌چندان دور، داستر دنده اتوماتیک صفر کیلومتر به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد اما امروزه در نسخه‌هایی با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

فوتون تونلند دیزل

اما ایران خودرو با مونتاژ فوتون تونلند، امکان رانندگی آفرود با یک وانت چینی را فرهم کرد. استقامت  این خودرو بعد از مدت‌ها استفاده در مسیرهای سخت خارج جاده، به شدت کاهش می‌یابد و خسارات جبران‌ناپذیر به قطعات فنی وارد می‌شود. هرچند که نمی‌توان یک مدل چینی را در گروه بهترین خودرو آفرود ایران قرار داد اما از سویی دیگر،  بسیاری از مالکان تونلند سال‌هاست از این خودرو برای تردد آرام و آهسته در مسیرهای کوهستانی و سنگ‌لاخ استفاده می‌کنند.

فوتون تونلند دیزل

تونلند دیزل با موتور ۲/۸ لیتر توربو و گیربکس دستی ۵ سرعته، دنده کمکی و سه حالت تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین دارد. قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف گازوئیل ۹ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

فوتون تونلند توربو

تونلند با موتور ۲/۴ لیتر بنزینی با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر نیز وجود دارد.  نسل جدید این خودرو به تازگی توسط ایران خودرو رونمایی شده تا همراه با گیربکس اتوماتیک، موتور ۲ لیتر توربوشارژ ۲۳۸ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر عرضه شود.

نمونه‌های دست دوم کم‌کار از تونلند دیزل دنده دستی در بازار آزاد، حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

جک T8 / پیکاپ KMC T8

تنها وانت جک در بازار ایران، توسط کرمان موتور با کد T8 عرضه می‌شود. این مدل، فعلا فقط با موتور ۲ لیتر توربوشارژ و گیربکس دستی وجود دارد اما به‌زودی مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک هم مونتاژ خواهد شد. جک T۸ مشابه فوتون تونلند، وانت دو دیفرانسیل مناسب برای آفرودهای سبک است.

 جک تی 8 کرمان موتور

پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ برای جک KMC T8 قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد. سه حالت رانندگی دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین برای T8 قابل انتخاب هستند. برای دیفرانسیل عقب هم قفل الکترونیکی اتوماتیک وجود دارد.

قیمت جک T8 صفر کیلومتر در بازار، ۱/۵ میلیارد تومان است. مدل دنده اتوماتیک هنوز عرضه نشده اما احتمالا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت بالاتر خواهد داشت.

آمیکو آسنا

وانت هوانگهای در ایران با نام آسنا توسط آمیکو عرضه می‌شود. این پیکاپ طی سال‌های اخیر مجهز به گیربکس دستی ۵ سرعته و دنده کمک مونتاژ شد اما نسخه‌ی دنده اتوماتیک نیز به تازگی، قابل خرید است. باکمی ارفاق می‌توان آسنا را در گروه خودروهای چینی و عضوی از زیرمجموعه‌ی بهترین خودرو آفرود ایران قرار داد.

آمیکو آسنا با موتور ۲/۴ لیتر بنزینی، ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو برای ثبت سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت با میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

آمیکو آسنا

آمیکو آسنا توربو مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر، ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو دنده اتوماتیک است و حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت آسنا توربو ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر اعلام شده است.

آمیکو آسنا دنده‌ای کم‌کار دست دوم، حدود ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارد. مدل‌های قدیمی با کارکرد بیش از صدهزار کیلومتر، به قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. قیمت آمیکو آسنا توربو دنده اتوماتیکی در بازار آزاد، ۲ میلیارد تومان است.

دایون Y5 و دایون V5 کلوت

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا ادعا می‌کند دایون Y5 بهترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران برای رانندگی آفرود است. این موضوع هنوز توسط رانندگان حرفه‌ای ثابت نشده اما تجهیزات خاص شامل کنترل پایداری بوش، سیستم چهار چرخ محرک ساخت بورگ‌وارنر امریکا، قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب و گیربکس ۶ سرعته، در دیگر خودروهای چینی موجود در ایران دیده نمی‌شوند. نسخه‌ی وانت دایون Y5 به نام V5 یا کلوت وجود دارد.

دایون Y5

موتور ۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر، شاسی بلند ۲۰۰۰ کیلوگرمی دایون Y۵ را در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

پیکاپ کلوت دایون V5

امروزه دایون Y5 مشابه بسیاری دیگر شاسی بلندهای چینی بازار ایران، قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد تومان دارد. وانت کلوت (دایون V5) با گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد. قیمت این پیکاپ نیز در صورت عرضه، ۱/۴ تا ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۷ رای

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2955 ديدگاه)

    فکر می کنم بلندترین مقاله‌ای هست که تا امروز در پدال نوشتم
    دوستان اگر کم و کسری به چشمتون خورد اعلام کنید تا مطلب به‌روز کنم

    موافقم 396
    مخالفم 8
    1. TESLA

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1247 ديدگاه)

      دست شما درد نکنه آقای اشتری ، یه مقاله کامل و بی نقص من اگه شخصا بخوام یه ماشین صرفا برای آفرود بخرم : انتخابم گرند ویتارا هست ( از نظر من با توجه قیمت و توانایی هایی که ازش دیدم واقعا گزینه خوبی هست ) الان قیمت لندکروز رو توی باما میدیدم واقعا وحشت کردم : مدل ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۵۰ هزار تا رو گذاشتن ۹ میلیارد و ۲۰۰ و مدل های بالاتر یعنی ۲۰۱۲ یا ۱۳ هم بالای ۱۰ میلیارد هستن ، از نظر من آفرود رفتن با ماشین ۱۰ میلیاردی یه حماقت محض هست ( حالا صاحبش هر چقدر هم میخواد پولدار باشه )

      موافقم 137
      مخالفم 15
      1. مهدی

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1744 ديدگاه)

        شاید توانایی هایی که از ویتارا دیدین نهایتا بالا رفتن از رمپ خونه باشه چون تو آفرود خیلی فرقی با پراید نداره

        موافقم 87
        مخالفم 110
        1. حسین

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (218 ديدگاه)

          لکسوسLX570 هم بهش اضافه کنید،البته‌ فکر نکنم کسی با خودروی ۱۳ میلیاردی افرود بره.

          موافقم 73
          مخالفم 8
        2. Sigma

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1028 ديدگاه)

          از ویتارا خیلی راضی بودم شاید مشکل ویتارایی که شما سوار شدید این بود که توی آفرود وقتی گاز میدادید پاتون از زیر پتو بیرون میزد:)
          حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید

          موافقم 139
          مخالفم 26
        3. RENAULT5

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1097 ديدگاه)

          تو متن اشاره شده که باید از تایرهای مخصصوص استفاده کنین وسپرهارو خذف کنین

          اقای اشتری کاپرا هم اضافه کنید
          آفرودش بدک نیست

          موافقم 33
          مخالفم 12
        4. مهدی

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1744 ديدگاه)

          جناب سیگما از ویتارا خیلی راضی بودی؟ به جان خودم اگر بیشتر از ۱۵ سالت باشه! فدای گل پسر ویتارا پلت فرمش مشابه پراید و پژو هست و شاسی مجزا نداره فقط یکم قدش بلندتره و اسمش رو گذاشتن کراس اوور وگرنه رفتار خودرو خارج از جاده مشابه همونا هست هرچند احتمالا متوجه حرفم هم نمیشی چون دایی و عموت ویتارا دارن :)

          موافقم 45
          مخالفم 87
        5. Sigma

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1028 ديدگاه)

          جناب مهدی زمانی که من ویتارا زیرپام بود شما قد مبارکتون به کلاچ پراید پدر نمیرسید

          موافقم 67
          مخالفم 17
        6. علی

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ویتارا(و کلا ژاپنی ها) با موتور ۲۴۰۰ برای افرود خیلی خوبه جناب مهدی…شما احتمالا همین پراید و اینارو سوار شدین بهتون گفتن این ویتاراست

          موافقم 55
          مخالفم 14
        7. مهراب

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (76 ديدگاه)

          حضرت اقا مهدی
          ویتارا دارای شاسی نرده بانی هست اما با این تفاوت که مونوکوک میباشد یعنی به طور یکپارچه به اتاق ماشین جوش خورده و قابل جدا سازی نیست. برخلاف دیگر ژاپنی ها مثل پرادو که ساشی از اتاق جدا میشه.
          در این بین میتسوبیشی پاجیرو مدل 2008 تا 2014 که موتور 3800 داره مثل ویتارا دارای ساشی نرده بانی یکپارچه است و از اتاق جدا نمیشه.
          یه مثال جالب دیگه هم میتونم بزنم اونم رنجروور میباشد که جدیدا شاسی جدا شونده رو کنار گذاشته و از مونوکوک استفاده میکنه.
          قبل از هر نظر و عمل و حرفی قبلش یکم مطالعه کنیم.

          موافقم 31
          مخالفم 6
      2. حمیدرضا میرمعزی

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (8 ديدگاه)

        البت من فکر میکنم آفرود با ماشین 10 میلیاردی به چیزهای دیگری هم نیاز داره که مهمترین اونا فکر کنم خودی بودن و بقیه داستان …..

        موافقم 7
        مخالفم 3
      3. دوست دار آفرود

        ۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام من پاژن سانتانا دارم خیلی ازش راضی هستم ولی هیچ اطلاعاتی درباره اسب بخار و گشتاورش ندارم لطفا در مورد پاژن سانتانا هم توضیح دهید

    2. Amiro

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (398 ديدگاه)

      موسو سانگ یانگ هم دیدم لوازم آفرود میبندن دوستان اونم اگه صلاح میدونید اضافه کنید

      موافقم 60
      مخالفم 4
      1. Amiro

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (398 ديدگاه)

        البته انتخاب بنده لندکروزه مخصوصاً اتاق ۲۰۰ ❤️

        موافقم 43
        مخالفم 4
    3. TML BN

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1056 ديدگاه)

      جناب اشتری واقعا مقاله جالبی بود
      ولی چطور دلتون اومد پاجرو رو که ما اینهمه باهاش خاطره داریم رو نیارید💔😂
      و درسته که شما لندکروز رو آوردید ولی کاش به عنوان نماینده لکسوس LX570 رو می آوردید

      موافقم 57
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2955 ديدگاه)

        پاجیرو هم اضافه شد :)

        موافقم 60
        مخالفم 5
        1. Sigma

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1028 ديدگاه)

          درود
          سورنتو2008 رکستونG4

          موافقم 14
          مخالفم 16
        2. Sigma

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1028 ديدگاه)

          ایسوزو دی مکس

          موافقم 19
          مخالفم 2
    4. Amiro

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (398 ديدگاه)

      راستی بین این همه ژاپنی پاجیرو رو یادتون رفت؟؟؟؟ ریلییی؟؟😁🙃🇯🇵

      موافقم 37
      مخالفم 4
      1. KF

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (523 ديدگاه)

        منم همش منتظر پاجیرو بودم

        موافقم 22
        مخالفم 1
    5. علی جردن

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2118 ديدگاه)

      پورشه کاین هم تو ایران آفرودر لوکس محسوب می شه به نوعی جایگزین رنج روور هست برای ما ایرانیا البته اووک تو تعداد محدود وارد شد بنابرین تو لیست نبودنش طبیعی بود بنظرم. ولوو xc90 و بوگوارد bx5 bx7 هم سامانه هوشمند چهارچرخ متحرک اروپایی دارن و درحد ویتارا یا بهتر می تونن عمل کنن

      موافقم 12
      مخالفم 36
    6. 13

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (57 ديدگاه)

      با عرض سلام و خسته نباشید
      خودروهایی مثل میتسوبیشی پاجرو دو در و چهار در ، لندروور دیفندر سری ۹۰,۱۱۰,۱۳۰ ، رنجرور های قدیمی ، نیسان سافاری ، جیپ واگونییر و گرند واگونییر ، سانگ یانگ موسو و کوراندو ،وانت کاپرا و کیا موهاوی و هیوندایی وراکروز هم می‌توانستند در این مقاله بررسی شوند.

      موافقم 21
      مخالفم 3
      1. JaMsHiD

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2873 ديدگاه)

        هیوندا ورا کروز سوار شدم
        واقعا سواری نرمی تو شهر داره با اون هیکل نه چندان بزرگ شتاب خیلی خوبی با انجین وی شکل شش سیلندر داره و کلی امکانات آفرود
        کاش فقط یه ذره شکل و شمایلش رو آفرودی تر میساختن
        به پا لندکروزر و پاجیرو و جیپ و اینا کلا نمی‌رسه ولی آفرود تقریبا خوبی اگر با امکانات آفرود بری بهت میده

        موافقم 8
        مخالفم 4
      2. Ali.74

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        و البته fj60وfj62

        موافقم 5
        مخالفم 2
    7. مختار

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خیلی ممنون آقای اشتری ولی جای لندروور و پیکاپ ایسوزو واقعا خالی بود بازم از زحماتتون تشکر میکنم

      موافقم 4
      مخالفم 2
    8. افشار

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (772 ديدگاه)

      لندروور های قدیمی که در ایدان زیاد هست هست گفته نشده

      موافقم 19
      مخالفم 1
    9. مختار

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ممنون آقای اشتری عالی بود کاش لندروور هم که هنوز که هنوز در خیلی از روستا که راه های مناسبی ندارن کاربرد زیادی داره بهش کم لطفی نمیکردین و همینطور ایسوزو هم از قلم افتاده

      موافقم 18
      مخالفم 2
    10. علی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      بنظرم بهترین ها ، تویوتا fj کروز ، لندکروزر ، پرادو ، و همچنین میتسوبیشی پاجرو هستند .

      موافقم 8
      مخالفم 13
    11. علی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      بدون شک تویوتا لندکروزر و fj کروز ومیتسوبیشی پاجرو ، بهترینهای لیست هستند ، متشکریم از ژاپن که اینها را برامون ساختند

      موافقم 15
      مخالفم 12
      1. Iman1199

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        آرن تو ایران اینها هستن ولی تو جهان بهترین آفرودر ها همون آفرودر های اروپایی و امریکایی هستن که دیگه نیازی به گفتنشون یا اسم بردنشون نیست چون تو ایران نیستن ولی انواع آفرودر های برتر رو دارن که از هر لحاظ خیلی بهتر هستن و حرف اول رو تو آفرود در جهان میزنن در همه هر چیز

        موافقم 23
        مخالفم 10
        1. Iman1199

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          انتخاب خودم هم بین اینها لندکروز سری ۷۰ و شورلت بلیزر k5 و fj هستن
          سری ۷۰ یا افرودر خالصه که ممکنه تو آفرود پیشرفته نباشه یا کارایی آفرودر های مدرن رو نداشته باشه ولی
          ولی خالصه و من دوستش دارم
          مخصوص مردان خشن مجرده که میخوان با خشونتی مثال زدنی بیابون رو طی کنن

          موافقم 11
          مخالفم 10
    12. Ali

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      مرد با شخصیت و مودب و شریف
      آبروی پدال

      موافقم 9
      مخالفم 3
    13. ایرانی

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ببخشید لند کروز جزوه شاسی بلندهای لوکس تو دنیا محسوب نمیشه شاید ایران باشه ولی نگید همه کشورها!
      چون مارک لکسوس تویوتا ۸۰هزار قیمت داره مدل ۲۰۲۲ . درمقابل شاسی بلند ۲۰۰هزار به بالا تو کشورهای دیگه میشه لوکس. یه لندوور ۲۰۲۲ یا یه بنز یا بی ام و x7 یا کادیلاک اینا نکنه اسباب بازی هستن.الان طالبان دارن لندکروز ۲۰۲۲ می‌خرن ۶۰هزار دلار به پول ما۳میلیارد. ولی تو تهران مدل۲۰۱۸ قیمت زده ۴۷ میلیارد .!!!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2955 ديدگاه)

        آستانه قیمت تویوتا لندکروزر ۸۵ هزار دلار هست و با هر استانداردی که حساب کنین، در کلاس لوکس قرار می‌گیره

        موافقم 7
        مخالفم 1
    14. Mani

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لطفا مشخصات فنی جیپ صحرا و پاترول و سیمرغ رو اصلاح کنید.
      پاژن دو در هم اگر در این مقاله می بود خالی از لطف نبود.

    15. امینی

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درود بر شما بسیار عالی برخی شاسی بلندها جا مانده است مثل چروکی چیف فورد برانکو با این همه بسیار جامع سپاس گزارم

  2. زیزیگولو

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6026 ديدگاه)

    در حال حاضر بهترینا تو ایران لندکروز و هایلوکس هستن و بقیه اروپاییا و آمریکاییا هم که یا تو ایران وجود ندارن یا اگرم هستن مدالای قدیمیشون به تعداد انگشتای دست موجوده

    موافقم 26
    مخالفم 5
    1. RENAULT5

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1097 ديدگاه)

      واقعا از آقای اشتری تشکر میکنم.
      عالی بود
      من گرند ویتارا ونیسان پیکاپ رو انخاب میکنم‌.

      موافقم 18
      مخالفم 6
  3. آرین

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (442 ديدگاه)

    ویتارا رونیز پرادو تنها ماشین‌هایی هستن که هم تو شهر هم جاده هم آفرود میشه استفاده کرد. تو هیچ زمینه‌ای بهترین نیستن ولی تو هر کدوم به میزان کافی کار راه بندازن. آنچه خوبان همه دارند این‌ها یکجا دارند.

    موافقم 19
    مخالفم 6
  4. Genius

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1339 ديدگاه)

    فراموشی نگرفتم هنوز متاسفانه که یادم بره سال ۹۵ پاژن صفر میدادن ۴۰ میلیون ملت میگفتن مگه عقل نداشته باشیم واسه وا__ژن انقد پول بدیم!حالا وضعیت ما رو باش😐

    موافقم 35
    مخالفم 5
    1. Fj200

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اونی ک شما گفتی ارزشش خیلی بیشتره 🤤😋
      بیشتر باید خرج کرد .

      موافقم 17
      مخالفم 18
  5. علی جردن

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2118 ديدگاه)

    جای خالی پاجیرو & کوندورا & و ایکس تریل تو لیست حس می شه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. Amiro

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (398 ديدگاه)

      از کی تا حالا با ایکس تریل آفرود میرن؟؟ 😂😂😂😂

      موافقم 24
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2118 ديدگاه)

        نیسان بخاطر نشون دادن قابلیت آفرودی ایکس تریل تو جلوی یکی از نمایندکی هاش ایکس تریل رو روی یک ریل هوایی بصورت برعکس پارک کرده بود.. درثانی با نیسان نریم آفرود با چی بریم؟ ایکس تریل به واسطه تکنولوژی های بروزش از پاترول هم تو آفرود واقعا بهتر عمل می کنه

        موافقم 11
        مخالفم 15
  6. reza-a

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (456 ديدگاه)

    داستر چهار چرخ محرک هم ماشین بدی نیست یعنی اگر برای استفاده روزمره و آفرود خیلی سبک استفاده کنین
    سرانزا هم انقدری که تو بازار بهش پشت شده بد نیست

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2955 ديدگاه)

      داستر هم اضافه شد

      موافقم 14
      مخالفم 5
  7. ❤BMW❤

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ابهت بلیزر از همه بیشتره البته نظر شخصیه
    انتخابم بلیزر

    موافقم 15
    مخالفم 5
  8. آرش

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    مقاله عالی و کامل بود.اطلاعات ریزی که داشت در مورد بعضی ماشینها جذابترش کرد.پاژن و جیپ صحرا جذابیت قدیمیی دارن که هنوز ‌برای من خیلی ها مثه من مطلوبیت خرید ایجاد میکنه.و در مورد ویتارا دوست عزیزی گفتن فقط از رمپ بالا میره باید بگم دوست عزیزم قطعا این ماشین رو دست راننده درستش ندیدین وگرنه راننده که وارد باشه و قوانین آفرودو بشناسه با همین ماشین راحت خیلی ماشینا رو تو جاده میخوره.

    موافقم 15
    مخالفم 1
  9. OM.01

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (553 ديدگاه)

    بنظرم بهترین وسیله تفریحی ماجراجویی آفرودی تو ایران قطعا با اختلاف کن ام ماوریک X3 هست. الان به تریج قبای خیلی‌ها برمی‌خورد ولی نصف کارهایی که کن‌ ام موریک X3 را اگر یکی از مدعیان آفرود انجام دهد، زِرتش قَمصور می‌شود! چه جنگل نوردی چه بیابان نوردی چه ضخره نوردی.

    قیمتش تو ایران منطقی نیست و پلاک هم نمیشه ولی خب UTV جذابی هست که چیزی جلودارش نیست در آفرود. البته ماشین حساب نمیشه ولی خب هرچی که اسمشو میزارید بزارید ولی آفرودر خیلی قهاری هست و به قول معروف برای جنگولگ بازی بیابون نوردی صخره نوردی و…ساخته شده.

    موافقم 7
    مخالفم 14
  10. یوسف

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    معلومه آقای اشتری از لندرور و رنجرور خوشش نمیاد که حذفشون کرده…..

    موافقم 3
    مخالفم 12
  11. fordglx2008

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    fj 40 لندکروز سری هفتاد وصد البته پاجیرو یه جا یه مستند راجع به همین موضوع بود طرف تقریبا
    یه آفرود باز بود می‌گفت آپشن امکانات اکثرن بی فایده هست حتی سیم کشی خودرو هم تغییراتی داشت تا باعث قطع و آتش سوزی نشه جای شیشه از این پلاستیکی ها بود البته ناگفته نمونه تو مسابقات رالی کوهستان و بیابون اینا شرکت میکرد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. fordglx2008

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    1نیسان پیکاپ، 2سافاری، 3میتسوبیشی پاجیرو، 4موسو سانگ یانگ،5 ایسوزو دی مکس، 6فوتون تونلند ،7هایلوکس،8 کاپرا ،9 کوراندو،10 پاترول

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. ایرانی

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ۷ هایلوکس.!!!!؟
      لند کروز هیچ؟؟؟
      کاش مردم ماهم مثل اعراب میتونستن یک بار پشت این خودرو برای چند ساعت بشینن تا بفهمن این خودرو واقعا چرا اینقدر تو دنیا پر طرفداره.
      وقتی پشت لندکروز نشستی حس قدرت و افرود بهت القا میشه میخوای فقط از کوه دشت بالاپائین بری . کم کمش با یه سری 70 امتحان کنید .

      موافقم 3
      مخالفم 3
  13. امیر

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ۲اف یا کالسکه یا جیپ تویوتا یا لندکروزر سری ۲(اسم زیاد گذاشتن براش خلاصه)،یه ابهت خاصی داره حتی روز مرّم میشه استفاده کرد جدا از آفرود سنگین و کلاسیک بودنش.میگن تویوتا بهترین برند دنیاس،بالاترین مدلش لندکروزره،محبوب ترین مدلش همین j40،یه جستجو انگلیسی کنین طرفدار ها و قیمت جهانیشو متوجه میشین مخصوصا تو اروپا و آمریکا(buy toyota fj40

    موافقم 7
    مخالفم 4
  14. Soheil TJ

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از جناب اشتری بابت مقاله عالیشون . مث همیشه عالی بود .
    جیگرمان حال آمد ، خداوند جیگرتان را حال بیاورد .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. عرفان

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    فقط پاژن ولاغیر… ولاغیر… عموم یه دونه داره، بینظیره…

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. sepehrg

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    هی…اف جی آرزوی محال

    موافقم 4
    مخالفم 3
  17. حسین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    تجربه دوستان از سانگ یانگ در آفرود ، شهر و پیداکردن قطعات چیه؟

    موافقم 4
    مخالفم 2
  18. مرد حق

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کاپرا و لند مارک از گروه بهمن هم مناسب هستن. خصوصا لند مارک با شاسی نردبانی و مستقل. ضمنآ هاوال اچ 9 هم که در تعداد خیلی کم وارد کشور شد برای آفرودهای سبک مناسبه

    موافقم 1
    مخالفم 5
  19. طبیعت گرد

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر که جناب اشتری
    قابل عرض خدمت دوستان اینه که جناب اشتری معرفی خودرو های آفرودی داخل ایران رو توضیح دادن و چون دامنه قیمتی خیلی متفاوتی توی خودروهای بالا هست بهتره هرکس با توجه به شرایط خودش و علاقه خودش انتخاب کنه و عیب جویی از ماشین های دیگه نکنیم ، بنده خودم ویتارا دارم و باهاش همه کار میکنم و لذت هم میبرم صد البته که بقیه ماشین ها هم در حد خودشون عالی هستند ، مخصوصا ژاپنی ها که فقط اسم ژاپن حجت رو تمام میکنه …

    موافقم 6
    مخالفم 1
  20. boost10

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (195 ديدگاه)

    همه چیز خوب بود تا اینکه جک T8 رو دیدم

    موافقم 6
    مخالفم 4
  21. هادی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام اولا با تشکر از آقای اشتری

    دوما من میخوام یه جیپ شهباز بخرم، راهنمایی، نکته، هرچیزی که به ذهنتون میرسه رو اعلام کنید، خیلی دوس دارم جمعش کنم، بودجم به شهباز میرسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  22. امین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مشخصات فنی بعضی ماشین‌ها اشتباه وارد شده مثلا جیپ کاام فرمان هیدرولیک نداره و بعضی از ماشین ها اصلا به درد آفرود نمیخورن مثل رنو داستر

    موافقم 3
    مخالفم 6
  23. Muty

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1851 ديدگاه)

    قیمت پرادو ۶ سیلندر مدل ۲۰۰۷ دودر با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان است.

    این بدبختی نیس ؟!!!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  24. ashk2

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سپاس از مقاله خوبتون
    تجربه آفرودی با موهاوی 8 سیلندر به واسطه سایز مناسب تایرها و توضیع وزن خوب و قدرت موتور جذاب بود برام
    به نظرم جاش خالیه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  25. علیرضا

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    عالی بود ولی با این وضع قیمتا فکر کنم پاترول گزینه بهتری باشه ۶ سیلندر هاش والبته سالمش ولی من داستر ترجیح میدم چون یکم بروز تر

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. مهدی

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    سلام خدمت همه عاشقان طبیعت دوستان بنده تجربه رانندگی باخودروهای پاترول۶و۴سیلندر سرانزا فرانتیر(پیکاپ)رونیز کاپرا ریچ رو داشتم تااینکه فوتون تونلند دیزل رو خریدم حدود۴۰۰هزارکیلومترتوی جاده وبیراهه باهاش رفتم فقط چهارشاخ گاردان خراب شد که اونم گیریس خور دار گذاشتم انصافا گشتاور گیربکس این ماشین خیلی بالاست احساس اطمینان فوق العاده ای داره توصیه میکنم حتمارانندگی بافوتون دیزل رو توی مسیرهای آفرود سنگین تجربه کنید موفق باشید یاحق🙏

    موافقم 1
    مخالفم 2
  27. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من انواع تویوتا چون واقعا خوب و کم استهلاک هستن و در عین حال قدرتمند .

  28. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من انواع تویوتا چون واقعا خوب و کم استهلاک هستن و در عین حال قدرتمند و در افرود های سنگین جواب گو هستند .

  29. saeed

    ۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام میخواستم نظر اساتید آفرود رو در مورد لندمارک بدونم

  30. ارسلان

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سافاری و اف جی ۸۰ رو فراموش کردید شاید بهترین آفرودر های تاریخ
    ولی فقط پاترول ۶ سیلندر اونم تو کمک سبکش برا کویر پی ۴۰ واقعا گشتاورش عالیه اگه بلد باشید چجوری کمبود دور بالا رو با دنده جبران کنید🔥🔥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا