چشم اندازهفته نامه

طول عمر خودروهای ایرانی چقدر است؟

در این مقاله به عوامل مؤثر روی استهلاک وسایل نقلیه و همچنین طول عمر خودروهای ایرانی و مقایسه با استانداردهای جهانی پرداخته‌ایم.

برخلاف کشور ما، در اکثر نقاط دنیا خودرو وسیله‌ای مصرفی به شمار می‌رود به این معنی که پس از مدتی استفاده و عدم توجیه هزینه‌های نگهداری آن، مالکان به دنبال اسقاط خودرو و خرید یا لیزینگ مدلی جدید می‌روند اما وضعیت صنعت خودرو در کل وسایل نقلیه کشورمان کاملاً با دنیا متفاوت است و به دلیل سرمایه‌ای بودن وسایل نقلیه مشاهده می‌شود که خودرویی پس از چندین سال استفاده با قیمتی بسیار فراتر از زمان صفرکیلومتر بودن به فروش می‌رسد! در این مقاله می‌خواهیم به طول عمر خودروهای ایرانی و مقایسه آن با استانداردهای جهان بپردازیم پس همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: ۱۰ باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو!

عوامل مؤثر بر طول عمر خودروها

فاکتورهای زیادی بر طول عمر یک خودرو تأثیرگذار هستند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • مسیر تردد روزانه

درصورتی‌که مسیر تردد روزانه شما پر از دست‌انداز و ناهمواری باشد قطعاً طول عمر خودروی شما کمتر خواهد بود.

  • میزان استفاده از سیستم تهویه مطبوع

کولر نیروی خود را از پیشرانه می‌گیرد و کافی است در خودروهای داخلی از کولر استفاده کنید تا میزان افت توان و قدرت خودرو برای شما آشکار شود. استفاده بی‌وقفه و مداوم از کولر می‌تواند طول عمر خودروی شما را کاهش دهد.

  • رانندگی پرفشار و هیجانی

هرچقدر خودرو را بیشتر تحت‌فشار قرار دهید از عمر آن بیشتر کاسته خواهد شد چراکه قطعات مجبور هستند با شدت بیشتری کار کنند.

  • پارک کردن خودرو زیر نور شدید

برخی افراد به دلیل نداشتن پارکینگ مجبور هستند خودروی خود را هر روز زیر نور آفتاب پارک کنند که این امر در درازمدت تأثیر منفی روی رنگ بدنه و تریم های داخلی خواهد داشت.

  • عدم تعویض به موقع روغن‌ها و لوازم مصرفی

درصورتی‌که نسبت به سرویس‌های دوره‌ای خودرو بی‌توجه باشید شاهد کاهش طول عمر خودروی خود و خرابی قطعات داخلی آن خواهید بود.

همچنین بخوانید: لیست سرویس های دوره ای برای انواع ماشین

  • کیفیت قطعات بکار رفته

این یک واقعیت است که محصولات برخی خودروسازان باکیفیت‌تر از دیگر برندها هستند و این موضوع با بررسی اخبار مربوط به کارکردهای میلیونی برخی خودروها آشکار خواهد شد.

طول عمر خودروهای خارجی چقدر است؟

در برخی کشورهای خارجی برنامه‌هایی برای اسقاط خودروها وجود دارد که هدف آن معمولاً تحریک تقاضا در صنعت خودرو و همچنین حذف وسایل نقلیه آلاینده و فرسوده است. بسیاری از کشورهای اروپایی چنین اقداماتی را برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی و همچنین تشویق مالکان به خرید خودروهای جدید به ویژه در دوران رکود اقتصادی اجرا کرده‌اند. در ادامه به برنامه برخی کشورها برای تعویض خودروهای قدیمی با نمونه‌های جدید اشاره می‌کنیم هرچند ذکر این نکته نیز مهم خواهد بود که اکثر این طرح‌ها پس از تحقق اهداف برنامه ریزان و اتمام بودجه مدنظر متوقف شده و جای خود را به طرح‌های جدیدتر داده‌اند.

  • اتریش

طرح اسقاط خودروهای فرسوده در این کشور از اول آوریل ۲۰۰۹ اجرا می‌شود و بر این اساس مالکان خودروهای ۱۳ ساله و قدیمی‌تر می‌توانند برای خرید خودروهای جدید با آلایندگی کمتر مبلغ ۱۵۰۰ یورو دریافت کنند.

  • کانادا

دولت کانادا به مالکان خودروهای مدرن ۱۹۹۵ و قدیمی‌تر طیف وسیعی از مشوق‌ها همچون استفاده رایگان از حمل‌ونقل عمومی و یا مبلغ ۳۰۰ دلار نقدی را ارائه می‌کند تا نسبت به تعویض خودروی خود اقدام کنند.

  • چین

این کشور بزرگ از سال ۲۰۰۹ برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده با مدل‌های جدید را آغاز کرد و به این ترتیب در صورت تعویض خودروهای آلایندگی می‌توان مبلغ ۴۵۰ تا ۹۰۰ دلار را دریافت کرد. البته دولت چین در ادامه مبلغ کمک‌های خود به مالکان خودروهای قدیمی را به حدود ۷۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار افزایش داد.

  • فرانسه

برای اسقاط خودرو در فرانسه می‌بایست از زمان تولید آن حداقل ۱۰ سال گذشته باشد و خودروی جدید نیز استانداردهای آلایندگی را پاس کند. در این کشور میزان مبلغ پرداختی به مالکان بر اساس میزان آلایندگی خودروی جدید تعیین می‌شود به گونه‌ای که خودروهایی با دی‌اکسید کربن تولیدی کمتر از ۱۶۰ گرم در کیلومتر مشمول دریافت ۱۰۰۰ یورو می‌شوند و برای خودروهایی با آلایندگی کمتر از ۶۰ گرم در هر کیلومتر ۵۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود.

  • آلمان

برنامه تعویض خودروهای فرسوده کشور آلمان در سال ۲۰۰۹ گسترده‌ترین برنامه بین کشورهای یاد شده است و البته بحران اقتصادی همان سال‌ها نیز تأثیر زیادی روی آغاز این طرح داشت. بر این اساس خودروهایی که حداقل ۹ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد مشمول دریافت ۲۵۰۰ یورو کمک بلاعوض هستند.

  • ژاپن

کشور ژاپن نیز برنامه مشابهی را اجرا کرده است. بر اساس طرح تعویض خودروهای فرسوده در کشور ژاپن، مالکان خودروهایی با سن ۱۳ سال و بیشتر می‌توانند تا ۲۵۰۰ دلار را از دولت بابت اسقاط خودروی خود دریافت نمایند.

  • آمریکا

دولت آمریکا در سال ۲۰۰۹ طرحی ۳ میلیارد دلاری برای تعویض خودروهای قدیمی با نمونه‌های جدیدتر تصویب کرد و به اجرا گذاشت. این طرح با استقبال بسیار خوب مالکان خودروهای قدیمی روبرو شد و به همین دلیل کنگره آمریکا مجوز تخصیص ۲ میلیارد دلار دیگر را نیز صادر کرد. در این طرح تویوتا کرولا بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داد.

طول عمر خودروهای ایرانی

در بررسی طول عمر خودروهای ایرانی می‌توان جنبه‌های مختلفی را ذکر کرد. بر اساس قوانین موجود، سن فرسودگی خودروها به شرح زیر است:

نوع خودرو سن فرسودگی تعداد دفعات مراجعه به معاینه فنی در سال
سواری شخصی ۱۵ ۲
سواری دولتی ۱۳ ۳
وانت بنزینی دوگانه‌سوز و دیزلی ۱۳ ۴
وانت پایه گازسوز ۱۴ ۴
خودروی عمومی بنزینی ۸ ۴
خودروی عمومی گازسوز ۱۰ ۴

همان‌طور که مشاهده می‌شود یک خودروی سواری شخصی با سن ۱۵ سال و بیشتر در کشورمان فرسوده و از اسقاطی محسوب می‌شود اما بنا به دلایلی از جمله نوسان قیمت خودرو، نگاه سرمایه ای به وسایل نقلیه، عدم اعمال قانون سفت‌وسخت، عدم استقبال مالکان خودروهای قدیمی از طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده و… میزان اسقاط این خودروها بسیار کمتر از حد انتظار است. حتی محرک‌هایی همچون تخصیص سهمیه برای دارندگان خودروهای فرسوده در قرعه‌کشی خودروسازان نیز تأثیر چندانی روی از رده خارج کردن این خودروها نداشته است.

نکته دیگر به کیفیت خودروهای تولیدی در کشورمان مربوط می‌شود که بسیاری از آن‌ها از حداقل استانداردهای امروزی نیز برخوردار نیستند و از همان روز اول مشکلات فراوانی را بر دوش مالک می‌گذارند. هرچند به نظر می‌رسد برخی خودروهای پرفروش داخلی طول عمر بیشتری دارند. برای مثال می‌توان گفت خودروی پراید به دلیل نوع طراحی و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر طول عمر بیشتری نسبت به خودرویی همچون پژو ۴۰۵ یا ۲۰۶ دارد و مالکان نیز در درازمدت با هزینه‌های کمتری دست‌به‌گریبان هستند. در مجموع باید دانست خودروهای حاضر در کشورمان برخلاف قوانین موجود طول عمر بعضاً نامحدودی دارند و حتی شاهد تردد خودروهایی با طول عمر ۳۰ سال و بیشتر در خیابان‌ها هستیم و این موضوع درباره خودروهای سنگین نمود بیشتری دارد. امید است با تصویب طرح‌های بهتر و کاراتر و همچنین تولید خودروهای مدرن و باکیفیت، خودروهای قدیمی از خیابان‌ها خارج شوند و خریداران نیز پشت فرمان محصولاتی بهتر و پاک‌تر بنشینند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    کلا تو خارج از ایران ماشینی که بیش تر از ۵ سال از عمرش بگذره ، فرسوده حساب میشه ! وقتی هم نگاهی به شرایط leasing بندازید متوجه میشید حداکثر زمانی که میتونید یک ماشین رو اجاره کنید ۳ سال هست ، ولی متاسفانه تو ایران شرایط کاملا فرق میکنه به طوری که ۹۰ درصد ماشین های تو خیابون بالای ۱۰ از زمان تولیدشون گذشته چون مردم چاره ای جز این ندارن ! بخوان ماشین صفر بخرن پولشون نمیرسه مثلا یک کارمند حداکثر بتونه سمند مدل ۹۱ رو به ۹۳ ارتقا بده پس هر چی سبک سنگین بکنه میفهمه که تو این بازار خراب ایران همین مال خودشو بچسبه هنر کرده

    موافقم 70
    مخالفم 5
    1. سیاه

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      هرچه وضعیت مالی مردم بدتر باشه بر تعداد خودروهای فرسوده اضافه میشه .میزان استفاده از این خودروها هم در قشر کم درامد برای کسب و کار به مراتب بیشتر از خودروهای گران قیمت افراد مرفه هست . یک بنده خدایی که مسافرکشی می کنه خودرویش روزی 12 ساعت کار میکنه و بنزین حرام میکنه و الودگی بیشتری ایجاد میکنه و واقعا پولی برایش باقی نمی ماند که مدل بالاتری بخرد .همه چی به رفاه اجتماعی و عدالت مالی گره می خوره . اثرات زندگی سخت مردم کم درامد بروی کل جامعه و همگی مردم خواهد بود .

      موافقم 27
      مخالفم 1
    2. Hamilton1970

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      بحث فرسودگی ماشینها تو خارج از ایران اینطوری هم نیست. شما خیابونهای مونترآل کانادا رو که نگاه کنی کم کم سی چهل درصد ماشینها مال قبل ۲۰۱۰ هستن اما چون اکثرا براشون مهم نیست و فقط به چشم وسیله‌ای برای رفت و آمد بهش نگاه میکنن عوضش نمیکنن

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. امیر

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    من خودم از سال ۹۶ یه کرولا مدل ۲۰۱۴ خریدم و تا الان کارکردش یه چیزی حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر هست ( هر چند خداییش تا حالا هیچ خرج اضافی برام نداشته که اینم به خاطر با دوام بودن تویوتا هست ) ، خیلی ازم میپرسن : چرا ماشینت رو عوض نمیکنی ؟ من هم بهشون میگن تو این بازار 💩 ایران چی بخرم !! بخوام یه ماشین بهتر مثل راوفور یا ایکس تریل بخرم باید حداقل ۱/۵ تا ۲ میلیارد روش پول بذارم که در حال حاضر همچین پولی ندارم ، مثلا کرولا ژاپن رو بفروشم برم اسباب بازی چینی صفر بخرم !! خدا براشون نیازهای که همچین شرایطی برای پیش آوردن به اصطلاح بازار ماشین رو دستوری کردن یعنی ما فقط چیزی میتونیم بخریم که … ها بخوان ! 😒😒

    موافقم 80
    مخالفم 13
    1. Hamilton1970

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      باز شما مدل ۲۰۱۴ داری
      من خودم همون سال کرولا ۲۰۰۸ خریدم و حالا نمیتونم عوضش کنم. ۲۰۰ هزار تا هم از اون موقع تا الان باهاش رفتم که با کارکرد قبلی ۲۹۰ هزارتا کارکرد کلی ماشینه
      خیلی دوست دارم بدمش و یه آریون تمیز بگیرم اما دقیقا همون ۱ تا ۲ میلیاردی که شما گفتی باید روش گذاشت…

      موافقم 11
  3. Siyavash

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    در بهترین حالت ممکن ۵ سال میشه خودرو داخلی استفاده کرده البته خودرو هایه الان نه..خودرو هایه سال۹۰ و قبل اون رو میگم مونتاژ هایه ۹۰ به بعد اصلا چیزی به اسم طول عمر ندارن و از نمایندگی هنوز سویچ رو تحویل نگرفته باید اسقاط کرد…خودتونم زیاد هم دیدید هم شنیدید از دوست و اقوام کخ ماشین از نمایندگی تحویل گرفتن تمام رنگ بوده..دنده عقب نداشته..یا دنده ۳ جا نمی‌رفت.. یا آلیاژ استفاده شده تویه بدنه خودرو از کاغذ نازوکتر هست….یکی از دوستان یه ادیون مدل ۲۰۰۹ داره مثل ساعت کار میکنه شاید باورش سخن باشه ولی هنوز بعد ۱۴ سال قشنگ تویه اتوبان ۲۶۰ رو پر میکنه..و خودش میگه یه بار فقط گیربکس تعمیر کردم بقیه فقط خرج روغن و لاستیک کردم….

    موافقم 39
    مخالفم 7
    1. Bagher

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (122 ديدگاه)

      به اون دوستت بگو با جون بقیه بازی نکنه با اون سرعت

      دوما قبل 90 کیفیتشون بد نبود 5 سال بی انصافیه

      موافقم 46
      مخالفم 1
      1. Siyavash

        ۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (801 ديدگاه)

        چشم حتما میگم‌دیگه گاز نده اونم حتما گوش میکنه…تازه خیلی براشون احترام گذاشتم گفتم ۵ سال وگرنه به نظر خودم بهترین حالت اسقاط خودرو ایرانی ۳ سال هست…اگرم بد نگهداری کنن ازش که بیشتر از ۱ سال نمیشه…

        موافقم 8
        مخالفم 27
  4. Saeed

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    تو دبی بعد از چند سال میشه اسقاط کرد ؟

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. امیر

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      دبی رو نمیدونم ولی تو کل دنیا ( به جز ایران ) ماشینی که ۵ سال از عمرش میگذره فرسوده حساب میشه و باید عوضش کنی

      موافقم 4
      مخالفم 11
  5. پیام

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    حدود یکی دو هفته

    موافقم 20
    مخالفم 2
  6. رهگذر

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (225 ديدگاه)

    متاسفانه از سال ۹۴ به بعد یه مشت …. ریختن توی خیابون شایدم به دلیل گرونی از اون موقع به بعد بالاخونه رو اجاره دادن ، در هر صورت اتفاقی که افتاد این بود که با رانندگی بد حق همدیگه رو خوردیم و دیگه الان مد شده همه یدونه لگن میندازن زیرپا و مثل چی رانندگی میکنن

    اگر کشور تردد خودروهای زیر ۱۰ سال ساخت رو ممنوع کنه و با وام بلندمدت مجبور به اسقاط کنه دوباره به سال های قبل ۹۴ برمیگردیم که همه از ترس مالشونم شده خوب رانندگی میکردن

    موافقم 28
    مخالفم 4
  7. ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    سلام یک خودروی صفر ایرانی که اگر سفارشی و با کیفیت شانسی باشد تا ۱۰.۰۰۰ کیلومتر می‌تواند عمر مفید داشته باشد و اگر قوانین استاندارد بود بعدش باید به اوراقی حاج سعید خودرو رو میفروختید

    موافقم 10
    مخالفم 9
    1. امیر

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (46 ديدگاه)

      رفیق من یه پراید مدل ۸۳ با کارکرد ۴۴۰/۰۰۰ کیلومتر دارم،پدرم هم یک تیبا مدل ۹۷ با کارکرد ۱۱۰/۰۰۰ کیلومتر
      داره،با این که مدل بالاتر و کم کارکرد تر از ماشینمه،ولی واقعا خیلی هزینه های غیر معمول و غیر مصرفیش از پراید بیشتره مثلا تا الان دوبار اکسل شکونده در صورتی که هیچوقت همچین موردی تو ماشینه من نبوده.
      خلاصه که مدل بالا ها روز به روز بی‌کیفیت تر میشن

      موافقم 25
      مخالفم 1
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فرق ماشین دولتی با شخصی چه که 2 کم کردن

    موافقم 1
    مخالفم 11
    1. Bagher

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (122 ديدگاه)

      دولتیا اکثرا درست نگه داری نمیشن

      موافقم 19
      مخالفم 3
    2. ممدقلی

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (111 ديدگاه)

      دولتی ها رو اکثرا کارمند ها و… میرونن و راننده های ادارات که اونا هم چون اموال شخصی خودشون نیست رس ماشینو میکشن باید حداکثر عمر ۶ یا ۷ سال بخوره همینم زیاده

      موافقم 18
      مخالفم 4
  9. Gabriel

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (139 ديدگاه)

    رفیقم کاناداس نه از اینا که تو این ده سال دارن فرار میکننا نه از سال ۶۵ اونجاست درسته کارش میگه ماشینت که ۷ سالش پر میشه پلیس ایالتی میاد در خونت ازت میخوای یا با زبون خوش ببری تحویل اوراقی بدی و از نمایندگان خودرو مدل سال دم قسط بخری یا اینکه با انواع و اقسام عوارض و مالیات ها و جرائم بیچارت میکنن!حالا ایران جوونا ماشینایی که ۸-۷ سال میشه تازه واسشون میشه طلا چون میگن اصطلاحا افتای خودش کرده به قیمت شده و ارزش دست به دست کردن داره!تقصیر مردم نیست تقصیر اون یاروییه که امکان خرید از دم قسط با ماهی مثلا ۱۰ تومن سود ۴ درصد که تو دنیا هستو از ماها گرفته تا تاجش محکم بمونه….

    موافقم 38
    مخالفم 12
    1. Bagher

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (122 ديدگاه)

      قابل توجه دوستانی که میگن چرا دست دوم ارزونه

    2. Navid A J

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      هیچ پلیسی در خونه ت نمیاد و ماشین قدیمی داشته باشی، هیچ کس نمیگه تو نمیتونی سوار شی و باید عوض کنی. منتها ماشین کارکرده اینقدر خودش میترکه که خواه ناخواه عوضش میکنی. بیمش گرونتر میشه. خرج تعمیرش از قیمت خود ماشین بیشتر میشه. معاینه فنی رو پاس نمیکنی. اوبر و دلیوری نمیتونی کار کنی و….
      قسط و نرخ بهره ها هم افزایش داشته و در کمترین حالت 5/4 هست. برای خیلی از ماشین ها 6/99% اینم برای کسی که کردیت اسکورش خوب باشه.
      اما خوبی بزرگش اینه ماشین کارکرده رو هم باوجود افت قیمتی که داشته، میتونی قسطی بخری.
      ماشین خریدن اصلا سخت نیست. هزینه نگهداری ماشینه که زیاده. مخصوصا جایی مثل تورنتو که بیمه ای که میدی از هزینه سوختت بیشتر میشه (ماهیانه 300 تا 500 دلار برای بیمه)

  10. Genius

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    همون رنو ۲۱ که تو عکس ناجوانمردانه اسقاط شده احیاش کنن نصف جک و جونورای چینی درپیت رو حریفه.آپشنی نمیگم تو راه رفتن

    موافقم 36
    مخالفم 5
  11. فرزاد

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (319 ديدگاه)

    عمر مفید دوتا غول خودروسازی کشور چندین و چند ساله که گذشته بعد ما بیایم درباره‌ی عمر مفید محصولات‌شون چی بگیم

    موافقم 18
  12. مانی

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    به نظرم طول عمر یک ماشین ربط مستقیمی به کیفیت قطعات در آن ماشین و نحوه نگهداری مالک آن دارد.برخی از همین ماشین های ایرانی،با این کیفیت نه چندان مطلوب هم اگر از آنها به خوبی مراقبت شود حداقل تا 10 سال می شود از آنها راحت و بی دغدغه استفاده کرد.اما برای افزایش طول عمر یک ماشین تهمیدات دیگری هم لازم است :
    1) پارکینگ مسقف و دور از نور آفتاب و بارش باران به شدت طول عمر مفید رنگ یک خودرو را بالا می برد و ظاهر خودرو را تا دهه ها جوان و شاداب نگه می دارد و از پیری زودرس رنگ جلوگیری می کند.خیلی از خودروهای خارجی در ایران که در پارکینگ های مسقف نگهداری می شوند پس از چند دهه عمر هنوز از حیث ظاهری سالم و سرپا هستند.خیلی از بنزهای اتاق W124 مدل های دهه نود میلادی از این دسته هستند.
    2) رانندگی آرام و کم سرعت و با دقت طول عمر خودرو را به شدت بالا می برد و سامانه فنربندی خودرو را تا سالها سرپا نگه می دارد.رانندگی بر روی جاده های خاکی و پر دست انداز طول عمر اتاق ماشین را کاهش داده و آن را به سرعت به سر و صدا می اندازد.
    3) البته این مورد شاید کمی عجیب باشد ولی سلامت درازمدت صندلی های ماشین شما منوط به این هست که کمتر افراد متفرقه و آشنا بر روی آن سوار کنید.هر چه مسافر کمتری بر صندلی های خودرو شما بنشینند طول عمر آنها افزایش می یابد.
    4) باز و بسته کردن آرام و نرم درب های یک خودرو و روغن کاری دوره ای آنها به افزایش طول عمر آن کمک می کند.باز و بسته کردن محکم و وحشیانه درب های یک خودرو هم لولاهای درب را خراب می کند و هم شیشه ها و درب ها را سریعا به سر وصدا می اندازد.
    و…
    در کل،در بین ماشین های سواری،خودروهای ساخت تویوتا،به ویژه مدل های کرولا و کمری و هایلوکس بیشترین طول عمر مفید را دارند.خیلی از مدل های تویوتا حتی بعد از 4 دهه هم در حالت تردد در جاده های دنیا هستند.

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. مسعود

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آخ گفتی مرسدس بنز w124 خدا بود خدای دوام و طول عمر و نرمی و پرستیژ و همه چیز کلا w140 هم همینطور بود مثل کادیلاک های اون زمان بیشترین طول عمر رو داشتن که واقعا هنوز هم رودستشون نیومده تو دوام و کیفیت و ماندگاری و اصلات و همه چیز هرچیزی که فکرشو کنی حتی بیشتر،
      فک کن وکویم در داشتن اون زمان در صندوق عقب هم وکیوم داشت تو خودروهای جدید امروزم اینهارو نمی بینیم.
      کاشکی می شد به ا‌ون زمان برگردیم.

      موافقم 17
      مخالفم 1
  13. کوروش

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    متاسفانه در کشورهای پیشرفته ی اروپایی هم مافیایی فعالند که خودروهای سالم قدیمی و با قیمت های پایین (کمتر از ۱۵۰۰ یورو) خریداری می کنند و بعد از باز کردن قطعه ی ارزشمند کاتالیست، در اروپای شرقی و آفریقا دوباره می فروشند. در واقع خیلی از این خودروهای قدیمی از چرخه ی مصرف خارج نمی شن، فقط از جایی به جای دیگری منتقل می شن و به دلیل خارج شدن از شرایط استاندارد، هوا و محیط زیست زمین و بیشتر آلوده می کنند.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. کوروش

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    متاسفانه در کشورهای پیشرفته ی اروپایی هم مافیایی فعالند که خودروهای سالم قدیمی و با قیمت های پایین (کمتر از ۱۵۰۰ یورو) خریداری می کنند و بعد از باز کردن قطعه ی ارزشمند کاتالیست، در اروپای شرقی و آفریقا دوباره می فروشند. در واقع خیلی از این خودروهای قدیمی از چرخه ی مصرف خارج نمی شن، فقط از جایی به جای دیگه منتقل می شن و به دلیل خارج شدن از شرایط استاندارد، هوا و محیط زیست زمین و بیشتر آلوده می کنند.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. پرهام رهام

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    میازار پراید که آدمکش است که جان دارد جان شیرین خوش است
    شعری در وصف پراید

  16. مجید

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خیلیها ترجیح میدن مگان یا زانتیا یا مزدا بیست سال کارکرده بخرند ولی خودرو صفر ایرانی نخرن چون خودرو صفر ایرانی از رده خارج و قدیمی و بی کیفیت هست حیف مواد اولیه که خودروساز داخلی حروم می کنه

  17. باشو

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    کیفیت ساخت تو ایران هرچی مدل بالاتر اشغالتر، 405slx97 صفر پنج سال سوار شدیم فقط گیربکسش روغن ریزی داشت تو پنج سال خرجی نداش عوض کردیم دنا خریدیم امسال دوهفته گذشت یهو یتقان زد دوماه ایران خودرو معطلمون کرد کرد این زیر هزار کیلومتره شامل گارانتی نمیشه باید دوماه بگذره بعد بشه از گارانتیش استفاده کرد، اما ی پیکان داریم82 برا باغ و کارگر و بار و اینا خدا گواه موتور ماشاالله هنوز پلمب کارخونه نرمی و بیصدا بودنش بخدا از دنا خیلی بهتره دنا همه جاش صدا داره خدا شاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا