سبک طراحی خودروهای کلاسیک در دورههای مختلف، دلیلی مهم برای ارزش کلکسیونی مدلهای قدیمی است. امروزه پرداخت میلیونها دلار برای خرید یک خودروی کلاسیک در حراجیهای سراسر جهان، عجیب نیست. از سویی دیگر تفاوتهای جالبی بین طراحی مدلهای قدیمی در سالهای مختلف وجود دارد. باتوجه به این شرایط و ضمن احترام به مخاطبان، طی نظرخواهی از نویسندگان پدال خواسته شده، زیباترین خودروی کلاسیک را بنا به سلیقهی شخصی خود انتخاب کنند.
جواد عقیلی – مرسدس بنز 300SL گالوینگ
شاید مرسدس بنز ۳۰۰SL مخصوصا نسخه گالوینگ آن با دربهای بال پرنده ظرافتهای طراحی مدلهای کلاسیک فراری یا حتی جگوار را نداشته باشد و در ظاهر حتی بسیار شبیه مدلهای معمولیتری باشد که از خودروهای نادر و خاص متمایز میشود اما همچنان گیرایی این طراحی بعد از ۷۰ سال بهخوبی دیده میشود.
با آن کاپوت کشیده و خطوط منحنی گلگیرها و سقف کوتاه و بدنه رو به عقب و ترکیب با دربهای جذاب آن که البته دردسرهای زیادی در سوار شدن به همراه دارد باعث هیجان است و چشمها و دلها را میرباید. به نظر من این طرح همانند پورشه ۹۱۱ میتوانست ماندگار و نامیرا باشد مخصوصا اگر مهندسی بینقص آن با سیر تحولی آرام و ملایم طراحی آلمانیها ادغام میشد.
غزاله زاهدی – فراری F40
خودروسازی فراری را باید کارخانهی اسطورهها نامید اما بی شک یکی از زیباترین محصولات کلاسیک این خودروساز فراری F40 است، که در سالگرد ۴۰ سالگی شرکت سازنده معرفی شد. طراحی F40 و خطوط منحصر به فردش، توسط یار قدیمی فراری، استودیو طراحی مشهور پنین فارینا انجام شده است.
اگرچه امروزه استفاده از ورقهای کامپوزیت در خودروسازی امری طبیعی است اما در زمان معرفی فراری F40 در دهه ۸۰ میلادی، سنت شکنی بزرگی به حساب میآمد. فراری با طراحی F40 در واقع یک خودروی مسابقهای فوق زیبا را به خیابانها آورد.
فراری F40 شاهکار مهندسی است و از زیبایی خیره کنندهای برخوردار است به گونهای که هنوز هم بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از طراحی آن، با دیدن اسب سرکش فراری مملو از شور و شوق میشوید. شاید غیر از بال عقب که به مشخصه فراری F40 تبدیل شده، درپوش پلاستیکی شفاف موتور، مهمترین ویژگی این سوپراسپرت ایتالیایی باشد. این فراری در آینده راه را برای عرضهی فراریهای بی نظیری مانند F50، انزو و لافراری نیز هموار کرد.
نیما شیرازی – پورشه ۹۱۱ نسل اول
در دنیای خودرو، مدلهای مشهوری وجود دارند که عملاً همه، آنها را حتی بدون ذکر نام شرکت می شناسند، مثل فولکس واگن بیتل و گلف و فورد موستانگ. پورشه ۹۱۱ نیز یکی دیگر از این خودروها لست. بسیاری از پیشکسوتان دنیای اتومبیل معتقدند اگر می خواهید اصالت واقعی را در چهره یک خودرو ببینید، کافیست نگاهی به پورشه ۹۱۱ بیاندازید!
اگر خودروهای ۶۰ سال پیش برند های معروفی همچون بنز یا بی ام و را ببینید، حتما متوجه تغییری اساسی در الگوی طراحی خودروهایشان می شوید. اما داستان طراحی پورشه متفاوت است؛ فقط پورشه می تواند چراغ های جلو ، فرم کلی بدنه و فرم سپر خودرویی همچون ۹۱۱ را برای ۶۰ سال به یک شکل کلی نگه دارد و همچنان هم خودرویی محبوب و مطابق با الگوی های طراحی روز به جهان تحویل دهد. خودروهای انگشتشماری در جهان به اندازهی پورشه ۹۱۱ نمادین و اسطورهای هستند!
سعید روشن – بوگاتی 57SC آتلانتیک
وقتی صحبت از زیباترین ماشین کلاسیک جهان پیش میآید اسامی بسیاری در ذهن میگذرد. برخی از این اتومبیلها چشمنواز و عامهپسند تر بودهاند و حتی قابلیت استفاده روزانه هم دارند .نامهایی مثل موستانگ ،پورشه ۹۱۱،سیتروئن ۲ و غیره.CVو غیره؛ اما در بحث زیباترین خودروی جهان به سختی میتوان از نامهایی چون مرسدس گالوینگ، جگوار ای تایپ و فراری 250GTO گذشت،
با تمام این اوصاف انتخاب شخص خودم بوگاتی ۵۷sc آتلانتیک است که موفق به کسب جایزه زیباترین اتومبیل پیبل بیچ هم شد.
میلاد زنگانه – فراری 250GT برلینتا SWB
زیبایی در نگاه هر فرد، تعریف متفاوتی دارد؛ بسیاری از طراحان معتقد هستند که در هر طراحی علمی وجود دارد که میتواند زیبایی را در نظر بیننده معنیدار کند. در بین خودروهای کلاسیک، طراحی استودیوهای ایتالیایی خاص و باشکوه است.
سری خودروهای ۲۵۰ فراری در چند مدل مختلف در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تولید شدند که طراحی هر نمونه، تعریفی از زیبایی را یادآوری میکند. از بین انواع فراری ۲۵۰، مدل جیتی برلینتا محور کوتاه (Passo Corto Lusso) جایگاه ویژهای دارد. واقعا برای زیبا بودن این خودرو، چه میتوان گفت جز اینکه باید تماشا کرد؟ این مدل با فاصله محوری کوتاهتر ۲۴۰۰ میلیمتر، از سال ۱۹۵۹ که در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد تا امروز، برای بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو، نماد زیبایی بوده است. یکی از بهترین نمونههای پیشرانهی کولومبو فراری در کنار بدنهای زیبا با طراحی پینینفارینا؛ شاید بهترین ترکیب ممکن!
علی صفرپور – فراری ۲۵۰GT کالیفرنیا و ۲۵۰GTO
به نظر من انتخاب کردن زیباترین خودروی دنیا امری ناممکن است، چراکه قضاوت پیرامون طراحی و زیبایی، سلیقهای و فردی محسوب میشود. درکنار آن، در دنیای بزرگ خودرو پیدا کردن یک مدل خاص به عنوان زیباترین خودرو نیز امکان پذیر نیست.
شخصا در حوزه خودروهای کلاسیک، همیشه ارادت خاصی به سری ۲۵۰ فراری داشتم که در میان سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۴ تولید شدند. به همین دلیل، فراری ۲۵۰GT کالیفرنیا اسپایدر 1963 و ۲۵۰GTO مدل ۱۹۶۴ را زیباترین آنها میدانم.
خطوط ارگونومیک و طراحی سبک و درعینحال هدفمند 250 کالیفرنیا فراموش نشدنی است. خروجی هوای کوسهای پشت طاق چرخ جلو، جلوپنجره بیضوی فراری و مهشکنهای دایرهای درونش، انحنای جذاب و قدرتمند طاق چرخ عقب و… بخشهایی هستند که با یکبار تماشا کردن این خودرو بهخوبی در ذهن مینشینند. این فراری مانند یک انسان خوشهیکل است که هر چیزی بپوشد، باعث زیباتر شدنش میشود.
مدل ۲۵۰GTO هم با حفظ زیبایی و زبان طراحی فراری، بهخوبی بهعنوان یک خودروی مسابقهای سرسخت برای حضور در لمان طراحی شده بود. ابعاد و تناسبات خودرو، تداعیکننده جدیت و قدرت آن در پیست مسابقه هستند. خطوط نرم و آیرودینامیک نیز درکنار کشیدگی زیبای بدنه در عقب، فرم کاملا کلاسیک اتاق و… خودرویی را خلق میکند که نظیر ندارد.
محمدجواد نورائی – جگوار E تایپ
دنیای خودروهای کلاسیک همواره طرفداران پرشور و حرارتی داشته؛ خصوصا برای افرادی که غرش موتورهای حجیم و زیباییهای مسحور کنندهی صنعت خودرو را در سال های دور جستجو می کنند. بارها در ذهن خود مدلهای مختلف را برای انتخاب بهترین خودروی کلاسیک مرور کردم. از فراری ۳۳۵ تا مرسدس بنز ۳۰۰SL، همگی به حدی پرآوازه و پر افتخار هستند که حداقل باید از آن ها یاد کرد.
انتخاب من در دنیای کلاسیک ها بدون شک پادشاه دوران و “زیباترین خودروی تولید شده” جگوار E-Type خواهد بود. پس از سال ها غرق بودن در دنیای اتومبیل، انگلستان را نقطه عطف صنعت خودرو می دانم. در کنار اعجاز مهندسی بریتانیایی در زمینه طراحی شاسی، همواره هنر طراحی ساده و اصیل، امضای خاص صنعت خودروی انگلیس بوده است. خودروهای انگلیسی همیشه ساده و کهنسال طراحی شده اند و شکوه و اصالت وصف ناشدنی را در تمام دوران به همراه داشته اند.
لذت رانندگی از دید نگارنده یعنی سرعت ! جگوار E-type در زمانی متولد شد که سرعت 70 مایل برساعت (معادل ۱۱۲ کیلومتر برساعت) یک قابلیت ارزشمند بهشمار می رفت. در حالی که جگوارE-type قادر بود تا ۱۵۰ مایل برساعت (۲۴۱ کیلومتر برساعت) سرعت بگیرد! حضور جگوار E-Type در دنیای خودرو الگوهای مهندسی جدیدی را با خود به ارمغان آورد؛ ساختار شاسی مونوکوک، ترمزهای دیسکی و تعلیق مستقل جلو و عقب باعث شد تا در غوغای آن روزهای برندهای آلمانی، باری دیگر شاهکار مهندسی دقیق و معرکه بریتانیایی رخ نمایی کند.
شاهین احمدزاده – بیامو ۵۰۷ رودستر
از نظر بنده بیامو ۵۰۷ رودستر را میتوان جزو زیباترین خودروهای تاریخ دانست. این رودستر زیبا از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ در آلمان تولید شد. ۵۰۷ در ابتدا قرار بود ظرفیت صادرات سالانه چند هزار دستگاه به آمریکا داشته باشد اما هزینههای توسعه و تولید آن بسیار بالا بود و تنها ۲۵۲ دستگاه از آن تولید شد. ۵۰۷ را میتوان یکی از شکستهای سنگین تاریخ بی ام و دانست.
بیامو ۵۰۷ رودستر حاصل تفکر مکس هافمن است که در زمینه واردات خودرو به آمریکا فعالیت میکرد. او با تیم مدیریت بیامو تماس گرفت تا آنها نسخه رودستر از سدان های بیامو ۵۰۱ و ۵۰۲ را بسازند و بتوانند فاصله موجود بین مرسدس بنز 300SL گرانقیمت و محصولات ارزانتر ترایموف و ام جی را پر کنند. فریتر فیلدر مهندس بیامو کار طراحی شاسی رولینگ این خودرو را با استفاده از قطعات موجود کمپانی انجام داد. نمونههای اولیه ۵۰۷ را امست لوف طراحی کرده بود اما هافمن آنها را رد کرد و نهایتاً با اصرار هافمن آلبرت ون گورتز طراحی ۵۰۷ را به پایان رساند.
طراحی بدنه بیامو ۵۰۷ را میتوان یک هنر متحرک دانست. کاپوت طویل، کابینی کلاسیک با فرمان چهارشاخ، خطوط کشیده در کنارهها و… باعث جذابیت بصری این خودرو شدهاند. ۵۰۷ محصولی سبک و سریع بود و در واقع بهترینهای محصولات ایتالیایی، بریتانیایی و فرانسوی را یکجا ارائه میکرد. البته مشکلاتی هم وجود داشت که از جمله آنها میتوان به باک سوخت آلومینیومی ۱۱۰ لیتری اشاره کرد که پشت صندلیهای عقب نصب شده بود و همین امر باعث محدودیت فضای بار و البته انتشار بوی بنزین در کابین میشد. نهایتاً باک سوخت این خودرو با نمونه ۶۶ لیتری تعویض شد.
هافمن میخواست 507 را با قیمت حدود ۵ هزار دلاری در آمریکا عرضه کند ولی هزینههای تولید بالا باعث شدند این خودرو قیمت اولیه ۹ هزار دلاری داشته باشد و بعداً قیمتش به ۱۰۵۰۰ دلار برسد. از جمله خریداران این خودروی زیبا میتوان به جان دیرک، الویس پرسلی و هانس استاک اشاره کرد. علیرغم جذابیت بصری بالا، این خودرو هرگز به بیش از ۱۰ درصد حجم فروش مرسدس بنز 300SL دست نیافت. همانطور که گفتیم ۵۰۷ علیرغم تواناییهایش، بیامو را تا مرز ورشکستگی پیش برد اما تولید خودروهایی همچون بیامو ۷۰۰ و نیو کلاس ۱۵۰۰ باعث شدند این خودروساز احیا شود.
میلاد عباسی – مرسدس بنز 540K رودستر
هر زمان که صحبت از خودروهای زیباترین خودروهای کلاسیک میشود، ناخودآگاه نامهایی چون بنز گالوینگ، جاگوار تایپ ای، فراری ۲۷۵ جیتیبی و یا بوگاتی تایب۵۷ آتلانتیک به ذهن خطور میکنند. اما انتخاب من قطعا خودرویی نیست جز مرسدس بنز رودستر 540K. یک شاهکار تمام عیار مهندسی و نقطه اوج هنر خودروسازی آلمان پیش از جنگ جهانی دوم. از این خودرو نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال ۱۹۳۶ بعنوان پرچمدار جدید مرسدس بنز رونمایی شد.
اگرچه در زمان معرفی و به لطف بهرهگیری از یک پیشرانه منحصر بفرد ۸ سیلندر، عنوان سریعترین خودرو تولید انبوه جهان را به خود اختصاص داد، اما این طراحی چشمگیر و آینده نگرانه خودرو بود که تحسین تمامی منتقدان و صاحبنظران را برانگیخت، تا جایی که آن را یک محصول با طراحی تهاجمی با چاشنی تکبر ژرمنی توصیف کردند. تفکرات فردریش گایگر سرطراح مرسدس بنز، منتهی به یک طراحی بینقص و کمال یافته مبتنی بر تلفیق گلگیرهای جانبی با بدنه بود، که از مولفه های شاخص طراحی خودروهای دهه ۴۰ محسوب میشوند، هرچند که استفاده انحصاری دستگاه سیاسی آلمان نازی از این خودرو و وقوع جنگ جهانی دوم مانع از رسیدن مرسدس بنز رودستر 540K به جایگاهی شایسته و برازنده خود شد.
امیر دهقان – کادیلاک الدورادو مدل ۱۹۵۹
بدون شک دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی دوران اوج خودروسازی آمریکا بود و در آن سالها شاهکارهایی خلق شدند که حتی خود آمریکاییها هم دیگر نتوانستند مشابه آنها را تولید کنند. یکی از مشهورترین خودروهای ساخت آمریکا که در آن سالها دوران اوج شکوه خود را تجربه میکرد، کادیلاک الدورادو بود. از دید من، باشکوهترین نسخهٔ این خودرو نسل چهارم آن بود که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد. این نسل را بهواقع میتوان یکی از زیباترین خودروهای تاریخ آمریکا و حتی جهان دانست.
طراحی این خودرو که تحت تأثیر عصر فضا شکل گرفته بود و پاسخ دیرهنگامی به ظاهر خیرهکنندهٔ نسل جدید محصولات کرایسلر در سال ۱۹۵۷ محسوب میشد، با بالههای بزرگ عقب، چراغهای عقب گلولهای و جلوپنجره جواهر مانند، در تاریخ جاودان شد. ظاهر این کادیلاک آنقدر زیبا است که میتوان ساعتها محو تماشای جزئیات مختلف آن شد.
همچنین وقتی به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۳۴۵ اسب بخار قدرت و تجهیزات استانداردی مثل فرمان هیدرولیک، تنظیم برقی شش جهتهٔ صندلیها، ریموت کنترل درب صندوق و سیستم تعلیق بادی فکر میکنیم، جذابیت الدورادو مدل ۱۹۵۹ دوچندان میشود. هرچند الدورادو در دوران پایانی عمرش در سراشیبی سقوط قرار گرفته اما به لطف مدلهای خیرهکنندهای مثل نسل چهارم، همواره از آن بهعنوان یکی از چشمگیرترین ساختههای تاریخ کادیلاک یاد میشود.
محمدرضا اشتری – دلاهه ۱۶۵ آلفارومئو تیپو ۳۳ و موستانگ شلبی
صنعتگران فرانسوی، از پیشگامان تاسیس کارخانههای خودروسازی در جهان هستند. پیش از آغاز قرن بیستم، بیشترین تعداد کارگاههای تولید خودرو در جهان، به فرانسه تعلق داشت. این ناحیه از اروپا، همچنین توجه ویژهای به محصولات لوکس و گرانقیمت برای افراد متمول جامعه دارد. به همین دلیل، از ابتدای قرن بیستم تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، تنوعی باورنکردنی از خودروسازان فعال در کلاس لوکس، افدام به طراحی و تولید در فرانسه کردند.
دلاهه (Delahaye) در سال ۱۸۹۴ تاسیس شد و خیلی زود به شهرت جهانی رسید. مدلهای مختلف دلاهه با طراحی خاص و اشرافیپسند،کلاس بدنههای مختلف را پوشش میداد و حتی مدلهای اسپرت پرسرعت برای مسابقات داشت. از میان انبوه شاهکارهای دلاهه، مدل ۱۶۵ ساخت ۱۹۳۸ دارای جایگاهی ویژه است. این خودرو نهتنها زیبایی باورنکردنی فراتر از زمان ارائه میکند؛ بلکه همراه پیشرانهی ۴/۵ لیتر V12 با قدرت ۲۴۵ اسب بخار، سطح بالایی از مهندسی در ۸۴ سال پیش را نشان میدهد.
براساس اطلاعات موجود، تنها ۵ دستگاه دلاهه ۱۶۵ در دنیا وجود دارد. ارزش کلکسیونی هرکدام از این خودروها ۶ تا ۱۰ میلیون دلار برآورد میشود. بسیاری دیگر تولیدات دلاهه در سالهای دههی ۳۰ میلادی، شامل مدلهای ۱۳۵ و ۱۷۵ نیز، رودسترهای جذاب با ارزش میلیون دلاری هستند.
با اتمام جنگ جهانی دوم و افزایش سرمایهگذاری در صنعت خودرو، طراحی و عملکرد وسایل نقلیه نیز متحول شد. از سویی دیگر، شبکهی بزرگ تامین بنزین در سراسر جهان گسترش یافت و سوخت ارزان در اختیار عموم مردم قرار گرفت. این شرایط، طراحان خودرو را در وضعیتی ایدهآل قرار داد تا آزادانه هنرنمایی کنند تا شاهکارهای بیتکرار در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی خلق شود.
آلفارومئو با سابقهای فراتر از فراری و مازراتی در خودروسازی و رقابتهای اتومبیلرانی شهرت دارد. هرچند که هرسه برند اصیل ایتالیایی امروزه تحت مالکیت فیات و گروه استلانتیس فعالیت میکنند اما تاسیس آلفارومئو در سال ۱۹۱۰، این برند را متمایز نشان میدهد. به همین دلیل، بسیاری از طرحهای آلفارومئو، خصوصا برای مدلهای مسابقهای، انقلابی و سرمشق دیگر خودروسازان جهان بودهاند.
سالهای ۱۹۶۰ اوج شهرت و اقتدار آلفارومئو در بازار جهانی و دنیای موتوراسپرت بود. پلتفرم تیپو ۳۳، در ابتدای این دهه طراحی شد تا یک سوپراسپرت موتور میانی در عقب با قابلیتهای آیرودینامیک عالی باشد. تا سال ۱۹۷۷ مدلهای مختلفی از تیپو ۳۳ ساخته شد که صرفا کاربرد پیست داشت و البته افتخارات زیادی برای آلفارومئو بهدست آورد. نسخهی استرادل (استرادله Stradale) از تیپو ۳۳ که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، تنها خودروی سری ۳۳ محسوب میشود که با قابلیت حرکت در جادههای عادی طراحی شد. واژهی استرادل در زبان ایتالیایی به خودروهای جادهای اطلاق میشود و طبق سنت آلفارومئو، مدلهای مسابقهای که استانداردهای شهری روی آنها پیاده شده باشد، با لقب استرادل شناخته میشوند.
آلفارومئو ۳۳ در زمان خود، یکی از گرانترین خودروهای جهان بود و ۱۷ هزار دلار قیمت داشت. این رقم، حدود ۲۰ درصد گرانتر از لامبورگینی میورا و تقریبا ۵ تا ۶ برابر یک خودروی سدان خانوادگی محسوب میشد. آلفارومئو ۳۳ مجهز به پیشرانهی ۲ لیتر V8 با قدرت ۲۲۷ اسب بخار است و میتواند در زمانی کمتر از ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. هماکنون ارزش کلکسیونی آلفارومئو ۳۳ استرادله بیش از ۱۰ میلیون دلار برآورد میشود.
خودروهای ساخت امریکا در سالهای ۵۰ و ۶۰ میلادی، پهنپیکر و پرمصرف بودند. این مدلها برای تامین راحتی بالا و کابین جادار ساخته میشدند؛ به همین دلیل شتابگیری عالی یا فرمانپذیری مناسب رانندگی در پیست توسط طراحان خودروهای کلاسیک امریکایی، اهمیت چندانی نداشت. به طور کلی، میتوان سبک طراحی خودرو در امریکا را به دو بخش قبل و بعد از ظهور فورد موستانگ تقسیم کرد. پیش از معرفی موستانگ، تعریف مدل اسپرت امریکایی، متفاوت بود و صرفا پیشرانهی قدرتمند را شامل میشد.
تولید اولین فورد موستانگ در سال ۱۹۶۴، سبک جدیدی از خودروهای اسپرت را به بازار امریکا معرفی کرد. فروش بسیار خوب این مدل، منجر به جلب توجه شرکتهای تیونینگ خودرو شد و سال ۱۹۶۵، موستانگ شلبی GT350 به تولید رسید. خیلی زود، تقاضای بالا برای خرید موستانگ شلبی هم فراهم شد تا جاییکه نسخهی قویتر با کد GT500 در سال ۱۹۶۷ شکل گرفت.
نسل اول موستانگ با تجهیزات شلبی، خودرویی ماندگار در تاریخ مدلهای عضلانی امریکا است. به همین دلیل، GT350 و GT500 کلاسیک ساخته شده تا سال ۱۹۷۰ نسخههای مختلف با انواع کیت بدنه و ارتقای فنی دارد. از دیدگاه نگارنده، نهتنها موستانگ استاندارد کارخانه در سال ۱۹۶۴، زیبایی جالب توجه دارد؛ بلکه مدلهای مختلف شلبی، مثل کبرا، بولیت و سوپراسنیک هم دارای جذابیت در طراحی بدنه هستند.
از میان نسخههای خاص موستانگ شلبی کلاسیک، بدون شک مدل النور (Eleanor) طراحیشده برای فیلم سرقت در ۶۰ ثانیه (gone in 60 seconds) سال ۱۹۷۴ و ۲۰۰۰ جایگاهی ویژه دارد. این خودرو براساس GT500C 900S توسط شرکت Classic Recreations ساخته شد. بنابر اطلاعات موجود، تنها دو دستگاه موستانگ النور وجود دارد که هماکنون در اختیاز موزه مکوم ایندیاناپولیس هستند و حدود یک میلیون دلار ارزشگذاری شدهاند. از سویی دیگر، شلبی GT500C 900S کلاسیک همچنان توسط شرکت Classic Recreations با پیشرانههای متنوع تا هزار اسب بخار قدرت، تولید میشود. این خودرو با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار دلار، تفاوت چندانی با موستانگ النور ندارد.
امیرحسین
۲۴ شهریور ۱۴۰۱این وقت شب مقاله عالی بود دیدم
همه عالی هستید پدالیا عزیز
من انتخابم اس ال
و متعجب از انتخاب آق اشتری عزیز
godfather
۲۴ شهریور ۱۴۰۱بی تعارف سخت ترین کار دنیاست همین به اصطلاح انتخاب ساده ولی انزو فراری فقید تو جایی از ای تایپ یاد میکنه که این نشان دهنده اوج زیبایی یه خودرو یه ماشین بی جانه که حالا پر از روح و شخصیته ولی ۵۰۷ کجایه تاریخ بزاریم میشه گفت شخصی که تو دوران زندگیش دیده نشد مسل ونگوک مثل داوینچی مسل ارشمیدس
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱برای من واقعا انتخاب سخت بود
مثلا نیسان 240Z هم یکی از مدل های مورد علاقه ام هست، خصوصا Fairlady 240ZG
عمدا سراغ انواع فراری و مرسدس بنز نرفتم چون دیگر دوستان انتخاب کرده بودن و دوست داشتم مطلب تنوع داشته باشه برای مخاطب
آخه کی فراری دوست نداره ؟
میلاد زنگانه
۲۴ شهریور ۱۴۰۱آقا یه مدل انتخاب کن! D:
واقعا که سخت بود فقط یک مدل انتخاب کنیم. البته انتخاب من جوریه که شاید برای چند ثانیه بگم، نه یه مدل دیگه باید انتخاب میکردم، ولی باز برمیگردم سر همین جواهر …
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱علی صفرپور هم دوتا انتخاب کرد :)
من اگر بخوام یک انتخاب داشته باشم: آلفارومئو تیپو 33
علی صفرپور
۲۴ شهریور ۱۴۰۱آقای اشتری اونا دوقلوی همزادن عملا یکی محسوب میشن😂✌🏻
࿗
۲۴ شهریور ۱۴۰۱آقای اشتری بشدت راضیم ازت❤
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱لطف دارین :)
محمد
۲۴ شهریور ۱۴۰۱قطعا دلاهه انتخاب خیلی شایسته ای بود.
فک کنم بعضی از دوستان مثل من تو گیم مافیا 20 سال پیش شیفته اش شدن.
ممنون.
AMD
۲۴ شهریور ۱۴۰۱آقای اشتری خاطرات من با دلاهه رو زنده کردید اولین بار که دیدمش گفتم : ماشینی از آینده از سال ۱۹۴۰🙂
بهراد
۲۴ شهریور ۱۴۰۱واقعا سربلندمون کردین اقای اشتری. خیلی خوب میشه بیشتر از این جور مقاله ها بزارین.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ شهریور ۱۴۰۱سپاس از همه دوستان
چشم
سعی می کنم هفته ای یک مقاله راجع به خودروهای کلاسیک بنویسم
امیرحسین
۲۴ شهریور ۱۴۰۱خیلی هم عالی
البته دیشب ک من کامنت گذاشتم ماستانگ نبود
عاشقشم
godfather
۲۴ شهریور ۱۴۰۱میدونی عزیز قدر زر زرگر شناسد و قدر گوهر گوهری خیلی نه میفهمن فراری انزو چیه نه بی ام و ام۱
هرچی جایه خودش دیگه خودرو کلاسیک معنا نداره اینا به تنهایی هرکدوم ۱۰برگ از تاریخ و به خودشون اختصاص میدن اینا به تنهایی ماشین نیستن هرکدوم و شما میتونی باهاش حرف بزنی و اسم بهشون بدی ایناهرکدوم یه دنیا هستن برایه طرفدارانشون
شاعر
۲۵ شهریور ۱۴۰۱من هر وقت دوج چارجر ۱۹۶۹ و پونتیاک فایربرد رو میبینم محصور زیباییشون میشم جاشون تو انتخابها خالی بود
Mohammad.2005
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ای جان از این مقاله .
سلیقه بنده هم یه چیزی ما بین آقای زنگانه و دهقان و بطور کلی با دهه 1950 هستش . مثلاً فورد تاندربرد دهه 50 ، شورلت کوروت c1 و مازراتی a6gcs هم شاید میتونستن در این لیست جایی داشته باشن
corvette
۲۴ شهریور ۱۴۰۱شورولت کوروت c2 هم میتونست باشه
Alireza
۲۴ شهریور ۱۴۰۱👌👌👌کاملا حق
بی خیال اسم
۲۴ شهریور ۱۴۰۱همه واقعا
عالی
بودن مخصوصا فراری که کلاسیک های نابی داره
انتخاب برای بنده خیلی سخته چون چیز های زیادی در ذهن بنده هست
مهدی
۲۴ شهریور ۱۴۰۱به نظرم اسماین مطلب رو باید گذاشت جواهر های زیبا
رها
۲۴ شهریور ۱۴۰۱فراری ها …. اسبهای رقصان دارای روح
مازیار
۲۴ شهریور ۱۴۰۱بوگاتی تیپ ۳۵
مرسدس 540K
کوروت استینگری نسل دوم
فراری 250GT SWB
لامبورگینی میورا
green
۲۴ شهریور ۱۴۰۱f40
JDM lover
۲۴ شهریور ۱۴۰۱انتخاب های اقای دهقان،اقای اشتری و اقای عقیلی واقعا عالی بود
من بین این جواهرا انتخابم کادیلاک الدورادو و فورد موستانگ هست 😍😍😍
اصلا طراحی های امریکا تو اون دوران به حدی زیبا و تکرار نشدنی بودن که اصلا کلمه شاهکار براشون کمه
طراحی sl300 هم همینجوری بود ، خیلی خیلی زیباست
یکی از بهترین و زیباترین مطلب هایی بود که تا حالا تو پدال دیده بودم
وقتی میخوندم میومدم پایبنتر هر چند ثانیه یه جواهر به چشمم میخورد
خیلی خوب بود پدال واقعا مرسی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ایده از آقای زنگانه بود که مسئول شبکههای اجتماعی پدال هستند
جمع آوری مطالب دوستان و انتخاب عکس من انجام دادم :)
GMA
۲۴ شهریور ۱۴۰۱سپاس از تیم پدال🌹
آقای اشتری،ورود شما به سایت هم سایت را جذاب تر کرده هم سطحش رو دوباره ارتقاء داده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱سپاس از توجه شما دوست عزیز
sepehrg
۲۴ شهریور ۱۴۰۱کوروت ۱۹۶۰
Phonix
۲۴ شهریور ۱۴۰۱من با توجه به علایقم رنو پنج توربو رو انتخاب میکنم به عنوان به ماشین کلاسیک ناب برای من
در این جمع هم ۲۵۰ رو انتخاب میکنم
واقعا اقای صفرپور چه سلایقش چه مقالاتش مورد علاقه منه سلامت باشی رفیق
ضمن احترام به سلیقه تمام دوستان
GMA
۲۴ شهریور ۱۴۰۱جگوار E تایپ
فراری ۲۵۰ GTO
آلفارومئو تیپو ۳۳
ولی در صدر همه،جگوار قرار داره،خودرویی که انزو فراری فقید ازش به عنوان «زیباترین خودرو جهان» یاد کرد!
Royal Driver UK 70
۲۵ شهریور ۱۴۰۱من خودم ای تایپو دیدم خیلی گل کردمو خوشحال شدم مخصوصا فراری GTO حرف نداشت این مطلب
مانی
۲۴ شهریور ۱۴۰۱به نظرم جای جواهراتی مثل لامبورگینی میورا و لامبورگینی کانتاچ و مرسدس 600 تو این لیست خالی هست.کلا سلیقه نویسندگان پدال در زمینه خودروهای کلاسیک چندان دلچسب و رضایت بخش نیست.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱شرمنده شما هستیم
البته اگر من بخوام 20 مدل کلاسیک انتخاب کنم هم، انواع لامبورگینی برام جذابیت نداره
فارغ از برند زیبایی خاصی در اونها نمیبینم
شاید کمی از میورا خوشم بیاد
مهدی
۲۴ شهریور ۱۴۰۱250 gto
Lambo 400 gt Monza
F40
Miura
65 و 71 Riviera
استایل این خودروها برای من واقعا جذابه اما در مورد بعضی از آلمانی ها یا انگلیسی ها مثل sl300 اون جزئیات طراحیشون هست که اونها رو لاکچری و جذاب نشون میده وگرنه از نظر استایل طراحی هنر نزد ایتالیایی ها هست و بس
Si
۲۴ شهریور ۱۴۰۱فراری که دونه به دونش شاهکاره ولی خدایی یه نگاهی به 507 و sl و e تایپ بکنید بعد متوجه طراحی تاریخی میشین
imanenzo
۲۴ شهریور ۱۴۰۱فراری 250 gto از نظر من زیباترین خودروی تاریخ و شاهکار طراحیه و بعد از اون عاشق مرسدس 540k هستم
OM.01
۲۴ شهریور ۱۴۰۱به نظر من زیباترین ماشین تاریخ بدون هیچ شک و تردیدی رولزرویس فانتوم کوپه 1925 هست. اصلا زیبایی که این ماشین داره غیر قابل توصیف هست. هنوز در عجب موندم چطور97 سال پیش همچین طراحی ای به ذهنشون رسیده.
رتبه 2 زیباترین خودروی تاریخ دوزنبرگ زیمون گوست کوپه 1939 هست.(duesenberg simon ghost 1939 coupe)
رتبه 3 زیباترین خودروی تاریخ بنظرم Aburn Slow Burn 1936 میتونه باشه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ شهریور ۱۴۰۱جالبه که سه روزه دارم فکر می کنم راجع به خودروهای کلاسیک که توی ذهنم ذخیره کردم،
توی ذهنم دنبال دوزنبرگ بودم یادم نمیومد
خوب شد گفتی شما، حتما یک مقاله براش می نویسم
علی جردن
۲۴ شهریور ۱۴۰۱🚔این هم انتخاب علی جردن🚔
🏎لامبورگینی میورا🏎
عاشق پدال
۲۴ شهریور ۱۴۰۱فقط سلیقه ی نیما شیرازی. افرین نیما جووون. نشون دادی ماشین باز واقعی تویی . بقیه ادا در میارن
ماکان
۲۴ شهریور ۱۴۰۱سلام . ببخشید با اینکه البته من برخی از ماشین های قدیمی را از لحاظ ظاهر خالی تا حدی دوست دارم ، اما من از لحاظ کلی بخوام بگم برخی ماشین هایی را که به نسبت جدیدتر هستند یا نهایتاً مال بین ۵ تا ۱۰ سال پیش هستند را در مقایسه با تمام ماشین های قدیمی بیشتر دوست دارم .
فرحان نصیری
۲۴ شهریور ۱۴۰۱تمام خودرو های این لیست بشدت زیبا هستند ولی من خودم به شخصه فراری 250gtoرو انخاب میکنم به علاوه ی sl300 از تمام نویسندگان پدال بابت این مطلب تشکر میکنم
Alireza
۲۴ شهریور ۱۴۰۱انقدر کلاسیک زیبا و چشم نواز هست که سخته یکیشونو جذاب ترین دونست
به لیستتون من کوروت c2 هم اضافه میکنم😀
مجید
۲۴ شهریور ۱۴۰۱من فراری f355 رو می پسندم
بچه مشهد
۲۴ شهریور ۱۴۰۱یعنی پدال این همه دست اندرکار و مترجم داشت و ما خبر نداشتیم !!! عجبا !!!
aMiRsHaYaN
۲۴ شهریور ۱۴۰۱خیلی مقاله خوبی بود
از انتخاب جناب اشتری هم خوشم اومد
انتخاب من یه Mercedes AMG sel 600 6.3 red pig هست
Amin
۲۴ شهریور ۱۴۰۱چه مقاله ی فوقالعاده ای بود ….با نظر همه موافقم ، تاریخ پر از ماشین های زیبا هست که وصف تمامشون بسبار طولانی میشه
به نظر خودم ، 250 gt0 1962 و 300sl و مکلارن اف یک بی نظیرن
meysam
۲۴ شهریور ۱۴۰۱جواد عقیلی و امیر دهقان انتخابهای بینظیری داشتن
ehsan
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ز = فراری
ی = فراری
ب = فراری
ا = فراری
ت = فراری
ر = فراری
ی = فراری
ن = فراری
تیتر = فراری ترین خودرو تاریخ = 250 gto
MC20
۲۴ شهریور ۱۴۰۱اصل جنس و دیگر هیچ : بوقا ( بورا ) ……………………………………………………………………………………………. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! https://www.motortrend.com/uploads/sites/11/2012/02/1971-1978-maserati-bora-front-left-view1.jpg?fit=around%7C770:481.25
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ شهریور ۱۴۰۱این مدل مازراتی هم واقعا شاهکاره
MC20
۲۵ شهریور ۱۴۰۱درود بر شما جناب اشتری عزیز … موافقم … کلا اون دوران دهه 70 شاید به نوعی دوران طلایی طراحی ایتالیایی بوده باشه … اتفاقا پیرمردی موی سپید کرده ( ermanno cozza ) که 66 سال در چند پست برای برند مازراتی زحمت کشیده ( خودشون بهش میگن صدای تاریخ مازراتی ) در یک مصاحبه می گفت ، از بحث های فنی چالشی و کل کل های علمی و جدی … بین مهندسین ، طراحان و مشاوران در دهه هفتاد میلادی در مازراتی … می گفت از بحث های داغ و پر حرارت و آتشین که تا پاسی از شب طول می کشیده ( گاهی اوقات شاید حتی به جاهای باریک هم می کشیده و دلخوری به بار می آورده ) … به قول خودش می گفت طبیعیه چون : you have an idea … i have an idea … باز می گفت اما فردا صبح همه همه چیز رو فراموش می کردن و پرانرژی یک روز جدید رو از نو شروع می کردند و از دل همین روحیه مبارزه جویانه و تکنیکال و چالشی به مسیرهای جدیدی می رسیدند که مقصدش نظر همه رو جلب می کرد و بالاخره نطفه یک شاهکار دیگه بسته می شد … خلاصه منظورش این بود یک طراح یا مهندس ( حتی نابغه ) صبح از رختخواب بیرون نمی آمد یک طرح اتاق یا موتور رو بکشه یا بسازه و مدیر ارشد هم تایید کنه و بره برای ساخت … می خواست بگه این جنگ های دهه 70 اتفاق افتاد که شاهکارهای مازراتی ( و بقیه ایتالیایی ها ) به دنیا اومدند …