هرچند از دههٔ ۹۰ میلادی روند مدرن شدن خودروها آغاز شد اما در دههٔ ۲۰۰۰ با پیشرفت سریع تکنولوژی، تحول بزرگتری در صنعت خودروسازی جهانی رخ داد و شاهد خلق شاهکارهایی تکرارنشدنی بودیم. بااینحال، در این دهه تعدادی از بهیادماندنیترین خودروهای زشت تاریخ هم متولد شدند که در همهجا از جادهها گرفته تا پارکینگهای شلوغ مراکز خرید دیده میشدند و آلودگی بصری ایجاد میکردند؛ بنابراین، در ادامه لیست کوتاهی از زشتترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰ را تقدیم شما میکنیم.
سوبارو ترایبکا سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴
سوبارو ترایبکا که نام خود را از محلهای در نیویورک گرفته است، جلوپنجرهای داشت که فریاد میزد من زشتم. به همین دلیل، طراحی این خودرو با انتقادات زیادی مواجه شد و سوبارو را مجبور کرد تنها دو سال بعد آن را فیسلیفت کند. بااینحال این فیسلیفت هم چندان کارساز نبود و مجموع فروش ترایبکا در طول سالهای تولید به ۷۷ هزار دستگاه نرسید و آن را به یکی از کمفروشترین خودروهای بازار آمریکا تبدیل کرد.
بیوک راندیوو سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷
با وجود ظاهر وحشتناک و حضور در بین زشتترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰، بیوک راندیوو درواقع از فروش مورد انتظار جنرال موتورز فراتر رفت و به این شرکت کمک کرد تا از اشتباه مهلک پونتیاک آزتک نجات یابد. قیمتگذاری مناسب راندیوو موجب شد نسبت به رقبایی مثل لکسس RX و آکورا MDX به گزینهٔ مقرونبهصرفهتری تبدیل شود. بااینحال، این کراساوور بیوک که پلتفرم مشترکی با آزتک داشت، در طراحی بیرونی خصوصاً در نمای عقبی واقعاً زشت بود.
کیا اوپیروس سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰
اوپیروس که در بازار آمریکا با نام با نام آمانتی عرضه میشد، اولین محصول لوکس کیا بهحساب میآمد و سدان پرچمدار این شرکت بود. طراحان کیا سعی کرده بودند اوپیروس را با الهام گیری از سدانهای لوکس مشهور بازار طراحی کنند اما نتیجهٔ این کار خودرویی از آب درآمد که در جلو کپی ناشیانهای از مرسدس بنز E کلاس بود و در عقب خصوصاً در قسمت خط سقف و پنجرههای جانبی به بدترین شکل ممکن از لینکلن تاون کار کپیبرداری کرده بود.
دوج نیترو سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲
به نظر میرسد طراحان گروه کرایسلر برای یک دهه به مرخصی رفته بودهاند زیرا این گروه تعدادی از زشتترین خودروهای دههٔ ۲۰۰۰ را تولید کرده است. به همین دلیل، خودروهایی مثل دوج کالیبر، کرایسلر PT کروزر و جیپ کامپس هرگز نتوانستند نظر خریداران را به خود جلب کنند. بااینحال، کرایسلر از این اشتباهات درس نگرفت و یک خودروی زشت دیگر یعنی دوج نیرو را هم در سال ۲۰۰۷ به بازار فرستاد. این ماشین که روی پلتفرم جیپ لیبرتی ساخته شده بود، هیچگاه فروش خوبی را تجربه نکرد و در سال ۲۰۱۱ از خط تولید کنار رفت.
ساترن آیون سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷
ساترن برندی بود که جنرال موتورز آن را برای رقابت با ژاپنیها ایجاد کرد اما این شرکت در دورانی مسئولیت ساخت زشتترین محصولات تاریخ جنرال موتورز را بر عهده گرفت. یکی از این خودروها سدان کامپکتی بنام آیون بود که پس از تنها چهار سال ناپدید شد و نسخهٔ ریبج شدهٔ اوپل آسترا جای آن را گرفت. در همین دورهٔ کوتاه، نسخهٔ کوپهٔ آیون هم با درهای عقب عکس بازشوی عجیبی تولید شد.
شورلت HHR سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۱
شورلت HHR که در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۰۵ رونمایی شد، یک فاجعهٔ چهارچرخ بود. این خودرو در طراحی شباهت زیادی به کرایسلر PT کروزر داشت که البته این تصادفی نبود زیرا طراح هردو خودرو یک نفر بود. هرچند در طراحی HHR از شورلتهای دههٔ ۴۰ و ۵۰ الهام گرفته شده بود اما این خودرو درواقع بیشتر شبیه یک اسپین آف از PT کروزر به نظر میرسید. بااینحال، HHR در سال ۲۰۰۷ با ۱۰۵,۱۷۵ دستگاه، به بهترین سال فروش خود دست یافت.
سوزوکی لیانا سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷
سوزوکی لیانا که در دو نسخهٔ سدان و هاچبک ساخته میشد و در ایالاتمتحده با نام آئریو به فروش میرسید، به دلیل سه سال حضور در تاپ گیر شهرت یافت. هرچند لیانای هاچبک ظاهر اسپرتتری داشت اما نسخهٔ سدان آن با قسمت جلویی باریک، خیلی احمقانه به نظر میرسید. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۷ در سراسر جهان پایان یافت و سوزوکی SX4 جایگزین آن شد اما در چین تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید باقی ماند.
هوندا المنت سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱
گنجاندن هوندا المنت در این لیست کمی آزاردهنده است زیرا این خودرویی بسیار کاربردی بود که خصوصاً با گیربکس دستی، رانندگی جذابی هم داشت. المنت که روی نسخهٔ اصلاحشدهٔ پلتفرم CR-V ساخته شده بود، از درهای عقب عکس بازشو و طراحی داخلی درخشانی برخوردار بود که فضای بار زیادی را ارائه میکرد. این خودرو هنگام معرفی فراتر از انتظارات عمل کرد و مجموعاً بیش از ۶۷ هزار دستگاه از آن فروخته شد اما این فروش چشمگیر نمیتوانست ظاهر عجیب آن را کمرنگ کند.
جیپ کامپس سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱
خیلیها از نسل اول جیپ کامپس متنفر هستند اما این اصلاً مهم نیست زیرا اگر به آمار فروش آن در ایالاتمتحده نگاهی بیندازید از تقاضای بسیار بالا برای این جیپ زشت شگفتزده خواهید شد. البته نسل دوم کامپس که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و هماکنون در بازار حضور دارد، با ظاهری شبیه به گرند چروکی، اصلاً خودروی زشتی نیست اما نسل اول تا قبل از فیسلیفت سال ۲۰۱۱ واقعاً چشم را آزار میداد. نسل اول کامپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ برای اولین بار رونمایی شد و برای خریداران زشتی نمای جلوی آن هیچ اهمیتی نداشت زیرا فروش این کراساوور کامپکت در سال ۲۰۰۷ از ۱۸ هزار دستگاه فراتر رفت و سال بعد دو برابر شد.
کرایسلر PT کروزر سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰
زمانی که کرایسلر PT کروزر معرفی شد، مردم شیفتهٔ آن شدند. در آن زمان، ظاهر این خودرو دلپذیرتر بود زیرا اشتیاق برای طراحیهای رترو در اواخر قرن بیستم خیلی زیاد شده بود. PT کروزر در زمان عرضه به بازار به چنان محبوبیتی دست یافت که برخی از خریداران حاضر میشدند با قیمتی بیش از قیمت اعلامی کارخانه آن را خریداری کنند. این خودرو که با الهام از هات رودهای دههٔ ۳۰ طراحی شده بود، در نسخهٔ دودر کانورتیبل هم ساخته شد. بااینحال، گذشت زمان نشان داد که PT کروزر چقدر زشت بوده است.
سانگیانگ اکتیون سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
سانگیانگ شرکتی است که کلاً به ساخت خودروهای زشت شهرت دارد. البته محصولات اخیر این شرکت کاملاً از زشتی مدلهای قدیمی فاصله گرفتهاند اما در گذشته در سبد محصولات این شرکت کرهای پیدا کردن خودرویی زیبا خیلی دشوار بود. از سوی دیگر، از بین این همه خودروی زشت، انتخاب زشتترین هم کار سختی است! بااینحال، این عنوان را به اکتیون میدهیم زیرا این خودرو ازهرجهت واقعاً طراحی فاجعهباری داشت. البته در سال ۲۰۱۲ سانگیانگ این خودرو را فیسلیفت کرده و اوضاع طراحی آن را بهبود بخشید.
پونتیاک آزتک سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
هرچند پونتیاک آزتک ویژگیهای جالبی داشت که در آن زمان بسیار خلاقانه بودند اما هرگز نمیشد از طراحی بینهایت زشت آن چشمپوشی کرد. این خودرو شبیه ترکیبی از بیوک راندیوو و تویوتا پریوس به نظر میرسید و هرچند برای جلب نظر خریداران تلاش زیادی کرد اما شکست خورد. آزتک از همان ابتدای عرضه به بازار با بیمهری خریداران مواجه شد اما تا سال ۲۰۰۳ یعنی پیش از آنکه سیاهترین روزها را در آخرین سال تولید خود تجربه کند، از نظر آمار فروش کور سوی امیدی را دید.
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲۹ دی ۱۴۰۰اینجا دیگه واقعن اکثریت زشت بودن
محمدرضا
۲۹ دی ۱۴۰۰بجز دوج نیترو
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲۹ دی ۱۴۰۰شاید
فرامرز
۲۹ دی ۱۴۰۰سوزوکی لیانا به عنوان یه خودروی سوپر اقتصادی از تیبا و ساینا و تندر بدتر نیست. اپیروس هم بد نیست ولی تو کلاس خودش زشت حساب میشه
ali
۲۹ دی ۱۴۰۰طراحی تیبا خیلی شبیه سوزوکی هستش
محمدرضا
۲۹ دی ۱۴۰۰به نظرم اصلا زشت نیست اتفاقا در زمان خودش شیک هم بود
امیرعلی
۲۹ دی ۱۴۰۰متاسفانه دهه ۲۰۰۰ افولی برای خودروساز ها بود
از یک طرف بحران سوخت شدیدی که وجود داشت که دست خودروساز ها رو بست و خودروساز ها باید تا حد امکان ماشین ها رو کوچک میساختن تا مصرف سوخت کم بشه
از طرف دیگه بحران مالی سال ۲۰۰۸ که باعث شد طراحی ها زیبای دنیای خودرو مخصوصا طراحی های امریکایی که خیلی به باله روی خودرو علاقه داشتن به طراحی های ساده تر تبدیل بشه تا هزینه تمام شده و در نتیجه قیمت ماشین ها کاهش پیدا کنه تا مردم توان خرید ماشین رو داشته باشند
و از طرف دیگه موج ماشین های ژاپنی که تا ۲۰۰۳ ادامه داشت و شرکت های خودروسازی مخصوصا امریکایی ها به تقلا افتادن و فقط میخواستن برای ژاپنی ها رقیب تولید کنند و از گردونه رقابت خارج نشن و به همین دلیل به ظاهر ماشین اهمیت نمی دادند
همه این مسائل باعث شد که ما یکی از بدترین دوران خودروسازی رو در طول تاریخ شاهد باشیم
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰خیر
برای همه دوران جهش بود
حتی برای آمریکا با این محصولاتی که مشاهده کردید
اینجا هم نمونه هاست:
مرسدس:
SLR _SLS_S-class W221_E-class W212, W211_C-class W204, W203_SL R230
ب ام و:
M3 GTR_M5 E60_Z8_X5_X3_Z4
آئودی:
TT_RS6 Avant_R8
پورشه:
911(997)_cayman_Carrera GT
لامبو:
MurcieLago_Gallardo_Reventon
فراری:
360_Enzo_550
پاگانی:
Zonda
استون:
One-77
بنتلی:
Continental GT
لکسوس:
LFA
نیسان:
GTR
مزدا:
RX-8_MX-5
فورد
GT_Mustang 5th gen
شورلت:
Corvette C6
داج:
Challenger_Charger
باز معتقدید ضرر کردن؟
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰انقدر لیست بزرگه الان که دوباره خوندم دیدم یادم رفته Dodge Ram و Dodge Viper رو بنویسم
قطعا ماشین های دیگری هم بودن که یادم رفته نام ببرم
اگه چیزی به خاطرتون رسید بنویسید
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰الان این چرا باید بره برا تایید :|
یک کاربر
۲ بهمن ۱۴۰۰Chevrolet Camaro
Nissan 370z
Aston Martin DB9
Ford F150
Chevrolet Silverado
لکسوس LFA هم مال سال ۲۰۱۱ هستش
حسین
۱ بهمن ۱۴۰۰قشنگتریناشونو میزاشتن چی میگفتی؟
Bee
۲۹ دی ۱۴۰۰همشون رو دوست داشتم :)
مهدی سپهری
۲۹ دی ۱۴۰۰اکتیون رو از نزدیک ببینید خیلی خاص و رو فرمه و کافیه یک بار پشت فرمان این ماشین بشینید.
اینم بگم ب ام و X6 فرم کوپه مانند رو از این ماشین به عاریت گرفته است.
GT
۲۹ دی ۱۴۰۰یا خدا اون پونتیاک آزتک چه فاجعه ای بوده
بیوک هم که کلا هیچیش تناسب نداره
محمد امین
۲۹ دی ۱۴۰۰پونتیاک آزتک، شورولت hhr، کرایسلر pt کروز و سانگ یانگ اکتیون، بدترین های این لیست از نظر ظاهری هستند
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۲۹ دی ۱۴۰۰اپیروس واقعا بعد فیس لیفتش خوب شد ، یعنی اون نسخه هایی که تو ایرانن از نظر من بخاطر الهام از دوچراغه های بنز واقعا خوب شدن
شاعر
۲۹ دی ۱۴۰۰تو یکی از برنامه های تخت گاز جیمز می هوندا المنت رو بررسی کرد واقعا ماشین کاربردی و مقرون بصرفه ای بود یه ماشین جادار با امکانات خوب و با کیفیت ژاپنی با قیمت نسبتا ارزان
از فروش خوبشم پیداست ارزش خرید بالایی داره
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۹ دی ۱۴۰۰سانگ یانگ اکتیون لکه ننگ خودرو سازی هست
مهردادکمال
۲۹ دی ۱۴۰۰بنظرم کرایسلر و سانگ یانگ زشت نیستند بیشتر عجیبن و اپیروس هم اصلا زشت نیست مثلا همین شکل رو اگر بنتلی میساخت همه به به و چه چه میکردن ولی بقیه اشون زشتن
۱۳
۲۹ دی ۱۴۰۰هفت تا از دوازده تا آمریکایی
خدا قوت نازنین پهلوون
خوشگلای لعنتی
میثم
۲۹ دی ۱۴۰۰من با طراحی هوندا المنت مشکلی ندارم
جناب ایکس
۲۹ دی ۱۴۰۰اکتیون 🤢🤢🤢🤢🤮🤮🤮🤮
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۹ دی ۱۴۰۰اکتیون بنیان گذار شاسی بلند کوپه هستش.x6 از این ماشین الگو گرفت.من خودم عاشق داج نیترو پیتی کروز hhr هستم.جیپ کامپاس کجاش زشته فقط سپر و راهنما بد جا سازی شدن.چرا تو این لیست از آلمان اروپا هیچی نیست.البته طبق معمول لج بازی پدال.جای تعجب نداره.خدا وکیلب چند مدل از آلمان اسم ببرم
Hamid
۲۹ دی ۱۴۰۰آها …
ناموسا اینایی که گفتی خوشگلن بعد از نظرت 911 زشته؟!
جالبه یه طراحی از فورد نبود …
دمش گرم …
هر شرکتی بوده که محصول بد داشته باشه …
اما واقعا فورد بین آمریکایی ها بهترینه از هر نظر …
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰با توجه به شناختی که از شما دارم
SL R230 رو به عنوان فاجعه اروپایی ها نام خواهید برد
علی
۲۹ دی ۱۴۰۰اکتیون در طراحی خودروهای زشت انقلاب کرد 😂😂😂
Saman
۲۹ دی ۱۴۰۰پورش کاین رو یادت رفت خخخخخخخ درهمه لیستهای زشت حضور داره. در ضمن شورولت hhr و pt کروز فوق العاده زیبا هستن
Behi
۲۹ دی ۱۴۰۰دوج عالی نیست اما اصلاً بد نیست.
آزتک از اکتیونم زشت تره
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰آزتک و اکیتون باعث میشن افراد از ماشین ها زده بشند!
Al pachino
۲۹ دی ۱۴۰۰یاد ماشین والتر وایت تو بریکینگ بد افتادم اونم خیلی زشت بود
Philipp
۲۹ دی ۱۴۰۰همین آزتکه
نمیدونم تو فیلم از چه چیزی استفاده میکرد سوارش میشد بدون اینکه محتویات معدش به بیرون هدایت بشه
AMIN (M.A.S)
۲۹ دی ۱۴۰۰دوج نیترو از نمای روبرو ماشین زشتی نبود
از نمای کناری هم ماشین زشتی نبود
از نمای عقبی هم ماشین زشتی نبود
اما ترکیب این نماها باهم در نهایت قشنگ نشد
انگار طراحا دیگه حال نداشتن یه طرح سه نما یا سه بعدی ازش بکشن
این ماشین درواقع جیپ لیبرتی بود و با لوگوی داج هم عرضه میشد و برای داج بودنش نمای جلوییشو شبیه داج مگنوم( یکی از بهترین محصولات تاریخ داج که یک استیشن بک بود و اون سالها تولید میشد) درست کردن و گلگیر هاشو هم مقداری عضلانی کردن که واقعا به فرم جعبه ای این ماشین نمیومد
البته خب کار کرایسلر همیشه همینه هرجا کارش گیر میوفته سر یه ماشین لوگوی داج روش میزنه تا بفروشه
و ماشین های خوب داج رو با برند های دیگه(مثل پلیموث یا دسوتو)هم میفروخت و باعث کم فروشی داج و همون برند ها میشد چون توی بازار مردم لوگوی داج رو با دسوتو و پلیموث و…عوض نمیکردن
طمع کرایسلر باعث نابودی این برندها شد
و جالبه هنوزم دست از این کارها برنمیداره
امیدوارم همچین بلایی رو سر داج نیارن چون بزرگترین کاری که پژو و استلانتیس بلدن تولید 208 و تراولر به پنجاه نام مختلفه(قشنگ در وتخته به هم خوردن)
کوبیده
۲۹ دی ۱۴۰۰عاشق این زشتا شدم خیلی خفن بودند
مخصوصا شورلت و هوندا و ساترن
Radison
۲۹ دی ۱۴۰۰عه آزتک….هر وقت میبینمش باید یاد رنگ پسته ای و والتر وایت بیوفتم 😅
بهراد
۳۰ دی ۱۴۰۰نیسان جوک و تویوتا پریوس
یک کاربر
۳۰ دی ۱۴۰۰اصلا هم زشت نیستند بیشتر عجیب اند به نظرم
onegold
۳ بهمن ۱۴۰۰سوبارو ترایبکا خوبه که!!!
احسان
۳ بهمن ۱۴۰۰والا من بعد از بیست سال همشونو روی چشمم جا میدم و به نظرم خیلی از خودروهای زشت داخلی زیباترند.بخصوص اپیروس و هوندا که اصلا الان هم ریباست!
شیخ جاسم عبود نبود
۱ شهریور ۱۴۰۳عاشق دوج نیترو شدم آیا سلیقه من بده؟