این روزها هایپرکارهای زیادی را از برندهای ناشناخته میبینیم که معمولاً راه بهجایی نمیبرند اما دراینبین، شرکتهایی هم هستند که موفق عمل کردهاند.
به چند نام اشاره میکنیم تا ببینیم شما چند تا از آنها را میشناسید. آپولو، آسپارک، زینگر، دالارا، دولاژ، گوردون موری، مکمورتری، پراگا، رضوانی و زنوو. با چند تا از این نامها آشنایی داشتید؟ یکی یا شاید دوتا؟ اینها اسم داروهایی که یک پزشک در نسخه نوشته نیستند بلکه هرکدام شرکتی هستند که اقدام به ساخت سوپراسپرت یا هایپراسپرت کردهاند. احتمالاً نمیدانید بسیاری از این خودروها چه شکلی هستند و کجا ساخته شدهاند ولی بسیاری از این شرکتها میلیونها دلار سرمایهگذاری کردهاند تا بتوانند به بوگاتی بعدی تبدیل شوند.
هایپرکار مفهوم نسبتاً جدیدی است. از مکلارن F1 بهعنوان اولین هایپرکار واقعی یاد میشود و در اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰ نیز شرکتهای کوچکی مثل سالین و SSC به این جرگه پیوستند. بااینحال، در سال ۲۰۰۵ بود که محبوبیت هایپرکارها افزایش پیدا کرد زیرا در این سال بوگاتی ویرون معرفی شد، پاگانی تحویل زوندا در آمریکا را آغاز کرد و کونیگزگ تازهکار هم اولین نمونهها از مدل ۸۰۶ اسب بخاری CCX را تولید کرد. دو دهه بعد، بوگاتی، پاگانی و کونیگزگ بهعنوان پدر صنعت هایپرکارهای مدرن شناخته میشوند اما طی سالهای اخیر، این شرکتها با رقبای جدیدی مواجه شدهاند که ظاهراً از ناکجاآباد آمدهاند. به نظر میرسد هر میلیاردی که شم اقتصادی دارد، فکر میکند میتواند به هوراچیو پاگانی و کریستین فون کونیگزگ بعدی تبدیل شود. مشکل اما اینجا است که بسیاری از این هایپرکارهای تازهوارد از همان فرمول کهنه پیروی میکنند:
- مرحلهٔ اول: انتخاب نامی احمقانه
- مرحلهٔ دوم: طراحی الهام گرفته از خودروهای بازی GTA
- مرحلهٔ سوم: قدرت بیشتر حد و غیرقابل استفاده
- مرحلهٔ چهارم: برچسب قیمت میلیون دلاری
بهعنوانمثال، دولاژ را در نظر بگیرید. اولین خودروی جدید این برند فرانسوی، هایپرکاری بنام D12 با موقعیت رانندگی مرکزی، طراحی الهام گرفته از فرمول یک و پیشرانهٔ هیبریدی ۱۱۰۰ اسب بخاری است. البته دولاژ برندی قدیمی است ولی در سال ۲۰۱۹ برای ساخت هایپرکار دوباره احیا شد. مدیرعامل این شرکت «لورن تاپی» یکی از دلایل اصلی احیای مجدد دولاژ (با پول درش، برنارد تاپی که یکی از سهامداران عمدهٔ آدیداس بود) برای ساخت هایپرکار را سودهای سرسامآوری که در این صنعت دیده بود اعلام کرد. وی دراینباره گفت:
من مقالهای در مورد آمار فروش فوقالعادهٔ هایپرکارها خواندم. پاگانی و کونیگزگ امروز ۱۰ برابر آنچه ۱۰ سال پیش میفروختند، هایپرکار میفروشند؛ بنابراین، با خود گفتم بازار آمادهای فراهم است و شاید من فرصتی داشته باشم که خودروی خودم را بسازم.
اظهارات وی تا حدودی درست است زیرا سوپرکارها و هایپرکارها تجارت بسیار پررونقی هستند و سال گذشته یکی از سودآورترین سالهای تاریخ برای بسیاری از بازیگران اصلی این بخش بود. فراری در سال ۲۰۲۳ درآمدی ۵.۷۹ میلیارد دلاری کسب کرد و لامبورگینی به درآمد ۷۲۳ میلیون دلاری رسید. همچنین هایپرکارهای برندهایی مثل بوگاتی، آستونمارتین و مرسدس AMG حتی قبل از رونمایی بهطور کامل فروخته میشوند؛ بنابراین، میلیاردها این اعداد را میبینند و با خود میگویند «چرا من نه؟». بااینحال، رسیدن به سوددهی در صنعت هایپرکارها سالها طول میکشد اگر نگوییم دههها. بهعنوانمثال، بوگاتی روی فروش هر دستگاه ویرون، حدود ۶ میلیون دلار ضرر میکرد و این شرکت تازه با شیرون شروع به سوددهی کرد.
تقریباً همهٔ هایپرکارهای ناشناخته قصد دارند با مشخصات عجیبوغریب، توجهات را جلب کنند. این خودروها همگی بالای ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند ولی سازندگانشان بهندرت در مورد فاکتورهای دیگری مثل وزن یا تجربهٔ رانندگی صحبت میکنند. همچنین بسیاری از این استارتاپها در ادامهٔ فعالیت خود با مشکل مواجه شدند. دلورین را به یاد دارید، مدیرعامل این شرکت در سال ۱۹۸۵ به فرار مالیاتی و کلاهبرداری متهم شد. شرکت آمریکایی وکتور هم در سال ۱۹۹۳ قربانی یک تصاحب خصمانه شد. همچنین اخیراً دتوماسو که دوباره احیا شده است، درگیر یک دعوای حقوقی بزرگ شده است. مالکان جدید این شرکت در سال ۲۰۱۹ با معرفی کانسپت چشمگیر P72 تلاش کردند به بخش سوپرکارها وارد شوند اما یکی از بنیانگذاران سابق دتوماسو علیه این شرکت جدید به اتهام کلاهبرداری شکایت کرده است. دتوماسو از زمان احیا حتی یک خودرو را هم تحویل نداده است.
ادعای ساخت هایپرکار این روزها بسیار آسان شده است. هرکسی که چند صد هزار دلار داشته باشد، یک رندر سهبعدی یا مدل گِلی اندازه اصلی را سفارش میدهد که قابل رانندگی نیست ولی معمولاً با وعدهٔ هزاران اسب بخار قدرت و سرعتهای رکوردشکن معرفی میشود. اینها ابزارهای خوبی بهمنظور فریفتن سرمایهگذاران برای پرداخت مبلغهای گزاف برای خودرویی است که ممکن است هیچگاه ساخته نشود. بااینحال، در نقطۀ مقابل شرکتهایی مثل دلورین و دتوماسو، زینگر وجود دارد. شرکتی که در سال ۲۰۰۵ توسط کوین زینگر و پسرش لوکاس تأسیس شد و اولین پروتوتایپ هایپرکار خود بنام 21C را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. این شرکت همچنین اولین نمونهٔ تولیدی هایپرکار خود را امسال به خریدار تحویل داد.
در نگاه اول، شاید 21C هم یکی دیگر از هایپرکارهای نمایشی با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت و قیمت ۲.۸ میلیون دلار به نظر برسد اما این شرکت چیزی بیش از اعداد و ارقام روی کاغذ است. زینگر حدود ۷۰۰ اختراع مختلف در زمینهٔ تولید خودرو به ثبت رسانده و امیدوار است بتواند انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد کند یعنی چیزی که معمولاً از شرکتهای نوپا نمیشنویم. این شرکت هماکنون حتی با شیوههای تولید نوآورانهٔ خود، قطعاتی را برای سوپراسپرتسازان مشهور جهان مثل آستونمارتین و مکلارن تولید میکند. اگر بوگاتی توربیون را بررسی کنید، قطعاتی را خواهید دید که توسط زینگر چاپ و مونتاژ شدهاند.
یکی دیگر از شرکتهای نوپا در دنیای هایپرکارها که توانست متفاوت و موفق عمل کند، ریمک است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط مت ریمک تأسیس شد و اولین هایپرکار الکتریکی خود را در سال ۲۰۱۱ با نام کانسپت وان تولید کرد. حال سیزده سال بعد، مت ریمک به مدیرعامل یکی از برجستهترین سازندگان هایپرکار در جهان یعنی بوگاتی تبدیل شده است؛ بنابراین، با وجود بسیاری از برندهای ناشناخته که دنیای هایپرکارها را با اعداد و ارقام تبلیغاتی پر کردهاند، خوشبختانه موفقیت شرکتهایی مثل زینگر و ریمک ما را امیدوار میکند. نوآوری عامل مهمی برای موفقیت در این عرصه محسوب میشود این چیزی است که مدیرانی مثل کوین زینگر و مت ریمک به آن توجه ویژهای دارند.
GMA
۱۳ شهریور ۱۴۰۳بنظرم بهترین هایپرکار از یه برند نوپا و ناشناخته که به معنای واقعی در حد بزرگان هست، همونطور که در متن بهش اشاره شده، زینگره
ریمک هم در میان برقی ها واقعا بهترینه
amirkhanzadeh
۱۳ شهریور ۱۴۰۳انصافا تو بحث فنی ریمک خوب ظاهر شده
اگر بتونه از این تجربه و پختگی استفاده کنه عالی میشه
مازیار
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اغلبشون مشکل طراحی بدنه دارن (گمنامها)
البته دتوماسو استثناء هست
khashayar.
۱۳ شهریور ۱۴۰۳چیزی به اسم هایپر کار وجود ندارد. هرچه هست برای خالی کردن جیب پولدار هاست.
و به شکل های مختلف این کار رو میکنند مثل :
تولید محدود
طراحی عجیب غریب
قدرت های 3 رقمی
بدنه فیبر کربنی
و ………….
و در نهایت خودرو رو تا 10 برابر قیمت و حتی بیشتر به مشتری فرو میکنند
froG-driVer
۱۳ شهریور ۱۴۰۳منظورت قدرت چهار رقمیه دیگه؟!
javad-bmw
۱۳ شهریور ۱۴۰۳آقا خشایار
تولید هایپر کار بسیار زمان بره ، دلیل اول تولید محدود بودن این هست و بعد خاص بودن.
به عنوان مثال در هر روز ۱ لکسوس LFA از خط تولید میومد بیرون ، ولی همون کارخونه تویوتا هر ۳۸ ثانیه یدونه کرولا تولید میکرد
طراحی عجیب و غریب ، برای رسیدن به بهترین ضریب دِرَگ ، بهترین دون فورس و بالاترین راندمان هست.
قدرت ۳ رقمی هم اشتباهه ، ۴ رقمی درسته ، ۲۰۷ هم قدرت ۳ رقمی تولید میکنه(۱۰۵ اسب)
بدنه فیبر کربنی هم باعث ایجاد مقاومت پیچشی به شدت بالایی میشه که معمولا آلیاژهای فلزی قادر به تحملش نیستن.
و در نهایت قیمت
قیمت این ماشین ها به خاطر توسعه و تحقیق هست که بالا میره و با حاشیه سود بسیار زیاد که قابل تصور هم نیست فروش میره.
و کُلی مسائل دیگه که اگر اینجا بخوام بنویسم تبدیل به تومار میشه
R@min
۱۳ شهریور ۱۴۰۳بخش اعظم هزینه توسعه به موتور و شاسی برمیگرده که اونم در توان این گاراژهای کوچک نیست حالا چه زنوو چه پاگانی در کل همشون، یا موتورهای پر پتانسیل ریبیلد می کنن یا میخرن و توسعه شاسی هم اصلا در لول اینا و حتی اکثریت بزرگان صنعت هم نیست که اونم نمونه های قدیمی مسابقات یا آماده برندهای ترد پارتی هست. هزینه ای که تویوتا رو همون توسعه کرولا می کنه اندازه کل ارزش این گاراژها رو هم به توان ده هست یا ماشین اورجینالی مثل LFA که از صفر ساخته شده.
توجیه قیمت اینا صرفا برای همون تولید محدود و وجود دلال هایی مثل مانی خوشبین هست که یه کسب و کار کاذب و پر سود بین میلیاردرها شده.
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳بوگاتی انگار یه فولکس واگن گلفه ولی با موتور ۱۶ سیلندر
misha
۱۳ شهریور ۱۴۰۳فرمول موفقیت بوگاتی مشابه توالت فرنگی از جنس طلاست، و البته که بیشتر از ۸۰ درصد فروشش تو همون مناطقی هست که توالت فرنگی طلایی فروخته میشه!
افراط،افراط و افراط
وقتی پورشه هست، و از شش سیلندر تنفس طبیعی عملکردی بیرون میکشه که هوش از سر میپرونه، صحبت از مهندسی بوگاتی وقت تلف کردنه
من پورشه فن نیستم، به کل آلمانی فن نیستم
ولی اگه بحث مهندسی باشه در مورد بوگاتی میشه حرف زد و در مورد پورشه فقط میشه کلاه از سر برداشت
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳به هر حال بوگاتی توی کارش موفق بوده
با ماشینای دیگه مقایسش نمیکنیم ولی توی کار خودش بهترین بوده
javad-bmw
۱۳ شهریور ۱۴۰۳صحبت از مهندسی بوگاتی وقت تلف کردنه
مهندسی بوگاتی اشتباهه ، مهندسی آلمانی درسته.
موتور بوگاتی رو شرکت فولکس واگن آلمان توسعه داده و تولید کرده ، ضمناً همون پورشه ای هم که میفرمایید زیر مجموعه همین فولکس واگن هست و بسیار زیاد از دانش فولکس بهره برده ، به عنوان مثال گیربکس های ۲ کلاچه که فولکس اختراع کرد و داد به پورشه و پورشه توسعش داد و تبدیل شد به PDK
یذره مطالعه کنید تو رو قرآن بعد بیایید با یه کامنت کل مهندسی آلمان و بوگاتی رو ببرید زیر سوال
misha
۱۳ شهریور ۱۴۰۳ولی شما رو به مقدساتتون قسم، اولا با یذره مطالعه جایی نظر ندید، دوما خواستید نظر بدید هم بدید، حداقل دیگران رو دعوت به این کار نکنید
شما حتی کامنت من رو هم درست مطالعه نکردید
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳شاید منظور رو اشتباه رسوندم
جرمی کلارکسون هم میگفت شما ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارید ولی به راحتی یک فولکس واگن گلف میتونید رانندگی کنید
مهندسی ساخت این ماشین این اجازه رو داده بهترین عملکرد به راحتی استفاده از یک ماشین عادی باشه
اما کیفیت ساخت گلف کجا کیفیت بوگاتی کجا
بوگاتی رو میگفتند از رولزرویس هم کیفیتش بالاتره
R
۱۴ شهریور ۱۴۰۳حسین آمریکا فن دست از سر بوگاتی بردار کیفیت بوگاتی از رولز رویس هم بالاتره لوکس ترین و سریع ترین هایپر کار جهان رو میخوای زیر سوال ببری؟🤣🤣🤣
آرش
۱۵ شهریور ۱۴۰۳بوگاتی سلطان خودری بعد شما میگید بده
فاز تون چیه ها
حسودیتون میشه که بوگاتی ندارید
nikan
۱۳ شهریور ۱۴۰۳یکیش devel sixteen با وعده ۵۰۰۰ اسب بخارو ۵۶۷ کیلومتر سرعت اومد جلو خبریم نشد. یچی بگین منطقی باشه اصن لاستیکی هست تحمل این قدرت و سرعتو داشته باشه؟
GMA
۱۳ شهریور ۱۴۰۳خالی بند تر از Devel پیدا نمیشه
همش وعده وعید الکی بود آخرش جا زدن
در آخر به کمک شاسی کوروت اقدام به ماله کشی کردند!
Navid A J
۱۳ شهریور ۱۴۰۳همون زمان که معرفی شد؛ عده ی زیادی میگفتن وای عربا ب همه جا رسیدن و ما هیچی نشدیم. حتی وقتی اون سوپر کار افغانستانی معرفی شد. حالا بپرسیم چی و چندتا رو به مشتری رسوندن و تو دنیای واقعی چه امتحانی پس دادن؟
JaMsHiD_R1988
۱۷ شهریور ۱۴۰۳سوپر کار افغان؟
ممنون ما لافراری اپرتا چیتا موتورز رو داریم
اونا با سرمایه گذار هنوز توی موتور کرولا و ABS گیر کردن ، ما ایرانیا بدون هیچ ادعایی توی یه کارگاه ، برترین کپی از لافراری اپرتا در جهان رو تولید میکنن
موتور و گیربکسشون هم به زودی میاد
فعلا که شاسی و بدنه و داخلی و سیستم ها تکمیله
Argin
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جالب اینجا است که بازی GTA online هم این ماشین را با قدرت خیلی زیاد به بازی اضافه کرد درحالی که اصلاً توی دنیای واقعی تولید نشد.
Scuderia Ferrari
۱۳ شهریور ۱۴۰۳موفق دو سه تا ، ناموفق تا دلتون بخواد
اینقدر هایپرکار جدید طی یک دهه گذشته معرفی شده که آمارشون از دستم در رفته
فقط شدن چهارتا عکس خوشکل و اعداد و ارقام فضایی و بعدش محو شدن در تاریخ
Cert
۱۴ شهریور ۱۴۰۳باید نیروی کار بیشتر ی جذب کنند
mosafer
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اکثر افراد اصلا نمیتونن از حداکثر قابلیتهای هایپرکارشون استفاده کنند و فقط جهت تفاخر و خودنمایی این ماشینها خریداری میشه ،خیلیاشونم فقط تو پارکینگ میمونه جهت کلکسیون و….به نظرم خودروهای کاربردی سوپر اسپرت های مثل پورشه و کوروت هستند.
Navid A J
۱۳ شهریور ۱۴۰۳دقیقا. و به نظرم جیب افراد نوکیسه؛ اینجوری خالی میشه و یه عده از قبلش نون میخورن. از خریت این جماعت باید استفاده کرد.
Galant.VR4(JDM)
۱۳ شهریور ۱۴۰۳هایپر کار یه کلاس خاص از دنیای سرعت و قدرت جدا از تمام فاکتور ها قیمت و اسمشون هم ترسناکه
ولی در بین این همه هایپرکار های فراری توی سطح دیگهای هستن
Arshia m3csl
۱۳ شهریور ۱۴۰۳تو هایپر کار های ناشناخته و عجیب دتوماسو خیلی پتانسیل تبدیل شدن به برندی مثل پاگانی و کوئینیگ زگ رو داره امیدوارم دتوماسو هم یک هایپر کار ساز و سوپراسپرت ساز برند و خاص مثل مکلارن و کوئینیگ زگ بشه
JDM سابق
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اونا الگو برداری از ماشین های GTA V اصل داستانه
حسن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳چه عیبی داره دنیای بزرگیه و نیاز به تنوع داره
هر کدام چیزی ارائه کنن که خواهان داشته باشه موفق میشن
اگر هم نتونن گفته ها و خواسته های بازار را براورده کنن محو میشن
حسن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳250 هزار سال قبل انسان خردمند بوجود امد
7 هزار سال قبل کشاورزی ایجاد شد
3 هزار سال قبل شهرها و تمدنها بوجود امدند
کل تاریخ خودروسازی دنیا 150 سال هم نیست
دنیای خودرو هنو جوانه و جا برای پیشرفت و ایده های جدید داره
شاید هزار سال دیگه برند شما تنها برندی باشه که در دنیا میماند
مهراد
۱۳ شهریور ۱۴۰۳حسن خداوکیلی نظراتی میدی که اندازه عکس پروفایلت خفنه
با اون قسمت ۲۵۰ هزار سالت خیلی حال کردم
قدیمی ترین نشانه های تمدن ساخته شده به دست بشر که نشون میده انسان داره از عقلش استفاده میکنه حداکثر ۱۰ هزار ساله ( البته بماند که در طول این تاریخ عقبگردهایی هم بوده مثل دوران قرون وسطی )
بنظرت چرا ۲۴۰ هزار سال از این ۲۵۰ هزار سال این انسان خردمند تقریبا هیچ توفیقی در کسب تکنولوژی و ایجاد تمدن نداشته ؟ خیلی خوشحال میشم جواب بدی ❤️
حسین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳😂
حسن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳زمان
ادمهای اولیه زمان نداشتن یا با طبیعت در جنگ بودن یا با حیوانات وحشی یا با گروههای دیگر یا باید دنبال غذا دائم راهپیمایی میکردند
انسانها تقریبا از 300 هزار سال قبل وارد دوران پارینه سنگی شدند
گروهها کوچک و به صورت عشایر و شکارچی زندگی میکردند
جمعیت کم – نبود اسایش و عمر کم25-30سال – یعنی دائم در تقلا برای بقا بودن نمیشد کار دیگه ای انجام داد
اخرین دوران یخبندان از 100 هزار سال قبل تا 12 هزار سال قبل طول کشید و عملا هیچ چیزی امکان نداشت جز ساخت ابزار کوچک
بعد کم کم دانه کشف شد رژیم غذایی تغییر کرد با در دسترس بودن علوفه امکان اهلی کردن حیوانات بوجود امد
و با متمرکز شدن غذا در دست انسان امکان یکجا نشینی بوجود امد
با یکجا نشینی امنیت بالا رفت غذا اسانتر بدست می امد و به طبع ان طول عمر بیشتر شد و زمان ازاد برای تفکر به باقیات و صالحات در دسترس بشر قرار گرفت و کم کم انفجار مغز در طبیعت مشاهده شد
در اصل تمام پیشرفتهای انسان مدیون کشاورزی است که یکجا نشینی را ممکن ساخت
مهراد
۱۴ شهریور ۱۴۰۳👍🏻👍🏻👌🏻👌🏻👏🏻👏🏻
amirboss
۱۳ شهریور ۱۴۰۳یه هایپر کار برای این که موفق باشه اول از همه باید تو زمان خودش ساخته بشه!
اگه خیلی آینده نگر باشه یا از المانهای خودروهای موفق سالهای قبل استفاده کنه امکان موندنش صفره.
M power
۱۴ شهریور ۱۴۰۳رضوانی هم مگ برشکست شد
آرین
۱۴ شهریور ۱۴۰۳نه بابا