حفاظت از جان سرنشینان به کمک سیستمهای ایمنی، بخش مهمی از فناوری خودرو است؛ اما بعضی خودروسازان بی سر و صدا اقدام به حذف ملزومات ایمنی از محصولات خود کردهاند.
اگرچه خطای انسانی و جادههای خطرناک میتوانند نقش مهمی در تصادفات داشته باشند اما وجود تجهیزات ایمنی کارا و بهروز میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش تصادفات و فوتیها داشته باشد. در این نوشتار میخواهیم ۱۰ سیستم ایمنی مهمی را که باید بهصورت استاندارد در تمامی خودروهای صفرکیلومتر وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید. تا همین چند سال پیش کیسههای هوا و ترمز ضد قفل به عنوان آپشن روی خودروها عرضه میشدند اما استانداردهای ایمنی در کشورهای پیشرفته ارتقا یافته است. البته برخی برندهای شناخته شده همچنان روی تولید محصولاتی پایه اصرار دارند. در ادامه سیستم های ایمنی مدرن را که باید وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم هرچند کیسههای هوا، کنترل پایداری و ترمز اضطراری خودکار را فاکتور گرفتهایم چراکه در اکثر خودروهای مدرن امروزی نصب شدهاند.
هشدار نقاط کور
حسگرهای پشت گوشههای سپر عقب میتوانند ترافیک را تشخیص داده و اگر به دنبال تغییر لاین حرکتی باشید و خودرویی وجود داشته باشد نمادی هشدار دهنده را در آینههای جانبی به نمایش بگذارند. این یکی از مفیدترین و مؤثرترین سیستم های ایمنی موجود است که متأسفانه برخی خودروسازان آن را به عنوان یک آپشن یا ویژگی استاندارد در مدلهای لوکستر عرضه میکنند. اگر شرکتی مثل ایسوزو راهی برای نصب استاندارد این سیستم ایمنی حتی در ارزانترین خودروی خود یافته پس چرا برخی خودروسازان از نصب آن در محصولات خانوادگی و لوکس خود امتناع میکنند؟
هشدار ترافیک عقب خودرو
همان حسگرهای هشدار نقاط کور میتوانند خودروها، دوچرخهها و عابران پیاده در حال عبور از پشت خودرو را نیز تشخیص دهند. این سیستم معمولاً با یک بوق کوتاه و چراغ هشدار روی داشبورد به راننده هشدار میدهد. همانند هشدار نقاط کور، این سیستم ایمنی نیز جزو مفیدترین و مؤثرترین ویژگیهای ایمنی موجود بوده اما بازهم برخی شرکتها آن را منحصر به مدلهای فول خود کردهاند.
هشدار خروج از درب خودرو
یکی دیگر از کاربردهای حسگرهای پنهان پشت سپر عقب هشدار خروج از درب است. اگر در حال باز کردن درب باشید و یک دوچرخه یا خودرو در حال عبور همزمان باشد این سیستم با بوق یا چراغ چشمکزن به راننده هشدار خواهد داد. این سیستم نیز جزو مفیدترین ویژگیهای ایمنی موجود است که در همه خودروها دیده نمیشود.
تشخیص علائم ترافیکی
سیستم های تشخیص علائم ترافیکی اولیه بر پایه نقشههای ناوبری توسعه یافته بودند و به همین خاطر میتوانستند سریعاً قدیمی شوند اما تکنولوژی جدید از دوربینهای کوچک در شیشه جلو برای اسکن بیوقفه جاده استفاده میکند. بسته به چگونگی تنظیم این دوربینها، امکان تشخیص تابلوهای سرعت، سبقت، تعمیرات جاده و منطقه مسکونی و مدرسه وجود خواهد داشت. متأسفانه این سیستم ایمنی نقاط ضعفی هم دارد که باید در آینده بهبود یابد. زمانی که یک خودروی مجهز به این تکنولوژی را رانده و سپس پشت فرمان یک خودروی فاقد آن بنشینید سریعاً متوجه مفید بودن تشخیص علائم ترافیکی خواهید شد.
پایش فشار باد لاستیکها
این سیستم ایمنی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر الزامی بوده و بنابراین جای تعجب است که چرا برخی خودروسازان آن را از محصولات خود حذف کردهاند. پایش فشار باد لاستیکها برای ایمنی تردد امری حیاتی هستند زیرا خالی شدن ناگهانی باد لاستیک در سرعت بالا میتواند باعث حادثهای ناگوار شود. رانندگان با وجود این سیستم سریعاً از خالی شدن باد لاستیک آگاه شوند.
هشدار حرکت روبهجلوی خودرو
اگر خودروی جلوی شما در ترافیک حرکت کند این سیستم به شما هشدار خواهد داد. خودروی مجهز به این تکنولوژی یک بوق ملایم را در کابین منتشر میکنند و چراغی را نیز در پشت آمپرها روشن میکنند تا به راننده بگویند زمان حرکت روبهجلو فرا رسیده است. این تکنولوژی برای کاهش ترافیک مفید بوده و راننده نیز با خیال راحتتری حرکت خواهد کرد.
نمایشگرهای سرعت دیجیتال
با سختتر شدن قوانین مربوط به سرعت مجاز در کشورهای مختلف، نیاز به استفاده از سرعت شمارهای دیجیتالی دقیقتر نسبت به نمونههای آنالوگ قدیمی بیشتر از هر زمان دیگری حس میشود. این نمایشگر خوانایی بهتری داشته و دقیقتر هم هستند.
یادآورهای صندلی عقب
یکی از الزامات کسب ۵ ستاره ایمنی در تستهای تصادف وجود این سیستم ایمنی است و به همین خاطر در خودروهای بیشتری نصب میشود. یادآور صندلی عقب در زمان خاموش کردن خودرو به راننده یادآوری میکند تا صندلی عقب را چک کند. متأسفانه مواردی بوده که کودکی در صندلی عقب خوابیده و والدین فراموش کردهاند او را نیز همراه خود ببرند و این امر منجر به اتفاقات ناگواری شده است. به همین خاطر نصب این سیستم در خودروها الزامی به نظر میرسد.
چراغهای جلوی خودکار و حساس به نور
آیا شما هم تعجب کردهایم که چرا چراغهای برخی خودروها در شب خاموش است؟ دلیل آن به خاطر دیلایت ها نیست هرچند دیلایت ها نیز باعث میشوند خودرو بهتر دیده شود. دلیل این کار ساده است. در خودروهای قدیمی چراغهای پشت آمپرها به چراغهای جلو متصل بوده و زمانی که پشت آمپرها تاریک باشند چراغهای جلو نیز خاموش هستند. این نوع طراحی برای سادگی و کاهش هزینهها بوده است. متأسفانه اکثر خودروهای مدرن دارای پشت آمپرهای دیجیتالی هستند که صرفنظر از روشن یا خاموش بودن چراغهای جلو همواره نور خود را ساطع میکنند. اکثر رانندگان نمیدانند که برای روشن شدن چراغهای جلو باید اقدام کنند و به همین خاطر است که خودروهای زیادی در شب با چراغهای خاموش تردد میکنند. کانادا ایده خوبی برای حل این مشکل داشته و میخواهد قانونی را الزامی کند که طی آن خودروسازان خودروها را به گونهای اصلاح کنند که پشت آمپرها فقط زمانی که چراغهای جلو روشن باشند نور ساطع کنند. این ایده ساده و قدیمی به نظر میرسد اما میتواند یک کابوس برای خودروسازان باشد. در همین اثنا چراغهای جلوی خودکار و حساس به نور میتواند یک راهحل دیگر تلقی شود.
چراغهای جلوی LED
با کاهش هزینههای تکنولوژی LED زمان خداحافظی با چراغهای جلوی سنتی هالوژنی فرا رسیده است. خودروسازان از چراغهای هالوژنی به عنوان روشی برای هدایت خریداران به سمت مدلهای گرانتر استفاده میکنند. از نظر ما زمان نصب الزامی چراغهای LED روی خودروها فرا رسیده است. این کار علاوه بر بهبود ایمنی روی زیبایی خودروها نیز تأثیر به سزایی دارد.
مورد قابلذکر دیگر
سیستم های حفظ خودرو بین خطوط
سیستم های حفظ خودرو بین خطوط بیش از پیش روی خودروها نصب میشوند اما همانطور که گفتهایم مؤثر بودن آنها بسیار متفاوت بوده و برخی از آنها به خاطر تنظیمات ضعیف خود میتوانند خطرناک باشند. ما سیستم های مدرن و یکپارچه را دوست داریم هرچند نباید از نقاط ضعف آنها غافل شد.
mahdi-es17
۱۷ دی ۱۴۰۱از این 10 اپشن فقط یکیش بر روی ماشین های ایرانی نصب هست
کنترل فشار باد تایر که تازه اومده
alireza206
۱۷ دی ۱۴۰۱تازه دارن به هشون آپشن اضافه میشه
علی
۱۹ دی ۱۴۰۱ماشین های ما هم یه ایربگ دارن که البته اونم باز نمیشه😂
TML BN
۱۷ دی ۱۴۰۱وقتی یک ایرانی میخواد خودشو آروم کنه:اینا همش لوس بازیه مهم مهارته
۲۳ دی ۱۴۰۱با این حرفت هرچیزی که میخواستم بهش فکر نکنم اومد جلوی چشمم
نوید
۱۷ دی ۱۴۰۱سیستم گریز از نیسان آبی رو نمیبینم تو این آپشنها
TESLA
۱۷ دی ۱۴۰۱این یکی از همشون واجب تره 😂😂🙌🙌🙌
علیx76
۱۸ دی ۱۴۰۱اینو گفتی یاد سیستم دفاعی اکتیو یسری تانک ها افتادم.
اگه اشتباه نکنم مرکاوا۵ و M1A2 آبرامز و T90 روسیه داشتن.
وقتی یه پرتابه (موشک، راکت، گلوله ضدتانک) به سمت تانک میاد، خود تانک یه پرتابه به سمتش میندازه و باعث انفجار یا انحرافش میشه.
حالا فرض کنیم توی بزرگراه بین خطوط و با سرعت مناسب در حال حرکتی، یه ۲۰۶ با سرعت بالا بهت نزدیک میشه و میخواد مویی، لایی بکشه، همون لحظه بترکونیش 😁😁😁
علی کرار
۱۸ دی ۱۴۰۱چون اونجا ندارن.
RENAULT5
۱۷ دی ۱۴۰۱سیستمای ایمنی خوبین
البته تو ماشینای ایران تنها چیزی که تو این لیست بود چراغ Led بود هیچکدوم از اینا تو اکثر ماشینا مون نیست متاسفانه
حالا دوتا ایربگ میزارن ما کیف میکنیم
والا دیگه ایربگ سیستم ایمنی محسوب نمیشه کنار اینا
گلاب
۱۷ دی ۱۴۰۱الاغ خودرو و سایپا:. what?
محمد
۱۷ دی ۱۴۰۱این موارد واسه ویران خودرو و سایپا قفله
نهایتش یه سنسور عقب ک خرابه و دوربین عقب فوق بی کیفیت با کلی نقاط کور
DoctoR
۱۷ دی ۱۴۰۱ما تازه ایربگ سرنشین تو کشورمون مد شده
Royal Driver
۱۷ دی ۱۴۰۱همونم باز نمیشه
TESLA
۱۷ دی ۱۴۰۱پدال جان دلت خوشه ها !! 😂😂 اینجا سرزمینی هست که وقتی ایربگ خودرو هاشون موقع تصادف کار نمیکنه به جای اینکه خسارت بدن و عذرخواهی کنند ، میرن مثل بچه های دبستانی با نقاله زاویه میگیرن که بهونه بیارن : ایراد از زاویه برخورد بوده و گرنه لگن های ما امنه 🤦♂️
پیام
۱۷ دی ۱۴۰۱بنظرم ایربگ تو ماشینی مثل پراید و بقیه ماشینای ایرانی که ستون ماشین از قوطی حلبی ساخته شده
و هیچ استحکامی نداره فایده ای نداره فقط باعث میشه مغزت که متلاشی شده اینور اونور پخش نشه و کار افراد خدماتی که میان صحنه تصادفا تمیز کنن راحت میکنه
TESLA
۱۷ دی ۱۴۰۱از همه اینا مهم تر : یه چیزی به اسم فرهنگ رانندگی هست ( که شامل : رعایت قوانین ، رعایت اصول ایمنی ، رعایت حق تقدم و …. میشه ) که متاسفانه تو کشور ما یه چیز واقعا تعریف نشده هست ، همین دیشب که داشتم رانندگی میکردم : یه گاوی ( البته صد رحمت به گاو ) با این نیسان آبی ها وسط جاده یه طرفه داشت خلاف میومد چراغ هم روشن نکرده بود که اگه یه خورده دیر تر میدیدمش ، اتفاقات خیلی وحشتناکی میافتاد
گلاب
۱۷ دی ۱۴۰۱نمی دونم چرا خیلی ها چراغ خاموش حرکت می کنن مخصوصا موتوریا بعد میگن مگه کوری نمی بینی خوب واقعا نمیشه دید
RENAULT5
۱۷ دی ۱۴۰۱بله دقیقا دیگه با پرایدی که خودمون میگیم حلبیه ..
برنداریم با سرعت 130کیلومتر بر ساعت تو جاده ویراژ بدیم وبا کامیون ماک نارنجی قدیمی سر شاخ بشیم
دانیال
۱۷ دی ۱۴۰۱نیسان آبی کلا یه حالتیه که نمیشه باهاش تمیز رانندگی کرد مثلا زانتیا هم یه جوریه هر کسی رو وسوسه میکنه پرشتاب رانندگی کنه شاید منطقی نباشه ولی همونطور که شخصیت راننده میتونه روی رانندگیش تاثیر بذاره ، مجموعه ای از مولفه های خودرو که در عامیانه بهش (سواریِ خودرو) میگیم هم میتونه رانندگی ها رو تحت تاثیر قرار بده
آقای همساده
۱۸ دی ۱۴۰۱حتما بخاطر سواریس بوده که خلاف رفته
ایران
۱۷ دی ۱۴۰۱یه مشکل بزرگ دیگه هم اینه که ۹۰ درصد مردم معمولا از چراغ راهنما هم استفاده نمیکنن داری تو شهر میرونی بعد یه دفعه یه ماشینی که پارکه بدون هیچ علامتی میپره جلوت…..
علی کرار
۱۸ دی ۱۴۰۱اون کوچیکش بوده خودم ده چرخ و۱۸ چرخش رو هم دیدم.
آقای همساده
۱۸ دی ۱۴۰۱داداش این که چیزی نیست بنز 10 تن دیدم وسط اتوبان بریدگی رو خلاف رد کرد با 60 تا سرعت وسط لاین اونور یه کیلومتر خلاف رفت تا به ورودی کارخونه برسه
matin
۱۷ دی ۱۴۰۱حالا تو ایران همین ایربگ سادشونم هم کار نمیکنه
vr6
۱۷ دی ۱۴۰۱ایران خودرو سایپا : نه بابا نیاز نداره که چرا به خودمون زحمت بدیم
دانیال
۱۷ دی ۱۴۰۱ایمنی مهمترین ویژگی یه خودروِ
شرکت هوندا بسته ی ایمنی هوندا سنسینگ رو بطور کامل روی مدلهای پایه ی محصولاتش هم قرار میده که واقعاً درستش هم همینه همه ی مشتری ها شاید موتور پرقدرت تر و شتاب بیشتر رو نخوان ولی ایمنی بالاتر خودشون و سرنشین ها رو بدون شک میخوان
علی کرار
۱۸ دی ۱۴۰۱خودتون میفرمایید:هندا سنسینگ،بری به اساتید بگی میگن اون مال هندا هست،بعبارتی میگن اینجا ایرانه!،مال ما هم لجن خودرو سنسینگ داره.
mahdi-es17
۱۷ دی ۱۴۰۱اگه اینجوری باشه نه خاربجها میتوانند پشت ماشین های ایرانی بنشینند نه ایرانی ها پشت ماشین خارجی 😂
T
۱۷ دی ۱۴۰۱جای تأسف و خجالته که ماشین های ایرانی هیچکدوم از این ویژگی هارو ندارند
آقای همساده
۱۸ دی ۱۴۰۱داداش کم لطفی نکن بعضا فشار باد تایرو دارن😂
fordglx2008
۱۸ دی ۱۴۰۱هوش ذکاوت خود راننده تو ماشینای ایرانی خودش یه آپشنه باید اینو تو هزینه ها اعمال کنن
حسین
۱۸ دی ۱۴۰۱تو ایران سیستم ضد واژگونی و بین خطوط باید اجباری بشه ، بعد اینا
نوید A.J
۱۸ دی ۱۴۰۱ادبتیو کروز کنترل هم خیلی مفیده به خصوص برای شهرای پرترافیک.
ایران
۱۹ دی ۱۴۰۱ما ایرانی ها برای صرفه جویی در مصرف برق چراغ های خودرو را خاموش میکنیم 🤣
زمستانم
۲۰ دی ۱۴۰۱تموم شد؟ تاثییر گذار بود.
۲۳ دی ۱۴۰۱خبر دادن سایپا شاهین قوی ترین خودرو ملیه
قیافه روح اونی که پیکان رو ساخت بعد از اینکه این خبرو شنید : 😐
E.l.x
۳۰ دی ۱۴۰۱تو ایران وقتی تازه ایربگ باز پیشه مردم خوشحال میشن😒