در بین پانزده خودرویی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه میکنند، هفت خودروی الکتریکی دیده میشود و بالاتر همه نیز تسلا مدل ۳ قرار گرفته است.
خودروهای الکتریکی در حالت صفرکیلومتر هنوز هم قیمت بیشتری نسبت به نمونههای درونسوز دارند اما در بازار خودروهای کارکرده، مدلهای الکتریکی بهسرعت در حال افت قیمت هستند. در مطالعهای که توسط آیسیکارز (iSeeCars) در رابطه با خودروهای کارکردهای که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه میکنند، از بین پانزده خودرو، هفت خودرو الکتریکی هستند. در صدر این لیست، تسلا مدل ۳ قرار دارد که طی یک سال، ۲۴.۸ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست داده است. این یعنی مدل ۳ بهطور میانگین افت قیمت ۸,۵۵۸ دلاری را تجربه کرده و ارزش آن پس از یک سال استفاده به ۲۵,۹۳۱ دلار رسیده است.
در رتبهٔ دوم هم کیا نیرو EV قرار دارد که ارزش آن پس از یک سال با ۲۱ درصد کاهش به ۲۱,۶۹۲ دلار رسیده است. نیسان لیف با کاهش ارزش ۲۰.۲ درصد، هیوندای کُنا الکتریک با ۱۸.۵ درصد و شورلت بولت با ۱۸.۳ درصد نیز همگی شرایط بدی داشتهاند. بهطور میانگین، کاهش ارزش خودروهای الکتریکی چهار برابر بیشتر از مدلهای درونسوز بوده است. بااینحال، جالب اینکه تسلا مدل S که خودروی الکتریکی بسیار قدیمیتری است، با افت قیمت تنها ۱۳.۴ درصدی، در جایگاه آخر این لیست قرار گرفته و شاسیبلندهای مدل X و مدل Y اصلاً در این لیست حضور ندارند. درمجموع اما خودروهای الکتریکی خیلی سریعتر ارزش خود را از دست میدهند. طبق مطالعهٔ آیسیکارز، درحالیکه میانگین قیمت خودروهای الکتریکی کارکردهٔ یک تا پنجساله در آگوست ۲۰۲۳ به میزان ۱۲.۱ درصد بالاتر از خودروهای درونسوز بوده، این میانگین حالا به ۱۱.۴ درصد پایینتر از خودروهای درونسوز رسیده است.
بااینوجود، الکتریکیها تنها خودروهایی نیستند که ضرر هنگفتی به خریداران خود وارد میکنند زیرا در صدر لیست افت قیمت، مازراتی لوانته هم خود را در بین خودروهای الکتریکی جای داده و با کاهش قیمت ۲۰.۲ درصدی، در جایگاه سوم قرار گرفته است. قیمت این شاسیبلند ایتالیایی پس از یک سال استفاده به ۴۳,۷۱۰ دلار رسیده که کاهش ارزش چشمگیر ۱۱,۰۸۶ دلاری را نشان میدهد. این بیشترین افت قیمت پس از مرسدس AMG GT با ۱۳,۸۴۰ دلار محسوب میشود. این لیست همچنین برای جگوار-لندروور هم خبرهای خوبی به دنبال ندارد زیرا پس از الکتریکیها که آخرین آنها جگوار I-Pace از همین شرکت بریتانیایی است، سه نمایندهٔ دیگر شامل رنجروور اسپرت، اووک و ولار دیده میشوند.
خودروهایی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را دارند
رتبه | خودرو | میانگین قیمت پس از یک سال | میزان کاهش ارزش | درصد کاهش ارزش |
۱ | تسلا مدل ۳ | ۲۵,۹۳۱ | ۸,۵۵۸ | ۲۴.۸ |
۲ | کیا نیرو EV | ۲۱,۶۹۲ | ۵,۷۶۹ | ۲۱.۰ |
۳ | مازراتی لوانته | ۴۳,۷۱۰ | ۱۱,۰۸۶ | ۲۰.۲ |
۴ | نیسان لیف | ۱۶,۲۴۳ | ۴,۱۰۲ | ۲۰.۲ |
۵ | هیوندای کُنا EV | ۲۱,۴۶۶ | ۴,۸۴۳ | ۱۸.۵ |
۶ | شورلت بولت | ۱۷,۸۶۳ | ۳,۹۹۷ | ۱۸.۳ |
۷ | جگوار I-Pace | ۲۶,۴۷۷ | ۵,۱۴۹ | ۱۶.۳ |
۸ | رنجروور اسپرت | ۵۳,۰۷۱ | ۹,۵۲۸ | ۱۵.۲ |
۹ | رنجروور اووک | ۳۰,۵۰۶ | ۵,۳۹۳ | ۱۵.۰ |
۱۰ | رنجروور ولار | ۳۷,۶۴۲ | ۶,۶۵۲ | ۱۵.۰ |
۱۱ | رم ۱۵۰۰ کلاسیک | ۲۶,۴۱۳ | ۴,۶۳۴ | ۱۴.۹ |
۱۲ | مرسدس AMG GT | ۷۹,۸۰۸ | ۱۳,۸۴۰ | ۱۴.۸ |
۱۳ | بامو X7 | ۵۵,۳۳۳ | ۸,۸۹۹ | ۱۳.۹ |
۱۴ | بامو X2 | ۲۴,۸۷۸ | ۳,۸۷۴ | ۱۳.۵ |
۱۵ | تسلا مدل S | ۵۳,۱۴۱ | ۸,۲۵۵ | ۱۳.۴ |
میانگین بازار | ۳۰,۲۸۸ | ۱,۵۰۹ | ۴.۸ |
هراکلیوس
۲۸ شهریور ۱۴۰۳کاهش قیمت خودرو کارکرده فقط تو ایران حال میده ماشین میخره 50میلیون بعد از 5سال که همه جوره ازش کار کشیدی میفروشی 200میلیون
MehdiTurbo
۲۸ شهریور ۱۴۰۳این جریان به جز حالت بازار ماشین به خاطره ارزش پول ایران که هی بی ارزش میشه،بی ارزش شدن پول و عدم واردات و بازار انحصاری دولتی
همان ۲۰۰ میلیون بعد از پنج سال در اصل همان پنجاه میلیون پنج سال پیش در اصل افت قیمت نداشته همان ارزش حفظ کرده ولی در عوضش اگه قرار بود یه ماشین ۶۰ میلیونی بهتر پنج سال پیش بخری بعد پنج سال به جا اون ده میلیون باید صد میلیون بزاری روش
hosen
۲۸ شهریور ۱۴۰۳بیشتر لیست ماشین های الکتریکی بودن
مثل اینکه کلا به درد استفاده سه یا نهایت چهار ساله میخورن
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳مدارشون به مرور زمان دچار استهلاک میشه
موتور همون توان قبلی رو نداره
از قضا تمام خودرو های برقی با مشکل باتری رو به رو هستند
Saeed Boroomand
۲۹ شهریور ۱۴۰۳خیر، دلیل اصلی افت قیمت اولیه بیشتر به خاطر ریبیت هفت هزار و پانصد دلاری دولتی هست که به مالک اول تعلق میگیره که اگه شخصی ماشین دست دوم بخره مقدارش خیلی کمتره. دلیل دوم کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نو هست که طبیعی هست و شرکت ها تلاش دارن ماشین های نسبتا ارزون پارسال رو ارزون تر بفروشن تا بازار بیشتری رو تصاحب کنن و در. کنارش هزینه ی تولید این خودرو ها هم در حال کاهشه.
دیجی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳اووک 2017تو ایران 50میلیارده خارجی ها بیان یاد بگیرن صعود
شهروند ایرانی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ایران اصلا بعضی به افت قیمت اعتقاد ندارند ماشین ۱۰ سال کارکرده چون بی رنگ باید به قیمت صفر حتی بیشتر بفروشن اینجا مردم به هم رحم ندارن فکر میکنن حتما باید یه جنسی که خریدن استفاده کردن سود اون سالها از طرف مقابل بگیرن
arash
۲۸ شهریور ۱۴۰۳یکی دیگر از محسنات و برکات و مزایای شرایط فعلی ایران این است که ما تنها کشور جهانیم که حدود دو سوم یا بیش از نیمی از مردم کشور میلیاردر هستند. فرضا با داشتن یکعدد دنا پلاس توربو شارژ میتوان به دسته میلیاردها پیوست.
S66
۲۸ شهریور ۱۴۰۳جالبه یه عده میگفتند رنجرور ها ارزش خودشون رو بخوبی حفظ میکنند و همیشه تقاضای بالایی دارند
اما اینجا هتریک کردند
Sina_carshow
۲۸ شهریور ۱۴۰۳رنج روور سلطان بلا منازع افت قیمت بعد ۵ سال هستش تو این لیستم جایگاه بهتر از انتظار من داره ولی اینجا رنج روور بعد ۴ سال کار نصف قمیت میتونی بخری علتش استهلاک بسیار بالاش و هزینه های نگه داری کمر شکن در سطح رولز رویس هستش و بیش از چند برابر از بنز و بی ام و گرونتر
maranello550
۲۸ شهریور ۱۴۰۳استاد من متوجه نشدم
بی ام و x7
قیمتش بعد از یک سال میشه 55000 دلار
بعدش افتش 8800 دلاره
یعنی قیمت بی ام و x7 صفر کیلومتر 63000 دلار ؟
یا مازراتی صفرش 54000 دلاره ؟؟؟؟
Saji
۲۸ شهریور ۱۴۰۳مازراتی لوانته با اون موتور خفن و ناب ایتالیایی و اون فیس جذاب قیمتش بعد یکسال استفاده از تیگو ۸ پرومکس پایینتر و در حد النترایییه ک مانیتورم نداره/:انصافا به اون ابهت نمیاد این افت قیمت…یا بیامو x2 ک مطمئنم تو ایران بود مثه x4 و x6 میترکوند قیمتش در حد آریزو۵عهه😂خدایاشکرت