وبسایت تاپ گیر بهترین خودروهای الکتریکی بازار در سال ۲۰۲۳ را انتخاب کرده است. در این لیست مدلهای متنوعی دیده میشود که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
۲۰-فیات 500e
500e خودروی کوچکی است ولی برای کسانی که به فضای زیادی نیاز ندارند میتواند گزینهٔ مناسبی باشد زیرا با هر بار شارژ کامل بهاندازهای توان پیمایش دارد که پاسخگوی ترددهای بزرگراهی باشد. البته کسانی که ترددهایی به خارج از شهر دارند، برای خودروی دوم باید سراغ هوندا e یا مینی الکتریک بروند. رانندگی فیات بهاندازهٔ دو خودروی مذکور هیجانانگیز نیست اما با طراحی شیک و کیفیت بالا، گزینهٔ قابلتوجهی خواهد بود.
۱۹-مرسدس بنز EQS
EQS از تمام مزیتهای خودروهای الکتریکی مثل نرمی، سکوت و پرفورمنس بالا برخوردار است و همهٔ اینها را با همهٔ چیزهایی که مرسدس طی چندین دهه از ساخت بهترین سدانهای لوکس جهان آموخته ترکیب میکند. این خودرویی عالی برای طی کردن مسافتهای طولانی چه پشت فرمان و چه در صندلی عقب است.
۱۸-ولوو XC40 ریشارژ
XC40 از همان ابتدا خودروی موردعلاقهٔ ما بود اما در مورد پیشرانههای آن کمی تردید داشتیم که در نسخهٔ ریشارژ برطرف شد. در این نسخه، ویژگیهای ارزشمند XC40 درونسوز مثل راحتی و طراحی هوشمندانه با افزایش قابلتوجهی در سرعت و بهبود هندلینگ همراه شده است. مثل تسلا مدل ۳، ولوو XC40 هم خودرویی است که نادیده گرفتن آن دشوار خواهد بود.
۱۷-پژو e-2008
پژو در نسل دوم، ۲۰۰۸ را به خودروی جذابی تبدیل کرده است. این ماشین حالا خیلی خاصتر از قبل به نظر میرسد تا جایی که گویی بهطور مستقل و مجزا ساخته شده درحالیکه نسل قبلی کپی بزرگتری از ۲۰۸ بود. ۲۰۰۸ با نمایشگرهای سهبعدی چشمگیر و پیشرانهٔ الکتریکی، احساسی آیندهنگر به راننده میدهد.
۱۶-جگوار I-Pace
I-Pace هرچند خاطرههایی که از پیشرانهها و گیربکسهای منحصربهفرد جگوار داشتیم را از بین میبرد اما در عوض خوبیهای دیگری را به روشی جدید و هیجانانگیز ارائه میکند. این ماشینی راحت، ساکت، جادار و خوشساخت است. البته I-Pace خودرویی برای همه نخواهد بود ولی اقدام جگوار برای ساخت خودرویی که جسورانه بهسوی ناشناختهها قدم برداشته و راه را به آلمانیهای مزاحم نشان داده قابلتحسین است.
۱۵-مینی الکتریک
مینی الکتریکی خودروی برقی کوچک بسیار کاملی است. این ماشین تقریباً هر آنچه که در مینی کوپر S دوست داریم را حفظ کرده درحالیکه شتاب بیشتری دارد و بدون آلایندگی است. این هاچبک بریتانیایی ثابت میکند که در عصر الکتریکی هم برای هاچبکهای داغ آیندهای متصور خواهد بود.
۱۴-فولکسواگن ID.4
ما از ID.3 کمی ناامید شدیم زیرا این خودرو بهعنوان بازتعریف گلف برای عصر جدید مطرح شد اما آنطور که باید یک هاچبک خوشساخت رانندهٔ خود را راضی کند نبود. ID.4 اما به دنیای کراساوورها وارد شده و هیچکس برای لذت رانندگی کراساوور نمیخرد. اینها خودروهای خانوادگی هستند و با این دیدگاه، ID.4 دقیقاً همان چیزی است که باید باشد.
۱۳-بامو i4
در دنیای خودروهای الکتریکی، ما بسیار به تسلا مدل ۳ و پولستار ۲ علاقه داریم اما هنوز هم جای خالی برای جایگزینی با رانندگی لذتبخش احساس میشود. i4 خصوصاً در نسخهٔ محرک عقب، آن جایگزین است. این خودرویی راحت و خوشساخت است و بردی دارد که تقریباً برای تمام سفرهای جادهای کافی خواهد بود. i4 سریع شارژ میشود و رانندگی سریع یا هوای سرد بهاندازهٔ برخی خودروهای الکتریکی به برد آن لطمه نمیزند.
۱۲-کیا EV6
EV6 ثابت میکند که برای آیندهنگری نیازی به طراحیهای عجیبوغریب نیست. EV6 ظاهر متمایزی دارد اما غیرمتعارف به نظر نمیرسد، رانندگی جالبی دارد اما خودروی اسپرت خالص نیست. کراساوور الکتریکی کیا در پویایی رانندگی مسیر بسیار متفاوتی را نسبت به پسرعموی خود، هیوندای آیونیک ۵ دنبال کرده که البته چیزی بدی نیست. EV6 خودرویی جادار، ساکت و کروزری بسیار توانمند است.
۱۱-پولستار ۲
ما پولستار ۲ را دوست داریم چون خودرویی زیبا است و کیفیت ساخت آن مالکین آئودی را دچار اضطراب پس از سانحه میکند. این سدان سوئدی بهگونهای طراحی شده که یکپارچه کار کند نه اینکه شما را با برخی ویژگیها مثل شتاب فوقالعاده شگفتزده کند و در دیگر قسمتها ناامیدی به دنبال داشته باشد.
۱۰-رنو مگان E-Tech
مگان برای کسانی است که خواهان خودرویی معمولی هستند. در این ماشین میتوان کمی از ویژگیهای طراحی عجیب خودروهایی مثل فولکسواگن ID.3، بامو i3 و نیسان لیف که از پیشگامان خودروهای برقی بازار بودند را دید اما نه آنقدر که آزاردهنده باشد. مگان همچنین کابین شیک و خوشساختی هم دارد.
۹-فورد موستانگ Mach-E
هرچند قضاوت در مورد طراحی بیرونی موضوعی سلیقهای است اما زیر پوستهٔ Mach-E خودرویی قرار دارد که اساساً بسیار خوب ساخته شده است. این ماشین خط باریک بین هیجان و تطبیقپذیری خانوادگی را با مهارتی مثل پولستار ۲ یا جگوار I-Pace طی میکند و به زبان ساده، برای یک خودروی الکتریکی رانندگی جذابی دارد.
۸-تسلا مدل Y
مدل Y خودرویی است که نشان میدهد اگر پیشرانه، گیربکس و لولههای باک سوخت حذف شوند، میتوان چقدر کابین را جادارتر کرد. البته قطعاً این ویژگی بهاندازهٔ اتوپایلوت تسلا جذاب نیست اما همین موضوع، مدل Y را به خودرویی عالی برای رانندگیهای روزمره تبدیل کرده حتی پیش از اینکه بخواهیم سراغ شبکهٔ شارژ گسترده، مصرف انرژی پایین و همهٔ چیزهای دیگری برویم که محصولات تسلا را به شهرت رساندهاند.
۷-اشکودا انیاک iV
یکبار دیگر اشکودا خودرویی ساخته که میتواند گزینهٔ بهتری نسبت به فولکسواگن مشابه باشد. در اولین رانندگی ما با انیاک iV، این کراساوور چکی در چند بخش بهتر از ID.4 بود. رانندگی این خودرو بهخوبی پسرعمویش است اما کابین کاربردیتر و قیمت ارزانتری دارد.
۶-بامو iX
درحالیکه بامو به الکتریکی کردن محصولات اصلی خود مثل i4 و iX3 ادامه میداد، میخواست خودروی الکتریکی پرچمداری هم بهعنوان ویترینی برای نمایش نهایت تواناییهای خود در زمینهٔ متریال، آیرودینامیک و سیستمهای کمکراننده بسازد. نتیجهٔ این کار iX بود که خودرویی بزرگ و راحت با تکنولوژیهای فراوان است. این ماشین برای شاسیبلندی فول سایز مصرف انرژی پایین و برد قابلتوجهی دارد و از سرعت شارژ بالایی هم برخوردار است.
۵-هوندا e
این کانسپت اوربان EV است که به پروتوتایپ تبدیل شد و پرتوتایپی است که به یکی از خواستنیترین خودروهای ژاپنی پس از سوزوکی جیمنی تبدیل شد. هوندا e اولین خودروی تمام الکتریکی تولید انبوه هوندا محسوب میشود. برند ژاپنی قصد ندارد با این ماشین تسلا را به چالش بکشد اما هوندا e با پرفورمنس مناسب، تا حدودی هندلینگ دوستداشتنی محصولات هوندا را ارائه میکند.
۴-آئودی E-Tron
آیا E-Tron بهتر از پورشه تایکان است؟ پاسخی قطعی نمیتوان به این سؤال داد زیرا آئودی راحتی بیشتر و کابین جادارتری دارد اما سرعت کمتری را ارائه میکند. بااینحال، تفاوت دو خودرو بسیار اندک است و بنابراین انتخاب از بین E-Tron و تایکان بستگی به این دارد که چه برندی را ترجیح میدهید و به کدام طراحی بیشتر علاقه دارید.
۳-هیوندای آیونیک ۵
اینکه هیوندای آنقدر اعتمادبهنفس دارد تا خودرویی با ظاهر جسورانهای مثل آیونیک ۵ را عرضه کند بهخودیخود قابلتوجه است ولی بااینحال، آیونیک ۵ یکی از کاملترین خودروهای الکتریکی خانوادگی حال حاضر بازار محسوب میشود. اگر هیوندای بتواند همین رویه را در اعضای آتی خانوادهٔ آیونیک هم ادامه دهد، خودروهای سری ID فولکسواگن و حتی سری EQ مرسدس باید بشدت نگران باشند.
۲-تسلا مدل ۳
مدل ۳ سدان سال ۲۰۱۹ تاپ گیر بود که خودروهای بسیار باسابقهتری را مغلوب کرد و هنوز هم با وجود عرضهٔ رقبای الکتریکی جدید به بازار، برتری خود را حفظ کرده است. این خودرو از اواسط سال ۲۰۱۷ به بازار آمده اما حتی با ورود به دوران میانسالی، هنوز هیچ خودرویی در بازار نتوانسته مدل ۳ را در همهٔ زمینهها مغلوب کند. هرچند این تسلا بدون نقص نیست اما یکی از جالبترین و جذابترین خودروهای حال حاضر جهان محسوب میشود.
۱-پورشه تایکان کراس توریسمو
کراس توریسمو کاملترین استیشن سریع حال حاضر جهان محسوب میشود. البته این نه بزرگترین و نه کاربردیترین استیشن بازار است اما از لحاظ وسعت تواناییها، فوقالعاده است. ما این ماشین را بیشتر از آئودی RS6 و تمام نسخههای پانامرا دوست داریم و فقط مرسدس E63 میتواند ما را به سمت بنزین وسوسه کند. تایکان در جادههای پیچدرپیچ خودرویی جذاب و در بزرگراه لذتبخش است. این یک گرند تورر با قلب خودرویی اسپرت است. مهمتر از همه، تایکان همان چیزی است که یک پورشه باید باشد با این تفاوت که با برق کار میکند.
sina
۵ آبان ۱۴۰۲انتخاب من تسلا 3
Enzo Ferrari 2008
۵ آبان ۱۴۰۲خوبه
پیام
۵ آبان ۱۴۰۲الان نمیگید کره به تاپ گیر هم رشوه داده؟ 😂😂😂 به جی دی پاور و تاپ گیر و …
TRD
۵ آبان ۱۴۰۲این همه ادعات میشه اون وقت همش ۲ تا کره ای هستن که اونا هم به قول متن پسر عموئن با هم .
باز اگه نصف لیست کره ای بود یچیزی .
از اون همه الکتریکی که سنگشونو به سینه میزنی خبری نیس . تازه ژاپن که سبد محصولات برقیش خیلی محدوده ، با یدونه نماینده ش رده ۵ گرفت 😂
یکم سطحتو ببر بالا حداقل .
Killer
۵ آبان ۱۴۰۲رده ۳ کیه؟ منتظرم بیای بگی 😂
اگه دقت کنی از هیچ برندی بیشتر از ۲ تا نماینده نیاوردن
جاپون فن که سطحش تو الکتریکی در حد سایپاس که نباید بقیه من جمله کره که تو ۲/۳ سال گذشته ۱۰ تا عنوان خودرو برتر الکتریکی و بیشتر فروش خودرو برقی غیر امریکایی در امریکا رو داره رو مسخره کنه که! باید به فکر چرخ باشین
amir
۵ آبان ۱۴۰۲این همه برقی از اروپایی ها که ده برابر کیفیت و قیمت دارن نمیبینی اونوقت گیر دادی به این ژاپنی کره ای ها ؟؟؟
Kato
۶ آبان ۱۴۰۲فقط هوندا…
کیان
۵ آبان ۱۴۰۲هوندا E و فیات 500 و مینی الکتریک ، خیلی کول و خواستنی هستن
Amirreza.M
۵ آبان ۱۴۰۲به نظرم اینکه eqs هست ولی i7 نیست ،اشتباهه.
در ضمن به نظرم هیوندای آیونیک ۶ شرف داره به تسلا مدل y نبود لوسید ایر هم اذیتم میکنه ولی با بقیه انتخاب ها مشکلی ندارم
phonix
۵ آبان ۱۴۰۲بجای هوندا ای باید لوسید میبود حداقل
OM.01
۵ آبان ۱۴۰۲انتخاب من در حال حاضر
پورشه تایکان
آئودی ETRON
مینی الکتریک
Mohsen63
۵ آبان ۱۴۰۲پولستار۲ ظاهرش قشنگه.آیونیک۵ فنیش عالیه.ولی در کل همشون خوبن کوچیک وبزرگ همه خوب و قابل قبول.دمشون گرم با عکس ماشیناشون وقتی انقدر حال میکنیم دیگه ببین تو واقعیت چقدر عالی و تروتمیزن.
AMANTE
۵ آبان ۱۴۰۲من دو بخش از متنی که برای Fiat 500e بود رو متوجه نشدم. اولی: ( زیرا با هر بار شارژ کامل بهاندازهای توان پیمایش دارد که پاسخگوی ترددهای بزرگراهی باشد. ) و دومی: ( البته کسانی که ترددهای به خارج از شهر دارند، برای خودروی دوم باید سراغ هوندا e یا مینی الکتریک بروند. )
Sohrab
۵ آبان ۱۴۰۲اگه اشکودا انیاک رو از نزدیک ببینید نظرتون در مورد خودرو برقی و طراحیهای متداول امروزه کامل عوض میشه، این خودرو به تمام معنا ترکیبی از جذابیت و زیبایی، اسپرت و خشن بودنه. من به شخصه اگه خودرو برقی بخوام انتخاب کنم انتخاب اول و آخرم این ماشینه. واقعا طراحیش بینظیره و با بهرهگیری از تجربه و دانش فنی فولکسواگن شاهکاری خلق کرده. من id.4 رو هم یکساعتی تست کردم اونم واقعا سواری لذتبخشی داشت و اونجا بود که فهمیدم متاسفانه درونسوزها توان رقابت با برقیها رو ندارن ولی در طراحی از انیاک کم میاره. تسلا مدل ۳ رو هم تست کردم، شتابش عالیه ولی من حاضر نیستم بهش پول بدم وقتی تسلا y و اشکودا و فولکسواگن id.4 در دسترس باشن.
amir
۶ آبان ۱۴۰۲نمیدونم چرا من اسم انیاک رو میشنوم یاده آمونیاک میوفتم
اون هونداعه هم قیافش یجوریه انگار یه جا باد داده لو رفته
𝐀𝐥𝐢
۵ آبان ۱۴۰۲انتخاب من پورشه تایکان و ائودی etron و فیات ۵۰۰e
amir
۵ آبان ۱۴۰۲دقیقا میخواستم تایکان و آئودی رو بگم ….. خیلی قشنگن
پیام
۵ آبان ۱۴۰۲الان دیگه فکر کنم خیلیا متوجه شدن هیوندای و کیاه کجا هستن و چرا اسم تویوتا و … نیست
کیان
۵ آبان ۱۴۰۲همینکه دائم شما کره مربایی ها دارین خودتون و با تویوتا مقایسه میکنید نه تنها نشون دهنده بزرگی تویوتا برای شما هست و اینکه چقدر میدونید بهترین هست ک میخواین ازش بهتر بشین و …
تویوتا نیست ولی تو ازش میترسی !!!
پیام
۵ آبان ۱۴۰۲کیان من هزین بابت میگم تویوتا و لکسوس که یه مقایسهای بکنیم ببینیم این گل سرسبد ژاپنی که قدمتش خیلی بیشتر از هیوندای هست در چه جایگاهی هست. این مقایسه تطبیقی من همیشه ادامه خواهد داشت.دوست دارم ببینم فوق العادهترین و الماسترین برند ژاپنی داره به کجا میره.
amir
۵ آبان ۱۴۰۲از دسته این کامنت های متعصبانه تو و نوید خسته شدم واقعا
کی میخواید بس کنید ؟
بخدا یکم رفتم عقب پدالو قدیمی هاشو خوندم چقدر بچه ها علمی میگفتن
ژاپن فن ها با کل کل کردن زدشون کردن
دقیقا کاری که الان تو داری میکنی!!!!!!
حسین
۵ آبان ۱۴۰۲مقایسه تطبیقی؟
تو هیچ زمینه ای به گرد تویوتا هم نمیرسه قیاس تطبیقیت رو بذار واسه قیاس هیوندا با ماهیندرا.
فروش رو میخوای مقایسه کنی؟ افتخارات موتور اسپرت؟ اختراع ها؟ محبوبیت برند؟ اسپرت و سوپراسپرت و آفرودر هم که خداروشکر کلا فناوری ساختش رو نداره که بخواد قیاس بشه. خداروشکر که الکتریکی ها اومدن و هیوندا تونست موتور لباسشویی بذاره رو ماشیناش تا فنش بتونه جرات کنه اسم هیوندا رو بذاره کنار تویوتا و به قول خودش قیاس تطبیقی کنه :)
بیا یکم قیاس تطبیقیت رو جامع تر کن تا ببینی خودت و هیوندا هیچی نیستین😁
Car love
۵ آبان ۱۴۰۲من اینجا bz4x رو انتخاب میکنم
درسته ۷ تا برند جاپونی رو هم کلا با ارفاق یدونه نماینده داشتن ولی همینم اوکی هست انشالله با کمک باتری کره ای و پلتفرم آمریکایی و کلاس های آموزشی چینی سال بعد بتونن نماینده های بیشتری داشته باشن
رتبه ۳ رو دارین که اینجا نه؟ 😂
amir
۵ آبان ۱۴۰۲جالبه بدونی طبق آمار سایت goodcarbadcarتوی
ytd اینی که داری مسخرش میکنی تو سال 2022 نزدیک به ۱۰ هزار تا بوده
TRD
۵ آبان ۱۴۰۲نظرات مضحک و طنزت که کاملا ثابت شدست و نیاز به توضیح نداره .
طبق معمول هم که متن رو نمیخونی و میای کامنت میزاری .
هوندا اولین الکتریکی تولید انبوهش تو این لیست اومد اونم رده ۵ . تازه اولین محصول الکتریکی شون بود ک بصورت انبوه تولید میشه .
اون روزی که ژاپنیا از هوندا و تویوتا و نیسان تا سوبارو و سوزوکی و بقیه با سبد کامل محصولات برقی بیان ، دوباره به سمت غار ابدی رهسپار میشین .
خوبه اون همه کانسپت و برنامه رو دیدی برای برقیای ژاپن و میدونی در آینده نزدیک همین بهانه برقی هم نخواهی داشت .
Car love
۵ آبان ۱۴۰۲نوکیا هم قرار بود با سبد کامل بیاد🙁
amir
۶ آبان ۱۴۰۲اسم تویوتا نیست میدونی چرا ؟ چون تو بنزینی همه این برندا رو قبضه کرده
یه مدت دنبال هیدروژن و هیبرید رفت دنبال برقی نیومد
بزار برقیشم راه بیوفته اون وقت باید آمار رو دید
قرار نیست همه برند ها نوکیا باشن
جنرال موتورز به اون عظمت یبار ورشکست هم شد اما چون مهم ترین خودروساز آمریکا بود سرپاش کردن تویوتا هم جنرال سامورایی ها(اصلا میگم شمشیر پلاستیگی تو خوشت بیاد) هستش بزرگترین خودروساز ژاپنی هاست
Amirmohammad
۵ آبان ۱۴۰۲طراحی آیونیک و هوندا رو به شدت میپسندم
phonix
۵ آبان ۱۴۰۲هردو الگو برداری از محصولات قدیمین مثل مینی و هر سه تا هم خواستنین واقعا قشنگن
amir
۵ آبان ۱۴۰۲برعکس من از هوندا خوشم نیومد ولی طراحی یونیک ۶ اینجا نیومده رو خوشم اومد
TRD
۵ آبان ۱۴۰۲آیونیک ۶ همونی نیست که از ۳ تا ماشین اسکی رفته ؟
« به گفتهٔ رئیس طراحی هیوندای، آیونیک ۶ از ساب اورساب، فانتوم کُرسیر و استاوت اسکاراب الهام گرفته »
https://www.pedal.ir/vision/most-aerodynamic-cars/
Car love
۵ آبان ۱۴۰۲اسکی فقط اسکی سنچوری از جنسیس که حجت رو تمام کرد 😂😂
“ the quad taillights are reminiscent of Genesis’ newer vehicles.”
Carbuyer
کاشکی جاپون هم طراحی رو فقط اسکی میرفت لامصب باتری و پلت فرم و دانش و همه رو از بقیه گدایی کرد 😂
Saeed13r8pro
۵ آبان ۱۴۰۲Audi👌
JDM_Japan
۵ آبان ۱۴۰۲مینی رو هستم
misha
۵ آبان ۱۴۰۲نمیشه تمام خودروهای خانوادگی و حمل و نقل عمومی و… برقی بشن و فقط خودروهای اسپرت درون سوز باقی بمونن؟ یعنی یچیزی حدود ۱۰ درصد خودروها درون سوز باقی بمونن، ما چه گناهی کردیم که شبیه شما نیستیم یا نمیخایم همون کاری رو بکنیم که همه میکنن
باورکنید که با سوار شدن تسلا نمیتونین کره زمینو نجات بدین
Arshia m3csl
۵ آبان ۱۴۰۲پورشه همه جا سلطانه👑
JaMsHiD
۵ آبان ۱۴۰۲آئودی e-tron بسیار طراحی گیرا و چشمگیری داره !
و اینکه هنوز از دکمه آنالوگ استفاده میکنه آدم رو به وجد میاره
که یعنی آئودی دنبال پرفورمنس و کارایی هست نه دنبال مد روز و تجمل گرایی
amir
۵ آبان ۱۴۰۲مدل اس پلد بهتر نیست؟
Ehsan
۵ آبان ۱۴۰۲گزینه ها هم خوبن ولی بنظرم سال بعد شاسی بلند های برقی کیا هم به راحتی تو این لیست قرار میگیرن
۵ آبان ۱۴۰۲پس تارا الکتریکی کوجاست؟
رومانی>چین>فرانسه
۵ آبان ۱۴۰۲ریویان لوسید حداحافظ
شاپور
۵ آبان ۱۴۰۲برا هر سلیقه ای محصولات الکتریکی خوبی تولید شده باتوجه به رشد فروش برقیها آینده شهرها پاکتر خواهد بود ، تسلا y واسه خانواده بزرگ خیلی کاربردی میتونه باشه
LAMBORGHINI
۵ آبان ۱۴۰۲تایکان بهتر همن 👍
فرشاد
۵ آبان ۱۴۰۲نه میدونی عوضش دظلا صقرتاصد 1\0داره خیلی بهتره پنج هزارم اسب بخارشه پس کلا بهترین برقی هس
ایرودینامیک و طراحی و متریال و اپشن و استفاده بهد از تصادف و پخته تر بودن ماشین و اینام مهم نیس
چرا؟
چون دظلا غیر از صفتاصد هیچکدومو نداره
پورشه ینی اوج مهندسی چه الکتریک چه درون سوز
رامتین
۵ آبان ۱۴۰۲انتخاب من هم تایکانه. کلا پورشه هر چیزی بزنه اوکیه. منتظر این بودم پانامرا کوپه هم تولید بشه که کنسل شد. در واقع یک 911 گرند کوپه. چی میشد دیگه….
محمد
۶ آبان ۱۴۰۲از لحاظ طراحی ولوو و پولستار زیبا هستند
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۲ای کاش گلوبالیست ها و چپ و چپول ها و رسانه ها میذاشتن مردم بفهمن که هنوز که هنوزه پاکترین سوخت دنیا سوخت فسیلی هست
آرش
۲ مرداد ۱۴۰۳به نظرم این ماشین های عالیه ولی اگه لوسید ایر و ریماک نورا و… بود خوب میشد