چشم اندازهفته نامه

همکاری‌های ناموفق خودروسازان، از لوتوس و کیا تا تویوتا و تسلا

درحالی‌که همکاری بین خودروسازان باعث خلق تعدادی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ مثل مک‌لارن F1 و شلبی کبرا شده است، برخی همکاری‌ها هم به دلایل مختلفی موردتوجه قرار نگرفتند. در ادامه قصد داریم با همکاری‌های کمتر شناخته‌شدهٔ خودروسازان و دلایل فراموش شدند آن‌ها آشنا شویم.

همچنین بخوانید: بهترین همکاری‌ها بین خودروسازان، از شلبی کبرا تا مرسدس SLR مکلارن

فیات ۱۲۴ بر اساس مزدا MX-5

مزدا برای توسعهٔ نسل کنونی MX-5 به‌منظور کاهش هزینه‌های توسعه، در سال ۲۰۱۲ با آلفارومئو همکاری‌ای را آغاز کرد. این دو شرکت قصد توسعهٔ پلت‌فرم محرک عقب جدیدی را داشتند تا مزدا از آن برای نسل جدید MX-5 استفاده کنند و آلفارومئو نام اسپایدر را بازگرداند. این همکاری اما در سال ۲۰۱۴ به دلیل مخالفت رئیس وقت فیات-کرایسلر «سرجیو مارکیونه» لغو و پروژه به فیات منتقل شد که به معرفی فیات ۱۲۴ در سال ۲۰۱۶ انجامید. بااین‌حال، ۱۲۴ فقط چهار سال تولید شد و تنها حدود ۴۲ هزار دستگاه فروخت درحالی‌که در همان بازهٔ زمانی MX-5 بیش از ۴۰ هزار دستگاه فقط در آمریکا فروخت. هرچند خیلی‌ها خواهان قدرت بیشتری در میاتا بودند اما ۱۲۴ با وجود برخورداری از موتور توربوشارژ، به دلیل تأخیر توربوی وحشتناک، خودروی کندتری بود و به همین دلیل خریداران همان مزدای اصیل را انتخاب می‌کردند.

تویوتا یاریس iA بر اساس مزدا ۲

مزدا ۲ فروش خوبی در بازارهای خارج از آمریکا داشت و به همین دلیل، تویوتا سراغ مزدا رفت تا این خودرو را با برند جوان‌پسند سایون در آمریکا عرضه کند. بدین ترتیب، نسخه‌های سدان و هاچ‌بک مزدا ۲ با نام سایون iA راهی بازار آمریکا شدند. این کار اما فقط یک سال انجام شد زیرا در سال ۲۰۱۶ تویوتا برند سایون را تعطیل کرد و سپس خودروی کوچک مزدا را با نام تویوتا یاریس iA در آمریکا عرضه کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز نهایتاً عرضهٔ این خودرو به دلیل فروش پایین خاتمه یافت. در سال ۲۰۱۹ تویوتا موفق به فروش تنها ۲۲ هزار دستگاه یاریس iA در آمریکا شد درحالی‌که در همان سال نزدیک به ۳۰۵ هزار دستگاه کرولا فروخت و این نشان داد که آمریکایی‌ها علاقه‌ای به خودروی کوچک‌تر از کرولا ندارند.

کرایسلر کراس‌فایر بر اساس مرسدس بنز SLK

در اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰ که اتحاد دایملر کرایسلر در جریان بود، کرایسلر به یک کوپهٔ اسپرت احساس نیاز کرد و از طریق همکاری با مرسدس، این خودرو در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. کراس‌فایر ظاهر منحصربه‌فرد آمریکایی داشت اما زیر این پوسته یک مرسدس بنز پنهان شده بود. این می‌توانست یک همکاری عالی باشد اما کراس‌فایر بر اساس نسل اول مرسدس SLK ساخته شده بود که عمرش به پایان رسیده و در همان زمان مرسدس نسل دوم SLK را به بازار فرستاد. پیشرانهٔ ضعیف V6 و عرضهٔ نیسان 350Z و مزدا RX-8 به بازار هم دیگر دلایل ناکامی کراس‌فایر بودند. برای بهبود اوضاع، کرایسلر نسخهٔ SRT6 این ماشین را با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 سوپرشارژ و ۳۳۰ اسب بخار قدرت ارائه کرد اما این هم ثمربخش نبود و پس از تنها چهار سال، تولید کراس‌فایر به دلیل فروش پایین خاتمه پیدا کرد.

ساب ۹-2X بر اساس سوبارو ایمپرزا اسپرت‌واگن

در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، جنرال موتورز که ۲۰ درصد از سهام شرکت مادر سوبارو یعنی صنایع سنگین فوجی و همین‌طور برند ساب را در اختیار داشت، برای گسترش سبد محصولات شرکت سوئدی اقدام به معرفی یک استیشن جدید بر اساس نسل دوم سوبارو ایمپرزا اسپرت‌واگن کرد. طراحی این خودرو از جلو تا ستون A شبیه ساب بود درحالی‌که دیگر قسمت‌ها سوبارو بود. ساب ۹-2X تنها دو سال از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ تولید شد زیرا خریداران خودروهای ساب معمولاً اساتید و پزشکان بودند که علاقه‌ای به صدای موتور تخت توربوشارژ سوبارو نداشتند.

آکورا SLX بر اساس ایسوزو تروپر

ایسوزو تروپر خودروی موفقی در سراسر جهان بود و با ۱۲ نام مختلف از هولدن جکارو در استرالیا گرفته تا سانجیو ۳-Nine در چین عرضه می‌شد. آکورا نیز تصمیم گرفت این خودرو با نام SLX به‌عنوان اولین شاسی‌بلند خود در آمریکا عرضه کند. SLX اما در ایالات‌متحده فروش پایینی را تجربه کرد زیرا بازار شاسی‌بلندهای فول سایز آمریکا آن زمان توسط فورد اکسپدیشن و شورلت تاهو بشدت اشباع شده بود. به همین دلیل، آکورا SLX تنها سه سال از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ دوام آورد.

اینفینیتی QX30 بر اساس مرسدس بنز GLA

این خودرو محصول همکاری مشترک اینفینیتی و مرسدس بنز بود که منجر به ساخت هاچ‌بک Q30 هم شد. QX30 بر اساس نسل قبلی مرسدس GLA ساخته شد و از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ آلمانی‌ها استفاده می‌کرد. QX30 باید موفق عمل می‌کرد زیرا بهتر از GLA بود. اینفینیتی سواری خشک GLA را بهبود بخشید، کیفیت ساخت را افزایش داد و طراحی بهتری را ارائه کرد اما متأسفانه نشان مرسدس بسیار جذاب‌تر بود و به همین دلیل GLA خیلی بیشتر از QX30 فروخت.

کیا الن بر اساس لوتوس الن

لوتوس الن خودروی اسپرت دونفرهٔ محبوبی بود که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ یعنی دوران اوج رودسترهای کوچک بریتانیایی به شهرت رسید. پس‌ازاینکه جنرال موتورز لوتوس را خرید، در اواخر دههٔ ۸۰ شرکت آمریکایی سرمایهٔ موردنیاز برای توسعهٔ نسل جدید الن را تأمین کرد اما حالا این خودرو به رودستری دیفرانسیل جلو تبدیل و با واکنش منفی خریداران مواجه شد. به همین دلیل، لوتوس در سال ۱۹۹۵ به تولید الن پایان داد اما پیش از آن، حقوق تولید رودستر دیفرانسیل جلوی خود را به کیا فروخت که علاقه‌مند به ادامهٔ تولید الن در آسیا بود. کیا الن به‌جز چراغ‌های عقب متفاوت و یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی جدید که از مزدا گرفته شده بود، با لوتوس یکسان بود ولی مشکلات ذاتی الن همچنان پابرجا بودند و به همین دلیل، پس از سه سال از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و فروش تنها ۱,۰۵۶ دستگاه، کیا آن را کنار گذاشت.

فولکس‌واگن روتان بر اساس کرایسلر تاون‌ اند کانتری

فولکس‌واگن برای عرضهٔ یک مینی‌ون در بازار آمریکا بدون توسعهٔ پلت‌فرم جدید، با کرایسلر همکاری کرد. ایدهٔ این کار ساده بود. کرایسلر تاون‌ اند کانتری بسیار پرفروش را بگیرید، طراحی جدیدی روی آن بگذارید و با برند فولکس‌واگن عرضه کنید. هرچند این ایدهٔ خوبی به نظر می‌رسید اما خریدارانی که انتظار کیفیت ساخت سنتی فولکس‌واگن را داشتند ناامید شدند. همچنین ۷ هزار دلار قیمت گران‌تر و تجهیزات کمتر نسبت به همتای آمریکایی هم مزید بر علت شد. هرچند روتان با پیشرانه‌های V6 کرایسلر از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ تولید شد اما هیچ‌گاه فروش سالانهٔ آن به ۲۰ هزار دستگاه هم نرسید درحالی‌که کرایسلر تاون ‌اند کانتری هرسال بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه میفروخت.

تویوتا راوفور EV با تکنولوژی تسلا

زمانی که تسلا هنوز یک استارتاپ کوچک بود، تویوتا برای ساخت نسل دوم رافور الکتریکی از آن کمک گرفت. در این همکاری، تسلا قطعات فنی رودستر که چند سال قبل معرفی کرده بود را در اختیار تویوتا قرار داد. در سال ۲۰۱۲ تولید رافور EV به‌طور محدود آغاز و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ مجموعاً ۲,۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد که بیشتر به‌صورت اجاره‌ای فقط در کالیفرنیا عرضه شدند. هزینهٔ اجارهٔ بالا و برد تنها ۱۶۰ کیلومتر باعث شد رافور EV نتواند توفیقی کسب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Killer

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    همکاری هوندا و تویوتا (متوسل شدن)با چانگان و byd هم بنویسین

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. حسین

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/asian/unsatisfied-genesis-owner/
      ((سدان یاشده پس از خروج از نمایندگی همچنان دچار لرزش، صدای تق‌تق و راندمانی غیرطبیعی بوده است))
      ((مایک متوجه می‌شود که جنسیس دوم او بدنه‌ای مخدوش و رنگ‌شده، لاستیک‌های ناهماهنگ و بست شل‌شده موتور دارد.))
      ((او سرانجام تصمیم می‌گیرد تا یک بار برای همیشه با برندهای کره‌ای وداع کند و یک دستگاه لکسوس GX550 می‌خرد.))

      انفجار و دزدیده شدن با usb کم بود حالا صدای تق تق و تحویل خودروی تصادفی هم اضافه شده 😂

      قصه ی مایک نگون بخت و جنسیس😂

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. KAIZEN

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3633 ديدگاه)

        قصه ی مایک نگون بخت و جنسیس😂

        😂😂😂

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. -امیرعلی

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      حداقل میزاشتی قصه مایک از یاد بچه های پدال بره بعد ترول میکردی😅

      موافقم 10
    3. froG-driVer

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      فولکس و اینفینیتی وکرایسلر بد نبودن که چرا شکست خوردن؟🫤

  2. Mohammad

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    این کامنت ربطی به این پست نداره
    ولی میخواستم بگم اگه لطف کنن دوستانی که اطلاعات زیادی در هر زمینه ای از ماشین ها دارن بیشتر کامنت بزارن تا استفاده کنیم ، من به شخصه تک تک کامنت های مفید رو میخونم
    مثل پست قبلی درباره ی موتور های امریکایی ، واقعا بعضی از بچه ها اطلاعات تحسین برانگیزی دارن

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      محمد عزیز امسال تا لحظه سال تحویل بیشتر از مایک و جنسیس و کره مربا و صدای تق تق و لرزش اتاق و مجلات پولکی مولکی می شنوی …

      متاسفانه امسال مایک بد جوری کمر چپوندای رو شکست …

      پدال هم که الحق و الانصاف خوب داره می نوازه …

      احتمالا پدال جان با همین فرمون می ره تا آخر سال …

      دیگه بچه ها تقریبا سشوار فنا رو داره یادشون می ره …

      مگه هر چند وقت یکبار سایبر ترک یه دسته گلی آب بده …

      و گرنه که محمد عزیز امسال تا آخر سال بر طبل شادانه بکوب می شنوی …

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. Kurosh33

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    فقط فوررانر ۱۵۰ کیلومتر؟

  4. johnmarston

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    متاسفانه اینفینیتی Qx30 بدشناسی آورد و قربانی بودن عقل مردم تو چشمشون شد وگرنه ماشین بشدت خوبیه دایی من یکدونه ازش داره و میگه از مرسدس خیلی بهتره

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. M3

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      الحق هم خیلی خوشگله و خوش فرم زیباست منتها سلیقه مردم دیگه زیبا پسند نیست

  5. ar-ma-n

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    نمیدونم چرا فراری به آلفارومئو و فیات به مازراتی بها نمیدن اگه بشه .
    چی میشه اون ورم لامبورگینی قشنگ یک پنج گانه ایتالیایی شکل میگیره .

    ولی تو این محصول جدید فیات همین مدل 124 که چنگی به دل میزنه و قابل قبول نسبت به مدل های دیگش .

    نمیدونم احساس میکنم یا هیچی ندارن برای توصه و ساخت و یا اینک دارن شرکت های مادر اجازه نمیدن ؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2756 ديدگاه)

      فعلا فراری تا حدی با آلفا بوده .
      موتور جولیا کوادریفولیو ( 690T ) دقیقا بور و استروک یکسانی با موتور F154 فراری داره . فقط دو سیلندر کمتر داره

      1. ar-ma-n

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (223 ديدگاه)

        بله دقیقا موافقم و خب اسناد مدارکشم دیدم .
        ولی باز خوبه ی نیم نگاهی داره .

        ولی دلیل اصلی که این برند های بزرگ با سابقه درخشان و بهتر از شرکت مادر مثل آلفا چرا باید این شکلی بود بخاطر چه سیاستی هستش ؟؟

        1. JaMsHiD

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2756 ديدگاه)

          بخاطر اینکه زیر برند استلانتیس هست . که همش دنبال سوده اصلا دنبال کیفیت نیست . تو یوتیوب بررسی آلفا رومئو جولیا دیدم ، یکی زیرش نوشته بود آلفا رومئو از دور و از روی کاتالوگ قدرت و گشتاور قشنگه . اصلا اگه حوصله تعمیرگاه ندارید نخرید !
          یا مونتاژ خیلی ضعیف که همه دارن میگن که کیفیت داخلی آلفا رومئو خیلی افت کرده

          استلانتیس روند کارلوس مدیر عامل قبلی نیسان رو پیش گرفته . سوددهی بیشتر=کیفیت پایین محصولات

        2. ar-ma-n

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (223 ديدگاه)

          دقیقا درست بنظرم فقط آلفا نیست خیلی برند های بزرگ مثل داج، سیتروئن، دی اس، پژو،رم با همین موضوع که

          گفتی درگیر شدن ولی بنظرم استلانتیس تا کی میخواد پیش بره بلخر از یک جا میزنه بیرون مجبوره یکی دو برند حذف کنه .

          الان زوده ولی مطمئنم همچین اتفاقی میافته.

        3. JaMsHiD

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2756 ديدگاه)

          دقیقا مجبور میشه چندتارو حذف کنه .
          از اونجایی که پژو گل سرسبدشه ، صددرصد پژو رو نگه میداره . نگه هم نداره دولت فرانسه نمی‌ذاره یه خودروساز دویست ساله با هزاران نوآوری و افتخارات نابود بشه .
          بنظرم از اونجایی که دوج خیلی دیگه سودآور نیست ، از گزینه های احتمالی استلانتیس برای حذف کردنه

        4. ar-ma-n

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (223 ديدگاه)

          بله امیدوارم برند های ایتالیایی حذف کنی حداقل یکم جون بگیرن و احتمال ورشکستگی هست که خود برند به تنهایی نتونه وارد بازار بین المللی باشه البته معلوم نیست .
          اما گل سر سبد دوج وایپر اگه دوج بتونه دوباره زنده کنه بعید میدونم بخصوص الان که طرفدار بیشتری داره

  6. Taha Ayoobi

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4316 ديدگاه)

    کرایسلر کراس فایر و اینفینیتی QX30 خیلی استایل خفنی دارن.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. عغ

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینفینیتی چه عروسکیه

  8. Roham

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (757 ديدگاه)

    دقت کردید این چینی دوستا چقدر عقده ای و بدبختن
    د آخه کسی اسم جک و جیلی و جو و … این آت و آشغالا رو نیاورده که…
    چرا دوست دارید نخود هر آشی باشید؟!!!
    هر وقت اسم ماده خر آوردن اونوقت شما جفتک بنداز
    چرا دوست دارید محافل خودرویی رو به لجن بکشید؟!!!
    حالا هیییییییی جفتک بندازید
    پدال جان خودتون خوب می دونید که نظرات بعضی کودکان ریشو (کسایی که فقط قد بلند کردن و نه بیشتر) توهین به شعور عامه جامعه ست، لایق محترم شمرده شدن نیستن
    پس اگه نظرات بی ارزش اونها رو منعکس می کنی پس حق دارم اگه حرف حسابم رو منتشر نکنی شاکی بشم. ممنونم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. مهردادکمال

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    اتحاد دایملر و کرایسر فوق العاده بود و باعث شد محصولات کرایسلر واقعا جذاب و خواستنی باشن مثلا استفاده از پلتفرم e کلاس تو کرایسلر 300 منتهی به یه محصول بسیار بی نظیر مخصوصا با موتورهای همی بشه که متاسفانه با این اتحاد جدید مسخره استلانتیس همه اون جذابیت ها مدفون شد. کانسپت ام ای چهار دوازده کرایسلر هم که گل سر سبد اون اتحاد خجسته بود.

  10. BMW

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    فیات ۱۲۴ بر اساس مزدا MX-5 رو هموند داشت تو گرند تور برسی می‌کرد یادش بخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا