جدیدترین شاسیبلند بازار ایران، یک مدل اسپرت برقی از برند فولکس واگن است که توسط ماموت خودرو عرضه میشود. این محصول به نام iD.UNYX در نمایندگیهای اتوخسروانی پیشفروش خواهد شد.
اوایل سال ۱۴۰۳ فولکس واگن iD4 کروز توسط ماموت خودرو وارد ایران شد. نسخهی جدید به نام یونیکس، احتمالا بهار ۱۴۰۴ تحویل مشتریان میشود و البته قیمت پایینتر خواهد داشت.
بیشتر بخوانید
خودروسازی فولکسواگن، ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) مشهور است. امروزه انواع محصولات فولکسواگن با ابعاد مختلف و پیشرانههای متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید میشوند. سود خالص فولکسواگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد میشود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد. شکی نیست که فولکس واگن، یکی از بهترین و بزرگترین خودروسازان دنیا است. محصولات این برند، حتی اگر توسط کارخانههای چینی تولید شوند؛ کیفیت قابل قبول با قیمت منطقی فراهم میکنند. این شرایط، برای خودروهای برقی فولکس واگن نیز وجود دارد.
فولکس واگن تیرماه ۱۴۰۳ از یونیکس رونمایی کرد. سری ID.UX فقط در چین تولید میشوند و یونیکس، اولین نمونه از این گروه خواهد بود. شرکت آنهوی (Anhui) سال ۲۰۱۷ برای ساخت خودروهای برقی فولکس در چین تأسیس شد. در ابتدا فولکس واگن و جک JAC سهم ۵۰ درصدی از آنهوی داشتند اما چندی بعد طرف آلمانی مالکیت ۷۵ درصد را کسب کرد. آیدی یونیکس هم در شرکت فولکس واگن آنهوی چین تولید میشود.
طراحی بیرونی و نمای بدنه فولکس واگن یونیکس
حس اسپرت در یونیکس نسبت به iD4 کروز بیشتر است. حالت کوپه برای بدنه، یونیکس را جذابتر نشان میدهد و ایرادات جزئی مثل ادوات پلاستیکی ارزانقیمت را کمرنگ میکند.
چراغهای مثلثی در طرفین، مهمترین المان در طراحی تهاجمی یونیکس هستند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره است و حتی داخل سپر، حفرههای بزرگ ندارد. حجمدهی بدنه با حالت برجسته و عضلانی، بسیار زیبا به نظر میرسد؛ اما فاصلهی خط کاپوت تا زهوار بین چراغهای جلو، نکتهی منفی است و توی ذوق میزند.
ادوات پلاستیکی، علاوهبر سپرها، در نمای جانبی نیز بسیار پراستفاده هستند. نهتنها رکاب و قاب گلگیر، فریم پنجرهها و آینههای بغل نیز چنین شرایطی دارند. کشیدگی سقف تا انتهای بدنه، طراحی خاص دستگیرهها و برشهای بدنه با خط صاف عمودی، نکات مثبت آیونیکس در نمای جانبی هستند. این خودرو با رینگهای اسپرت ۲۰ و ۲۱ اینچ عرضه میشود که نسبت به رقبا، بزرگتر و باابهتتر است.
در نمای پشت، الگوبرداری از پورشه کاین به وضوح دیده میشود. سپر عقب تقریبا به طور کامل از پلاستیک سیاه ساخته شده و مدلهای سفید یا خاکستری را، ارزانقیمت جلوه میدهد. حجمدهی بدنه، خصوصا برای درپوش صندوق به خوبی انجام شده و همراه برجستگی بالای چراغها، حس اسپرت فوکلس واگن آی دی یونیکس را تقویت میکند.
یونیکس با طول ۴۶۶۳ و عرض ۱۸۶۰ و ارتفاع ۱۶۱۰ و فاصله محوری ۲,۷۶۶ میلیمتر عرضه میشود. این کراساور برقی، ابعاد مشابه فوکلس واگن iD4 کروز و هیوندای سانتافه موجود در ایران دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین فولکس واگن یونیکس
ورود به اتاق یونیکس، جای شکی باقی نمیگذارد که طراحان اروپایی فولکسواگن در تولید این خودرو، سهم اصلی را داشتهاند. فرم صندلیها، زاویهسازی داشبورد، هماهنگی اجزای تودری و استفاده از سبک مینیمال، به خوبی در کابین یونیکس دیده میشود.
دو نمایشگر، تمام چیزی است که راننده علاوهبر فرمان، برای کنترل تجهیزات مختلف خودرو در اختیار دارد. پنل دیجیتال ۵/۳ اینچ، جایگزین کلاستر سنتی است و مانیتور لمسی ۱۵ اینچی، یکی از بزرگترین نمونههای موجود در بازار جهانی محسوب میشود. تمام سطح داشبورد، پلاستیک سخت خاکستری دارد؛ اما در بعضی مدلهای سفارشی، رنگهای روشن مخصوص بخشهای میانی استفاده شده است.
صندلیها با ترکیب چرم و پارچه، بسیار زیبا هستند و راحتی قابل قبول فراهم میکنند. مواد داخل تودریها نیز راضیکننده است. این محصول به خوبی ۴ سرنشین را بلند قد را جای میدهد و مناسب سفرهای بین شهری است. فاصلهی کم سقف تا سر برای افرادی که روی صندلی عقب بنشینند، کمی آزاردهنده خواهد بود و صندوق ۵۴۰ لیتر نیز باتوجه به ابعاد خودرو، چندان بزرگ نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن یونیکس
شاسی بلند برقی فولکس، اساسا دیفرانسیل عقب است. نسخهی تک موتوره، ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت، برای این خودروی ۲۰۰۰ کیلوگرمی اعلام شده است. فولکس واگن آی دی یونیکس در مدلهای مختلف، ۵۵۰ و ۶۵۰ کیلومتر توان پیمایش فراهم میکند.
نسخهی دو موتوره، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل، احتمالا وارد ایران نخواهد شد؛ اما با سیستم چهار چرخ محرک، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت، جذابتر از نمونهی اصلی به نظر میرسد.
مهمترین امکانات فولکس واگن آی دی یونیکس:
- سقف پانورامیک
- استارت بدون کلید
- صندلی برقی راننده
- نمایشگر ۱۵ اینچی مرکزی
- سنسور نور و باران
- دستیار صوتی
- تهویه اتوماتیک دوگانه
- ترمز کمکی با تقویتکننده الکترونیک
- کنترل پایداری
- کمک شروع حرکت در سربالایی
- کروز کنترل تطبیقی
- حفظ خودرو در شیب (اتوهلد)
- ترمز پارک برقی
- چراغهای LED
- پیشگیری تصادف جلو
- دستیار حرکت بین خطوط
- سنسور پارک جلو و عقب
- کیسه هوای جانبی و پردهای
- نور افشانی زیر درهای جلو با طرح لوگوی فولکس واگن
قیمت یونیکس در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
ارزانترین مدل در بازار چین، ۳۴ هزار دلار قیمت دارد و البته ارزان محسوب نمیشود. اگر نرخ دلار را در حالت خوشبینانه ۷۰ هزار تومان فرض کنیم و تحفیفهای مربوط به خودروهای برقی را مد نظر قرار دهیم، فولکس واگن آی دی یونیکس برای مشتری ایرانی، ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
هماکنون برای فولکس واگن iD4 کروز در نمایشگاههای تهران، حدود قیمت ۴ میلیارد تومان وجود دارد. همچنین فولکس واگن تیگوان دست دوم مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۶/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
AZ
۸ دی ۱۴۰۳یه ماشین بدون مشتری دیگه به لیست بلندبالای ماشینای مثلا وارداتی اضافه شد. اینم میره پیش دوستاش تو نمایشگاه خاک بخوره
JJ
۸ دی ۱۴۰۳حتی شبیه چیزی هم نیست که بشه بهش گفت فولکس واگن
SS
۸ دی ۱۴۰۳دقیقا، نمای جلو خیلی شبیه محصولات MG به خصوص MG 4 هست.
علی Shelby
۸ دی ۱۴۰۳نمی دونم چرا فکر کردم بی وای دی یه با اینکه تیتر رو خونده بودم
۸ دی ۱۴۰۳آقای اشتری یه سوال آیا لاماری قطعاتش پیدا میشه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ دی ۱۴۰۳ظاهرا مشکلی نداره
ممد ژانگولر
۸ دی ۱۴۰۳در اینکه ماشین زیبا و خوبیه شکی نیست ولی ۴میلیارد پول خودروی برقی بدی کی دیگه بخوری یا خونه بخری . مگه زندگی فقط ماشین خریدنه . من موندم قیمتا هر روز میره بالا آخرش باید بشینیم فقط نگاه کنیم و حسرت بخوریم و آه بکشیم اینم شد زندگی آخه .
۸ دی ۱۴۰۳برین چهار پنج تا ماشین خوب و معروف بیارین اینا چیه بابا!
برین گلف بیارین خوشگله
برین بی ام و سری ۳ اینا بیارید
برین بنز c کلاس بیارین یا e کلاس
برین هیوندای توسان ۲۰۲۴ تقریبا فول آپشن بیارین
برین تویوتا لندکروز بیارین
برین لکسوس بیارین
برین نیسان بیارید
برین هوندا آکورد تو تیراژ بالا بیارید
بخدا تو تیراژ بالا بیارید یکم سودشو کمتر کنید هم مردم سود میکنن هم شما
اگه اینا رو با تیراژ بالا بیارین شما به پول بیشتری میرسید بخدا و مردم به ماشینای بهتر
برین ماشینای تویوتا مونتاژ هند رو تو ایران مونتاژ کنید با تیراژ بالا که زیر ده هزار دلار قیمتشونه
واسه هر کدوم هم هزار دلار سود بگیرین اگه مردم زیادی بیان از شما خرید کنن شما خیلی بیشتر سود میکنین
مردم هم به یه ماشین خوب برسن
گناه دارن
شما که نمیفهمید حرف آدم باید با زبون خودتون باهاتون صحبت بشه
فریبرز
۸ دی ۱۴۰۳تیگوان الان تو بازار حدود ۴ تومن قیمت داره
محسن
۹ دی ۱۴۰۳چرا هیچ اشاره ای به Cupra نشده؟