چشم انداز

چرا در دوران کوچک‌سازی پیشرانه‌ها، موتورهای V8 هنوز پادشاهی می‌کنند؟

درحالی‌که این روزها کوچک‌سازی و الکتریکی‌سازی موتورها را تجربه می‌کنیم، در ادامه دلیل ماندگاری و محبوبیت پیشرانه‌های V8 را بررسی خواهیم کرد.

در دورانی که خودروسازان برای مطابقت با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه به سمت پیشرانه‌های کوچک‌تر، توربوشارژر و موتورهای الکتریکی حرکت کرده‌اند، پیشرانه‌های V8 همچنان در سینهٔ سوپراسپرت‌ها، سدان‌های اسپرت، ماسل کارها و شاسی‌بلندهای لوکس در حال تپیدن هستند. این موتورها به لطف تولید قدرت بالا، شخصیت جذاب و صدای فوق‌العاده، همچنان در سراسر جهان علاقه‌مندان را مجذوب خود می‌کنند. از غرش رعب‌انگیز فورد موستانگ گرفته تا آوای زیبای رنجروور، موتور V8 تطبیق‌پذیری خود را در طول سال‌ها اثبات کرده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم تاریخچهٔ موتورهای V8 را بررسی کنیم و ببینیم چرا در دنیایی که بشدت روی کاهش مصرف سوخت و الکتریکی‌سازی تمرکز دارد، موتور V8 هنوز هم پادشاه پرفورمنس است.

موتور V8 چطور به نماد پرفورمنس تبدیل شد؟

داستان موتور V8 به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۱۴ کادیلاک اولین پیشرانهٔ V8 تولید انبوه جهان را معرفی کرد. بااین‌وجود، در اواسط قرن بیستم، پیشرانه‌های V8 به نماد پرفورمنس تبدیل شدند. در دوران طلایی ماسل کارها در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، موتور V8 در سینهٔ مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ مثل فورد موستانگ، دوج چارجر، شورلت کامارو و… قرار گرفت. قیمت مناسب ماسل کارهای V8 پرفورمنس را در دسترس مصرف‌کنندگان عادی قرار داد. علاوه بر این، پیشرانه‌های V8 زیر کاپوت خودروهای اسپرت اروپایی و سدان‌های لوکس هم به شهرت و محبوبیت رسیدند و برندهایی مثل مرسدس و فراری پیشرانه‌های V8 قدرتمندی را به بازار فرستادند. بدین ترتیب، تا اواخر قرن بیستم موتور V8 به گزینهٔ اصلی خودروهای اسپرت و لوکس تبدیل شد.

قدرت خالص و گشتاور بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتور V8 توانایی تولید قدرت و گشتاور فراوان است. برخلاف موتورهای کوچک‌تر که برای ارائهٔ چنین قدرت‌هایی به توربوشارژر یا سیستم هیبریدی نیاز دارد، موتور V8 می‌تواند قدرت بالایی را به شکل تنفس طبیعی و با حداقل تأخیر ارائه کند. علاوه بر این، موتورهای V8 به لطف کارکرد نرم، قدرت را به‌آرامی تحویل می‌دهند و به همین دلیل، گزینهٔ ایده‌آلی برای خودروهای لوکس هستند. گشتاور بالا یکی دیگر از مزیت‌های این نوع موتور است. چه هنگام یدک کشیدن تریلر و چه شتاب گیری با یک خودروی اسپرت، گشتاور دور پایین موتور V8 بسیار کاربردی خواهد بود. این تحویل گشتاور پاسخگویی بی‌نظیری را فراهم می‌کند یعنی چیزی که موتورهای توربوشارژ کوچک‌تر معمولاً در تلاش برای تقلید آن هستند.

سمفونی هشت سیلندر

یکی دیگر از جذابیت‌های بزرگ موتور V8 صدای آن است. برای علاقه‌مندان به خودرو، غرش یک موتور V8 بهترین سمفونی دنیا محسوب می‌شود. از غرش عمیق یک ماسل کار آمریکایی در حالت درجا گرفته تا فریاد یک سوپرکار ایتالیایی در ردلاین، صدای بی‌نظیر V8 توسط هیچ موتور دیگری قابل‌ارائه نیست. در دنیایی که خودروهای الکتریکی کاملاً ساکت هستند و موتورهای توربو اغلب صدایی خفه دارند، غرش خالص V8 یادآور لذت ناب موتور درون‌سوز است.

تطبیق‌پذیری بالا، از ماسل کار تا شاسی‌بلند لوکس

تطبیق‌پذیری بالای موتور V8 دلیل دیگری است که باعث شده این نوع پیشرانه در دوران امروزی همچنان بسیار پرکاربرد باشد. برخلاف برخی پیشرانه‌ها مثل سه سیلندر یا V12 که فقط مختص خودروهای خاصی هستند، موتورهای V8 در انواع خودروها از ماسل کارها و سوپراسپرت‌ها گرفته تا سدان‌ها و شاسی‌بلندهای لوکس مورداستفاده قرار می‌گیرند. در خودروهای پرفورمنسی مثل کوروت و موستانگ، موتور V8 سرعت و شتاب موردنیاز را فراهم می‌کند، در سدان‌ها و شاسی‌بلندهای لوکس مثل مرسدس S کلاس و رنجروور به خاطر کارکرد و تحویل قدرت نرم مورداستفاده قرار می‌گیرند و به لطف گشتاور و دوام بالا، گزینهٔ ایده‌آلی برای یدک کشی و حمل بار در پیکاپ‌هایی مثل فورد F150 و شورلت سیلورادو هستند.

دوام قابلیت اطمینان بالا

موتور V8 علاوه بر پرفورمنس، به دوام و قابلیت اطمینان بالا هم شهرت دارد. ذات متعادل این پیشرانه استرس مکانیکی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود موتور بتواند سال‌ها استفاده‌های سخت را تحمل کند درحالی‌که پیشرانه‌های کوچک توربو می‌توانند خیلی زود با مشکلات مختلف مواجه شوند. خودروسازانی مثل تویوتا و جنرال موتورز در خودروهایی که به قابلیت اطمینان افسانه‌ای شهرت دارند از موتورهای V8 ساده استفاده کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، تویوتا لندکروزر به دلیل موتور V8 قابل‌اطمینان خود به یکی از افسانه‌های آفرود تبدیل شده درحالی‌که موتور V8 بلوک کوچک جنرال موتورز برای چندین دهه گزینهٔ اصلی نیرو بخشیدن به پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای مختلف بوده و به دلیل قابلیت اطمینان بالا، شهرتی دست‌نیافتنی کسب کرده است.

شورش علیه کوچک‌سازی

ازآنجایی‌که خودروسازان با فشاری زیادی برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت مواجه هستند، بسیاری از شرکت‌ها به موتورهای کوچک و هیبریدی روی آورده‌اند. این روزها موتورهای چهار و شش سیلندر توربو بسیار متداول شده‌اند و روی کاغذ قدرتی مشابه نمونه‌های V8 دارند ولی بااین‌حال، برای بسیاری از علاقه‌مندان، این پیشرانه‌ها فاقد جذابیت و شخیصت هشت سیلندرها هستند. به همین دلیل، از نسل جدید مرسدس C63 با موتور چهار سیلندر توربو اصلاً استقبال نشد و از سوی دیگر، تقاضا برای خودروهای V8 همچنان بالا است و سازندگان با ادامهٔ توسعهٔ موتورهای V8 جدید به این تقاضا پاسخ داده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و همچنان به‌طور گسترده‌ای از موتور ۴.۴ لیتری V8 خود استفاده می‌کند و جنرال موتورز با سرمایه‌گذاری بزرگی در حال توسعهٔ نسل بعدی موتورهای V8 بلوک کوچک است.

ادامهٔ حیات V8 با تکنولوژی‌های جدید

تکنولوژی‌های مدرن نقش مهمی در زنده نگه داشتن موتورهای V8 داشته‌اند. خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی این موتورها از تکنولوژی‌هایی مثل تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و غیرفعال‌سازی سیلندرها استفاده کرده‌اند. یکی از مصادیق این موتور، موتور کایوت فورد موستانگ GT است که از متریال سبک‌وزن و مهندسی پیشرفته برای ارائهٔ قدرت بالا در کنار مصرف سوخت پایین استفاده می‌کند. هیبریداسیون هم یکی دیگر از راه‌ها برای ادامهٔ حیات موتورهای V8 است. به‌عنوان‌مثال، در فراری SF90 یک پیشرانهٔ V8 در کنار سه موتور الکتریکی قرار گرفته است تا در عین کاهش آلایندگی، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. برای عشق ماشین‌ها، V8 فقط یک موتور نیست. این میراثی است که نمی‌توان از آن گذشت و در دنیای کوچک‌سازی موتورها، V8 همچنان پادشاه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. خسته

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    عالیییی . متاسفانه ما از شنیدین صدای غرش v8 و v12 محروم بودیم. 💔

    موافقم 40
    مخالفم 3
    1. فرشید

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      “غرش یک موتور V8 بهترین سمفونی دنیا محسوب می‌شود. از غرش عمیق یک ماسل کار آمریکایی در حالت درجا گرفته تا فریاد یک سوپرکار ایتالیایی در ردلاین، صدای بی‌نظیر V8 توسط هیچ موتور دیگری قابل‌ارائه نیست”
      این جملات فقط یک سری حرفای رومانتیک و تینیجریه. هیچ لذتی در صدای ماشین نیست. کابین ماشین باید ساکت و آرامش دهنده باشه. صدای موتور بعد از مدتی سردرد میاره و فقط اولش جالبه. توی دنیای شهرنشینی امروز با این حجم از ترافیک و شلوغی یک موتور چهار سیلندر بادوام کافیه بیشتر از اون واقعن بکار نمیاد. چیزی که رسانه ها نادیده میگیرن تغیرات آب و هوایی، ضرورت حفظ محیط زیست و صرفه جویی توی مصرف سوخته. با بنزین لیتری 60 هزار تومن (جز در ایران) قطره قطره بنزین با ارزشه و یک موتور هشت سیلندر مثه نهنگ بنزین میخوره به همین خاطر پرفروش ترین ماشین جهان کرولاست نه دوج شارژر دیمن

      موافقم 9
      مخالفم 51
      1. Amir Machine

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1290 ديدگاه)

        نکته اول
        اگه هیچ لذتی در صدای ماشین نیست و اینا حرفای تینیجری بود، C63 جدید با موتور 4 سیلندر رو دست مرسدس باد نمیکرد

        نکته دوم
        موتور 8 سیلندری که مثل نهنگ بنزین میخوره مال 30 سال پیش بود، الان یه V8 مدرن صدی 12 تا 14 لیتر بیشتر نمیسوزونه

        نکته سوم
        مقایسه فروش کرولا و چارجر کاملاً خنده‌داره و بازار هنوز هم در شرایط یکسان، موتور V8 رو به 6 سیلندر و 4 سیلندر توربو ترجیح میده و بخاطر همینه که هنوز مجموع فروش وانت‌های جنرال موتورز با موتور V8 از وانت‌های V6 اکوبوست فورد بیشتره

        موافقم 28
        مخالفم 2
      2. javad-bmw

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (227 ديدگاه)

        کاربر فرشید این کامنت رو نباید داخل سایت پدال میزاشتی باید میبردی برای یه سِری آدمِ غیر ماشین باز که تو این دنیای شهرنشینی دنبال یه ماشین کم مصرف هستن.
        اینجا کسی برای حرفات تَره هم خورد نمیکنه.
        اینجا همه ماشین بازن🤟🤟
        موفق باشی.

        موافقم 5
        مخالفم 1
      3. عرفان

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        شما پول داشتی برو همون جارو برقی تسلات رو سوار شو یا از اون سشوار چینی ها فقط کاری به ما نداشته باش

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. (Ali(chevynova

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7418 ديدگاه)

    ((سال ۱۹۱۴ کادیلاک اولین پیشرانهٔ V8 تولید انبوه جهان را معرفی کرد ولی بااین‌وجود، در اواسط قرن بیستم بود که پیشرانهٔ V8 به نماد پرفورمنس تبدیل شد))

    سال ۱۹۱۴ کادیلاک ۱۲ سالش بود، اصالت تا کجا؟
    اولین ۸ سیلندر جهان رو تولید انبوه کرد
    البته این فقط نبود
    در ۱۹۳۰ کادیلاک موتورهای ۱۲ و ۱۶ سیلندر هم به تولید انبوه رسوند و ثابت کرد پادشاه لیموزین سازی و لوکس سازیه
    در مورد موتورهای ۸ سیلندر هم که آمریکا ید طولانی داره
    برای مثال موتور ۴۱۳ موپار که سال ۱۹۶۳ با قدرت ۴۲۰ اسب معرفی شد در نمونه max wedge

    موتور ۴۰۹ شورولت در سال ۱۹۶۱ قدرتش ۴۱۰ اسب بود و احتراقش در سیلندر بود نه در سرسیلندر

    موتور ۴۲۷ cammer فورد در سال ۱۹۶۴ با قدرت ۶۵۷ اسب و ۲ عدد کاربرات ۴ دهنه مخصوص نسکار ساخته شد

    موتور ۴۲۶ موپار با ۲ میلسوپاپ در سال ۱۹۶۴ با ۷۵۰ اسب مخصوص نسکار تولید شد

    موتور ۴۲۱ سوپر دیوتی پونتیاک در سال ۱۹۶۲ با ۴۱۰ اسب تولید شد با ۲ کاربرات ۴ دهنه کارتر

    موتور ۴۵۵ بیوک در سال ۱۹۷۰ با قدرت ۳۶۰ اسب و گشتاور ۶۹۰نیوتن در سال ۷۰ ، لقب پرگشتاور ترین موتور امریکا در ۱۹۷۰ رو ملقب شد
    و…..

    موافقم 27
    مخالفم 19
    1. احسان سعیدی

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (52 ديدگاه)

      کادیلاک واقعاً بی نظیره و با سرمایه گذاری دقیق و هوشمندانه در حال بازیابی شکوه پیشین خودش هست.
      کافیه نگاهی به موتورهای سری وی کادیلاک بیندازید تا کیفیت و تکنولوژی موتور را درک کنید
      موتورهای هشت سیلندر سوپرشارژ با قدرتی فراتر از ۶۵۰ اسب بخار
      البته در مدل های برقی هم پیشرفت چشم گیری داشته

      موافقم 11
      مخالفم 2
  3. nima.jdm

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (369 ديدگاه)

    پیشرانه های وی ۸ فقط مصرف سوختشون بالاس که نمیشه ازش ایراد گرفت به هر حال هرچی موتور بزرگتر باشه مصرف سوخت بالاتره

    موافقم 24
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (7418 ديدگاه)

      موتور ۸ مصرف متناسب با حجم و قدرت و گشتاورش هست ولی مشکل اونکه خیلی ها مصرف ۸ رو با ۴ و ۶ مقایسه میکنن و عوامل دیگه رو در نظر نمیگیرن

      موافقم 22
      مخالفم 8
  4. Nismo

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1578 ديدگاه)

    بهترین موتورهای جهان 8 سیلندرهای آمریکایی هستن

    موافقم 14
    مخالفم 10
  5. احسان سعیدی

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    نه تنها موتورهای ۸ سیلندر بلکه موتورهای ۱۲ سیلندر هم هیچگاه از بین نخواهند رفت با تکنولوژی جدید می توان موتورهای درونسوز بسیار پاک تولید کرد
    فراری در حال ساخت یک موتور ۱۲ سیلندر بسیار پرقدرت با استاندارد آلایندگی یورو ۷ است

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. همایون

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    خب بنزین چهل پنجاه هزارتومنی سوپر با کیفیت خوب هم وارد شد جالب اینه خیلی از خودروهای توربو واسه اقشار متوسط جامعه هستش از دنا بگیر تا آریزو ایکس ۲۲ و ۳۳ اینا چجوری یه باک بزنن یک میلیون و پانصد

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. نیکان-همه ماشین ها رو دوست دارم

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    موتور فقط V12 و V8و V6.ولی بعضی از ۴ سیلندر های توربو که بیشتر از ۲ لیتر هستن هم خوبن

  8. امیرمسعود

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خودروهای سوئدی پیشرانه ۸سیلندر دارند؟

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا