به دلیل محبوبیت شاسیبلندها، ابعاد خودروهای امروزی از همیشه بزرگتر شده است. در اینجا به روند رشد اندازهٔ خودروها طی ۲۰ سال گذشته نگاهی خواهیم داشت.
فدراسیون حملونقل و محیطزیست اروپا اوایل سال جاری مطالعهای را منتشر کرد که نشان میداد خودروهای شاسیبلند برای جادهها و پارکینگهای اروپا بسیار بزرگ شدهاند. همچنین ازآنجاییکه آلودگی بیشتر شاسیبلندها هم به یک نگرانی تبدیل شده، فعالان محیطزیستی اصرار دارند که محدودیتهایی برای دارندگان خودروهای بزرگ اعمال شود. در همین رابطه، چندی پیش یک همهپرسی در پاریس انجام شد و نشان داد که اکثر مردم این شهر با اعمال محدودیتهای موردبحث موافق هستند. پاریسیها در این همهپرسی به افزایش سه برابری هزینهٔ پارکینگ به ساعتی ۱۸ یورو در مرکز شهر برای دارندگان خودروهای بزرگ رأی مثبت دادهاند.
این تصمیم اما فقط شامل شاسیبلندها نمیشود و دارندگان خودروهای معمولی با وزن بیش از ۱۶۰۰ کیلوگرم و خودروهای الکتریکی با وزن بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم هم باید هزینهٔ پارکینگ بیشتری پرداخت کنند. البته از جمعیت ۱.۳ میلیون نفری پاریس تنها حدود ۷۸ هزار نفر در این همهپرسی شرکت کردهاند اما با وجود مشارکت اندک انتظار میرود این تصمیم از سپتامبر ۲۰۲۴ اجرایی شود. این تصمیم که ممکن است در دیگر پایتختها هم موردتوجه قرار گیرد، نشان از مشکلاتی دارد که محبوبیت شاسیبلندها میتواند ایجاد کند. این خودروها یک دهه است که به پیشتاز بازار تبدیل شدهاند و غیر از وزن سنگینتر، باید بهاندازهٔ بزرگتر آنها هم توجه داشت خصوصاً وقتی حرف از تردد در جادههای باریک یا پیدا کردن جا پارک در مرکز شهر باشد.
هرچند مصوبهٔ پاریس فقط به وزن خودروها توجه دارد ولی این موضوع ما را بر آن داشت تا نگاه دقیقتری بهاندازهٔ خودروهای امروزی داشته باشیم.
امریکا
آمریکاییها به ابعاد بزرگ علاقه دارند، غذا، خیابان و البته خودرو. ایالاتمتحده بهشت پیکاپها و شاسیبلندهای بزرگ است و ازآنجاییکه بزرگراهها و پارکینگهای این کشور معمولاً بزرگ هستند، رانندگی با خودروهای کوچک در آمریکا عجیب به نظر میرسد. طبق بررسیها، در سال ۲۰۰۳ میانگین طول خودروهای سواری در آمریکا ۴,۹۹۱ میلیمتر و میانگین عرض ۱,۸۶۴ میلیمتر بوده است. همانطور که انتظار میرود، اندازهٔ خودروها از آن زمان رشد داشته اما شاید کسی به مقدار این رشد توجهی نکرده باشد. در سال ۲۰۱۳ میانگین طول خودروها در آمریکا به ۵,۱۵۸ میلیمتر و میانگین عرض به ۱,۹۲۷ میلیمتر رسید. این دورهای بود که پیکاپها و شاسیبلندها واقعاً بر بازار آمریکا سلطه پیدا کردند اما طی ۱۰ سال بعد رشد اندازهٔ خودروها همچنان ادامه پیدا کرد و باعث شد در سال ۲۰۲۳ خودروها از همیشه بزرگتر شوند.
سال گذشته، میانگین طول خودروهای سواری بازار آمریکا به ۵,۲۴۳ میلیمتر و میانگین عرض به ۱,۹۵۸ میلیمتر رسیده است. این اعداد تنها چند سانتیمتر از طول و عرض مرسدس S کلاس کنونی کمتر هستند. رشد اندازهٔ خودروها اما به خاطر افزایش جمعیت خانوادهها نیست زیرا نرخ رشد جمعیت آمریکا از ۰.۹۶ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، رشد اندازهٔ خودروها بیشتر به خاطر افزایش راحتی و استانداردهای ایمنی است.
اروپا
برخلاف آمریکاییها که همیشه به خودروهای بزرگ علاقه داشتهاند، اروپاییها از دیرباز بیشتر سراغ خودروهای کوچک میرفتهاند. ازآنجاییکه شهرهای اروپا مدتها پیش از ورود خودرو ساخته شدند، یافتن جا پارک در این قاره کاری چالشبرانگیز است. علاوه بر این، اروپا نسبت به ایالاتمتحده خودکفایی انرژی کمتری دارد که رانندگان را مجبور به خرید خودروهای کممصرفتر میکند. بااینحال، محبوبیت شاسیبلندهای بزرگتر حتی در اروپا هم قابل کتمان نیست. در سال ۲۰۰۳ یعنی چند سال پیش از ورود شاسیبلندهای معمولی به بازار قارهٔ سبز، متوسط طول خودروها تنها ۴,۳۱۳ میلیمتر و میانگین عرض ۱,۷۳۷ میلیمتر بود. این اعداد با ابعاد فولکسواگن گلف امروزی قابلمقایسه هستند. در سال ۲۰۱۳ اما میانگین طول و عرض به ترتیب به ۴,۴۱۸ و ۱,۷۹۶ میلیمتر رسید و سال گذشته هم خودروهای بازار اروپا با میانگین طول ۴,۵۳۶ میلیمتر و عرض ۱,۸۴۴ میلیمتر از همیشه بزرگتر شدند.
بهطورکلی، روند رشد اندازهٔ خودروها پاسخی برای ارائه راحتی و رفاه بیشتر است یعنی چیزهایی که خریداران از خودروهای امروزی میخواهند. چالشهای این رویه یافتن فضا در خیابانها و پارکینگها است اما آیا افزایش هزینهها و مالیات این روند را متوقف خواهد کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.
ARIAN
۲۳ بهمن ۱۴۰۲اونبار داشتم توی بک فیلمی نگاه میکردم و واقعا ادن موقع متوجه بزرگی بیش از حد همه چیز توی آمریکا شدم از جمله خودروهای بسیار بزرگ و خیابون های هشت بانده و حتی شکم مردمش که فک کنم نود درصدشون اضافه وزن دارن 😂
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تجربه من از خودروهای مختلف اینه که در هر کلاسی کوچکتر باشه جذابتر و حال بیشتری داره!!!
یه زمانی حالم از خودروهای کوچک و بخصوص هاچبک بِهَم میخورد یعنی در حدی که اونایی که ۲۰۶ میخریدن رو درک نمیکردم تا زمانی که حدود دو سال پیش یه هاچبک برای مصارف شهری گرفتم و در مدت کوتاهی اینقدر عاشق هاچبک شدم که حتی در برخی موارد تک تنها به دل جاده هم میزنم و این شهر اون شهر هم میرم میام و احساس خوبی میده !
شاید این از عوارض پیری در من باشه ، ولی اگر روزی دوباره ایران ، ایران شد و شرایط جور میشد حتماً یا گلف میخریدم یا آلفا جولیتا ، البته که برای من خدمات و نموندن در نمایندگی از هر اتفاقی مهمتره و فعلاً با این وضع اقتصاد و خدمات چنین چیزی را تا سالها در ایران بعید میبینم و به این نتیجه در آخر میرسم که یا فقط در مهاجرت عملی میشه یا در اون دنیا یا یه ارث کتوکلف که هیچ کدومش اتفاق نخواهد افتاد و بَسَنده میکنیم به همین ساموراییهایی که برامون یاریار میخونه ، پس درود بر ژاپن و محصولاتش ( زود باشید ، حمله کنید) !
شهری همچون تهران که دیگه بخوای نخوای مجبوری هاچبک سوار باشی نهایت موتورسوار و اگر نه پدر آدم میاد جلو چشم هنگام رانندگی با خودروی بزرگ در این ترافیک و کوچههای تنگ به سبب پارک کردن دیگر خودروها و اگر توجه کنید در تهران کمتر خودرویی دیده میشه که مالیده نشده باشه و اَمری کاملاً عادی شده و البته رومُخی 😐!
ولی واقعاً فکرشو بکنید اگر حق انتخاب داشتیم مثل شهروند امارات قطر آمریکا ، چیزی را میخریدیم که دوست داشتیم نه مجبور و من مطمئنم انتخابم بنز S بود و سپس پاترول سافاری یا لکسوس LX یا شایدم mvm x33 افسانهای بیهمتا از نوع مدیران خودرو🤔!
محمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲حاجی تو زندگی واقعی هم یعنی اینقدر سمی هستی یا اینجا داری هرچی که میخواستی تو زندگی واقعی بشی و نشدی رو گلشعر مینویسی مگه میشه یه آدم اینقدر …. باشه ( جای خالی رو به دوستان واگذار میکنم)
رضا THP
۲۳ بهمن ۱۴۰۲یه چیزایی یادم هست گفته بودی کوییک خریدی ، حالا اگه منظورت از این هاچبک کوییک باشه باید بهت بگم مشتی با کوییک عشق میکنی بعد به کرهای و چینی ها میگی لگن !؟ چجوری ؟!؟
امین
۲۴ بهمن ۱۴۰۲یه دنیای تخیلی در بین کامنتهای پدال.
جالبه که کامنتهای مخالف پدال حذف میکنه حتی بعد تایید
Muty
۲۵ بهمن ۱۴۰۲در آخر میرسم که یا فقط در مهاجرت عملی میشه یا در اون دنیا یا یه ارث کتوکلف که هیچ کدومش اتفاق نخواهد افتاد و بَسَنده میکنیم به همین ساموراییهایی که برامون یاریار میخونه ، پس درود بر ژاپن و محصولاتش ( زود باشید ، حمله کنید) !
چرا هیچ کدومش عزیز جان ؟!!!
اون دنیا دری که برای همه بازه و فقر و عنی هم نمیشناسه!!!
گلف و s کلاس و آلفا برات حرامه :-)
نهایت یه یاریس هاچبک کیلومتر وسط داشبورد یا میتسوبشی میراژ با ارفاق مناسبه برات
Kktoos
۲۳ بهمن ۱۴۰۲امریکا امریکا مارا بپذیر امریکا
۲۳ بهمن ۱۴۰۲فکر میکنید ابعاد چرا بزرگتر شده ؟ بخواطر پر جمعیت شدن خانواده ها
خانواده ها میرن سراغ شاستی بلند های ۷ نفره یا مینی ون ها
البته به جز ایران که پدر خانواده مجبوره ۷ تا بچه رو درون خودروی ایرانیش جا بده و از جنوب بره شمال و از شمال بیاد شرقو از شرق بره غربو از غرب بیاد جنوب
😐💔
نویدی
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بخواطر❌…بخاطر✔️
شاستی بلند❌…شاسی بلند✔️
.
.
دلبندم
۲۳ بهمن ۱۴۰۲مشکل کیبورده خودش کلماتو عوض میکنه👌
مجتبی .
۲۳ بهمن ۱۴۰۲دیگه خانواده ایرانی ۷ تا بچه نداره حتی بعضیا نوه هاشونم اینقدر نیست.
۲۳ بهمن ۱۴۰۲متأسفانه همینه
Anti Tesla
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تو ایران ازدواج آرزو شده
مردیم از خوشی
۲۳ بهمن ۱۴۰۲اینجا طرف مجبور دوتا بچه و زنش را بزور روی موتور جا بده
وقتی این صحنه را می بینم به شکل ناخودآگاه هفت جد و آباد تمام مسولین این را یاد میکنم و مورد عنایت قرار میدم
۲۳ بهمن ۱۴۰۲هعی من تمام ریششونو همه چیزشونو یاد میکنم
محمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲من این صحنه ای که شما گفتی رو میبینم علاوه بر یاد کردن آبا و اجداد مسئولین و آبا و اجداد اون شخص هم یاد میکنم که چرا وقتی درآمد مناسبی نداری بچه میاری ؟ تازه درآمد خوب ابتدایی ترین پیش نیاز بچه دار شدنه ، عقل ، شعور ، مسئولیت پذیری …… متاسفانه خیلی از کسایی که این چیزایی که گفتم رو داره بزرگی این مسئولیت رو درک میکنه یا بچه دار نمیشه یا تو سن بالا نهایت یک یچه میاره اما اون کسی هیچ کدوم از این هارو نداره با تفکر هرکس دندان دهد نان دهد یا به امید اینکه بچش به جایی برسه از فلاکت درش بیاره تو تعداد بالا بچه میاره ، خواستم استان ها و شهر های پیشرو تو این موارد هم مثال بزنم دیدم هرچی بگم یکی از اون استان ها میاد تعصبش باد میکنه و بحث و جدل بی منطق راه میندازه
۲۳ بهمن ۱۴۰۲😔😭👌
مجتبی .
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بله وقتی میخونیم که حتی هیتلر هم درآستانه جنگ جهانی درنود سال پیش پیگیر ساخت خودرویی به قیمت موتور سیکلت بوده تاهمه اقشار بتونن صاحب ماشین بشن اماتواین کشور پرازثروت یک خودرو اقتصادی شده رویای پیروجوون به کارآمدی آقایون پی میبری.
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بعد خودشون میگن هیتلر دیکتاتور بود خودشون خیلی بدترن 💔
مجتبی .
۲۳ بهمن ۱۴۰۲برای بین شهری کراس اورهای فول سایز وsuv ها خوبن اما واقعا داخل شهرها وخیابونای کوچیک علاوه برآلودگی بیشتر واذیت شدن خودشون برای دیگران هم واقعا مزاحمت درست میکنن. خوبه پولدارای ماهم فرهنگشو داشته باشن وبرا استفاده روزمره ماشین کوچکتر استفاده کنن البته حساب اونیکه باکلی وام وقرض یه چینی گنده خریده جداست.
امیر علی
۲۳ بهمن ۱۴۰۲آره سری ۵ امروزی بزرگتر از سری ۷ قدیم شده اما جای خالی خودروهای کوچک رو هم خودروهای جدیدی مثل سری ۱ پر کردن.
در حقیقت زائقه مردم به سمت مصرف گرایی و تجمل رفته، که نتیجه تفکر مادی گرایی هست.
با مالیات و جریمه هم که فکرها رشد نمیکه، راه حلش آموزش تفکر صحیح، معنویت گرایی و هدف ندونستن مادیات در زندگی هست.
محمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲چقدر من از اروپا و اروپاییا سر این اخلاقای مسخره شون بدم میاد!
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۲گفته بودم یه بنده خدایی اینقدر گوهرافشانی کرده که هر خبری میاد یکی از تحلیل هاش میره رو هوا. این هم نمونه دیگرش. بنده خدا گفته بود بازار به سمت خودروهای کوچیک داره حرکت می کنه و خودروهای کوچیک دارن محبوب تر و پر فروش تر میشن، حالا این خبر میاد.
Gabriel
۲۳ بهمن ۱۴۰۲مد همینه بی رحمه تابع مد باشی باختی.دهه 60 کشتی امریکایی دهه 90 شد فلفل نبین چه ریزه ی ژاپونی دوباره دنیا داره برمیگرده به سمت غولتشن سواری شک نداشته باشید مجددا پونزده سال دیگه سدان و هاچبک مد میشه
JaMsHiD
۲۴ بهمن ۱۴۰۲برای همینه که بیشتر کانسپت ها طراحی با خطوط تیز دارن . مثل ب ام و سری سه سال ۲۰۲۶ ! که بنظرم از نسل اولش خطوط تیز تری داره یا پرادو جدید !
خودم خیلی از خطوط تیز خوشم میاد . از نئو کلاس ب ام و هم برای مثال استفاده کردم وگرنه واقعا زشت ترین ب ام و ایی هست که در طول عمرم دیدم
18:45
۲۳ بهمن ۱۴۰۲خب معلومه، ماشین هر چی تپل تر، عزیز تر و جذابتر!
به امید روزی که ماشینا شبیه مینی بوس تپل مپل بشن و با نمک تر، که بیشتر برامون مزه بریزن…
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲اسم ماشین بزرگ میاد یاد آمریکا میوفتم
ایکاش بحران سوخت تو آمریکا نمیشد…
قاسم
۲۳ بهمن ۱۴۰۲یه نمونه بارزش دایون y7ایلیا خودرو فقط هیکل گنده کرده به لعنت خدا نمی ارزه قطعاتشم نیست کسی هم ازت نمیخره
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۲آقا قاسم
دارید مگه ؟
من تعریفشو زیاد شنیدم با اینکه تبلیغاتی براش نکردن تا دیگر حلبیها فروش بره !
اگر تجربه سواری دایون دارید لطفاً بگید چون برام جالبِ از بس تعریفشو شنیدم!
ممنون
مهرداد کشکولی ایلات
۲۴ بهمن ۱۴۰۲با سلام و احترام؛
درسته که اغلب و اکثر خودروها نسل به نسل ابعادشون بزرگتر شده ولی استثنا هم داریم.
نمونهاش گراند ویتارا سوزوکی که نسل فعلی – نسل پنجم با کد LY – از نسل قبلی – نسل چهارم با کد JT – کوچکتر شده.