دو مدل سدان از محصولات ونوسیا دانگ فنگ چین برای ورود به ایران آماده میشوند. خودروهای D60 پلاس همراه پیشرانه تنفس طبیعی و محرک تمام برقی، توسط مکس موتور عرضه خواهند شد.
اگر شرایط لازم برای کاهش مخارج مربوط به واردات خودروهای برقی فراهم شود، تقاضا برای این نوع محصولات در ایران به شدت افزایش خواهد یافت. هماکنون، مدلهای بنزینی وارداتی، تقریبا ۲ برابر قیمت واقعی برای مصرفکنندهی ایرانی هزینه خرید دارند؛ اما نمونههای الکتریکی ساخت چین با تخفیف عوارض گمرکی و مشوق مالیاتی، خوشقیمت خواهند بود. امروزه تنوع بسیار خوبی از خودروهای چینی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری، مجهز به پیشرانه تمام الکتریکی یا پلاگین هیبرید وجود دارد که درصورت واردات بدون مالیات و عوارض، بازه قیمتی بسیار جذاب ۸۰۰ تا ۱/۲ میلیارد تومان خواهند داشت. حتی مدلهای هیبرید ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری ساخت چین نیز، برای خریدار ایرانی، جالب هستند.
بیشتر بخوانید:
↵ نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران
↵نیسان سیلفی هیبرید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی نامی خودرو
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
پیشتر، به بررسی ونوسیا استار در پدال پرداختیم. این محصول در کلاس کراساورهای اندازه متوسط ساخته شده و چنانچه به دست مشتری برسد، یکی از لوکسترین شاسیبلندهای چینی بازار ایران خواهد بود. از سویی دیگر، ظاهرا نورا موتور برای عرضهی دیگر تولیدات ونوسیا در کشورمان تلاش میکند و بهزودی، کراساور کامپکت ونوسیا V بیگ را عرضه خواهد کرد. مکث موتور هم سدان D60 را پیشفروش خواهد کرد.
شرکت ونوسیا (ونوچیا: Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور میکنند خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ اما هرچندکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایهگذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است؛ تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام میشود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدلهایی مثل استار یا V آنلاین (V big) و D60 نیست. ونوسیا سعی میکند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضیکننده به نسبت خودروهای همقیمت، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و هنوز صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه نداشتهاند.
اولین نسخهی ونوسیا D60 سال ۲۰۱۸ معرفی شد تا نمونهی چینی از نیسان سیلفی باشد. مدل برقی، سال ۲۰۲۱ تغییر چهره داده و طراحی مشابه خودروهای نیسان ندارد؛ اما نسخه بنزینی همچنان روی پلتفرم نیسان تولید میشود و مشابه سیلفی است.. ونوسیا D60 امروزی، دو نسخهی پلاس (بنزینی) و پلاس EV با محرک تمام برقی دارد. جالبتر اینکه، طراحی بدنهی این خودروها، بسیار متفاوت است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا D60 پلاس
مدل بنزینی، زبان طراحی مشابه خودروهای مدرن ونوسیا دارد؛ اما نسخهی برقی با ظاهر D60 قدیمی تولید میشود. به همین دلیل D60 برقی، شبیه به نیسان سیلفی است.
مدل بنزینی، جلوپنجرهی بزرگ همراه طرح V در وسط و چراغهای باریک LED با ظاهر مدرن ارایه میکند. این ادوات، برای شاسیبلندها جالب هستند اما تناسب چندانی با ابعاد یک سدان اندازه متوسط ندارند. حجمدهی بدنه در سپرها و کاپوت جلو، ظاهر بیرونی D60 پلاس احتراقی را عضلانی نشان میدهد.
برای نسخهی برقی، جلوپنجرهی بسته همراه تلق آبی تیره ارایه شده است. چراغهای تهاجمی و شمشیری، حس اسپرت D60 EV را تقویت میکنند. فرمدهی سپر و درپوش موتور نیز، به دلیل الگوبرداری کامل از نیسان سیلفی، جذابیت خاص خودروهای ژاپنی را برای محصول چینی، فراهم کرده است.
در نمای جانبی، پلتفرم مشترک D60 بنزینی و برقی به وضوح دیده میشود. این شرایط، دلیل حجمدهی کاملا مشابه برای درهای ورودی، پنجرهها و دیگر اجزای بدنه است. یک خط عمیق، راستای دستگیرهها را متصل میکند و خطوط دیگری نیز هماهنگ با گلگیرها کشیده شدهاند. در چین، مدل برقی با رینگهای بسته (آیرودینامیک) و رینگ ۱۶ اینچ ارایه میشود اما نسخهی بنزینی، طرح اسپرت آلومنیوم دارد.
طراحان ونوسیا برای نمای پشت D60 احتراقی و الکتریکی، زحمت خاصی نکشیدهاند. چراغهای عقب با ساختار پیوسته، همراه کمترین حجمدهی بدنه، سدان ونوسیا را بسیار ساده و قدیمی جلوه میدهند. سدان ونوسیا در مقایسه با فونیکس چری آریزو ۶ و جک KMC J7 حس یک خودروی لوکس چینی را ندارد.
ونوسیا D60 با طول ۴,۷۵۶ و عرض ۱,۸۰۳ و ارتفاع ۱,۴۸۷ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، ابعاد خودرو مشابه چری آریزو ۶ و البته اندکی بزرگتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین ونوسیا D60 پلاس
داشبورد و ادوات داخل اتاق در مدل برقی و بنزینی متفاوت هستند. برخلاف نمای بیرونی، کابین D60 EV به دسته دندهی کوچک مشابه بیامو، جذابیت بیشتری دارد. این قسمت برای نسخهی احتراقی، بزرگ و سنتی است.
فرمان هر دو مدل، D شکل و مدرن است؛ اما قابهای ساده برای پنل پشت فرمان، کاملا حس یک محصول قدیمی را برای D60 برقی و بنزینی تداعی میکند. ظاهرا برای هردو نسخه، مانیتور لمسی بزرگ ۱۰ اینچی وجود دارد اما نمایشگر دیجیتال مخصوص پشت فرمان، ارایه نمیشود.
حالت ذونقهای برای قاب وسط داشبورد، چندان مناسب به نظر نمیرسد. پلاستیک ارزانقیمت به کار رفته در این بخش نیز، سخت و معمولی است. کابین ونوسیا D60 در مقایسه با فونیکس آریزو ۶ و جک KMC J7 حالتی ساده فراهم میکند که البته جوانپسند نیست؛ اما احتمالا خریداران میانسال را جذب خواهد کرد.
فرم صندلیها اسپرت و جذاب است. طراحی تودریها نیز برای سدان اندازه متوسط ساخت چین، قابل قبول به نظر میرسد. ونوسیا D60 برای سفرهای طولانیمدت، مناسب است و ۴ سرنشین بلندقد را با فضای مناسب جلو زانو و بالای سر، جای میدهد. صندوق عقب ۵۴۵ لیتر هم نکتهی مثبت این خودرو محسوب میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا D60 پلاس
مدل بنزینی مجهز به موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتنمتر گشتاور دارد. سدان ونوسیا با گیربکس اتوماتیک CVT و وزن خالص ۱۲۳۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات D60 پلاس بنزینی هستند.
مدل برقی از یک موتور برقی، ۱۶۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتنمتر میگیرد. ونوسیا D60 EV با وزن خالص ۱۵۲۰ کیلوگرم، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد. این سدان الکتریکی، همراه باتری ۴۷ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۰۰ تا ۴۲۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند.
براساس اطلاعات موجود، تکمیل ظرفیت کامل باتریها تا ۱۰۰ درصد با برق شهری، ۶ ساعت زمان میبرد؛ اما تنها ۳۰ دقیقه لازم است تا شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد انجام شود. به بیان سادهتر، میتوان با نیم ساعت اتصال D60 EV به برق شهری، حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر رانندگی کرد. سایر امکانات این سدان برقی:
- سامانه کنترل پایداری
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سنسور نور
- چراغ های روز
- ترمزهای ABS ،EBD و HBA
- سردنده جویاستیک
- تهویه مطبوع اتوماتیک
- رادار هشدار برخورد با عابر پیاده (VSP)
- کروز کنترل
- مانیتور لمسی ۱۰ اینچی، ناوبری ماهوارهای و دوربین عقب
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
- رینگ های آلومینیومی
- حسگر هشدار دهنده میزان باد تایرها (TPMS)
- حسگر هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
- ۲ کیسه هوای ایمنی
- باز و بسته شدن خودکار آینههای جانبی(برقی)
قیمت ونوسیا D60 پلاس برقی و ینزینی
هرچند که مدل احتراقی با پیشرانه ۱۲۷ اسب بخار، کمتوان به نظر میرسد، همراه گیربکس اتوماتیک و قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار در چین، ارزش خرید دارد. چنین محصولی برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود قیمت یک تا ۱/۱ میلیارد تومان خواهد داشت. از جنبههای مختلف، ونوسیا D60 پلاس بنزینی نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو، مثل تارا اتوماتیک، برتری دارد.
قیمت ونوسیا D60 برقی در بازار چین، ۲۰ هزار دلار است. طبیعتا اگر تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برای مدلهای تمام الکتریکی لحاظ شوند، محصول دانگ فنگ میتواند در محدودهی قیمتی ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان، تحویل خریدار ایرانی شود؛ اما در غیر این صورت با هزینه خرید ۲ میلیارد تومان مواجه خواهد شد و مشتریپسند نخواهد بود.
amir
۳ اسفند ۱۴۰۲جلوش یخورده منو یاده دی اس میندازه شما چی؟
۳ اسفند ۱۴۰۲نمیدونم شما چطور ولی منو یاده اینم میندازه 🤐😶
پویا
۳ اسفند ۱۴۰۲من فکر میکردم محصول مشترک دی اس و چینی هاست
TirDad
۴ اسفند ۱۴۰۲شبیه دنا پلاس شده
BMW
۳ اسفند ۱۴۰۲حیف ۲ میلیارد پول که برای این بدیم
🤡
۳ اسفند ۱۴۰۲با ۲ میلیارد میرم یه آریون ۲۰۱۰ میخرم
۴ اسفند ۱۴۰۲فوقش یه کمری ۲۰۱۱ با ۲۵۰ تا کار بدون رنگ ولی چند تا تیکه ریز رنگ پریدگی با ۲ میلیارد بهت بدن
متأسفانه شما ۲ سال از بازار عقبی درکت میکنم 💔
۴ اسفند ۱۴۰۲آخه ۲ سال پیش آریون ۲ میلیارد بود
۳ اسفند ۱۴۰۲قیافش شبیه اشغاله
یه اشغال چینی
اریزو از این بهتره
🤢🤢🤢
۳ اسفند ۱۴۰۲ولی من میگم ۲۰۶ فرانسه از جوفتشون بهتره
۴ اسفند ۱۴۰۲صفرش میگم
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۲لامصب صاحاب نداره این ونوسیا
اتحاد خودروسازی رنو_نیسان_میتسوبیشی با همکاری دانگ فنگ موتور ونوسیا رو ساختن.
معلوم نیست چیه الان😂
آها راستی ونوسیا هم اشتباهه، ونوشا درسته.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۲اون چیزی که شرکت واردکننده اعلام کنه ملاک ما و مردم هست
تلفظ درست اهمیت نداره
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۲خب وارد کننده براچی اشتباه میگه؟
۴ اسفند ۱۴۰۲چون که خیلی چیز هستن
یعنی انقده چیز هستن ذاتشون چیزه که دوست دارن هرچی خودشون میگن همون بشه انشالله چیزشون بره لای چرخای همین ونوسیا
parhamiof
۳ اسفند ۱۴۰۲طراحی جلو سدان 70 هزار دلاری
طراحی عقب هاچبک 10 هزار دلاری
همایون
۳ اسفند ۱۴۰۲من درباره نسخه بنزینی و قیمتش فقط نظر میدم چون تخصصی راجب خودروهای برقی و مهم تر مشتری خودروهای برقی داخل ایران ندارند همونجور که کراس اوور تقریبا فول سایز نبکا به عنوان اولین خودروی تماماً برقی فروش عمومی با قیمت بیش از دو میلیارد تنام ظرفیتش فروش رفت با اینکه ظرفیت فروش اونقدر محدودی هم نداشت و ایستگاه های شارژ فقط در ته ان اون هم در سه تا لوکیشن فعال هستند و میشه خودرو شارژ کرد و خریداران نبکا همه در خانه باید خودروشون رو شارژ کنند ولی همرو خریدند،راجب ونوسیا دی شصت بنزینی اگر واقعا قیمتش یک میلیارد و صد تا دویست میلیون تومن باشه قدرت کم موتورش و طراحی قدیمیش قابل قبول میشه که بجاش اپشن زیاد و فضای کابین و ابعاد بدنه زیاد بدست میار خریدار و پلتفرم با طراحی نیسان ولی اگر بخواد هم قیمت اریزو شش و کی ام سی جی هفت لاشه یا حتی نزدیک قیمت اونها قیمت داشته باشه با کله شکست خواهد خورد و اصلا ارزش هزینه برای واردات یا مونتاژ نخواهد داشت و همون برقیش رو برای تاکسی یا فروش عمومی عرضه منند بهتره
مصطفی
۴ اسفند ۱۴۰۲خودروهای مبتنی بر ev از نون شب برای ایران واجب تر است.
خیانته اگر دست به اصلاح این شرایط زده نشه مخصوصا اقایون لابی
کشور باید از دوران گذار پلاگین هایبرید ها بهترین استفاده رو کنه. و ما همینجوری دوران گذار هایبریدی ها رو از دست دادیم.
اما نمیدونم چرا ev لانگ رنج نمیارند؟ باتری های پایین، مدلهای استاندارد برای کشورهای مثل ایران که پهناور هستند ساخته نشده،
بدبختی ما هم اینه که اقایون میخوان دنا و تارا رو بیست هزار دلاربکنن تو پاچه ملت