جدیدترین کراساور چینی بازار ایران، شباهت فنی با لاماری ایما دارد. این محصول با سبک بدنهی کوپه و پیشرانهی توربوشارژ توسط تیگارد موتور در ایران مونتاژ خواهد شد.
چند ماه پیش، به بررسی ونوسیا استار در پدال پرداختیم. این محصول در کلاس کراساورهای اندازه متوسط ساخته شده و چنانچه به دست مشتری برسد، لوکسترین شاسیبلند چینی بازار ایران خواهد بود. از سویی دیگر، ظاهرا تیگارد موتور برای عرضهی دیگر تولیدات ونوسیا در کشورمان تلاش میکند و بهزودی، کراساور کامپکت ونوسیا V آنلاین را رونمایی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: بررسی تیگارد X35 توسط پدال
شرکت ونوسیا (ونوچیا: Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور میکنند خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ اما هرچندکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایهگذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است؛ تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام میشود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدلهایی مثل استار یا V آنلاین (V big) نیست.
ونوسیا سعی میکند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضیکننده به نسبت خودروهای همقیمت، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و هنوز صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه نداشتهاند.
کراساور اسپرت ونوسیا به نامهای V بیگ و V آنلاین در در چین فروخته میشود. این مدل، سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و خودرویی نسبتا جدید است. پلفترم ونوسیا استار به شرکت ونوسیا تعلق دارد و برخلاف بعضی شایعات منابع ایرانی، مشترک با تولیدات نیسان نیست.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا V آنلاین
شباهت ونوسیا V آنلاین و لاماری ایما باتوجه به اینکه توسط زیرمجموعههای دانگ فنگ تولید میشوند؛ چندان عجیب نیست. از سویی دیگر، اندازهی ظاهری این خودروها نیز تفاوت خاصی ندارد. ابعاد بدنه برای ونوسیا V آنلاین شامل طول ۴,۵۶۲ میلیمتر، عرض ۱,۹۱۷ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۱۷ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر است.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، ونوسیا V آنلاین را اسپرت و جوانپسند جلوه میدهند. چیدمان LEDها روی خطوط موازی برای روشنایی روز و داخل کاسه چراغ اصلی، جذاب به نظر میرسند. حجمدهی سپر و درپوش موتور نیز جالب است؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاه ارزانقیمت، ارائه میشود. این مواد، در رکاب و گلگیرها نیز وجود دارند.
در نمای جانبی و پشت ونوسیا V آنلاین نیز، حجمدهی با خطوط تیز به وضوح دیده میشود. چراغهای عقب، حالت پیوسته دارند و فرم شبیه به پورشه کاین را تداعی میکنند. از سویی دیگر، زیادهروی در برجستگیهای پشت خودرو، نوعی بهمریختگی و ناهماهنگی آزاردهنده را نشان میدهند. در تضاد با این اجزا، بخش بزرگی از درپوش صندوق، فاقد المان و خالی رها شده است.
در مجموع، میتوان از طراحی ونوسیا V آنلاین به عنوان یک کراساور چینی، رضایت داشت؛ هرچند که حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در جلو و عقب، ارزش ظاهری خودرو را کم میکنند. سانروف،بال عقب و فرم کوپه برای بدنه که در نمای جانبی ونوسیا V آنلاین دیده میشود؛ عامل مهمی برای جذب مشتری ایرانی خواهد بود.
طراحی کابین و نمای داخلی ونوسیا V آنلاین
چیدمان نمایشگرها و طراحی داشبورد ونوسیا V آنلاین ، شباهت بسیار زیادی با نمای داخلی لاماری ایما دارد. البته این سبک توسط بسیاری از خودروسازان چینی تقلید میشود و در ایران، تیگو نیز چنین حالتی را ارائه میکند.
دو نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان ونوسیا V آنلاین استفاده شده است. تصاویر موجود از این خودرو، چرم مصنوعی روی داشبور را نشان میدهند که طبیعتا حس بسیار بهتری نسبت به پلاستیک خشک فراهم میکند. فرمان، صندلیها و بخش بزرگی از تودریها نیز دارای پوشش نرم باکیفیت هستند. همچنین ادوات نقرهای رنگ پلاستیکی با طرح فلز، در قسمتهای مختلف فرمان و داشبورد وجود دارند.
صندوق عقب ونوسیا V آنلاین ۶۰۰ لیتر است. سرنشینان بلند قد در جلو و عقب این خودرو نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی با ابعاد مشابه، فضای کافی در اختیار دارند. سقف تمام شیشه و پانورامیک نیز، حس بسیار خوبی برای مسافران فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا V آنلاین
برای ایران، مدل پلاگین هیبرید ونوسیا وی آنلاین DDI انتخاب شده است. پیشرانه بنزینی ۱/۵ لیتر توربو با فناوری TGDI به تنهایی ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه الکتریکی ونوسیا V-ONLINE DDI هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه ممکن شود.
این خودرو در حالت استفاده ترکیبی از پیشرانه های بنزینی و الکتریکی خود قادر است تا ۱۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و در حالت تمام الکتریکی حدود ۱۱۰ کیلومتر را میپیماید. ظرفیت باتری های این خودرو ۱۸.۴ کیلووات ساعت است و برای شارژ آنها، با برق شهری ۵/۵ ساعت زمان نیاز است.
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، پیشرانهی موجود برای نسخهی پایه از ونوسیا است. قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتنمتر برای ونوسیا V آنلاین ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز، ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته با دبل کلاچ، نکتهی مثبت در فهرست تجهیزات فنی ونوسیا V آنلاین محسوب میشود. این خودرو فاقد سیستم دو دیفرانسیل تولید شده و صرفا محرک جلو است. دیگر نکتهی جالب اینکه، ونوسیا V آنلاین نسبت به لاماری ایما قدرت و گشتاور کمتری دارد؛ اما با وزن خالص ۱۴۶۰ کیلوگرم و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، عملکرد فنی مشابه لاماری ایما ارائه میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی ونوسیا V آنلاین
هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات و قیمت نهایی ونوسیا V منتشر نشده است. نسخههای کامل در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، ۶ کیسه هوا، سانروف، سیستم صوتی مجهز به ناوبری ماهوارهای، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتال هستند.
قیمت ونوسیا V آنلاین در نمایندگی و بازار (۲۶ آذر ۱۴۰۳)
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
ونوسیا V-Online | ۲,۲۴۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو های وارداتی این صفحه از پدال را دنبال کنید.
باتوجه به نوع آپشنها، قیمت ونوسیا V آنلاین بازار چین، ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار است. قیمت نسخه معرفی شده توسط تیگارد موتور ۲.۳ میلیارد تومان اعلام شده است.
جدول مشخصات ونوسیا وی آنلاین هیبریدی وارداتی تیگارد موتور
مشخصه | جزئیات |
---|---|
مدل انتخابی برای ایران | ونوسیا وی آنلاین DDI (پلاگین هیبرید) |
پیشرانه بنزینی | موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDI، قدرت ۱۶۰ اسب بخار، گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر |
پیشرانه الکتریکی | قدرت ۲۰۰ اسب بخار، گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر |
عملکرد شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸ ثانیه |
پیمایش ترکیبی | ۱۳۰۰ کیلومتر |
پیمایش تمام الکتریکی | ۱۱۰ کیلومتر |
ظرفیت باتری | ۱۸.۴ کیلووات ساعت |
زمان شارژ با برق شهری | ۵.۵ ساعت |
گیربکس | اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ |
سیستم انتقال قدرت | محرک جلو |
وزن خالص | ۱۴۶۰ کیلوگرم |
ابعاد بدنه | طول: ۴,۵۶۲ میلیمتر، عرض: ۱,۹۱۷ میلیمتر، ارتفاع: ۱,۶۱۷ میلیمتر، فاصله محوری: ۲,۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق عقب | ۶۰۰ لیتر |
امکانات رفاهی و ایمنی | تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، سانروف، ۶ کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به ناوبری ماهوارهای، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ. |
Saeed
۳۰ خرداد ۱۴۰۲چقدر جدیدن چینی زیاد شده
باقالی
۸ تیر ۱۴۰۲آره. ولی خب چینی میارید چرا بی نام و نشون میارید! شخصا خودم دیگه هر موقع اسم ماشینو میشنوم حالم بد میشه
علی
۳۰ خرداد ۱۴۰۲خیره کننده به تمام معنا ماشالا به این پیشرفت
NAVID۰۰۹۸
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ماشالاه ماشالاه بِش بگید / ماشالاه !
بنده خدا ، این آقا ماشالاه توفیقِ اجباریه !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ خرداد ۱۴۰۲طراحی این ماشین عامه پسند هست و قطعا 90 درصد مردم جذب می کنه
و از دید حرفه ای و هنری، فکر می کنم خیلی زیاده روی کرده، این خط های برجسته و حجم دهی درشت
خیلی زود برای مالک تکراری می شه و توی ذوق می زنه
MehdiTurbo
۳۱ خرداد ۱۴۰۲از لحاظ طراحی اره واقعا منتهی از لحاظ طراحی
و عاشق اون خلاقیتش شدم که اومده المان مثلثی که ارمش تو جاهای مختلف مثل دکمه استارت یا بین دو تا دریچه کولر یا تو طراحی بدنه به کار برده خلاقیت جالبی بود اولین بار از چین
Dan
۳۰ خرداد ۱۴۰۲بعضی مقاله های سال ۹۵-۹۶ رو میخونم
اون موقع هم بعضیا میگفتن پیشرفت کردن
فکر کنم ۱۰ سال دیگه هم مردم همچنان تو کامنت ها مینویسن چینیا ماشالله پیشرفت کردن!
پارسا
۳۱ خرداد ۱۴۰۲واقعیته . ۵ سال پیش هم مطمئنا به نسبت ۱۰ سال پیش پیشرفت کرده بودن
البته پیشرفتشون توی این ۱.۵ لیتری هایی که میان تو ایران مشخص نیست
MehdiTurbo
۳۱ خرداد ۱۴۰۲خب واقعا هم پیشرفت کرده
یه زمانی جیلی که تو ایران اومد کجا کمری و ازرا کجا
ولی الان مدل جدیدش اختلافش خیلی کمتر شده
یا همین تو همین شاسی اختلاف این ماشین با نمونه کره ای و ژاپنیش خیلی کمتر شده نسبت به اون زمان
الان این از لحاظ طراحی واقعا در حد یه خودرو لوکس هست کاری به امکانات کیفیت ندارم ولی از لحاظ طراحی میشه کابینش با لکسوس مخصوصا تو مدلای جدیدش مقایسه کرد
ولی اون زمان با کره و ژاپنم قابل مقایسه نبود
البته این صرفا طراحی هر چند کیفیتشم خیلی بهتر شده
همان کره هم اختلافش با بنز بی ام و کمتر شده یه زمانی ازرا یا اپتیما کجا ۵۳۰ کجا الان در اون حد نیس اختلافشان
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۲سوناتا 2015 ال اف از این خیره کننده تره
Dan
۳۱ خرداد ۱۴۰۲بنظرم طراحی lf یه عقبگرد یه تمام معنا بود
چه بیرون چه داخل
Rerace777
۳۰ خرداد ۱۴۰۲اگه خیلی ادعای مردم داریتون ماشه حداقل بهترین چینی هارو که تو اروپا فروش داره رو بیارین نه چینی بنجل
اروپایی و آمریکایی هم پیشکش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ خرداد ۱۴۰۲چینی استاندارد اروپا بیش از 25 هزار دلار قیمتش هست و با نرخ عوارض مالیات گمرکی حضرات
قیمتش می رسه به 4-5 میلیارد تومن
سود شرکت های ایرانی در واردات مدل های 1/5 تا 3 میلیارد تومن هست که مشتری زیاد داره
MK
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ای کاش موتورش قوی تربود
LUCA ST4
۳۰ خرداد ۱۴۰۲نسبت به بقیه چینیا حتی لاماری قشنگتره بنظرم
MAXIS
۳۰ خرداد ۱۴۰۲نسبت به بقیه ماشینای چینی قشنگتره و طراحی بهتری داره . کاش هیبرید بود و کنار موتور بنزینی ، قدرت موتور برقی هم کمک میکرد . هم مصرفش کم تر شه هم قدرتش بیشتر . دیگه همش شاهد موتور ۱/۵ توربو با قدرت ۱۶۰ – ۱۸۰ نباشیم . اگه مثل تیگو ، سیستم دو دف هم ارائه میشد استقبال بهتری میشد ازش .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ خرداد ۱۴۰۲تیگو 8 هیبرید وارد کردن می خوان پیش فروش کنن، جرات نمی کنن
چون قیمتش حدود 4 میلیارد تومن می شه و ماجرا داره
amdbenz
۳۰ خرداد ۱۴۰۲این موتور های ۱.۵و۲ لیتری که بین خودرو سازان چین استفاده میشه همشون یک مدله یا خیر ؟
علی
۳۱ خرداد ۱۴۰۲همه ماشینهای چینی عالی هستن، ولی فقط دقیقا به همون قیمتی که تو چین عرضه میشن به مصرف کننده، نه یک ریال بیشتر
عليرضا
۳۱ خرداد ۱۴۰۲تو حالت عادی : V-Online
بعد از تصادف : V-Offline
*ALI*
۳۱ خرداد ۱۴۰۲این ماشین یکم عجیب و غریب طراحی شده مخصوصا چراغ های جلو و جلو پنجره
ولی بدون تعارف امید وارم ریشه ماشین های چینی در ایران نابود بشه
بابک
۳۱ خرداد ۱۴۰۲از وقتی پدال افتاد دست زومیت کلا شد تبلیغ
الان شما دقیقا چه بررسی روی طراحی خودرو داشتید؟ همش گفتید به به چه چه
الان چه نکته منفی ای داشت این ماشین؟
طرف میشینه پشت هایپرکار و رنده اش میکنه از بس انتقاد میکنه
شرف و قلم تیز انتقادتون رو به چی میفروشید شما نویسنده ها؟ اها پول؟!!! اوکی موفق باشید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ خرداد ۱۴۰۲“حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در جلو و عقب، ارزش ظاهری خودرو را کممیکنند.”
” زیادهروی در برجستگیهای پشت خودرو، نوعی بهمریختگی و ناهماهنگی آزاردهنده را نشان میدهند. در تضاد با این اجزا، بخش بزرگی از درپوش صندوق، فاقد المان و خالی رها شده است.”
” بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاه ارزانقیمت، ارائه میشود. این مواد، در رکاب و گلگیرها نیز وجود دارند.”
———————–
نکات مثبت و منفی برای طراحی این خودرو نوشته شده دوست عزیز
SLR _ 722
۳۱ خرداد ۱۴۰۲سلام دوست عزیز ، بنظر شخصی من نقد هر ماشین باید با توجه به کلاس قیمتی و ادعای سازنده بررسی بشه وگرنه اکثر ماشین های دنیا در برابر مثلا رولزرویس اشغالی بیش نیستند . واقعیت این هست که یک کارشناس ممکن هست یک سوپر اسپورت رو به باد انتقاد بگیره درحالی که از یک هاچ بک اقتصادی کلی تعریف بکنه.
بنظر من چینی ها در بخش خودروهای اقتصادی گاها گزینه های جذابی رو معرفی می کنند
MehdiTurbo
۳۱ خرداد ۱۴۰۲😂😂
چین قطعا پیشرفت کرده ولی اینکه کره ژاپن پشت سر گذاشته مثل جوکه
همون کره فروشش تو امریکا جز خوباست بیشترین نیس ولی امار خوبی داره حتی جنسیس خیلی فروشش تو امریکا از الفا و جگوار و … بیشتر بوده تو اقتصادیام هیوندا تو چهار ماهه اخر سال جز بالاترینا بوده امار کلا سه بخش مقایسه میکنن کلیش ندیدم چین یه دونم نفروخته بعد چین از کره زده جلو 😐 با منبع حرف بزن نه از تو ایران رو مبل لم بدین یه چی بگین
پیشرفتش زیاد بوده اختلافشون کمتر بوده ولی این همه اغراق برای چیه ؟؟؟
چه اغراق تو تخریب چه تعریف یکی میگه چین اشغاله یکی میگه از ژاپن کره زده جلو اون کره را میکوبونه اون ژاپن میکوبونه یکی دیگه ژاپن خدا میکنه یه زمانی کل ژاپن کره بود الان میشه کره و چین بعدا میشه چین و هند 😂😂
هر خودرویی جایگاه خودش داره
تازه اون چینی که تو استرالیا و اروپا فروش میره زمین تا اسمون فرقش با چینی های تو ایران
https://www.kedglobal.com/automobiles/newsView/ked202301080001
https://www.coxautoinc.com/market-insights/q2-2022-kelley-blue-book-brand-watch-report-luxury/
https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2022/10/13/us-auto-sales-down-21-vs-q3-2019-tesla-up-169/amp/
*ALI*
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ماشین از نظر طراحی یکم عجیب و غریب هست مخصوصا تو چراغ های جلو و جلو پنجره
ولی بدون تعارف امید وارم ریشه ماشین های چینی در ایران نابود بشه
*ALI*
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ماشین از نظر طراحی یکم عجیب و غریب هست مخصوصا تو چراغ های جلو و جلو پنجره
GENIUS
۳۱ خرداد ۱۴۰۲با این اوضاع بزودی بجای درس ادبیات پارسی در مدارس ادبیات چینی تدریس خواهد شد
MehdiTurbo
۱ تیر ۱۴۰۲پدال چرا کامنت ها را نشر نمیدی ؟؟؟
تقریبا یکسال پیش بود اینو گفتم هنوز که هنوز سایت از این لحاظ مشکل داره
اول فکر میکردم مشکل فقط از من تا چندتا دیگم دیدم گفته بودن کامنتا یکی در میون دوتا درمیون منتشر میشه و چیزی که متوجه شدم بعضی وقتا اون زمان شمار نارنجی رنگ در حال انتشار میاد و بیشتر وقتا نمیاد انگار پیام که دو خط بیشتر میشه نمیاد