چشم انداز

وویا فری /Voyah Free لوکس ترین و گران ترین شاسی بلند چینی در ایران

سرعت‌گیری صفر نا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و حدود قیمت ۴ میلیارد تومان، مهم‌ترین تفاوت‌های وویا فری با دیگر خودروهای چینی بازار ایران است. سروش موتور در نمایشگاه مشهد از این شاسی بلند پلاگین هیبرید ساخت زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ رونمایی کرده است.

وویا فری سروش موتور

در میان غالب مردم ایران که امکان خرید خودرو با قیمت بیش از ۱/۵ میلیارد تومان را ندارند، جمعیتی ۵ تا ۱۰ درصدی از افراد متمول نیز در کشور ما زندگی می‌کنند. معاملات انواع تویوتا لندکروزر، لکسوس، مرسدس و بی‌ام‌و در نمایشگاه‌های سراسر ایران، با قیمت بیش از ۵ میلیارد تومان انجام می‌شود. حتی پرداخت مبالغ بالاتر برای مدل‌های کمیاب، چندان عجیب نیست. حال که مونتاژ مدل‌های آلمانی و ژاپنی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ شرایطی فراهم شده که می‌تواند پای خودروهای چینی ۴۰ -۵۰ هزار دلاری را به بازار ایران باز کند.

بیشتر بخوانید:

↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
 هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

دانگ فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چین با برندهای پرتعداد است. این شرکت هم‌اکنون نقش مهمی در بازار ایران دارد و  علاوه‌بر کامیون یا کشنده‌های تجاری مخصوص حمل بار بین شهری، انواع سواری شامل  لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و محصولات فردا موتورز را عرضه می‌کند. گروه دانگ فنگ (DFSK) بعد از بایک و جیلی و بی‌وای‌دی،ر رتبه‌ی چهارم تولید خودروی چین را در اختیار دارد.

وویا فری سروش موتور

برند وویا (Voyah) سال ۲۰۱۹ تاسیس شد تا برند لوکس مخصوص خودروهای برقی و هیبریدی دانگ فنگ باشد. در نشان تجاری این برند، الگوبرداری از مجسمه‌ی رولزرویس دیده می‌شود و فرایند طراحی محصولات نیز با همکاری ایتال دیزاین است. هم‌اکنون سه خودرو شامل یک سدان، ون و شاسی‌بلند در سبد وویا وجود دارد که همگی پلتفرم مشترک با تجهیزات فنی مشابه هستند.

وویا فری سروش موتور

وویا فری (Voyah Free) سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و اولین خودروی تولیدی برند سازنده بود. این خودرو در چین با چند مدل مجهز به پیشرانه‌های پلاگین هیبرید و تمام برقی عرضه می‌شود. انواع وویا فری با امکانات متفاوت، محرک عقب یا دو دیفرانسیل هستند. این خودرو استاندارد ایمنی اروپا دارد و علاوه‌بر چین، در امارات و روسیه فروخته می‌شود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی وویا فری سروش موتور

الگوبرداری از مازراتی لوانته به وضوح در وویا فری دیده می‌شود. حاصل کار ایتال دیزاین برای این خودروی چینی، ترکیبی جذاب و نزدیک به استاندارد جهانی فراهم کرده است که البته کاملا مستقل نیست.

وویا فری سروش موتور

چراغ‌های باریک و خطوط عمودی در جلوپنجره، مهم‌ترین المان نمای اصلی برای وویا فری هستند. حجم‌دهی سپر و کاپوت جلو به خوبی انجام شده و جایگاه اختصاصی برای پلاک فراهم کرده است. وویا فری یک کراس‌اور لوکس معرفی شده اما بخش بزرگی از پایین سپر را با ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ ارایه می‌کند که محل مناسب رادارها و حسگرها محسوب می‌شود. حتی کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا چراغ‌های اصلی، که موضوعی مهم در غالب خودروهای لوکس اروپایی است؛ برای وویا فری انجام نشده.

وویا فری سروش موتور

در نمای جانبی هم، مواد سیاه پلاستیکی توی ذوق می‌زنند و داخل رکاب‌‌ها تا پیرامون گلگیرها نیز چنین شرایطی دارند. رینگ‌های ۲۰ اینچ و طرح جذاب سقف هماهنگ با فرم پنجره‌ها، نکات مثبت در وویا فری هستند. این خودرو وابستگی چندانی به خطوط روی بدنه ندارد و حالت یک‌نواخت ارایه می‌کند. ریل باربند نقره‌ای، دستگیره‌های مخفی شونده و خط برش‌های بسیار دقیق برای درها، حس یک کراس‌اور مدرن در وویا فری را تقویت می‌کنند.

در نمای پشت، پیوستگی چراغ‌ها با پهنای کم، بی‌شباهت به پورشه کاین نیست. حجم‌دهی بدنه در عقب، جالب توجه است اما بخش بزرگی از سپر را مواد پلاستیکی سیاه تشکیل می‌دهند. حذف لوله‌ی اگزوز و نصب بالچه‌ی هماهنگ با سقف روی شیشه‌ی عقب، نکات مثبت در طراحی وویا فری محسوب می‌شوند.

وویا فری سروش موتور

ابعاد وویا فری طول ۴,۹۰۵  و عرض ۱,۹۵۰  و ارتفاع ۱,۶۹۰  و فاصله محوری۲,۹۵۵  میلی‌متر هستند. این خودروی چینی به وضوح بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.

طراحی داخلی و نمای کابین وویا فری سروش موتور

مشابه بسیاری دیگر خودروهای کلاس لوکس چینی، وویا فری هم تلاش می‌کند با یک داشبورد سراسر نمایشگر، مدرن و پیشرفته دیده شود. دیگر ترفند جالب این خودرو، قابلیت تغییر ارتفاع نمایشگرها است که البته کاربرد عملی ندارد. هنگامی که راننده حالت اسپرت را انتخاب کند، کل داشبورد با نمایشگرها کمی پایین می‌آید تا دید از شیشه‌ی جلو بهتر شود. هنوز مشخص نیست این سیستم، طی استفاده‌ی طولانی‌مدت و گذر از دست‌اندازها، چگونه کارایی خود را حفظ خواهد کرد.

وویا فری (Voyah Free)

سه نمایشگر ۱۲/۳ اینچ در کابین وویا فری وجود دارد. دیگر اجزای داشبورد و فرمان، از چرم باکیفیت ساخته شده‌اند و حس یک خودروی لوکس را فراهم می‌کنند. طراحی کنسول و تودری‌ها نیز به خوبی انجام شده است. وویا فری از معدود خودروهای چینی محسوب می‌شود که ادوات و کلیدهای فلزی دارد. ساعت آنالوگ روی داشبورد هم، المان کلاسیک خودرو است.

وویا فری سروش موتور

صندلی‌های چرم با رنگ روشن مشابه داشبورد و تودری‌ها، کابین وویا فری را زیبا نشان می‌دهند. باتوجه به فاصله محوری سه متر، راحتی جلوی زانو برای سرنشینان بسیار خوب است. در ردیف جلو، گرم‌کن و سرد‌کن و ماساژور نیز وجود دارد. وویا فری در صندوق عقب، ۵۶۰ لیتر فضای حمل بار فراهم می‌کند و مناسب سفرهای خانوادگی است.

پیشرانه و تجهیزات فنی وویا فری سروش موتور

سروش موتور نسخه‌ای را برای عرضه به ایران انتخاب کرده‌است که قدرت ۴۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتن‌متر را دارد. این خودرو با دو موتور الکتریکی روی محور جلو و عقب، همراه یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی در نقش شارژر ارایه می‌شود. همچنین باتری‌های ساخت BYD این خودرو با برق شهری نیز امکان شارژ دارند. سرعت‌‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت وویا فری در منابع چینی، ۴/۵ تا ۴/۹ ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی، سه نمایشگر ۱۲ اینچ، ۱۰ کیسه هوا، صندلی و داشبورد و فرمان تمام چرم، پارک خودکار، سقف پانورامیک با امکان تغییر حالت شفاف و خاکستری، گرم‌کن و سردکن و ماساژور صندلی‌ها جلو، امکانات این خودرو هستند.

قیمت وویا فری در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

برای وویا فری در بازار چین، آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار دیده می‌شود و از هم‌اکنون می‌توان بودجه‌ی لازم برای این کراس‌اور چینی را، ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. حتی اگر تخفیف مالیات و عوارض گمرک برای خودروهای پلاگین هیبرید اعمال شود، باز هم می‌توان اطمینان داشت که وویا فری برای مشتری ایرانی، حداقل ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.

اگر حدود قیمت وویا فری در بازار ایران را ۴ میلیارد تومان در نظر بگیریم، بعید نیست موفق به جذب مشتری شود. شرکت واردکننده، قطعا توقع هزاران متقاضی برای این خودروی گران‌قیمت ندارد و چشم به فروش محدود دوخته است. باتوجه به قیمت هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ یا تویوتا راو۴ ساخت ۲۰۱۷ دسته دوم در بازار ایران، وویا فری ۴ میلیارد تومانی چندان گران به نظر نمی‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    آقای اشتری کابین این ماشین بنظرتون بیش از حد شبیه مزدا cx90 نیست؟
    https://japanesenostalgiccar.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/04/MazdaCX90-20.jpg
    https://japanesenostalgiccar.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/04/MazdaCX90-19.jpg

    موافقم 7
    مخالفم 24
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2851 ديدگاه)

      خیر چنین چیزی حس نمی کنم

      موافقم 53
      مخالفم 2
  2. آریا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    خودرو سازی بی اصل و نسب چین با کپی برداری و ظاهر سازی و قیمت پایین میخواد مشتری جمع کنه که تا حدودی هم موفق شده البته تو ایران همون قیمتشم ارزون نیست و باید 5 برابر قیمت جهانی بخری 🤣

    موافقم 38
    مخالفم 38
    1. amirkhanzadeh

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      تو این چند ماه آنقدر خودروی چینی معرفی و داره آماده میشه وارد کشور ما بشه فکر نکنم چین جای دیگه ای تقدر مدل مختلف در فقط چند ماه وارد کرده باشه
      ما شدیم زباله جمع کن چین
      ***حداقل اروپایی یا آمریکایی وارد کنید ک…

      موافقم 34
      مخالفم 23
    2. کاربر

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      طرفدار خودرو های چینی نیستم اما یه نگاه به این حجم از پیشرفت بنداز!!!منظورم خودروهای چینی که توی ایرانن نیست.فقط ببین بی وای دی چقدر فروخته!
      بعد شما میگی بی اصل و نسب؟اصلا اصل و نسب به چه درد میخوره یعنی شرکتی که قدمت نداشته باشه به این منظوره که موفق نیست؟متاسفانه ما ایرانیا خودمون توی صنعت خودرو هیچی نشدیم چین هم مثل خودمون میدونیم. همین چین موفق نبود اینقدر روش تعرفه نمیزاشتن،،،انقدر تسلا از بی وای دی نمیترسید!
      دلیل اینکه چین رو در خودرو سازی موفق میدونم قیمت بسیار ارزون بعضی از خودروهاشه،،،توی ایران درسته قیمتا فضایی اما قیمت ۸ تا ۲۰ هزار دلار که اکثر چینی ها توی این محدوده قیمت هستن واقعا کار اکثر برندا نیست.نمیگم ۲۰ هزار دلار کمه ولی زیاد هم برای مردم خارج از کشور نیست.
      امیدوارم بدبینی رو نسبت به چین فراموش کنیم که هرچی نقد و انتقاد هست به مونتاژکارانی اعم از ایران خودرو و سایپاست…

      موافقم 64
      مخالفم 9
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2851 ديدگاه)

        واقعا دمشون گرم

        موافقم 44
        مخالفم 13
    3. faster

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      مگه میخوای باهاش ازدواج کنی که دنبال اصل و نسبشی

      موافقم 23
      مخالفم 12
  3. Puriya

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    من نمیدونم این اسما رو از کجا میارن
    هی داداش ماشینت چیه
    من یه وویا فری دارم
    واکنش طرف:💀

    موافقم 52
    مخالفم 3
    1. hosen

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (633 ديدگاه)

      دقیقا
      شیوه نامگذاری ماشین های چینی خیلی چیپ و ضایع است.

      موافقم 29
      مخالفم 3
  4. علی جردن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    آقا اشتری بهتر میشد اگر باخودتون اکیپ فیلم برداری می بردین از نمایشگاه خودرو کلیپ تهیه می کردین بهتر می بود هرچند عکس ها کامل و باکیفیت هستن

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2851 ديدگاه)

      به نظرم کاری که همه انجام دادن، نیازی نیست پدال هم انجام بده

      الان دویست‌ها کلیپ عین هم در اینستاگرام هست که همکاران گرامی مثلا خبرنگار با دروغگویی و به‌به چه‌چه از لیوان و گک و جک تعریف می‌کنن، اگر هم تعریف نکنن بعدا شرکت به‌شون اجازه نمی‌ده فیلمبرداری کنن
      امیدوارم پدال هیچ وقت اون شکلی نشه

      موافقم 58
      مخالفم 2
  5. علی جردن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    قدرت ۴۹۰ اسب بخاری و شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه ایی هرچی بنز و بی‌ام‌و هست تو ایرانو سوسک می کنه 😁

    موافقم 24
    مخالفم 22
    1. مگنوم

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      این است اژدهای چینی

      موافقم 9
      مخالفم 20
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2851 ديدگاه)

      با بنزین ایران به نظرم صفر تا صد ۵ تا ۵/۵ ثانیه می‌شه که البته باز هم خیلی خوبه

      موافقم 27
      مخالفم 12
      1. ali_x76

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (394 ديدگاه)

        انجین بنزینی فقط رنج اکستندر حساب میشه و اتصالی به چرخ ها نداره، در نتیجه کیفیت بنزین و … روی شتابش تاثیر گذار نیست.
        بیشترین تاثیر مربوط به دمای هوا میشه که دماهای خیلی بالا و خیلی پایین، باعث افت راندمان باطری میشن.

        موافقم 31
        مخالفم 2
    3. علی Shelby

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (527 ديدگاه)

      حالت خوبه علی یعنی الان اس ال اس ای ام جی رو هم سوسک میکنه یا ام ۶ و آی ه‍شت چی هان

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. 18:45

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (653 ديدگاه)

    لوازم یدکی به وفورم آرزوست!… 😑😑

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. boost10

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    چینی فن نیستم ولی کاش قیمتشم مثل اسمش فری بود

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. Xerxes99

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      زده فریییی

  8. Mr wrong

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    وویا فری
    اسم یکی از لاتای کرج گذاشتن روش

    موافقم 19
    مخالفم 5
  9. علی Shelby

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    داخل قشنگ معلومه از. پلاستیک بسیار بی کیفیتی استفاده شده مخصوصا در داشبورد قیافه جذابی هم نداره
    باور کن خود چینی ها هم اسمشو نشنیدن
    هر روز یه ماشین چینی لوکس ترین ماشین ایران میشه بعد تو جهان ماشین هایی مثل اسکالید ، رنجرور ، بنتلی ، رولز رویس لوکس ترین ماشین های کشور های دیگه میشن

    موافقم 7
    مخالفم 35
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2851 ديدگاه)

      داشبورد تمام چرم هست من داخلش نشستم متن بخون عزیز

      موافقم 24
      مخالفم 5
      1. علی ریحانی

        ۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (51 ديدگاه)

        آقا اشتری تو این یه مورد شما خودت هم انگار زیاد به متن توجه نکردی که انجین این ماشین رو که فقط حکم ژنراتور داره رو به بنزین ایران و کم شدن شتاب ربط دادی😊

        موافقم 3
        مخالفم 2
  10. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    خیییییلی لوکسه

    موافقم 9
    مخالفم 12
  11. ALI MOPAR

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    490 اسب؟ خدایی زیاده اگه واقعی باشه تو ایران همرو رنده میکنه که حتی هشت سیلندرارو

    موافقم 12
    مخالفم 9
  12. Ali

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    دیروز به نمایشگاه رفته بودم و حقیقتا زیاد واسم جذاب نبودن خودرو ها بجز ام جی رودستر که از عکس ها واقعا جذابتر بود.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. محمد

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    واقعن با این تکنولوژی برقی دیگه مفاهیمی مثل اسب بخار و صفر تا صد شده مسخره بازی باید شاخص های جدیدی برای ارزش گذاری روی خودرو تعریف بشه تا فرق بین دوش و دوشاب مشخص شه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  14. PARSA

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    وقتی پول ارزش نداشته باشه باید هم این ماشینا که هیچ جا حتی توی چین خریدار ندارند تو ایران میلیاردی قیمت گذاری شوند

    موافقم 3
    مخالفم 3
  15. بهنام

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه دفه اسمشو میزاشتین ووریا غفوری😐

    موافقم 7
    مخالفم 2
  16. Ahmad

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    طراحی بیرونی خودروهای چینی هر سال نسبت به سال قبلترش بهتر میشه اما خب طرح فاخر ماندگاری نمی بینید یا فیس لیفت قبلیه یا یک پلت فرم مشترک
    تو تصادفات نه مثل اروپایی ها اما خیلی بهتر از ایرانی ها عمل کردند
    انجین های که استفاده می کنند به روز مصرف کم قدرت و راندمان بالایی دارن جدیدا هم که کیفیت قطعات موتوری خیلی بهتر شده نسبت به قبلش اما گیربکس ها هنوز مشکلات اساسی دارند
    امکانات رفاهی هم که به قول دوستان با بیل توش اپشن ریختن
    خدمات پس از فروش ضعیفی دارند خدا نکنه سر کارت به نمایندگی برای تعمییرات بیفته حداقل زمان خواب ماشین تو نمایندگی یک هفته اس که اون به دلیل کمبود قطعات هست
    در کل باید گفت تو بازار انحصاری ایران که دست خود همین وارد کنندگان چینی هست که در کنارش مثلا خودرو داخلی هم تولید می کنند شما حق انتخاب دیگه ای نداری پس زیاد خودتون رو اذیت نکنید

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا