ماموت خودرو برای واردات خودروهای جتا، براساس پلتفرم فولکس واگن آماده میشود. محصولات جتا در ایران، تولیدات FAW چین هستند.
در بازار جهانی، ارزانترین خودروی سدان فولکس واگن به نام جتا شهرت دارد. این مدل، درواقع فولکس واگن گلف صندوقدار محسوب میشود؛ اما قیمت پایینتر و پیشرانهی ضعیفتر ارائه میکند. هماکنون، ضعیفترین مدل فولکس واگن گلف در بازار جهانی، ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد اما دو مدل جتا، ۱۵۸ و ۲۳۰ اسب بخار هستند.
نکتهی مهمی که نباید فراموش شود، تفاوت جتا ساخت FAW چین و جتا با برند فولکس واگن است. گروه خودروسازی فاو (FAW) در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که از پلتفرمهای مشترک با شریک آلمانی استفاده میکند. به همین دلیل، محصولات جتا ساخت FAW چین فاقد نشان تجاری VW فولکس واگن هستند.
دیگر نکتهی جالب اینکه، تمام خودروهای فولکس واگن جتا که در سراسر دنیا فروخته میشوند هم، ساخت FAW چین و فولکس مکزیک هستند؛ اما جتا VA3 که توسط ماموت خودرو در ایران عرضه خواهد شد؛ از نظر کیفیت فنی، امکانات و قیمت، تفاوتهای مهمی با فولکس واگن جتا (مدل اصلی) دارد. قیمت ارزانترین فولکس واگن جتا در بازار امریکا، ۲۲ هزار دلار است. نسخهی چینی با برند جتا که VA3 گفته میشود؛ ۹ تا ۱۳ هزار دلار قیمت دارد.
گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد متعلق به فاو چین است. بسیاری از خودروهای پرفروش فولکسواگن و آئودی بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. از سال ۲۰۱۱ تا کنون، سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو توسط این مجموعه تولید شده است.
طراحی بدنه و نمای ظاهری جتا VA3 ماموت خودرو
آنچه توسط فاو چین به نام جتا VA3 عرضه میشود؛ براساس فولکس واگن جتا مدل ۲۰۱۳ ساخته شده است. این سدان چینی، ۱۱ سال سابقهی تولید دارد؛ اما بارها تغییر چهره (فیسلیفت) داشته است. نسل فعلی فولکس واگن جتا (Jetta A7) با برند آلمانی، سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و پلتفرم MQBA دارد. جتا VA3 با برند چینی، از پلتفرم نسل قبلی فولکس واگن جتا (Jetta A6) استفاده میکند.
سازندهی چینی تلاش کرده است تا جتا VA3 فیسلیفت ۲۰۱۹، چهرهای شبیه به فولکس واگن جتا جدید داشته باشد؛ هرچند که ابعاد کوچکتر دارد. به همین دلیل، جلوپنجره و چراغهای اصلی، ساختار یکپارچه ارائه میدهند. ترفند اجرا شده روی جتا VA3 جدید، حس اسپرت خودرو را کاهش داده و حالت یکنواخت آنرا بیشتر کرده است.
حجمدهی سپر و کاپوت جلو، سادگی در طراحی جتا VA3 را کم میکند. ادوات پلاستیکی مرسوم که غالب خودروهای چینی برای بخش عظیمی از سپر و جلوپنجره استفاده میکنند؛ روی جتا VA3 کمتعداد هستند. این موارد برای سدان اقتصادی ساخت چین، نکته مثبت محسوب میشوند. آینه بغل و داخل گلگیرها نیز، فلزی رنگ بدنه هستند.
در پشت، چراغهای اسپرت و حجمدهی جذاب سپر دیده میشود که البته الهامگرفته از فولکس واگن جتا اصلی، طراحی شدهاند. خطوط لبهی درپوش صندوق و پایین سپر هم، کمی هیجان به بدنهی جتا VA3 اضافه میکند تا در مقایسه با بعضی سدانهای اقتصادی ساخت چین، مثل جک j3 زیباتر به نظر رسد.
ابعاد جتا VA3 شامل طول ۴,۵۰۱ میلیمتر، عرض ۱,۷۰۴ میلیمتر، ارتفاع ۱,۴۶۹ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۰۴ میلیمتر است. این خودرو از نظر اندازه، تفاوت چندانی با چری آریزو ۵ مدیران خودرو ندارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جتا VA3 ماموت خودرو
شاید با ارفاق بتوان، بدنه و ظاهر بیرونی جتا VA3 را در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، متوسط و عامهپسند توصیف کرد اما شرایط برای کابین، متفاوت است.
طرح کلی داشبورد، آنچنان ساده و بیهیجان به نظر میرسد که سایپا شاهین یا بسترن B30 قدیمی را یادآوری میکند. مواد ارزانقیمت با پلاستیک خشک، تقریبا در همهجای فرمان و داشبورد و کلیدها دیده میشوند. نمای دسته دنده و خروجی هوای دایرهای نیز، حس یک خودروی ارزانقیمت برای جتا VA3 را تشدید میکنند.
تنها نکات مثبت که احتمالا جتا VA3 را برتر از سایپا شاهین یا جک J3 نشان میدهند؛ نمایشگر لمسی بزرگ، سانروف، صندلیهای راحت و تودریهای مبله هستند. فضای قابل استفاده برای سرنشینان و صندوق بار ۴۴۰ لیتری جتا VA3 نیز، بیشتر از سایپا شاهین با صندوق عقب ۴۲۰ لیتری است.
پیشرانه و تجهیزات فنی جتا VA3 ماموت خودرو
در مدل پایه، موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی روی سدان چینی جتا وجود دارد. این پیشرانه، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. باتوجه به وزن ۱۱۲۵ کیلوگرمی جتا VA3، میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ارزانترین مدل را، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه برآورد کرد. این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک در چین تولید میشود.
نسخهی مجهز به پیشرانهی توربوشارژ ۱/۴ لیتری هم برای جتا VA3 ساخته شده است. این مدل، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت جتا VA3 توربو، ۸ تا ۹ ثانیه اعلام شده است. ظاهرا پیشرانهی این خودرو (EA211)، تحت لیسانس فولکس واگن آلمان در چین تولید میشود و از نظر فنی با نمونههای ساخت اروپا، تفاوتی ندارد.
قیمت در بازار جهانی و هزینه خرید برای بازار ایران
جتا VA3 بازار چین، عمدتا با موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک فروخته میشود. این مدل، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد و احتمالا برای نمونهی مونتاژ شرکت ایرانی، حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری خواهد شد. برای نسخهی توربوشارژ دنده اتوماتیک، قیمت ۱۵ هزار دلاری در بازار خارج چین دیده میشود که طبیعتا برای مصرفکنندهی ایرانی، نزدیک به ۱/۲ میلیارد تومان خواهد بود.
اگر ماموت خودرو اقدام به مونتاژ VA3 با موتور ۱۱۲ اسب بخار کند؛ رقیبی برای جک J4 و سایپا شاهین خواهد بود. از سویی دیگر، واردات نسخهی توربوشارژ، ماموت خودرو را وارد رقابت با آریزو ۵ مدیران خودرو و ریسپکت بهمن خواهد کرد. از نظر فنی و ظاهری، قطعا چری آریزو ۵ برتریهای متعددی نسبت به جتا VA3 دارد؛ اما فروش با قیمت پایین توسط ماموت خودرو، میتواند جذابیت برای مشتری ایجاد کند.
تماشا در یوتیوب:
تماشا در آپارات:
net
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چرا کلمه چ ی ن فیلتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ خرداد ۱۴۰۲هیچ کلمه خاصی فیلتر نیست
همه کامنت ها با هر کلمه ای در پدال فیلتر هست و بدون تایید منتشر نمی شه
محمد
۲۲ خرداد ۱۴۰۲معیار تاییدتون چیه اونوقت ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اگر فحاشی به کاربران و توهین سیاسی نباشه، منتشر می شه
مجبور به این روش هستیم چون ممکنه شب که می خوابیم، تا صبح اتفاقات عجیبی توسط بعضی کاربرا انجام بشه که برای پدال، مشکلات بزرگ درست می کنه
NAVID۰۰۹۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۲گویند کلمات جان دارند ( این کامنت آقای اشتری بد به دلم نِشَست ، دستمریزاد ) !
این کامنت جناب اشتری خیلی حرفها در خودش داره :
محکم ، مودبانه ، روشن ، قاطع ، مدیریت شده ، کامل و… !
جدی که کارِ رسانهای در ایران هنر به حساب میاد و سپس شغل و حرفه !
اینکه همه را راضی کنی تا در چنین جو سنگینی فعالیت کنی واقعاً سخته ، اونم در جامعهای دو قطبی که هر بار باید سعی کنی خودخوری کنی تا حرفی و عملی انجام گیرد یه موقع کسی ناراحت نشود و آخرش هر کاری هم که کنی باز آش برای عدهای یا شوره یا بینمک و حد اعتدال وجود ندارد ، متاسفانه 😒 !
جناب اشتری ، این کامنت شما بینظیر بود و حق مطلب را هنرمندانه ، مودبانه ، کوتاه و جامع بیان کردید 👏 !
فرشید
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ظاهر زشت، قدیمی و ناهماهنگی داره چه نمای داخلی و چه بیرونیش
غلامحسین باغبان
۲۳ خرداد ۱۴۰۲محمدرضاعزیز من سالهاست مقالات شمارو همیشه میخونم و همواره از مقالات و منش شما در برخورد با کاربران لذت میبرم.
براتون آرزوی موفقیت بسیار دارم. خلاصه کلام که خیلی دوستت داریم :))
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ممنونم شما لطف دارین
کار نویسندگی و خبرنگاری به عشق مخاطبان انجام میشه
فرشید همراهی
۱۲ تیر ۱۴۰۲از هیچ زاویه ای زیبا نیست. طراحیش قدیمی، ناهماهنگ و ارزون قیمته. از اون بدتر داخلشه که در حد ماشین های افتصادی بیست سال پیشه. از همین حالا واضحه خودروی موفقی نیست مثل جک J4
هیچی به هیچی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اگه بخاد نسخه توربو بیاد حریف آریزو نمیشه
نسخه ضعیفش هم بیاد بنظرم خرید شاهین یا محصولات ایران خودرو بهتره . چون خدمات ارزون قیمت تر و گسترده تری ارائه میدن و بعیده این ماشین هم بویی از کیفیت و دوام برده باشه و خرج نداشته باشه .
در کل تنها حالت موفقیتش ، کم کردن سود و قیمت نهایی خودرو به صورت موقتی هست که اونم اگه بازارش رونق بگیره افزایش قیمت های مداوم بهش میخوره
تهش باز هیچی به هیچی :)
Python
۲۳ خرداد ۱۴۰۲یعنی منظور شیرین عسل از خودروی آلمانی ممکنه این باشه؟
MK
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چه سودی کنن دلال هابااین پیشینه فولکس واگنی این ماشین چون پلت فرمش یکیه میگن فلکس واگنه قیمتشم که معلومه تابره سه به دست مردم کلی میکشن روش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ خرداد ۱۴۰۲من امیدوارم مونتاژکار ایرانی، لوگوی فولکس واگن نچسبونه جلوش
Avan
۲۲ خرداد ۱۴۰۲قطعا می چسبونه. من اگر بخرم سریع میرم جلو پنجره و آرم فولکس را می چسبونم.خخخخخ
Hamidreza
۲۲ خرداد ۱۴۰۲همینو با قیمت c45 میچپونن به ملت و کسی هم صداش در نمیاد…
Haçan
۲۲ خرداد ۱۴۰۲جلو پنجره و چراغش کاش قبل این که بیاد یه فیس لیفت بخوره تغییر کنه .
علی جردن
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چرا مقاله سانتافه از صفحه اول حذف شد؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ایراداتی داشت و درحال تدوین مجدد توسط نویسنده است
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۲مرسی
NAVID۰۰۹۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۲اولین مشکل مقالهی سانتافه ، نامِ رقیبانی بود که به سانتافه چسباندن !
رقبایی که بر حسبِ قیمتی در نظر گرفته شده اشتباست چون در هر طیف قیمتی میشه هر وسیله بیربطی را ربط داد !
یه مشکل دیگه ، کارکرد ۲۰ هزارتایی در ۳ماه بود کمی عجیب ولی شدنی هست !!!
حمید
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چقد زشته این. همون فلوکس واگنشم زشته
ARMAN سابق
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دوستان یه سوال
تا جایی که من میدونم اگه بخوایم ماشین آمریکایی رو گذر بیاریم ممنوعه
ولی بعضاً ماشینای گذر آمریکایی دیده میشن مثلاً همین چند وقت پیش یه کوروت C8 رو از امارات گذر آورده بودن.
به نظر شما قاعده خاصی داره یا یه عده با رانت و اینا می تونن وارد کنن؟
پارسا
۲۲ خرداد ۱۴۰۲تو همین ماه چارجر و کرایسلر دیدم
اینجا ایرانه پول بدی حکم اعدامت هم بر میگردونن حالا یه ماشین که چیزی نیست
ایران
۲۳ خرداد ۱۴۰۲چی بگم شاید یه عده میتونن پلاکم بکنن ( پول زیاد فساد میاره تو ایران ) خودم همین یه ماه پیش یه رم تی ار ایکس قرمز رنگ دیدم واقعا تعجب کردم طرفای یه هفته پیشم دوباره همون رمو دیدم چی بگم….
علی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲از مناطق آزاد نمیتونن خارج کنن و پلاک گذر بگیرن اون ماشین هایی که شما دیدید از خارج ایران میان وارد خااک ایران میشن و پلاک گذر هم میگیرین البته یکسری شرایط داره مثل داشتن پاسپورت و اقامت کشور ثالث .
BMW
۲۲ خرداد ۱۴۰۲خدا به داد مردم برسه معلوم نیست چند برابر قیمت بازار به مردم قالب کنند
Hamidreza
۲۲ خرداد ۱۴۰۲نیازی نیست غالب بشه ، مردم سر و دست میشکنن واسش
محمد
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ماشین خوبیه بعضی از قطعات داخلی مثل سردنده و مانیتور و فرمان هم که دقیقا برای ولکس وگن ( فولکس واگن ) هست
۲۳ خرداد ۱۴۰۲من بابام یک عدد فولکس شاستی بلند دارد که تمام سقفش سانروف است و تبدیل به ماشین های بدون سقف میشود اما من به بابایم میگویم این کار را نکند زیرا همه فکر میکنند ما چپ کرده ایم
اگر این خودرو شاستی بلند بود من به بابام میگفتم این خودرو را بخرد زیرا بهترین خودرو در جهان شاستی بلند است آن هم شاستی. بلند بابای من
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۴ خرداد ۱۴۰۲مثلاً تو می خوای چی بگی ، بگی خیلی نمکی
محمد حسین
۲۳ خرداد ۱۴۰۲منظور از جک J3 جک J4هست؟!
jaberi21st
۲۳ خرداد ۱۴۰۲هر جور نگاه میکنم سپر و چیزاش با هم هماهنگ نیست و موتورش هم که همون همیشگیه موندم کی یه موتور بالای ۲ لیتر وارد میکنن ، سه لیتری و چهار لیتری نخواستیم. همون موتور تا نهایت ۲.۷ بیارن یکم حالامون خوب شه اگه بزارن.
HOSSEINK3
۲۳ خرداد ۱۴۰۲2.5لیتر اریزو 8
علیx76
۲۳ خرداد ۱۴۰۲“هماکنون، ضعیفترین مدل فولکس واگن گلف در بازار جهانی، ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد اما دو مدل جتا، ۱۵۸ و ۲۳۰ اسب بخار هستند.”
گلف تو خود المان از ۱۳۰ اسب شروع میشه، و در جهان هم ضعیف ترین نسخه، ۹۰ اسبیه.
نسخه ۲۴۵ اسبی، GTI هست که تریم پرفرمنس و قدرتمندش محسوب میشه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ممنون که گفتین، متن تصحیح کردم
آرمان
۲۴ خرداد ۱۴۰۲این که همون بسترن b30 تولید بهمن موتوره
هم موتورش همونه هم پلتفرمش یکیه هم شرکت فاو سازنده جفتشه
تازه به نظرم b30 از این خوشکلتره
M/D
۱۲ تیر ۱۴۰۲تنها نکته مثبتی که تو این ماشین دیدم لوگوی فولکس واگن رو موتورش بود
والا از نظر من ال این نود مانیتور دار با گیربکس اتوماتیک است
حیف که اسم ماشین فولکس واگن برای این بیاد
amine
۱۲ تیر ۱۴۰۲این خودرو واقعا هم از نظر طراحی و شکل ظاهری و آپشن ها خیلی قدیمه
و تنها ارزشی که داره همون موتور فولکس
و هیچ چیز دیگه ای برای جذب مشتری نداره
PRPR
۱۲ تیر ۱۴۰۲چین