شرکت آسیا گستر کارن، پیشفروش فولکس واگن ساگیتار را آغاز کرده است. این محصول، نسخهی مونتاژ چین از فولکس واگن جتا محسوب میشود.
گروه ماموت که از سالها قبل واردکنندهی خودروهای فولکس واگن در ایران بود، هماکنون دو مدل شاسیبلند از تولیدات برند جتا را عرضه میکند. از سوی دیگر، شرکت تازه تاسیس آسیا گستر کارن نیز، در تلاش است تا دیگر خودروهای مونتاژ چین فولکس واگن، شامل ساگیتار و گلف را وارد ایران کند. جتا VA3 ماموت و فولکس واگن ساگیتار هر دو نسخههایی از فولکس واگن جتا هستند؛ اما محصول وارداتی آسیا گستر کارن، امکانات بیشتر و تزئینات لوکس با نشان تجاری فولکس واگن خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت
↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی لوکس چینی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت در ایران
در بازار جهانی، ارزانترین خودروی سدان فولکس واگن به نام جتا شهرت دارد. این مدل، درواقع فولکس واگن گلف صندوقدار محسوب میشود؛ اما قیمت پایینتر و پیشرانهی ضعیفتر ارائه میکند. هماکنون، ضعیفترین مدل فولکس واگن گلف در بازار جهانی، ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد اما دو مدل جتا، ۱۵۸ و ۲۳۰ اسب بخار هستند.
نکتهی مهمی که نباید فراموش شود، تفاوت جتا ساخت FAW چین و جتا با برند فولکس واگن است. گروه خودروسازی فاو (FAW) در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که از پلتفرمهای مشترک با شریک آلمانی استفاده میکند. به همین دلیل، محصولات جتا ساخت FAW چین فاقد نشان تجاری VW فولکس واگن هستند.
گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد متعلق به فاو چین است. بسیاری از محصولات پرفروش فولکسواگن و آئودی بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. این مجموعه سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو مونتاژ میکند. دیگر نکتهی جالب اینکه، تمام خودروهای فولکس واگن جتا یا ساگیتار که در سراسر دنیا فروخته میشوند هم، ساخت FAW چین و فولکس مکزیک هستند.
طراحی بدنه و نمای بیرونی فولکس واگن ساگیتار
مهمترین تفاوت ساگیتار با جتا VA3 در نمای روبرو به وضوح دیده میشود. جلوپنجره و چراغها در مدل وارداتی آسیا گستر کارن، بزرگتر هستند و از نسل جدید جتا سدان گرفته شدهاند؛ اما VA3 ماموت مشابه جتا قدیمی است.
حجمدهی سپر و کاپوت جلو، حس اسپرت در طراحی جتا را بیشتر میکند. ادوات پلاستیکی مرسوم در بخش پایین بدنه استفاده شده است تا کمتر دیده شوند. این موارد برای سدان اقتصادی ساخت چین، نکته مثبت محسوب میشوند. آینه بغل و داخل گلگیرها نیز، فلزی رنگ بدنه هستند.
در نمای جانبی، رینگ اسپرت آلومینیوم با طراحی اسپرت استفاده شده اما خطوط روی بدنه و ترکیب کلی، ساده است. غالب مدلها، تزئینات کروم پیرامون پنجره دارند و از چرخ ۱۶ اینچ با تایرهای ۲۰۵ میلیمتر استفاده میکنند. در پشت، چراغهای اسپرت و حجمدهی جذاب سپر دیده میشود که البته الهامگرفته از فولکس واگن جتا اصلی، طراحی شدهاند. خطوط لبهی درپوش صندوق و پایین سپر هم، کمی هیجان به بدنهی ساگیتار اضافه میکند تا در مقایسه با بعضی سدانهای اقتصادی ساخت چین، زیباتر به نظر رسد.
ابعاد ابعاد فولکس واگن ساگیتار شامل طول ۴۷۵۳ میلیمتر، عرض ۱۸۰۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۴۶۲ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۳۱ میلیمتر است. این خودرو از نظر اندازه، کمی بزرگتر از جتا VA3 و چری آریزو ۵ مدیران خودرو است.
طراحی داخلی و نمای کابین فولکس واگن ساگیتار
فرم داشبورد با نمایشگر بزرگ و پنل دیجیتال پشت فرمان، به خوبی فضای داخلی یک سدان مدرن را برای ساگیتار فراهم میکند. این شرایط، تفاوت خودروی وارداتی آسیا گستر کارن با رقبای چینی موجود در ایران را نشان میدهد.
ساگیتار برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی، دستهدندهی الکترونیک ندارد و از نمونهی اهرمی استفاده میکند. مادهای اصلی سطح داشبورد، پلاستیک سخت با رنگ خاکستری تیره است اما در بعضی قسمتها چرم مصنوعی و مواد نرم نیز دیده میشوند. فرمان D کات (طرح شکسته)، نمایشگر لمسی ۱۲ اینچ و تزئینات نقرهای رنگ، نکات مثبت در کابین ساگیتار هستند.
ساگیتار به خوبی ۴ سرنشین بلندقد را جای میدهد. صندلیهای چرم در نسخههای ساخت چین، فراتر از یک خودروی اقتصادی عمل میکنند و بسیار راحت و چشمنواز هستند. صندوق عقب ۵۵۰ لیتر با قابلیت جمعشدن صندلیهای ردیف دوم نیز، با توجه به ابعاد ساگیتار، فضای قابل قبول فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن ساگیتار
برای ورود به ایران، پیشرانهی ۱/۲ لیتر توربو با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتنمتر انتخاب شده است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه، نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فولکس واگن ساگیتار هستند. این خودرو از گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ استفاده میکند.
دیگر نسخهی ساگیتار که هنوز مشخص نیست برای ایران ارایه شود، موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ دارد. این نمونه با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور، در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
قیمت فولکس واگن ساگیتار در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
انواع فولکس واگن ساگیتار در چین، ۱۸ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارند. اگر نسخهی وارداتی با پیشرانهی پایه و امکانات سطح متوسط شامل نمایشگر لمسی بزرگ و گیربکس اتوماتیک، حدود ۲۱ هزار دلار باشد؛ براساس نرخ ارز امروز، مشتری ایرانی به بودجهی ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان برای خرید فولکس واگن ساگیتار نیاز دارد.
واردات توسط شرکت ناشناخته، مهمترین سد برای فروش فولکس واگن ساگیتار است. این محصول، هرچند ساخت چین محسوب میشود؛ با تجهیزات لوکس شامل صندلی چرم و نمایشگر بزرگ میتواند علاقهمندان خودروهای وارداتی با برند آلمانی را حتی با قیمت بالای ۲ میلیارد تومان جذب کند.
بی نام
۲۴ مهر ۱۴۰۳یعنی یه ماشینهایی وارد کردن لو آپشن ترین با ضعیف ترین موتور با قیمتهای فضایی.. کدوم عقل سلیمی دو میلیارد و پونصد میده برای یه ماشین 1200 سی سی!
Nismo
۲۴ مهر ۱۴۰۳پراید حجم موتورش از این بیشتره
چیه خدایی
اصلا معلوم نیست چینیه آلمانیه
amirkhanzadeh
۲۴ مهر ۱۴۰۳این تو چین مونتاژ میشه
ولی نسخه وارداتی نسخه فوقالعاده ضعیف و کم اپشنه
ALI A
۲۴ مهر ۱۴۰۳این ماشینم مثل جتا های وارد شده شکست میخوره و خریداری نداره…
علی Shelby
۲۴ مهر ۱۴۰۳والا فقط میگن
ما که در شهر هیچ کدوم از این ماشینارو ندیدیم
بهروز
۲۴ مهر ۱۴۰۳حسرت حسرت حسرت. ناموساً آدم عادی نمیتونه اینها رو بخره. دلیل این بدبختی هم یک برنامهی 10 سالهی شوم است و از پدال میخوام که لطفاً مصاحبه با منوچهر منطقی درباره برنامه 10 ساله برای سوئیچ کردن از پلتفرمهای فرانسه به پلتفرمهای چینی بذاره تا مردم بفهمند این دستدست کردن دولت در دادن حقوق مناسب به مردم برای چیه. منوچ گفته بود در یک برنامه 10 ساله قراره به پلتفرمهای چینی سوئیچ کنند. بنظرم دارند 10 سال زمان میخرند تا به این شیوه مردم عادی مجبور باشند با تعرفه سنگین و درآمد کمشون کنار بیان و زبالههای وطنی رو بخرند تا آغایان ورشکست نشن. در مجموع تباه کردن جوانی انسانها بزرگترین گناه هست. دیگه چه وقت میخوایم ماشین خوب داشته باشیم؟ پیر شدیم
Roham Mahdlou
۲۴ مهر ۱۴۰۳این اصلا خوب نیست اصلا
فولکس با اون عظمت تولید مدل های مثل جی تی آی وقتی با چین همکاری کنه همین میشه😔
اکسل
۲۴ مهر ۱۴۰۳¯\(°_o)/¯
رامتین
۲۴ مهر ۱۴۰۳البته نسخه 1.4 لیتریش بنظرم منطقی هست. این موتور در خود محصولات شرکت اصلی استفاده میشه. حال باید فهمید دقیقا همون موتور هست یا نه. ضمن اینکه نشان فولکس هم روش باشه ارزششو بیشتر میکنه. از طرفی انتظاری نیست موتور 2 لیتری توربو 230 اسبی روش بیاد، چون درینصورت با ورژن GLI مواجه میشیم که بالای 30000 دلاره. با توجه به اینکه من خودم فولکس فن هستم نسخه 1.4 لیتری اگر با قیمت 2 میلیارد عرضه بشه بشدت مورد پسنده. الان اینقدر اوضاع وخیمه که با 2 تومن جز چینی نمیشه چیزی گرفت. منظور البته خودروی صفره.
reza-srt
۲۴ مهر ۱۴۰۳فولکس با موتور میتسوبیشی ۱۲۰۰😁