شرکت ماموت خودرو به تازگی فولکس واگن تی راک را وارد ایران کرده است. این محصول یکی از معدود مدلهای وارداتی استاندارد اروپا برای بازار کشورمان محسوب میشود.
فولکس واگن، یکی از بهترین و بزرگترین خودروسازان دنیا است. محصولات این برند، حتی اگر توسط کارخانههای چینی تولید شوند؛ کیفیت قابل قبول با قیمت منطقی فراهم میکنند. این شرایط، برای خودروهای برقی فولکس واگن نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
↵فولکس واگن گلف GTi وارداتی؛ مشخصات و قیمت
↵فولکس واگن اطلس؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
فولکس واگن نسبت به دیگر شرکتهای مشهور آلمانی مثل پورشه و بنز و بیامو، محصولات ارزانتر تولید میکند. به همین دلیل، خرید یک فولکس واگن مدرن در بازار جهانی، برای بسیاری از شهروندان کشورهای توسعه یافته، دستیافتنی است. حتی نام این برند آلمانی، “خودروی مردم” ترجمه میشود. خودروسازی فولکسواگن، ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با بیتل (فولکس قورباغه) مشهور است. امروزه انواع محصولات فولکسواگن با ابعاد مختلف و پیشرانههای متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید میشوند. سود خالص فولکسواگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد میشود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.
تی راک (T Roc) کوچکترین کراساور فولکسواگن در بازار جهانی است. این خودرو تقریبا در سراسر جهان، از اروپا تا استرالیا و آسیا و امریکای جنوبی فروخته میشود؛ اما به امریکا و کانادا نمیرسد. تی راک از سال ۲۰۱۷ تاکنون با نسل اول تولید شده و صرفا تغییر چهره (فیس لیفت) داشته است. فولکس واگن تی راک در دو کشور پرتغال و چین (توسط فاو FAW) مونتاژ میشود و یقینا نسخهی وارداتی برای ایران، ساخت چین خواهد بود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی فولکس واگن تی راک ماموت خودرو
مهمترین تفاوت نسخهی ۲۰۲۴ با مدلهای قبلی مربوط به ردیف LED طرفین سپر است که نقش روشنایی روز دارند. ابعاد چراغها و جلوپنجره در انواع تیراک، چندان متفاوت نیست اما نمونهی جدیدتر، وابستگی کمتری به ادوات پلاستیکی ارزانقیمت دارد.
در نمای روبرو، چراغهای سنتی فولکسواگن مشابه آنچه در جتا و پاسات دیدهایم، برای تیراک استفاده شدهاند. فرم سپر جلو و حجمدهی قسمتهای مختلف، با کمترین هزینه حس یک کراساور اسپرت را القا میکند. ادوات کروم و کشیدگی کاپوت جلو تا لبهی چراغها، نکات مثبت در طراحی این خودرو محسوب میشوند.
در نمای جانبی، مواد پلاستیکی برای رکابها با ضخامت کم استفاده شده و تقریبا همهجا فلز همرنگ بدنه وجود دارد. رینگهای اسپرت آلومینیوم در سایز ۱۸ اینچ با تایر ۲۱۵ میلیمتر هانکوک در فولکس واگن تیراک ارایه میشوند. ارتفاع سقف این خودرو در حالت استاندارد، ۱۵۸ سانتیمتر است و از این نظر، چندان بلندقد محسوب نمیشود.
نسخهی ساخت چین با ساختار پیویسته برای چراغهای عقب، تفاوت ظاهری نسبت به نمونهی بازار اروپا را نشان میدهد. همچنین تقریبا تمام سپر، فاقد ادوات پلاستیکی است و همرنگ بدنه دیده میشود. سقف سیاه، بالچهی انتهای بدنه، حجمدهی درپوش صندوق و جایگاه نصب پلاک، نکات مثبت در فولکسواگن تیراک هستند. این مجموعه، طراحی هوشمندانه متفاوت از آنچه در غالب کراساورهای چینی دیدهایم را ثابت میکند.
ابعاد فولکس واگن تی راک، شامل طول ۴,۳۲۶ و عرض ۱,۸۱۹ و ارتفاع ۱,۵۸۲ و فاصله محوری ۲,۶۸۰ میلیمتر است. این کراساور، بزرگتر از امویام X22 و کوچکتر از X55 محسوب میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین فولکس واگن تی راک ماموت خودرو
نسخهی وارد شده به ایران، نزدیک به فول آپشن است و از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان استفاده میکند. این شرایط باعث میشود تیراک فراتر از کراساورهای اقتصادی دیده شود و حس یک خودروی مدرن را با کمترین هزینه فراهم کند.
پنل ۱۱/۷ اینچ، اطلاعات فنی را به راننده اطلاعرسانی میکند و روی داشبورد، نمایشگر لمسی ۸ اینچ وجود دارد که متمایل به راننده نصف شده است. پلاستیک نرم و نسبتا باکیفیت، مادهای اصلی روی داشبورد محسوب میشود. البته برای تودریها، حالت مبله و لوکس فراهم نیست.
صندلیهای راحت با طرح ویژه و چرم مصنوعی، نکتهی مثبت در کابین تیراک است. این خودرو نسبت به چری X55 مدیران خودرو، فاصله محوری بیشتری دارد و به همین دلیل، راحتی قابل قبول در جلوی زانو فراهم میکند. صندوق عقب مشابه دیگر کراساورهای کوچک در این کلاس، حدود ۴۰۰ لیتر فضای حمل بار ارایه میدهد و البته قابلیت خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز دارد.
ظاهرا قرار است تی راک با امکانات کامل وارد ایران شود. سقف پانورامیک، گرمکن فرمان و صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت بسیار خوب، پارک دوبل اتوماتیک، فناوری هدایت خودرو بین خطوط، شارژر بیسیم، دوربین ثبت وقایع، درب صندوق برقی، تهویه دوگانه و ترمز خودکار، تجهیزات خاص این خودرو هستند که بهندرت برای مدلهای مختلف بازار ایران ارایه میشوند.
پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن تی راک ماموت خودرو
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با سیستم GDi و فناوری فولکس واگن، روی تیراک ۲۰۲۴ نصب شده است تا ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این تجهیزات با گربکس اتوماتیک ۷ دنده ساخت گترگ (Getreg)، کراساور ۱۲۸۰ کیلوگرمی را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. نهایت سرعت این خودرو، محدود شده به ۲۰۰ کیلومتر برساعت است.
هنوز مشخص نیست برای بازار ایران، مدل دو دیفرانسیل یا محرک جلو ارایه شود. در بازار جهانی، فولکس واگن تیراک مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو و ۱/۴ لیتر توربو با قدرتهای ۱۱۷ و ۱۳۰ اسب بخار عرضه میشوند. همچنین گیربکس دستی ۵ سرعته نیز در نسخههای ارزانقیمت وجود دارد.
قیمت فولکس واگن تی راک در بازار جهانی و پیشبینی در ایران
در بازار چین برای تیراک مجهز به موتور ۱۵۸ اسب بخار و امکانات کامل، حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار دلار پرداخت میشود. با این شرایط، قیمت کراساور ماموت خودرو برای مصرفکننده، نزدیک به ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود. نسخههای ارزانتر با پیشرانهی ضعیفتر و امکانات محدود، آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار دارند و اگر وارد ایران شوند، حدود ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهند داشت.
ماموت خودرو هماکنون واردات جتا و فولکس واگن ID4 را عهده دارد. با این شرایط، نسخههای ارزانقیمت تیراک، شانس ورود به ایران ندارند و نسخههای گران با هدف جذب مشتریان ثروتمند، عرضه خواهند شد.
Kiarash
۷ شهریور ۱۴۰۳بنظرم جزو وارداتی های جذاب هست
ممد ژانگولر
۷ شهریور ۱۴۰۳همه چیش خوبه فقط اگه به طولش ۳۰ سانت اضافه میشد مردونه تر بود .
کرگدن باواریا
۷ شهریور ۱۴۰۳به شدت ماشین خوب و روون انگار سوار گلف بزرگ شدی همونقدر سفت و خشن و اسپورت.
تو ترکیه طرفدار خیلی زیادی داره و قیمتای عجیب و غریبی پای معامله ها باش میبندن بعضا ۳ میلیون لیر !!!
من سوار گلف شدم ، حدس میزنم این یکم نرم تر باشه
GRT
۷ شهریور ۱۴۰۳آیا استفاده از بنزین بی کیفیت ایران ، باعث مشکل برای همچین ماشینایی نمیشه ؟
amirkhanzadeh
۷ شهریور ۱۴۰۳صد در صد میشه
Taha Ayoobi
۸ شهریور ۱۴۰۳دهن موتور رو سرویس میکنه
حسین
۷ شهریور ۱۴۰۳فیلم بررسی شو هم در اینستا گذاشتن ، یخورده دیر خبر دادید.
الان خبر جدید واردات هوندا سیویک تایپ ار هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ شهریور ۱۴۰۳دو دقیقه فیلم کوتاه هیچوقت به اندازه مطلب هزار کلمهای برای مخاطب مفید نیست
هراکلیوس
۷ شهریور ۱۴۰۳اقا اشتری کیفیت ماشین های برند های معروفی که توچین تولید میشه پایین از تولیدات خود کشور صاحب برند نیست؟ مثل بنز بی ام و یا همین خودرو؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ شهریور ۱۴۰۳تا جایی که من میدونم، کیفیت موتور و گیربکس کاملا مشابه نمونه ساخت آلمان هست و کنترل کیفیت دقیق داره؛ ولی تزئینات مثل ادوات پلاستیکی و چرم صندلی، درجه یک نیست
SepehrG
۷ شهریور ۱۴۰۳به نطرتون مثلا این با دوام تره یا مزداهای ک میان
Dark Knight
۷ شهریور ۱۴۰۳چین خیلی خنده داره ، بهشون بگو فراری برات فراری با یک پنجم قیمت میسازن 😂 ( و متاسفانه یک دهم کیفیت ) میسازن ولی در نهایت اینکار و انجام میدن و داستان هر چی فولکس ، تویوتا ، هیوندای یا کیا که به اسم خارجی آوردن دقیقا همین هست ، همشون ماشین چینی هستن ولی با مجوز چسبوندن لوگو بقیه شرکت ها
امین
۹ شهریور ۱۴۰۳ظاهرا تولید خودرو توسط برند های بین المللی در کشورهای مختلف و بخصوص چین را با محصولاتی مثل پوشاک و ساعت و … فیک و تقلبی برند را در چین اشتباه گرفتی.
اون یک چیز دیگه هست
این یک چیز دیگه
تقریبا اکثر خودرو سازها در نقاط مختلف جهان سایتهای تولید دارند. این با کالای تقلبی فرق میکنه
225
۷ شهریور ۱۴۰۳آقای اشتری ببخشید یه سوال اگه 200 تا می ره چرا رو صفحه کیلومترش 260 نوشته؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ شهریور ۱۴۰۳پیکان پدر من هم تا ۲۲۰ روی سرعتسنج داشت
هیچ وقت نتونستیم بیشتر از ۱۵۰ بریم
255
۷ شهریور ۱۴۰۳خخخخخخخ
ممنون
پس چرا خودروساز ها بیشتر از حد توان ماشین هاشون رو صفحه کیلومتر می نویسن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ شهریور ۱۴۰۳چون کنتور نمیندازه
Taha Ayoobi
۸ شهریور ۱۴۰۳آقای اشتری خراب جوابتون شدم 😂
جرمی کلارکسون
۹ شهریور ۱۴۰۳آقای اشتری سیگما 😂😂🤣🤣👏👏👏
شاپور
۷ شهریور ۱۴۰۳ارزش پول ملی را ببین ، ی ماشین سطح متوسط در میاد ۳/۵ میلیارد.
Puriya
۸ شهریور ۱۴۰۳ربطی به ارزش پول ملی نداره
این بخاطر اینه که هزار تا واسطه و دلال و مافیا هست تو واردات ماشین
اگه حذف شن درست میشه
Saji
۷ شهریور ۱۴۰۳قیمت ۳۰هزار دلاری بشه ۲۲۰۰؟ ماشینای زیر ۲۴هزار دلار بالا ۲۴۰۰ قیمت خوردن…به منطق سالم میخوره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ شهریور ۱۴۰۳واضح نوشتم 3/5 میلیارد تومن عجیبه متن نخوندین
Saji
۸ شهریور ۱۴۰۳بله یه خطو جا انداختم….
علی
۸ شهریور ۱۴۰۳وقتی تیگو ۷ و فیدیلتی ۱۰ هزار دلاری ۲ میلیارد قیمت میخوره
تی رگ ۳۲ هزار دلاری ۳ میلیارد تومان قیمت بخوره معجزه هست خیلی عالی میشه
Navid A J
۸ شهریور ۱۴۰۳میدونی درستش چی بود؟ این که این ماشین واقعا ۳۰ هزاردلار یا ماهی ۳۰۰-۴۰۰ دلار به دست ما میرسید. پایه حقوق هم ۱۵۰۰ دلار ماهانه بود. اونقوت بنزین هم میکردن لیتری ۱.۵ دلار؛ ایرادی نداشت.
امین
۷ شهریور ۱۴۰۳ابعاد و مشخصات فنی مشابه ریررا هست و در بهترین حالت دوبرابر ریرا قیمت داره. پس بنظرم خرید این وقتی میتوان ریرا را باقیمت خیلی پایینتر خرید ، حماقت هست
A Sus man
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ایرانی فن نبود اضافه شد
رامتین
۷ شهریور ۱۴۰۳خیلی خوب شده که حدود 15 سانت طول خودرو را از نسخه اورجینال بیشتر کردن. همه چی عالیه فقط یه مقدار موتور بنظرم چالاکی لازم را نداره. کلا موتور 1.5 لیتر همینه. فولکس موتور 2 لیتری الان داره که در پنج نسخه 200 اسب، 230 اسب، 260 اسب، 296 اسب و 333 اسب توان ارائه میکنه. همون 200 اسبی بینهایت (به معنای واقعی کلمه) برای ایران بهینه و خوبه. چون اصلا به بنزین حساس نیست. (نسخه 333 اسب مثلا برای گلف R هست). تیگوان هم اگه یادتون باشه همین موتور و ورژن داشت. 2لیتری توربو 190 اسبی که خب در سال 2024 بمقدار 10 اسب اضافه شد.
علی
۸ شهریور ۱۴۰۳خیلی عالی هست برند خوب و کیفیت ساخت بالا
خورشیدخان
۸ شهریور ۱۴۰۳بنظرم برای کسی که بخواد ماشین باکیفیت بدون هزینه خرید حواله و اینجور مسائل بده…عالیه…من حواله تیگوان دیدم ۳ میلیارد میخواست اونم بامنت
…ولی همینو بی منت مردم بخرن بهتره
آرگین
۸ شهریور ۱۴۰۳سلام من خواستم بدونم که آیا ماشین های فعلی ماموت خودرو که لوگوی خود شرکت ماموت خودرو را روی خودشون دارند آیا همان فولکس تیگوان وارداتی هستند یا خیر چون که توی محلهی ما ماموت خودرو نمایندگی فروش دارند و ماشین هایشان شبیه به مدل های تیگوان با لوگوی ماموت خودرو هستند و برای من این سوال پیش آمده بود اگر می دانید لطفاً پاسخ دهید.
کوروش
۸ شهریور ۱۴۰۳شما وقتی یک آیفون ساخت چین می خرید، محصول فقط در چین تولید شده و هیچ دخل و تصرفی در تکنولوژی ساخت محصول صورت نگرفته. اما حکایت یک فولکسواگن ساخت FAW کاملا جداست! این ماشین هیچ ربطی به گلف جی تی آی نداره و حتی در شتاب و شروع به حرکت از چانگان سی اس ۳۵ پلاس هم ضعیفتر عمل می کنه.
وحید
۹ شهریور ۱۴۰۳ماموت. ماشینهای چینی هم که مونتاژمیکنه یاواردمیکنه ازبهترینهاست ابن که دیگه المانیه چون توهمین شرکت کارمبکنم میدونم که خودروهاش ارزش دارهه ادم بابتش پول بده
nima.jdm
۱۰ شهریور ۱۴۰۳کلا ماشین توربو به درد ایران نمیخوره بخاطر بنزین بی کیفیت