در این نوشتار دو قسمتی به برخی از حقایق جذاب و خواندنی درباره خودروها پرداختهایم پس مطالعه آن را از دست ندهید.
تمامی صنایع دنیا دارای زوایای پیدا و پنهان زیادی هستند و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله خواندنی به برخی از حقایق عجیب و سورپرایز کننده درباره دنیای خودرو میپردازیم و امیدواریم که از خواندن آن لذت ببرید.
حقایق جذاب و خواندنی درباره خودروها!
اولین قدم برای تولید انبوه خودرو
اگرچه خودرو توسط کارل بنز آلمانی اختراع شد اما ژرمنها نبودند که در اولین سالهای اختراع این وسیله کاربردی تولید انبوه را پیش بردند. شاید بهتر باشد فکر تولید انبوه خودرو توسط آمریکاییها را نیز فراموش کنید. حتی از این لیست بریتانیا را نیز خط بزنید چراکه تا سال ۱۹۰۶ این فرانسه بود که خودروهای بیشتری را نسبت به کشورهای دیگر تولید کرد. آمریکاییها در سال ۱۹۰۷ این عنوان را به خود اختصاص دادند.
شروع اشتباه ولوو
ولوو اولین خودروی خود را در سال ۱۹۲۷ ساخت. این خودرو که بهصورت غیررسمی جیکوب و بهصورت رسمی OV4 نام داشت اولین بار در ۱۴ آوریل آن سال از خط تولید خارج شد و دوباره به کارخانه برگشت زیرا اکسل عقب آن به اشتباه نصب شده بود و باعث میشد خودرو چهار دندهعقب و یک دنده جلو داشته باشد!
حکمرانی فورد مدل T
امروزه خریداران خودرو در بازارهای جهانی با طیف بسیار گستردهای از خودروها با پیشرانههای گوناگون روبرو هستند اما یک قرن پیش اوضاع سادهتر بود و فورد مدل T بازار خودروی دنیا را در اختیار داشت. در واقع مدل T به حدی محبوب بود که نیمی از کل خودروهای فروخته شده دنیا در سال ۱۹۲۰ از این نوع بودند.
میشیگان خودرویی
اکثر نسخههای مدل T در میشیگان تولید میشدند. بریتانیا امروزی حدود ۳۵ میلیون خودرو دارد درحالیکه تعداد خودروهای میشیگان در سال ۱۹۲۰ بیشتر از کل خودروهای بریتانیا شامل ایرلند بوده است. در سال ۱۹۲۳، کانزاس خودروهای بیشتری نسبت به فرانسه یا آلمان داشت. بله آمریکا با فواصل زیاد بین ایالتهایش خودرو را بسیار جدی گرفت. تا سال ۱۹۲۷ آمریکا ۸۵ درصد خودروهای دنیا را ساخت. تصویر بالا بخش مرکزی دیترویت در دهه ۲۰ میلادی را نشان میدهد.
رکوردشکن
اتوکار قدیمیترین مجله خودرویی دنیاست و در نوامبر ۱۸۹۵ با همین نام منتشر شده است. درست دو سال بعدتر اولین نویسنده این مجله با نام هنری استارمی اولین مردی بود که کل بریتانیا را رانندگی کرد. این سفر ۱۴۰۵ کیلومتری ۱۰ روز طول کشید و او سرعت متوسط ۱۶ کیلومتر در ساعت را با خودروی دایملر ۴ ثبت کرد.
خودروی تایتانیک
زمانی که تایتانیک در سال ۱۹۱۲ غرق شد یک خودروی خاص یعنی رنو تایپ CB کوپه دویل را حمل میکرد. این خودرو توسط ویلیام کارتر از پنسیلوانیا خریداری شده بود و همراه او و خانوادهای در سفر اروپا بود. رنو پس از خاتمه سفر وارد تایتانیک شد تا همراه کارتر به خانه بازگردد اما این سفر هرگز به پایان نرسید و خودرویی که مشاهده میکنید نقش مهمی را در فیلم مشهور تایتانیک ایفا کرد. البته خانواده کارتر زنده مانند و از این حادثه جان سالم به در بردند. یکی از نسخههای این خودرو در حراجی سال ۲۰۰۸ با قیمت ۲۷۰ هزار دلار فروخته شده است.
اولین خودروی تولید انبوه
معمولاً فورد به عنوان مخترع اولین خط تولید متحرک شناخته میشود اما این دش الدزموبیل بود که عنوان اولین خودروی تولید انبوه دنیا را به خود اختصاص داد. الدزموبیل در سال ۱۹۰۱ معرفی شد درحالیکه مدل T سال ۱۹۰۸ پدیدار گردید. علیرغم این موضوع هنری فورد از صنایع ساعتسازی و تسلیحات برای خط تولید خود الهام گرفت و ساعات تولید را از ۱۲.۵ به ۱.۵ ساعت کاهش داد. دلیل اینکه مدل T در برههای از زمان فقط با رنگ مشکی عرضه شد زمان کم خشک شدن آن بود تا به این ترتیب نظم و سرعت تولید به هم نخورد.
رکورد سرعت زمینی
اولین رکورد سرعت زمینی در دسامبر ۱۸۹۸ و توسط خودرویی برقی با نام ژینتاد داک شکسته شد. این خودرو به سرعت حدود ۶۳ کیلومتر در ساعت رسید و در ۵ سال بعد نیز این خودروهای برقی بودند که رکوردها را پیدرپی ارتقا دادند و نهایتاً به سرعت ۱۰۵.۷ کیلومتر در ساعت رسیدند. هفتمین رکورد سرعت توسط خودروی بخار شکسته شد اما رکورد بعدی به یک خودروی درونسوز اختصاص یافت. در سال ۱۹۰۲ بود که ویلیام کی واندربلت با خودروی خود به سرعت ۱۲۲ کیلومتر در ساعت رسید.
۱۰۶۶
زمانی که دایملر سدان جدید و کوچک خود را در سال ۱۹۵۳ معرفی کرد نام Conquest (فتح) را برای آن انتخاب کرد زیرا قیمت این خودرو قبل از مالیات به ۱۰۶۶ پوند میرسید و فتح نرمن نیز در سال ۱۰۶۶ رخ داد. تا خاتمه تولید در سال ۱۹۵۸ تعداد ۴۵۶۸ دستگاه از سدان دایملر راهی بازار شد.
خودروهای سامسونگ
بله شرکت کرهای سامسونگ که گوشی هوشمند و تلویزیون میسازد برای مدتی کوتاه خودرو نیز تولید کرده است. فرایند ساخت خودروی سامسونگ در سال ۱۹۹۴ شروع شد اما بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۸ بر فعالیتهای آن سایه افکند. سامسونگ در سال ۲۰۰۰ به رنو فروخته شد.
رباتهای فورد
باور بر این است که مدیر کارخانه پیشرانه فورد در دهه ۵۰ میلادی با افتخار برخی از اولین رباتهای خود را به رئیس اتحادیه کارگری والتر روتر نشان داده است. او به والتر گفت: “والتر چگونه میخواهی حقوق اتحادیه را از این بچهها بگیری؟” والتر نیز در پاسخ گفت: “چگونه میخواهی این بچهها را وادار کنی تا ماشینهای شما را بخرند؟”
خودروهای هیتلر
پس از خودکشی آدلف هیتلر در سال ۱۹۴۵، مخازن سوخت موتورخانه استخر او تخلیه شد تا سوخت کافی برای سوزاندن بدن او و همسرش فراهم شود. اگرچه هیتلر علاقه زیادی به خودروها داشت اما هرگز رانندگی را یاد نگرفت.
اولین خودروهای برقی
نه! اولین خودروهای برقی را تسلا نساخته است. اولین خودروی برقی در سال ۱۸۸۴ و توسط توماس پارکر اختراع شد. یک سال بعد نیز خودروی درونسوز کارل بنز پدیدار شد. آن روزها قوای محرکه برقی بسیار محبوب بودند مخصوصاً اینکه نیازی به هندل زدن برای روشن شدن نداشتند اما در ادامه خودروهای درونسوز کاربردیتر و کاراتر نشان دادند.
تراکتورهای لامبورگینی
لامبورگینی امروز به خاطر تولید سوپر اسپرتهای زیبا و سریع شناخته میشود اما کسبوکار خود را با تولید تراکتورهای کشاورزی شروع کرده است. بزرگترین و جذابترین تراکتور فعالی لامبورگینی با نام R8 شناخته میشود، نامی که برای سوپر اسپرت بازنشسته شده آئودی نیز بکار رفته است. پورشه نیز در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی تراکتور تولید کرده است.
کوسه اوپل
با دقت در کابین خودروهای اوپل کورسا، اینسیگنیا، زافیرا تورر، آدام و آسترا شاهد تصویر کوسه در بخشهایی همچون جعبهداشبورد زیر نگهدارنده فنجان خواهید بود. هیچکسی علت دقیق این کار را نمیداند اما شایعاتی وجود دارند مبنی بر اینکه طراحان اوپل با یکدیگر بر سر قرار دادن این طرح در خودروهای تولیدی شرط بستهاند. این نماد متولد شد و در تمامی محصولات جدید اوپل بکار رفت هرچند برند خواهر اوپل یعنی بیوک آمریکا فاقد این ویژگی است. اوپل قبلاً در اختیار جنرال موتورز بود اما هماکنون زیر چتر حمایتی استلانتیس قرار دارد.
شهرهای فورد
هنری فورد در سال ۱۹۲۸ شهری را کنار رودخانهای در برزیل ساخت تا از تأمین لاستیک خودروهای خود در آمریکا مطمئن شود. فورد قوانین سختگیرانهای را مطابق اعتقادات خود بر این شهر حاکم کرده بود که از جمله آنها میتوان به ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی اشاره کرد. همچنین غذای آمریکایی هم به مذاق ساکنان این شهر خود نمیآمد. پس از بروز مشکلاتی این شهر در سال ۱۹۳۴ جابجا شد و در نهایت هر دو شهر در سال ۱۹۴۵ به دولت برزیل فروخته شدند. فورد در این پروژه ضرر ۲۰۸ میلیون دلاری را به پول امروز متحمل شد و نکته جالب اینکه هنری فورد هرگز از این شهرها بازدید نکرد.
خودروهای جگوار و SS
جگوار تا جنگ جهانی دوم با نام SS کارز شناخته میشد که SS مخفف عبارت Swallow Sidecar است. با توجه به بدنامی سازمان SS نازی در زمان جنگ و همچنین نشان بحثبرانگیز شرکت در آن زمان، SS کارز تصمیم گرفت نام خود را به جگوار تغییر دهد. خودرویی که مشاهده میکنید SS جگوار اواخر دهه ۳۰ میلادی است.
مرسدس بنز
تابهحال فکر کردهاید چرا نیمه اول نام این برند محبوب به نام یک خانم تعلق دارد؟ در قرن ۱۹ میلادی، امیل جلینک خودروهای دایملر را خریداری و برای شرکت در مسابقات آماده میکرد. خودروهای او با نام و نشان مرسدس شناخته میشدند. دختر او مرسدس نام داشت و دایملر نیز به حدی از خودروهای جلینک خوشش آمده بود که اولین خودرو با برند مرسدس را در سال ۱۹۰۰ عرضه کرد. دایملر و بنز در سال ۱۹۲۶ ادغام شدند و دایملر بنز را تشکیل دادند. خودروهای این شرکت پس از آن با نام مرسدس بنز شناخته میشدند. متأسفانه خانم مرسدس در سال ۱۹۲۹ بر اثر بیماری سرطان و در سن ۳۹ سالگی درگذشت و ظاهراً هم همانند پدر خود علاقهای به خودرو نداشت.
رویای آمریکایی و روباز رنو
رنو با برداشتن سقف خودروی ۹ تلاش داشت نظر خریداران آمریکایی را جلب کند. این خودرو روی کاغذ بسیار خوب بود اما خریداران سریعاً به این نتیجه رسیدند که برنزه شدن در زیر نور آفتاب به تحمل مشکلات کیفی شدید این خودرو نمیارزد. اضافه شدن مدل پرفورمنس GTA به خانواده در سال ۱۹۸۷ اندکی میزان فروش را بهبود بخشید اما در نهایت توقف تولید این خودرو با خروج رنو از آمریکا در سال ۱۹۸۸ همزمان شد.
تنها استاندارد قابلقبول برای همه دنیا
در صنعت خودرو از استانداردهای متفاوتی برای اندازهگیری یکچیز استفاده میشود. برای مثال قدرت دارای حداقل ۴ استاندارد یا یکاست که ۳ تای آنها با نامهای اسب بخار، اسب بخار ترمز و PS (Pferdestärke) شناخته میشوند. این یکاها بسیار شبیه هم هستند اما یکسان نیستند. در سال ۱۹۹۲ اتحادیه اروپا استاندارد قدرت جدیدی با نام کیلووات را برگزید. همین داستان درباره گالن هم صدق میکند چراکه گالن آمریکایی ۱۷ درصد کمتر از گالنهای بکار رفته در بریتانیاست. بخش اعظم دنیا هم از استاندارد لیتر برای حجم استفاده میکند؛ اما تنها استاندارد مشترک دنیا سایر چرخ است. حتی مناطقی همچون اروپا هم که از چندین قرن پیش یکاهای متفرقه را کنار گذاشتند از اینچ استفاده میکنند.
پورشه سبکوزن
پورشه علاقه بسیار زیادی به نسخه سبکوزن اولین ۹۱۱ یعنی 911R سال ۱۹۶۷ داشت. آنها برای کاهش حداکثری وزن لوگوی از نوع برچسب ساختند، کاپ وسط رینگها را حذف کردند و لولاهای درها را از آلومینیوم ساختند. نتیجه این اقدامات تولید خودرویی با ۸۱۴ کیلوگرم بود که کمتر از نصف وزن ۹۱۱ توربوی امروزی است.
داستان اعتراض پژو به پورشه
در آن زمان قرار بود جایگزین پورشه ۳۵۶ با نام ۹۰۱ شناخته شود اما پژو به این اقدام اعتراض کرد و گفت تنها فرانسویها میتوانند از نامگذاری سهرقمی با صفر در وسط استفاده کنند و به همین خاطر نام محصول افسانهای پورشه به ۹۱۱ تغییر یافت.
پولاریزه کننده انرژی
بخش استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن دارای بازوی پرفورمنسی به نام HDT است که پیتر بروک مسئول آن بود. بروک در سال ۱۹۸۶ شروع به نصب گجتی در خودروهای این بخش با نام پولاریزه کننده انرژی کرد. این دستگاه از کریستالها و آهنرباهایی در یک ساختار رزین اپوکسی استفاده میکرد و بنا به ادعای او باعث بهبود عملکرد و هندلینگ خودروها میشد. جنرال موتورز تحت تأثیر این تئوری قرار نگرفت و ارتباط خود با بروک را قطع کرد. او هم شرکت وسایل نقلیه ویژه هولدن را با همکاری تام واکینشاو تاجر اسکاتلندی تأسیس کرد. بروک در سال ۲۰۰۶ و به خاطر حادثهای در مسابقات رالی درگذشت.
ادامه دارد…
NAVID۰۰۹۸
۲۴ دی ۱۴۰۲آقا شاهین
دست مریزاد ، عجب مقالهای ، به این میگن مقاله 👑👌👌👌.
NAVID۰۰۹۸
۲۴ دی ۱۴۰۲چه جالب !
خودروی برقی حتی یکسال قبل از خودروی بنزینی کارل بنز ساخته شده بود !
پس ببینید قضیه سر شرکتهای قدرتمند نفتی بود که جهان را تسخیر کردند و اگر نه امروزِ حتی جلوتر از این حرفها شاید بودیم و خودروها دیگر در آسمان پرواز میکردند با شارژی بسیار طولانی !
به احتمال زیاد ، دنیا را راکفلرها تغییر دادند و البته هنوز هم پادشاه ساکت و خُفتهی جهانی هستند که جایی قرار نیست به تصویر کشیده شوند !
کل جهان بازیچهی تصمیمات مهم راکفلرها و البته ثروتمندان و بانکداران یهودی هستند که هیچ ترسی از هیج عملی ندارند و دنیا بازیچهاِشان هست و البته فناوریهایی که مختصِ اینهاست !
راستی کسی فهمید چرا پپسی و کوکاکولا در ایران باقدرت دارند عرضه میشوند ، چرا ؟!
چون نه تنها ایران ، بلکه جهان بازیچهی دستان افرادی هستند که از ۱۰۰ سالِ پیش مهرههارو چیدهاند و فقط جایگاهشان تغییر میکند نه اَصلیتشان !!!!!
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲راکفلر ثروت و قدرت عظیمی داشت جالب اینجاست که راکفلر تمام رقبایش را حذف کرده بود برای همین دولت امریکا مجبورش کرد که استاندارد اویل رو به حدود ۳۰ شرکت نفتی تجزیه کنه که همشون الان غول های نفتی به حساب میاند
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲با حرفتان کاملا مخالفم مگه میشه تمام اعضای مهم و قدرتمند جهان که هر کدوم قدرت و ثروت متفاوتی دارند و همشون به فکر قدرت بیشترند به این سادگی با هم متحد شند و کسی هم نفهمه ؟؟؟؟؟؟؟
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲ربطی به راکفلر و غول های نفتی نداره
خودرو های برقی در اون سال اگه میخواستن تولید بشن باتری از کجا میوردن چجوری شارژشون میکردند ؟؟؟؟
اون موقع راحت میرفتن پمپ بنزین سریع باک ماشینشون رو با بی کیفیت ترین بنزین پر میکردند و دوباره ماشین آماده کار کردن میشد
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲برا این شرکتش تجزیه شد چون قانون رقابت رو نقض کرد
میکاییل
۲۵ دی ۱۴۰۲فکر نمیکنم ربطی به قدرتهای نفتی داشته باشه، مسئله مربوط به پرفورمنس، شعاع حرکتی و تعمیر و نگهداری و این چیزها هست.
حتی تو یه روستای کوچک هم یک فرد ثروتمند که زمین و پول و دام بیشتری داره روستا رو تو مشت خودش داره، مسلمه که ثروت و ثروتمندان دنیا رو کنترل میکنند اما توهم توطئه بسیار خطرناک هست دوست من.
به همون دلیلی که خودروهای عهد بوق بی کیفیت قدیمی رو تولید میکنیم، به همون دلیل هم کوکاکولا و پپسی و نستله دارن فعالیت میکنن و اون دلیل هم سود برای یک عده خاص هست، تمام.
خواهش میکنم این یه قلپ نوشابه و نسکافه رو بزارین برا ما بمونه.
Jeferson
۲۴ دی ۱۴۰۲جالبه که اولین ماشین جناب هنری فورد مدل T نبود.
بلکه اسمش کوادروسایکل بود . در سال ۱۸۹۶ که همون سال هم فروختش. ولی همه با مدل تی می شناسنش
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲الان یه عده متعصب میان میگن بنز اولین ماشین رو نساخته
سوشیانت
۲۴ دی ۱۴۰۲تو خود متن گفته قبل از بنز ماشین برقی بوده حداقل متن رو کامل بخون خودت متعصبی اون وقت به بقیه میگی، تازه اولین ماشین رو دنی پاپن فرانسوی تو سال ۱۶۹۰ اختراع کرد
سوشیانت
۲۴ دی ۱۴۰۲اصلاح میکنم دنی اولین موتور بخار رو اختراع کرد نیکولاس جوزف کانوت اولین خودرو را در سال ۱۷۶۹ اختراع کرد
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲تو اونو ماشین حساب میکنی واقعا که نهایت تعصب و بی سوادی هستی
سوشیانت
۲۵ دی ۱۴۰۲نه ماشین نیست قایقه با سواد!!!
Reza
۲۴ دی ۱۴۰۲منتظر قسمت دوم هستیم .قسمت اول که خیلی چسبید
yaghoub
۲۴ دی ۱۴۰۲عجب مقاله سنگینی .
عجب
۲۴ دی ۱۴۰۲آمار تولید خودروی جهانسومی در رسانه ها نشان دهنده این است که تولید خودروی جهانسومی وضعیت بهتری نسبت به پارسال داشته !!! اما این آمار دروغ بزرگی بیش نیست و جعلیست چون به چشم میبینینم که نه تنها وضعیت بهتری نداشته بلکه بدتر هم شده و هر ماه نیز تورم بالاتری را تجربه میکند و تازه این اوضاع قیمت درب کارخانه های خودروی جهانسومیست وگرنه وضعیت تورم قیمتها در بازار خودروی جهانسومی بسیار وحشتناکتر است !!!! وضعیتی که میتواند ضربهای جبران ناپذیر بر بدنه اقتصاد نیمه جان کشور بزند و آن را کاملاً از پای درآورد
جنوب
۲۴ دی ۱۴۰۲خسته نمیشی همش همینارو میگی ؟
عجب
۲۴ دی ۱۴۰۲در زمینه نااطمینانی در بازار خودروی جهانسومی و جو ناشی از این نااطمینانی که نسبت به آینده در این بازار وجود دارد و هیچکس نمیدانند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و بنابراین خریداران حتی با وجود افزایش قیمتهای سرسام آور باز هم وارد معامله میشوند تا ارزش پول و داراییهای خود را حفظ کنن
sinasvj
۲۴ دی ۱۴۰۲آدولف و عشقش به ماشینا و تاسیس فولکس واگن هیچوقت از یاد نمیرن 卍
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲ادولف میگفت همه باید ماشین داشته باشن فولکس واگن هم به معنای خودروی مردمی هست و در واقع برای این تاسیس شد که خودروی معروف فردیناند پورشه یعنی بیتل را تولید کند
جالب اینجاست هیچ شرکتی حاضر نبود بیتل رو تولید کنه چون واقعا ارزان بود و خودروسازی های آلمانی ان زمان فقط خودرو های لوکس و بسیار گران میساختن
میکاییل
۲۵ دی ۱۴۰۲البته قضیه فولکس واگن در ابتدا کلاه برداری از مردم شد، ملت پولی رو پرداخت میکردن اما ماشینی تحویل نمیگرفتن.
میکاییل
۲۵ دی ۱۴۰۲توصیه میکنم به پادکست چارچرخ قسمت چهارم، خودروی مردم یه سری بزنید.
sinasvj
۲۵ دی ۱۴۰۲چون درواقع جنگ وقت بعدش جنگ شروع شد و تا چند وقت بعد جنگ کمپانی ها هنوز دست متفقین بودن و نمیتونستن چیزی تولید کنن و چیزی که تولید نشده رو چطور به مردم تحویل بدن؟
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲فردیناند پورشه موسس پورشه در شرکت های بزرگی کار میکرد و حتی در دایلمر به عنوان طراح ارشد حضور داشت
پورشه میگه : من نتونستم خودروی مورد علاقه م رو پیدا کنم پس اونرو ساختم
sinasvj
۲۵ دی ۱۴۰۲بله درمورد ایشون و نوآوریهاشون توی چنل چیزومیز و آنتن اطلاعات زیادی پیدا کردم واقعا هم جناب پورشه و هم هیتلر کمک زیادی به صنعت خودروسازی آلمان و جهان کردن و همین جناب هیتلر به طور غیر مستقیم توسط ادوات جنگی و صنایعشون و همینطور آزمایشاتشون کمک های زیادی به علم پزشکی و صنایع کردند واقعا روح جفتشون شاد من معتقدم تاریخ رو برنده ها طوری که میخوان مینویسن و اعتقاد دارم نازی ها نه تنها انسانهای بدی نبودن بلکه با خدماتشون کمک زیادی به دنیا کردند ولی تاریخ رو متفقین طوری نوشتند که برای ما جا بیوفته انسانهای نژاد پرست و کثیفی بودند و همینطور که الان میبینیم داریم الان بیشترین ضربه رو از متفقین میخوریم با چپاول گری های باقی مانده شوروی سابق و چین که تمام منابع دنیا رو دارن نابود میکنند و چیزی جز آلودگی هوا پس نمی دن
Mercedes-Benz
۲۵ دی ۱۴۰۲بله المان در زمان هیتلر قدرت اول نظامی بود و ابداعات و نوآوری های زیادی در این زمینه داشت
عجب
۲۴ دی ۱۴۰۲میبینم روزی را که بازارهای موازی با بازار خودروی جهانسومی از جمله بازار خرید و فروش الاغ شکل بگیرد و در جذب سرمایه فعال شوند و نقدینگی در حوزه بازار خودروی جهانسومی را به خود اختصاص دهند
علی یوسفی
۲۴ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مقاله زیبا و خاطره انگیز چند تا نکته هم من مینویسم یکی این که هنری فورد بزرگ خودش راننده مسابقه ای هم بود و یه بار هم در زمان خودش تلاش کرد رکورد حداکثر سرعت رو بزنه و جالب بود که بعد از پیاده شدن از خودرو از سرعت زیادش که تازه اگه اشتباه نکنم زیر ۱۸۰ کیلومتر بود حسابی ترسیده بود و دیگه هیچوقت این کارو نکرد نکته دیگه نامگذاری خودروهای آمریکایی بود که لیلاند چهره مشهور دنیای خودرو نام چهره های سیاسی و جهانگردان رو برای خودروها پیشنهاد داد مث لینکلن و دسوتو و لاسال و کادیلاک یه نکته دیگه هم تاثیر زیاد خودروسازی در بهبود زندگی آمریکاییها بود همین میشیگان و دیترویت در زمان هنری فورد ثروتمندترین شهرهای ایالات متحده بودن آندره سیتروئن هم عقیده داشت اولین کلماتی که یک کودک باید یاد بگیره پدر مادر و سیتروئنه.
𝐀𝐥𝐢
۲۴ دی ۱۴۰۲مقاله بسیار خوبی بود تنها چیزایی که میدونستم شکایت پژو از پورش ومرسدس بنز بود از اشتباه ولوو هم خیلی خندم گرفت
Dark Knight
۲۴ دی ۱۴۰۲نمیدونستم مرسدس اسم دختر هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۲مرسده نام پارسی برای دختر هست
بعید نیست مرسدس در فرهنگ اروپایی، از مرسده ایرانی گرفته شده باشه
amir
۲۴ دی ۱۴۰۲کامنت دوهزارم رو باید به آقای اشتری تبریک بگیم
متاسفانه ولی هیچ کدوممون به پای سلطان بلامنازع کامنت های نامنظم یعنی جناب آقای NAVID0098 نخواهیم رسید
Saeed
۲۴ دی ۱۴۰۲مطلب عالی بود
18:45
۲۴ دی ۱۴۰۲احسنت و خسته نباشید به آقا شاهین عجب مطلب حیاتی و بی نظیری بود👏👏👏
بخصوص قسمت تولید انبوه خودرو که همیشه اشتباه به نام فورد ثبت میکنن عااالی بود.
همین اتفاق در مورد کیسه هوا، ترمز ABS، کمربند ایمنی هم صادقه که همیشه به اشتباه اختراع یا اولین بکارگیرنده اون، به پای خودروسازان آلمانی ثبت شده!
و بسیاری دیگه…
حالا جالبه بدونین که اولین خودروساز تولید انبوه قاره اروپا، سیتروئن بوده!
همچنین سازنده اولین خودروی زنانه تاریخ هم سیتروئن بوده.
اولین خودروی دنیا هم که 3 فناوری مهم نظیر : شاسی یکپارچه، فنربندی مستقل در هر 4 چرخ و استفاده از دیفرانسیل جلو رو بصورت یکجا و حتی بصورت تولید انبوه استفاده کرد باز هم سیتروئن فرانسه در مدل تراکشن آوانت (مشهور به ملکه جاده ها) بود…
الف.ی
۲۴ دی ۱۴۰۲فقط ولوو :)))))))))
باعث میشد خودرو چهار دندهعقب و یک دنده جلو داشته باشد!
سوشیانت
۲۴ دی ۱۴۰۲در واقع اختراع فورد اولین خط تولید متحرک بود
Carl
۲۴ دی ۱۴۰۲شاهین
مقاله متفاوتی بود واقعا جالب و عالی بود
پیشنهاد میکنم هر چند وقت ی مقاله این چنینی بپردازید ک کلی فکت ناگفته هنوز هست
الحق ک بهترین نویسنده پدال بودی وهستی نویسنده قدیمی
شاهین
۲۴ دی ۱۴۰۲سلام و عرض ادب
از همه دوستان عزیز به خاطر لطف و محبتشون به بنده حقیر کمال تشکر و قدردانی رو دارم. من فقط انجام وظیفه میکنم و خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت.
ممنون که همراهمون هستید مثل همیشه. پیروز و موفق باشید.
NAVID@@98
۲۵ دی ۱۴۰۲ممنون شاهین جان خیلی خواندنی بود با تشکر از شما و همکاران 🙌
شاهین
۲۵ دی ۱۴۰۲سلامت باشید
BMW
۲۵ دی ۱۴۰۲آدلف هیتلر…🤨😁
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۲من عاشق اشتباه ولوو شدم 😂
فرزاد افشار
۲۶ دی ۱۴۰۲مطالب مفید و ارزشمندی بیان کردین از نویسندش آقا شاهین کمال تشکر را دارم…. خدا میدونه چه ناگفته هایی مونده که هنوز گفته نشده.