چشم اندازهفته نامه

حقایق جذاب و خواندنی درباره خودروها! (قسمت پایانی)

در این نوشتار دو قسمتی به برخی از حقایق جذاب و خواندنی درباره خودروها پرداخته‌ایم پس مطالعه آن را از دست ندهید.

تمامی صنایع دنیا دارای زوایای پیدا و پنهان زیادی هستند و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله خواندنی به برخی از حقایق عجیب و سورپرایز کننده درباره دنیای خودرو می‌پردازیم و امیدواریم که از خواندن آن لذت ببرید. دیروز قسمت اول این مقاله تقدیم شما عزیزان شد و هم‌اکنون قسمت پایانی آن را از نظر می‌گذرانید.

حقایق جذاب و خواندنی درباره خودروها!

ریشه نام آلفارومئو

نام آلفارومئو از کجا آمده است؟ آنونیما لومباردا فابریکا اتوموبیلی (کمپانی سازنده خودروی لومباردی) در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد و ۵ سال بعد نیکولا رومئو آن را خرید. او نامش خود را با ALFA ادغام کرد تا نام آلفارومئو ایجاد شود که بخش اول این نام مخفف عبارت یاد شده و بخش دوم نیز نام خودش است.

خودروهای شهربازی در خیابان

رایتکرافت اسکوتاکار که در سال ۱۹۳۸ معرفی شد در واقع نسخه‌ای جاده از خودرویی بود که اکثراً در شهربازی‌ها دیده‌ایم. این خودروها که با اصطلاح dodgem شناخته می‌شوند از محافظ‌های لاستیکی دورتادور بدنه استفاده می‌کنند. رایتکرافت به پیشرانه تک سیلندر ۹۸ سی‌سی مجهز بود و حداکثر سرعت ۲۴ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کرد. علیرغم ابعاد کوچک و پرفورمنس ناچیز، جیم پارکینسون با یکی از این وسایل نقلیه دور دنیا را در ۴۲۱ روز و مسافت ۲۴ هزار کیلومتر طی کرد. او حتی برای سفر خود جدیدترین مدل مجهز به پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی با سرعت بیشتر را انتخاب نکرد.

هوافضای فورد

فورد در سال ۱۹۲۵ شروع به ساخت هواپیما کرد و ۱۹۹ فروند از مدل‌های سه موتوره ۴-AT-E را تا سال ۱۹۳۳ تولید نمود. این شرکت در برهه‌ای کوتاه عنوان بزرگ‌ترین سازنده هواپیماهای تجاری را به خود اختصاص داد و در همان زمان نیز اولین خطوط هوایی تجاری منظم را راه‌اندازی کرد. پس از آنکه خلبان شخصی هنری فورد در یک سانحه هوایی جان خود را از دست داد، علاقه‌اش به این صنعت کم شد و در نهایت نیز رکورد اقتصادی بزرگ آن را به فراموشی سپرد. در خلال جنگ جهانی دوم فورد جت بمب‌افکن B-24 را تولید کرد. زیرمجموعه جدید فورد در دهه ۵۰ میلادی نیز موشک‌های هوا به هوای سایدویندر را تولید کرد تا اینکه در نهایت فورد این مجموعه را در سال ۱۹۹۰ فروخت.

خودروهای مسراشمیت

پس از تولید هزاران فروند هواپیما برای آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، شرکت مسراشمیت اجازه تولید هیچ هواپیمای دیگری را برای مدت ده سال نداشت و به همین خاطر دست به تولدی یک خودروی حبابی زد. این میکروکار در نهایت نتوانست در برابر خودروهای بزرگ‌تر و ارزان‌قیمتی همچون مینی دوام بیاورد هرچند در ادامه مسراشمیت مجوز بازگشت به صنعت هوافضا را به دست آورد.

قانون حداکثر سرعت

در سال ۱۹۰۵ رولزرویس خودرویی ۸ سیلندر با حداکثر سرعت محدود شده ۳۲ کیلومتر در ساعت را معرفی کرد. دلیل این کار نیز حداکثر سرعت مجاز یاد شده در بریتانیا بود. این خودرو که Legalimit نام داشت تنها به تعداد ۱ دستگاه فروخته شد و نکته جالب اینکه پس از بازخرید، رولزرویس آن را تخریب کرد و بنابراین هم‌اکنون هیچ اثری از آن نیست.

چراغ سقفی و رکاب نورانی

جنسن اینترسپتور ۱۹۶۶ اولین خودرویی است که از چراغ سقفی کابین با تأخیر در زمان خاموش شدن استفاده می‌کرد. این چراغ پس از بستن در خودرو اندکی روشن می‌ماند تا به راننده در رسیدن به خانه کمک کند. لکسوس SC430 2001 نیز اولین خودرویی بود که از رکاب نورانی استفاده می‌کرد. زمانی که در خودرو باز می‌شد نوشته لکسوس در شب خودنمایی می‌کرد.

ویژگی‌های پنهان تسلا

تسلا سابقه زیادی در قرار دادن ویژگی‌های پنهان در محصولات خود دارد. این ویژگی‌ها که اصطلاحاً Easter Egg نام دارند در سیستم اطلاعات سرگرمی خودروهای تسلا دیده می‌شوند. اگر مالک مدل S هستید وارد منوی دسترسی سرویس شده و ۰۰۷ را در کیبورد تایپ کنید. در این حالت منوی کنترل خودرو تغییر کرده و زیردریایی لوتوس اسپرایت فیلم جیمز باند ۱۹۷۷ ظاهر خواهد شد. تغییر عمق در منو باعث تنظیم ارتفاع خودرو می‌شود. بازی‌های کلاسیک آتاری نیز در سیستم اطلاعات سرگرمی تسلا وجود دارند.

فستیوال برندهای بریتانیایی بی ام و

زمانی که بی ام و از شر روور خلاص شد تنها مینی را تصاحب نکرد. تا به امروز بی ام و مالک برندهای ریلی و ترایمف (فقط بخش خودروها) بوده است. از نظر تملک مدل‌ها، این شرکت هنوز هم مالک کلابمن، کانتری من، دولومیت، کسترل، نایتس بریج، ماکسی، مترو، اسپیت فایر، استگ، استپترونیک و TR4 است. دو نام اول همچنان در سبد محصولات مینی قرار دارند. خودرویی که مشاهده می‌کنید ترایمف استگ ۱۹۷۶ است.

فورد مالک روور

به نوعی این‌گونه بوده است. زمانی که فورد شرکت لندروور را از بی ام و خرید، یکی از وکلای سخت‌کوش فورد درباره بندی از معامله مذاکره می‌کرد که بر اساس آن اگر ام جی روور معامله را متوقف کند فورد می‌تواند نام برند را از بی ام و بخرد نه از ام جی روور چراکه اصلاً ام جی روور مالک برند نبوده است. این کار در سال ۲۰۰۶ با بهای حدود ۱۰ میلیون پوند انجام شد. زمانی که فورد شرکت لندروور و جگوار را در سال ۲۰۰۸ به تاتا موتورز فروخت، برند روور نیز در دستان هندی‌ها قرار گرفت.

مخترع دوربین سرعت

دوربین‌های کنترل سرعت امروزی برای جریمه سرعت غیرمجاز بکار می‌روند اما مخترع این دوربین‌ها هدف بسیار متفاوتی داشته است. موریس گاتسونیدز یک راننده مسابقه هلندی بود که این دوربین‌ها را برای اندازه‌گیری سرعت خود در سر پیچ‌ها اختراع کرد و هدفش نیز دستیابی به سرعت‌های بالاتر بود. او درباره اختراع خود گفته است: “من معمولاً توسط دوربین‌های سرعت خودم شکار می‌شوم و جریمه‌های سنگینی را می‌پردازم. حتی نمی‌توانم از اختراع خودم فرار کنم زیرا سرعت را دوست دارم.”

رکورد تولید لاستیک

شاخص‌ترین سازنده لاستیک دنیا از نظر تعداد لاستیک تولیدی در سال شرکت میشلن، پیرلی یا کانتیننتال نیست بلکه این عنوان به لگو تعلق دارد.

وجه مشترک پاگانی و روور

واحد کنترل سیستم تهویه مطبوع پاگانی زوندا از روور ۴۵ گرفته شده است. این ابر خودرو از همان دکمه‌ها و نمایشگر دیجیتال روور استفاده می‌کند و این قطعات با یکدیگر قابل جابجایی و تعویض هستند.

اولین خودروی مفهومی ولوو

بی‌شک ولوو اولین خودروی کانسپت تاریخ با نام ونوس بیلو را در سال ۱۹۳۳ معرفی کرده است. این خودرو به منظور بررسی واکنش عموم مردم به طراحی آیرودینامیک و بدنه‌ای متفاوت طراحی شد. جلوپنجره منحنی و چراغ‌های نصب شده در ارتفاع بالا جزو ویژگی‌های کانسپت ولوو بوده‌اند. فردی دانمارکی این کانسپت را خرید و به وانت پیکاپ تبدیل کرد. اکثر مورخان معتقدند این خودرو از بین رفته است.

سیتروئن ۸ سیلندر

سیتروئن به دنبال تولید خودرویی ۸ سیلندر با نام 22CV بود اما پیشرانه خودرو تا زمان معرفی آن در نمایشگاه پاریس ۱۹۳۴ آماده نشد و بنابراین سه نمونه از این خودرو با پیشرانه ۸ سیلندر فورد در پاریس به نمایش درآمدند. میشلن با خریداری سیتروئن این پروژه را به پایان رساند و خودروهای تست نیز تخریب شدند. البته یکی از مدل‌ها زنده ماند و یکی از نمایندگی‌های سیتروئن در سال ۱۹۴۸ پیامی مرموز از ویتنام دریافت کرد. آن‌ها خواهان قطعات این خودرو برای بازسازی واترپمپ 22CV شده بودند.

رستوران ولزلی

رستوران ولزلی در نزدیکی پیست پیکادیلی در لندن یکی از مشهورترین و لوکس‌ترین مکان‌ها برای غذا خوردن است. البته نام این رستوران از نمایندگی خودرویی ولزلی در دهه ۲۰ میلادی گرفته شده است.

داستان گلف نسل اول در آفریقا

فولکس‌واگن گلف نسل اول تا سال ۲۰۰۹ در آفریقا تولید شده است. شاخه آفریقای جنوبی این خودروساز از سال ۱۹۷۸ تولید این هاچبک را شروع کرد و زمانی که نسل دوم گران‌تر و بزرگ‌تر در سال ۱۹۸۴ از راه رسید این شرکت تصمیم گرفت تولید نسل اول را در کنار نسل دوم ادامه دهد. نسل اول که با نام سیتی گلف شناخته می‌شود به مدت ۲۵ سال در خط تولید کارخانه آفریقای جنوبی قرار داشت و بهبودهای زیادی را تجربه کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به جلوپنجره و سپرهای جدید به همراه ستون متمایز D اشاره کرد. در سال ۲۰۰۴ نیز داشبورد جدید اشکودا فابیا روی آن قرار گرفت. سیتی گلف در سال ۲۰۱۰ جای خود را به نسخه‌ای از پولو نسل چهارم با نام پولو ویوو داد.

موریس مینور

الک ایزیگونیس خودروی موریس مینور را طراحی کرد. این خودرو در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و طراح آن خواهان سدان خانوادگی جدیدی با پیشرانه ۴ سیلندر تخت و طراحی دیفرانسیل جلو بود. البته لورد نوفیلد رئیس کمپانی فکر می‌کرد چنین چیزهایی برای مینور بسیار رادیکال هستند. زمانی که ایزیگونیس پروتوتایپ کامل مینور را کمتر از یک سال مانده به معرفی نهایی نشان نوفیلد داد او تأکید کرد خودرو باید چند میلی‌متری پهن‌تر شود و بنابراین وسط خودرو بریده شد و یک نوار به آن تزریق شد. به همین خاطر است که در مرکز کاپوت موریس مینور یک نوار چهار اینچی دیده می‌شود.

مشکلات روتاری سیتروئن

اگر یک تکنولوژی عجیب وجود داشته باشد قطعاً نام سیتروئن با آن گره می‌خورد. زمانی که پیشرانه روتاری در دهه ۶۰ میلادی محبوب شد سیتروئن آن را جدی گرفت و جوینت ونچری با NSU به نام کوموتور تشکیل داد. اولین محصول این همکاری در سال ۱۹۶۹ و با نام M35 عرضه شد. این خودرو که از آمی ۸ مشتق شده بود تنها به تعداد ۲۶۷ دستگاه تولید شد و اکثر آن‌ها نیز بازخرید شدند تا بعدها تخریب شوند. علیرغم شکست پروژه M35، خودروی GS در سال ۱۹۷۳ ظاهر شد و قیمتش به اندازه DS بزرگ‌تر بود اما مصرف سوخت بیشتری داشت. عرضه این خودرو با بحران سوخت همان سال هم‌زمان شد. در مجموع ۸۴۷ دستگاه از GS تولید شد اما سیتروئن بازهم تلاش کرد آن‌ها را خریداری کرده و از بین ببرد تا نیازی به تولید قطعات یدکی نباشد.

پکیج چوبی جیپ

جیپ تلاش کرد پانل‌های چوبی غیرواقعی را برای اولین نسل لیبرتی که در خارج از آمریکا با نام چروکی شناخته می‌شد عرضه کند. این پکیج واگونیر شامل تریم چوبی غیرواقعی در پانل‌های جلو، درها و پانل عقب با طرح چوب و نشان‌های واگونیر جلو و عقب بود. آپشن موردبحث به اندازه‌ای که جیپ انتظار داشت با استقبال روبرو نشد و آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند این پکیج را به همراه نامش راهی موزه کنند.

ساب ۶ سیلندر خطی

مهندسان ساب در سال ۱۹۵۹ مأموریت داشتند یک خودروی رالی سطح بالا با پیشرانه ۶ سیلندر خطی بسازند. این کار با اتصال دو پیشرانه ۳ سیلندر صورت می‌گرفت. حجم این پیشرانه به حدود ۱.۵ لیتر می‌رسید و قدرت ۱۳۸ اسب بخار را از طریق گیربکس ۳ سرعته دستی روانه چرخ‌های جلو می‌کرد. پروتوتایپ مجهز به این پیشرانه با نام مانستر شناخته می‌شد و آینده‌ای درخشان داشت اما مجوز حضورش در مسابقات صادر نشد و پروژه به بن‌بست رسید.

ایمنی جاده

فکر می‌کنید رانندگی در شب و در هوای نامساعد خطرناک‌ترین نوع رانندگی است؟ این‌طور نیست. تام واندربیلت در کتاب ترافیک ۲۰۰۸ خود می‌گوید: “حسی وجود دارد که می‌توانید درباره ترافیک از آن استفاده کنید. زمانی که حس می‌کنید در شرایط خطرناکی قرار دارید، احتمالاً آن وضعیت ایمن‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. زمانی که وضعیتی ایمن به نظر می‌رسد، دقیقاً باید حواستان را بیشتر جمع کنید. اکثر تصادفات در جاده‌های خشک و با هوای آفتابی رخ می‌دهد.”

سرعت می‌کشد؟

بسیاری از افراد معتقدند سرعت و تصادفات جاده‌ای ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بر این اساس آلمان که دارای اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت است باید خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا را داشته باشد درحالی‌که این‌گونه نیست. بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۶، از نظر نرخ مرگ‌ومیر به ازای ۱ میلیارد کیلومتر طی شده در مسیرهای جاده‌ای/بزرگراهی/آزادراهی، آلمان نسبت ۴.۲ دارد که کمتر از فرانسه (۵.۸) و بلژیک (۷.۸) است. این رقم برای آمریکا هم به ۷.۸ می‌رسد.

رابطه جگوار و دایملر

کمپانی دایملر تراک آلمان شرکت مادر مرسدس بنز تراکس نیز هست؛ اما آیا این کمپانی خودروهایی با برند دایملر نیز تولید می‌کند؟ خیر چراکه حق تولید این خودروها به جگوار لندروور که یکی از رقبای مرسدس است تعلق دارد. جگوار پس از خرید کمپانی در سال ۱۸۹۵ مالکیت نام برند را در اختیار دارد. جگوار در سال ۲۰۰۷ موافقت کرد که دایملر می‌تواند از نام خود به عنوان کمپانی تجاری استفاده کند اما بریتانیایی‌ها همچنان حق تولید خودروهایی با برند دایملر را برای خود محفوظ می‌دانند، چیزی که از سال ۲۰۰۷ تاکنون رخ نداده است. البته بنا به دلایل قانونی، جگوار نمی‌تواند این کار را در آمریکا انجام دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (768 ديدگاه)

    حقیقتا مطلب ناب و شاهکاری بود باتشکر از شما برای تهیه این پست 😍

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. Amir

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (68 ديدگاه)

      از نویسندگان محترم پدال درخواست دارم که یه مطلب در مورد لامبورگینی pregunta که شاید طرفدار های خود لامبورگینی هم نشناسن بنویسن واقعا میتونه جالب باشه

      موافقم 11
      مخالفم 2
  2. sinasvj

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    موریس جان خیلی برات دعای ناخیر میکنم برادر با اختراعت یه دنیا رو متحول کردی

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. جرمی کلارکسون

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    جنسن اینترسپتور واقعا ماشین زیباییه قدرش دونسته نشد

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ای کاش باز هم ادامه داشت

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. kawaki

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    مقاله خیلی خوبی بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. 18:45

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    ممنون از آقا شاهین عزیز
    قسمت دوم هم شاهکار بود👏👏👏
    بخصوص قسمت ب ام و و اون زیر مجموعه هاش و که تا حال منِ بیمر فن هم نشنیده بودم!! 😂😂عالی بود🌹
    اولین کانسپت تاریخ هم دقیقا درسته ساخت ولوو بود، و اینکه کاملا غلطه که برخی منابع به اشتباه بیوک y job ساخت دهه 30 رو اولین کانسپت تاریخ میدونن، اما ولووی کانسپت قدمت بیشتری داره…

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. Saeed

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    چه نکات جالبی بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Carl

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    شاهین‌ عزیز ادامش بده 🥂

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Zahid AMG. 2005

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    خیلی جالب و مطلب خاصی بود ای کاش ادامه بدی اقا شاهین عزیز

  10. ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    آقای احمدزاده برای این پست خیلی زحمت کشیدی
    و از این پست ها بیشتر بزار

  11. شاهین

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    سلام مجدد خدمت شما عزیزان
    از لطف و محبتتون بسیار ممنونم. ان شالله در روزهای آتی مطالب دیگری رو هم خواهیم داشت که در همین راستا هستن.
    تشکر

    1. amir

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      falcon is on fire
      🔥🔥🔥

  12. parhamiof

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    مطلب بسیاری جالبی بود.
    خودم تقریبا هیچکدوم ازینارو نمیدونستم.
    ممنون از آقای احمد زاده عزیز

  13. Taha Ayoobi

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    👏👏👏

  14. علی یوسفی

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت آلفارومئو یکی از زیباترین و اصیل ترین آرمهای خودرویی در دنیا رو داره صلیب قرمز یادآور شهر میلانه و اژدها و مرد هم اشاره به خاندان مشهور ویسکونتیه.

  15. بی وطن

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (132 ديدگاه)

    بسیار عالی تشکر از شاهین عزیز…

  16. الف.ی

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    خب رولزرویس چرا اون ماشین رو تخریب کرد؟
    سیستم تهویه پاگانی هم جالب بود
    بعد اینکه از نظر تولید لاستیک، مگه لاستیک هایی که شرکت لگو تولید میکنه در یک حوزه کاری با میشلن و پیرلی و … قرار میگیرن؟
    تشکر از شاهین عزیز

  17. BMW

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    موریس ترکوندی هم خودت هم مارو با این اختراعت😅😁😂

  18. عباس

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سرعت می‌کشد؟ بنظرم نسبیه
    تو آلمان نمی‌کشه ولی تو ایران حتی وقتی یه پراید رو با سرعت بالا تصور میکنی، ناخودآگاه تو ذهنت چرخ های پراید در میرن چه برسه به واقعیت!

  19. مجتبی .

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    موریس عزیز توروحت با اختراعت.نکته جالبتر برای من مقایسه اتوبانهای آلمان وسایر کشورها بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا