چشم اندازهفته نامه

عجیب‌ترین خودروهای تست که تاکنون دیده‌اید

خودروسازان بزرگ علاقه‌‌ای به افشا شدن جزئیات محصولات آینده‌شان ندارند؛ مگر آنکه در راستای افزایش گمانه‌زنی‌ها و تبلیغات باشد. بنابراین وقتی مجبور می‌شوند خودروی موردنظر را پیش از رونمایی رسمی و برای اجرای تست‌های میدانی به خیابان‌ها ببرند، از پوشش استفاده می‌کنند. این پوشش می‌تواند یک رنگ‌آمیزی سیاه‌وسفید یا بدنه یک خودروی متفاوت باشد. در ادامه به خاص‌ترین خودروهای تست صنعت نگاه می‌اندازیم که شاید نسبت‌به باقی مدل‌ها تعجب برانگیزتر باشند.

HSV کوروت

جنرال‌موتورز نمی‌توانست برای توسعه نسل تازه کوروت یعنی C8 از بدنه یک کوروت استفاده کند درون قفسه محصولات زیرشاخه‌هایش جستجو کرد و نهایتا یک دستگاه HSV را برای این کار برگزید. خوشبختانه یا متاسفانه، ساخت HSV موتورمیانی منجر به خلق یک خودروی تست با ظاهر زیباتر از نسل کنونی سوپراسپرت شورولت شد.

آلتیمای مک‌لارن

در ابتدای دهه ۹۰ میلادی شرکت‌های زیادی به فناوری استفاده از فیبرکربن دسترسی نداشتند. مک‌لارن که می‌خواست در خودروی جدیدش، F1، از این ماده استفاده کند، مجبور انجام تست‌های اولیه بود و نمی‌خواست از شاسی گران‌قیمت سوپراسپرت اصلی برای انجام این وارسی‌ها استفاده کند؛ پس به‌سراغ آلتیما رفت و آن را به جعبه‌دنده F1 و موتور V8 شورولت مجهز کرد تا بتواند گشتاور زیاد موتور V12 بی‌ام‌و را که در سوپرخودروی اصلی به‌کار گرفته می‌شد، شبیه‌سازی کند. دو دستگاه آلبرت و ادوارد به‌ترتیب برای توسعه موتور، جعبه‌دنده، سیستم اگزوز و مجموعه خنک‌کننده توسعه داده شدند.

پس از تکمیل پروژه F1 و معرفی رسمی، هر دو خودروی تست از بین رفتند تا جزئیات فنی و مهندسی مک‌لارن به جایی درز پیدا نکند. با این حال، طراح و مهندس مکانیک، «گوردون موری»، که خود در ساخت F1 نقش مهم داشته است، با ساخت سوپراسپرت T.50 ایده ابتدایی F1 را بازسازی کرد. سوپراسپرت T.50 هم‌اکنون از موتور کازورث استفاده می‌کند و تا ۱۲,000rpm دور برمی‌دارد.

فراری ۴۵۸ لوتوس

اواخر دهه نخست قرن ۲۱ میلادی، لوتوس تصمیم گرفت چند مدل جدید شامل یک سوپپرسدان لوکس، یک گرن‌تورر بزرگ و یک سوپراسپرت را روانه بازار کند. مدل اسپریت هم جزو همین خودروها بود. در ابتدا قرار بود از پیشرانه v8 یک دستگاه لکسوس IS-F برای تست این خودرو استفاده شود؛ چون تویوتا تامین‌کننده اصلی موتور الیزه و اوورا به شمار می‌رفت. اما تصمیم نهایی این شرکت بریتانیایی بر آن شد که از موتور V8 ساخت خود استفاده کند؛ پس آن را درون یک فراری ۴۵۸ ایتالیا قرار داد. البته که این پروژه به سرانجام نرسید و فراری انگلیسی هم اسقاط شد.

فراری ۳۴۸ انزو

خود برند فراری هم برای تست مدل‌های جدیدش از بدنه مدل‌های گذشته استفاده می‌کرده است. موتور ۶.۲ لیتری V12 سوپراسپرت انزو هم در ابتدا درون بدنه یک ۳۴۸ مورد آزمایش قرار گرفت. البته فراری برای انجام بررسی دقیق، بدنه ۳۴۸ را دگرگون کرد: طول بدنه ۲۵۰ میلی‌متر افزایش یافت و شکل یک سوپراسپرت موتورمیانی را به خود گرفت تا پیشرانه انزو درون آن جا شود. این خودرو در سال ۲۰۰۵ و بعدا در ۲۰۱۴ به حراج گذاشته شد.

رولزرویس فانتوم های‌رایدر

رولزرویس در شان خود نمی‌دید که برای تست شاسی‌بلند کولینان از بدنه محصولات شرکت مادر، بی‌ام‌و، استفاده کند؛ پس یک دستگاه فانتوم را برای این کار دگرگون کرد. ارتفاع فانتوم تست افزایش یافته بود و به یک بال عجیب هم مجهز شده بود تا در سرعت‌های بالا، فشار بیشتری روی فنربندی قسمت عقب وارد شود.

لندرور مایسترو فریلنسر

در سال ۱۹۹۴ شایعه شده بود که لندرور قصد معرفی یک مدل جدید به نام فریلنسر را دارد. سازنده برای پنهان‌کردن طراحی بدنه آن، از یک دستگاه ام‌جی مایسترو استفاده کردند و نهایتا سه دستگاه را برای تست آماده کردند که تنها یک دستگاه آن باقی مانده است.

پورشه ۹۱۸ اسپایدر

انتخاب پوشش پورشه برای توسعه سوپراسپرت ۹۱۸ کمی درهم‌ریخته بود. مهندسان این شرکت به‌جای پوشاندن خودرو با بدنه یک مدل دیگر، به اسکلت‌بندی بدون پوشش و پنل‌های بدنه ۹۱۱ اکتفا کردند. خودروی ابتدایی به ۸۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. مهندسان این شرکت با اطمینان می‌گفتند که خودروی جدیدشان در روز ۱۸ ماه نهم (سپتامبر) یعنی مورخ ۹/۱۸ رونمایی خواهد شد.

ون جگوار XJ220

شاید همه شرکت‌ها باید راه جگوار را دنبال کنند. مهندسان این شرکت به‌جای صرف وقت برای جستجو کردن و یافتن مدل مناسب که بتواند خودروی آینده‌شان را بپوشاند، به سراغ یک ون فورد ترانزیت رفتند و با خیال راحت موتور ۵۴۲ اسب بخاری درون آن را بررسی کردند.

لامبورگینی کانتاش اِوولوتزیونه

یک مهندس جوان لامبورگینی در دهه ۸۰ میلادی و برای حرکت این شرکت به سوی قرن جدید، پروژه‌ای تازه را پیشنهاد دادند. این خودروی جدید شباهت زیادی به مدل کانتاش داشت اما بدنه آن از فیبرکربن و کولار توسعه داده شده بود و از شاسی کامپوزیتی زنبوری استفاده می‌کرد. این خودرو که حدودا نیم تن از مدل اصلی سبک‌تر شده بود از پوشش آیرودینامیک روی چرخ‌ها استفاده می‌کرد و تا عملکرد فنی مناسبی داشته باشد.

متاسفانه لامبورگینی که اوضاع مالی خوبی نداشت این ایده را رد کرد و از کانتاش اوولوتزیونه برای تست تصادف استفاده کرد. آن مهندس جوان بعدها از شرکت لامبورگینی استعفا داد و با پرورش ایده خود، خودروسازی پاگانی را بنیان نهاد و در تمام مدل‌هایش از فیبرکربن ساخت خودش استفاده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    همشون خوشگلن یکی از یکی بهتر

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. AMANTE

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    داستان لامبورگینی کانتاش اِوولوتزیونه برای من خیلی جالب بود، مثل اینکه در گذشته مد بوده که هر شخصی از یک کمپانی خودروسازی ایتالیایی عصبانی بشه یا اخراج بشه یا خودش بره، میره یک کمپانی خودروسازی فوق العاده میزنه یا مهندس و طراح کم نظیری میشه.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. paganilover

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اون آخری آغازی بر پایان سلطه افرادی مانند فروچیو لامبورگینی و انزو فراری بر هنر ایتالیایی بود

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. Amir

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (68 ديدگاه)

      هنر هنوز نزد لامبورگینی و فراری هست
      پاگانی ۳۰ سال دیگه هم مثل اونا نمیشه

      موافقم 5
      مخالفم 3
  4. علی جردن

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کارخونه فراری با آقای فروچیو لامبورگینی همکاری نمی کنه باعث تولید کارخونه لامبورگینی میشه و کارخونه لامبورگینی پیشنهاد مهندس رد می کنه همون مهندس پاگانی تاسیس می کنه
    سوپر اسپرت سازهای ایتالیا چقدر بهم پشت کردند

    موافقم 10
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      هوراسیو پاگانی با لامبورگینی همکاری داشت و همینطور روی طراحی کانتاش.
      سال ۱۹۸۸ هم بخش تحقیقات کامپوزیت پاگانی رو راه اندازی کرد و درنهایت سال۹۲ شرکت خودشو راه انداخت.
      و فکر کنم ایده‌اش این بود که یه ماشین تمام فیبر کربن درست کنه که لامبورگینی مخالفت کرد.لامبورگینی که خودش ایده‌های عجیب داشت چرا به این پشت کرد واقعا عجیب بود.
      یه خبرایی که قبلا به گوشم خورد اینه که پاگانی با یه برند ژاپنی همکاری داره یا داشته، حقیقت داره؟

      موافقم 11
  5. Galant.VR4(JDM)

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    زیبایی فراری ۳۴۸ انزو غیرقابل وصفه چقدر هم این رینگ بهش میاد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    چه مقاله جالبیه

  7. sinasvj

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    فرانکشتاین های صنعت خودرو🧟

  8. Amir

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    ایده جگوار چقدر هوشمندانه بوده 😂

  9. Dan

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (679 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۸ رو در تاریخ 9/18 معرفی کرد
    پس چرا نسل های مختلف 911 رو در 9/11 معرفی نمیکنه🤔

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. jalopy

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      دهنت سرویس XD

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. Zz

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چون مصادف میشه با ۱۱ سپتامبر و خوبیت نداره

      1. طاها

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (111 ديدگاه)

        واو 😒

  10. Taha Ayoobi

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    چه جالب

  11. yaghoub

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    لامبورگینی رو پانصد کیلو سبک تر کرد ؟

  12. پیام۲

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    اون لندرور مایسترو منو قشنگ یاد دوران اوج تخت گاز انداخت😭

  13. داریوش فدایتشوم

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    اتفاقا همین ون جگوار تو یکی از اپیزود های top Gear اوریجینال حضور داشت

    1. Reza-a

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (455 ديدگاه)

      آره باهاش استرالیایی ها رو سرکار گذاشته بودن
      من فکر میکردم خود تخت گازی ها اون موتور رو روش گذاشتن نگو کار خود کارخونه جگوار بوده!

  14. FY

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتاش خودرو موفقی نبود بخاطر همین لامبورگینی تولیدش رو زود متوقف کرد

  15. زیزیگولو

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    بعضی وقتا یه فیلمایی از تستای باور نکردنی از بعضی ماشینا میاد بیرون که آدم اصلاً باورش نمیشه همچین ماشینایی که هیچ کس هیچ حسابی روشون باز نمیکنه داخل همچین تستایی انقدر مقاومت کنن و دوام بیارن

  16. jalopy

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    یعنی فراری باعث شد لامبورگینی شکل بگیره و لامبورگینی باعث شد پاگانی
    عجب بابا عجب!

  17. Alpina

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خوب البته یه همچین ماشینایی هم که مورد تست هم قرار میگرفتن معمولا الهام گرفته از محصول اصلی خود همون کمپانی و یا برند بودن و این ماشینایی هم که مورد تست قرار گرفته خیلی از اونها با اینکه تستشون عجیب بود ولی خب… در آیندشون ماشینهای محبوبی شدن

  18. الف.ی

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    بند آخر مقاله استادانه نوشته شده

  19. amirboss

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    یکی از بحث های اصلی که امروزه خودروسازها باهاش درگیرن جاسوس های صنعتیه.
    البته این به این معنی نیست که این خودروهای مخصوص تست برای دورزدن جاسوس ها باشه ولی بی ربط هم نیست.
    وقتی کوروت از بدنه هالدن برای تست و توسعه موتور جدیدش استفاده میکنه به این معنیه که پروژه خیلی حساسه و تو قرنطینه ست.

  20. BMW

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    این یکی از اون یکی بهتر ولی ایده جگوار جذابه ها😀🥲

    1. A L i

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      متوجه نشدم
      جگوار چه کاری کرده؟
      همه موتور رو توی یه بدنه دیگه تست کردن دیگه.. چیز جدیدی نبود که

  21. mmz2008

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    واقعا ایده جگوار یا اینکه از روی تنبلی بوده از همه بهتر و ساده تره🤣
    اون لندروور منو یاد یکی از فصلای تور بزرگ می اندازه که جرمی یه ام جی رو روی شاسی رنجروور گذاشت و بعد ماشین کج شد و اون بنزه رو حیف کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا