احتمالا متوجه شدهاید که نمای ظاهری بعضی خودروها در گذر زمان، زیبایی خود را حفظ میکند و تکراری نمیشود. آیا میتوان برای طراحی مدلهای مختلف، فرمول سادهای پیدا کرد؟ پاسخ این سوال را از سازندگان پورشه و بوگاتی توضیح میدهند.
بعضی خودروهای اسپرت ایتالیایی، خصوصا محصولات فراری و مازراتی، با گذشت ۶۰ تا ۷۰ سال همچنان زیبایی چشمنواز خود را حفظ کردهاند. این موضوع برای بسیاری از مدلهای مرسدس بنز و بیامو در سالهای دههی ۸۰ و ۹۰ میلادی نیز صدق میکند؛ اما غالب خودروهای ژاپنی در طول تاریخ، صرفا مد روز بودند و پس از چند سال، قدیمی به نظر میرسند.
بیشتر بخوانید
خودروهایی که دوست داریم، ماشینهایی هستند که توسط انسانها طراحی شدهاند. لامبورگینی میورا، سیتروئن ۲سیوی (ژیان) و حتی پونتیاک آزتک (تصویر بالا) همگی با هدف و نیت جلب مشتری طراحی شدهاند. از سویی دیگر، مردم هر خودروی جدیدی که مرزهای طراحی را جابجا میکند، نمیپذیرند.
زیبایی امری ذهنی است و آنچه از نظر یک نفر جذاب و خاص (stylish) دیده میشود، ممکن است از نظر دیگری زشت باشد. در این مطلب، ما میخواهیم مفهوم زیبایی خودرو را با مصاحبه با برخی از معروفترین طراحان صنعت از شناختهشدهترین برندهای جهان بررسی کنیم.
طراحان خودرو وظیفه دشواری بر عهده دارند: پیشبینی اینکه مشتریان در سالها یا دهههای آینده چه چیزی را جذاب خواهند یافت. این موضوع با سلیقهها و فرهنگهای مختلف، دائماً در حال تغییر است؛ اما اصول خاصی وجود دارد که طراحان هنگام تلاش برای خلق زیبایی، به آن تکیه میکنند و برای بسیاری، رعایت تناسب مناسب بسیار حیاتی است.
برایان نیلندر، طراح ارشد در استلانتیس که مفاهیم کرایسلر فایرپاور و سوپراسپر ت مفهومی ME Four-Twelve (تصویر بالا) را طراحی کرده، میگوید:
خودرو باید دارای تناسبی زیبا و متعادل باشد. به راحتی میتوان به خاطر طراحی، چیزها را بیش از حد منحصر به فرد کرد؛ اما همیشه مسئله جزئیات نیست، بلکه بیشتر سادگی در تناسب اهمیت دارد.
اد ولبرن، معاون سابق طراحی جهانی جنرال موتورز که نسل دوم کادیلاک CTS-V، شورلت SSR و الدزموبیل ایروتک را طراحی کرده، نیز بر اهمیت سادگی تأکید میکند:
طرحهای پیچیده ممکن است در لحظه عالی به نظر برسند، اما معمولاً به زیبایی پیر نمیشوند.” از نظر او، “طرحهای زیبا واضح و ساده هستند، اما خستهکننده نیستند.
تونی هاتر، طراح سابق پورشه که مدلهای ۹۹۳ و کررا GT (تصویر بالا) را طراحی کرده، معتقد است تناسب خودرو تنها یکی از چهار مؤلفهای است که میتواند یک وسیله نقلیه را جذاب کند. او به رابطه بین شیشهها و بدنه، موقعیت چرخها و اورهنگها (فاصله چرخهای از لبهی سپرها) توجه میکند که به گفته او توسط مؤلفه دوم تعیین میشوند: عملکرد فنی.
فرانک هایل، مدیر طراحی بوگاتی که در طراحی شیرون، دیوو، بولاید و W16 میسترال مشارکت داشته، میگوید:
طرح خودرو در درجه اول باید یک داستان بگوید. این چیزی است که برای من جذابیت ایجاد میکند. باید اصیل باشد.
آدریان وان هویدونک، رئیس طراحی بیامو، طراحی صنعتی را “تقریباً در تقاطع هنر و مهندسی” میداند:
ما میخواهیم محصولاتی خلق کنیم که به زندگی مشتریانمان ارزش اضافه کنند.
طراحان خودرو هنگام خلق یک خودرو باید تعادل بین عوامل متعددی برقرار کنند: استانداردهای ایمنی، هزینه، آیرودینامک (برای مصرف سوخت) و بسیاری موارد دیگر بر طراحی نهایی خودرو تأثیر میگذارند. به همین دلیل است که طرحهای مفهومی میتوانند به شدت با نسخه تولیدی متفاوت باشند.
زیبایی همچنین تحت تأثیر زمان و مکان قرار دارد. طرحهایی که هنگام عرضه خودرو مورد انتقاد قرار میگرفتند، ممکن است دههها بعد محبوب شوند. اما این همان زیباییِ زیبایی است و یک نظر شخصی است که میتواند تغییر کند. اگر خودروها تغییر نمیکردند، بسیار خستهکننده میشدند.
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۴مک لارن F1 کی میخواد جذابیتش کم بشه ؟!
هر سال داره قشنگتر میشه
بسه دیگه😄
Puriya
۱۵ فروردین ۱۴۰۴بنظر من اصالت طراحی خیلی مهمه و اینکه ماشینی که طراحی میشه توانایی هایی که داره تو ظاهرش مشخص باشه مثلا m5 e39 کاملا اون حس قدرت مند بودن خودرو و لاکچری بودنش رو از بیرون به نمایش میگذاره و قابلیت اطمینانش رو
اینم به مطلب اضافه کنم ماشینای چینی طراحی ای دارن که در نگاه اول بنظر جذاب میاد اما بعد از مدت خیلی کمی از چشم می افته چون اون اصالته رو نداره و فقط زرق و برقه
صامورایی از قله فوجی
۱۵ فروردین ۱۴۰۴((آدریان وان هویدونک، رئیس طراحی بیامو، طراحی صنعتی را “تقریباً در تقاطع هنر و مهندسی” میداند))
یعنی هرکی از هنر حرف میزد مشکلی نداشتم به جز این 😄 این آقای هویدونک و دوماگوی دوکس، ۲ متهم اصلی طراحیای جدید بیمر هستند که انتقادات زیادی روانه این شرکت کردند. آخرشم چندماه پیش جابجا شدند و ۲ نفر جدید اومدند…
froG-driVer
۱۵ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Porsche-Carrera-GT-2004-5.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/c0292.jpg
جان؟!
فرمودید زیبا؟!
بفرماید
مازیار
۱۵ فروردین ۱۴۰۴کررا GT نگو قالی کرمان
هرچی میگذره جذابتر میشه هیچ موردی برای کهنه شدن نداره ورودیهای هوای جلو و جانبی چراغها فرم کلی بدنه و حتی رینگهاش همه با سادگی تاریخ انقضاء رو براش حذف کردن
صامورایی
۱۵ فروردین ۱۴۰۴رنگ زرد رو یادت رفت اضافه کنی 😄
amirboss
۱۵ فروردین ۱۴۰۴هرچی خودرو طراحی ساده تری داشته باشه و از خط و خطوط اضافه و کش و قوس های کمتری استفاده کنه،طراحی جاودانه تری میتونه داشته باشه.
نمونه ش آلفارومئو 8C
به نظر من یکی از زیباترین خودروهایی هست که تو دنیا ساخته شده.
khosrow
۱۵ فروردین ۱۴۰۴8c تنها چیزی که نداره سطح صاف و ناپیچیدگیه / با پارادوکسه یک جمله ای چه کنم ..
amirboss
۱۵ فروردین ۱۴۰۴داداش به خطوط ملایم و محافظ کارانه پیچیدگی نمیگن.
اتفاقا طراحی خودرو خیلی ساده و سیال هست برادر.
یک سانت از بدنه 8C ناهماهنگ نیست.
از جلو با این شاهکار نگاه کن تا قسمت عقب
همه چیز خیلی نرم و عالی شروع میشه تو بدنه محو میشه.
دم “ولفگانگ اگر” گرم که چنین اعجوبه ای حلق کرد.
Iman 007
۱۵ فروردین ۱۴۰۴پورشه هنوز هم زیبا جذاب هست
بهنام
۱۵ فروردین ۱۴۰۴آلفارومئو 8c . انتخاب عکس تیتر مقاله فوق العاده هست. کررا جی تی ابدیه ابدی .
بهنام
۱۵ فروردین ۱۴۰۴مقاله رو خوندم و از لابلای عکس های زیبا رسیدم به آخرین عکس. بنظرم عکس آخری نماد بی هویتی و فقر اصالت هست که بعد از دیدن اون اسطوره ها این احساس بیشتر میشه.
صامورایی
۱۶ فروردین ۱۴۰۴Motor1 همین اخیرا با طراح هیوندای مصاحبه کرده و اونو کسی دونسته که هیوندای رو به پیشگامی در طراحی رسونده.
Under SangYup Lee’s leadership, Hyundai and Genesis have become design leaders
اون وقت کاربری بنام بهنام ژاپنی وقتی این موفقیت هیوندای رو میبینه و چیزی برای تخریب پیدا نمیکنه، یهو یادش میفته از اصالت و هویت صحبت کنه :)
همین بی هویتا و بی اصالتای کره ای، شدن مایه حسرت امثال نیسان و میتسو. برو ببین زبان طراحی جدید نیسان چه شکلیه. هویت و اصالتی میبینی؟
Armanbimmer
۱۵ فروردین ۱۴۰۴جرمی کلارکسون:
**همه ماشینارو فقط یک و نیم دو تن سیم، شیشه، فلز و لاستیک میبینن؛ این همه چیزیه که اونا میبینن
آدم هایی که مثل من و تو که اعتقاد داریم که خودرو ها موجودات زنده ای هستن خب البته نه تویوتا کرولا، یک ماشین واقعی… میشه با یک ماشین ارتباط برقرار کرد این چیزیه که آدم هایی که به ماشین علاقه ندارن متوجهش نمیشن.**
Armanbimmer
۱۵ فروردین ۱۴۰۴به نظر من به شخصه اینه که در این راستا همه چیز سلیقه ای هستش
مثلا یکی مثل من خیلی از طراحی بی ام و M3 e92 خوشش میاد ولی یکی از این ماشین خوشش نمیاد چ فقط با هایپر کار هایی مثل بوگاتی ویرون حال میکنه
ولی خب بعضی مواقع ماشین هایی مثل:
bmw i8 , McLaren F1 , Porsche 918 , Lamborghini Countuch , Ferrari La Ferrari , Lamborghini Murcielago.
این ماشین ها واقعا هیچ وقت طراحی هاشون قدیمی نمیشن و همیشه جذاب هستن.
سهیل
۱۵ فروردین ۱۴۰۴به نظرم علت زیبا یا عضلانی یا با ابهت دیده شده یه خودرو برمیگرده به معادل سازی که مغز انجام میده با صورت انسان یا اندام حیوان. مثل چشم های کشیده (چراغ های باریک) گونه های برآمده (برآمدگی های کاپوت) و عظلات پا و دست پلنگ (گلگیر های برجسته)
nikan
۱۶ فروردین ۱۴۰۴به نظرم اگه فقط یه ماشین باشه که طراحی شلوغ و پیچیده داشته باشه و همچنان زیبا باشه لامبورگینی وننو هست
Mr.negative
۱۶ فروردین ۱۴۰۴من به عنوان یه عشق ماشین اولین ماشینی که محو زیباییش شدم مرسدس sls بود واقعا دوستش داشتم. مطمعنن همه ما یعنی کسانی که ماشین و دوست داریم سوپراسپرت ها موردعلاقمون هستن و دلیلشم کاملا مشخصه
اما جدای از اینکه زیبایی سلیقه ای هست سوپراسپرت ها ، هایپرکار ها و … اکثر ماشنای اسپرت زیباتر ساخته میشن تا اقتصادی ها این یک مسئله مشخصه چرا چون زمانی که شما انقدر پول داشته باشید که ماشینه اسپرت بخرید گاهی وقتا فقط از روی علاقه تصمیم می گیرید و طراحی خیلی تاثیر داره .
یکی دیگه از دلایلی که ما همیشه این جور ماشینا رو زیباتر میدونیم خاص بودنشونه. شاید یه ماشین معمولی یه سدان سایز متوسط طراحی زیباتری از یه سوپراسپرت داشته باشه اما وقتی شما اون سدانو هر روز ببینی دیگه برات خاص و زیبا نیست ولی چقدر احتمال داره یه لامبورگینی رو از نزدیک ببینیم. همین موضوع باعث میشه بعضی از ماشین های اسپرت حتی اگه طراحی خیره کننده ای نداشته باشن به چشم ما زیبا بیان.
علی
۱۶ فروردین ۱۴۰۴به نظر من خودرو هایی که فرم آیرودینامیک و خطوط منحنی و زاویه های نرم دارن جاودانه هستن،مثل بیشتر محصولات فراری،یا اگر خطوط بدنه تند و تیز باشن باید خیلی هنرمندانه طراحی شده باشه مثل لامبورگینی
ar-ma-n
۱۶ فروردین ۱۴۰۴به نظرم بیشترین دلیلش بخاطر سرعت زیاد دنیایه که به سمت پیشرفت فرا انسانی میره چیزی شبیه فیلم ها اکشن بخصوص در این 10 سال گذشته .(ولی درک واقفی نداره از این هدف )
و قوانین محیط زیستی که هرسال سخت تر میشه
بخاطر همین که تو این چند سال یک جوسازی بزرگی به وجود آمده که همچی برقی شده و طراحی ها سفینه شده
نکته =این دنیا پیشرفت کنه و در کنارش صنعت خودروسازی متحول بشه بد نیست اتفاق خوبه ولی راه 200 ساله با 20 سال نمیشه رفت پله پله .
و خب هم اینو فهمیدن و در مسیر توسعه هستن بخاطر همینم این چند سال شرکت های مثل bmw و جگوار یا امثال اینا که جزوی از نمادی ترین طراحی های صنعت خودروسازی بودن و حتا جگوار که نمادین ترین طراحیش هاش نسبت حیوانات طبیعت بوده تصمیم گرفته که مسیرشان کامل با تحولات و مسیر پیشرفت دنیا تغییر بدن .
و خب عملا ماشین بازی و برای عاشقان خودرو یک 5 سالی میشه تموم شده چون هدف صنعت خودروسازی تغییر کرده .
شاید این برای نسلی از دهه 60 تا 80 دردناک باشه که واقعا هست یکیش خود من ولی برای آیندگان یا خیلی ها بخصوص در 3 سال اخیر که تازه عاشق خودرو شدن یک هدف و یک امتیاز براشون که خب برعکس ماهارو تارگت میزنن .
دیگه دور ماها تموم شده کسانی که با مجله و عکس و مقاله ای ماشین ها زندگی کردن تا خودشان.❤
Yaghoob
۱۶ فروردین ۱۴۰۴عملکرد فنی بر فهم ما بر زیبایی تاثیر میذاره
وقتی یه خودرو عملکرد فنی خوبی ارائه بده ناخودآگاه اونو زیبا میبینیم.
nima.jdm
۱۶ فروردین ۱۴۰۴خودروی زیبا مثل دنا پلاس
جلو: کپی از میتسوبیشی لنسر اوولوشن
عقب: کپی از مرسدس سی کلاس
ح ع
۱۶ فروردین ۱۴۰۴عاشق کارهای تونی هاتر هستم.پورش ۹۹۳ و carrera gt زیباترین ماشینهای ساخته شده تاریخند البته بعلاوه فراری 256