در هنگام طراحی یک خودرو، سر اگزوزها یکی از راههایی هستند که طریق آن میتوان نوع خودرو را به مردم شناساند. بهعنوانمثال، سر اگزوزهای مخفی در اکثر موارد نشاندهندهٔ خودروهای خانوادگی یا لوکس هستند درحالیکه استفاده از چهار سر اگزوز دیوانهوار در وسط نمایانگر خودرویی اسپرت خواهد بود؛ اما با وجود انواع و اقسام طراحی سر اگزوزهای کارخانهای برای خودروهای مختلف، کدام خودروها زیباترین سر اگزوزها را دارند؟
برای پاسخ به این سؤال یکی از اولین مواردی که به ذهن میرسد لکسس LFA و سر اگزوزهای سهتایی آن در وسط است. این طراحی که بیشتر شبیه مسلسل گاتلینگ است تا سر اگزوز، نهتنها بسیار زیبا است بلکه نقش مهمی در صدای افسانهای موتور V10 لکسس دارد؛ اما LFA تنها خلاقیت لکسس در طراحی سر اگزوز نیست زیرا این شرکت برای مدلهای اسپرت F خود سر اگزوزهای چهارتایی نمادینی را هم طراحی کرده است. این رویه با IS F در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ شروع شد و سپس با مدلهای RC F و GS F ادامه یافت. آخرین نمونهٔ این طراحی را هم در IS500 F اسپرت پرفورمنس دیدیم.
برخی خودروها مثل دوج وایپر یا مرسدس SLR مکلارن هم از سر اگزوزهای جانبی استفاده میکنند. هردوی این سوپراسپرتها سر اگزوزهای بسیار جذابی دارند اما احتمالاً منحصربهفردترین سر اگزوزهای جانبی در تیویآر ساگاریس به کار رفته است زیرا در این خودرو لولههای اگزوز تا انتها کشیده شدهاند اما با چرخشی ۹۰ درجه از طرفین سپر بیرون آمدهاند.
یکی دیگر از سر اگزوزهای جالب در طول صنعت خودروسازی را در کوروت C1 دیدیم. در این خودرو، سر اگزوزها خیلی هوشمندانه بهطور یکپارچه در سپرها تعبیه شده بودند. سنت سر اگزوزهای منحصربهفرد در نسلهای بعدی کوروت هم ادامه پیدا کرد و در C7 و همینطور C8 Z06 شاهد چهار سر اگزوز در وسط سپر هستیم. نمونهٔ دیگر سر اگزوزهای یکپارچهٔ هوشمندانه را هم میتوان در کونیگزگ رگرا دید. در این خودرو، علاوه بر سر اگزوز بیضیشکل بزرگ در وسط، دو سر اگزوز باریک هم بهطور پنهان و یکپارچه در بالههای دیفیوزر کار شده است.
گاهی اوقات نیز سر اگزوزها از جای غیرمعمولی بیرون میآیند. بارزترین مثال برای این طراحی مکلارن 600LT و پورشه ۹۱۸ هستند که سر اگزوزهای آنها از بالا و روی خود کاور پیشرانه بیرون آمدهاند. همچنین در پاگانی هوآیرا هم شاهد چهار سر اگزوز دایرهای هستیم که در ارتفاع بالایی قرار دارند و همین طراحی را به شکل دیگری در مکلارن سنا میبینیم. در همین حال، طراحان دوج برای پیکاپ اسپرت Lil’ Red Express مثل کامیونها اگزوزهایی عمودی در طرفین خودرو طراحی کرده بودند.
اما سر اگزوزهای جذاب و منحصربهفرد همیشه فقط در سوپرکارها و هایپرکارهای گرانقیمت دیده نمیشوند و برخی خودروهای معمولیتر هم بعضاً سر اگزوزهای جالبی دارند. بهعنوانمثال، در هوندا سیویک تایپ R سه سر اگزوز دایرهای در وسط سپر میبینیم درحالیکه تویوتا هم در هاچبک اسپرت جدید خود یعنی GR کرولا از یک سر اگزوز بیضیشکل در وسط و دو سر اگزوز دایرهای در طرفین استفاده کرده است.
بااینهمه، به نظر شما کدام خودرو زیباترین سر اگزوزها را دارد؟
JoJo
۱۷ مرداد ۱۴۰۱هر سر اگزوزی متناسب با پلتفورم خودرو میتونه جذاب باشه
ولی اگه بخوام از داخل لیست بالا انتخاب کنم قطعا سر اگزوز های lfa رو انتخاب میکنم.
این خودرو چه توی صدای اگزوز و چه شکل قرار گیری که ظاهر مثلثی شکلش واقعا خاصش کرده یه جورایی حس یه جت جنگنده رو برای من القا میکنه (نمیدونم چرا lol)
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۱هیچکدام جالب نبود فقط اگزوز دایره ای خاکستری عکس دوم لکسوس ابی رنگ خوب بود و روی هم قرار گرفته شده بد هست اگر اگزوز خاکستری دایره ای لکسوس ابی رنگ کنار هم قرار گرفته بود قشنکتر میشد تا روی هم
Hello 1
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ای خدا از این به بعد سر اگزوز🤣🤣
Kamy
۱۷ مرداد ۱۴۰۱!Net_ bad _hast
داداش یکم تغییر تو خودت ایجاد کن ! خسته شو از این یکنواختی!
Humer
۱۸ مرداد ۱۴۰۱جو جو جان به موتور این خودرو یاماها ساخته یعنی خدای صدای نوازش کننده
Reza Waffen SS
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سراگزوز فقط 918 اسپایدر
Yasin
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگزوز شیرون سوپراسپرت و کوروت جالبه بنظرم
ehsan.fa
۱۷ مرداد ۱۴۰۱کدوم کوروت؟ اگه منظورت c1 هست باهات همنظرم
Yasin
۱۷ مرداد ۱۴۰۱کوروت C7
sh
۱۷ مرداد ۱۴۰۱قطعا بوگاتی و کوروت
LFA که خیلی زشته نمیدونم چرا تو این لیست بود!
downfall
۱۷ مرداد ۱۴۰۱وقتی کره ای های محبوب خودت تو این لیست ها هیچ جایی ندارن🤪😂 برو بهشون بگو النترا n رو بذارن تو این لیست
behnam1012
۱۷ مرداد ۱۴۰۱هیتر جدید تویوتا خوش اومدی
sh
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بعد قضیه در اومدن چرخ معلومه کی فشاری میشه 🤣🤣
بهنام
۱۸ مرداد ۱۴۰۱آره باید به جاش هیوندای ولستر تو لیست بود 😁
مهدی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱نظر شخصیم با اختلاف فراری 812 کامپتزیونه از قدیم هم استایل tvr ساگاریس رو دوست داشتم
Amin
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دقیقا …با همه ی ماشین ها متفاوته
Radmehr
۱۷ مرداد ۱۴۰۱هوایرا R
جناب ایکس
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ZONDA R
تحت پیگرد
۱۷ مرداد ۱۴۰۱با اختلاف فوق نجومی apollo ie
phonix
۱۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه 918 خاص و عالی
aMiRsHaYaN
۱۷ مرداد ۱۴۰۱سلطان اگزوز: اگزوز شاهین فقط یه طوری از سر جاش افتاده انگار کارخونه اصلا هیچ جوشکاری نکرده
seyedjavad.mercedesbenz
۱۷ مرداد ۱۴۰۱Slr mclaren stirling moss
McLaren p1
Ferrari roma
Dodge viper
Apollo ie
Pagani zonda
Mostung eleanor
Mclaren sena
Porche 918 و
اگزوزای مربعی amg
Twin H Power
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من عاشق ماشینهایی مثل اسکای لارک هستم که اگزوزها از پشت چرخ های عقب از دو طرف ماشین اومدن بیرون D:
مهدی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱درسته ولی ایرادش اینه که حرارت اگزوز لاستیکها رو زودتر مستهلک میکنه
مازیار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱سراگزوزهای بالای بدنه چون دید بیشتری دارن و نسبت به یه لوله بریده رها شده بیشتر بهشون پرداخته شده _ ولو یه کادربندی ساده _ جذابیت بیشتری دارن
نمردیم از بدبختی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگزوز آپولو اینترزا
Mr Naftalin az roghan abad
۱۸ مرداد ۱۴۰۱عه آره سه تا اگزوز آپولو هم خیلی خوشگل طراحی شدن شبیه گل هستن
Milo
۱۷ مرداد ۱۴۰۱Ferrari 458 Italy
2011
احمدرضا
۱۷ مرداد ۱۴۰۱به نظرم جذابترینش SLR
آرین
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگزوز پلکانی لکسوس.
Si
۱۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا بخوام بگم نه هیچ اگزوزی در زیبایی و نه صدا به اکسلرو حتی نزدیک هم نمیشه
برید صداش رو توی یوتیوب سرچ کنید گوش هاتون نیاز به دکتر پیدا میکنه. بدون تعصب برند باید بگم خاص ترین ماشین تاریخ میباخ اکسلرو هست شاهکاری که اگر تولید میشد هیچ بحثی در بهترین ماشین تاریخ وجود نداشت
Si
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بین اینها هم 918 رو دوس دارم
مازیار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱فورد جی تی از قلم افتاده
Dian
۱۷ مرداد ۱۴۰۱نیسان لیف
KSH
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بنظرم سستو المنتو باید تو لیست می بود
ارین صاحب جمعی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگزوز های تسلا مدل اس پلد رو انتخاب میکنم
Kf
۱۷ مرداد ۱۴۰۱کامنت برتر این هفته 😂😂😂
خوشمان آمد
aboalfazlchallenger
۱۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا این چهار اگزوز کوروت برام خیلی جذاب و زیباس
اگزوز های اس ال آر و وایپر هم خیلی جالب هستن
AMANTE
۱۷ مرداد ۱۴۰۱انتخاب من Porsche Carrera GT هست.
JDM lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگزوز های فورد جی تی و کوروت نسل اول رو خیلی دوس دارم
و همچنین اگزوز های lfa با اون صدای دیوانه کننده
Dna
۱۷ مرداد ۱۴۰۱دوستان اهل فن گاز خروجی اگزوز برای کاهش نیروی استفاده میشه؟
Twin H Power
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ماشین های بنزینی و دیزلی از موتور احتراقی استفاده میکنن .
یعنی با اشتعال سوخت که معمولا بنزین یا گازوئیل هست نیروی حرکتی تولید میکنن .
دود اگزوز حاصل از همون احتراق هست که بعد از انجام کار باید از موتور خارج بشه که این کار از طریق اگزوز انجام میشه .
viper2
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اصلا واجب ربطی نداره. همونجور که دوستمون گفتن . اما سریع تر خارج شدنش باعث افزایش قدرت موتور هست دقیقا کاری که هدرز انجام میده
Liebherr
۱۸ مرداد ۱۴۰۱خفه کن روی اگزوز نصب میشه ، که حالت ترمز کمکی عمل میکنه که هم میتونه اتوماتیک باشه هم دستی.
به طور مثال در کامیونت ایسوزو اگر خفه کن رو فعال کنی وقتی پا رو از روی گاز به طور کامل برداری فعال میشه و با فشردن کلاچ و یا گاز غیر فعال میشه و بسیار ، بسیار کاربردی از نظر ایمنی وکاهش اصطحلاک عالی هست نمیدونم چرا تو سواری ها نصب نمیکنن
Mf1
۱۷ مرداد ۱۴۰۱مت واتسون با عصای جادویش اگزوز خودرها عالی
تست میکنه
Swedish Arrogant Tiger
۱۷ مرداد ۱۴۰۱بین اینها هویرا، SLR، c7
جای SLS black و G wagen هم خالی یود.
دکتر
۱۷ مرداد ۱۴۰۱918 spider انتخاب منه،خیلی خاصه
Amir ali
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من به شخصه اگزوز هایی رو دوست دارم که از روی موتور در اومدن مثل خیلی از مکلارن ها و پورشه 918
Ardalan
۱۸ مرداد ۱۴۰۱slr mclaren
علی جردن
۱۸ مرداد ۱۴۰۱بعد از ۱۰ سال اگه بخواییم همچین مقاله ایی در مورد زیبایی سراگزوزها بنویسیم باید با این عنوان نوشته بشه کدام سراگزوز فیک زیباست؟ منظورم سر اگزوز جک و کلوئوس و Ch-r… بقیه اس