چشم اندازهفته نامه

چرا عملکرد آفرود شاسی‌ بلندهای قدیمی بهتر از مدل‌های مدرن است؟

این روزها که شاسی‌بلندها در سراسر جهان بسیار محبوب شده‌اند، خواهیم دید که چرا خودروهای ۴×۴ قدیمی گزینه‌های بهتری برای آفرود هستند.

ما در دنیای مصرف‌گرایی زندگی می‌کنیم و دائماً به دنبال چیزهای جدید و با امکانات بیشتر هستیم که شاید هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نکنیم. در این مسیر، خودروهای عالی گذشته را از دست داده‌ایم. البته نمی‌توان انکار کرد که بسیاری خودروهای جدید هم فوق‌العاده هستند اما کسانی که عاشق ماشین هستند مثل ما و شما، معمولاً حسرت گذشته را می‌خورند. ازاین‌رو، در ادامه قصد بررسی خودروهای ۴×۴ قدیمی از اواخر دههٔ ۸۰ تا اوایل دههٔ ۹۰ را داریم که از دید ما بهتر از شاسی‌بلندهای مدرن امروزی هستند.

خودروهای ۴×۴ قدیمی خالص‌ترین شاسی‌بلندها هستند

رانندگی با خودروهای قدیمی بسیار لذت‌بخش است و منظور ما از قدیمی، خودرویی است که فاقد تجهیزات الکترونیکی بوده و کاملاً مکانیکی کار می‌کند. در این خودروها، تعویض دنده، شروع حرکت و رانندگی در جاده‌های کوهستانی همگی با تلاش راننده انجام می‌شود. البته این موضوع برای خیلی‌ها ممکن است آزاردهنده باشد اما برای برخی لذت‌بخش خواهد بود.

ویژگی‌های کلیدی خودروهای ۴×۴ قدیمی

  • سادگی فنی: خودروهای ۴×۴ قدیمی تجربهٔ رانندگی ساده و مکانیکی را بدون تجهیزات الکترونیکی پیچیده ارائه می‌کنند.
  • قابلیت اطمینان و سهولت نگهداری: این خودروها به دلیل سادگی و قابلیت اطمینان بالا، فرایند تعمیر آسان‌تری دارند.
  • توانایی‌های آفرود: شاسی‌بلندهای قدیمی معمولاً با شاسی مستقل و محورهای صلب، استحکام بالایی دارند که توانایی‌های آفرود را افزایش می‌دهد.
  • مقرون‌به‌صرفه: هزینه‌های نگهداری پایین و سهولت تعمیر، خودروهای ۴×۴ قدیمی را از لحاظ اقتصادی جذاب می‌کند.
  • سرمایه‌گذاری و نوستالژی: افزایش محبوبیت خودروهای ۴×۴ قدیمی آن‌ها را به گزینهٔ مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

در یک ۴×۴ قدیمی، همه‌چیز به‌صورت مکانیکی و به خواست راننده انجام می‌شود و خودرو نمی‌تواند کاری که خودش می‌خواهد را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، خودروهای ۴×۴ امروزی در گیربکس کمکی خود برای تغییر از حالت دو چرخ محرک به چهارچرخ محرک یا ضریب سنگین و سبک، از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. این کار کاملاً توسط کامپیوتر انجام می‌شود و بنابراین، یک مشکل در سیستم‌های الکترونیکی ممکن است به ناتوانی گیربکس کمکی در تغییر حالت منجر شود. در آفرود که به تمام توانایی‌های خودرو نیاز است این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در یک خودروی ۴×۴ قدیمی اما چنین مشکلی وجود نخواهد داشت زیرا راننده می‌توان به‌سادگی با حرکت دادن یک اهرم مکانیکی، خودرو را در حالت چهارچرخ محرک قرار دهند و حتی اگر این اهرم هم از کار بیفتد، در بسیاری موارد می‌توان از زیر خودرو گیربکس کمکی را در حالت موردنظر قرار داد. این یعنی شاسی‌بلندهای قدیمی در آفرود بسیار قابل‌اعتمادتر خواهند بود.

قابلیت اطمینان بسیار بیشتر از مدل‌های جدید

شاسی‌بلندهای آفرودی قدیمی جزء قابل‌اعتمادترین خودروهای تاریخ هستند. این خودروها فوق‌العاده ساده هستند. مدل‌های دیزلی قدیمی معمولاً از پمپ سوخت مکانیکی یا سیستم انژکتوری ساده استفاده می‌کنند و سیستم سوخت‌رسانی بسیاری از مدل‌های ۴×۴ بنزینی قدیمی هم از نوع کاربراتوری است. البته خودروهای ۴×۴ قدیمی کاملاً بدون مشکل نیستند و می‌توانند دردسرهایی را به دنبال داشته باشند اما در صورت مراقبت درست، بسیار قابل‌اعتماد خواهند بود.

توانایی‌های آفرود بیشتر از مدل‌های جدید

شاسی‌بلندهای قدیمی از پلت‌فرم سنتی مستحکم و فوق‌العاده توانمند بهره می‌برند. به‌عنوان‌مثال، لندروور دیسکاوری قدیمی روی شاسی نردبانی و محورهای جلو و عقب صلب قرار دارد. محور صلب بدین معنا است که دو چرخ یک محور از طریق یک تیرک فلزی به هم متصل می‌شوند و خبری از بازوهای کنترلی مستقل نیست که این ویژگی توانایی‌های بیشتری را در مسیرهای ناهموار به دنبال خواهد داشت. همچنین طراحی اکسل صلب نسبت به سیستم تعلیق مستقل، مستحکم‌تر بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری خواهد داشت. علاوه بر این، تقویت و اصلاح خودرو با این نوع تعلیق هم بسیار آسان‌تر خواهد بود زیرا راحت‌تر از تعلیق مستقل می‌تواند به کیت افزایش ارتفاع و لاستیک‌های بزرگ‌تر مجهز شود.

حال بیایید نگاهی به لندروور دیسکاوری کنونی داشته باشیم. این خودرو از ساختار یکپارچه با تعلیق مستقل بادی در هردو محور استفاده می‌کند که مطمئناً رفتار جاده‌ای بهتری را به ارمغان می‌آورد و قابلیت تغییر ارتفاع دارد اما وقتی تعلیق در بالاترین ارتفاع قرار می‌گیرد، خودرو انعطاف بسیار کمی خواهد داشت و تنها می‌تواند به کنترل کشش متکی باشد؛ بنابراین، اگر دیسکاوری کنونی را با نسل اول مقایسه کنیم، مدل جدید به خاطر کنترل کشش برتری دارد اما وقتی دیسکاوری قدیمی به دو قفل دیفرانسیل مجهز شود و ارتفاع تعلیق را کمی افزایش دهیم، مدل جدید هیچ شانسی در برابر آن نخواهد داشت. این در حالی است که اصلاح و ایجاد تغییرات در دیسکاوری جدید بسیار دشوار است زیرا سیستم تعلیق بادی مستقل و سیستم‌های کامپیوتری فوق‌العاده پیچیده، به دلیل مشکلات و موانع فراوان، از نصب کیت‌های افزایش ارتفاع جلوگیری می‌کند.

هزینه‌های نگهداری بسیار پایین‌تر

شاید عجیب به نظر برسد اما هزینه‌های نگهداری یک ۴×۴ قدیمی مثل نسل اول لندروور دیسکاوری از شاسی‌بلندی صفرکیلومتر بیشتر است. به دلیل فقدان سنسورها، دوربین‌ها و تجهیزات الکترونیکی پیچیده، قطعات خودروهای قدیمی به‌مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های جدید است. علاوه بر این، قطعات دست‌دوم هم به‌وفور برای این خودروها پیدا می‌شود. همچنین با داشتن کمی مهارت مکانیکی و بدون نیاز به تجهیزات تخصصی، به‌راحتی امکان کار کردن روی این خودروها هم وجود خواهد داشت. البته خودروهای قدیمی برای کسانی که خواهان تکنولوژی‌های جدید مثل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، پیشرانهٔ کم‌مصرف‌تر، کابین ساکت‌تر و رفتار جاده‌ای بهتر هستند مناسب نخواهد بود. این شاسی‌بلندها هرچند توانمند و قابل‌اعتماد هستند اما این به قیمت راحتی کمتر تمام می‌شود.

قیمت شاسی‌بلندهای آفرودی قدیمی

طی سال‌های اخیر، جهان عاشق خودروهای ۴×۴ قدیمی شده است. طراحی جعبه‌ای شکل، کابین ساده و توانایی‌های آفرود فوق‌العاده، قلب علاقه‌مندان به ماجراجویی و بیراهه نوردی را تسخیر کرده است و به همین دلیل، قیمت تویوتاها، جیپ‌ها و لندروورهای قدیمی بالا رفته است. البته هنوز هم می‌توان چنین خودروهایی را با قیمت مناسب پیدا کرد. به‌عنوان‌مثال، خودروی مورد بحث ما یعنی نسل اول لندروور دیسکاوری با قیمت‌هایی از تنها ۳ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار برای نمونه‌های خاص در بازار دیده می‌شود. این ماشین هرچند به‌عنوان یک لندروور به قابلیت اطمینان پایین خصوصاً در بخش واشر سرسیلندر شهرت دارد اما پیشرانه‌های دیسکاوری فوق‌العاده ساده هستند و تعویض واشر سرسیلندر آن‌ها بسیار ساده و ارزان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۴ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2059 ديدگاه)

    آفرودر های امروزی مثل برانکو و لندکروز و دیفندر صرفا یه آفرودر خام نیستن حتی رانگلر مدرن هم فاصله گرفته از این موضوع.

    آفرودرهای امروزی محصولات روزانه با قابلیت های آفرودی هستن، کسانی که صرفا یه آفرودر خام میخوان اینارو نمی خرن.

    موافقم 88
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      آقا اجازه
      آقا اجازه
      اول که اون عکس سری ۸۰ رو باید یه قابِ بزرگ گرفتو زد تو اتاق پذیرایی تک به تک هر عشق ماشینی 😍💋❤……
      دوم که قدیمیا مکانیکی بودن زیادی نه دیجیتالی برقی آپشنالی !!!
      سوم که تویوتا باشه هرچی میخواد باشه سری ۴۰ ۷۰ ۸۰ باشه فقط پول بنزین با روغن بدی وسلام ولاغیر ختم کلام ، اووووووف !

      موافقم 38
      مخالفم 125
      1. X

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1035 ديدگاه)

        عکسشو بزن به در مزدا ۱۰۰۰ مثل عکس لیلا علوی که چسبوندی به سقف تا فاز fj80 برداری:)

        موافقم 39
        مخالفم 13
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          تو این مقاله هم که ربطی به کره‌مربا نداره و حتی کسی عددی هم حسابشون نمیکنه در این زمینه ، باید فشار بخورید؟؟؟
          نه وجداناً جدی میگم ، فشار تا چه حد آخه 😂؟؟؟

          موافقم 14
          مخالفم 49
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10478 ديدگاه)

        جوابِ این مقاله سادست ، چرا ؟!
        چون نه تنها صنعت خودروسازی ، بلکه تمام صنایع دیگه یاد گرفتن که نون تو خدمات پس از فروش و خدمات جانبی هست !!!
        دیدید که چند وقت پیش خبرش اومد که برای فعال‌سازی گرمکن سری ۷ باید سالانه دلار پرداخت کنید و این آینده‌ی صنعت خودرو و باقی صنایع هست !
        به سبب اینکه اگر محصولات از هر مدلی تاریخ مصرف نداشته باشند و خراب نشوند که شرکت‌ها همه ورشکست میشوند !
        حتی بنز تویوتا شورولت فورد و … هم دیگر مثل گذشته نمیر نیستند چه برسه به لگن‌های کره‌ای و چینی امروزی !
        موبایل رو ببینید ، یه زمانی موبایل میخریدید با تجهیزات کامل داخل کارتون ، اما الان چی !!! موبایل میخرید و بعد منتظر فرو کردن تجهیزات افترمارکتی‌ به اسم اصل و فیک در پاچه‌ی خود هستید !
        جداً اینقدر بدم میاد ، دور از جونِ فروشنده‌های پاک ، برخی فروشنده‌هایِ نِکبَت یه چیز یاد گرفتن به اسم شرکتیه ، با همین شرکتیه شرکیه تا تَه میچپونند قیمت‌هارو !

        در کل ، خودروهای انژکتوری دهه ۹۰ ( کاربراتوی‌هارو یه خط قرمز بکشید که جز مکافات چیزی دیگری ندارند ) در تاریخ دیگه تکرار نمیشوند !
        و البته که این خصلت تمام انسان‌هاست که همیشه حسرت گذشته را بخورند بخصوص ما ایرانی‌ها !
        انسان عاشق خاطره هست و خاطراتم مالِ گذشتست ، پس حسرت خوردن مشکلی نداره تا وقتی که به جنون برسی خطرناکه ، حسن ، خطرناکه‌ه‌ه‌ه‌ه !

        موافقم 48
        مخالفم 43
        1. مرتضی

          ۱۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          آقا نوید با اون بخش از صحبتتون در مورد خودرو های کاربراتوری مخالفم ، بنده هم پژو 405 انژکتور داشتم 94 تا 96 و هم پژو 2000کاربراتور ( از سال 398 تا 402) هر دو رو هم تقریبا به یک میزان روندم یعنی 120/000 کیلومتر ، نسخه ی کاربراتوری بسیار کم استهلاک تر و سواری دلچسب تری داشته

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. Mercedes

          ۱۶ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (956 ديدگاه)

          بدبخت کامنت به این خوبی داده کجاش مشکل داشت اینهمه دیسلایک کردید😂
          فکر کنم مشکل تو قسمت کاربراتوری ها بود)

      3. Viper

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (184 ديدگاه)

        اون بلیزرو بدین من برم…..

        موافقم 19
        مخالفم 6
    2. VAHID007

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      آقا به نظر من
      اول اون عکس جیپ cj5 رو باید یه قابِ بزرگ گرفتو زد تو اتاق پذیرایی تک به تک هر عشق ماشینی 😍💋❤……
      دوم که قدیمیا مکانیکی بودن زیادی نه دیجیتالی برقی آپشنالی !!! این به کنار،
      سوم و یعنی در اصل اول همون جیپ باشه هرچی میخواد باشه سری ویلیز cj رنگلر باشه بخصوص موتور گنده v8 قرچماق آمریکایی بادوام بندازی روش فقط پول بنزین با روغن بدی وسلام ولاغیر ختم کلام ، اووووووف !

      موافقم 76
      مخالفم 7
    3. Viper

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      عکس اول🥶🥶

      موافقم 6
      مخالفم 5
  2. فرشاد

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    علاوه بر قیمت اصن تیپ تیپه صعود بود تیپه شخم زدن

    موافقم 11
    مخالفم 8
  3. cyrus-az

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    + نیسان پاترول ایرانیزه شده
    + جیپ صحرا
    + پاژن (این فقط یه ظاهر لندرور مونده براش)

    موافقم 40
    مخالفم 3
  4. Amir

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    کش اومدن لندرور دیسکاوری عکس آخر رو نگاه کن
    به صد تا کراس اور و شاسی باندای جدید می ارزه

    موافقم 39
    مخالفم 4
    1. یوسف

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1048 ديدگاه)

      دیسکو در آفرود واقعا بی نظیره….. خصوصا با موتور TD300…..

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. abbas1

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    این مقاله دهن کجی فک کنم ب مقاله چند لحظه قبل تر سایبر تراک در رد کردن ی سراشیبی ساده
    واقعا وقتی میشه این همه ساده و کم خرج از افرود لذت برد چرا کمپانی ها هر روز دارن قضیه رو پیچیده تر میکنن

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. 90s culture

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      بخاطر مصرف گرایی!
      دیگه نمی خوان وقت صرف مهندسی دقیق سانت یه سانت بدنه ماشین کنند و امروزه ایمنی و خیلی موارد دیگه رو انداختن گردن تجهیزات الکترونیکی و تازش هم تجهیزات الکترونیکی بعد از گارانتی به خاطر خرابی دم دمی و هزینه زیاد تعمیرات و نبود نیروی متخصص در دسترس؛ مصرف کننده رو مجبور به خرید یه محصول جدیدتر می کنه!!!

      موافقم 18
      مخالفم 4
  6. Shahriar

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چه مقاله حال خوب کنی بود، دقیقا الان بجز آب مخزن شیشه شور و احیانا چک کردن آب منبع انبساط دیگه از بالا دادن کاپوت چیزی نصیبمون نمیشه ولی قبلا با یه پیچ گوشی تنظیم هوا و بنزین کاربراتوار هم میشد تغییر داد… نمیگم قبلا همه چی بهتر بود ولی داشتن یک ماشین قدیمی حتی بعنوان تفریح و اسباب بازی هم حال خوبی به آدم میده

    موافقم 34
    مخالفم 5
  7. 18:45

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (666 ديدگاه)

    بسیار عالی 👍👍
    یه پیشنهاد!
    از مسابقات کمل تروفی یا افتخار لندروور هم مطلب بنویسین. سخت ترین مسابقه استقامتی همینه و متاسفانه دیگه اجرا نمیشه…
    خودروهای لندروور به همراه بهترین سازندگان لوازم جانبی آفرود، بهترین مکان برای جولانگاه برتری اونها بود…

    موافقم 16
    مخالفم 2
  8. A.az

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    برای این که خورشید پوشتش به ماس

    موافقم 10
    مخالفم 7
  9. مازیار

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (871 ديدگاه)

    چون برای آفرود ساخته شدن

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. جنوب

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (334 ديدگاه)

    یه پیشنهاد
    آفرود سواری لازم داریم
    همگی
    دوستان خوبه پدال
    همدیگرو میشناسیم و یه گردش هم داریم با هم
    سازوکارش و برنامه ش با مسولین پدال

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. هاله

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      ارزونترینش جیپ کاامه که اونم خرجش کمرشکنه

      1. جنوب

        ۱۵ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (334 ديدگاه)

        هر دو نفر یا سه نفر با یه ماشین
        تک تک نفرات ماشین لازم ندارن

  11. Alireza

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (754 ديدگاه)

    این مقاله کاملا غیر تخصصی بود اولا تجهیزات الکترونیکی استهلاک به مراتب کمتری نسبت به تجهیزات مکانیکی دارن دوما دلیل برتری آفرودرهای قدیمی این بود که تنها برای مصرف خارج جاده قابل استفاده هستن شما فقط کافیه با یه آفرودر قدیمی با کمی سرعت وارد پیچ بشی و یا اینکه در اتوبان با سرعت خودروهای سواری رانندگی کنی تامعنای ترس و آزاردهنده بودن رو متوجه بشی

    موافقم 25
    مخالفم 34
  12. javad-bmw

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    تمام موضوع برمیگرده به سیستم های الکترونیکی.
    علیرضا جان حق باشماس سیستم های الکترونیکی کمتر خراب میشن،ولی کسی که آفرود میره نمیتونه روزه شک دار بگیره،اگر تو عمق ۱۰۰ کیلومتری کویر سیستم برقی ماشین درست کار نکنه،فقط یک راه باقی میمونه، مرگ
    بنابراین نمیشه ریسک کرد
    این موضوع کاملا واضحه که ماشین های قدیمی بعد از این همه سال خرابی هایی دارن و به مشکل میخورن،کسانی که الان با پاترول های ۲۵ ساله میرن مرنجاب یا مصر یا ابوزید آباد به ماشین هاشون اعتماد ندارن به خودشون اعتماد دارن که اگر خراب شد پامیشیم درستش میکنیم،و اکثرا به اصطلاح، دست به آچار هستن
    و خراب شدن ماشین در آفرود حتی برای ماشین های مدل بالا و کم سن هم پیش میاد چون شما بالاتر از ۱۰۰درصد ظرفیت ماشین رو ازش میگیری.
    بچه های آفرود باز بیشتر میتونن توضیح بدن در این مورد.

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. Alireza

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (754 ديدگاه)

      الان شما اگه پلوست خراب بشه یا کوئل ماشینت در اثر خیس شدن خراب بشه و هزار تا ایراد مکانیکی دیگه ماشینت از جاش تکون نمی خوره تعمیرشم نمیتونی بکنی وسط آفرود ولی تا حالا پیش نیومده ecu ماشین خراب بشه وسط آفرود تمام خرابی ها مربوط به قسمت های مکانیکی هست که سیستم الکترونیکی کنترلشون میکنه مثلا تعویض دنده الکترونیکی توسط یه چیپ و استپ موتور انجام میشه که چیپش عمرا خراب نمیشه استپ موتور هم خرابیش بسیار نادر تر از خرابی های مربوط به خود گیربکس هست ۱ در ۱۰۰۰

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. مریم

        ۱۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (28 ديدگاه)

        قطعاً سن و سالی و تجربه ای ندارید با این نظرات…

      2. javad-bmw

        ۱۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (219 ديدگاه)

        علیرضا جان من خودم تعمیرکار تویوتا هستم و تخصصم ماشین های دو دف هست.(نمایندگی ایرتویا ابراهیمی-طاری.سه راه تهرانپارس).
        این چیزی که میگی یذره با عقل جور در نمیاد ماشینی که برای آفرود سنگین ساخته شده مثل پرادو یا لندکروزر محورش صلب هست و اصلا آب بهش نفوذ نمیکنه.
        من تویوتا ۴.۵ رو بهد از ۱۶ سال که دست پادگان های سپاه بود رو میخواستم پلوس عقبش رو باز کنم،نشد که نشد آخر مجبور شدیم داغش کنیم.
        چیزی که میگم بر اساس تجربه هستش رو هوا که حرف نمیزنم.تو کامنت اولمم گفتم ماشین های کم سن هم میتونن به مشکل بخورن مثلا یه fj برامون آوردن میل پلوس جلو شکسته بود علتش هم جامپ زدن مالک تو مرنجاب بوده

  13. GMA

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    چون اولویت های خودروسازان تغییر کرده
    الان دیگه قرار نیست فقط یه ماشین ساخته بشه که مناطق ناشناخته را فتح کنه… سواری و عملکرد و ایمنی در اولویته

    موافقم 12
    مخالفم 2
  14. sina

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    نکته اینه که قابلیت افرود یه مشخصه ای هست که تو سالهای قبل (دهه هفتاد هشتاد) به اشباع رسیده و دیگه هر قدر هم تکنولوژی پیشرفت کنه ماشین افرودر بهتری نیست زیرا مسیرهای صعب العبور به هر حال تا یه جایی با ماشین میشه رفتشون.
    حالا شما دو تا ماشین داری که یه اندازه توان عبور از مسیرهای دشوار رو دارن
    لذا اونی قدیمی تر ساده تر و ارزان تر هست به نظر افرودر بهتری میاد
    یکمی هم حس نوستالژی پسندی دخیله توش

    موافقم 12
    مخالفم 9
  15. pezhman

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (76 ديدگاه)

    وزن هم فاکتور مهمی هست که بهش اشاره نشد

    موافقم 8
    مخالفم 3
  16. بابک

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    با سلام
    بنده هم پاترول داشتم هم جیپ صحرا…مختصر اطلاعات فنی هم دارم…واقعا هزینه های نگهداری پاترول و صحرا…هر دو ۴ سیلندر ۲۴۰۰ ، معادل یک سمند است
    فقط بحث سوخت است که اگر بخواهید کارکرد درون شهری زیاد داشته باشید ، بهتر است ال پی جی یا سی ان جی کنید…من ال پی جی کرده بودم…داخل شهر به صرفه بود…از لحاظ راحتی ، خودروهای سواری برای مسافرت طولانی ، راحت تر و مناسب تر هستند….اما اگر در بیرون شهر ماشین سواری خراب شود ، به هر علت.‌‌‌..تعمیر کردن سواری خیلی سختر از شاسی است….احتمال خراب شدن ناگهانی خودروهای سواری بیشتر از خودروهای شاسی در مسافرت است….خودروهای شاسی دوام و استحکام بیشتری دارند و تجهیزات برقی کمتری نیز دارند….
    در مجموع اگر برای طولانی مدت ماشین می خواهید نگه دارید ، سعی کنید مدل های تویوتا یا نیسان یا میتسوبیشی بخرید در بلند مدت خرابی کمتری دارند….داخل ماشین های ایرانی هم موتورهای ۱۸۰۰ پژو شامل سمند و ۴۰۵ دیرتر و با هزینه کمتر نیاز به تعمیرات دارند

    موافقم 17
    مخالفم 13
  17. مانی

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    در این مقاله اطلاعات جدیدی ارائه شد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    تو آفرود جیپ لندرور و لندکروز و بلیزر
    همین

    موافقم 8
    مخالفم 2
  19. ابوالفضل

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (317 ديدگاه)

    اول که اون عکس جیپ بسیار برای رو دیوار مناسبه
    دوم در مورد دوستی که گفته بود ماشین های کاربراتوری فقط دردسر دارند ، اتفاقا از چنین ماشین هایی اگر درست نگه داری بشه هیچ وقت جایی نمیمونی چون سیستم بسیار ساده ای دارند
    اما انژکتوری پر از سنسور های مختلفه و حتما باید بری مکانیک
    سوم با حرف علیرضا موافقم درسته قدیمی ها برای آفرود مطمئن تر هستند اما راحتی در جاده و هندلینگ مدل های جدید رو ندارند

    موافقم 12
  20. yaghoub

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    زمان خدمت یه دونه تویوتا fj40 تو پادگان داشتیم . تو هیچ مسیر خشنی کم نمیاورد .
    سواری خشک و خرد کننده ای داشت ولی چهل سال بود داشت خدمت میکرد بدون ذره ای اذیت کردن

    موافقم 15
    مخالفم 10
  21. سالار

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستای گل. من حدود ۱۵_۱۶ ساله یه جیپ شهباز جمع کردم خداییش راضیم ازش. ماشین هیچ جایی کم نمیاره .هرباری با دوستای گلم آفرود رفتیم رومو سفید کرده. هیچوقت هم نشده تو راه بزاره منو .انقدم ساده اس که تعمیر هم لازم بشه وسط کوه میشه راست و ریست کردن اکثرا . ولی اکه ماشین مدل بالا بود که عمرا میشد با یه ایراد کوچیک کاری کرد. خداییش جیپ عالیه.مخصوصا شهباز.

    موافقم 11
  22. مهدی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بنز جی کلاس بااین رنگ😍

  23. بهرام خدمتی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دهه ی ۱۹۹۰ یعنی اوج کیفیت در همه چی، نمیدونم چی شد که بعد اون کیفیت تو تولیدات کم رنگ شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا