در این مطلب نگاهی متفاوت به بلندقامتانی داریم که بیشترین رشد را در میان سایر کلاسهای خودرویی تجربه کردهاند.
هرچه بیشتر بهتر! این تصور عمومی در تمام زمینههای زندگی ما وجود دارد: قدرت بیشتر، پول بیشتر، آرامش بیشتر و خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. نماد «بیشتر بودن» خودرو در فاکتورهایی مثل اسپرت بودن، لوکس بودن و کمیاب بودن خلاصه میشود اما مردم کشورهای مختلف ازجمله ایران، یک فاکتور ناگفته دیگر را هم به این چند مورد اضافه کردهاند و آن، شاسیبلند بودن است. مالکیت یک خودروی بلندقامت با بدنهای حجیم، به شکلی پنهانی کاری با ذهن ما میکند که تصور کنیم شخص مهمی هستیم؛ حداقل دوست داریم چهره راننده شاسیبلند را ببینیم. احتمالاً این سبک تفکر به دوران باستان و به اجداد ما باز گردد؛ جایی که مقام سوارهها بالاتر از پیادهها بود و البته، مرکب بزرگتر، از مقام اجتماعی بالاتر خبر میداد.
با گذشت صدها سال از آن دوران، هنوز هم تفکرات تکاملی ما به ما اجازه نمیدهند نگرش خود را عوض کنیم؛ تنها میتوانیم آنها را کشف و بررسی کنیم. با این دیدگاه، سؤالی در ذهن نگارنده ایجاد شد: چرا باید شاسیبلندها محبوبتر باشند؟ مقام اجتماعی بیشتر؟ تصور نمیکنم راننده یک چری تیگو ۷ در کنار مرسدسبنز کلاس S حرفی برای گفتن داشته باشد! مگر اینکه به قول مهران مدیری، مالکش چراغ خاموش زندگی کند. کاشف بهعمل آمده، دلایل دیگری هم پشت این ماجرا وجود دارد.
همه چیز در یک بسته
معادل انگلیسی شاسیبلند، واژه SUV است که خود مخفف سه واژه Sport Utility Vehicle محسوب میشود. خودرویی که هم اسپرت و هم کاربردی است و در وهله آخر، کار یک وسیله نقلیه چندمنظوره را بازی میکند. مثل تبلیغات کتب درسی کنکور؛ هزار کتاب در یک کتاب فقط برای شما دانشآموز نگران! اگر دیدمان را کمی وسیعتر کنیم، میبینیم که در دو دهه اخیر، هر محصولی که چند ویژگی را در یک بسته یا پکیج گنجانده، به موفقیت کلان رسیده است: از همان کتب درسی قطور و بیفایده گرفته تا گوشیهای هوشمند، نرمافزارهای اجتماعی و غیره. شاسیبلندها هم همان پکیج همهچیزتمام صنعت خودرو به شمار میروند که در ازای معایب «نهچندان مهم» خود، مزایای چشمگیری را به مالکانشان ارائه میکنند.
تختی بر فراز چهار چرخ
بگذارید به سناریوی ابتدای مقاله بپردازیم. در گذشته پادشاهان و حکام را سوار بر تخت و کجاوهها حمل میکردند تا مبادا پای گرانبهایشان به زمین اصابت نکند و خدایی ناکرده خسته نشوند. آنها «بالانشین» بودند و همه مردم این را میدانستند. حتماً در فیلمهای سینمایی و سریالها دیدهاید که مردم راه را برای کجاوهها و نگهبانهایشان باز میکنند. هرچند امروزه ما مدعی هستیم که انسانهایی نوین و هوشمند شدهایم، سیستم منسوخ ارباب -رعیتی را هم دور انداختهایم و بهجای کجاوه از خودرو استفاده میکنیم؛ اما اگر کمی دقیقتر به مسئله نگاه کنیم، میبینیم شاید این ادعا چندان درست نباشد (به عقیده من نیست).
شاسیبلندها محصولاتی با رنگها، طرحها و امکانات متنوع هستند که باعث میشوند شما از نظر فیزیکی جایی بالاتر از بقیه مردم قرار بگیرید. چه کسی میتواند از این پیشنهاد جذاب بهآسانی رد شود؟ متواضعترین انسانها هم جایی در دلشان میخواهند بالانشین باشند. هرچند زمان گذشته است؛ اما ما همان انسانها هستیم که با هندزفری صحبت میکنیم و تفنگهایی نیمهخودکار داریم. اصلاً علاقه ناگفته همگانیمان به بستنی را در نظر بگیرید. کمتر کسی از بستنی بدش میآید! گمان میکنم همانگونه که بخشی از وجودمان به بستنی علاقه دارد، به علامت اجتماعی که مالکیت یک شاسیبلند به همراه میآورد، علاقهمند است.
زندگی راحتتر
یکی از ویژگیهای شاخص انسان امروزی، تنبلی بیشتر آن در مقایسه با اجدادش است که برای بهدستآوردن یک لقمه نان، باید بیوقفه در مزارع کار میکردند. پس اگر محصولی باشد که بتواند بدون پیادهروی ما را به بلندای کوهی برساند یا بدون نیاز به جابهجایی دستی، بار ما را جابهجا کند یا هزینههای ما را کم کند (سرمایه هم با کار بیشتر به دست میآید) با آغوشی فراخ از آن استقبال میکنیم. استثناهایی مانند «من میخواهم ورزش کنم» را هم کنار بگذارید؛ چون بعید است دلتان بخواهد یا اصلاً بتوانید در سن هشتادسالگی به کوهنوردی مؤثر بپردازید؛ چه برسد به اینکه چیزی را بار کنید یا اصلاً حوصله کار بدنی را داشته باشید.
شاسیبلندها با ارائه یک صندلی گرمونرم (و گاهی خشک) و یک فرمان و چند پدال زیر پایتان، به شما اجازه تمام این کارها را به سادهترین شکل ممکن میدهند. هیچ موجود زندهای به شما نمیگوید: «سوار من شو تا من به تو خدمت کنم». شاسیبلندها دقیقاً برخلاف موجودات زنده، از مالک خود تمنا میکنند که با سواری آنها، قدرت بیشتر، تواناییهای فنی بهتر و سیستم چهارچرخ محرکشان را به کار بگیرند. حال شاید بگوید چرا شاسیبلند چینی من سیستم چهارچرخ محرک ندارد؟ چون شاسیبلند واقعی نیست! خرید «کراساوور» یا هاچبکهای پاشنهبلند چینی باهدف سواری شاسیبلند مثل تهیه یک عینک آفتابی «رِیبَن» ۶۰۰ هزار تومنی است؛ هرچند کارتان را راه میاندازد؛ اما همه میدانند که محصول اصلی ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد.
دسترسی بیشتر
از زمانی که خودروها اختراع شدهاند، شمار تفریحهای انسانی افزایش پیدا کردهاند؛ از مسابقات سرعت گرفته تا آفرود. امروزه به لطف شاسیبلندهای توانا میتوان مسافتهایی را پیمود که طیکردن آنها توسط انسان پیاده روزها به درازا خواهد کشید. حال این را در نظر بگیرید: با همان خودرو که در دل جنگل شما را همراهی کرد، میتوانید به مغازه سر کوچهتان بروید و درحالیکه ریبن ۶۰۰ هزار تومنی خود را به چشم زدهاید، خرید روزانهتان را انجام دهید. از این بهتر نمیشود، مگر نه؟
از این بهتر هم میشود؟
بهطور خلاصه بله! شاسیبلندها در کنار کاربرد و امکانات گسترده، اغلب ایمنی بیشتری هم دارند. آنها برای تحمل فشارهای بیشتر، وزن بالاتر و گاه قدرت بیشتری که دارند از پلتفرمهای باری یا مخصوصی استفاده میکنند که در مقایسه با سدانها، مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند. در این قسمت غریزه ما هم تصور درستی دارد: تصور کنید آقای «الف» تویوتا پرادو دارد و آقای «ب»، یک هیوندای اکسنت. اگر آن دو در یک سناریوی ناگوار با هم تصادف کنند، حدس ما این است که آقای الف شانس بیشتری برای زندهماندن دارد.
آیا دلیلی برای خرید خودرویی غیر از شاسیبلند وجود دارد؟
جواب این سؤال مثبت است. ازجمله معایب شاسیبلندها میتوان به ابعاد بزرگ آنها اشاره کرد که مانند یک شمشیر دولبه عمل میکند؛ هرچند باعث میشود تصویر اجتماعی بهتری داشته باشید؛ اما راندن آن را در مسیرهای شلوغ و ترافیک دشوارتر میکند. پارککردن با شاسیبلندها هم سختتر است. بیشک در صورت خرابی این وسایلنقلیه، هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر خواهد داشت. ازآنجاییکه سازندگان برای حمل بدنه سنگین این محصولات از موتورهای بزرگتر و قدرتمندتری استفاده میکنند، مصرف سوخت آنها هم بالاتر از سایر کلاسهای خودرویی متداول است.
هرچند راندمان شاسیبلندها در مقایسه با پیادهروی راحتتر است اما نمیتوانند سواری نرم یک سدان همقیمت را به سرنشینانشان ارائه کنند. دیدن محیط اطراف از ارتفاعی بالاتر لذتبخش است؛ اما به علت ساختار بدنه این خودروها، انجام مانورهای شهری در آنها دشوارتر خواهد بود. دیگر عیب این وسایلنقلیه تقریباً همهکاره این است که همه میدانند شما پول کافی دارید. هرچه مدل شاسیبلندتان هم بالاتر باشد، مردم راحتتر شما را تشخیص خواهند داد و این سبک از زندگی، برای همه خوشایند نیست. برخی هم مثل من چون پارکینگ کوچکی دارند شاسیبلند نمیخرند! آیا شما مالک یک شاسیبلند هستید؟ از دید شما چه مزایا و معایب دیگری در این کلاس خودرویی وجود دارد؟
Absurd Hero
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بنظرم مهم ترین دلیل محبوب بودن شاسی بلند ها و کراس اور ها همون بحث روانی ماجراست که حس برتری به راننده میده
net
۱۹ فروردین ۱۴۰۳رینگ تویوتا پرادو قشنگه
MehdiTurbo
۱۹ فروردین ۱۴۰۳خداییش این پرادو ابهت بیشتری نسبت به نسل جدیدش داره
net
۱۹ فروردین ۱۴۰۳طراحی چراغ عقب این تویوتا پرادو خوبه با اینکه قدیمی هم هست و زمان زیادی از تولیدش می گذرد ولی رنگ قرمز این چراغ عقب قشنگه و این چراغ عقب سفید رنگش بد هست و چراغ عقب سفید روی هر ماشینی باشه خیلییییی بد هست
Hadi
۱۹ فروردین ۱۴۰۳اگه شاسی بلند دو دف نباشه خوب همون سدان استیشن هاچبک خیلی کاربردی تر و راحت تره هندلینگ بیشتری هم داره برای مسافرتم تو جاده های پر پیچ و خم فرمان پذیریش خیلی بهتره
حالا جالبش اینه که چند ساله تب شاسی بلند زیاد شده در صورتی که قبلا هم همچین ماشینایی بودن و گرانتر بودن مثل پاترول پرادو لندکروز پاجرو رونیز نیسان پیکاپ ویتارا
فکر میکنم بعد از اومدن شاسی بلندهای ارزان چینی به ایران این قشر شاسی سوار بوجود آمد قبلش گرون بودن چون اکثر شاسی های بازار ژاپنی و دو دف بودن
تقریبا از زمان ورود اولین نسل ایکس33 و لیفان ایکس 60 تب شاسی شروع شد تو جامعه قبلش اصلا واژه ای به اسم شاسی بلند سوار وجود نداشت
باباپنجلی
۲۰ فروردین ۱۴۰۳کاملا درسته.از سال ۲۰۱۱ که با اتاق جدید به بازار اومد کلا قیافش حال بهم زن شد،مثل جلو پنجره های بی ام و های مدل جدید که آدم های عاشق بی ام و،مثل خود من کاملا شاکی کرده،آخه نمی دونم این طراحان بی ام و چقدر بی سلیقه بودند که این جلو پنجره های زشت و زمخت مثل صورت کروکودیل رو روی دلبران بارنی قرار دادند،هرچند خودم از بایرن مونیخ منتفرم،ولی عاشق بی ام و هستم البته با جلو پنجره های قدیمی قبل از این کروکدیلهای بدترکیب.
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳#random_fact
زیزیگولو
۱۹ فروردین ۱۴۰۳البته این بحث روانی فقط یه بُعد ماجرا هستش و دلایل دیگه ای مثل بلند قامتی و جادار بودنشون یا موتورای قدرتمندشون (بغیر از ماشینای چینی) یا قابلیت اطمینان بالاترشون یا قابلیت چهار چرخ محرک بودنشون یا قابلیت تواناییهای خارج از جاده شون یا ………….. خیلی دلایل دیگه که باعث میشن در حال حاضر بیشتر مردم دنیا ماشینای شاسی بلند رو به کلاسای خودرویی دیگه ترجیح بدن
reza-a
۱۹ فروردین ۱۴۰۳کاملا درسته مهمترین و حتی شاید تنها دلیل انتخاب شاسی بلند ها توسط اکثر مردم بخصوص کشور خودمون همون حس برتری که تصور میکنن هست حالا میخواد ایکس بیست و دو باشه یا ال ایکس پونصدو هفتاد بیشتر مالک ها با این هدف و تصور سمتش رفتن.
Kato
۲۰ فروردین ۱۴۰۳من شاسی بلند تیگو ۷ پرو دارم …. فقط همین بگم شاسی سوار شی دیگه عمرا طرف سواری بری …
قبلش هم اس ۳ و ایکس ۵۵ داشتم …
Arshia m3csl
۲۰ فروردین ۱۴۰۳بی ام و m5 و پورشه پانامرا و مرسدس بنز s580 : جدی میفرمایید؟
Ahmad
۱۹ فروردین ۱۴۰۳به نظر من ادم هایی که شاسی بلند میخان سوار بشن فقط به خاطر لفظ کلمه هست چون شده برابر با فرهنگ یعنی رسانه جوری القا کرده اگه ماشینت شاسی بلند باشه از همه بهتره و شده نماد با کلاسی و پولداری
reza-a
۱۹ فروردین ۱۴۰۳دقیقا همه ما دور و نزدیک کسانی رو دیدم که میگن مثلا فلانی به قدر اوضاعش خوبه که شاسی بلند خریده!!! در حالی که یه سری مثل ما خودرو دوست ها که تو نخ خبرای ماشینی و مشخصاتشون هستیم میدونیم این شاسی بلندهایی که خیلیا میگن نتها از خیلی از سدان ها قیمتشون ارزون تره که گاها توانانیی خارج از جاده ای کمتری از سدان ها و هاچبک ها دارن.
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳خیلی لفظ گرونیه
Reza-a
۲۰ فروردین ۱۴۰۳برای مدلهای گرون ژاپنی و آلمانی لفظ گرونیه اما در مورد مدلهایی چینی مصداق تشبیه مقاله بالا حکم عینک ریبن تقلبی رو داره
amir
۱۹ فروردین ۱۴۰۳والا من که آمریکا بودم یه فورد موستانگ مشکی با رینگ فیبر کربنی یا کوروت سی هشت یرمیداشتم و تمام شاسی برا خانواده عالیه ولی برای کسایی که یکی دو نفر بیشتر نمیخوان سوار کنن کوپه اسپرت
لذت رانندگی و ماشین داری هم آدم با یه کوپه اسپرت خوشکل میبره
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳حالا شما کنار بیاین با همین شاسی بلند
دیگه مردم ندارن
amir
۱۹ فروردین ۱۴۰۳الان موستانگ نهایتا ۷۰ هزاردلاری از شاسی بلندها خیلی گرون تره
net
۱۹ فروردین ۱۴۰۳امریکایی ها خوبه چون ثروتمند هستند از هر دسته ماشینی تو حیاطشون دارند مثلا یک خانواده امریکایی تو حیاط منزلش ۴ ماشین، سوپر اسپرت و شاسی بلند و سدان و وانت داره
parhamiof
۱۹ فروردین ۱۴۰۳داداش خانواده ایلان ماسکن اینجوری نیست.
کجای جهان خانواده تو حیاط اسکالید و 458 و سری 5 و هایلوکس داره؟
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ما یه پیکان وانت داشتیم ازش به عنوان سدان و کوپه و شاسی بلند هم استفاده میکردیم
KAIZEN
۱۹ فروردین ۱۴۰۳رانندگی با کراس اوورها راحت تر از سدانها و suvهای بزرگه. برای داخل شهر هم کراساوورهای کامپکت در حد کرولا کراس عالیه
من که کراساوورها رو به سرانهای ترجیح میدم بخاطر راحتی رانندگی و چند منظوره بودن. سفر هم بخوای بری خیلی بهتر از سدانه
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳تکذیب میکنم
۱۹ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا من تجربه انواع سدان و کراس اوور ها رو داشتم
میگم سدان ها برای تو شهر خیلی خوبن برای تو شهر سدان ها هم راحتی رو دارن و هم مناسب سفر جاده هستن و راحتی مناسبی دارن
الان فقط ارشیام
۱۹ فروردین ۱۴۰۳سبک نگارش متن خیلی باحال بود😂
ولی مهم ترین دلیلش به نظرم همون «بالا تر بودنه»
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳تعیین کننده خط فقره
پیام۲
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ماشینای رو کاور چین؟
Dopamin
۱۹ فروردین ۱۴۰۳فک کنم با هوش مصنوعی باشه
چون شبیه هیچی نیست و لوگوشم نامعلومه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/suv-vs-sedan-1536×864.jpg
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بدرد راکستار میخوره بزاره GTA VI😂😂😂
.
۱۹ فروردین ۱۴۰۳تویوتا بیشتر می خوره سدانه.
شاسی بلنده بیشتر یا کادیلاک می خوره یا کامارو.
هوش مصنوعی چرا اینقدر سم بازی در میاره.
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳هیچ بی نام و بی هدف
Demon
۱۹ فروردین ۱۴۰۳در ایران چشم و هم چشمی و همچنین سود بیشتر در خرید این خودروها بنظرم نقش پررنگی داره
کجای دنیا پرادو پوکیده رو میدن ۵ – ۶ میل ؟
J7
۱۹ فروردین ۱۴۰۳چه خیابونای قشنگی . من و بینام میریم پیاده روی
شاسی به چه دردم میخوره
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Hyundai_ix55_3.0_V6_CRDi.jpg
۱۹ فروردین ۱۴۰۳اره داداش با هم میریم اونجا عشقو و حال 🥰
ولی چرا پسره شلوار دخترونه تنش کرده😐😐😐
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بریم داش
مجید
۱۹ فروردین ۱۴۰۳سواری ها به نظر من جذاب تر هستند با قیمت برابر امکانات بیشتری میدن مصرف سوخت کمتری دارند سرعت بیشتری هم دارند
علی صفرپور
۱۹ فروردین ۱۴۰۳آستون مارتین dbx 707 چی؟
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳من سدان سدان پرفورمنس بالا کادیلاک CT5-V بلکوینگ یا دوج چارجر هلکت را به هر چیزی ترجیح میدم راننده وقتی رفت تو جاده مسیر مستقیم و پیچ نباید براش فرقی داشته باشه
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳سدانهای پرفورمنس
https://www.pedal.ir/vision/%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1/
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳اگه از منظر رویایی نگاه کنیم باید مجزا باشن پول که باشه
سدان پرفورمنس بالا برا جاده یه شاسی دو دف قلدر 4 شونه برا افرود یه کوروت zr1 نسل 7 هم برا کل کل یه بنتلی برا مهمانی یه کوروت سی 8 برا تو پذیرایی
یه کادیلاک اسکالید هم برای حس ایرانیه خود برتر بینی و بر روی کجاوه نشستن و خودنمایی
Taha Ayoobi
۱۹ فروردین ۱۴۰۳پیکاپ چطور
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ببخشید این واقعا مهم بود زیاد غرق رویا بودم گفتم تو زندگی به این خوبی که کار پیش نمیاد
پیکاپ جی ام سی سیرا
BMW
۱۹ فروردین ۱۴۰۳کلا بیشتری هاشون یه ابهت خاصی به راننده میده👍
خالد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳سلام دوستان عکس روی پست ؛ماشین سمت راستیه مدلش چیه؟
𝐀𝐥𝐢
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بالا یکی گفته بود هوش مصنوعیه
Moca
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ساختگیه ظاهرا
Magic
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ساینا اس تویین توربو
مجید
۱۹ فروردین ۱۴۰۳هیچی کوپه نمیشه، مخصوصا کوپه هاچبک ولی خب متاسفانه حتی تو آمریکا هم جادهی خراب پیدا میشه، حالا تو ایران که باید دنبال راه سالم بگردی 🤣
فانتزیم اینه که یه هاچبک کوچیک و جمع و جور ساخته بشه ولی سرعت و قدرت یه هایپرکار یا حداقل سوپر اسپرت رو داشته باشه و استوکش اینطور باشه نه تیون شده!
Saji
۱۹ فروردین ۱۴۰۳منم انصافا شاسطی بلند یا کراساور مخصوصا از نوع کوپه بیشتر دوس دارم ولی پولشو داشته باشم بازم سدان میخرم😐
gabriel
۲۰ فروردین ۱۴۰۳تنها شاسی بلندی که اگه یه روز همه پولهای دنیا رو داشته باشم ازش نمیگذرم و حتما میخرمش مرسدس جی 63 آ ام گ بلک ادیشنه که بخاطر تاریخچش و ارتباطش با وطنم اونهم ارتـــش وطنم حتما میخوامش
Dark Knight
۱۹ فروردین ۱۴۰۳البته شاسی بلند تا شاسی بلند داریم مثلا یه چیزی مثل ام وی ام x22 یا نود درصد شاسی بلند ها چینی تو ایران شاسی بلند نیستن و فقط اسمش رو دارن 😂 چون اینا حتی رو آسفالت هم به زور راه میرن چه برسه به بقیه جا ها ، یادمه چند سال پیش یه ویدئویی دیدم که نشون داده بود یه بنده خدایی با x33 فاز تویوتا برداشته بود و رفته بود کویر نوردی ولی هنوز به وسط راه نرسیده بود تو شن دفن شد ! که بعد اومدن با هزار تا مشکل کشیدنش بیرون 😂
علی جردن
۲۰ فروردین ۱۴۰۳شاسی بلندر فقط درصورتی خوبه که اولا جمع و جور باشه بشه مثل سدان و هاچ بک ها راحت پارکشون کرد و باید دو دیفرانسیل باشن اگر 4WD نباشه فقط جای پارک و عذاب توی ترافیک می مونه و کلی نقطه کور موقع رانندگی و مالیدگی تو کوچه های تنگ و دو طرفه
دلال
۲۰ فروردین ۱۴۰۳بنده شاسی بنده برند اصل دارم اما بیشتر اوقات با بچه هام پیاده تو محل میریم پیاده روی فقط برای مسافرت و حفظ سرمایه تمام
علی صفرپور
۲۰ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/magazine/is-car-purchase-investment/
۲۰ فروردین ۱۴۰۳♥️👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻
عبداله آستانه ای
۲۰ فروردین ۱۴۰۳درود،
در مقاله شما به نکات ظریفی اشاره کردید.
فکر می کنم در خصوص مسایل اجتماعی و فرهنگی خیلی راحت نمی توان سخن گفت و لازم است تحقیقات و مطالعات بیشتری نمود.
اما دلایل استفاده از suv:
– بنا به اقتضای شغل، مهندسان راه و ساختمان از امکانات و توانایی آن به خوبی بهره مند می شوند.
– در مسافرت های بین شهری از ایمنی بیشتر بهره مند می شوند.
معایب suv :
– خشک بودن آن.
– مصرف سوخت بیشتر به نسبت سدان هم حجم خود.
– ایستایی کمتر در پیچ ها به نسبت سدان.
کیفام
۲۰ فروردین ۱۴۰۳تنظیم و نگارش موضوع بسیار راحت نوشته شده و نویسنده سعی کرده که خواننده با درک و فهم خودش به موضوع رسیده و ادامه بدهد. ایجاد تخیل و نوآوری در مطالعه کننده، از متن، کاملا مشهود هست.
سپاس از نویسنده!
علی صفرپور
۲۰ فروردین ۱۴۰۳سپاس از همراهی شما
gabriel
۲۰ فروردین ۱۴۰۳فقط کلاس گذاشتنه وگرنه در کلانشهرهایی که دارن از آلودگی هوا و ترافیک و کمبود جای پارک عذاب می بینند بهترین گزینه هاچبک های کامپکت هستند.بماند که CUV سوارهای چینی سیس عقاب میگیرن انگار کادیلاک اسکالید سوارن خیلی مضحکه
...
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ماشین جادار میخوای؟ سدان مید سایز یا استیشن بخر.
ماشین شاسی بلند با توانایی آفرود میخوای؟ یه آفرودر چهار چرخ متحرک بخر
ماشین باکلاس میخوای؟ سدان فول سایز لوکس بخر
هیچ دلیلی نیست که یکی بره اس یو وی یا کراس اوور بخره. این ماشینا فقط یه هاچبک با بدنه بزرگتر و ارتفاع بیشتر هستن. ارتفاع بیشترش تا زمانی که دفرانسیل جلو هست، باعث نمیشه مثلا بهتر آفرود بره، فقط هندلینگ ماشینو بدتر میکنه و باعث میشه در سرعت های بالا براحتی چپ کنه.
مهیارسعادت
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام. محبوبیت کراس اوور ها و شاسی بلندها روزبروز بیشتر میشه بنده سال پیش یک اریزو6از مدیران خریدم همزمان با من دوستم یک کراس اوور از همون شرکت بنام ایکس55پرو گرفت.دقیقا همزمان هم تحویل گرفتیم الان حدود شش ماه است رفیقم ماشینش که همان ایکس55پرو هستش و فروخته ولی مال من فروش نمیرود درحالیکه همقیمت هستن و پلتفرم هم یکیه تازه اونکه فروخته به نمایشگاهی اون دوباره فروخته به یکی دیگه ولی مال من چندماهه تو دیوار مونده . این است فرق بین کراس اوور و شاسی بلند با ماشین سدان