چشم اندازهفته نامه

چرا شاسی بلندها و کراس اورها محبوب‌تر از سدان ها هستند؟

در این مطلب نگاهی متفاوت به بلندقامتانی داریم که بیشترین رشد را در میان سایر کلاس‌های خودرویی تجربه کرده‌اند.

هرچه بیشتر بهتر! این تصور عمومی در تمام زمینه‌های زندگی ما وجود دارد: قدرت بیشتر، پول بیشتر، آرامش بیشتر و خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. نماد «بیشتر بودن» خودرو در فاکتورهایی مثل اسپرت بودن، لوکس بودن و کمیاب بودن خلاصه می‌شود اما مردم کشورهای مختلف ازجمله ایران، یک فاکتور ناگفته دیگر را هم به این چند مورد اضافه کرده‌اند و آن، شاسی‌بلند بودن است. مالکیت یک خودروی بلندقامت با بدنه‌ای حجیم، به شکلی پنهانی کاری با ذهن ما می‌کند که تصور کنیم شخص مهمی هستیم؛ حداقل دوست داریم چهره راننده شاسی‌بلند را ببینیم. احتمالاً این سبک تفکر به دوران باستان و به اجداد ما باز گردد؛ جایی که مقام سواره‌ها بالاتر از پیاده‌ها بود و البته، مرکب بزرگ‌تر، از مقام اجتماعی بالاتر خبر می‌داد.

با گذشت صدها سال از آن دوران، هنوز هم تفکرات تکاملی ما به ما اجازه نمی‌دهند نگرش خود را عوض کنیم؛ تنها می‌توانیم آن‌ها را کشف و بررسی کنیم. با این دیدگاه، سؤالی در ذهن نگارنده ایجاد شد: چرا باید شاسی‌بلندها محبوب‌تر باشند؟ مقام اجتماعی بیشتر؟ تصور نمی‌کنم راننده یک چری تیگو ۷ در کنار مرسدس‌بنز کلاس S حرفی برای گفتن داشته باشد! مگر اینکه به قول مهران مدیری، مالکش چراغ خاموش زندگی کند. کاشف به‌عمل آمده، دلایل دیگری هم پشت این ماجرا وجود دارد.

همه چیز در یک بسته

معادل انگلیسی شاسی‌بلند، واژه SUV است که خود مخفف سه واژه Sport Utility Vehicle محسوب می‌شود. خودرویی که هم اسپرت و هم کاربردی است و در وهله آخر، کار یک وسیله نقلیه چندمنظوره را بازی می‌کند. مثل تبلیغات کتب درسی کنکور؛ هزار کتاب در یک کتاب فقط برای شما دانش‌آموز نگران! اگر دیدمان را کمی وسیع‌تر کنیم، می‌بینیم که در دو دهه اخیر، هر محصولی که چند ویژگی را در یک بسته یا پکیج گنجانده، به موفقیت کلان رسیده است: از همان کتب درسی قطور و بی‌فایده گرفته تا گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزارهای اجتماعی و غیره. شاسی‌بلندها هم همان پکیج همه‌چیزتمام صنعت خودرو به شمار می‌روند که در ازای معایب «نه‌چندان مهم» خود، مزایای چشمگیری را به مالکانشان ارائه می‌کنند.

تختی بر فراز چهار چرخ

بگذارید به سناریوی ابتدای مقاله بپردازیم. در گذشته پادشاهان و حکام را سوار بر تخت و کجاوه‌ها حمل می‌کردند تا مبادا پای گران‌بهایشان به زمین اصابت نکند و خدایی ناکرده خسته نشوند. آن‌ها «بالانشین» بودند و همه مردم این را می‌دانستند. حتماً در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها دیده‌اید که مردم راه را برای کجاوه‌ها و نگهبان‌هایشان باز می‌کنند. هرچند امروزه ما مدعی هستیم که انسان‌هایی نوین و هوشمند شده‌ایم، سیستم منسوخ ارباب -رعیتی را هم دور انداخته‌ایم و به‌جای کجاوه از خودرو استفاده می‌کنیم؛ اما اگر کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، می‌بینیم شاید این ادعا چندان درست نباشد (به عقیده من نیست).

شاسی‌بلندها محصولاتی با رنگ‌ها، طرح‌ها و امکانات متنوع هستند که باعث می‌شوند شما از نظر فیزیکی جایی بالاتر از بقیه مردم قرار بگیرید. چه کسی می‌تواند از این پیشنهاد جذاب به‌آسانی رد شود؟ متواضع‌ترین انسان‌ها هم جایی در دلشان می‌خواهند بالانشین باشند. هرچند زمان گذشته است؛ اما ما همان انسان‌ها هستیم که با هندزفری صحبت می‌کنیم و تفنگ‌هایی نیمه‌خودکار داریم. اصلاً علاقه ناگفته همگانی‌مان به بستنی را در نظر بگیرید. کمتر کسی از بستنی بدش می‌آید! گمان می‌کنم همان‌گونه که بخشی از وجودمان به بستنی علاقه دارد، به علامت اجتماعی که مالکیت یک شاسی‌بلند به همراه می‌آورد، علاقه‌مند است.

زندگی راحت‌تر

یکی از ویژگی‌های شاخص انسان امروزی، تنبلی بیشتر آن در مقایسه با اجدادش است که برای به‌دست‌آوردن یک لقمه نان، باید بی‌وقفه در مزارع کار می‌کردند. پس اگر محصولی باشد که بتواند بدون پیاده‌روی ما را به بلندای کوهی برساند یا بدون نیاز به جابه‌جایی دستی، بار ما را جابه‌جا کند یا هزینه‌های ما را کم کند (سرمایه هم با کار بیشتر به دست می‌آید) با آغوشی فراخ از آن استقبال می‌کنیم. استثناهایی مانند «من می‌خواهم ورزش کنم» را هم کنار بگذارید؛ چون بعید است دلتان بخواهد یا اصلاً بتوانید در سن هشتادسالگی به کوهنوردی مؤثر بپردازید؛ چه برسد به اینکه چیزی را بار کنید یا اصلاً حوصله کار بدنی را داشته باشید.

ام وی ام ایکس 33 قدیمی

شاسی‌بلندها با ارائه یک صندلی گرم‌ونرم (و گاهی خشک) و یک فرمان و چند پدال زیر پایتان، به شما اجازه تمام این کارها را به ساده‌ترین شکل ممکن می‌دهند. هیچ موجود زنده‌ای به شما نمی‌گوید: «سوار من شو تا من به تو خدمت کنم». شاسی‌بلندها دقیقاً برخلاف موجودات زنده، از مالک خود تمنا می‌کنند که با سواری آن‌ها، قدرت بیشتر، توانایی‌های فنی بهتر و سیستم چهارچرخ محرکشان را به کار بگیرند. حال شاید بگوید چرا شاسی‌بلند چینی من سیستم چهارچرخ محرک ندارد؟ چون شاسی‌بلند واقعی نیست! خرید «کراس‌اوور» یا هاچ‌بک‌های پاشنه‌بلند چینی باهدف سواری شاسی‌بلند مثل تهیه یک عینک آفتابی «رِی‌بَن» ۶۰۰ هزار تومنی است؛ هرچند کارتان را راه می‌اندازد؛ اما همه می‌دانند که محصول اصلی ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد.

دسترسی بیشتر

از زمانی که خودروها اختراع شده‌اند، شمار تفریح‌های انسانی افزایش پیدا کرده‌اند؛ از مسابقات سرعت گرفته تا آفرود. امروزه به لطف شاسی‌بلندهای توانا می‌توان مسافت‌هایی را پیمود که طی‌کردن آن‌ها توسط انسان پیاده روزها به درازا خواهد کشید. حال این را در نظر بگیرید: با همان خودرو که در دل جنگل شما را همراهی کرد، می‌توانید به مغازه سر کوچه‌تان بروید و درحالی‌که ری‌بن ۶۰۰ هزار تومنی خود را به چشم زده‌اید، خرید روزانه‌تان را انجام دهید. از این بهتر نمی‌شود، مگر نه؟

از این بهتر هم می‌شود؟

به‌طور خلاصه بله! شاسی‌بلندها در کنار کاربرد و امکانات گسترده، اغلب ایمنی بیشتری هم دارند. آن‌ها برای تحمل فشارهای بیشتر، وزن بالاتر و گاه قدرت بیشتری که دارند از پلتفرم‌های باری یا مخصوصی استفاده می‌کنند که در مقایسه با سدان‌ها، مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند. در این قسمت غریزه ما هم تصور درستی دارد: تصور کنید آقای «الف» تویوتا پرادو دارد و آقای «ب»، یک هیوندای اکسنت. اگر آن دو در یک سناریوی ناگوار با هم تصادف کنند، حدس ما این است که آقای الف شانس بیشتری برای زنده‌ماندن دارد.

آیا دلیلی برای خرید خودرویی غیر از شاسی‌بلند وجود دارد؟

جواب این سؤال مثبت است. ازجمله معایب شاسی‌بلندها می‌توان به ابعاد بزرگ آن‌ها اشاره کرد که مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ هرچند باعث می‌شود تصویر اجتماعی بهتری داشته باشید؛ اما راندن آن را در مسیرهای شلوغ و ترافیک دشوارتر می‌کند. پارک‌کردن با شاسی‌بلندها هم سخت‌تر است. بی‌شک در صورت خرابی این وسایل‌نقلیه، هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر خواهد داشت. ازآنجایی‌که سازندگان برای حمل بدنه سنگین این محصولات از موتورهای بزرگ‌تر و قدرتمندتری استفاده می‌کنند، مصرف سوخت آن‌ها هم بالاتر از سایر کلاس‌های خودرویی متداول است.

هرچند راندمان شاسی‌بلندها در مقایسه با پیاده‌روی راحت‌تر است اما نمی‌توانند سواری نرم یک سدان هم‌قیمت را به سرنشینانشان ارائه کنند. دیدن محیط اطراف از ارتفاعی بالاتر لذت‌بخش است؛ اما به علت ساختار بدنه این خودروها، انجام مانورهای شهری در آن‌ها دشوارتر خواهد بود. دیگر عیب این وسایل‌نقلیه تقریباً همه‌کاره این است که همه می‌دانند شما پول کافی دارید. هرچه مدل شاسی‌بلندتان هم بالاتر باشد، مردم راحت‌تر شما را تشخیص خواهند داد و این سبک از زندگی، برای همه خوشایند نیست. برخی هم مثل من چون پارکینگ کوچکی دارند شاسی‌بلند نمی‌خرند! آیا شما مالک یک شاسی‌بلند هستید؟ از دید شما چه مزایا و معایب دیگری در این کلاس خودرویی وجود دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. Absurd Hero

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (308 ديدگاه)

    بنظرم مهم ترین دلیل محبوب بودن شاسی بلند ها و کراس اور ها همون بحث روانی ماجراست که حس برتری به راننده میده

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. net

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3410 ديدگاه)

      رینگ تویوتا پرادو قشنگه

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. MehdiTurbo

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2374 ديدگاه)

        خداییش این پرادو ابهت بیشتری نسبت به نسل جدیدش داره

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. net

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3410 ديدگاه)

          طراحی چراغ عقب این تویوتا پرادو خوبه با اینکه قدیمی هم هست و زمان زیادی از تولیدش می گذرد ولی رنگ قرمز این چراغ عقب قشنگه و این چراغ عقب سفید رنگش بد هست و چراغ عقب سفید روی هر ماشینی باشه خیلییییی بد هست

          موافقم 3
          مخالفم 10
        2. Hadi

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (343 ديدگاه)

          اگه شاسی بلند دو دف نباشه خوب همون سدان استیشن هاچبک خیلی کاربردی تر و راحت تره هندلینگ بیشتری هم داره برای مسافرتم تو جاده های پر پیچ و خم فرمان پذیریش خیلی بهتره
          حالا جالبش اینه که چند ساله تب شاسی بلند زیاد شده در صورتی که قبلا هم همچین ماشینایی بودن و گران‌تر بودن مثل پاترول پرادو لندکروز پاجرو رونیز نیسان پیکاپ ویتارا
          فکر میکنم بعد از اومدن شاسی بلندهای ارزان چینی به ایران این قشر شاسی سوار بوجود آمد قبلش گرون بودن چون اکثر شاسی های بازار ژاپنی و دو دف بودن
          تقریبا از زمان ورود اولین نسل ایکس33 و لیفان ایکس 60 تب شاسی شروع شد تو جامعه قبلش اصلا واژه ای به اسم شاسی بلند سوار وجود نداشت

          موافقم 10
          مخالفم 4
        3. باباپنجلی

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (24 ديدگاه)

          کاملا درسته.از سال ۲۰۱۱ که با اتاق جدید به بازار اومد کلا قیافش حال بهم زن شد،مثل جلو پنجره های بی ام و های مدل جدید که آدم های عاشق بی ام و،مثل خود من کاملا شاکی کرده،آخه نمی دونم این طراحان بی ام و چقدر بی سلیقه بودند که این جلو پنجره های زشت و زمخت مثل صورت کروکودیل رو روی دلبران بارنی قرار دادند،هرچند خودم از بایرن مونیخ منتفرم،ولی عاشق بی ام و هستم البته با جلو پنجره های قدیمی قبل از این کروکدیلهای بدترکیب.

          موافقم 1
          مخالفم 3
      2. علی صفرپور

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (171 ديدگاه)

        #random_fact

        موافقم 6
        مخالفم 1
    2. زیزیگولو

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      البته این بحث روانی فقط یه بُعد ماجرا هستش و دلایل دیگه ای مثل بلند قامتی و جادار بودنشون یا موتورای قدرتمندشون (بغیر از ماشینای چینی) یا قابلیت اطمینان بالاترشون یا قابلیت چهار چرخ محرک بودنشون یا قابلیت تواناییهای خارج از جاده شون یا ………….. خیلی دلایل دیگه که باعث میشن در حال حاضر بیشتر مردم دنیا ماشینای شاسی بلند رو به کلاسای خودرویی دیگه ترجیح بدن

      موافقم 8
      مخالفم 6
    3. reza-a

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (456 ديدگاه)

      کاملا درسته مهمترین و حتی شاید تنها دلیل انتخاب شاسی بلند ها توسط اکثر مردم بخصوص کشور خودمون همون حس برتری که تصور میکنن هست حالا میخواد ایکس بیست و دو باشه یا ال ایکس پونصدو هفتاد بیشتر مالک ها با این هدف و تصور سمتش رفتن.

      موافقم 10
      مخالفم 3
    4. Kato

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (469 ديدگاه)

      من شاسی بلند تیگو ۷ پرو دارم …. فقط همین بگم شاسی سوار شی دیگه عمرا طرف سواری بری …

      قبلش هم اس ۳ و ایکس ۵۵ داشتم …

      موافقم 1
      مخالفم 15
      1. Arshia m3csl

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1194 ديدگاه)

        بی ام و m5 و پورشه پانامرا و مرسدس بنز s580 : جدی میفرمایید؟

        موافقم 11
  2. Ahmad

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    به نظر من ادم هایی که شاسی بلند میخان سوار بشن فقط به خاطر لفظ کلمه هست چون شده برابر با فرهنگ یعنی رسانه جوری القا کرده اگه ماشینت شاسی بلند باشه از همه بهتره و شده نماد با کلاسی و پولداری

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. reza-a

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (456 ديدگاه)

      دقیقا همه ما دور و نزدیک کسانی رو دیدم که میگن مثلا فلانی به قدر اوضاعش خوبه که شاسی بلند خریده!!! در حالی که یه سری مثل ما خودرو دوست ها که تو نخ خبرای ماشینی و مشخصاتشون هستیم میدونیم این شاسی بلندهایی که خیلیا میگن نتها از خیلی از سدان ها قیمتشون ارزون تره که گاها توانانیی خارج از جاده ای کمتری از سدان ها و هاچبک ها دارن.

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      خیلی لفظ گرونیه

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Reza-a

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (456 ديدگاه)

        برای مدلهای گرون ژاپنی و آلمانی لفظ گرونیه اما در مورد مدلهایی چینی مصداق تشبیه مقاله بالا حکم عینک ریبن تقلبی رو داره

        موافقم 1
        مخالفم 2
  3. amir

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    والا من که آمریکا بودم یه فورد موستانگ مشکی با رینگ فیبر کربنی یا کوروت سی هشت یرمیداشتم و تمام شاسی برا خانواده عالیه ولی برای کسایی که یکی دو نفر بیشتر نمیخوان سوار کنن کوپه اسپرت
    لذت رانندگی و ماشین داری هم آدم با یه کوپه اسپرت خوشکل میبره

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      حالا شما کنار بیاین با همین شاسی بلند
      دیگه مردم ندارن

      1. amir

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3608 ديدگاه)

        الان موستانگ نهایتا ۷۰ هزاردلاری از شاسی بلندها خیلی گرون تره

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. net

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3410 ديدگاه)

      امریکایی ها خوبه چون ثروتمند هستند از هر دسته ماشینی تو حیاطشون دارند مثلا یک خانواده امریکایی تو حیاط منزلش ۴ ماشین، سوپر اسپرت و شاسی بلند و سدان و وانت داره

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. parhamiof

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (753 ديدگاه)

        داداش خانواده ایلان ماسکن اینجوری نیست.
        کجای جهان خانواده تو حیاط اسکالید و 458 و سری 5 و هایلوکس داره؟

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4961 ديدگاه)

          ما یه پیکان وانت داشتیم ازش به عنوان سدان و کوپه و شاسی بلند هم استفاده می‌کردیم

          موافقم 10
  4. KAIZEN

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    رانندگی با کراس اوورها راحت تر از سدانها و suvهای بزرگه. برای داخل شهر هم کراس‌اوورهای کامپکت در حد کرولا کراس عالیه
    من که کراس‌اوورها رو به سرانه‌ای ترجیح میدم بخاطر راحتی رانندگی و چند منظوره بودن. سفر هم بخوای بری خیلی بهتر از سدانه

    موافقم 7
    مخالفم 8
    1. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      تکذیب میکنم

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. 

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      اتفاقا من تجربه انواع سدان و کراس اوور ها رو داشتم
      میگم سدان ها برای تو شهر خیلی خوبن برای تو شهر سدان ها هم راحتی رو دارن و هم مناسب سفر جاده هستن و راحتی مناسبی دارن

  5. الان فقط ارشیام

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    سبک نگارش متن خیلی باحال بود😂
    ولی مهم ترین دلیلش به نظرم همون «بالا تر بودنه»

    موافقم 14
    1. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      تعیین کننده خط فقره

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. پیام۲

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    ماشینای رو کاور چین؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. Dopamin

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فک کنم با هوش مصنوعی باشه
      چون شبیه هیچی نیست و لوگوشم نامعلومه

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/suv-vs-sedan-1536×864.jpg

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4961 ديدگاه)

        بدرد راکستار میخوره بزاره GTA VI😂😂😂

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. .

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (105 ديدگاه)

        تویوتا بیشتر می خوره سدانه.
        شاسی بلنده بیشتر یا کادیلاک می خوره یا کامارو.
        هوش مصنوعی چرا اینقدر سم بازی در میاره.

    2. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      هیچ بی نام و بی هدف

      موافقم 3
      مخالفم 2
  7. Demon

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در ایران چشم و هم چشمی و همچنین سود بیشتر در خرید این خودروها بنظرم نقش پررنگی داره
    کجای دنیا پرادو پوکیده رو میدن ۵ – ۶ میل ؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
  8. J7

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه خیابونای قشنگی . من و بینام میریم پیاده روی
    شاسی به چه دردم میخوره

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Hyundai_ix55_3.0_V6_CRDi.jpg

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4961 ديدگاه)

      اره داداش با هم میریم اونجا عشقو و حال 🥰
      ولی چرا پسره شلوار دخترونه تنش کرده😐😐😐

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4961 ديدگاه)

      بریم داش

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. مجید

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    سواری ها به نظر من جذاب تر هستند با قیمت برابر امکانات بیشتری میدن مصرف سوخت کمتری دارند سرعت بیشتری هم دارند

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. علی صفرپور

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      آستون مارتین dbx 707 چی؟

  10. حسن

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2091 ديدگاه)

    من سدان سدان پرفورمنس بالا کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ یا دوج چارجر هلکت را به هر چیزی ترجیح میدم راننده وقتی رفت تو جاده مسیر مستقیم و پیچ نباید براش فرقی داشته باشه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. حسن

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2091 ديدگاه)

    اگه از منظر رویایی نگاه کنیم باید مجزا باشن پول که باشه
    سدان پرفورمنس بالا برا جاده یه شاسی دو دف قلدر 4 شونه برا افرود یه کوروت zr1 نسل 7 هم برا کل کل یه بنتلی برا مهمانی یه کوروت سی 8 برا تو پذیرایی
    یه کادیلاک اسکالید هم برای حس ایرانیه خود برتر بینی و بر روی کجاوه نشستن و خودنمایی

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4401 ديدگاه)

      پیکاپ چطور

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. حسن

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2091 ديدگاه)

        ببخشید این واقعا مهم بود زیاد غرق رویا بودم گفتم تو زندگی به این خوبی که کار پیش نمیاد
        پیکاپ جی ام سی سیرا

        موافقم 2
        مخالفم 1
  12. BMW

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    کلا بیشتری هاشون یه ابهت خاصی به راننده میده👍

    موافقم 1
    مخالفم 3
  13. خالد

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عکس روی پست ؛ماشین سمت راستیه مدلش چیه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1556 ديدگاه)

      بالا یکی گفته بود هوش مصنوعیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. Moca

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ساختگیه ظاهرا

    3. Magic

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ساینا اس تویین توربو

      موافقم 1
      مخالفم 1
  14. مجید

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    هیچی کوپه نمیشه، مخصوصا کوپه هاچبک ولی خب متاسفانه حتی تو آمریکا هم جاده‌ی خراب پیدا میشه، حالا تو ایران که باید دنبال راه سالم بگردی 🤣

    فانتزیم اینه که یه هاچبک کوچیک و جمع و جور ساخته بشه ولی سرعت و قدرت یه هایپرکار یا حداقل سوپر اسپرت رو داشته باشه و استوکش اینطور باشه نه تیون شده!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  15. Saji

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    منم انصافا شاسطی بلند یا کراس‌اور مخصوصا از نوع کوپه بیشتر دوس دارم ولی پولشو داشته باشم بازم سدان میخرم😐

    1. gabriel

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (139 ديدگاه)

      تنها شاسی بلندی که اگه یه روز همه پولهای دنیا رو داشته باشم ازش نمیگذرم و حتما میخرمش مرسدس جی 63 آ ام گ بلک ادیشنه که بخاطر تاریخچش و ارتباطش با وطنم اونهم ارتـــش وطنم حتما میخوامش

      موافقم 1
      مخالفم 4
  16. Dark Knight

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    البته شاسی بلند تا شاسی بلند داریم مثلا یه چیزی مثل ام وی ام x22 یا نود درصد شاسی بلند ها چینی تو ایران شاسی بلند نیستن و فقط اسمش رو دارن 😂 چون اینا حتی رو آسفالت هم به زور راه میرن چه برسه به بقیه جا ها ، یادمه چند سال پیش یه ویدئویی دیدم که نشون داده بود یه بنده خدایی با x33 فاز تویوتا برداشته بود و رفته بود کویر نوردی ولی هنوز به وسط راه نرسیده بود تو شن دفن شد ! که بعد اومدن با هزار تا مشکل کشیدنش بیرون 😂

    موافقم 4
    مخالفم 3
  17. علی جردن

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    شاسی بلندر فقط درصورتی خوبه که اولا جمع و جور باشه بشه مثل سدان و هاچ بک ها راحت پارکشون کرد و باید دو دیفرانسیل باشن اگر 4WD نباشه فقط جای پارک و عذاب توی ترافیک می مونه و کلی نقطه کور موقع رانندگی و مالیدگی تو کوچه های تنگ و دو طرفه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. دلال

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده شاسی بنده برند اصل دارم اما بیشتر اوقات با بچه هام پیاده تو محل میریم پیاده روی فقط برای مسافرت و حفظ سرمایه تمام

      1. ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4961 ديدگاه)

        ♥️👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻

  19. عبداله آستانه ای

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود،
    در مقاله شما به نکات ظریفی اشاره کردید.
    فکر می کنم در خصوص مسایل اجتماعی و فرهنگی خیلی راحت نمی توان سخن گفت و لازم است تحقیقات و مطالعات بیشتری نمود.
    اما دلایل استفاده از suv:
    – بنا به اقتضای شغل، مهندسان راه و ساختمان از امکانات و توانایی آن به خوبی بهره مند می شوند.
    – در مسافرت های بین شهری از ایمنی بیشتر بهره مند می شوند.
    معایب suv :
    – خشک بودن آن.
    – مصرف سوخت بیشتر به نسبت سدان هم حجم خود.
    – ایستایی کمتر در پیچ ها به نسبت سدان.

  20. کیفام

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    تنظیم و نگارش موضوع بسیار راحت نوشته شده و نویسنده سعی کرده که خواننده با درک و فهم خودش به موضوع رسیده و ادامه بدهد. ایجاد تخیل و نوآوری در مطالعه کننده، از متن، کاملا مشهود هست.
    سپاس از نویسنده!

    1. علی صفرپور

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما

  21. gabriel

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (139 ديدگاه)

    فقط کلاس گذاشتنه وگرنه در کلانشهرهایی که دارن از آلودگی هوا و ترافیک و کمبود جای پارک عذاب می بینند بهترین گزینه هاچبک های کامپکت هستند.بماند که CUV سوارهای چینی سیس عقاب میگیرن انگار کادیلاک اسکالید سوارن خیلی مضحکه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  22. ...

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشین جادار میخوای؟ سدان مید سایز یا استیشن بخر.
    ماشین شاسی بلند با توانایی آفرود میخوای؟ یه آفرودر چهار چرخ متحرک بخر
    ماشین باکلاس میخوای؟ سدان فول سایز لوکس بخر

    هیچ دلیلی نیست که یکی بره اس یو وی یا کراس اوور بخره. این ماشینا فقط یه هاچبک با بدنه بزرگتر و ارتفاع بیشتر هستن. ارتفاع بیشترش تا زمانی که دفرانسیل جلو هست، باعث نمیشه مثلا بهتر آفرود بره، فقط هندلینگ ماشینو بدتر میکنه و باعث میشه در سرعت های بالا براحتی چپ کنه.

  23. مهیارسعادت

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام. محبوبیت کراس اوور ها و شاسی بلندها روزبروز بیشتر میشه بنده سال پیش یک اریزو6از مدیران خریدم همزمان با من دوستم یک کراس اوور از همون شرکت بنام ایکس55پرو گرفت.دقیقا همزمان هم تحویل گرفتیم الان حدود شش ماه است رفیقم ماشینش که همان ایکس55پرو هستش و فروخته ولی مال من فروش نمیرود درحالیکه همقیمت هستن و پلتفرم هم یکیه تازه اونکه فروخته به نمایشگاهی اون دوباره فروخته به یکی دیگه ولی مال من چندماهه تو دیوار مونده . این است فرق بین کراس اوور و شاسی بلند با ماشین سدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا