خودروهای شوتینگ بریک مدلهایی کمتر شناخته شده در دنیای خودروسازی هستند. همچنین خیلیها این خودروها را با استیشنها اشتباه میگیرند اما شوتینگ بریکها معمولاً دودر هستند و فرمی اسپرت و کوپه مانند دارند. با این توضیح سراغ معرفی بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ میرویم.
آستونمارتین DB5 و DB6 شوتینگ بریک
اولین شوتینگ بریک آستونمارتین برای مالک شرکت «دیود براون» ساخته شد اما وقتی خریداران این خودرو را دیدند، خواهان داشتن یکی از آن شدند. به همین دلیل، آستونمارتین سراغ شرکت اتاقسازی هارولد رادفورد رفت تا DB5 و DB6 را به شوتینگ بریک تبدیل کند. در این نسخه، از شیشهٔ جلو به بعد همه چیز جدید بود و بنابراین فضای سر و بار مناسبی فراهم میشد. بااینحال، این تغییر ۵۰ درصد به قیمت خودروها اضافه میکرد و برای همین تنها ۱۲ دستگاه DB5 و ۱۲ دستگاه DB6 شوتینگ بریک ساخته شد.
ولوو 1800ES
استیشنهای ولوو از دیرباز مشهور بودهاند اما این شرکت با مدل 1800ES در ساخت خودروهایی که امروزه با عنوان شوتینگ بریک میشناسیم پیشگام بود. تبدیل کوپهٔ قدیمی P1800 به یک شوتینگ بریک حرکت جسورانهای بود اما عملکرد فوقالعادهای داشت و بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ تعداد ۸,۰۷۷ دستگاه از آن فروخته شد. درب هاچبک شیشهای یکتکه 1800ES در آن زمان ویژگی نوآورانهای بود و ولوو در مدل 480ES سال ۱۹۸۶ آن را دوباره احیا کرد.
جنسن GT
جنسن به ساخت ولوو P1800 کوپه کمک کرده بود اما در ساخت نسخهٔ شوتینگ بریک آن نقشی نداشت. بااینحال، این شرکت بریتانیایی در سال ۱۹۷۵ تصمیم گرفت وارد این بخش از بازار شود. جنسن GT در اصل بر اساس جنسن هیلی ساخته شده بود اما قابلیت اطمینان و کیفیت بالاتری داشت. این یک خودروی جادار و کاربردی بود که از پیشرانهٔ سرحال لوتوس استفاده میکرد و پرفورمنس مناسبی را به نمایش میگذاشت اما هرگز فروش خوبی نداشت و در سال ۱۹۷۶ تنها ۴۷۳ دستگاه فروخت.
لینکس جگوار ایونتر
طراحی خاص ستونهای عقب جگوار XJ-S همواره موافقین و مخالفینی داشت. برای برطرف کردن این مشکل، شرکت بریتانیایی لینکس به طرز ماهرانهای بخش عقبی این کوپه جگوار را به شوتینگ بریک تبدیل کرد تا خودروی زیباتری خلق کند. یکی دیگر از تغییرات XJ-S شوتینگ بریک که ایونتر نام گرفته بود، تجهیز به صندلیهای عقب تاشو بود که فضای بار را افزایش میداد. ساخت هر دستگاه ایونتر ۱۴ هفته طول میکشید و بین سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ تنها ۶۷ دستگاه از آن تولید شد.
بامو Z3 M کوپه
یک سال پس از معرفی Z3 M رودستر، تیم توسعهٔ بامو توانست هیئتمدیرهٔ شرکت را برای تولید نسخهٔ کوپهٔ این خودرو متقاعد کند. Z3 M از همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی M3 نسل E46 استفاده میکرد و پرفورمنس سریعی را ارائه میکرد. بااینحال، این ماشین فروش پایینی داشت زیرا بامو برای جلوگیری از رقابت با E46، هیچ تبلیغی برای آن نمیکرد. Z3 M کوپه با تعداد ساخت تنها ۱,۱۱۲ دستگاه، یکی از کمتیراژترین محصولات بامو محسوب میشود.
فراری FF
فراری FF آنقدر ویژگیهای خاص و جذابی داشت که در زمان رونمایی به فرم شوتینگ بریک آن چندان توجه نشد. این یک فراری چهارچرخ محرک با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری ۶۶۰ اسب بخاری V12 بود که شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیهای داشت و به حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت میرسید. علاوه بر این، FF میتوانست چهار نفر را با راحتی کامل به همراه ۴۵۰ لیتر فضای بار حمل کند اما همهٔ اینها هزینه داشت و محصول کاربردی و خانوادگی فراری با قیمت ۲۲۶ هزار پوند به فروش میرسید.
مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک
مرسدس بنز که از موج محبوبیت کوپههای چهاردر بهرهٔ زیادی برده بود، تصمیم گرفت شانس خود را در بخش شوتینگ بریک هم امتحان کند و به همین دلیل، در سال ۲۰۱۵ نسخهٔ استیشن CLA را با نام شوتینگ بریک معرفی کرد. هرچند این خودرو به خاطر سقف شیبدار فضای بار زیادی در صندوقعقب خود نداشت ولی هنوز هم جایگزین کاربردیتری برای همتای سدان خود محسوب میشد. همچنین در نسخهٔ CLA45، پرفورمنس هم به این ترکیب اضافه میشود.
مرسدس بنز CLS شوتینگ بریک
مرسدس بنز در نسل دوم CLS نسخهٔ شوتینگ بریک را به خانوادهٔ آن اضافه کرد و این استیشن کوپه به لطف ظاهر جذاب خصوصاً در نسخهٔ AMG بلافاصله توجهات را به خود جلب کرد. CLS شوتینگ بریک علیرغم سقف شیبدار، هنوز هم فضای بار بیشتری نسبت به آئودی A6 آوانت یا بامو سری ۵ تورینگ زمان خود ارائه میکرد. بااینحال، مرسدس در نسل سوم CLS نسخهٔ شوتینگ بریک را کنار گذاشت.
کیا پروسید
جدیدترین خودرویی که وارد دنیای شوتینگ بریکها شده کیا پروسید است. این نسخه در نسل سوم کیا سید جایگزین نسخهٔ هاچبک سهدر شده است. پروسید در کنار نسخههای هاچبک و استیشن سید ارائه میشود اما ظاهر جذابتری دارد. عرضهٔ این خودرو نشان میدهد که هنوز هم تقاضا برای استیشنهای شیکتر وجود دارد زیرا برخی از کراساوورها خسته شدهاند. همچنین پروسید ازآنجاییکه جای سید سهدر را گرفته است، روی شخصیت اسپرت هم تأکید دارد.
آستونمارتین ونکوئیش زاگاتو
آستونمارتین با ونکوئیش زاگاتو شوتینگ بریک به سنت اتاقسازی خودرو بازگشته است. از این خودرو تنها ۹۹ دستگاه توسط بخش Q آستونمارتین ساخته شد. ونکوئیش زاگاتو علاوه بر برخورداری از ظاهر منحصربهفرد، ۲۷ اسب بخار قدرت بیشتری هم از موتور V12 ونکوئیش معمولی بیرون کشیده است. هرچند این خودرو همچنان دونفره باقیمانده اما به گفتهٔ آستونمارتین، به لطف درب صندوق برقی و سقف دو حبابی، حالا به یک گرند تورر فوقالعاده کاربردی تبدیل شده است.
علیرضا
۱۳ تیر ۱۴۰۲حیف که مردم ایران از دنیای خودرو فقط یک درصدش رو به چشم دیدن
Reza Waffen SS
۱۳ تیر ۱۴۰۲کدوم یک درصد ؟ 😳🙄
کرگدن باواریا
۱۳ تیر ۱۴۰۲یعنی شما دودگی گذر موقت ندیدی تاحالا؟
تا
۱۳ تیر ۱۴۰۲داج درسته ، دودگی چیه.
اج
۱۳ تیر ۱۴۰۲دودگی!!!🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Reza Waffen SS
۱۳ تیر ۱۴۰۲یا ابرفرض داداش دودگی دیگه چه صیغه ایه ؟ 😬😵 اون داج هستش
دوما زمانی میتونیم از یه درصد حرف بزنیم که حداقل چندین سوپرکار ایتالیایی رو دیده باشیم
کرگدن باواریا
۱۳ تیر ۱۴۰۲دوستانی که رکب خوردن 😂
دودگی یه سم وطنی از یک هموطن اهوازی هست که داج چارجر سوار شده بود میگفت ما یه غلطی کردیم دودگی خریدیم؛ حالا همه دارن دودگی سوار میشن ” اشاره به سمند سورن پاپکو”
بتمن
۱۳ تیر ۱۴۰۲پیکان شوتینگ بریک
Python
۱۳ تیر ۱۴۰۲نه خیلیا کیفشو بردن
قبل انقلاب با ماشینای امریکایی وبنز۲۳۰ و..
بعد انقلاب بیشتر با مزدا۳وماکسیما وزانتیاوسوناتا وازرا وماشینای کره ای والمانی و..
ثروتمند کیفشو برده همیشه
الانم نهایتش مجبورن شاسی چینی سوار بشن
اون که مجبوره از ژیان تا پراید وتیبا سوار بشه قشر ضعیفه
Hero
۱۳ تیر ۱۴۰۲کلاس شوتینگ بریک، در اصل خودرویی هست برای حمل اسلحه ی شکاری و شکار و اینها
به همین خاطر مشتریان خاص خودش رو داره، برخلاف کلاس استیشن واگن (estate) که خانواده های معمولی هم تهیش می کنن
به همین خاطره که کلاس شوتینگ بریک کاربرد چندانی توی ایران نداره! مگر اینکه خریدارش ندانسته فقط از قیافش خوشش بیاد و…
پیام
۱۳ تیر ۱۴۰۲میگم اونایی که چین و چین میکرد، الان چیزی در مورد کره دارن بگن؟!!! تا سکوت کردن؟
ar-ma-n
۱۳ تیر ۱۴۰۲درسته کم شناخته شده هست این کلاس ولی همیشه جذاب بوده و بخصوص مدل آستون مارتین با موتور v12 یک شاهکار به تمام معنا هست .😍👏🏻👏🏻
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲دقیقا👍👍
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/Shooting-Brak-5.jpg
مثل اینکه اون روز طراحان کنترل روده ی خود را از دست داده بودن😑✋🏿
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲باشه خوب خیلی خوشگله✋🏿😅
خوش باشید
دیجی
۱۳ تیر ۱۴۰۲چرا پیکان استیشن وپراید سفری تو لیست اینا نیست
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲واقعا برات متاسفم که این دوتا مزخرف رو در کنار این
عزیزان میزاری
همایون
۱۳ تیر ۱۴۰۲چون اونها استیشن هستند نه شوتینگ بریک
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲تیتر رو خوندی؟
چی تو پراید و پیکان دیدی که بهشون می گی بهترین
سالار فصل
۱۳ تیر ۱۴۰۲برترین خودروهای شوتی هم لطفا معرفی کنید :)
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۳ تیر ۱۴۰۲سوتی 😂😂🍳
....
۱۳ تیر ۱۴۰۲شوتی اخه😐😐
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲ایران درست میشه😉😏
R@min
۱۳ تیر ۱۴۰۲قطعا فراری FF نسبت به همه محصولات لیست متفاوت هست، ساختار گیربکس ساندویچی و سیستم چهارچرخ محرک منحصر بفردش خیلی مهم تر از خود ماشین و کلاس و طراحیش بود.
بی ام و
۱۳ تیر ۱۴۰۲فقط نمونه آستون نارتین
عججب چیزیهفقط آستون مارتین
GMA
۱۳ تیر ۱۴۰۲با اینکه بنز اوج زیبایی هست، طراحیش در برابر آستون مارتین اصلا به چشم نمیاد!
بهترین گزینه بنظرم اول از همه با اختلاف فراری FF و مخصوصا جانشینش GTC4 LUSSO هست. جزو بهترین فراری های تاریخ هست بنظرم.
بعد از اون هم مرسدس و استون مارتین
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲فقط فراری FF و استون مارتین ونکوئیش زاگاتو
Javad
۱۳ تیر ۱۴۰۲البته از clsهم نمیشه به این راحتیا گذشت
*ALI*
۱۳ تیر ۱۴۰۲فراریFF یه شاهکار هست واقعا چهار چرخ متحرک که هست سرعت بالایی هم داره و یه ماشین خاصه طراحی کل ماشین های بالا توی این شکل خیلی قشنگ شده
علی جردن
۱۳ تیر ۱۴۰۲پانامرا از دسته شوتینگ بریک هست یا استیشن؟ فکر کنم جاش تو لیست خالی بود مگر اینکه تو بهترین بودنش در تاریخ شک داشته باشید!
A.m.A
۱۳ تیر ۱۴۰۲فست بک هستش
gabriel
۱۳ تیر ۱۴۰۲بی انصاف نباشید و از افتخار ملی ما ایرانیان بدبخت یعنی پراید 141 فست بک هم یاد کنید!!!!
MohammaD
۱۳ تیر ۱۴۰۲داداش اون که لیفت بکه !!
ولی خب مرز باریکی بین فست بک و لیفت بک و شوتینگ بریک هست و خیلی با هم اشتباه گرفته میشن….
محمدهادی
۱۴ تیر ۱۴۰۲ناچ بکه
MohammaD
۱۴ تیر ۱۴۰۲حله داداش 👍
مثل اینکه خودمم مرز رو رد کردم 😂
MohammaD
۱۳ تیر ۱۴۰۲اینجا جدا از جذابیت مرسدس ، آستون مارتین و فراری که حرفی درشون نیس ؛ به نظرم کیا پروسید هم خیلی جذابه و از اون دست ماشینای لایق که به واسطه رونق بیش از حد بازار کراس اوور ها بهش اون توجهی که باید نشد .
مهرداد
۱۳ تیر ۱۴۰۲استون واقعا زیباس ولی فکر کنم تقلیدی از فراری کرده، طراحی پشت استون و نیم رخ اش خیلی شباهت به فراری داره، اما بنز برای اولین بار زیاد توو دل برو نیست😔
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲انتخاب من استون مارتین بی ام و و کیا
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲ای جان به بی ام و نسل سوم و چهارم کولاک کردند الان هم عالی هستند
پرهامیوف
۱۳ تیر ۱۴۰۲ناموسا آستون مارتینه چه سمیه
ولی کلا کلاس شکست خورده ایه تو ایران
حیف ماشینای خوبی که تو ایرانشکست خوردن
مثل هیوندای آی 40
تنها موفقشون خمین سی ال اس بوده
Alireza
۱۴ تیر ۱۴۰۲گنگ فقط زاگاتو
Royal Driver
۱۵ تیر ۱۴۰۲فراری افاف واقعا محشره، همینطور جانشینش GTC4 Lusso که متاسفانه توقف تولید شد…. یک خانواده ۴ نفره میتونستن از یک ماشین خالص با انجین وی۱۲ لذت ببرن. ونکوئیش زاگاتو هم خیلی جاها همینطور به نظر خودم یک اثر هنری روی چهارتا چرخه! اگر برید به جزئیاتش دقت کنید میبینید واقعا یک اثر هنریه. اینجا فقط فراری و آستون مارتین برام خواستنی بودن.