چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ؛ از ونتیج و دیتونا تا FF و CLS

در این مقاله خواندنی می‌خواهیم بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.


پیش از آنکه بخواهیم بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ را معرفی نماییم بهتر است به این نکته اشاره داشته باشیم که تفاوت‌های ظریفی بین استیشن‌ها و شوتینگ بریک ها وجود دارد که ذکر آن‌ها از حوصله مطلب خارج خواهد بود. تیم‌های بازاریابی و فروش خودروسازان در تشریح این دو فرم بدنه بعضاً اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند اما باید دانست خودروهای شوتینگ بریک از نظر طراحی شاخص‌تر هستند. در این خودروها فضای بار و کابین نگرانی اصلی نیست هرچند بی‌شک وجود فضای بیشتر با استقبال خریداران روبرو خواهد شد.

بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ

استون مارتین DB5 و DB6

اولین شوتینگ بریک تاریخ استون مارتین برای مالک این کمپانی دیوید براون تولید شد. خودروی موردبحث توسط استون مارتین توسعه یافت اما زمانی که مشتریان از وجود چنین محصولی آگاه شدند به آن روی خوش نشان دادند و به همین خاطر استون مارتین با شرکت هارولد رادفورد برای تبدیل DB5 و DB6 به شوتینگ بریک همکاری کرد. همه‌چیز از شیشه جلو به بعد جدید بود و به همین خاطر فضای سر و بار زیادی وجود داشت. البته این تغییرات باعث شده بودند ۵۰ درصد قیمت خودروها افزایش یابد و به همین دلیل تنها ۱۲ دستگاه از DB5 و چند دستگاه بیشتر از DB6 تولید شد.

فراری 330GT

حتی با توجه به استانداردهای خود فراری هم این 330GT شوتینگ بریک استایل بحث‌برانگیزی دارد. فرایند تبدیل این خودرو توسط لوئیجی چینتی جونیور و آلفردو وینیاله صورت گرفته است. تنها قطعات اصلی بدنه که دست نخورده‌اند شیشه جلو و درها هستند. همه‌چیز به غیر از این موارد با دست ساخته شده است.

استون مارتین V8 ونتیج

V8 ونتیج اسپرتسمن استیت که ادای احترامی به مدل‌های DB شوتینگ بریک دهه ۶۰ میلادی است از تغییرات زیادی در بدنه سود برده و فضای بار بیشتری دارد. شرکت سوئیسی روس ۱۸۰۰ ساعت را صرف تولید V8 ونتیج کرده است. یک مشتری اهل آلمان تأکید داشته این استون مارتین باید بتواند تجهیزات اسکی را در کابین حمل کند و به همین خاطر است که توانایی‌های خوبی در عبور از جاده‌های برفی و کوهستانی دارد.

استون مارتین EG

بخش فنی و مکانیکی این خودروی تک ساخت به استون مارتین ونکوئیش تعلق دارد. طول خودرو ۶۰۰ میلی‌متر بیشتر از ونکوئیش بوده و از در پشتی برای دسترسی سریع به صندوقی با کف‌پوش چوبی بهره می‌برد. سقف نیز از پانل پانورامیک شیشه‌ای برخوردار است و با انتخاب یک دکمه در کابین می‌توان این شیشه را تیره‌تر کرد.

ولوو 1800ES

شاید استیشن‌های ولوو زبانزد عام و خاص باشند اما 1800ES داستان دیگری دارد چراکه یکی از پیشتازان فرم بدنه شوتینگ بریک است و حالت کلاسیک جذابی دارد. تبدیل ۱۸۰۰ کوپه قدیمی به یک خودروی سرزنده حرکتی برجسته محسوب می‌شود. این خودرو بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ به فروش ۸۰۷۷ دستگاهی رسید. در پشتی یک‌تکه و شیشه‌ای نیز ویژگی خلاقانه در زمان خود بوده است.

فراری دیتونا

با ترکیبی از سازندگان متنوع، این فراری دیتونا شوتینگ بریک می‌توانست طراحی بحث‌برانگیزی داشته باشد اما با وجود مکانیک‌های ایتالیایی، مالک ثروتمند آمریکایی و شرکت بریتانیایی سازنده بدنه، دیتونا به یکی از بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ تبدیل شده است. باب گیتلمن مالک خودرو به شرکت بریتانیایی پانتر وستویندز سفارش تولید خودرو را دارد و نتیجه همان چیزی شد که مشاهده می‌کنید. دسترسی به فضای بار خودرو از طریق پانل‌های شیشه‌ای گالوینگ صورت می‌پذیرد اما نباید انتظار فضای زیادی را در بخشی پوشیده از چوب و چرم داشته باشید.

جنسن GT

جنسن به تولید ولوو P1800 کوپه اصلی کمک کرده بود و به همین خاطر است که این شرکت بریتانیایی در سال ۱۹۷۵ توانست با شوتینگ بریک خود به محبوبیت خوبی دست یابد. جنسن GT از مدل هیلی برای زیرساخت خودرو استفاده کرد هرچند که این محصول از نظر قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت وضعیت خوبی نداشت. وجود پیشرانه لوتوس به پرفورمنس آن کمک می‌کرد اما فروش آن هرگز به انتظارات مدیران نرسید و تنها ۴۷۳ دستگاه از آن راهی خانه مشتریان شد.

لینکس جگوار اِوِنتر

در لیست بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ نام خودروی کمتر شناخته شده لینکس جگوار اونتر هم دیده می‌شود. طراحی جگوار XJ-S همواره محل مناقشه بوده و شرکت بریتانیایی لینکس برای حل این موضوع نسخه شوتینگ بریک اونتر را معرفی کرد. صندلی‌های عقب تاشو نیز بخشی از این فرایند بودند تا فضای بار و کابین حداکثری به وجود آید. برای تولید هر دستگاه اونتر ۱۴ هفته زمان لازم بود و در مدت‌زمان ۱۶ ساله تنها ۶۷ دستگاه از این خودرو عرضه شد.

لانچیا بتا HPE

لانچیا حتی زمانی که زیر چتر حمایتی فیات قرار داشت هم هویت خاص خود را حفظ کرده بود و این موضوع در خودروی بتا HPE به خوبی دیده می‌شود. شوتینگ بریک لانچیا در بخش جلوی بدنه تغییری نسبت به مدل استاندارد کوپه ندارد اما برای سواری نرم‌تر و فاصله بین محوری بیشتر از زیرساخت مدل سدان استفاده کرده است. بازار استقبال خوبی از بتا HPE به عمل آورد و ۷۱ هزار دستگاه از آن در طول ۱۰ سال به فروش رسیدند.

بی ام و Z3M کوپه

همانند بسیاری از خودروهای شوتینگ بریک دیگر، Z3M نتیجه علاقه تیمی کوچک از مهندسان داخل کارخانه بی ام و بود که ظرفیت‌های زیادی را در این خودروی جمع‌وجور دیده بودند. این مهندسان به‌صورت مرموز یک شوتینگ بریک را بر اساس داخل کارخانه بی ام و بود که ظرفیت‌های زیادی را در این خودروی جمع‌وجور دیده بودند. این مهندسان به‌صورت مرموز یک شوتینگ بریک را بر اساس Z3 توسعه دادند و پیشرانه M3 E46 را برای آن در نظر گرفتند.

فراری FF

در زمان معرفی فراری FF به حدی واکنش‌ها زیاد بود که استایل شوتینگ بریک آن تقریباً نادیده گرفته شد. FF یک فراری چهار چرخ محرک با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۲ لیتری ۶۵۱ اسب بخاری بود که می‌توانست در ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. کابین راحت خودرو نیز می‌توانست چهار نفر را حمل کند و فضای بار ۴۵۰ لیتری را در اختیار آن‌ها بگذارد.

مرسدس بنز CLA

مرسدس بنز سریعاً متوجه علاقه خریداران به کوپه‌ها و شوتینگ بریک های چهار در شد و از همان ابتدای عرضه CLA در سال ۲۰۱۵ نسخه واگن را نیز ارائه کرد. با استفاده از نام شوتینگ بریک، این خودرو مشکلاتی همچون نبود فضای بار زیاد را گردن گرفت. در عوض CLA واگن گزینه‌ای کاربردی‌تر نسبت به مدل سدان بود و اگر بودجه یاری می‌کرد مدل AMG CLA 45 می‌توانست جزو بهترین مدل‌های این خانواده باشد.

مرسدس بنز CLS شوتینگ بریک

کمی طول کشید تا دومین نسل CLS پذیرای برخی مدل‌های دیگر از جمله شوتینگ بریک شود. این واگن فست بک سریعاً به خاطر ظاهر جذاب و پرفورمنس خود محبوب شد هرچند همچنان به دلیل خطوط ملایم بدنه یک استیشن از مرسدس به حساب می‌آمد و فضای بار زیادتری را نسبت به خودروهایی همچون آئودی A6 آوانت و بی ام و سری ۵ تورینگ ارائه می‌کرد.

بنتلی کانتیننتال فلایینگ استار

شرکت تورینگ سوپر لگرا در زمان تولید بنتلی کانتیننتال شوتینگ بریک مدل GTC کانورتیبل را بجای مدل کوپه انتخاب کرد. دلیل این کار هم به راحتی تبدیل مدل روباز به شوتینگ بریک در مقایسه با مدل کوپه مربوط می‌شود. البته نتیجه کار تولید یک واگن جذاب بریتانیایی ایتالیایی بود که ۱۲۰۰ لیتر فضا را با تا شدن صندلی‌های عقب در اختیار مالک قرار می‌داد.

آئودی شوتینگ بریک

آئودی از نام شوتینگ بریک روی چند کانسپت استفاده کرده اما اولین بار در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۵ این نام را بکار برد. این خودرو پیش‌نمایشی از زبان طراحی جدیدی بود که در نسل دوم TT بکار رفت. البته کانسپت موردبحث به لطف خط سقف امتداد یافته و در پشتی متفاوت از طراحی خاص خود سود می‌برد و شایعاتی هم درباره ورود آن به خط تولید منتشر شده بود.

کوئست تسلا مدل S

همانند اکثر شوتینگ بریک های تولیدی توسط شرکت‌های ثالث، کوئست تسلا مدل S نیز به خاطر نیاز به فضای بیشتر کابین و بار تولید شد. این شرکت بریتانیایی از فیبر کربن برای امتداد سقف استفاده کرده و به همین خاطر وزن خودرو نسبت به نسخه استاندارد مدل S تنها ۱۲ کیلوگرم بیشتر است.

کیا سید شوتینگ بریک

شرکت کیا با انتشار رندرهایی از سید شوتینگ بریک توجهات را به خود جلب کرد. این امر نشان می‌دهد تقاضا در بازار رده میانی برای خودروهای واگن شیک‌تر بیشتر شده است.

استون مارتین ونکوئیش زاگاتو

استون مارتین با معرفی ونکوئیش زاگاتو شوتینگ بریک دوباره به دنیای خودروهای کوچ بیلد بازگشته است. تنها ۹۹ دستگاه از این خودرو توسط بخش Q تولید می‌شوند و هر یک به پیشرانه ۱۲ سیلندر با ۲۷ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به مدل استاندارد مجهز هستند. این واگن همچنان دو نفره است اما استون مارتین می‌گوید زاگاتو یک GT استثنایی و کاربردی را تولید کرده است. خودروی موردبحث از در پشتی برقی و سقف شیشه‌ای بهره می‌برد.

پورشه ۹۴۴ کارگو

پورشه ۹۴۴ به لطف چهار صندلی و فضای بار زیاد کاربردی‌تر از نسخه استاندارد بود اما شرکت DP موتور اسپرت می‌خواست همه‌چیز را وارد سطح جدیدی کند. این تیم مسابقه آلمانی که خودروی پورشه ۹۳۵ K3 گروه ۵ را توسعه داده بود بخش عقب فولکس‌واگن پاسات را به پورشه ۹۴۴ چسباند. هشت دستگاه از این خودرو برای مشتریان تولید شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (397 ديدگاه)

    بنظرم بهترین ها به ترتیب فراری ff و استون مارتین ونکوئیش زاگاتو

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      بعضی هاشون شبیه پرانتز برعکسن و بعد از چرخ عقب کاملا گرد می شن ، بنظرم بنز یکم زشته و فراری و زاگاتو آئودی زیبای، ولی خب در هر حال قدرت خوبی دارن

      موافقم 5
      مخالفم 6
    2. پیام۲

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      من از z3 خیلی خوشم میاد

      موافقم 2
      مخالفم 2
    3. froG-driVer

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      زاگاتو و اف اف و cls شوتینگ بریک و ولوو ها و بعضی استیشن های دراز خانوادگی آمریکایی.بقیه هیچ

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    شوتینگ بریک های مرسدس و فراری خیلی زیبان

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. اسی بلک

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ایول👌❤️‍🔥amg عشق

      موافقم 8
      مخالفم 2
  3. KOATEON

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    شوتینگ بریک های مرسدس عجیب جذاب و زیبا

    موافقم 7
    مخالفم 7
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    زیباترین چراغ عقب جهان روی بنز CLS

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. علی

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (800 ديدگاه)

      بنز cls زیبایی فرشته وار داره که من یکی دیونشم

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. sinasvj

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    Gtc4 lusso چرا نیست؟ اونم پروردگاریه واسه خودش

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. GMA

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    جای جنسن FF و GTC4 Lusso خالی بود فقط

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. زیزیگولو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    زیاد از ماشینای استیشن و شوتینگ بریک خوشم نمیاد ولی سازنده زیباترینا تو این کلاس و سگمنت :

    اول کمپانی مرسدس بنز
    دوم کمپانی آئودی
    سوم کمپانی ولوو

    موافقم 6
    مخالفم 8
    1. علی

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (800 ديدگاه)

      واقعا درست فرمودید الحق که کهنه کاری و باسلیقه بنز و آئودی هم زیبا هستند هم کاربردی و هماهنگی طراحی بی‌نظیری دارن که اون یکی ها ندارن
      اونایی که منفی دادن بنظرم دوباره بررسی کنن بادقت بیشتر

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        🙏🙏🙏🙏

        موافقم 1
        مخالفم 1
  8. NGU

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    فقط CLS مرسدس
    خط و خطوط کناری بدنه رو نگاه کنی

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. car lover

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    فرق شوتینگ با استیشن چیه؟

    1. رضا

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      فضای بار بیشتر

      موافقم 0
      مخالفم 4
    2. sinasvj

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      هیچ جا تعریف درستی براش نیست متاسفانه ولی بیشتر اینجوری تعریف میشه که یه چیزی بین استیشن واگن و یه ماشین لیفت بک یا کوپست و شوتینگ بریک یکم اسپورت تر از استیشن و کمتر خانوادگی تره

    3. LS7

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      استیشنی که موتور قدرتمندی داشته باشه یا پرفورمنس باشه تبدیل به شونینگ بریک میشه

      موافقم 6
      مخالفم 0
    4. Taha Ayoobi

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      استیشن ها بیشتر روی اقتصادی دارن: موتور کم استهلاک، موتور کم مصرف، فضای بار بیشتر، ظاهر ساده تر.

      شوتینگ برک ها اسپرت تر و تهاجمی تر هستن: موتور پر قدرت تر نسبت به استیشن ها، شتاب و سرعت بیشتر، فضای بار کمتر نسب به استیشن ها ولی بیشتر از سدان ها، ظاهر تهاجمی تر.

      در کل استیشن ها اقتصادی و شوتینگ برک ها اسپرت هستن.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. یوسف

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط z3m کوپه BMW
    …….
    دوم استون مارتین EG
    سوم آیودی

    موافقم 2
    مخالفم 6
  11. سعید رحیمی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آفرین👏 مقاله خیلی خوبی بود

  12. علی Shelby

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    زیبا ترین ها
    فراری اف اف
    لانچیا
    ونکوئیش
    زشت ترین
    فراری دیتونا وفراری ۳۳۰

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    خدایا شکرت
    ممنون آقای احمدزاده این مطلب رو کار کردید
    عاشق ماشینای استیشن هستم

  14. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    بنز فراری استون eg یه سطح دیگه بودن

  15. علی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    Z3 چقدر زیباست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. قاسم

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    بریتانیای کبیر!!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  17. اشکان

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    بنز cls چقدر زیباست لامصب این ماشین رو هر شکلی درست کنی زیبا میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. Taha Ayoobi

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    بهترین هاش: CLS، مدلS، ونکوئیش زاگاتو، FF، آئودی، EG، دیتونا، CLA،

  19. M power

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (356 ديدگاه)

    اون z3 خوراکش اینه دو نفری ظرف و زنبیل و جم کنی بریزی توش بری شمال

    موافقم 3
    مخالفم 1
  20. علی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    ۱ بنزcls فرشته زیبای تاریخ
    2 آئودی که شبیه tt هست بخدا ته ته هرچی طراحی و زیبایی که نمیشه ازش چشم برداشت
    ۲ استون eg خیلی خفنه کاش محصولات جدیدش رو بر اساس eg طراحی کنه

  21. علی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    محصولات آئودی بقدری هماهنگ طراحی میشه مثل پوست موجودات زنده که چیز اضافه ای ندارن همه جاشون هماهنگ و هدفی دارن محصولات آئودی رو از هر طرف نگاه می‌کنی هماهنگ و دقیق و هدفمند هست

  22. DinosaurDana

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ای بابا این چه مدلشه

    من کامنت هر بنده خدایی رو لایک یا دیس‌لایک میزنم بجای اینکه زیاد بشه یکی کم میشه

  23. امین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ماشینای شوتینگ بریک خیلی باحال و خوبن ولی حیف تو ایران طرفدار نداره و مردم میگن وایب نش کش میده

  24. BMW

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    بعضی هاشون بشدت جذاب بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا