کارخانههای خودروسازی بخش اصلی صنعت خودرو بوده و بزرگترین آنها توانایی تولید بیش از یکمیلیون دستگاه خودرو در سال را دارند. در این لیست ما نگاهی به بزرگترین کارخانههای تولید خودرو در سراسر جهان خواهیم داشت و دادههای موردنیاز نیز از سال ۲۰۱۹ گردآوری شدهاند زیرا سال ۲۰۲۰ به حدی برای صنعت خودرو ناگوار بود که دادههای بهدردبخوری از آن استخراج نمیشود. با ما همراه باشید.
استلانتیس: بلویدیر، آمریکا
میزان تولید: ۲۰۸ هزار دستگاه
این کارخانه از سال ۱۹۶۵ شروع به تولید محصولات پلیموث و داج کرده است. سرمایهگذاری ۳۵۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۶ باعث شد کارخانه بلویدیر روی تولید جیپ چروکی متمرکز شود و در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۰۸ هزار دستگاه از این شاسیبلند مشهور خط تولید را ترک کردند. ۲۵۰۰ نفر در این تأسیسات مشغول به کار بوده و حالا استلانتیس مالک آن میباشد. مساحت این کارخانه به ۲۸۰ هکتار میرسد.
جیلی: ژیانگتان، چین
میزان تولید: ۲۴۰ هزار دستگاه
جیلی به خاطر اینکه بهصورت شخصی اداره میشود جزو خودروسازان غیرعادی چینی بوده و خبری از سرمایهگذاری دولتی در آن نیست. همین امر باعث تکامل سریع جیلی شده و کارخانه ژیانگتان آن سالانه ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید میکند. نکته قابلتوجه اینکه تولید کلی این تأسیسات حدود ۱.۳ میلیون دستگاه است که میتوان محصولات ولوو را نیز به این آمار اضافه کرد. جیلی در این کارخانه شاسیبلند کوچک ویژن و سدان های SC7 و GC7 را تولید میکند.
مرسدس بنز: توسکالوزا، آمریکا
میزان تولید: ۳۰۰ هزار دستگاه
توسکالوزا در آلابامای آمریکا جایی است که مسئول تولید حدود ۳۰۰ هزار دستگاه از شاسی بلندهای مرسدس در سال میباشد. هماکنون ۴۴۰۰ نفر در این کارخانه مشغول مونتاژ مدلهای GLE، GLS و مرسدس-مایباخ GLS هستند. همچنین در این کارخانه شاسی بلندهای الکتریکی EQE و EQS هم تولید میشوند. کارخانه توسکالوزا در سال ۱۹۹۵ به راه انداخته شده و اولین تأسیسات تولید بزرگ مرسدس در خارج از خاک آلمان محسوب میشود.
فورد: لوئیزویل، آمریکا
میزان تولید: ۳۰۰ هزار دستگاه
کارخانه لوئیزویل کنتاکی یکی از قدیمیترین کارخانههای تولید خودروی فورد در آمریکا بوده و اولین بار در سال ۱۹۱۳ خودروی مدل T را روانه بازار کرده است. این کارخانه هماکنون مساحت ۱۸۰ هکتاری داشته و هرساله ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میکند. هماکنون خودروهای اسکیپ و لینکلن کورسیر در لوئیزویل تولید میشوند. ۴۵۰۰ نفر در این مکان مشغول به کار هستند. نکته دیگر اینکه کارخانه موردبحث دقیقاً در کنار فرودگاه بینالمللی لوئیزویل واقع شده است. داخل این کارخانه بیش از ۳۰ کیلومتر تسمهنقاله برای انتقال قطعات وجود دارد.
فولکسواگن: چانگشا، چین
میزان تولید: ۳۰۰ هزار دستگاه
حدود ۹۰۰ کیلومتری غرب شانگهای کارخانه چانگشا قرار دارد که توسط جوینت ونچر شانگهای-فولکس واگن اداره شده و بیستمین کارخانه این خودروساز آلمانی در کشور چین میباشد. این کارخانه مشغول تولید فولکسواگن لاویدا و محصولات اشکودا برای بازار چین بوده و ۴ هزار نفر نیز در آن مشغول بکار هستند. این کارخانه یکی از کممصرفترین کارخانههای دنیا از نظر مصرف انرژی بوده و از نیروی خورشید برای تولید ۱۰ هزار مگاوات ساعت برق استفاده میکند. کارخانه چانگشا همچنین آب باران و فاضلاب کارخانه را تصفیه میکند تا مصرف کلی آب تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
جنرال موتورز: فورت وین، آمریکا
میزان تولید: ۳۰۱ هزار دستگاه
تعجبی ندارد که کارخانه فورت وین جنرال موتورز در ایندیانا یکی از بزرگترین کارخانههای جهان بوده و دو نمونه از محبوبترین وانتهای بازار آمریکا را تولید میکند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ و شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ خط تولید این کارخانه را ترک کردند. داخل کارخانه چند ده کیلومتر تسمهنقاله و ۲۲۷۶ ربات برای کمک به تولید خودروها وجود دارند.
مرسدس بنز: زیندل فینگن، آلمان
میزان تولید: ۳۱۰ هزار دستگاه
این کارخانه مشهور در جنوب غربی اشتوتگارت واقع شده و از سال ۱۹۱۵ تاکنون مشغول تولید خودروست. ۲۵ هزار نفر در زیندل فینگن مشغول به کار بوده و ۱۰ هزار نفر هم در دیگر بخشها کار میکنند. مقرهای تحقیق و توسعه مرسدس بنز نیز در این مجموعه قرار دارد. زیندل فینگن ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۹ شامل S کلاس، E کلاس و AMG GT را تولید کرده است. در سال ۲۰۲۲ خودروی GLC نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.
هوندا: لینکلن، آمریکا
میزان تولید: ۳۴۰ هزار دستگاه
هوندا حدود ۳۴۰ هزار دستگاه از خودروهای اودیسه، پایلوت، ریجلاین و پاسپورت را در کارخانه لینکلن در آلاباما تولید میکند. هزینه ساخت و راهاندازی این کارخانه در سال ۲۰۰۱ برابر با ۲.۶ میلیارد دلار بوده است. کارخانه لینکلن ۱۳۵۰ هکتار مساحت داشته و ۴۵۰۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند. میزان حقوق کارکنان این مجموعه بهطور متوسط ۶۷ درصد بیشتر از دستمزد متوسط کارمندان و کارگران در ایالات آلاباماست.
هیوندای: آلاباما، آمریکا
میزان تولید: ۳۹۹۵۰۰ دستگاه
کارخانه آلابامای هیوندای در سال ۲۰۰۵ افتتاح شده و ظرفیت تولید سالانه آن به ۳۹۹۵۰۰ دستگاه میرسد. این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانههای تولید خودرو در آمریکا به شمار میرود و ۳ هزار نفر نیز در آنجا مشغول بکار هستند. این کارخانه با مساحت ۱۷۷۴ هکتاری خود علاوه بر تولید خودروها دارای پیست تست داخل خود نیز هست.
نیسان: ساندرلند، بریتانیا
میزان تولید: ۳۴۶۵۳۵ دستگاه
کارخانه ساندرلند نیسان در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده و این مجموعه سال پیش موفق به تولید ۳۴۶۵۳۶ دستگاه خودرو شده که اکثر آنها را شاسی بلندهای قشقایی و جوک و مدل الکتریکی لیف تشکیل دادهاند. حدود ۷ هزار نفر در این کارخانه کار میکنند و سه بخش اصلی آن عبارتاند از بخش مونتاژ بدنه، رنگ و مونتاژ نهایی. تمامی کارگران خط تولید در کارخانه ساندرلند نیسان متخصص انجام کار در سه بخش بوده و این امر باعث میشود کارگران بهصورت منظم کار خود را تغییر دهند تا کارخانه راندمان بالاتری داشته باشد.
کیا: زیلینا، اسلواکی
میزان تولید: ۳۵۰ هزار دستگاه
کارخانه زیلینا کیا در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده و اولین کارخانه تولید خودروی این خودروساز در اروپا محسوب میشود. ۳۸۰۰ نفر پرسنل این مجموعه ۸ درصد از کل نیروهای کاری کیا در جهان را تشکیل میدهند. هر ساله و با کمک ۵۳۰ ربات حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در این مجموعه تولید میشوند. محصولات تولیدی کارخانه زیلینا به ۷۶ کشور صادر شده و نیمی از تمامی فروش کیا در اروپا را تشکیل میدهند.
کیا: جورجیا، آمریکا
میزان تولید: ۳۶۰ هزار دستگاه
کارخانه کیا تنها مجموعه خودروسازی جورجیا محسوب میشود. این کارخانه ۲۲۰۰ هکتار مساحت داشته و ساخت آن ۱.۸ میلیون دلار خرج برداشته است. ۲۷۰۰ نفر پرسنل این کارخانه بهصورت سه شیفت در ۲۴ ساعت مشغول تولید خودرو هستند. اصلیترین خودروهای تولیدی این کارخانه تلوراید، سورنتو و K5 هستند. محصولات تولید شده در جورجیا به کشورهای کانادا، مکزیک و خاورمیانه صادر میشوند.
تویوتا: دربی شایر، بریتانیا
میزان تولید: ۳۶۰ هزار دستگاه
۳۸۰۰ نفر در این مجموعه کار میکنند و تاریخچه تولید خودرو در دربی شایر به اواخر سال ۱۹۹۲ بازمیگردد. اولین خودروی تولیدی اینجا مدل کارینا E بوده و هماکنون نیز خودروهای کرولا و سوزوکی سوایس در آن مونتاژ میشوند. ظرفیت تولید کامل این مجموعه به ۳۶۰ هزار دستگاه در سال میرسد هرچند در برخی سالها میزان تولید کمتری را شاهد بودهایم. در ژوئن ۲۰۲۰ این کارخانه تولید ۴.۵ میلیونمین خودروی خود را جشن گرفت.
فورد: شیکاگو، آمریکا
میزان تولید: ۳۸۲ هزار دستگاه
کارخانه شیکاگوی فورد با مساحت ۱۱۳ هکتاری مسئول تولید اکسپلورر، لینکلن آویاتور و خودروی اینترسپتور پلیس میباشد. تقاضای زیاد برای اکسپلورر باعث شده نیروهای کاری بیشتری بکار گرفته شوند و مجموع پرسنل کارخانه به حدود ۵۷۰۰ نفر برسد. این کارخانه در سال ۱۹۲۴ تأسیس شده و یکی از قدیمیترین کارخانههای تولید خودروی فورد محسوب میشود. هماکنون از تکنولوژی پرینت سهبعدی برای کمک به افزایش سرعت تولید در این کارخانه استفاده میشود.
فورد: روگ سنتر، دیر بورن آمریکا
میزان تولید: ۴۰۰ هزار دستگاه
اولین محصولی که خط تولید روگ سنتر را ترک کرده یک زیردریایی برای نیروی دریایی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول بوده است. از آن زمان تاکنون محصولات متنوعی در این کارخانه تولید شده که از جمله آنها میتوان به وانت الکتریکی و جدید فورد F-150 لایتنینگ اشاره کرد. روگ سنتر سابقه خوبی در دوستی با محیطزیست داشته و سقف ۱۰ هکتاری آن از آب باران برای آبیاری گیاهان استفاده میکند. این آب سپس در خود کارخانه بکار میرود.
جنرال موتورز: آرلینگتون، آمریکا
میزان تولید: ۴۰۰ هزار دستگاه
در آرلینگتون شاسی بلندهای بزرگ جنرال موتورز همچون شورولت تاهو، سابربن، جی ام سی یوکان و کادیلاک اسکالید تولید میشوند. این کارخانه در ظرفیت کامل خود توانایی تولید روزانه ۱۲۰۰ شاسیبلند را دارد. این کارخانه مساحت ۲۵۰ هکتاری داشته و ۴۲۲۵ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند.
سایک-جنرال موتورز-وولینگ: چونگ کینگ، چین
میزان تولید: ۴۰۰ هزار دستگاه
کارخانه چونگ کینگ سومین کارخانه حاصل جوینت ونچر سایک، جنرال موتورز و وولینگ است. این کارخانه به دنبال تولید سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده و باعث میشود این جوینت ونچر تولد کلی ۲ میلیون دستگاهی در چین داشته باشد. تأسیس این کارخانه ۱۵ ماه طول کشیده و سایک مالک ۵۰.۱ درصد سهام آن بوده و ۴۴ درصد سهام به جنرال موتورز و ۵.۹ درصد نیز به وولینگ تعلق دارد.
استلانتیس: ویگو، اسپانیا
میزان تولید: ۴۰۰ هزار دستگاه
این کارخانه کار خود را از سال ۱۹۵۸ و با تولید ون سیتروئن 2CV برای بازارهای اسپانیا و آفریقای شمالی شروع کرده است. در دهه ۷۰ میلادی و زمانی که پژو سهام سیتروئن را خریداری کرد این کارخانه به تولید پژو ۵۰۴ مشغول شد. بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ شاهد بهروزرسانی سنگین این کارخانه بودیم. تاکنون بیش از ۱۵ میلیون دستگاه خودرو در ویگو تولید شده و هماکنون ۶۵۰۰ نفر نیز در آن مشغول کار هستند.
ب ام و: اسپارتانبورگ، آمریکا
میزان تولید: ۴۱۱ هزار دستگاه
اکثر شاسی بلندهای ب ام و در کارخانه اسپارتانبورگ کارولینای جنوبی تولید میشود. اینجا محل تولید X3، X4، X5، X6 و X7 بوده و شاسی بلندهای X3 و X5 حدود سهچهارم تولید سالانه را به خود اختصاص میدهند. این کارخانه در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده و از آن زمان تاکنون بیش از ۴.۸ میلیون دستگاه خودرو را تولید کرده است. بیش از ۱۱ هزار نفر پرسنل این مجموعه مشغول تولید خودرو برای صادرات به ۱۲۵ کشور دنیا هستند.
مزدا: هوفو، ژاپن
میزان تولید: ۴۱۶ هزار دستگاه
یاماگوچی در جنوب غربی ژاپن جایی است که پذیرای کارخانه هوفو مزدا بوده و این محل توانایی تولید سالانه ۴۱۶ هزار دستگاه خودرو را دارد. عمده محصولات تولیدی هوفو شامل CX-5 و مزدا ۶ هستند هرچند CX-3 و مزدا ۲ نیز در این کارخانه تولید میشوند. مجموعه هوفو همانند بسیاری از کارخانههای دیگر از تسمهنقاله استفاده نمیکند بلکه هر خودرو روی چرخ قرقره کوچکی حرکت میکند که در این حالت کارگران دسترسی راحتتری به خودرو داشته و پیکربندی خط تولید برای تولید محصولات مختلف سادهتر میشود.
تسلا: فرمونت، آمریکا
میزان تولید: ۴۹۰ هزار دستگاه
تعداد کارکنان این کارخانه بیش از ۱۰ هزار نفر است. ظرفیت تولید سالانه کارخانه فرمونت تسلا به ۴۹۰ هزار دستگاه میرسد. این تأسیسات مساحت ۳۷۰ هکتاری داشته و اولین بار در ژوئن ۲۰۱۲ خودروی مدل S خط تولید را ترک کرده است. کارخانه فرمونت از نور طبیعی استفاده میکند. تسلا این کارخانه را در سال ۲۰۱۰ از تویوتا خریداری کرد و پیش از آنهم تویوتا و جنرال موتورز مسئولیت بهکارگیری کارخانه را بر عهده داشتهاند. پیش از آنها نیز جنرال موتورز از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۲ مالک کارخانه فرمونت بوده است.
سئات: مارتورل، اسپانیا
میزان تولید: ۵۰۰ هزار دستگاه
درست در حومه بارسلونا کارخانه مارتورل قرار دارد که مسئول تولید ۵۰۰ هزار دستگاه از محصولات سئات میباشد. این کارخانه از سال ۱۹۹۳ به راه انداخته شده و ۱۱ هزار نفر پرسنل آن در فضایی ۶۹۲ هکتاری مشغول به کار هستند. کارخانه موردبحث از ۵۳ هزار پانل خورشیدی روی سقف استفاده میکند تا برق کافی برای کارخانه تأمین شود. این کار از تولید ۷ هزار تن کربن دیاکسید در سال جلوگیری کرده است.
فورد: کانزاس سیتی، آمریکا
میزان تولید: ۵۰۰۳۶۵ دستگاه
کارخانه کانزاس سیتی در کلیکومو میسوری قرار داشته و بسیاری از نمونههای F-150 را تولید میکند. در این کارخانه ۱۲۷۰ هکتاری ۷ هزار نفر مشغول به کار بوده و سابقه تأسیس آن به سال ۱۹۵۶ بازمیگردد. پیش از آن کارخانه موردبحث مشغول تولید خودروهای نظامی بوده و در حال حاضر علاوه بر F-150 خودروی ترانزیت را نیز برای بازار آمریکا تولید میکند.
تویوتا: کنتاکی، آمریکا
میزان تولید: ۵۵۰ هزار دستگاه
کارخانه تولید کنتاکی تویوتا موتور بزرگترین کارخانه تویوتا بوده و کار تولید خودرو را از سال ۱۹۸۸ و با مونتاژ کمری شروع کرده است. این کارخانه علاوه بر کمری به تولید مدلهای راو ۴ و لکسوس ES نیز میپردازد. ۱۰ هزار نفر در کارخانه کنتاکی تویوتا مشغول به کار هستند.
کیا: واسه اونگ، کره جنوبی
میزان تولید: ۵۶۳ هزار دستگاه
مقیاس تولید کارخانه واسه اونگ کاملاً احساسبرانگیز بوده و دارای بخشهای پرس بدنه و پیست تست و همچنین خطوط تولید چندین محصول متنوع کیا میباشد. این سایت تولیدی ۸۱۵ هکتار مساحت داشته و محل تأسیس آن به گونهای است که به راحتی میتوان خودروها را با کشتی به سراسر دنیا صادر نمود.
مزدا: هیروشیما، ژاپن
میزان تولید: ۵۶۹ هزار دستگاه
کارخانه هیروشیمای مزدا در ژاپن یکی از بزرگترینهای دنیاست. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۵۶۹ هزار دستگاهی داشته و اکثر محصولات مزدا شامل CX-3، CX-5، CX-8، CX-9 و MX-5 در آنجا تولید میشوند. این کارخانه دارای پانلهای خورشیدی روی سقف است تا ۱.۱ مگاوات برق را تولید کند. این میزان الکتریسیته برای تأمین برق کل کارخانه و شارژ کردن خودروهای الکتریکی MX-30 تولیدی هیروشیما کفایت میکند.
کیا: اتولند وانگجو، چین
میزان تولید: ۶۲۰ هزار دستگاه
کارخانه اتولند وانگجو کیا در چین محل تولید کارنز، سول و اسپورتیج بوده و تعجبی ندارد که یکی از بزرگترین کارخانههای خودروسازی دنیا میباشد. این کارخانه در ظرفیت کامل خود ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید میکند و به این ترتیب در هر ۵۱ ثانیه یک خودرو خط تولید را ترک میکند. این کارخانه دارای بخشهای تولید بلوک پیشرانه، بدنه و مونتاژ کامل میباشد.
نیسان: اسمرنا، آمریکا
میزان تولید: ۶۴۰ هزار دستگاه
کارخانه اسمرنا نیسان که بزرگترین کارخانه در آمریکاست میتواند سالانه ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. این کارخانه ۸۸۴ هکتاری در تنسی واقع شده و لیف را تولید میکند. این کارخانه از سال ۱۹۸۳ تاکنون مشغول تولید خودرو بوده و ۶۷۰۰ نفر پرسنل دارد. اولین بار وانتهای داتسون خط تولید اسمرنا را ترک کردهاند.
رنو: آوتوواز توگلیاتی، روسیه
میزان تولید: ۶۵۰ هزار دستگاه
این کارخانه فاصله حدود ۱۰۰۰ کیلومتری با مسکو دارد. آوتوواز توگلیاتی در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده و سالانه توانایی تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارد. ۳۵ هزار نفر در این کارخانه که بخشی از گروه رنوست کار میکنند. از جمله محصولات تولیدی در این کارخانه میتوان به لادا گرانتا و رنو لوگان را نام برد. خودروهایی با برند داتسون نیز در این تأسیسات تولید میشوند.
فولکسواگن: ولفسبورگ، آلمان
میزان تولید: ۸۱۵ هزار دستگاه
برای درک میزان بزرگی این کارخانه باید بدانید بیش از ۵۸ کیلومتر مسیر ریلی و ۶ لوکوموتیو برای حمل قطعات در داخل مجموعه وجود دارد. در کل این کارخانه بزرگتر از کل شهر موناکو بوده و ۶۰ هزار کارمند و کارگر دارد. فولکسواگن علاوه بر گلف مشغول تولید تیگوان، توران و سئات تاراکو در ولفسبورگ میباشد. کارخانه موردبحث در سال ۱۹۳ تأسیس شده و یک میلیونمین خودروی خود را در سال ۱۹۵۵ ساخته است.
کیا: یانچنگ، چین
میزان تولید: ۸۹۰ هزار دستگاه
این کارخانه حاصل جوینت ونچر کیا و دانگ فنگ موتور و گروه یوئدا میباشد. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه به ۸۹۰ هزار دستگاه میرسد که آن را به یکی از بزرگترین سایتهای تولیدی خودرو در جهان بدل کرده است. یانچنگ مساحت ۸۱۷ هکتاری دارد.
هیوندای: اولسان، کره جنوبی
میزان تولید: ۱.۵۳ میلیون دستگاه
کارخانه اولسان هیوندای در کره جنوبی بزرگترین کارخانه تولید خودرو در جهان بوده و حداکثر ظرفیت تولید سالانه ۱.۵۳ میلیون دستگاهی را دارد. اولسان به حدی بزرگ است که شامل ۵ کارخانه جدا در داخل بوده و بخشهای جداگانهای برای تولید پیشرانه و گیربکس دارد. این مجموعه میتواند ۱۴ خودروی متفاوت را تولید کند و در ۱۰ ثانیه یک خودرو خط تولید را ترک میکند. بسیاری از محصولات محبوب هیوندای شامل سانتافه، i30، i40، کنا و آیونیک ۵ در این کارخانه تولید میشوند. اولسان ۳۴ هزار نفر کارمند و کارگر دارد.
ممد ژانگولر
۲ دی ۱۴۰۰کرک و پشمم ریخت
متاسفانه این کارخانه ها چیزی تولید میکنن که بلای جون آدمیزاد و محیط زیست شده
اولش آدم خوشحاله ولی چه فایده تولید دستگاه های کشتار جمعی و خلق آلودگی و زباله
مردیم از خوشی
۳ دی ۱۴۰۰چقدرم هم لایکت کردند 😐
بلای جون آدمیزاد و محیط زیست ؟! چی میزنی ؟!
صنعتی یا سنتی یا هر دو با هم
همین صنعت خودرو هست که باعث راحت سفر کردن انسان ها شده
باعث رونق تجارت ها شده
درباره آلودگی هوا هم میشه مصرفشون را کم کرد ، اینا همون اسب ها و شتر های قدیم هستند که اونا هم هوا را آلوده می کردند (دی اکسید کربن ) همه آلودگی ها که ناشی از خودرو ها نیست یکی از علت هاش قطع درخت هاست که حکم ریه های زمین را دارند
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۳ دی ۱۴۰۰بله درسته
هر چیزی میتونه استفاده درست داشته باشه
اما وقتی یه چیزی فراگیر میشه یقینا اون چیز بد میشه! این خصلت انسانه متاسفانه… هرچی داره رو به گند بکشه….
فورد
۳ دی ۱۴۰۰خیلی جالبه هیوندا با 34 هزار کارمند سالانه یک و نیم میلیون خودرو میده بیرون ایران خودرو با 400 هزار کارمند سالی 500 هزار تا ماشین تولید میکنه تازه کیفیت اون کجا این کجا
Muty
۳ دی ۱۴۰۰واقعا ایرانخودرو 400 هزارتاااا پرسنل داره ؟!!!
امین
۱۱ بهمن ۱۴۰۰داداشم مون هیتر ماشین در اومده 😐
Nima
۲ دی ۱۴۰۰کیا و هیونداى عجب کارخونه هایى داشتن!!
محمدرضا
۲ دی ۱۴۰۰از مهم ترین راه های کاهش هزینه های کارخانه جات کره ای همینه.اینجوری مصرف کننده هم لذتشو میبره
AMG GT R-CLK GT R
۲ دی ۱۴۰۰تشکر آقای احمدزاده
مطلب بسیار خوبی بود
NAVID۰۰۹۸
۲ دی ۱۴۰۰این مطلب جدایه از جالبیش ، نکات بسیار بسیار هائز اهمیتی داشت !
دوستان ، این اعداد برای تولید خودرو یا تعداد کارگران ، چیپس و پفک نیستها !
کم و زیاد شدن این اعداد یعنی بازی با نونِ آدمهای میلیونیِ کرهی زمین !
قدرتهای جهانی که میگویند ، یعنی همینهایی که میبینید و بخصوص چین و آمریکا .
NAVID۰۰۹۸
۲ دی ۱۴۰۰ببینید دوستان
کشورهایی که با هم تبادل کالا دارند و از طرفی رقیب هم دیگر هم هستند اما با اینکه میتوانند کارخانهها را در کشورهای ارزانتر تاسیس کنند ، نمیکنند و اگر هم بکنند ، با تیراژ پائینتر چنین کاری میکنند و همه اینها بر میگردد به اشتغالزایی و صد البته بازارهای هدف در آن مناطق و امنیت اقتصادی این کشورها .
حالا چرا این موضوع را پیش کشیدم :
چون فقط میخواستم به پتانسیل بالای ایران در منطقه و جغرافیای حمل و بازارهای اطراف آن پی ببرید که اگر اینقدر کینهپروری نمیکردیم و امنیت اقتصادی ایجاب میکردیم ، به جرئت میگویم در ایران از هر چهار کشور آمریکا آلمان ژاپن و کره ، کارخانههای تولیدی فعال داشتیم و حتی میتوانستیم جای ترکیه و صنعت بزرگ قطعهسازان آنها باشیم که یعنی با یک تیر چندین هدف را میزدیم اما میبینیم که سالهاست با تعصبات بیجا نه تلاشی برای بهرهوری از تمام صنایع میکنیم و تازه سنگ هم جلوی پایشان با قوانین بیسوادانه میاندازیم و جدا از آن بدتر در این چند سال سرمایهگذاران و کارخانهداران ایرانی هم از ترس فرارشان دادهاند یا مافیاگونه با آنها برخورد داشتهاند و … !
عربستان از ما بدتر بوده و هست در بحث تعصبات و … اما شاهدش هستیم که با هر روش و سیاستی حتی پنهانکاری به جهانیان دارند خودشان را جور دیگر به نمایش میگذارند بخصوص در بحث ورزش و تفریحات و توریست ، میدانید چرا ؟!
چون یه کمی آن عقلشان را به کار انداختهاند که بعد از نفت و درآمد نداشتن از نفت ، این تعصب نیست که نون مردمانش را بدهد و مجبور است برای خودش هم که شده دست از تعصبات مسخره بکشد و با دنیا دوستی کند تا از هر پتانسیلی که دارد برای ثروتاَفزونی تلاش کند تا مبادا دوباره برگردند به دوران ۵۰ سال پیش و شتر سواری و … !
ای کاش برای یکبار هم که میشد ، یه فکری به حال نجات ایران میانداختند و میفهمیدند امروزه دیگر با شعار تولید ملی نمیشود زنده ماند و باید تولیدات جهانی و رقابتی باشند !
اما مطمئناً همینطور که پیش برویم ، دیر یا زود توسط اقتصاد جهان خورده میشویم و آن وقت دیگر حتی نیاز به جنگ هم نیست و چه بخواهیم نخواهیم زیر اقتصاد جهانی خورد میشویم چون چیزی برای ارائه دادن و ارزشمندی پایه پولی کشور نداریم .
امین
۳ دی ۱۴۰۰عالی و منطقی و دقیق
احمدعلی
۴ دی ۱۴۰۰تا زمانیکه تولید فناوری محور درون زا وجود نداشته باشه تعامل با بقیه هیچ سودی نداره.ضمنا همه کشورها به شدت روی تولید ملیشون تعصب دارن و حتی شرکتهای چند ملیتی مثل دایملر،بی ام وی،هیوندای،سامسونگ،تویوتا،زیمنس،باسف و غیره با اینکه توی خیلی کشورها سایت تولیدی و کارمندان فراوانی دارن ولی همیشه استراتژیک ترین و مهمترین مراکز تحقیق و توسعه و تولیدی و دارایی های معنویشونو توی کشور خودشون نگه میدارن.نمونه خیلی بارزش شرکت تی اس ام سی و سامسونگ که همه فب های پیشرفتشونو توی کشورهای خودشون متمرکز کردن و فقط برخی فناوریهای قدیمی رو به کشورهایی مثل آمریکا و چین منتقل میکنن.البته شرکتهای آمریکایی دقیقا برعکسن و بخاطر کمبود نیروی کار متخصص و همچنین ضعف و فرسودگی زیرساختهای آمریکا(نسبت به کشوراهایی مثل تایوان،سنگاپور،ژاپن،کره،چین،آلمان،بریتانیا،اسرائیل و حتی بعضا در مواردی مکزیک و مالزی) خطوط تولید و حتی تاسیسات حساس و راهبردی تحقیق و توسعه خودشونو منتقل کردن به کشورهای دیگه و هرسال هم شدتش بیشتر میشه ضمنا اگه صرفا دلیلش دستمزد پایینتر کارگران بود،قاعدتا نمیبایست مراکز تحقیق و توسعه هم به خارج از آمریکا منتقل بشن.نتیجشم شده از بین رفتن شغلهای پردرآمد و پایدار صنایع هایتک و جایگزین شدنشون با شغلهای کم درآمد و با امنیت شغلی پایین تر مثل خرده فروشی و انواع مشاغل خدماتی سطح پایین.نمونه هاشم فراوونه.جنرال الکتریک،اوتیس،کریر،داو کمیکال،دوپونت،راکول اوتومیشن،اپلاید متریالز،لم ریسرچ،مایکرون تکنولوژی،اینتگریس و.. اینا فقط چندتا از شرکتهایی هستن که عمده مراکز تحقیق و توسعه و کارخونه هاشونو از آمریکا خارج کردن و عملا فقط اسمشون و محل هدکوارترشون آمریکاست.دقیقا برخلاف شرکتهای آلمانی و ژاپنی که بخش اصلی فعالیتهاشون در کشور خودشونه
محمدرضا
۲ دی ۱۴۰۰واقعا مطلب طولانی بود و ترجمش زمان بر
شاهین
۲ دی ۱۴۰۰سلام ممنونم از شما
ارادتمندم
دايان
۲ دی ۱۴۰۰فقط کارخونه اولسان هیوندای! ۱.۵۳ !!! یا خدا
مرتضی
۲ دی ۱۴۰۰ایرانخودرو و سایپا در تهران چقد تولید دارن؟
مرتضی
۲ دی ۱۴۰۰چرا لایک و دیس لایک آخه؟
سوال بود بخدا😂
Aliasn
۲ دی ۱۴۰۰یارو گاوداری داشته خودش خبر نداشته تو روزنامه چاپ شده بعدش خبردارشده! 😂😆😂😂🤣😂🤣🤣😂
بعید میدونم که بدونه چه چیزی دست ملت داره میده و به چه تعداد .
SF90 STRADALE
۲ دی ۱۴۰۰عالی بود ؛ لذت بردیم
دلم پرکشید رفت مارانلو زادگاه اسب های سرکش
کارخانه ای بسیار زیبا با محیطی آرامش بخش که در داخل آن درختچه و گل و گیاه کاشته شده
همه کارکنان با دوچرخه های قرمز رنگ رفت و آمد میکنن
مراحل تولید از ۰ تا ۱۰۰ که باید با چشم دل نگاه کنی و لحظه ای رو از دست ندی
ایشالا دیدنش از نزدیک نصیب همه تیفوسی ها بشه
HamiD
۲ دی ۱۴۰۰ایران خودرو :
“اطلاعات دقیقی در دسترس نیست”
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰البته یک چیزی که هست ای بیشتر کمیت بود اگه پدال لطف کنه از صادرات هر کدوم از کشورها هم بزاره لطفا عالی میشه تولید نه صادرات چون اونی کارش درستتره که صادراتش بیشتر باشه ولی بنظرم کیا و هیوندای و فولکس واگن و مرسدس بنز و تویوتا و بی ام و فورد از بقیه بهتر بودن ولی تو کارخانه بنز یک میباخم یا یک اس کلاس میاد بیرون میشه ماشین هیوندای کنا هم میاد بیرون میشه یک ماشین لکسوسم میاد بیرون میشه یک ماشین کیا سویلم میشه یک ماشین لامبورگینی هورکان هم میشه ماشین هیوندای ای سی هم میشه یک ماشین یک ذره بیشتر این کمیت بود ولی خدایی خیلی خوب بود ولی صادرات کشورها را اگه میشه بزارید
امین
۳ دی ۱۴۰۰آمارش گوگل کن. در ماه دوم هر سال آمار منتشر میکنن. به تفکیک کمپانی برند کشور ، حتی هر مدل.
انگلیسی و آلمانی یا اسپانیایی باشه بهتر از فارسی
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰چون الان مثلا سئات داره ۵۰۰ هزارتا تولید میکنه بعد مثلن بی ام و ۴۱۲۰۰۰ تا میگم بیشتر کمیت باید دید بین آلمان و ژاپن و کره جنوبی و ایالاتمتحده امریکا که دیگه غولای بزرگترین صنعت دنیان کدومشون بیشتر صادرات میکنه
میثم
۲ دی ۱۴۰۰مزدا و تسلا به نسبت حجم تولیدشون کارخانه های بزرگی دارن
هر دوشونم از پنلهای خورشیدی استفاده میکنن
ehsan fa
۲ دی ۱۴۰۰سوال اینجاست که تویوتا با آمار فروش ۱۰ میلیونی فقط دوتا ابر کارخانه داشت پس این همه ماشین رو کجا تولید میکنه
جناب ایکس
۳ دی ۱۴۰۰کارخونه های کوچک زیادی در سرتاسر جهان داره
yasin
۴ دی ۱۴۰۰ادم عاقل که همه سیباشو تو یه سبد نمیذاره که
Elmiraj
۲ دی ۱۴۰۰هیوندای و تسلا بهترین روش ممکن را در پیش گرفتن…
تعداد کم کارخانه با بیشترین میزان تولید و بازدهی.
میثم
۲ دی ۱۴۰۰استارتاپ انگلیسی ارایول استراتژی تولیدش دقیقا برعکس تسلا و باقی خودروسازانه.
یعنی بجای گیگا فکتوری، روی میکرو فکتوری تمرکز داره.
یه کلیپ از کانال رسمی یوتوب این استارتاپ دیدم که هزینه تولید اتوبوسهای الکتریکی در مقیاس گیگا فکتوری و میکروفکتوری رو بررسی و مقایسه کرده بودن که هزینه پایینتر و سرعت بالاتر تولید و انعطاف پذیری بالاتر رو در سایت میکروفکتوری نشون میداد.
خیلی جالب بود و واقعا عاشق این استارتاپ شدم.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲ دی ۱۴۰۰هیوندا و کیا و کره ای ها رو پیش تسلا نیار که افت سطحه برای هیوندا و کیا
تسلا کیفیتش رو درست کرد اوکی میشه
Elmiraj
۲ دی ۱۴۰۰کافیه یک خبرگزاری شاخص نام هیوندای-کیا ۴۸ میلیارد دلاری را کنار تسلای ۱.۱ تریلیون دلاری بیاره تا سهامش جهش کنه…..
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۳ دی ۱۴۰۰کیا و هیوندای کاملا زمین آسمون هستن در برابر تسلا
کیا و هیوندای ماشین هایی میزنن که رقبای بالاتر از خودشونو نابود می کنن تسلا چی؟ فقط با شتاب و برد؟ این که نشد!
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰چون گفته ۲۰۱۹ هست پس من زدم تو اینترنتم برای ۲۰۱۹ اومد صادرات 1 : آلمان ۱۴۲.۳ 2 ژاپن ۱۴۲.۳ 3 امریکا ۵۲.۴ 4 مکزیک خودمم باورم نشد ۴۹.۷ 5 کره جنوبی ۴۰.۵ ۶ بلژیک ۳۸.۶ 7 انگلیس 38.6 اعداد مربوط به مجموع صادرات برای سال ۲۰۱۹ _۲۰۲۰ بوده بزنید تو اینترنت میاره
بهزاد
۲ دی ۱۴۰۰صادرات و تولید در یک کشور از یک بعد که اشتغال و سرمایه گزاری هست بسیار خوبه اما باید دید چه برندهایی در این کشورها نقش دارند.
مثلا در مکزیک چندین برند سایت تولید دارند و از اونجا صادرات میکنند اما خود مکزیک برند خودروساز نداره.
اگر چین و هند قوانین مربوط به تولید کنندگان خارجی را مثل سایر کشورها آزاد میزاشتن فکر نکنم جایی بهتر برای تولید پیدا میشد.
کوبیده
۲ دی ۱۴۰۰انگلیس با اون دستمزد های سنگین اینچنین کارخونه های بزرگی داره جای تعجب بود
Silent
۲ دی ۱۴۰۰سال دیگه همین موقع TESLA بزرگترین تولید کننده خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی خواهد بود!!! با مجموعه های 4 گانه:
گیگابرلین با تمرکز بر بازارهای اروپا در خود قاره! با ظرفیت تولید 700000 مدلY در سال امان شرکتهای سنتی رو توو خود المان هم خواهد برید.
گیگا تگزاس ابر مجموعه که در فاز اول با ورودش 500000 مدل y رو تولید می کنه و در خطوط بعدیش شاهد بارگیری مدل های Cyber و semi در کنار تولید باطری های 4680 خواهید بود.(که با احتساب 2 مدل یاد شده یعنی تولید 1 میلیون دستگاه ev در سال)
این دو ابر مجموعه طی 3 ماه آتی تابستان 2022 در مدار تولید هستند! اوون روز دیگه هیچ یک از این تازه واردهای کهنه کار یارای رقابت هم نخواهند داشت. البته که رویکرد TESLA برا همه قابل درک نیست :))
مجموعه کالیفرنیا هم بصورت تخصصی روی مدل های پرفورمنس S X با ظرفیت 450000 دستگاه در سال
شرق آسیا روی مدل های 3 y با ظرفیت 450000 در سال که مدل 2 هم در همین مجموعه که در حال توسعه هست تولید خواهد شد.
همه اینها روی هم دیگه یعنی در پایای سال 2022 رکورد تولید 1.5 تا 2 میلیون دستگاه در دسترس هست
مردیم از خوشی
۲ دی ۱۴۰۰اگه دوستان ناراحت نشوند دقیقا من هم همیچن فروش فوق العاده ای را برا تسلا تو سال ۲۰۲۳ پیش بینی کردم با ورود مدل ۲ با قیمت ارزان قشر زیادی به خودرو ها برقی رو میارند و احتمالا هم زمان هم نسل جدید سری y و مدل ۳ هم معرفی بشند چون دیگه واقعا رقبا بهش رسیدند و اگه چیزی تو چنته داره که بی شک داره دیگه وقت رو کردنشه
بهزاد
۲ دی ۱۴۰۰ظرفیت تولید در صورتی کامل میشه که تقاضا برای اون وجود داشته باشه و عدد ۷۰۰ هزار برای برلین فقط چشم اندازه و در سالهای اولیه و بهره برداری از فاز نخست تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه میتونه در واقعیت بوجود بیاد و اگر تقاضا بیشتر شد در فازهای بعدی که اونهم سالها زمان میبره میتونه به ظرفیت اضافه کنه.
میزان تقاضا برای دو مدل x و s که رقم ۴۵۰ هزار را فرمودید معلوم نیست از کجا درآوردید و حتی در رویا هم این عدد برای دو مدل گران و لوکس غیر قابل دستیابیه.
در صنعت خودرو موفقیت فقط در ظرفیت نامی تولید و امکاناتش خلاصه نمیشه بلکه فروختن و کسب سود میتونه یک شرکت را در مسیر موفقیت قرار بده و با اشباح بازار توسط رقبا اونوقت خواهید دید کدام خودروسازان بازار را در دست میگیرند.
میزان تقاضا در جهان حدود ۸۰ میلیون خودروست و نمیدونم با کدام دیتا میگید شرکتی با ۱.۵ میلیون تولید امان دیگران را خواهد برید!
هر شرکتی با تمام هزینه هایی که میکنه در نهایت به اوج ظرفیت فروش بازاری خودش میرسه به خصوص در صنعت خودرو و از اون به بعد با مشکلاتی مواجه میشه که سایرین هم همشونو دارن و رشد هیچوقت صعودی نیست بلکه در زمان هایی شرکت ها مجبورند سالها تلاش کنند که در همان وضعیت بمونند چون رقبا با قدرت کار میکنند تا سهمشان را از بازار بگیرند.
نمیدونم عمری میمونه بعد از ۲۰۲۵ را ببینیم یا نه چون زمان به همه ی این گنده گویی ها پاسخ خواهد داد.
مردیم از خوشی
۲ دی ۱۴۰۰درباره اینکه در ابتدا کارخانه تسلا ها فقط ۲۰۰ هزار عدد میتونه بسازه سندی داری ؟! یا همین طوری یه چیز میگی ؟ چون سیاست شرکت ها متفاوته و ممکنه تسلا برا یه جهش فروش آماده بشه
بهزاد
۲ دی ۱۴۰۰نه داداش همینطوری چیزی گفته نمیشه!
ظرفیت اولیه برای تولید هفته ای ۵ هزار دستگاه هست که اونهم ظرف چند ماه اتفاق نمیوفته و برای تکمیل همین ظرفیت نیاز به تامین قطعات هست مثل باتری ها که اونهم مقداری عقبه.
ایلان ماسک در آخرین مصاحبه عنوان کرده امیدواره گیگافکتوری برلین به نهایت ظرفیت که هفته ای ۱۰ هزار دستگاه هست برسه منتهی اونهایی که بازار را رصد میکنند میگن سالها طول میکشه به این ظرفیت برسه.
ببخشید از این مثال اما صنعت خودرو با تولید چیپس و پفک متفاوته و اینطور نیست که خودرو جایی تولید بشه بعد بره بقالی تو ویترین!
ساز و کار فروش خودرو از درب کارخانه شکل نمیگیره بلکه نمایندگی های فروش که دارای امکاناتی مثل فضای تخصصی برای سرویس های دوره ای خودرو هستند به همراه متخصصانی که آموزش لازم برای رفع عیوب را دیده اند میشه و فراهم کردن این میزان نمایندگی برای ساپورت ۷۰۰ هزار خودرو در سال ظرف مدت مثلا ۲ سال امکان پذیر نیست.
رویه تولید با فروش متفاوته و ممکنه در سراسر جهان کارخانه هایی وجود داشته باشند که با نصف ظرفیت یا حتی کمتر کار کنند و نوع اخباری که از تسلا بیرون میاد بیشتر یک شو هست تا فکت.
میزان تولید تسلا در آلمان به میزان فروشش بستگی داره و ممکنه در فصولی با حداکثر تولید کنه و ممکنه با ظرفیت کمتر که طبیعت بازار خودرو همینه و همین الانم تسلا در سراسر اروپا به دنبال متخصص میگرده چون در آخرین مصاحبه ها به مشکل کمبود متخصص در اروپا اشاره داشتند.
در اخبار مربوط به تسلا تقریبا نقش رقبا نزدیک به صفر هست و اصلا ظرفیت اونها در تولید و فروش به حساب نمیاد و به قدری شستشوی مغزی انجام گرفته که انگار دیگران آینده ای ندارن و این مورد در بازار اروپا که بدون هیچ شکی تولیدکنندگان آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی بازار را در اختیار میگیرند جای تامل داره.
یادمون نره شرکت مکلارن از نظر صنعتی بهترین خطوط تولید و فن آوری را در اختیار داشت که میتونستن پیچیده ترین شکل تولید شاسی را اجرا کنن با متدهای خاص خودشون و به نوعی از نظر مشخصاتی مثل وزن و شتاب و هندلینک و… سطح اسپرت سازان را بالا بردن اما در نهایت به یک شرکت ورشکسته تبدیل شدن که به دنبال واگزاری هستند!
حالا هم دوستانی که فکر میکنند تسلا با آخرین فن آوری تولید و مشخصاتی که از همه بالاتره و در بهترین جای اروپا تولید میشه قراره رقبا را از دور خارج کنه منتظر بمونن تا ببینند صنعت خودرو در آینده به چه شکل خواهد بود.
امین
۳ دی ۱۴۰۰آفرین. لذت بردم از این مطلب.
مختصر و مفید. البته شاید خیلی ها متوجه نشوند و یا به مذاق شون خوش نیاد.
شما حق مطلب گفتید، شنونده (خواننده) باید عاقل باشه
Silent
۲ دی ۱۴۰۰خیلی مشخص: اینکه چند نفر خوشش بیاد یا نیاد هییچ اهمیتی نداره اینا همون چند نفری هستن که توان تشخیص پرفرووووش ترین ev جهان TESLA 3 y که تا یکسال لیست رزروش توسط اروپا و امریکا جماعت پر شده رو از kia نداشتن :)))
با ورود این دو خط گیگا تگزاس – برلین سپتامبر 2022!! شاهد کاهش فشار از خطوط تولید کالیفرنیا خواهیم بود و با ورود گیگا تگزاس عرصه برای نواوری های جدید کمپانی (که غیر از خودرو روی شاتل و نت جهانی هم کار می کنه) راحت تر خواهد بود بگونه ای که تا 2023 عملا بازاری برای وعدهای 2025 خودروسازان قدیمی نخواهد موند!
بد نیست عنوان بشه چند روزی هست بحث پتنت جدیدی توسط TESLA مطرح هست جهت حذف کامل مجموعه ترمز های کلاسیک!
بعد از رونمایی از ترمزهای سرامیک کربن 20 هزار دلاری که موجودی بازار هست البته! عنوان شد TESLA با مهندسی مجدد رووترهای مغناطیسی با ایجاد دوران عکس میدان حول موتورها نیاز به صفحه ترمز های سنتی و فیزیکی رو به تاریخ بفرسته کاری که براحتی برای سایر قطعات فیزیکی مثل گیرباکس و شمع و… انجام داد. این رویکرد احتمالا با توسعه انجین های PLAID برای اولین بار روی رودستر پیاده خواهد شد!
اینکه رودستر یا cyber چرا تا امروز به تاخیر افتاده سیاست ماسک هست در مورد این دو بر خلاف مدل های y 3 بحث میدان دادن بود تا بعد از ورود تولیدی های سایرین نشون بده تفاوت در بعد میزان پیمایش و سرعت شارژ چه میزان هست.
مردیم از خوشی
۲ دی ۱۴۰۰آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا …..
اینا که همشون تو آمریکا هستند 😐 این همه وقت الکی فکر میکردیم خیلی ماشین ها تو چین ساخته میشند 😑
تنها وطن پرست واقعی هم مزدا بود با دو کارخانه در ژاپن
احمدعلی
۴ دی ۱۴۰۰از سی و دو تا،پونزده تاش آمریکا بود.ینی نصف
یک کاربر
۲ دی ۱۴۰۰فقط یادی کنیم از خودروسازان دولتی خودمان ، ایرانخودرو،
که سایت خودروسازی در سنگال زدند و در تبلیغات گفتند بازار افریقا فتح کردیم بعد مدتی معلوم شد انجا برق نیست! ۱۰۰ میلیون دلار ضرر تحمیل بر کشور شد.
یا احمدی نژاد ونزوئلا و سوریه رفت جو زده شد وعده ساخت کارخانه تولید اتومبیل داد، همه این سایت ها غیر فعال زیانده شدند.
نتیجه: مدیریت دولتی خودروسازی سیاسی هست و به مولفه های اقتصادی و بازار توجه ندارد نتیجه زیان و تحمیل ان در نهایت به مردم خودمان هست و در نهایت ورشکستگی و استقراض از دولت هست
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰فعلا که سایلنت جان و جناب مردیم از خوشی که خودتو به نبودن فن تسلا میزنی ولی بگذریم فعلا که رودستر قرار بود امسال بیاد حالا معلوم نیست اصلن بیاد یا نیاد بعد سایبر تراکم که قرار بود بیاد اونم که نیومد الان از سال ۲۰۱۹ سه سال داره میگذره هنوز تسلا هیچ غلطی نکرده و بقیه همه کار دارن میکنن فعلا باید گفت بای بای تسلا تا بعد
مردیم از خوشی
۲ دی ۱۴۰۰اول از همه که هزار بار گفتی منم جوابت را دادم من فن تسلا نیستم ولی از اونجا که خودت متعصب مرسدس بنز و آلمان ها هستی و همه کاربر ها هم میدونند فکر میکنی که ما هم اره به قول معروف کافر همه را به کیش خویش پندارد
تسلا بهترین باشه ازش تعریف میکنم بنز باشه تعریف میکنم کره باشه بازم
درضمن من معاون فروش تسلا هم نیستم که ازم بخاطر تاخیر ماشین هاش سوال میکنی 😂
MC20
۲ دی ۱۴۰۰. . . این مجموعه میتواند ۱۴ خودروی متفاوت را تولید کند و در ۱۰ ثانیه یک خودرو خط تولید را ترک میکند ؟؟؟ 10 ثانیه ؟؟؟؟ یک خودرو ؟؟؟ اشتباه نوشته نشده ؟؟؟ حالا هرچی . . . اصلا شما بگو 10 ساعت . . . ولی در مقام قیاس ، بد نیست بگم که مازراتی برای تولید هر خودرو ، حداقل 3 روز کاری کامل ، زمان و دقت ، صرف میکنه . . . در نهایت خودروی تولید شده 9 روز کاری کامل ، توسط تیم کنترل کیفیت کارخانه مازراتی ، تست و بررسی و عیب یابی میشه . . . و در نهایته بعد از نهایت تولید محصول ، ماشین ، به بازرسان کنترل کیفی مستقل خارجی ( خارج از شرکت ، که در استخدام کارخانه نیستند ) . . . سپرده میشه تا اونها بدون ترس و تعارف ، ماشین رو از دید خودشون تست کنند . . . اگر ماشین از اون ها اکی گرفت . . . میره برای تست جاده . . . در نهایت اگر مشکلی نبود . . . ماشین شسته شده و به سمت مقصد بارگیری میشه . . . یعنی هر ماشین مازراتی ظرف 10 ثانیه !!!! خط تولید رو ترک نمیکنه . . . برای همین شعار مازراتی : not a car you need , but a car you want هست . . .
امین
۳ دی ۱۴۰۰مشکل شما در درک هر ۱۰ ثانیه برمیگرده. به عدم شناخت از خط تولید (حالا از هر نوعش)
برای تولید هر ماشین یا مونتاژ هر ماشین (از سالن پرس بدنه ، رنگ، تا مونتاژ علائم و نشان برند) شاید ۲۴ ساعت زمان بخواد. ولی چون تعداد خطوط تولید و مونتاژ زیاده در نتیجه تعداد تولید میره بالا.
بعد میان : زمان کاری کارخانه ÷ تعداد تولید شده = هر فلان ثانیه یک خودرو
معنیش واقعا این نیست که هر خودرو در ۱۰ ثانیه تولید میشه.
این یک استعاره هست در صنعت از میزان تولید در واحد زمان.
پی.نوشت: بیشتر از این و شفاف تر از این در متن قابل بیان نیست.
بچه های مهندسی صنایع و یا مهندسین تولید و یا مدیریت تولید و یا بیشتر رشته های مهندسی این قبیل مفاهیم خواندن و آشنا هستند.
کسی میتونه بیشتر و بهتر توضیح بده ، لطفا تکمیل کنه
MC20
۴ دی ۱۴۰۰عزیز … خودم هم میدونم خطوط تولید موازی سرعت تولید رو وحشتناک به شدت افزایش میده … و این که از تقسیم تعداد کل تولید سالانه بر واحد زمان دقیقه … این اعداد به دست میاد … خودم هم عرض کردم مثلا یا حدودا 10 ساعت … ولی اگر دقت کرده باشی من ادعای کره ای ها رو از دریچه کیفیت محصول بررسی کردم … تا نشون بدم مانور تبلیغاتی روی تیراژ تولید میلیونی سالانه که تولید هر ماشین رو به کمتر از 20 ثانیه به صورت اسمی کوتاه میکنه … مایه تفاخر نیست … دوام محصولات اولسان هیوندای در دنیا موید این مساله است … یعنی به عبارت دیگه در حالی که تولید رسمی هر خودرو کمتر از 24 ساعت مفید در کارخونه زمان میبره … بازی با اعداد و رسیدن به نتایج اسمی در کنار ماشین های کم دوام تر به نسبت ژاپنی ها خیلی جای خوشحالی و غرور و اعلام کردن … نداره …
یک کاربر
۲ دی ۱۴۰۰کارخانه بزرگ معمولا سود ده تر هست تاکید میکنم من واژه معمولا گفتم یعنی استثنا هم هست.
ولی من مصاحبه خود خودروسازان دولتی بگم ، خودشان اعتراف کردند سایت های تولید ماشین انها در شهرستان ها زیانده هست بیشتر بخاطر فشار نمایندگان مجلس بخاطر بیکاری در شهرستان ها زدند.
مثال میگم یک سایت بزرگ که میزنند بصرفه هست سایت تولید بدنه ، موتور و مونتاژ نزدیک هم باشند ، الان ورق خودرو در چهارمحال بختیاری تولید میشه ، بعد بدنه در تهران ساخته میشه مثلا به خراسان ، تبریز، یا بابل و… فرستاده میشه بعد محصول نهایی بر میگرده یعنی هزینه حمل و نقل و تولید زیاد و اسیب .
کلا تولید خودرو در تهران و کرج بخاطر جمعیت بزرگ مصرفی و شهرک های صنعتی تولید قطعات بصرفه تر بوده، اگر در شهرستان هم سایت خودرو زده میشد بصرفه بود یکسری قطعات محلی تولید شوند.
کلا نوع صنعت خودرو ما زیانده هست ، چون اصل بر رقابت و کیفیت نیست ، کمینه سازی هزینه ها غیر لازم در الویت نیست خودروساز زه بغل و بسته کاغذ دستمالی برای کاهش هزینه حذف میکند. مطمئنا کارخانه های بزرگ که زنجیره های تولید بهم وصل هستند ،تولیدش ارزانتر و بصرفه هست . اینرا نمیشه انکار کرد ، ما در مورد خودروی طبقه متوسط و پایین صحبت میکنیم ،
لامبورگینی تولیدش دستی هست ، اما خودروی کرولا نمیشه واقعا به سبک تولید لامبورگینی ارزان و اقتصادی تولید کرد.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲ دی ۱۴۰۰دقت کنید!!!!!
خیلی هم! کره ای ها! چقد پیشرفت! بیشتر از کارخانه هایی مثل بنز و …! خیلی هست!! کره ای هایی که زمانی به چپ آلمانی ها و آمریکایی ها نبودن الان ازشون توی تولید و حتی بعضی ماشینا بالا زدن!!!!!!! خیلی هست….
پس دوستان برای ۱۰۲۳ بار بپذیرید کره ای ها بالا رفتن بدجور…. دیگه پایینم نمیان…. من برای خودتون میگم یهو دیدید کره ای ها زدن بالای آلمانی ها شوکه نشید….
اما واقعا بقیه هم خوب بودن ولی مال هیوندا مغز منو ترکوند! و اینکه دو رتبه برتر برای کره ای ها هستن…
هعی دنیا… چقد پیشرفت دادی بهشون که بعضیا رو کور کرد! چی می شد یه چیزی تو همون مایه ها هم به ما میدادی که پیرمرد بدبختی نیاد اسکاج بفروشه برای کسب درآمد….
خدایا… خودت کمک کن یک دل نیستیم… فقط خودت مگه کمک کنی….
mm-yarlou
۲ دی ۱۴۰۰وقتی بیشتر این خودرو ساز ها تو خود آمریکا خودرو تولید میکنن معلوم میشه بهشت ماشین بازا و آرزوی ما البته اگه این کار خونه ها تو اونجا هم نبودن بازهم آمریکا بهشت خودرو دوست هابود
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰جناب کلین انرژی بله خوب کاملا معلومه که کره ای ه خیلی پیشرفت کردن ولی شما ببین کی صادراتش بیشتر اینجوری باشه که همه تو کمیت خوبن مگه سال ۲۰۱۶ نبود هیوندای سوناتا خیلی تو جمله اومدن گفتن از کمری بهتره ولی آیا تونست جای کمری را تو بازار امریکا بگیره نه نتونست یک چیزی که هست اون بالا هم گفتم میباخم یک ماشین محسوب میشه هیوندای کنا هم یک دونه این فقط داره کمیت را نشون میده اگه پدال بره و از صادرات و کیفیت بیاره اونوقت عیار مشخص میشه کره ای ها خیلی وقته دارن حتی از ژاپنی ها هم بهتر تولید میکنن ولی مشکل اینجاست که نمیشه بیشتر از اینا اجازه پیشرفت بهشون داد چون کشورهای غرب نمیزارن تمام صنعت و تکنولوژی برای شرق باشه اینا بشینن پشمک بسازن کره خیلی پیشرفت کرده ولی هنوز خیلی کار داره اینو خودشونم میدونن
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰و درضمن خیلی وقته مثلا خود چین مگه تو کمیت همرو جا نزاشته ولی کسی تویوتا را ول میکنه جیبی سوار بشه گفتم شما داری کمیت را میبینی یک اس کلاس بنز خودش یک روز زمان میخواد تا کنا یک بی ام و x7 را با هیوندای کرتا یکیه ؟ دوج دیمون با کیا سویل برابره ؟ هیوندای سانتافه با لکسوس ار ایکس یکیه ؟ پورشه هم ماشین میده بیرون اونم میده بیرون پانامرا با I 30 یکیه ؟ سوناتا با سی کلاس یکیه بی ام و سری سه با هیوندای i40 یکین؟ جیپ گرند چروکی با کیا تولوراید؟ برابره کیا نیرو با تایکان توربو اس برابره؟ متأسفانه کشورهای شرق آسیا با همین روش همیشه خودشونو را در دید مردم قرار میدن.
ارین صاحب جمعی
۲ دی ۱۴۰۰البته به غیر از ژاپن چون اونا همیشه با کیفیت و دوام جواب میدن متاسفانه چین و کره همیشه با این روش خودشونو بین مردم دنیا قرار میدن تا پیشرفت خودشونو نشون بدن کمیت و کمیت بیشتر و کیفیت یک چیز معمولی حالا باز کره ای ها بهتر هستن تو کیفیت ولی کره و چین خیلی ساله دارن هی کارخونه میسازن ولی کی بیشتر صادرات داره اونی که کیفیتش بیشتره که تو این زمینه مکزیک از کره و چین جلوتره انقدر هی کلمات تکراری پیشرفت و ببینید و تعصبی و اینارو استفاده نکنید برید بخونید واقعیت دنیا را ببینید الان سایپا و ایران خودرو هم دارن تو روز بیشتر از بنز ماشین میدن بیرون ولی آیا اشغالای اینا از بنز بهتره یا دوج یا بنتلی
مردیم از خوشی
۲ دی ۱۴۰۰اینکه آلمانی ها کیفیت بهتری دارند وفروششون هم بیش تر هست را کسی انکار نمیکنه ولی چیزی مهم هست و توجه ها جلب میکنه آماری هست که میگه کیفیت کره ای ها داره با سرعت زیاد بهتر میشه و فروششون هم داره بیش تر میشه و بازار های زیادی را دارن می بلعند و این تو یک سال یا دو سال اتفاق نمی افته بلکه زمان میبره همین حالا هم تو بعضی چیز ها مثل نرم افزار بهتر از ژاپنی ها هستند ، کلا بازار کره ای ها آلمانی ها متفاوته و آلمانی ها بیش تر لوکس ساز و کره ای ها محصولات اقتصادی هستند ، آمار میگه اگه کره ای ها با این روند سریع رشد کنند تا ۴ الی ۵ سال دیگه از بزرگان صنعت خودرو خواهند بود
رامتین
۳ دی ۱۴۰۰ماشالله هیوندا…