درحالیکه برخی نام ها میتوانند ابدی به نظر برسند اما حضور چند ده ساله یک خودرو در خط تولید امری بسیار نادر خواهد بود. هرچند چنین چیزی در صنعت خودروی ما به یک سنت تبدیل شده است و تولید یک خودرو به مدت کمتر از یک دهه امری غیرعادی خواهد بود! مثالهای بارز آن نیز در همین مقاله خدمت شما عزیزان تقدیم خواهد شد. خودروسازان مطرح جهانی پلتفرمهای خود را بازنگری میکنند تا از جدیدترین تکنولوژیها و متریال سبکوزن استفاده کنند و بتوانند محصولی جدید را به منظور جلب نظر خریداران تولید نمایند؛ اما این مقاله میخواهد درست روی نقطه مقابل دست بگذارد و خودروهایی را معرفی کند که رکورد حضور در خط تولید را داشتهاند. فولکسواگن تولید بیتل دوباره متولد شده را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد، خودرویی که عمری بسیار طولانی داشت. ما در این مقاله بازماندگان و فسیلهای صنعت خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم. این لیست با خودرویی که مدت مونتاژ کمتری داشته شروع میشود و به خودرویی با بالاترین عمر تولید میرسد. با ما همراه باشید.
پژو ۲۰۵ (سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۸) – پانزده سال
پژو طراحی ۲۰۵ را در سال ۱۹۷۸ و به عنوان جایگزینی برای مدل سالخورده ۱۰۴ شروع کرد. این خودرو میبایست وزن کم، فرایند تولید راحت و قطعات مشترک زیادی با محصولات آن زمان میداشت تا بتواند هزینههای توسعه را پایین نگه دارد. پژو تا حدودی با اکراه بخش اروپایی سیتروئن و کرایسلر را جذب کرده بود و بنابراین ارتکاب اشتباهی مالی برای این شرکت جبران نشدنی بود. ۲۰۵ در سال ۱۹۸۳ به عنوان هاچبکی چهار درب معرفی شد. این خودرو سریعاً به یکی از پرفروشترین محصولات این برند فرانسوی تبدیل گشت و نسخههای متنوعی از آن شامل هاچبک دو درب، کانورتیبل، ون کوچک و البته نسخههای محبوب رالی و T16 تولید شدند.
مرسدس بنز SL نسل R107 (سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹) – هجده سال
رودسترهای معدودی جذابیت و ظرافت بدون محدودیت زمانی مرسدس بنز SL نسل R107 را داشتهاند. این خودرو از کابینی عالی سود میبرد و به مدت حدود ۲۰ سال پرچمدار محصولات این برند محسوب میشود. این خودرو تنها SL تاریخ بود که از حالت کوپهای چهار درب با سقفی ثابت سود میبرد. مدل SLC این خودرو در سال ۱۹۸۱ بازنشسته شد تا جا برای SEC شکل گرفته بر اساس نسل W126 باز شود.
فورد مدل T (سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷) – نوزده سال
فورد مدل T اعتبار بالایی در صنعت خودرو دارد زیرا اولین خودروی تولید انبوه تاریخ محسوب میشود. مدل T بسیار سادهتر و ارزانتر از محصولات لوکس دوران خود بود و البته تقریباً هر فردی میتوانست با یک شغل تماموقت صاحب این خودرو شود. قیمت مدل T در سال ۱۹۱۷ از ۵۰۰ دلار شروع میشد که معادل ۹۶۰۰ دلار امروزی است. مدل T برای همیشه مفهوم اوقات فراغت را تغییر داد زیرا میلیونها آمریکایی فرصت گشتوگذار در دنیا بدون استفاده از اسب یا قطار را پیدا کردند. فورد ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T را در ۱۲ کشور تولید کرد و پرونده آن را برای همیشه بست.
سوزوکی جیمنی (سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸) – بیست سال
سوزوکی جیمنی ریزهمیزه و چهار چرخ محرک از سال ۱۹۷۰ تاکنون در بازار حضور دارد. اولین نسل این خودرو ۱۱ سال تولید شد و نسل دوم هم به مدت ۱۷ سال عرضه شد. سومین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۸ و پس از ۲۰ سال مونتاژ بازنشسته شد. این خودرو با پیشرانههایی که قدرت ۶۵ تا ۸۶ اسب بخاری داشتند عرضه شد اما آنچه بر جذابیتهای جیمنی میافزود گیربکس با دندهسنگین و وزن حدود ۱۰۰۰ کیلوگرمی بود. همین وضعیت باعث میشد جیمنی تقریباً غیرقابل توقف باشد و در آفرود نیز مشهور شود.
فیات پاندا (سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳) – بیستوسه سال
اولین نسل پاندا از سیتروئن 2CV یا ژیان و رنو ۴ الهام گرفته بود. فیات از دپارتمان توسعه خود خواستار تولید خودرویی ساده با کابین و قوای محرکهای ارزانقیمت و بیدردسر شده بود و ایتال دیزاین نیز همین دستورالعمل را برای طراحی بدنه بکار برد. نمونههای اولیه پاندا با پیشرانه ۲ سیلندر هوا خنک فیات ۱۲۶ تولید شدند هرچند مالکان از فنرهای تخت بخش عقب این خودرو شکایت داشتند. پاندا در طول عمر خود هویتهای متفاوتی داشته است. فیات این خودرو را بهصورت دو دیفرانسیل، ون با پوشش پلاستیکی بدنه و محصولی الکتریکی با دو صندلی تولید کرد. در کل ۴.۵ میلیون دستگاه از پاندا در تورین تولید شدند. حتی ۱۴ سال پس از توقف تولید، نسل اول پاندا را میتوانید در ایتالیا و برخی بخشهای فرانسه ببینید.
پژو ۲۰۶ (۱۹۹۸ تا حال حاضر) – بیستوچهار سال و هنوز ادامه دارد!
پژو ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ و برای جایگزینی با ۲۰۵ معرفی شد. تعداد اعضای خانواده ۲۰۶ حتی بیشتر از ۲۰۵ بود. این خودرو بهصورت هاچبک دو یا چهار درب، استیشن با نام SW، کانورتیبل با سقف سخت برقی و سدان چهار درب تولید شد. ۲۰۶ یکی از شاخصترین محصولات تاریخ معاصر پژو محسوب میشود و تولید آن به حدود ۱۰ میلیون دستگاه رسیده است. محبوبترین بازارهای این خودرو اروپا، آمریکای لاتین و ایران بودهاند. زندگی ۲۰۶ پر از اتفاقات غیرمنتظره بوده است. زمانی که مدیران پژو موفقیت داچیا را دیدند تصمیم به تولید نسخه سادهتر ۲۰۶ با پسوند پلاس گرفتند که جایگزین ارزانتر خودروی جدید ۲۰۷ محسوب میشد. البته بماند که این خودرو در ایران با نام ۲۰۷ اصلی به خریداران قالب شد! ۲۰۶ در چین با سیتروئن C2 تبدیل شد تا محصول پایه سیتروئن باشد. ۲۰۶ با تمام قدرت در کشور ما تولید میشود و مرز قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان را درنوردیده است. به نظر نمیرسد که ایرانخودرو برنامهای برای توقف تولید این هاچبک داشته باشد بنابراین اگر این رکورد در سالهای آینده به دست ۲۰۶ بختبرگشته افتاد تعجب نکنید!
موریس مینور (سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۱) – بیستوسه سال
این خودرو اولین بار در نمایشگاه ارل کورت ۱۹۴۸ معرفی شد و نمادی از بازگشت بریتانیا به صنعت خودرو پس از جنگ جهانی دوم محسوب میشد. اگرچه پرفورمنس این خودرو حتی با توجه به استانداردهای زمان خودش هم تعریفی نداشت اما فرمان و هندلینگ آن افراد را تحت تأثیر قرار میداد. در سالهای بعدی نسخههای ون، استیشن و کانورتیبل مینور تولید شد و پیشرانههای قویتر نیز به طول عمر بیشتر آن کمک کردند. تا سال ۱۹۷۱ تعداد ۱.۴ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد.
رنجروور (سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶) – بیستوشش سال
رنجروور که نسخهای سطح بالاتر از سری II محسوب میشد به دنبال ارائه پکیجی آفرود و لوکستر بود. این خودرو به موفقیت رسید زیرا شاسی بلندها به گزینهای محبوب تبدیل شدند و همین موضوع دلیل طول عمر بالای رنجروور در خط تولید بوده است. رنجروور در دهه ۸۰ میلادی بهشدت لوکستر شد و به وفور میتوانستید آن را در پیستهای اسکی مخصوص ثروتمندان پیدا کنید.
فیات ۱۲۶ (سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰) – بیستوهشت سال
۱۲۶ و ۵۰۰ جزو محبوبترین محصولات پایه فیات بودند و این خودروساز ایتالیایی هر دو را تا سال ۱۹۷۵ عرضه کرد. ۱۲۶ از طراحی مدرنتری نسبت به پدرش سود میبرد اما همهچیز در زیر بدنه آشنا به نظر میرسید. این خودرو اگرچه ابعاد کوچکی داشت اما فضای کافی برای چهار نفر را تأمین میکرد. زیر کاپوت هم پیشرانه ۲ سیلندر جا خوش کرده بود. اگرچه ۱۲۶ به خاطر طراحی قدیمی خود هرگز به محبوبیت ۵۰۰ در بازارهای غربی دست نیافت اما در لهستان بهصورت غیرمنتظرهای موفق عمل کرد. این خودرو با نام مستعار Maluch شناخته میشد که به معنی کودک نوپاست. در کل ۴.۶ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد. ۳.۳ میلیون دستگاه از این خودروها در کارخانه تایچی لهستان تولید شدند جایی که هماکنون ۵۰۰ مدرن را تولید میکند.
جیپ واگونیر/گرند واگونیر (سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۱) – بیستوهشت سال
جیپ واگونیر پیشتاز کلاس شاسی بلندهای لوکس بوده است. این خودرو محصولی مهم برای جیپ بود زیرا از قطعات یا طراحی مشترک با CJ استفاده نمیکرد، خودرویی که نسخه تکامل یافته ویلیز جنگ جهانی دوم بود. واگونیر فضای کافی برای کل خانواده داشت و ارتفاع کافی از سطح زمین نیز به درد عبور از بیراههها میخورد. همانند رنجروور، واگونیر (بعدها با نام گرند واگونیر شناخته شد) به تدریج لوکستر شد. جیب به شدت روی کاهش سر و صدا و لرزشهای کابین کار کرد تا این خودرو شبیه وانتها نباشد. تولید واگونیر در سال ۱۹۹۱ و با معرفی اولین نسل گرند چروکی متوقف شد.
فولکسواگن جتا نسل دوم (سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳) – بیستونه سال
فولکسواگن تولید نسل دوم جتا در چین را از سال ۱۹۹۱ و یک سال قبل از پایان تولیدش در اروپا شروع کرد. اگرچه مدلهای اولیه کاملاً بهصورت CKD بودند اما جوینت ونچر فاو-فولکس واگن شروع به مونتاژ محلی جتا در سال ۱۹۹۵ کرد. نسل دوم این خودرو در طول عمر خود سه طرح مختلف برای نمای جلو را تجربه کرد که هریک از زبان طراحی مختص فولکسواگن در زمان خود سود میبردند. این خودرو هنوز هم به عنوان تاکسی در برخی نقاط چین انجاموظیفه میکند. فولکسواگن اخیراً اعلام کرد جتا به برندی مستقل در چین تبدیل خواهد شد.
تویوتا سنچوری نسل اول (سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۷) – سی سال
تویوتا اولین نسل سنچوری را مدتها قبل از تأسیس بخش لکسوس برای رقابت با مرسدس بنز و بی ام و معرفی کرد. این خودرو اکثراً با دست تولید شد و برای جلب نظر ثروتمندان ژاپنی طراحی شده بود. این خودرو به عنوان یک سدان سنتی بهصورت غیرمنتظرهای پیشرفته بود. سنچوری از سیستم تهویه مطبوع خودکار در سال ۱۹۷۱ سود میبرد و در سال ۱۹۸۲ نیز به سستم ارتباطی مالتی پلکس فیبر اپتیک مجهز شد.
پژو ۴۰۴ (سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱) – سیویک سال
مجله اتوکار پژو ۴۰۴ را در سال ۱۹۶۵ تست و از سواری جادهای آن تعریف کرد. این خودرو از طراحی پینین فارینا سود میبرد و در جاده عملکرد خوبی داشت. تولید ۴۰۴ در اروپا از سال ۱۹۷۵ متوقف شد اما آخرین ۴۰۴ در سال ۱۹۹۱ و در کنیا پلاک شد. جایگزین این خودرو یعنی ۵۰۴ نیز طول عمر بالایی داشت.
فولکسواگن سانتانا (سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲) – سیویک سال
سانتانا یکی از اولین خودروهای اروپایی مونتاژ شده در چین بود. البته اولین خودروی اروپایی تولیدی در چین را میتوان سیتروئن CX دانست اما دولت چین قرارداد تولید خودروی بزرگ را به فولکسواگن داد زیرا CX را بیش از حد پیچیده میدانست. سانتانا به چینیها فرصت نشستن پشت فرمان سدان های بزرگ و استراحت در بخش عقب با فضای پای زیاد را داد. نسخههای متنوعی از این خودرو با نام های سانتانا ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ویستا به عنوان خودروهای شخصی، تاکسی، پلیس و حتی دولتی تولید شدند. سانتانا یک خودروی جهانی واقعی بود و نیسان نیز در ژاپن آن را تولید کرد و حتی در برزیل و آرژانتین با برند فورد به فروش رسید. این نام در چین روی سدانی جدیدتر هنوز بکار میرود.
لادا ۲۱۰۵ (سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲) – سیودو سال
لادا بجای تولید یک خودروی کاملاً جدید به منظور جایگزینی با محصول قبلیاش فیات ۱۲۴ را انتخاب کرد تا از روی آن ۲۱۰۱ را بسازد. پیشرانه ۴ سیلندر فیات تنها با اندکی تغییرات روی لادا نشست اما در بخش ظاهری شاهد طراحی جدید با چراغهای مربعی و جلوپنجره پلاستیکی بودیم. این خودرو به کشورهای زیادی از جمله کانادا صادر شد جایی که از لاستیکهای دیواره سفید استفاده میکرد. این خودرو در بریتانیا هم با نام ریوا عرضه شد. با تولید بیش از ۱۴ میلیون دستگاهی، لادا ۲۱۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. اگر میزان تولید این خودرو را کنار فیات ۱۲۴ قرار دهیم به رقم حدود ۲۰ میلیون میرسیم که آن را به دومین خودرو با بیشترین میزان تولید در تاریخ تبدیل میکند.
فیات اونو (سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳) – سیوسه سال
این خودرو در سال ۱۹۹۵ بازنشسته شد اما تولید آن در برزیل تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. نسخه برزیلی اونو از ظاهری جدید و بهروزتر سود میبرد اما زیر پوستش تغییر چندانی وجود نداشت. تولید اونو زمانی خاتمه پیدا کرد که دولت برزیل گفت تمامی خودروهای تولیدی پس از اول ژانویه ۲۰۱۴ باید دارای کیسههای هوای جلو و ترمز ضد قفل باشند.
رنو ۴ (سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۴) – سیوسه سال
رنو ۴ خودرویی درست در زمانی درست بود. ۴ برای جایگزینی 4CV توسعه یافت و از طراحی پیشرانه و دیفرانسیل جلو با فضای بار بزرگ سود میبرد. این خودرو تمامی فاکتورهای خودرویی مردمی یعنی قیمت ارزان، قابلیت اعتماد مناسب و هزینههای پایین را داشت. رنو بازنگریهای زیادی را در ۴ انجام داد. از جلوپنجره متنوع گرفته تا پیشرانههای ۴ سیلندر با خروجیهای متفاوت باعث شدند رنو ۴ بهروز باقی بماند. البته بدنه اصلی آن هرگز تغییر مهمی نداشت و فرانسویها بیش از ۸ میلیون دستگاه از آن را در کشور خود، ایرلند، مراکش، الجزایر، یوگوسلاوی، شیلی و اروگوئه تولید کردند.
ادامه دارد…
ali(chevynova)
۲۰ خرداد ۱۴۰۱جیپ و فورد👏
HamiD
۲۰ خرداد ۱۴۰۱کلا آمریکا 👏👏👏👏؟!
درسته نه؟!
حتی اگه رقابت توی فسیل بودن باشه :)
منم میگم لادا و رنو 👏👏👏
دکتر استاپ
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ولی فکر کنم ۴۰۵ از قلم افتاد
تا الان ۳۵ ساله داره تولید میشه
شاهین
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ان شالله در قسمت بعد
viper2
۲۰ خرداد ۱۴۰۱از جواهراتی مثل بلیزر k5 که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴ در حال تولید بود و کامارو و پونتیاک نسل دو که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ و … تو مطلب بعدی کار کنید لطفا.
…
.
.
.
..
.
(زنده یاد پونتیاک! زنده یاد برندی که محبوب جوانان ایرانی و کانادایی بود . زنده یاد! روز ۱۳ اکتبر روز غم امریکایی بازاست)
یا مثلا میشه کاپریس نسل ۳ هم میشه . از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ .اگه خواستید حتی تو قسمت ۲ که میخواید بنویسید من هم میتونم درباره چنتا ماشین امریکایی یه پاراگراف بنویسم .
Nima
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ممنون شاهین جان . فکر کنم لادا نیوا هم هست. از 1977 تا الان داره تولید میشه
محمد هادی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱😂😂😂😂😂
TML BN
۲۰ خرداد ۱۴۰۱بابا پراید رو بگو
پیکان که شاید از همه اینها پلتفرمش بیشترین عمر رو داشته باشه آخرین نوه اش آریسان بود که چند سال پیش توقف تولید شد فکر کنم
Avan
۲۰ خرداد ۱۴۰۱کلا خودروهای تولیدی ایران همه در این لیست هستند.به نظرم نیسان آبی قدیمی ترین خودرو باشه
Reza Waffen SS
۲۱ خرداد ۱۴۰۱لادا رو میبینم یه طوری میشم
اقوی همساده
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اول نیسان جونیور. دوم مزدا وانت. سوم پیکان. چهارم 405.پنجم پراید. ششم 206. هفتم سمند.هشتم پاترول. نهم سوزوکی ویتارا.
البته که تو کامیون بنز 1924 رکورد داره.
نمیدونم چرا لهستان و برزیل و استرالیا به عنوان تولید کننده سنواتشون به حساب میارن اما تولید در ایران به حساب نمیاد.
مقالات زیادی با این موضوع چه داخلی و چه خارجی دیدم اما تولید یک مدل خودرو در ایران نه در تعداد فروش و نه در سنوات تولید به حساب نمیاد. نمیدونم چرا. مثلا 405 اگر پارس و سمند جزو مشتقاتش به حساب بیاد تقریبا سالی 300 هزار دستگاه در ایران تولید میشه که میتونه امار پرفروش ترین خودرو دنیارو داشته باشه
mahdi
۲۰ خرداد ۱۴۰۱بدون شک 206 رکورد رو میزنه
فرامرز
۲۰ خرداد ۱۴۰۱اگه تولید پیکان و ۴۰۵ و پراید تموم بشه اره وگرنه اونا (مشتقاتشون) فعلا بی رقیب میتازن
new RAMIN
۲۰ خرداد ۱۴۰۱پراید
405
سمند
206
پارس
این ماشینا با همون ظاهر 2الی3 دهه پیششون با افت کیفیت و قیمت گزاف در سال 2022 تولید میشن(البته برخیشون مثل اینکه تولید نمیشن ولی در انبارها نسخه صفرشون پر هست!)و در ایران القاب سلطان و موشک بهشون داده میشه(البته در سربالایی پیکان به آنها چراغ میزند) همچنی در سرپایینی رانندگانشون فاز پورشه 911برمیدارن و میزنن به درخت و ماشین از وسط نصف میشه🗿🗿
GMA
۲۰ خرداد ۱۴۰۱هنوز به نیسان آبی و پراید و پیکان و لادا نیوا نریسده:))
mahdi-es17
۲۰ خرداد ۱۴۰۱پژو 405کو🤦🤦🏻♂️🤦♀️😮 ما چقدر خوش بختیم🤫 :/
aminbikar
۲۰ خرداد ۱۴۰۱پس کو پراید و پیکان و ۴۰۵ و …
حسین
۲۰ خرداد ۱۴۰۱در قسمت های دیگه،مثل نیسان آبی،پراید،پژو ۴۰۵،پژو پارس،پیکان،رنو ۵و…….
محمد هادی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱فککنپ استاد عزیز ماشینای ایرانخودرو و سایپا رو گذاشته طی مقاله ی بعدی بصورت تخصصی و مجزا مطرحشون کنه🤦😄
میلاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۱بدون شک فولکس واگن بیتل و یا اون یکی محصول ون قدیمیش که هنوز هم در ایران ازش موجوده بیشترین عمر رو داشتند.
فکر نکنم خودروسازی در دنیا از لحاظ قدمت محصولات به پای این کمپانی آلمانی برسه
مازیار
۲۰ خرداد ۱۴۰۱اون اتاق ۱۰۷ بنز شامل مرور زمان نمیشه انگار
فريد
۲۰ خرداد ۱۴۰۱خدایی ۲۰۶ داشتن قیافه گرفتن داره؟
Erfan
۲۰ خرداد ۱۴۰۱جاذبه داره
Erfan
۲۰ خرداد ۱۴۰۱الان تو وضعیتی هستیم که این جدول پتانسیل این رو داره که همه ماشین های داخل لیستش ماشین های ایران خودرو و سایپا باشن😂
TML BN
۲۰ خرداد ۱۴۰۱۲۰۵ یک شاهکار خودرو سازی بود
واقعا چرا فولکس غورباقه ای رو نذاشتید تو لیست 😂😂
Clean energy (سلام فرمانده)
۲۰ خرداد ۱۴۰۱خودرو سازی وطن نسبت به همه در این مورد:
ابهت میقولی؟!
گاری سازای وطن از هر شرکتی احساس میکنم بیشتر یه ماشینو تو خط تولید میزارن:|
یکی از چیزایی که توش با ابهتیم و همه رو میل میکنیم:|
دست بزنید:\
meysam
۲۰ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم تویوتا کرولا شماره یک این لیست باشه
datsun
۲۰ خرداد ۱۴۰۱کرولا تا الان دوازده تا نسل عوض کرده میانگین هر ۴ سال یه نسل بیرون داده کرولا جایی تو این لیست نداره
M
۲۰ خرداد ۱۴۰۱کسی از سرنوشت راننده رنجرور تو عکس اطلاعی داره!!!!
فکر کنم ماشین چپ شده طرف هم جان به جان افرین تسلیم کرده
پدرام
۲۰ خرداد ۱۴۰۱در واقع برخی از این ماشینها فقط نامشون رو خط تولید بوده مثلا بیتل که فرمودید سال 2019 متوقف شد از نظر تکنولوژی زمین تا آسمون با بیتل اولیه متفاوت بود! بهتر بود ماشین هایی که از ابتدا تا کنون به همین شکل در حال تولید هستن رو در یه مقاله دیگه بیارید به عنوان نمونه لادا نیوا که تقریبا با همون قیافه است و از این دست مثال های داخلی زیاد داریم
شاهین
۲۰ خرداد ۱۴۰۱سلام منظور همون نسلی هست که تولید شده وگرنه یه خودرو شاید به مدت چند دهه و طی نسل های مختلف تولید شده باشه و بنابراین جایی تو این لیست نداره.
فرامرز
۲۰ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم کرولا مقام اول رو کسب کنه چون از سال ۱۹۶۶ تا الان داره تولید میشه
datsun
۲۰ خرداد ۱۴۰۱خیر اینجا منظور اینه که یه نسل به مدت طولانی رو خط تولید مونده باشه وگرنه لندکروز هم از ۱۹۵۱ تا الان تولید میشه.
فرامرز
۲۱ خرداد ۱۴۰۱آره حق با شماست داتسون
فکر کنم من اشتباه کردم
👍👍
Amard
۲۰ خرداد ۱۴۰۱این رشته تخصصی خودرو سازی بعد از انقلاب مثلا نیسان جونیور مزدا پراید چهارصد پنج و پیکان رکورد شوروی سابق تو تولید ابوغراضه زدیم
hamid
۲۰ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم رکورد دست مینی کلاسیک باشه از 1959 تا 2000
F
۲۰ خرداد ۱۴۰۱پدال عزیز پورشه GT3 RS به صورت جاسوسی و استتار شده در پیست دیده شده، بال عقبش دیوانه وار محشره جیگرم حال اومد، بدبخت اون ماشین هایی که تو پیست تا الان اسم و رسم دارن، قشنگ GT3 RS اومده که رنده کنه.
دوستان فکر نمیکنم کسی باشه که از سری 911 پورشه بدش بیاد درست میگم؟ واسه همین اینقدر راحت رقبا رو لح کردم.
JDM lover
۲۱ خرداد ۱۴۰۱پراید با افتخار رکورد دار جهانی خواهد شد 💪
Ardalan
۲۱ خرداد ۱۴۰۱با دیدن تیتر اولین نامی که اومد تو ذهنم نیسان وانت بود
F
۲۱ خرداد ۱۴۰۱پدال عزیز پورشه GT3 RS به صورت جاسوسی و استتار شده در پیست دیده شده، بال عقبش دیوانه وار محشره جیگرم حال اومد، بدبخت اون ماشین هایی که تو پیست تا الان اسم و رسم دارن، قشنگ GT3 RS اومده که رنده کنه
دوستان فکر نمیکنم کسی باشه که از سری ۹۱۱ پورشه بدش بیاد درست میگم؟ واسه همین اینقدر راحت رقبا رو لح کردم.
matin
۲۱ خرداد ۱۴۰۱بنز مایلر کو پس؟؟
فقط ۵۰ ساله تو ایران داره تولید میشه فکر کنم نسخه اولیه اش هم ۷۰ سال پیش طراحی شده بود
اگه اشتباه میکنم بگید
The 911
۲۱ خرداد ۱۴۰۱خیلی جیپو دوست دارم. درضمن الان واگونیر و گرند واگنیر دوباره احیا شده و اشرافیه. چهره روبرو خوشگلی هم داره ولی چه حیف از بقلش ایراد میگیرن….. واقعا امریکایی ها عالین.
Mustang shelby gt 350
۲۲ خرداد ۱۴۰۱لندرور دیفندر ۸۹ تا ۲۱ سال با همون ظاهر تولید شدا!
sggvkvfe
۲۲ خرداد ۱۴۰۱پژو۲۰۶فکرکنم رکورد کل وسیله نقلیه دنیاروبزنه