در بین پیشرانههای فراوانی که برای نیرو بخشیدن به خودروها ساخته شدند، برخی نمونهها بحثبرانگیز بودند. هرچند بعضی از این موتورها واقعاً بد بودند ولی برخی دیگر پیشرانههای خوبی محسوب میشدند اما یا در خودرویی اشتباه استفاده شدند و یا زمانی که دنیا هنوز برای آنها آماده نبود معرفی شدند. در ادامه با تعدادی از این پیشرانهها آشنا خواهیم شد.
بامو M31
پیشرانهٔ M31 نسخهٔ توربوشارژ از موتور چهار سیلندر M10 بامو بود و فقط در ۲۰۰۲ توربو مورداستفاده قرار گرفت. این موتور با تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت، کوپهٔ کوچک بامو را در کمتر از ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند که عدد قابلتوجهی برای سال ۱۹۷۳ بود. بااینحال، این پیشرانهٔ توربو در آن زمان بسیار گران بود، از تأخیر توربوی شدیدی رنج میبرد و سوخت زیادی مصرف میکرد که مورد آخر درست در زمان آغاز بحران نفت جهانی اصلاً خوشایند نبود. به همین دلیل، تولید ۲۰۰۲ توربو در سال ۱۹۷۵ پس از ساخت تنها ۱,۶۷۲ دستگاه خاتمه یافت.
بامو M73
این موتور V12 بامو پیشرانهٔ خوبی بود و حتی در سال ۱۹۹۹ برندهٔ جایزهٔ پیشرانهٔ سال در ردهٔ بالای ۴ لیتر شد ولی یک سال قبل، این موتور برای مدت کوتاهی زیر کاپوت رولزرویس سیلور سراف قرار گرفت که یک اشتباه بزرگ محسوب میشد. این موتور ۵.۴ لیتری، حداکثر قدرت و گشتاور خود را در دورهای بالایی ارائه میکرد که برای بامو سری ۷ و سری ۸ مناسب بود زیرا این خودروها معمولاً توسط علاقهمندان به رانندگی خریداری میشدند اما موتور M73 برای یک رولزرویس که روی ارائهٔ رانندگی آرام و ساکت تمرکز داشت مناسب نبود. به همین دلیل، وقتی بامو رولزرویس را تصاحب کرد، یکی از اولین اقداماتش توسعهٔ یک پیشرانهٔ V12 جدید و بزرگتر بود که برای خودروهای مجلل رولزرویس مناسب باشد.
کادیلاک V8-6-4
این موتور همانطور که از نامش پیدا است، یک پیشرانهٔ V8 بود که میتوانست با شش و یا حتی فقط چهار سیلندر کار کند. سیستم غیرفعالسازی سیلندرها امروز بسیار متداول است ولی در سال ۱۹۸۱ تکنولوژیهای الکترونیکی بهاندازهٔ کافی پیشرفت نکرده بودند تا این سیستم بهدرستی کار کند. ازاینرو، کادیلاک پس از دریافت شکایتهایی مبنی بر عدم کارکرد درست موتور V8-6-4، خیلی زود به عرضهٔ آن پایان داد.
سیتروئن بایروتور
در سال ۱۹۶۹ یعنی زمانی که پیشرانههای وانکل بخش مهمی از آیندهٔ صنعت خودروسازی تلقی میشدند، سیتروئن مدل M35 را معرفی کرد که نسخهای از مدل آمی با پیشرانهٔ وانکل تک روتوری بود. البته این خودرو برای فروش عرضه نشد و صرفاً برای آزمایش موتور وانکل مورداستفاده قرار گرفت. چهار سال بعد اما سیتروئن یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری را روی مدل موفق GS نصب کرد و آن را بایروتور نامید. این پیشرانه اما بسیار گران و پرمصرف بود و ازآنجاییکه مثل بامو ۲۰۰۲ توربو در آغاز بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ عرضه شد، مورد استقبال قرار نگرفت و پس از ساخت تنها ۸۴۷ دستگاه کنار گذاشته شد.
فولکسواگن EA189
این پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی در طراحی اولیه هیچ مشکلی نداشت و در بسیاری از خودروهای گروه فولکسواگن مورداستفاده قرار گرفت. درواقع این موتور در ابتدا بسیار موفق به نظر میرسید زیرا پرفورمنسی مناسب را با کارکردی نرم و مصرف سوخت عالی ارائه میکرد اما رازی در این موتور پنهان بود که برای فولکسواگن ۴۰ میلیارد دلار هزینه داشت. در پیشرانهٔ EA189، دستگاهی برای تقلب نصب شده بود که وقتی تشخیص میداد خودرو در حال آزمایش آلایندگی است، میزان گازهای خروجی اگزوز را نسبت به زمانی که خودرو در حالت حرکت عادی در جادهها بود بسیار کمتر میکرد. این تقلب نهایتاً به رسوایی دیزلگیت انجامید.
تریومف V8
پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 تریومف که از طریق اتصال دو موتور چهار سیلندر این شرکت ساخته و در سال ۱۹۷۰ ارائه شد، فقط در مدل اسپرت استگ مورداستفاده قرار گرفت. این موتور V8 اما بلافاصله تصویر استگ را بشدت خراب کرد زیرا موتور جدید تریومف با خرابیهای فراوانی مواجه میشد و تعمیر آن بسیار پرهزینه بود. به همین دلیل، بسیاری از مالکین استگ، این موتور پردردسر را با پیشرانههای دیگری مثل V8 روور تعویض میکردند.
پورشه شش سیلندر تخت آب خنک
زمانی که در سال ۱۹۹۷ نسل ۹۹۶ پورشه ۹۱۱ معرفی شد، بسیاری از طرفداران سنتی این برند شاکی شدند. یکی از دلایل این موضوع، طراحی جدید و غیرمعمول چراغهای جلو بود که به تخممرغ نیمرو شهرت یافت اما دلیل مهمتر، پیشرانه بود. بیش از ۳۰ سال پس از معرفی اولین ۹۱۱، پورشه سرانجام تصمیم گرفت پیشرانهٔ شش سیلندر تخت خود را از هوا خنک به آب خنک تبدیل کند. هرچند این کار قدرت و پرفورمنس ۹۱۱ را بسیار بهبود بخشید ولی این مانع از سیل شکایات طرفداران علیه پورشه نشد زیرا آنها ۹۹۶ را خیانت به تمام سنت و تاریخ پورشه میدانستند.
پورشه ۷۱۸ چهار سیلندر تخت توربو
تا سال ۲۰۱۶، تمامی پورشههای باکستر و کیمن از موتورهای شش سیلندر تخت استفاده میکردند اما در نسل کنونی، این پیشرانه با نمونههای ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو جایگزین شد. این کار بلافاصله فریاد اعتراض طرفدارانی که معتقد بودند یک پورشه نباید شبیه سوبارو ایمپرزا باشد را بلند کرد. البته در سال ۲۰۲۰ پورشه یک موتور ۴ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی را به لیست موتورهای ۷۱۸ اضافه کرد ولی نسخههای پایه هنوز هم با موتور چهار سیلندر عرضه میشوند.
شورلت بلوک کوچک ۲۶۷
هرچند موتور بلوک کوچک شورلت یکی از شگفتیهای جهان ماشین بهحساب میآید اما بهسختی میتوان کسی را پیدا کرد که از نسخهٔ ۴.۴ لیتری این موتور خوب بگوید. این نسخه از موتور بلوک کوچک شورلت در حدود سال ۱۹۸۰ تولید شد یعنی سالهایی که به دوران سیاه خودروسازی آمریکا شهرت دارد. این نسخه با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی توسعه پیدا کرد و هرچند در هیچکدام از این اهداف خوب نبود اما بیشتر انتقادات به خاطر پرفورمنس آن بود. این موتور که روی کامارو ۱۹۸۰ نصب شد، تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت داشت که فقط ۵ اسب بخار از موتور ۳.۸ لیتری V6 پایهٔ کامارو بیشتر بود.
الدزمبیل دیزلی
پیشرانهٔ دیزلی الدزمبیل بر پایهٔ یک موتور V8 بنزینی ساخته شد اما این موتور نمیتوانست فشار سیلندر بالاتر را تحمل کند (موتورهای دیزلی نسبت تراکم بیشتری نسبت به نمونههای بنزینی دارند) و این منجر به خرابیهای فراوانی شد. البته بعداً تغییرات لازم روی این موتور انجام شد و الدزمبیل یک نسخهٔ V6 از آن را هم ارائه کرد که بسیار بهتر بود ولی تصویر پیشرانههای دیزلی آنقدر خراب شده بود که الدزمبیل این موتورها را در سال ۱۹۸۵ یعنی تنها هفت سال پس از آغاز تولید کنار گذاشت. این موتور V8 همچنین بهعنوان مقصر رویگردانی طولانیمدت آمریکاییها از موتورهای دیزلی در خودروهای سواری شناخته میشود.
فورد ۶ لیتری پاور استروک
این پیشرانه که توسط شرکت اینترنشنال توسعه پیدا کرد، اولین بار در سال ۲۰۰۳ مورداستفاده قرار گرفت. این موتور اما هزینههای زیادی روی دست فورد گذاشت. این شرکت تنها ۱۰ درصد از تولید کل پیشرانههای خود را به این موتور دیزلی اختصاص داده بود ولی حدود ۸۰ درصد از پرداختیهای گارانتی ناشی از مشکلات تمام پیشرانههای فورد فقط به این موتور اختصاص داشت. علاوه بر این، فورد طی یک سری دعاوی و پروندههای قضایی، محکوم به پرداخت غرامت به خریداران پیکاپهای سوپر دیوتی، ونهای سری E و شاسیبلند اکسکرشن به خاطر مشکلات این موتور شد.
علی جردن
۱ مهر ۱۴۰۳ماشین های متنوع پیشرانه عقب از لامبورگینی تا بوگاتی و… ساخته شده اما هیچ کدوم به اندازه ۹۱۱ جذاب نیست دوست دارم درب صندوق عقب پورشه ۹۱۱ باز کنم ساعت ها موتورشو نگاه کنم
mmd@
۱ مهر ۱۴۰۳منم همینطور🥲🙂
End
۱ مهر ۱۴۰۳لامبو و بوگاتی موتوروسطن نه عقب
amirkhanzadeh
۲ مهر ۱۴۰۳تازه شاید آشنا شده با این خودرو ها
hosen
۱ مهر ۱۴۰۳همیشه برام سوال بود اون انجین 6 سیلندر تخت هوا خنک پورشه مشکل خنک کاری نداشت؟
اونم برای استفاده پرفشار ماشین های اسپرت
amirkhanzadeh
۲ مهر ۱۴۰۳این است هنر مهندسی المانی
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳پدال یک سوال؟
من هر چقدر میخوام یک حساب بسازم نمیشه
تمام چیز هایی که گفتین رو کامل کردم
ولی میگه رمز دست نیست و از اول میاره
لطفا بگین چیکار کنم🙏
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳پدال جان لطفا زود تر جوابمو بدین
خیلی وقته میخوام یاد بگیرمم!
علیرضا
۱ مهر ۱۴۰۳والا اخرین قسمت گرنتور جیمز یک استگ باموتور تریومف خرید اما کل زیمباوه و بتسوانا را رفت بدون اینکه خراب بشه در صورتی که لانچیا فورد نزدیک ۴ بار خراب شدن
jalopy
۱ مهر ۱۴۰۳یه هشدار اسپویل هم میزنن راه دوری نمیره
حسین دهمرد
۱ مهر ۱۴۰۳8 سیلندر همش ۱۲۰ اسب بخار؟ همون زمان ب ام و و هوندا از ۴ سیلندر تنفس طبیعی همینقدر قدرت میگرفتن.
hosen
۱ مهر ۱۴۰۳همه چیز تعداد سیلندر و مقدار حجم نیست
نسبت تراکم، نوع سرسیلندر، نوع سیستم جرقه زنی
آلیاژ مورد استفاده و خیلی سیستم های دیگه نظیر vvt و gdi و تو توان گرفتن از یه انجین موثره.
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳حسین جان خودت میدونی اون زمان چی بوده دیگه.
حسین دهمرد
۲ مهر ۱۴۰۳یعنی بیشتر تولید میکرده و بخاطر قوانین کمتر اعلام میکردن؟
Taha Ayoobi
۲ مهر ۱۴۰۳اون موقع فک نکنم اینجوری میبود، شایدم بوده باشه ولی قبل ترشو میدونم، مثلا قدرت کوروت C2 رو توی قوی ترین حالت 430 اسب اعلام کرده بودن ولی میگن بالای 500 اسب بوده، شاید دهه 80 هم اینجوری بوده باشه.
این که گفتم اون زمان رو میدونی چی بوده منظورم این بود که اون دوران آمریکا متاسفانه اینجوری بود و گند خورد تو همه چی،
هم قدرت ها هم طراحی ها و ابعاد.
قدرت ها به خاطر آلایندگی و بحران نفت مجبور شدن همون موتور هارو ضریب تراکمشون تغییر بدن که کمتر بنزین مصرف کنه که نتیجه اش میشد مثلا الدورادو با 8.4 لیتر موتور 150 اسب.
ابعادشونم به خاطر قوانین بیمه و اینا دیگه مردم ماشین بزرگ دوست نداشتن، برا همین ابعاد ها خیلی کوچیک شد نسبت به قبل.
البته این موتور شوی هم تو لیست موتور های بحث برانگیزه، یعنی خوب در نیومده، به هر حال تو اوج بحران ها بود و اصلا اون زمان همه چی داغون بود.
راستگو
۱ مهر ۱۴۰۳نوشته پورشه996موجب شکایت سیلی از خریداران پورشه شد
بعد یه امریکن فنی ک معتقده دوج 1.6میزنه میگه طراح نداره و شبیه قورباغه س
🙁
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳راستگو چی میگی؟
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳فولکس عجب لاشی بازی کرده، من نمیدونستم دیزل گیت چی بوده، 40 میلیارد هم فک کنم براش کافی بود.
اون تخم مرغ نمیرو هم خیلی باحال بود😂
Galant.VR4(JDM)
۱ مهر ۱۴۰۳یه سوال غیرمربوط
کسی تاحالا فولکس گل رو تیون کرده ؟ مثلا تا 140 اسب تو ایران؟
علی منصوری
۲ مهر ۱۴۰۳چه مقاله قشنگی بود ،ممنون از سردبیر…موتود بلوک کوچیک شوی روی ی بلیزر دیدم ، چیزی سر در نیاوردم اولش چون صاحاب ماشین تمامشو کروم کاری کرده بود ، اتفاقا ماشینو هر کاریم کرد اون لحظه استارت نخورد