جنجالبرانگیزترین خودروهای دنیا کم نبوده اند! این خودروها گاها موفق شدهاند و گاهی نیز شکست تلخی را تجربه کردهاند و ما میخواهیم برخی از مشهورترین خودروهای بحثبرانگیز جهان با طرفداران و منتقدان فراوان را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
همه میگویند هر فردی ایده و نظر خاص خودش را داشت. همچنین این موضوع واقعیت دارد که مردم به ندرت درباره یک موضوع اتفاقنظر دارند. برای مثال هر خودرویی که تولید شده طرفداران و منتقدان خاص خودش را داشته است. با توجه به نظرات گوناگون درباره خودروها ما میخواهیم برخی نمونههای شاخص را بررسی کرده و ببینیم که آیا این خودروها یک اسطوره بودهاند یا اینکه ناامیدکننده ظاهر شدهاند. در مواردی که نتوانستهایم قضاوت دقیقی دراینباره داشته باشیم از رای ممتنع استفاده کردهایم. البته که شما میتوانید با نظرات ما مخالف باشید بنابراین خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
استون مارتین سیگنت
استون مارتین به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی متوسط محصولات خود خودروی سیگنت را تولید کرد. این خودرو بر پایه تویوتا iQ شکل گرفت و تا اینجا همهچیز خوب بود. خود iQ شاید موفقترین خودروی شهری تویوتا نباشد اما به عنوان یک خودروی شهری گزینهای کاملاً پذیرفتنی بود. مشکل این بود که سیگنت در سال ۲۰۱۱ با قیمت حدود ۳۹ هزار دلار (حدود ۶۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۳) عرضه شد و در صورت سفارش چند آپشن این قیمت بالاتر هم میرفت. در ابتدا صحبت از فروش سالانه ۴ هزار دستگاهی بود اما تنها چند صد نفر حاضر شدند چنین مبلغی را برای سیگنت پرداخت کنند. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
کادیلاک آلانته
آلانته یک رودستر دونفره و لوکس با ظاهری هوشمندانه بود که توسط پینین فارینا طراحی شد. در طول ۷ سال تولید آلانته شاهد تغییرات زیادی در آن بودیم که شاید مهمترین آنها استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری نورث استار در سال ۱۹۹۳ بود؛ اما خودروی موردبحث در طویلترین خط مونتاژ دنیا تولید شد به گونهای که بدنه آن توسط پینین فارینا در تورین ساخته میشد و سپس به دیترویت میرفت تا فرایند نهایی مونتاژ را سپری کند. این فرایند هزینهبر باعث شد قیمت خودرو در سال ۱۹۸۷ به ۵۴۷۰۰ دلار برسد. مهم نبود که کادیلاک چه خودروی زیبایی ساخته است زیبا تقریباً هیچکسی با قیمت خودرو موافق نبود. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
شورولت کامارو نسل سوم
سومین نسل کامارو یک خودروی اسپرت با ظاهری گیرا بود که یک دهه کامل روی خط تولید ماند هرچند در لیست جنجالبرانگیزترین خودروهای دنیا حضور دارد. مدلهای مجهز به پیشرانه ۶ یا ۸ سیلندر حجیم با استقبال خوبی روبرو شدند اما یک پیشرانه دیگری نیز وجود داشت که اصلاً با شخصیت این خودرو نمیخواند. هیچ کامارویی با نام آیرون دوک شناخته نشد. این نام در حقیقت به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری طراحی شده توسط برند پونتیاک اطلاق شد و در مدل پایه کامارو سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ بکار رفت. حتی پیشرانه یاد شده در قویترین حالت نیز خروجی ۱۰۰ اسب بخار نداشت و شخصیت کامارو را زیر سؤال میبرد. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
شورولت کوروت نسل اول
کوروت حدود ۷۰ سال است که تولید میشود و به جرات میتوان گفت شورولت کار خود را به خوبی بلد است. اولین نسل این خودرو ظاهری جذاب و رادیکال داشت. کوروت نسل اول جزو اولین خودروهای آمریکایی با بدنه فایبرگلاس بود. کوروت های دهه ۵۰ میلادی امروزه قیمت بالایی دارند و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد؛ اما از نظر دنیای امروزی کوروت در آن زمان خودروی بسیار خوبی نبوده است. در واقع این خودرو بجای سیستم تعلیق مستقل عقب از اکسل سولید استفاده کرده بود اما نگرانی اصلی به پیشرانه ۶ سیلندر قدیمی مربوط میشد که اگرچه در مدلهای دیگر امتحان خود را پس داده بود اما گزینهای ایده آل برای خودرویی اسپرت نبود. زمانی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک جدید در سال ۱۹۵۵ معرفی شد کوروت همانی شد که باید میبود. در نتیجه ما این خودرو را یک اسطوره مینامیم.
دلورین DMC-12
یکی از جنجالبرانگیزترین خودروهای دنیا را می توان DMC-12 دانست. جدای از حضور خبرساز در فیلم بازگشت به آینده، دلورین تمامی شاخصههای یک خودروی اسپرت جذاب همچون بدنه فولادی طراحی شده توسط جیورجتو جیوجیارو را به همراه داشته است. به این لیست باید پیشرانه ۶ سیلندر نصب شده در عقب و راهنماییهای مهندسی لوتوس را اضافه کرد؛ اما چه چیزی باعث شد DMC-12 سرنوشت روشنی نداشته باشد؟ اول اینکه خود کمپانی شکست سختی خورد هرچند قبل از آن نیز مشخص بود که پیشرانه پژو-رنو-ولوو پرفورمنس هماهنگی با ظاهر خودرو نخواهد داشت. این موضوع با مشکلات کیفیتی زیادی نیز همراه شده بود. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
فورد موستانگ V8 سال ۱۹۸۰
نام موستانگ در صنعت خودرو همواره به عنوان یک افسانه باقی میماند. از سال ۱۹۶۴ تاکنون شاهد تولید این خودرو در نسلها و پیشرانههای گوناگون بودهایم هرچند یکی از بهترین گزینهها استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر بوده است. تنها پیشرانه ۸ سیلندری که در موستانگ اوایل دهه ۸۰ میلادی ارائه شد از نوع ۴.۲ لیتری خانواده ویندسور بود که تاریخچهای باعظمت داشت اما مشکل آن بود که پیشرانه ۲۵۵ یاد شده به منظور پاس کردن استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت تغییرات زیادی را تجربه کرده بود و به همین خاطر فقط حدود ۱۲۰ اسب بخار قدرت داشت. فورد این نیروگاه آهنین را با نمونه قویتر ۴.۹ لیتری ویندسور جایگزین کرد. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
هامر H3
جنرال موتورز از H3 به عنوان در دسترس ترین هامر نام میبرد هرچند این خودرو از دید عموم کمترین مقبولیت را داشت و جزو جنجالبرانگیزترین خودروهای دنیا به شمار می رفت. H3 خودروی نسبتاً راحتی بود و فضای کابین و بار زیاد را با تواناییهای آفرود بسیار خوب ترکیب میکرد؛ اما این خوبیها با مصرف سوخت و آلایندگی زیاد زیر سؤال رفته بودند. همچنین سواری خودرو در جادهها نیز قابلتعریف نبود. در نتیجه ما این خودرو را ناامیدکننده مینامیم.
جگوار ایکس تایپ
یکی دیگر از جنجالبرانگیزترین خودروهای دنیا همین ایکس تایپ است. ما در روزهای اول عرضه ایکس تایپ از آن به عنوان مهمترین جگوار تاریخ نام بردیم. بیشک ایکس تایپ به جگوار اجازه داد وارد قلمروی جدیدی شود. در طول سالهای عرضه، این خودرو بهصورت چهار چرخ محرک، دیفرانسیل جلو، با پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر و همچنین بدنه استیشن ارائه گردید. ایکس تایپ همچنین قیمت خیلی زیادی نداشت و در برههای از زمان میتوانستید آن را با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار خریداری کنید؛ اما بخش اعظم این ویژگیها به لطف ارتباط نزدیک ایکس تایپ با فورد موندئو میسر شده بودند. همین امر باعث شد خریداران مطلع از جگوار به خاطر استفاده از پلتفرم مشترک انتقاد کنند. مهمتر اینکه چنین اخباری باعث کاهش فروش شد و نهایتاً جگوار نیز پس از گذشت ۸ سال و بدون در نظر گرفتن نسل جدید به تولید ایکس تایپ خاتمه داد. چیزی که در نگاه اول فرصتی عالی به نظر میرسید در نهایت نتیجهای ضعیف داشت. ما درباره این خودرو نظر ممتنع را اعلام میکنیم.
لادا کلاسیک
خودروهای کلکسیونی که امروزه به نام لادا کلاسیک میشناسیم همگی از فیات ۱۲۴ مشتق شدهاند هرچند تغییراتی در آنها رخ داده تا مناسب جادههای روسیه باشند. لادا کلاسیک محبوبیت زیادی در روسیه داشته و به فروش قابلتوجهی نیز در اروپای غربی و به ویژه اسکاتلند رسیده است. دلیل آن نیز علاقه افراد زیاد به خودروی جدید و صفر با قیمت پایین بوده است. در واقع چنین افرادی به نظر دیگران درباره خودروی خود اهمیتی نمیدادند. البته برای مدتهای طولانی شما میتوانستید صرفاً با آوردن کلمه لادا در جوک و لطیفه خود خندیدن اطرافیان را تضمین کنید! با توجه به استانداردهای کشورهای غربی لادا کلاسیک خودروی خوبی نبود و سواری سختی داشت هرچند هیچکدام از این موارد مهم نبودند. لادا همان کاری را انجام میداد که برایش طراحی شده بود و حدود ۲۰ سال در خط تولید باقی ماند. در نتیجه ما این خودرو را اسطوره مینامیم.
لندروور
نسل اول لندروور در سال ۱۹۴۸ و به عنوان مدل دیگری در سبد محصولات روور معرفی شد. این خودرو بعدا به دیفندر تغییر نام داد و تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید بود. لندروور در زمینهای خشن یک پدیده محسوب میشد و نام آن نیز نمادی از آفرود بدل شد یعنی همان چیزی که جیپ نیز به خاطرش مشهور شده بود. جدیدترین نسل دیفندر در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شده و فروش بالایی دارد. البته مدتها قبل از آنکه تولید لندروور به پایان برسد این خودرو چندین دهه عقبتر از زمان بود و سواری و آرامش داخل کابین را میبایست با ساختههای جنگ جهانی دوم مقایسه میکردید. اگرچه توانایی آفرود لندروور حرف نداشت اما سواری آن در جاده چنگی به دل نمیزد. هرچند ما این خودرو را اسطوره مینامیم.
ادامه دارد…
کافر مقدس
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲لادا اسطوره ست .دلورین نا امید کننده . زرد تر از این مطالب هم مگه داریم
SLR _ 722
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ولی من هم نظر با نویسنده هستم . لادا کاری که برایش ساخته شده بود رو انجام می داد در حالی که دلورین مشکلات فراوانی داشت . هر چند منکر معروفیت بالا و ظاهر قشنگ دلورین نیستم ولی عملکرد اون ظاهراً اصلا جالب نبوده
کافر مقدس
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲استاد میدونی دلورین زمانی که اومده بود مجلات لجند صداش میکردن و تکنولوژی هاش جلوتر از زمان خود بود ! طیف خریدار و اونم خریداران اون بازار که جز لادا انتخابی نداشتن شد دلیل اسطوره شدن مگه :))هرکی بیشتر فروخته باشه اسطوره ست با این حساب
SLR _ 722
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من پر فروش بودن خودش یک عامل اسطوره شدن هست البته در بازار های غیر انحصاری ، در بازار انحصاری شوروی این فروش لادا نبوده که براش امتیاز مثبت باشه بلکه دوام بالای اون هست.
دلورین هم خیلی ماشین جالبی هست ولی موتور ضعیف و قابلیت اطمینان پایین برای هر خودرویی یک نقطه ضعف مهم محسوب میشه اونم یک خودروی اسپورت . حقیقتا راجب به نو آوری های دلورین تا حالا چیز خاصی نشنیده بودم ، خوشحال میشم بگین تا بیشتر بدونم
مازیار
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲لادا بعضی فاکتورها برای اسطوره بودن رو داره
مواردی مثل طیف گسترده مخاطبان و عجین شدن با فرهنگ جامعه و محبوبیت همگانی
پیام
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اولین عکس شبیه ماشین خورخور تو فیلم دزد عروسکها هست 😂😂😂😂
Python
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲لندروور نسل اول ….
R/T
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب بودد
فرامرز
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲لادا معروف به ژیگولی
لادا توی روسیه معروف شده بود به ژیگولی که واسش کلی کلیپ هم درست کرده بودن
حتی شبکه مستند هم بخش هایی ازش نشون داد
Si
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اون کوروت لعنتی هیچ وقت قدیمی نمیشه چقد زیباست
Wanted
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲لندرور عجب نمایی داره
هیچوقت قدیمی نمیشه
سوشیانت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲دلیل هامر h3 اصلا منطقی نبود نویسنده رسما داره میگه جنرال موتورز یه ماشین نسبتا راحت با فضای داخل کابین و بار زیاد و توانایی آفرود بسیار خوب ساخته اون وقت بخاطر مصرف سوخت آلایندگی بالا شد ناامید کننده😐😂 کسی که ماشین باز باشه و پول داشته باشه اینا اصلا براش مهم نیست
محمدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲پدربزرگم یه لادای تر و تمیز داشت، حسابی هم بهش می رسید. هروقت مینداخت تو جاده واسه سفر یه کاست هایده هم مینداخت تو پخش. بخاری داغ، صدای هایده و خش خش باندا و … . هر چقدر ماشین نچندان خوبی باشه، برای من گهوارهی خاطرات بچگیمه.
حالا یکی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا باید در سر تیتر این مقاله، عکس ماشین سه چرخی را بگذارید که در هیچکجای مقاله شما جایگاهی نداره؟؟؟
شاهین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ان شالله قسمت بعدی میاد تو لیست عجله نکنین.
Royal Driver
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲پیل پی۵۰ هم دستاوردهای خودشو داره😄
Blue
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحی کامارو از کجا به کجا رسید !!! واقعا شورلت با این نسل آخر حیف کرد کامارو
شاخ مجازی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ما یک زمانی دلورین داشتیم بعدش پراید خریدیم بعدش هم تیبا الان هم شاهین داریم
سیاوش
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب شد،هامر اچ ۳ و لندرور دیفندر جزو خودروهای ناامید کننده شدند!!!
لابد پژو ۴۰۵ و پرشیا و سایپا ۱۱۱ خودروهای امیدوار کننده هستن!!!