بسیاری از خودروها میآیند و بدون آنکه تأثیر خاصی از خود بهجای بگذارند میروند اما گاهی اوقات مدلهایی راهی بازار میشوند که موج و رویهٔ جدیدی ایجاد میکنند. این خودروها تفکرات جدیدی به همراه میآورند و بازار را تکان میدهند. همهٔ خودروهایی که در ادامه خواهید دید، تأثیری از خود بهجای گذاشتند که اغلب تا دههها بعد احساس میشد.
فورد مدل T سال ۱۹۰۸
مدل T خودروی انقلابی و خاصی نبود بلکه شیوهٔ تولید خودرو را متحول کرد. این اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب میشود که به لطف قیمت پایین، خودرو را به وسیلهای برای عموم مردم تبدیل کرد. زمانی، بیش از نیمی از خودروهای جادههای آمریکا مدل T بودند.
کرایسلر ایرفلو سال ۱۹۳۴
هرچند ایرفلو در بازار شکست خورد و از لحاظ فروش موفقیتی به دنبال نداشت اما به دلیل طراحی آیرودینامیک خود، خودروی بسیار تأثیرگذاری بود. ایرفلو به طراحان فهماند که یک خودرو برای کاهش مصرف سوخت باید مقاومت کمتری در برابر هوا داشته باشد. بدین ترتیب، پس از جنگ طراحی آیرودینامیک به ویژگی معمول خودروها تبدیل شد.
جیپ CJ سال ۱۹۴۴
جیپ در سال ۱۹۴۱ و به خاطر جنگ جهانی دوم متولد شد. این خودرو آنقدر موفق عمل کرد که در سال ۱۹۴۴ نسخهٔ غیرنظامی آن با نام CJ بهعنوان اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان ساخته شد. جیپ خیلی زود به الگویی برای بسیاری از خودروسازان جهان تبدیل شد و مشهورترین آفرودرها مثل لندروور دیفندر و تویوتا لندکروزر از روی آن ساخته شدند.
شورلت کوروت سال ۱۹۵۳
الیاف شیشه (با فایبرگلاس متفاوت است) در دههٔ ۵۰ مادهٔ شگفتانگیزی بود و به لطف آن، شرکتهای کوچک توانستند برای خودروهای قبل از جنگ که پوسیده شده بودند بدنهٔ جدیدی بسازند. در همین حال، شورلت در ایالاتمتحده اولین خودروی تولیدی جهان با بدنهای از جنس الیاف شیشه را ساخت و این حرکت توسط بسیاری از دیگر سازندگان خودروهای اسپرت در سراسر جهان کپی شد.
سیتروئن DS سال ۱۹۵۵
هرچند جگوار اولین خودروسازی بود که از ترمزهای دیسکی مدرن در مدل مسابقهای C-Type استفاده کرد اما این سیتروئن بود که این تکنولوژی را با DS به جادهها آورد. این خودرو با ترمزهای دیسکی نوآورانهٔ جلو، قدرت توقفی داشت که در هیچ خودروی دیگری تا آن زمان دیده نمیشد.
مینی سال ۱۹۵۹
مینی از لحاظ فنی خودروی شگفتانگیزی نبود و هر چیزی که در این شگفتی کوچک گنجانده شده بود را قبلاً در خودروهای دیگر دیده بودیم اما چیزی که مینی ارائه کرد، ترکیبی از چند تکنولوژی کلیدی در یک پکیج پیشرفتهٔ ارزانقیمت با پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو بود. بلافاصله پس از عرضهٔ مینی در سال ۱۹۵۹، بازار میکروکارها از بین رفت زیرا مینی همان کار را بهتر انجام میداد، جادارتر بود و قیمت کمتری داشت.
فورد موستانگ سال ۱۹۶۴
موستانگ که پونی کار لقب گرفت، خودروی اسپرت مقرونبهصرفهای بود که متناسب با جیب و سلیقهٔ هر خریداری گزینهٔ مناسبی را ارائه میکرد. زمانی که فروش این خودرو در سال ۱۹۶۴ آغاز شد، خیلی زود رکورد سریعترین فروش خودرو در تاریخ را شکست. به همین دلیل، طولی نکشید که رقبا به فکر تصاحب بخشی از بازار موستانگ افتادند. همچنین موفقیت موستانگ مستقیماً باعث ساخت فورد کاپری برای اروپا شد.
پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴
اصطلاح ماسل کار یا خودروی عضلانی که با کوپهای مجهز به پیشرانهٔ حجیم V8 و قدرت بالا شناخته میشود، در دههٔ ۶۰ با پونتیاک GTO آغاز شد. این خودرو در ابتدا یک مدل مستقل نبود بلکه پکیجی بود که برای مدل تمپست ارائه میشد اما در سال ۱۹۶۶ پونتیاک اقدام به عرضهٔ GTO بهعنوان مدلی مجزا کرد و سپس موجی از خودروهای عضلانی در صنعت خودروسازی آمریکا شکل گرفت.
رنو ۱۶ سال ۱۹۶۵
هرچند سیتروئن اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۳۹ یک هاچبک دیفرانسیل جلو را با مدل ترکشن آوانت به بازار فرستاد اما این مفهوم خیلی مطرح نشد تا اینکه رنو با مدل ۱۶ در سال ۱۹۶۵، هاچبک دیفرانسیل جلو را به یک موفقیت بزرگ تجاری تبدیل کرد. این اولین هاچبک مقرونبهصرفهٔ تولید انبوه محرک جلو بود و الگویی را بنیان نهاد که تا به امروز توسط اکثر خودروسازان جهان استفاده میشود.
ولوو ۱۴۰ سال ۱۹۶۶
ولوو اولین ویژگیهای ایمنی را در خودروها معرفی کرد که یکی از آنها اولین کمربندهای ایمنی سهنقطهای جلو در سال ۱۹۵۹ بود. در سال ۱۹۶۶ اولین نقطههای تصادف در خودرو نیز در سری ۱۴۰ ارائه شد. با گذشت زمان، این ویژگی ایمنی بسیار موردتوجه قرار گرفت و جان میلیونها نفر را نجات داد.
NSU Ro80 سال ۱۹۶۷
هرچند NSU در سال ۱۹۶۴ مدل وانکل اسپایدر را معرفی کرد اما Ro80 خودرویی بود که توانست پیشرانههای وانکل را متداول کند. متأسفانه اما این پیشرانهٔ NSU قابلیت اطمینان خوبی نداشت که به ورشکستگی شرکت و خریداری آن توسط فولکسواگن انجامید. Ro80 اما علاوه بر پیشرانه، آیرودینامیک را هم به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء داد.
رنجروور سال ۱۹۷۰
لندروور در سال ۱۹۷۰ تحت تأثیر جیپ واگنییر که چند سال قبل راهی بازار شده بود، فرمول ساخت شاسیبلند لوکس را گرفت و آن را بهبود بخشید. نتیجه ساخت خودروی لوکسی بود که میتوانست همهجا برود. امروز نیز رنجروور همچنان در صدر کلاس شاسیبلندهای لوکس جهان پادشاهی میکند.
ادامه دارد…
مازیار
۹ مرداد ۱۴۰۲تنها مواردی که به ذهنم میرسه مثل رنجروور، از بدو معرفی تا به امروز، صدرنشین بلامنازع کلاس خودش باشه، مرسدس اس کلاس در گروه سدان های لوکس و پورشه ۹۱۱ در گروه کوپه های اسپرت هست.
البته میشه از فولکس گلف در گروه هاچبک و رولزرویس در گروه فوق لوکس هم نام برد.
phonix
۹ مرداد ۱۴۰۲گلف همیشه توسط بقیه تهدید شده چون در بازه قیمتی در دسترسی تری هست نسبت به بقیه مثال هاتون
تویوتا کرولا هوندا سیویک و فورد فوکس همیشه یا ازش جلو بودن با در تعقیبش
مازیار
۹ مرداد ۱۴۰۲درسته حاکمیت گلف به اقتدار بقیه نبوده و من هم بعد از ارسال کامنت یاد کرولا افتادم، اما با اینحال اگه بخوایم فقط یک هاچبک نام ببریم اون چی هست؟
M/D
۹ مرداد ۱۴۰۲مزدا ۳ توربو.
مازیار
۹ مرداد ۱۴۰۲اگه کامنت اول رو ببینی متوجه میشی که منظورم موفقیت در طول سالها و دهه هاست
سالار فصل
۹ مرداد ۱۴۰۲خوبه ،لیست حاوی خودرو جدید هم بود اینبار
تشگر پدال
R@min
۹ مرداد ۱۴۰۲اولین ماسل واقعی الدزموبیل راکت 88 هست نه پونتیاک GTO و خودش و بقیه هم تحت تاثیر اون مدل بودن.
MC20
۹ مرداد ۱۴۰۲توی قسمت اول این پست ، 12 تا ماشین لیست کردید که به طور تصادفی و اتفاقی ، حتی یک ماشین ایتالیایی و آلمانی و ژاپنی نیست ، که نه تنها عجیب بلکه خنده داره … کمتر از 2 ساله توی این سایت حضور دارم و از روز اول تنها کلمه ای که از آمریکن فنا ( 99 درصدشون ) شنیدم اینه که ایتالیایی فنا و آلمانی فنا و انگلیش فنا و ژاپنی فنا 99 درصدشون ، فقط تعصب کور دارند و منطقی نظر نمیدن … اما با کمال احترام ، چیزی که من توی این 2 سال دیدم ، دقیقا برعکس بود … یعنی اینجا انگار همه راه ها یا به آمریکا ختم میشه یا باید بشه … علاقه و میل به آمریکایی فن بودن و اعمال سلیقه فردی ، انگار به تمام سطوح و اعماق فکر و ذهن بیشتر حتی افراد دخیل در تهیه مطالب سایت هم رسوخ کرده !!!!! و دیگه باید گفت انگار اینجا فقط قراره ما بیشتر آمریکایی فن باشیم حتی اگر دوست نداشته باشیم … انگار ما فنای ایتالیا و انگلیس و بدتر از اون فرانسه ، این جا نخودی هستیم … دقیقا این قضیه خودی و نخودی دیگه داره معنای دموکراسی ایرانی میشه … در نهایت بگم که اگر اجرای عدالت رویه ای معمول بود ، در دل تاریخ معدود افرادی چون ا مام علی (ع) به داشتن عدالت مشهور نمی شدند … در همه دوستان رو به تماشای کاور این پست هم دعوت میکنم …
R@min
۹ مرداد ۱۴۰۲محصولات ایتالیایی هم هست.
MC20
۹ مرداد ۱۴۰۲رامین ، حرف من صرفا سر این پست نیست ، منطقا در قسمت های بعدی این پست ، محصولات غیر آمریکایی هم حضور خواهند داشت … حرف من در مورد فضای کلی سایته که ، در اغلب اوقات ، نگاه سلیقه ای و فردی ، بر عمومیت داشتن مطالب و شمولگرایی می چربه … انصافا فرانسوی فن ها ، کجای مطالب این سایت هستند ؟ یه بچه سال میاد با تیگو 8 برقی ، محصولات فرانسوی رو هیت میکنه چون هنوز توی دوران 206 وطنی گیر کرده !!! نمی دونه به فرض مثال DS برای دوخت مروارید دوزی چرم از داخل در مدل 7 crossback ، دو سال زمان صرف کرده ، تا رد کوک دوخت دیده نشه … دنیای خودرو که همش اسب بخار و تورک و مصرف سوخت و برق و باتری نیست … خلاصه درد دل زیاده …
phonix
۹ مرداد ۱۴۰۲احتمالا با تاکید بر روی جغرافیایی خاصی نوشته شده تا در قسمت های بعد به مرور تکمیل بشه انقدر هم دقیق شدن روی مطلب اطلاعات عمومی خوب نیست عزیز
R@min
۹ مرداد ۱۴۰۲با این بخش حرفت موافقم تعادلی در کار نیست اما این تقصیر پدال نیست چون صرفا مترجم مقالات خارجی هست و اون هام به محصولات رو بورس مثل آلمان و آمریکا می چرخن. وضع کامنت هام خب خیلی راحت سن و تجربه رو میشه فهمید دیگه بقول خودت توقعی نداشته باش.
این مقاله auto car هم برای ۳ سال پیشه.
MC20
۹ مرداد ۱۴۰۲Phonix جان ، اختراع جدید DS ( مروارید دوزی چرم از داخل ) ، مطلب اطلاعات عمومی نیست … پتنت شده و به نام DS به ثبت رسیده …
phonix
۹ مرداد ۱۴۰۲منظور بنده از مطلب اطلاعات عمومی مطلب فعلی هستی که داریم زیرش کامنت میزاریم .
شما فرمودی چرا بقیه کشورا نیستن من گفتم حالا چرا انقدر دقیق بشیم ؟ به مرور زمان بقیه هم اضافه میشن
MC20
۹ مرداد ۱۴۰۲آها اکی … پس من اشتباه متوجه شدم 🙏
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲برا منم سوال بوداما گفتم صبرکنم ببینم تو قسمتهای بعدی چی میشه.
hssn
۹ مرداد ۱۴۰۲فهرست جالب و خوبی بود اینبار ، ممنون آقای دهقان
SENIOR
۹ مرداد ۱۴۰۲ممنون بابت مطلب تاثیرگذارتون.
اینجور که بوش میاد این مطلب باید خیلی ادامه دار باشه
یوسفی
۹ مرداد ۱۴۰۲سپاس از شما
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲کوروته
مهردادکمال
۹ مرداد ۱۴۰۲قطعا جیپ واگونیر بود که استارت شاسی بلندهای لوکس رو زد نه رنجرور… لیست البته ناقصه اما مثلا مرسدس اس ۳۰۰گالوینگ یا فولکس بیتل یا ژیان خودمون خیلی از NSU موثرتر بودن مگه کلا چند تا ماشین وانکل هست! یا پورشه ۹۱۱ یا فراری اس۱۲۵ یا لامبورگینی میورا که مفهوم سوپر اسپرت رو به جهان شناسوند….بنظرم تا حدی مقاله جهت دار و به شدت ناقص بود
مازیار
۹ مرداد ۱۴۰۲توی متن هم اشاره شد که واگنییر شروع کلاس خودش بود اما رنجروور اون رو کامل کرد چون از واگنییر هم لوکس تر بود و هم آفرودر تر، و به همین دلیل تاثیر بیشتری داشت.
و البته تولید بدون انقطاع در پنج دهه گذشته هم بی تاثیر نبوده.
18:45
۹ مرداد ۱۴۰۲عالی بود آقای دهقان🙏🌹
ببینیم قسمت دوم چی هست! 😁
خخخ
۹ مرداد ۱۴۰۲کادیلاک کو؟
BMW
۹ مرداد ۱۴۰۲بابادهمشون باحالن ولی انتخاب من فورد 1964
مانی
۹ مرداد ۱۴۰۲به نظر من چند خودرو این لیست خودروهای پیشرویی در زمان خودشون بودند و بازار جدید و نوینی را برای خریداران سنتی خودرو در آن دوره تعریف کردند.خودروهایی مثل جیپ CJ سال 1944 و مینی سال 1959 و ولو 140 سال 1966 و رنو 16 سال 1965 از این دسته هستند ولی دو تا از خودروهای این لیست به معنای واقعی کلمه بازار خودرو را به لرزه در آورند که عبارتند از : رنجروور سال 1970 و فورد موستانگ سال 1964.در مورد فورد موستانگ سال 1964 موارد جالب توجهی وجود دارد که در ذیل عرض می شود:
1) اولین نسخه فورد موستانگ در نهم ماه مارس سال 1964 میلادی از خط مونتاژ خارج شد.تا پیش از روز معرفی رسمی فورد موستانگ،تعداد 8160 دستگاه از آن تولید شد.هدف شرکت این بود که در روز معرفی رسمی این خودرو،هر نمایندگی فورد دستکم یک دستگاه از آن خودرو را در نمایشگاه خود داشته باشد.
2)در روز معرفی فورد موستانگ در سال 1964 میلادی،مردم در سراسر آمریکا به نمایشگاه های فورد هجوم بردند.در شیکاگو،نمایشگاهی به علت ازدحام بیش از حد مردم تعطیل شد.در گارلند تگزاس،پانزده مشتری برای خرید همان یک دستگاه موستانگ موجود در نمایشگاه روی دست یکدیگر بلند شده بودند.در سیاتل راننده یک کامیون حمل سیمان چنان محو تماشای موستانگ شده بود که کنترل فرمان را از دست داده و با شیشه های نمایشگاه برخورد کرده بود.
3)مجله معتبر کانسیومر ریپورت درباره نسل اول فورد موستانگ یا همان موستانگ 1964 چنین نوشت : »موستانگ با اینکه خیلی با عجله ساخته شده ولی نقطه ضعفی ندارد».
4) بهای پایه فورد موستانگ سال 1964 مدل 2368 دلار بود.در پایان سال اول تولید موستانگ،تعداد418,812 دستگاه از این خودرو فروخته شد که در تاریخ شرکت فورد بی سابقه بود.در طی فقط دو سال،مدل موستانگ یک میلیارد و یک میلیون دلار سود خالص را نصیب شرکت فورد کرد.آنهم به دلار سال 1964 میلادی!
5)فورد موستانگ در سال 1344 هجری شمسی وارد بازار ایران شد و به قیمت حدود 48 هزار تومان در بازار فروخته می شد که البته بهای گزاف و هنگفتی در زمان خود بود.در مقام مقایسه،قیمت فیات 1100 مونتاژ ایران در آن زمان حدود 12 هزار تومان بود.تولید خودروی پیکان دو سال بعد یعنی در سال 1346 هجری شمسی در ایران خودرو (ایران ناسیونال آن زمان) آغاز شد.
حسن
۹ مرداد ۱۴۰۲دنیای خودرو مثل کهکشانه هر کجا را نگاه کنی یه زیباییه دیگه را از دست دادی ادم لذت میبره این تیپهای خفن را میبینه چقد زیبا و نوستالژیک