در طول تاریخ ماسل کارهای بسیار جذابی ساخته شدهاند اما در بین این خودروها نمونههای اسفناکی هم وجود دارد که قصد داریم با کمک شما آنها را مشخص کنیم.
خودروهای عضلانی یا ماسل کارها که معمولاً با پیشرانههای V8 قدرتمند شناخته میشوند، از جذابترین خودروها هستند و این روزها با مدلهایی مثل دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ و فورد موستانگ شلبی GT500 به اوج رسیدهاند؛ اما اگر اینها را از بهترین ماسل کارهای تاریخ بدانیم، این سؤال مطرح میشود که بدترین ماسل کارهای تمام دوران کدامند؟ ما قصد داریم پاسخ این سؤال را به شما واگذار کنیم ولی در ادامه چند مدل را معرفی میکنیم که میتوانند عنوان بدترین ماسل کار تاریخ را از آن خود کنند.
پونتیاک فایربرد ترنس ام توربو مدل ۱۹۸۰
هرچند پونتیاک فایربرد ترانس ام در اواخر دههٔ ۷۰ با عقاب بزرگ روی کاپوت، سقف T-Top و ظاهر تهاجمی همچنان جذابیت خود را حفظ کرده بود اما در قدرت پیشرانه بشدت افت کرد. بااینحال در سال ۱۹۸۰ پونتیاک سعی کرد با عرضهٔ مدل جدید ترنس ام توربو، دوباره این ماسل کار پرافتخار را به دوران اوج بازگرداند. بدین منظور پونتیاک قدرت پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 خود را با تجهیز به یک توربوشارژر به ۲۱۰ اسب بخار رساند؛ اما با اینکه پیشینهٔ عرضهٔ پیشرانههای توربوشارژ توسط جنرال موتورز به دههٔ ۶۰ بازمیگشت، در دههٔ ۸۰ این تکنولوژی هنوز هم پیشرفت چندانی نکرده بود و این موتورها در آن دوران از قابلیت اطمینان ضعیف رنج میبردند.
پلیموث وُلاری رود رانر مدل ۱۹۸۰
پلیموث در سال ۱۹۷۵ به تولید مدل رود رانر بهعنوان یک محصول مستقل پایان داد و یک سال بعد از این نام برای نسخهٔ پرفورمنس مدل وُلاری کوپه استفاده کرد. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری V8 بود که با کاربراتور دو دهنه تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت و با کاربراتور چهار دهنه ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. برای ولاری رود رانر یک پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری با ۱۷۵ اسب بخار قدرت هم ارائه میشد اما این موتور در سال ۱۹۸۰ حذف شد تا روزگار این نام افسانهای از همیشه سیاهتر شود.
پونتیاک ونتورا GTO مدل ۱۹۷۴
بدون شک GTO یکی از افسانهایترین نامها در تاریخ پونتیاک محسوب میشود اما پونتیاک هم در اواسط دههٔ ۷۰ برای GTO استراتژی پلیموث را اعمال کرد یعنی پس از خاتمهٔ تولید GTO در سال ۱۹۷۳، پونتیاک در سال ۱۹۷۴ از این نام بهعنوان یک پکیج ویژه برای مدل کامپکت ونتورا استفاده کرد. این پکیج شامل سیستم تعلیق سنگین با آنتیرول بارهای جلو و عقب، جلوپنجرهٔ ویژه، ورودی هوای بیرون زده از کاپوت و نشانهای GTO میشد. ونتورا GTO فقط با یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 عرضه میشد که تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این خودرو اما بهسرعت موردانتقاد طرفداران GTO قرار گرفت و آن را یک شوخی زشت و احمقانه توصیف کردند. خوشبختانه این فاجعه فقط در یک سال تولید شد تا نام GTO بیشتر از این خدشهدار نشود.
فورد موستانگ II کینگ کبرا مدل ۱۹۷۸
قطعاً تاریکترین دوران موستانگ را میتوان نسل دوم آن دانست که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد. این خودرو با ابعاد کوچک و پیشرانههای ضعیف هیچ نشانی از نسل اول نداشت. بااینحال طی سالهای بعد فورد با ارائهٔ نسخههای کبرا و کینگ کبرا سعی کرد موستانگ II را جذابتر کند. کینگ کبرا که در سال ۱۹۷۸ معرفی شد، سپر جلوی بلندتری داشت و روی کاپوت آن برچسب مار کبرا به تقلید از پونتیاک ترنس ام کار شده بود. این نسخه فقط با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 عرضه میشد تا به تقویت تصویر پرفورمنس محور آن کمک شود؛ اما این موتور تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و کینگ کبرا عملاً چیزی جز چند زرقوبرق ظاهری به موستانگ اضافه نکرده بود.
دوج چلنجر مدل ۱۹۷۸
اگر بخواهید یک دوج چلنجر را در ذهن خود تصور کنید احتمالاً هلکت یا دیمن خواهد بود که پیست درگ را به آتش میکشد؛ اما مطمئناً در تصور ذهنی هیچکس، دوج چلنجر چیزی شبیه به این تصویر نیست. تولید نسل اول چلنجر در سال ۱۹۷۴ بدون معرفی نسل جدید خاتمه یافت اما در سال ۱۹۷۸ دوج تصمیم گرفت به بدترین شکل ممکن چلنجر را احیاء کند. در آن سالها گروه کرایسلر همکاریهای زیادی با میتسوبیشی داشت و ازاینرو کرایسلر تصمیم گرفت میتسوبیشی گالانت کوپه را بهعنوان نسل دوم چلنجر با نشان دوج در ایالاتمتحده عرضه کند. برای این خودرو تنها دو پیشرانهٔ مختلف ارائه میشد که هردو چهار سیلندر خطی بودند. موتور اول از نوع ۱.۶ لیتری بود و نمونهٔ قویتر یک واحد ۲.۶ لیتری چهار سیلندر بود که تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور داشت.
مرکوری کوگار مدل ۱۹۹۹
در اواخر دههٔ ۶۰ مرکوری کوگار بهعنوان پسرعموی تهاجمیتر موستانگ متولد شد و بسیار موفق عمل کرد اما درست پیش از پایان قرن بیستم، یعنی در سال ۱۹۹۸، مرکوری این ماشین را به یک کوپهٔ کامپکت دیفرانسیل جلو تبدیل کرد. همچنین پیشرانههای هشت سیلندر هم از لیست موتورهای کوگار کنار رفتند و بجای آن یک موتور چهار سیلندر ۱۲۵ اسب بخاری و یک نمونهٔ V6 با ۱۷۰ اسب بخار ارائه شد. هرچند این اقدام مرکوری موجب شد کوگار در سال ۱۹۹۹ به بیشترین میزان فروش از سال ۱۹۸۹ به بعد دست پیدا کند اما یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ فروش آن به نصف کاهش یافت و این روند نزولی تا سال ۲۰۰۲ یعنی سالی که مرکوری به تولید کوگار برای همیشه خاتمه داد، ادامه داشت.
همانطور که در ابتدا گفته شد، ما در اینجا فقط چند نمونه از ماسل کارهای فاجعهبار تاریخ را معرفی کردیم و تکمیل کردن این لیست را به عهدهٔ شما میگذاریم؛ بنابراین، در بخش نظرات بگویید غیر از این چند نمونهای که در بالا معرفی کردیم، از دید شما چه مدلهای دیگری میتوانند لایق عنوان بدترین ماسل کار تاریخ باشند.
Arsam
۱۳ فروردین ۱۴۰۲حالا ونتورا که باحاله قیافش اینا چرا تو لیست گذاشتید
A.Az
۱۳ فروردین ۱۴۰۲نکته مشترک اکثر این ماشینا اینه که تو دهه هفتاد میلادی عرضه شدن ینی همون زمانی که آمریکا دچار بحران نفتی شده بود!
اتفاقی که خودروسازا مجبور شدن به مسخره ترین شکل تلاش کنن مصرف موتورهای حجیمشون رو کم کنن
کلا دهه ۷۰ برای خیلیا دهه مزخرفی بود!
پدرام
۱۳ فروردین ۱۴۰۲مخصوصا سال آخرش
محمدرضا
۱۳ فروردین ۱۴۰۲کامل مطالعه کنید
نوشته موتورش قابلیت اطمینان پایینی داشت
رامین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲علم نصب توربو بر روی موتور به حد امروز نرسیده بود. و صد البته موتورها در پنجاه سال قبل به راندمان و کیفیت حال حاضر نرسیده بودن منظور این بود دوست عزیز. وگرنه همه میدونیم موتورهای وی هشت آمریکایی کیفیت و دوام مناسبی داشتند البته غریب به هشتاد درصد موتورها در دهه هشتاد با تغیرات در حجم و ریزه کاریهای زیاد دوام و کیفیت و قدرت دهه هفتاد و شصت رو نداشتند.
datsun
۱۴ فروردین ۱۴۰۲همون موقع ژاپنی ها از موتور دو لیتری شش سیلندر ۲۲۰ اسب قدرت میگرفتن
(Ali(chevynova
۱۳ فروردین ۱۴۰۲پونتیاک فایربرد ۸۰ توربو یدونه مشکی از نزدیک دیدم خیلی نازه ولی قدرت انجینش در حد فایربرد مدل ۷۰ که تا بالای ۴۰۰ اسب قدرت داشتن نمیرسید
جالبه فایربردهای مدل ۷۰ با انجین ۴۵۵ سوپر دیوتی بالای ۳۵۰ اسب قدرت داشتن ولی پونتیاک قدرتش رو ۳۱۵ اسب اعلام کرد
محمد
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ماشاالله آمریکن کارز
ماشاالله اصالت
ماشاالله قدرت
ایلیا
۱۸ فروردین ۱۴۰۲پونتیاک خدایی همه خودرو هاش ماشین های بسیار جالب زیبا و هیجان انگیزی بودن من با فایربرد خیلی حال کردم تمام نسل تولید شده خیلی زیبا بودن
مهدی
۱۳ فروردین ۱۴۰۲این مرکوری شبیه هیوندا کوپه های که تو ایران هست یا من اشتباه میکنم؟ خیلی شبیه fx یعنی یه اسکی ریزی کره ای تو اون زمان رفتن از مرکوری
M
۱۳ فروردین ۱۴۰۲همه داغونن ولی بدترینش همون چلنجر بود ، گالانت با موتور ۱.۶ !
اسی
۱۸ فروردین ۱۴۰۲هرچی باشه از ماشین های ایرانی باقیمت های کزائیش بهتره اینا که برای 50تا 60 سال پیشه بهتر از ماشین های روز ایرانه از نظر کیفیت و مقاومت فقط پیکان و میشه با اینا مقایسه کرد
HOSSEIN
۱۳ فروردین ۱۴۰۲جالبه بعضی از این خودرو ها که تو این لیست به عنوان((بدترین)) شناخته میشن هنوز آرزوی خیلی از ماها ایرانی هاست🥲🥲🥲
Arshia m3csl
۱۳ فروردین ۱۴۰۲مرکوری کوگار 1999 بیشتر شبیه هوندا اینتگرا و هیوندای تیبرون کوپه هست تا ماسل کار بدترین ماسل کار تاریخ هم با اختلاف فورد ماستنگ نسل ۲ هستش بدترین ماستنگ تاریخ و البته داج چارجر شلبی توربو مدل ۱۹۸۵ هستن که مزخرفی از سر و روشون میباره و باعث شدن این دوتا ماشین مزخرف ابروی ماستنگ و چارجر با ابهت نابود بشه
hani
۱۸ فروردین ۱۴۰۲چارجر ۱۹۸۴ که وحشتناک بود
Mr 1352
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ماسل کار بدون انجین بالای 300 اسب بخار ماسل کار نیست، کاریکاتور ماسل کاره
mmz2008
۱۳ فروردین ۱۴۰۲واقعا به عنوان یه دوستدار دوج درد ناکه که گالانت رو با لوگوی دوج ببینم و 4 تا سیلندر؟؟؟!!! ماسل کار؟؟!!؟!
Hitman
۱۳ فروردین ۱۴۰۲اون عکس واقعا دوجه؟
اصن وقتی دیدنش قلبم تیر کشید😑
mahdi-es17
۱۳ فروردین ۱۴۰۲دهه 70.80.90.2000 دهه های سمی خودرو سازی آمریکا
Hamilton1970
۱۳ فروردین ۱۴۰۲همین دهه هارو شمسی کنی میشه دهه های سمی خودروسازی ایران:)
امیدوارم تغییر عظیمی که مسیر خودروسازی آمریکا در آخر دهه ۲۰۰۰ داد در ایران هم آخر دهه ۱۴۰۰ رخ بده…
mahdi-es17
۱۳ فروردین ۱۴۰۲باید تا سال 1500صبر کنیم 1400زوده😂
محمد
۱۳ فروردین ۱۴۰۲چجوری میتونستن از ۵ لیتر فقط ۱۴۰ اسب بگیرن. کار سختیه واقعا
Yasin
۱۳ فروردین ۱۴۰۲مرکوری کوگار 1999 اصلا شبیه عضلانیها نیست :/
فرشاد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲پس ریشه اصالت به اینجاهام ختم میشه😂
مستر علی نوا حرفی حدیثی؟
ماشالا اصالتی آمریکن کارزی چیزی؟
hani
۱۸ فروردین ۱۴۰۲این دهه ها رو هیچ ماشین بازی به روی خودش نمیاره
m4580
۱۵ فروردین ۱۴۰۲خداییش چجوری دلشون میاد به کینگ کبرا و ترنس ام بگن بد ؟؟؟؟؟
همایون
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ما تو دورانی زندگی کردیم که بهترین ماسل کارها دوباره زنده شدن،ولی متاسفانه که حالا که همشون دارن میمیرن ما بخاطر اینکه تو ایران زندگی میکردن از داشتنشون محروم بودیم.غرش پیشرانه های هیولاهای بنزینی داره واسه همیشه خاموش میشه ولی ما بیست سی سال پراید و پژو اسپرت کردیم به عشق اونا.چند نسل از چه چیزهایی زیادی محروم شدن بخاطر عملکرد سیاستمداران کشورمون
آریا ماشین
۱۶ فروردین ۱۴۰۲۱۰۰ بار دیگه هم عکس اون ماشین مسخره رو نشون بدین حدس نمیزنم که این یه چلنجر بوده.
اول که دیدم فکر کردم ماشین ژاپنیه بعد هم متنش رو خوندم موتور ۱.۶ لیتر ۴ سیلندر! واویلا! بدترین با اختلاف.
اون کوگار هم که اصلا حساب نیس اینجا چیکار میکنه؟
boost10
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یه پیچ فایربرد شرف داره به کل ماشینای ایرانی
boost10
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یه پیچ فایربرد شرف داره به کل ماشینای ایرانی
hani
۱۸ فروردین ۱۴۰۲زشته اقا مقایسه نکن پونیاک رو نبر زیر سوال