بحران جهانی میکروچیپ هنوز با قدرت ادامه دارد و انتظار نمیرود حداقل تا اواسط سال آینده اوضاع بهتر شود. علاوه بر این، عوامل دیگری مثل جنگ اوکراین نیز باعث اختلال در تولید خودرو شده است. در همین حال، تقاضا برای خودروهای صفرکیلومتر جدید همچنین در حال رشد است که این به معنای شکاف بزرگ بین میزان تولید خودرو و تقاضای خریداران است. این موضوع منجر به افزایش قیمت خودروهای نو و کارکرده در بازار شده است.
تحلیل جدیدی توسط آیسیکارز (iSeeCars) که حدود ۱.۲ میلیون خودروی نوی فروختهشده در ایالاتمتحده را پوشش میدهد نشان داده است که بهطور متوسط، قیمت کلی خودروهای نو در این کشور ۹.۹ درصد بیشتر از قیمت اعلامی سازنده شده است. هرچند ممکن است این افزایش چندان زیاد به نظر نرسد اما برخی از خودروهای محبوب بازار با قیمتی بسیار بالاتر از رقم اعلامی سازنده به فروش میرسند. در صدر این لیست جیپ رانگلر قرار گرفته که در بازار ۸,۹۲۵ دلار یا ۲۶.۷ درصد گرانتر از قیمت کارخانه معامله میشود. پس از این هم فورد ماوریک هیبریدی با ۵,۶۰۱ دلار یا ۲۵ درصد گرانتر قرار گرفته است.
جالب اینجا است که رانگلر آنلیمیتد (نسخهٔ چهاردر) با ۲۲.۹ درصد قیمت گرانتر، در رتبهٔ چهارم قرار گرفته و پیکاپ گلادیاتور که بر اساس همین خودرو ساخته شده هم با ۲۲.۵ درصد رتبهٔ پنجم را به خود اختصاص داده است. پس از این جیپها، دوباره ماوریک اما در نسخهٔ بنزینی با ۲۲.۲ درصد قیمت گرانتر دیده میشود درحالیکه یکی دیگر از محصولات فورد یعنی برانکو هم با ۲۰.۶ درصد در جایگاه هشتم قرار گرفته است. اختلاف قیمت بازار و کارخانهٔ همهٔ این خودروها بیش از دو برابر از میانگین ۹.۹ درصدی همهٔ خودروها بالاتر است.
تحلیلگر آیسیکارز دراینباره میگوید:
نمایندگیها با قیمتگذاری بالاتر از قیمت کارخانه به شرایط بازار پاسخ دادهاند تا در برخی مدلهای خاص سود بیشتری کسب کنند و فروش کمتر خود به دلیل محدودیت تولید خودرو را جبران کنند. در بازار امروز، خریداران مایل هستند برای خودروهای پرتقاضا مبلغ بسیار بیشتری نسبت به قیمت سازنده بپردازند زیرا این تنها راهی است که آنها میتوانند خودروی موردنظر خود را بدون انتظار طولانی به دست بیاورند
در لیست زیر میتوانید پانزده خودرویی که بیشترین اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه دارند را مشاهده کنید.
رتبه | خودرو | میزان اختلاف | مبلغ اختلاف |
۱ | جیپ رانگلر | ۲۶.۷ درصد | ۸,۹۲۵ دلار |
۲ | فورد ماوریک هیبریدی | ۲۵.۰ درصد | ۵,۶۰۱ دلار |
۳ | پورشه ماکان | ۲۳.۳ درصد | ۱۳,۲۵۴ دلار |
۴ | جیپ رانگلر آنلیمیتد | ۲۲.۹ درصد | ۹,۵۳۴ دلار |
۵ | جیپ گلادیاتور | ۲۲.۵ درصد | ۹,۸۲۴ دلار |
۶ | فورد ماوریک | ۲۲.۲ درصد | ۵,۳۶۸ دلار |
۷ | لکسس RX450h | ۲۱.۰ درصد | ۱۰,۳۶۵ دلار |
۸ | فورد برانکو | ۲۰.۶ درصد | ۷,۷۸۳ دلار |
۹ | جنسیس GV70 | ۲۰.۰ درصد | ۸,۶۱۱ دلار |
۱۰ | مرسدس بنز GLB | ۱۹.۸ درصد | ۷,۹۹۲ دلار |
۱۱ | شورلت کوروت | ۱۹.۳ درصد | ۱۵,۲۱۸ دلار |
۱۲ | فورد موستانگ | ۱۹.۱ درصد | ۶,۹۴۱ دلار |
۱۳ | مینی کانتریمن | ۱۸.۹ درصد | ۶,۳۲۵ دلار |
۱۴ | لکسس RX350L | ۱۸.۶ درصد | ۹,۲۴۲ دلار |
۱۵ | مرسدس بنز GLA | ۱۸.۶ درصد | ۷,۱۴۲ دلار |
میانگین کل | ۹.۹ درصد | ۳,۷۵۳ دلار |
NAVID۰۰۹۸
۱۵ فروردین ۱۴۰۱والا این چیزی که من دارم از پیجهای فارسی زبان اون ور آبی میبینم اینه که همه خودروها گرانتر از قیمت اصلی فروخته میشوند بخصوص محصولات ناب آنها مثل بنز G و پورشه ۹۱۱ !
این نشون میده سواستفاده از موقعیت فقط مُختَص ما ایرانیها نیست و هر کجای دنیا اگر کمی تعادل اقتصاد به هم بریزه ، مردم همدیگر را تیکه پاره میکنند و اهمیتی هم نمیدهند که تا چه حد میتوانند از موقعیت سواستفاده کنند !
سواستفاده میخواهید ببینید ، یه سری به بازار املاک ایران خودمون بخصوص در تهران و شهرهای بزرگ بزنید تا بفهمید اوضاع تا چه حدی خیطه خیطه !
مالکها حُکم امپراتوری گرفتهاند و مستاجران بدبخت حکم محکومین اعدامی اجباری که هرچه ظلم هست بر سَرِشان میآورند !
خیلی دوست دارم یه قانونی وضع کنند به مانند سختگیری قانون مالک و مستاجر در کشور آلمان تا آو وقت ببینیم قیافههای مالکینی که خدا را بنده نیستند و در ظلم رساندن دست کمی از صدام ندارند !
ایران شده بهشت زورگویان مالک که شیرابهی مستاجران را میکشند و هیچ قانونی هم جلودارشان نیست که فکر کنم با این وضع در آینده باید منتظر چادر زدن مردم وسط بیابان باشیم در کنار گورخوابها تا بلکه این مسئولان گردن کُلُفت و مجلسیها رگ خوابشان بخوابه و فکری به حال مستاجران کنند که در اکثر مواقع زندگیهایشان به سبب همین مسئله پاره پاره شده و تمام !!!
Muty
۱۵ فروردین ۱۴۰۱نوید نظراتت همیشه در زمینه های ” غیرخودرویی ” قابل قبول و موجهه :-)
کیان
۱۵ فروردین ۱۴۰۱نظر شخصی :
این وضعیت جهانی و خصوصا در امریکا و کانادا بخوبی نشون میده ک انسانها همیشه حریص هستن حالا هرجایی باشه و از اون مهمتر بحث عرضه و تقاضا هست، عرضه کم شده به هر علتی ک هست حالا تقاضا ثابت (شاید هم کمی بیشتر) در نتیجه افزایش قیمت فروش و طولانی شدن زمان تحویل و …
پس این کارای قرعه کشی و رهن بودن سند و … نمیتونه دوای درد بازار باشه و همش سرگرم کردن مردم ساده ما هست
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۱به این نمیگن حریص بودن هرکس پیش بینی خودشو از آینده داره و به طبع خیلیا فکر میکنن که بهتره الان پولشونو خرج کنن اینکه خیلی ها فاز روشن فکری میگیرن و میگن خب نخرین از ساده لوحیشونه قدرت در اینه که میلیون ها نفر رو بتونی راضی کنی نخرن و بعد بازهم تصمیم با خودشونه من خودم نظرم اینه که با نخریدن بازار میتونه درست بشه ولی از طرف دیگه هم میدونم که احتمال اینکه این اتفاق رخ بده از یک درصد هم کمتره
ممد ژانگولر
۱۵ فروردین ۱۴۰۱نکته جالب اینجاست اونایی که بیشتر حرص میزنن و حول هستن جمعیت ایرانی و آسیایی هستن و چون خودشون از این صحنه ها زیاد تو کشورشون دیدن حولن
ولی بعید بدون گاوچرونا اصیل ککشون بگزه و برن اول صف
ی برو بابای خاصی تو چشاشونه و دامن نمیزنن به گرون فروشی
یا علی مدد
۱۵ فروردین ۱۴۰۱داداش مثل این که تو رویا هات غرق شدی
اگه یه درصد بلا هایی که سر ایران میاد سراغشون میرفت
همون گاوچرون های سابق همدگرو آبکش میکردن
Navid_A.J
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ههههههههه
یوسف
۱۵ فروردین ۱۴۰۱تعجبی نداره، تو آمریکا دست فروشنده های خودرو یا اصطلاحا دیلرها برای بالا بردن یا پایین بردن قیمت بازه، تو اوج پاندمی کرونا خیلی از فروشنده ها، ماشین هاشون رو با ضرر بالا فروختن و حالا دارن جبران میکنن.
احمدرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۱والا تو ایالت ما که کسی تو پاندمی رحم نمی کرد بقیه رو نمیدونم
Jdm باز
۱۵ فروردین ۱۴۰۱مردم گرگ شدن 😐
MMD
۲۲ فروردین ۱۴۰۱فقط 25 درصد؟ هه
اینجا پژو پارس LX با 90 درصد سود توسط عزیزان دلال فروخته میشه و کسی هم نمیگه چرا و به چه دلیل!