محصولات برند اکسید زیرمجموعه چری، توسط مدیران خودرو با نام اکستریم در ایران عرضه میشود. ظاهرا شاسی بلند TXL نخستین مدل از این سری خواهد بود.
سال ۲۰۱۷ برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدلهای لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. البته دیگر زیرمجموعههای چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند.
بیشتر بخوانید:
برند پریمیوم مدیران خودرو با نام اکستریم آغاز به کار کرد
چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس؛ مشخصات اولین پلاگین هیبرید ایران
شاسی بلند TXL / TX اولین محصول چری با برند اکسید محسوب میشود. این مدل، سال ۲۰۱۹ با دو مدل TXL و TX معرفی شد که طبیعتا طول بدنههای متفاوت ارایه میکرد. در ابتدا هدف از تولید اکسید، ورود به بازار اروپا و امریکا عنوان شد اما این آرزو هرگز برای چری به ثمر نرسید. در عوض، بازار روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، خریدار خودروهای اکسید شدند. امروزه ۷ محصول شامل سدان و شاسی بلند و چند مدل برقی با برند اکسید تولید میشوند.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
جدول مشخصات خودرو “چری اکستریم TXL”
مشخصه | جزئیات |
---|---|
برند | اکسید (Exeed) |
مدل | TXL |
سال تاسیس | ۲۰۱۷ |
موتور | ۱.۶ لیتر توربوشارژ یا ۲ لیتر توربو |
قدرت موتور | ۱۹۷ اسب بخار (۱.6L) / 257 اسب بخار (۲.0L) |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتنمتر (۱.6L) / 400 نیوتنمتر (۲.0L) |
گیربکس | اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ |
سیستم محرک | دو دیفرانسیل یا محرک جلو |
ابعاد | طول: ۴۶۶۵ میلیمتر (TX) / 4775 میلیمتر (TXL) فاصله محوری: ۲۶۹۷ میلیمتر (TX) / 2800 میلیمتر (TXL) |
عرض | ۱۸۷۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۶۸۵ میلیمتر |
زمان صفر تا صد | ۱۰ تا ۱۱ ثانیه (۱.6L) 7 تا ۸ ثانیه (۲.0L) |
مصرف سوخت | ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۱.6L) نزدیک به ۱۰ لیتر (۲.0L) |
امکانات رفاهی | – شش کیسه هوا – سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو – تهویه اتوماتیک دوگانه – ورود و استارت بدون کلید – رینگ ۱۹ اینچ – دوربین ۳۶۰ درجه و دنده عقب – گرمکن و سردکن صندلیهای جلو |
قیمت | ۱۸ تا ۲۴ هزار دلار (در روسیه) 34 تا ۳۷ هزار دلار (در امارات) پیشفروش در ایران: ۲.۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان |
طراحی ظاهری و نمای بیرونی اکستریم TXL
جلوپنجره ترکیب شده با سپر، مهمترین المان در طراحی اکستریم TXL است. بین چراغها، مجرای ورودی هوا بسته شده و صرفا نام برند سازنده (EXEED) دیده میشود که احتمالا برای نسخه مونتاژ ایران، XTRIM نوشته خواهد شد.
نمای اصلی با چراغهای باریک و کشیده، حس اسپرت بسیار خوبی دارد. حالت آروارهای در خطوط افقی سپر هم این شرایط را تقویت میکنند. اکستریم TXL به عنوان یک خودروی لوکس چینی، فارغ از ادوات پلاستیکی نیست و از زیر سپرجلو تا قاب گلیرها و رکاب و سپر عقب، مواد سیاه رنگ ارزان قیمت دارد.
در نمای جانبی شباهت اکستریم TXL با تیگو ۷ و تیگو ۸ پرو به وضوح دیده میشود. حجم دهی بدنه برای این بخش از خودرو، چشمنواز و راضی کننده است. خطوط ادامه دهنده از چراغهای جلو و عقب، به خوبی روی درهای ورود به کابین محو میشوند. همچنین قاب فلزی برای پنجرهها، دستگیرههای کروم و رینگهای ۱۸ یا ۱۹ اینچ، اکسید TXL و TX را جذابتر از خودروهای ارزان قیمت چینی نشان میدهند.
در نمای پشت، چراغهای پیوسته با برآمدگی انتهای سقف به شکل اسپویلر وجود دارد. حجمدهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است اما مشابه فیدلیتی پرستیژ (دیگر محصول چری)، فضای خالی کم هیجان نیزفراهم شده است که برای خودرویی با ادعای طراحی برای بازار جهانی، نکته منفی محسوب میشود. ادوات پلاستیکی زیر سپر عقب نیز، جذابیت ظاهری اکستریم TXL را کم میکنند.
در مجموع، میتوان طراحی اکسید TX و TXL را بسیار خوب و راضی کننده توصیف کرد. این محصول، بدون شک میتواند در کلاس خودروهای چینی، عامه مردم ایران را جذب خود میکند. عرض ۱۸۷۲ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۸۵ میلیمتر در هر دو مدل ثابت است اما اکسید TX طول بدنه ۴۶۶۵ و فاصله محوری ۲۶۹۷ میلیمتر دارد؛ درحالیکه این ارقام برای TXL به صورت ۴۷۷۵ و ۲۸۰۰ میلیمتر است. اعداد گفته شده به وضوح نشان میدهند که اکستریم TXL نسبت به TX، حدود ۱۰ سانتیمتر طول و فاصله محوری بیشتر دارد.
برای مقایسه جالب است بدانید اکستریم TX ابعادی بسیار نزدیک به هیوندای سانتافه نسل سوم (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) موجود در ایران دارد. مدل TXL نیز مشابه سانتافه LWB است که هرگز به کشورمان وارد نشد.
طراحی داخلی و نمای کابین اکستریم TXL
مدلهای جدید اکسید شامل TXL و TX، از سبک طراحی داخلی مشابه فونیکس تیگو ۸ استفاده میکنند. نمایشگر پیوسته روی داشبورد و فرمان D شکل، این موضوع را نشان میدهد؛ درحالیکه دو کلید گردان و پنل لمسی زیر خروجیهای تهویه مطبوع، مشابه فونیکس تیگو ۷ پرو است.
دسته دنده سنتی در اکستریم TX و TXL وجود ندارد. بین صندلیها، تزئینات مصنوعی با طرح چوب استفاده شدهاند. شارژر وایرلس و ترمز دستی دکمهای نیز جذابیتهای این قسمت هستند. دیگر موضوع جالب توجه، کیفیت بسیار خوب صندلیها و حالت مبله با خط دوخت چشمنواز داخل تودریها است. حتی صندلیهای عقب هم، برتری واضح نسبت به فونیکس تیگو ۸ پرو دارند.
در مجموع، طراحی داخلی اکستریم TX و TXL فراتر از انتظار است. این شرایط، حس یک خودروی مدرن و لوکس را به خوبی برای مخاطب ایرانی که دسترسی به محصولات برندهای درجه یک ژاپنی یا آلمانی مثل لکسوس را ندارد، تداعی خواهد کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی اکستریم TXL
موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر برای اکسید TXL وجود دارد. نسخه ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۵۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر نیز در چین ارایه شده است؛ اما هنوز مشخص نیست کدام نمونه وارد ایران خواهد شد.
گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ در تمام مدلهای TX و TXL استفاده شده است. همچنین امکان انتخاب سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو برای خریدار این خودرو در بازار جهانی وجود دارد. نسخه ۱/۶ لیتری بازار روسیه با وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه ثبت میکند و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. آزمونهای غیررسمی از TXL مجهز به موتور ۲ لیتر، صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ تا ۸ ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر را نشان دادهاند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی اکستریم TXL
مدلهای آپشنال اکسید TXL امکانات مشابه فونیکس تیگو ۸ پرو مکس دارند. بر این اساس، علاوه بر سیستم دو دیفرانسیل، شش کیسه هوا، سیستمهای ترمز و حفظ تعادل ABS – EBD – BOS – ESP – TCS – EBA – HAC – HDC ، سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو به همراه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، ترمز پارک، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، ترمز پارک، اتوهلد، رینگ ۱۹ اینچ، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی جلو در ۶ جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو و کول باکس برای اکسید TXL ارایه میشود.
قیمت اکسید TXL در بازار جهانی و هزینه خرید اکستریم TXL در ایران
در روسیه، اکسید TXL تک دیفرانسیل مجهز به موتور ۱/۶ لیتر، معادل ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. همین خودرو با امکانات کامل و سیستم دو دیفرانسیل، به قیمت ۲۴ هزار دلار فروخته میشود. در امارات، اکسید TXL موتور ۲ لیتر دو دیفرانسیل، ۳۴ تا ۳۷ هزار دلار قیمت دارد.
از مجموع موارد فوق میتوان به این نتیجه رسید که مدل ۲ لیتری از TXL، فعلا وارد ایران نخواهد شد و ابتدا نمونه ۱/۶ لیتری توسط مدیران خودرو عرضه میشود. احتمالا طرف ایرانی تصمیم گرفته است محصولی جدید با قیمت بالاتر از فونیکس تیگو ۸ پرو در بازار داشته باشد و اکستریم TXL دو دیفرانسیل ۱/۶ لیتری را به قیمتی حدود ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان، پیشفروش کند.
مردیم از خوشی
۵ مهر ۱۴۰۲نه تنها ماشین های داخلی بلکه ماشین خارجی هم دیگه نمیشه از پشت تشخیص داد چیه باید حتما جلوش را هم دید ( من دیگه ماشین های چینی را داخلی به حساب میارم دیگه باید شل کنید ما یکی از ایالت های ارباب چین هستیم )
امیر zed
۵ مهر ۱۴۰۲بهتره بگی ما یکی از ولسوالی های افغانستان هستیم.انقدر که تو این چند روز افغانی دیدم ایرانی ندیدم تو خیابون
Anti Tesla
۶ مهر ۱۴۰۲ولی از نظر هوش اصلاً به چینی ها نمیخوریم.
بنده از سال ۱۴۰۰ تو فرادرس کلاس های هوش مصنوعی می روم و در زمینه هوش مصنوعی اندکی دانش دارم.
دانش آموزان چینی با شیوع کرونا یعنی از سال ۲۰۱۹ بعضی از تکالیف خود را به هوش مصنوعی محول
می کردند.
برای مثال برای کلاس ابتدایی معلم میگه تو فلان نرم افزار با سیستم تایپ کن و اون بعد تایپ میده به هوش مصنوعی تا براش آنالیز کنه و غلط های املایی و علائم نگارشی رو پیدا کند.
چینیا بچه های بالای ۱۰ سالشون هکر هستند و زبان برنامه نویسی پایتون بلد هستند.
و بیشتر مخاطبان کایلی لینوکس چینی های زیر ۲۰ هستند.
انصافاً ۱۰۰ هیچ جلو تر هستند.
Godfather orj
۶ مهر ۱۴۰۲به نظر میاد واردات خودرو منتفی باشه و فقط شانتاژ خبری راه انداختن حس خوبی ندارم
Anti Tesla
۵ مهر ۱۴۰۲به نظرم رقابت با لاماری رو واگذار می کند.
آقای اشتری نظرتون رو خواهشاً درباره این خودرو بیان کنید.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ مهر ۱۴۰۲لطف دارین شما
من داخل متن نظراتم هست
پاراگراف اول گفتم که چری و برند اکسید از نظر کیفیت فنی در کلاس خودروهای چینی، خوب هستند
اما قیمت بالای ۲۰ هزار دلار برای چنین محصولاتی منطقی نیست و در سطح جهانی هم سخت می تونه موفق بشه
معلومه که خریدار خارجی ترجیح میده ماشین کوچکتر با امکانات کمتر از برند ژاپنی یا کرهای بخره
P
۵ مهر ۱۴۰۲دقیقا ،واقعا چرا باید 34 هزار دلار برای این ماشین هزینه کرد اونم در صورتی که در بازاری مثل امارات انبوهی از مدل ها و برند های مختلف و … وجود داره ؟
Anti Tesla
۶ مهر ۱۴۰۲من البته دوست داشتم کمی بیشتر از متن توضیح بدید که ممنونم که به خواسته من رسیدگی کردید و پاسخ من رو دادید🙏🙏🙏
کرگدن باواریا
۶ مهر ۱۴۰۲آقای اشتری کاش میگفتین این ماشینِ ۶ سال پیش هست که مدیران خودرو داره با عنوان “جدید” قال.. ببخشید وارد میکنه…
مهران
۵ مهر ۱۴۰۲شباهت ظاهری واااقعا خسته کننده…
جناب اشتری با درود و خسته نباشید.مقاله ای مطلبی راجب اینکه خودروهای برقی خود شارژ شونده بشن هست؟امکانش هست اصلا؟با همون حرکت لاستیک خودرو بتونن تولید برق انجام بدن و باتری ها شارژ بشن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ مهر ۱۴۰۲من دقیقا منظور شما نفهمیدم
فناوری شارژ از کف جاده درحال توسعه هست اما خیلی هزینه داره و نتونسته تجاری بشه
سیستم بازیافت انرژی هم در تمام خودروهای برقی و هیبریدی داریم که مثلا هنگام ترمز یا دنده معکوس وارد عمل می شه
مهران
۵ مهر ۱۴۰۲اصلا مطلبی در اینباره نخوندم و ندیدم که شرکتی روی این قضیه کار کنه.واقعا گزینه ی عالییی میشه اگه بتونن انجامش بدن و فراگیر بشه.
مثال ساده و قدیمیش،یه زمانی چرخ چینی داشتیم که یه قطعه وصل میشد به بدنه دوچرخه و قسمت متحرکش به لاستیک تماس داشت و برق تولید میکرد برای چراغ جلو.
و صد البته که چقدر ذوق میکردیم.
sina
۶ مهر ۱۴۰۲اشتری جان
توصیه میکنم مقاله سایت فوربس به اسم Toyota’s Tesla problem رو هم ترجمه کنید.
بسیار جالبه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ مهر ۱۴۰۲بسیار عالی
P
۵ مهر ۱۴۰۲2 تا 2/5 میلیارد تومن ؟ نه نه این بیشتر ازین حرفا میرزه ،یه دفعه رندش کنید 60 هزار دلار بفروشید بره ،اصلا زیر 50 هزارتا کلاس کارو پایین میاره ،مرسی اه
fa
۵ مهر ۱۴۰۲in faicelifte tiggo 7 ie hast
Soroush
۵ مهر ۱۴۰۲فقط مدل به مدل دارن کراس اوور میارن همه هم مثل هم…
یه تنوعی بدین بابا
Safa
۵ مهر ۱۴۰۲واقعا طراحی جذابی نداره.. بی دلیل نبود که فروش نداشت و اوردنش ایران..
H2
۵ مهر ۱۴۰۲قیمت قطعات چینیها واقعا بی منطقه
تازه اگه بتونی پیدا کنی
تو شهریورماه فروش مونتاژ کننده های چینی حدود 50% کاهش پیدا کرده از بس که گرون شدن
Anti Tesla
۶ مهر ۱۴۰۲مردم نخرند تا اونها خودرویی مدنظر مردم وارد کنند.
برای شاخصه های آن:اقتصادی،کیفیت بالا،آپشن های معقول، و….
Avan
۵ مهر ۱۴۰۲به نظرم همون تیگو ۸ هست که تغییراتی در ظاهر داشته
حسن
۶ مهر ۱۴۰۲با 37 هزار دلار قیمت زشت نباشه بهش میگن خودروی چینی
حسن
۶ مهر ۱۴۰۲خیلی ارزشش بالاست این چند مرده است.
جوینت ونچر تمام کشورهای صاحب سبک در خودرو سازی اینا تو چین درست کردن.
بیشتر پول برندش را میگیره وگرنه میتونین برید رولز-رویس بخرید والا
Enzo Ferrari 2008
۶ مهر ۱۴۰۲شبیه تیگو 8شده
همایون
۶ مهر ۱۴۰۲یه روش دیگه واسه اینکه مدیران خودرو سود بیشتری به جیب بزنه اینکه با یه اسم دهن پرکن یه برند جدید بزنی و ادعا کنی قراره محصولات لوکس تولید کنی بعد بری محصول پنج سال پیش یه برندی که تو اهدافش شکست خورده رو با یه تخفیف توپل بیاری تو ایران مونتاژ کنی
الان این خودرو چه ویژگی ممتازی نسبت به فونیکس تیگو هشت پرومکس داره؟حتی تو خیلی بخشها پایننترم هست ولی با قیمت اون قراره عرضه بشه.اصلا یکی از دلایل شکست اکسید همین بود که کراس اوورهاش هیچ تفاوت و یا برتری خاصی نسبت به کراس اوورهای برند چری یا جتور نداشتن بلکه تمام کراس اوورهای این سه تا برند از قوای محرکه و امکانات ایمنی و رفاهی تقریبا یکسانی سود میبردن
کرب علی
۱۷ آبان ۱۴۰۲سانتافه هم رده این 《《 دو دیفرانسیلو میگما 》》 حدود ۳۷۰۰۰ دلاره و این ۲۴۰۰۰ دلار این اگه بیست چهار هزار دلاریش بیاد با کلکایی که مدیران بلده میترکونه چون سانتافه سوارا میریزن سر این چرا ؟ چون ۱؛: می دونن که سانتافه رو نمیذارن بیاد ۲؛: تکنولوژی سانتافه های ایران مال دو هزارو دهه ولی این مال ۲۰۲۰ ۳؛: از لحاظ امکانات قابل مقایسه نیست ۴؛: همون کیفیتو داره در مقایسه با ۲۰۱۰ گفتما ۵؛: اگه سانتافه اصلی بیاد زیر قیمت تریلی ۱۸ چرخ نمیدنش ۶؛؛ اینو میشه قسطی خرید