در سالهای گذشته، مصرف سوخت ۴۰ مایل برای هر گالن و یا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تبدیل به یکی از نشانههای مصرف بهینه سوخت در خودروها شده است. تقریباً تمام خودروهای کوچک کمپانیهای معتبر به این میزان از مصرف سوخت رسیدهاند و حتی بعضی از خودروهای سدان سایز متوسط، چنین مصرف سوختی دارند. در هر حال، لزومی ندارد که پول زیادی برای داشتن این میزان مصرف سوخت، صرف کنید. در این بررسی، سعی ما بر این بوده که ارزانترین خودروها را با مصرف سوخت زیر ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیدا کنیم. معیار این بررسی، تخمینهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت در شهر، جاده و به صورت ترکیبی بوده است. نتیجهای که ما را شگفتزده کرد، حضور ۱۰ خودرو در این لیست با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار بود. در قیمتی که برای هر خودرو در این لیست آمده، پکیجهای لازم برای رسیدن به حد مطلوب مصرف سوخت نیز لحاظ شده است.
۶/۹۲ لیتر در شهر، ۵/۶ لیتر در جاده و ۶/۳۶ لیتر به صورت ترکیبی
کوچکترین مدل میتسوبیشی، اگر از هر لحاظ دیگری به صرفه نباشد، در مورد مصرف سوخت بسیار بهصرفه است و دارای مصرف سوخت بسیار خوب ۵/۶ لیتر در جاده است. قیمت نسبتاً پایین مربوط به مدل پایه میتسوبیشی میراژ DE است که به صورت استاندارد همراه با سیستم گیربکس ۵ دنده دستی عرضه میشود که اگر این هاچبک ۷۴ اسببخاری را با سیستم CVT همراه کنیم، چیزی که هزار دلار دیگر هزینه نیاز دارد، میتوانیم مصرف سوخت بهتر ۵/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را از این خودرو شاهدباشیم.
نیسان ورسا سدان S Plus مدل ۲۰۱۴ – ۱۴۶۰۰ دلار
۷/۵۹ لیتر در شهر، ۵/۸۸ لیتر در جاده و ۶/۷۲ لیتر به صورت ترکیبی
نیسان ورسا یکی از ارزانترین خودروهای امروز در بازار است و نیاز به اضافه کردن بستههای زیاد به ورسا S برای رسیدن به مصرف سوخت زیر ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیست. اگر مدل پایه S را با سیستم گیربکس ۵ دنده دستیاش به سیستم CVT مجهز کنیم، به راحتی میتوانیم به این میزان مصرف سوخت برسیم. این آمار برای نیسان ورسا نوت هاچبک نیز صدق میکند؛ البته قیمت این مدل از ۱۶ هزار و ۵۰ دلار شروع میشود.
فیات ۵۰۰ Pop مدل ۲۰۱۴ – ۱۶۹۹۵ دلار
۷/۵۹ لیتر در شهر، ۵/۸۸ لیتر در جاده و ۶/۹۲ لیتر به صورت ترکیبی
مدل زیبا و اروپایی فیات ۵۰۰ هاچبک هم میتواند به عنوان یک خودروی ارزان و هم به عنوان یک خودروی بهصرفه معرفی شود. این خودروی سبک ایتالیایی، اگر به سیستم گیربکس استاندارد خود، یعنی ۵ دنده دستی، مجهز باشد، به میزان ۵/۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، سوخت مصرف میکند. البته باید در این حالت، با فضای تَنگ داخل کابین و قدرت ۱۰۰ اسببخار موتور ۱/۴ لیتری، کنار بیایید. با این حال، فیات ۵۰۰ تمام تلاشش را برای وضعیت بهتر طراحی انجام داده است و حتی مدل کانورتیبل 500c با قیمت ۲۰ هزار و ۴۹۵ دلار نیز عرضه شده است.
شورولت سونیک سدان LT مدل ۲۰۱۴ – ۱۷۲۰۵ دلار
۸/۱۱ لیتر در شهر، ۵/۸۸ لیتر در جاده و ۷/۱۳ لیتر به صورت ترکیبی
وقتی شورولت سونیک با موتور ۱/۴ لیتری توربو همراه شود، تبدیل به یک خودروی سبک شهری میشود که میتواند مصرف سوختی زیر ۶ لیتر در بزرگراه داشته باشد. برای رسیدن به این میزان مصرف سوخت، خریداران باید از سیستم گیربکس ۶ دنده اتوماتیک چشمپوشی کرده و سیستم گیربکس استاندارد دستی ۶ دنده را انتخاب کنند و همینطور آپشن موتور توربو را با قیمت ۷۰۰ دلار داشته باشند. مدل سونیک به صورت چهار در سدان و یا هاچبک با اضافه قیمت ۷۰۰ دلار عرضه شده است.
فورد فیستا سدان SE اکوبوست مدل ۲۰۱۴ – ۱۷۴۰۰ دلار
۷/۳۵ لیتر در شهر، ۵/۲۳ لیتر در جاده و ۶/۳۶ لیتر به صورت ترکیبی
کوچکترین خودروی فورد، دارای کوچکترین موتور این کمپانی نیز هست. فورد فیستا اکوبوست برای پیشرانه خود از یک موتور یک لیتری توربوشارژ با ۳ سیلندر بهره میگیرد که با استفاده از آن میتواند مصرف سوختی به ۵/۲۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه داشته باشد که بهتر از هر مدل دیگر غیرهیبریدی و بنزینی موجود در بازار است. عملکرد موتور کوچک یک لیتری در اولین تجربه رانندگی با آن بسیار شگفتانگیز است. استفاده از این موتور برای مدل فیستا SE تنها ۹۹۵ دلار خرج برمیدارد و همراه با یک سیستم گیربکس ۵ دنده دستی است.
مزدا ۳ i SV سدان مدل ۲۰۱۴ – ۱۷۷۴۰ دلار
۸/۱۱ لیتر در شهر، ۵/۷۴ لیتر در جاده و ۷/۱۳ لیتر به صورت ترکیبی
خودروی جمعوجور مزدا برای رسیدن به مصرف سوخت بهینه، نیازی به هیچگونه آپشن اضافی ندارد. در واقع، مدل پایه مزدا ۳ سدان به بهترین مصرف سوخت در این سری با ۵/۷۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده میرسد. این مدل، دارای یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۵۵ اسببخار است و از تکنولوژی اسکایاکتیو مزدا برای کاهش وزن و اصطکاک استفاده میکند. مدل پایه مزدا ۳، همراه با سیستم گیربکس ۶ دنده دستی عرضه میشود. البته اگر با پرداخت ۱۰۵۰ دلار دیگر، از سیستم ۶ دنده اتوماتیک استفاده کنید، همین میزان مصرف سوخت را خواهید داشت و فقط در شهر مصرف سوخت به ۷/۸۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کاهش پیدا میکند.
نیسان سنترا S FE+ CVT مدل ۲۰۱۴ – ۱۸۰۰۰ دلار
۷/۸۴ لیتر در شهر، ۵/۸۸ لیتر در جاده و ۶/۹۲ لیتر به صورت ترکیبی
سدان کامپکت نیسان شاید تا حدودی یک خودروی خستهکننده باشد، ولی به صرفهبودن مصرف سوخت در آن با موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم تغییر سرعت پیوسته، انکارناپذیر است. مدل نیسان سنتر که مجهز به بسته ۴۰۰ دلاری FE+ شده و ویژگیهای آیرودینامیک بهتر و تایرهای با مقاومت کمتر نسبت به چرخش به آن اضافه شده است، طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا دارای مصرف سوختی برابر با مسافت ۳۰ مایل در شهر و ۴۰ مایل در بزرگراه برای هر گالن سوخت است. این میزان مصرف سوخت، نزدیک به بهترینهای خودروهای این کلاس و مطابق با همتای کوچکتر خود در نیسان، ورسا است.
هوندا اینسایت مدل ۲۰۱۴ – ۱۹۵۱۵ دلار
۵/۷۴ لیتر در شهر، ۵/۳۵ لیتر در جاده و ۵/۶ لیتر به صورت ترکیبی
با معرفی نسل دوم از اینسایت هیبرید، هوندا رقبایی مانند تویوتا پریوس را کنار زد و یک خودروی آیرودینامیک، بهصرفه و یک هاچبک هیبریدی نسبتاً کاربردی تولید کرد که مصرف سوخت فوقالعادهای داشت. البته باید اذعان داشت که سیستم مدیریت سیستم هیبریدی هوندا، IMA، به پیشرفتگی سیستم هماهنگکننده هیبریدی تویوتا نیست. با این حال، هوندا اینسایت دارای مصرف سوخت ۵/۳۵ لیتر در بزرگراه است و در حال حاضر، ارزانتری هیبریدی موجود در بازار است.
تویوتا پریوس C One مدل ۲۰۱۴ – ۱۹۸۹۰ دلار
۴/۴۴ لیتر در شهر، ۵/۱۱ لیتر در جاده و ۴/۷ لیتر به صورت ترکیبی
با قیمتی به اندازه ۳۷۵ دلار بیش از هوندا اینسایت، تویوتا پریوس C، بهترین مصرف سوخت خودروهای هیبریدی را در این کلاس، در اختیار صاحبش قرار میدهد. پریوس C کوچکترین خودرو در میانه خانواده مدل پریوس است که شامل مدل استاندارد پریوس و پریوس V MPV نیز میشوند. با اینکه امکانات به نسبت، کمتری در مدل پریوس C One ارائه شده است، ولی با این حال، این خودروی دارای تجهیزاتی نظیر کنترل آب و هوایی اتوماتیک، ورودی بدون کلید و بلوتوث است و نیازی به گفتن نیست که این خودروی دارای بهترین مصرف سوخت در این لیست است.
تویوتا کرولا LE Eco مدل ۲۰۱۴ – ۱۹۹۰۵ دلار
۷/۸۴ لیتر در شهر، ۵/۶ لیتر در جاده و ۶/۷۲ لیتر به صورت ترکیبی
در طراحی دوباره تویوتا کرولا برای سال ۲۰۱۴ یک مدل Eco برای آن درنظر گرفته شده است که یک نسخه از کرولا با موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر است که دارای تکنولوژی سوپاپ Valvematic است و جریان هوای بهتری درون موتور آن برقرار میشود. این تکنولوژی نسبتاً جدید، باعث شده تا تویوتا کرولا همراه با سیستم CVT مصرف سوختی برابر ۵/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه داشته باشد. البته در مدل Eco از تایر با مقاومت کم در برابر چرخش نیز استفاده شده است. همچنین بهتر است از آپشن چرخهای آلومینیومی برای این مدل استفاده نکرد؛ زیرا مصرف سوخت آن را به ۵/۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، کاهش خواهد داد.
من 206 مدل 85 تیپ 3 سفارشی دارم 50000تا کارکرده وحتی روی رینگ چرخها عبارتmade in france حک شده تو جاده صدی 5/5 میسوزونه . در ضمن چرا اسمی از تویوتا یاریس و کیا پیکانتو وi10نبردین چون اینها تو ایران قابل دسترس نیستن . به نظر من اگه برای تاکسی های بین شهری ودر تهران متناسب با نیاز از این ماشین ها بدون عوارض وارد بشه دیگه نه هدر رفت بنزین داریم نه مرگ ومیرزیاد ونه الودگی کشنده ی هوا.
مزدا از همشون ایمنتر و جذاب تره و هوندا و نیسان ورسا هم از همشون بصرفه ترن. ولی حیف که جای فولکس up و پولو و اشکودا خالیه. سدانهای سایز متوسط دیزلی اشکودا با تکنولوژی فولکس و قیمت پایین اندازه این هاچبکها مصرف میکنن. نمیدونم چرا تو آمریکا عرضه نمیشن. ( سال نو همه مبارک )
این کرولای بازار آمریکای شمالیه… راس میگه زیگما اما حرف شمام درسته تقریبا متاسفانه کسی از مسئولان تو ایران اقتصادی عمل نمیکنه یعنی با نگاه به اقتصاد عمل کنه همین مثال ساده نشون میده که مردم فهمیدن چه جور باید رفتار بشه تو سطح کلان مثلا درحوزه گمرک اما بخاطر بعضی مصلحت سازیای الکی مسئولان درست عمل نمیکنن
پدال باید دقیقا ذکر میکردی که این بررسی در بین خودرو های بازار امریکا بوده وگرنه که در بازار اروپا خودرو هایی با مصرف زیر صدی 4 لیتر خیلی فراوان تر هستند!! اگر بازار اروپا بررسی میشد میدیدین که خودروسازهای ژاپنی هیچ جایی در بین خودروهای کم مصرف اروپا ندارن…. کلا بازار امریکا به مصرف خودرو اهمیت زیادی شاید نده و جزو معیار های سوم یا چهارم خریدار ها در این کشور هست.برعکس اروپا که مصرف جزو معیار اول اکثر خریدار های خودرو هست.
این نسل مزدا بهتر از مدلهای گذشتس اگه بیاد ایران و قیمتش منصفانه باشه {محاله} چون هندلینگش از کرولا و کیفیتش از سراتو بالاتره و زیباتر و هماهنگ تر از جفتشون بمراتب موفق تره
Matink
۱ فروردین ۱۳۹۳ارزون برای کی؟؟!!!
احمد.ف
۲ فروردین ۱۳۹۳برای اونا !!!
محمد
۱ فروردین ۱۳۹۳من 206 مدل 85 تیپ 3 سفارشی دارم 50000تا کارکرده وحتی روی رینگ چرخها عبارتmade in france حک شده تو جاده صدی 5/5 میسوزونه . در ضمن چرا اسمی از تویوتا یاریس و کیا پیکانتو وi10نبردین چون اینها تو ایران قابل دسترس نیستن . به نظر من اگه برای تاکسی های بین شهری ودر تهران متناسب با نیاز از این ماشین ها بدون عوارض وارد بشه دیگه نه هدر رفت بنزین داریم نه مرگ ومیرزیاد ونه الودگی کشنده ی هوا.
شمس
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سلام دوست عزیز خودروی پژوی 206 تیپ 3 سفارشی شما در داخل شهر تهران در هر صد کیلومتر چقدر بنزین مصرف می کرد؟ با تشکر و احترام
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱ فروردین ۱۳۹۳باز هم خودروساز های ژاپنی ♥ تویوتا ، نیسان ، هوندا مزدا ♥
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ فروردین ۱۳۹۳درود .
عیدت مبارک .
زیاد خوشحال نشو . پدال خواسته اول سالی یک روحیه و انگیزه به شما ژاپنی
ها بده ، تو کل سال زیر چکمه های المانی ها دووم بیارید .
:) :) :)
شوخی کردم .
ولی اینو بدون که اگر صحبت از لوکس بودن و نواوری باشه ، مطلب دست
المان هاست .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ فروردین ۱۳۹۳ولی باید فولکس جتا باشه .
چون رقیب سرسخت ژِاپنی ها به حساب میاد .
تعجبیه .
حمید
۱ فروردین ۱۳۹۳خیلی وقته دیگه نظرای این میلاد رو نمی خونم
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ فروردین ۱۳۹۳درود حمید جان .
شما ازاد افریده شدی ، ازادانه هم میتوانی عمل کنی .
اینجا هم فضای مجازی است ، از همه جا ازاد تر .
هیچ حرف اشتباه و دروغی هم نگفتم که بخوام ماسمالی و
یا تفره برم . فعلا که کم مصرف ترین خودروهای دنیا
ساخته ی فولکس است .
گلف : 1.5 لیتر در هر صد کیلومتر .
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۲ فروردین ۱۳۹۳ببخشید قیمتش رو هم برامون ذکر میکنید؟؟؟؟ 60000 دلار میخوای بدی بهش که چی بشه؟؟؟ راحت 19000 دلار بده یه پریوس بخر 4 لیتر میسوزونه بقیش رو هم بزار جیبت حالشو ببر
رضا
۱ فروردین ۱۳۹۳بدون هیچ شکی انتخابم مزدا 3 بود.
نیسان ورسا هم کاملا مزخرفه
خاوری مزراتی
۱ فروردین ۱۳۹۳فیات 500 با اون طراحی خوشگلش و کرولا خیلی خوبن … البته خداییش مزدا3 هم خودروی توپیه
meysam
۱ فروردین ۱۳۹۳مزدا از همشون ایمنتر و جذاب تره و هوندا و نیسان ورسا هم از همشون بصرفه ترن. ولی حیف که جای فولکس up و پولو و اشکودا خالیه. سدانهای سایز متوسط دیزلی اشکودا با تکنولوژی فولکس و قیمت پایین اندازه این هاچبکها مصرف میکنن. نمیدونم چرا تو آمریکا عرضه نمیشن. ( سال نو همه مبارک )
یه پسل باهوش
۱ فروردین ۱۳۹۳الان همین تویوتا کرولایی که اسمش تو این پست هست
تو ایران 100 تا 105 میلیون فی می خوره
———
اقا تعرفه های خودرو رو صفر کنن
وارداتم باز بذارن
بعد بنزینو بکنن لیتری 2 هزار تومن
بخدا یه وانت نیسان یا یه 405
به اندازه ی بیس تا هیوندا ای 30 می سوزونه
خوب ملت ماشین کم مصرف ایمن سوار می شن
هم بنزین قاچاق نمیشه
هم کلی خانواده بعد مسافرت سیاه پوش نمیشه
ینی این خیلی پیچیده اس ؟؟؟
خیلی سخته ؟؟؟؟
زیگما
۱ فروردین ۱۳۹۳باهوش
این کرولایی که تو این پست هست اصلا در ایران فی نمیخوره
خاوری مزراتی
۱ فروردین ۱۳۹۳این کرولای بازار آمریکای شمالیه… راس میگه زیگما
اما حرف شمام درسته تقریبا
متاسفانه کسی از مسئولان تو ایران اقتصادی عمل نمیکنه یعنی با نگاه به اقتصاد عمل کنه
همین مثال ساده نشون میده که مردم فهمیدن چه جور باید رفتار بشه تو سطح کلان مثلا درحوزه گمرک اما بخاطر بعضی مصلحت سازیای الکی مسئولان درست عمل نمیکنن
یه پسل باهوش
۱ فروردین ۱۳۹۳درست می گین من خودمم اینو ندیده بودم تو خیابون
خیلی ممنون بابت اطلاع رسانی
فک کنم النترا از لحاظ قیمت بهش شبیه باشه:)
hero
۱ فروردین ۱۳۹۳بجز آلمان و ژاپن و ایتالیا بقیه ول معطلن
زیگما
۱ فروردین ۱۳۹۳پدال باید دقیقا ذکر میکردی که این بررسی در بین خودرو های بازار امریکا بوده
وگرنه که در بازار اروپا خودرو هایی با مصرف زیر صدی 4 لیتر خیلی فراوان تر هستند!!
اگر بازار اروپا بررسی میشد میدیدین که خودروسازهای ژاپنی هیچ جایی در بین خودروهای کم مصرف اروپا ندارن….
کلا بازار امریکا به مصرف خودرو اهمیت زیادی شاید نده و جزو معیار های سوم یا چهارم خریدار ها در این کشور هست.برعکس اروپا که مصرف جزو معیار اول اکثر خریدار های خودرو هست.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ فروردین ۱۳۹۳منم همینو میخواستم بگم .
فولکس کم مصرف ترین خودروهای دنیارو میسازه .
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۲ فروردین ۱۳۹۳واقعا زحمت کشیده :| 60000 دلار واسه ی اینکه 1 لیتر بسوزونه؟؟؟ طرف باید خیلی […] باشه که بخواد بخره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲ فروردین ۱۳۹۳درود .
من گفتم باید فولکس جتا هم تواین جدول باشه . چون خیلی
کم مصرفه . بعدشم کسی نگفت بیاد اون گلف و بخره !!!
این قدرت فولکس رو نشون میده . هنهوز کسی نتونسته
رکورد مصرف های فولکس را در همون دو کلاس بزنه .
اول متوجه بشو و بعد جبهه بگیر .
خاوری مزراتی
۱ فروردین ۱۳۹۳فورد فیستا هم ماشین خوبیه
این ماشین جد پدرجد جناب “پراید” خودمونه فک کنم…….
کرمانشاه
۱ فروردین ۱۳۹۳این نسل مزدا بهتر از مدلهای گذشتس اگه بیاد ایران و قیمتش منصفانه باشه {محاله} چون هندلینگش از کرولا و کیفیتش از سراتو بالاتره و زیباتر و هماهنگ تر از جفتشون بمراتب موفق تره
محسن
۱ فروردین ۱۳۹۳پدال 10 خودروی ارزان دنیا روهم بررسی کنین فایدش بیشتره
محسن
۳ فروردین ۱۳۹۳من حتما باید بگم چرا نظر منو نمیزارین ؛ تا نظرمو بزارین؟ :)
Saied
۳ فروردین ۱۳۹۳خدایا فرهنگ اینجور ماشینارو به ایرانی ها بده! در ضمن مسولامون هم یکم خجالت بکشن بد نیست! اخه چی میشه بجای ام وی ام اینارو میدادن دست مردم!