چشم انداز

ارزیابی رضایتمندی از خودروها در بازار ایران

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در سگمنت های مختلف را در سه ماهه اول مالکیت آن (پیمایش کمتر از ۴ هزار کیلومتر) منتشر نمود.

Alfa Romeo Giulietta 2014 Interior
روش نمونه‌گیری در این تحقیق، مصاحبه از سه روش تلفنی، حضوری، و مکاتبه‌ای با خطای نمونه‌گیری ۲% و فاصله اطمینان ۹۵% و بازه زمانی انجام مصاحبه‌ها در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۴ و به تعداد ۳۶۰۸۴ مصاحبه با مالکین ۶۳ مدل خودرو سواری در ایران بوده است.

Alfa Romeo Giulietta 2015
Alfa Romeo Giulietta 2015
دسته‌بندی خودروها در شش گروه بر اساس قیمت می‌باشد. این ارزیابی بر اساس شاخص‌های جهانی و در مجموع از ۱۰۰۰ امتیاز ممکن صورت می‌گیرد. طبیعی است که میزان رضایت مشتریان به عواملی غیر از کیفیت اولیه نظیر سطح انتظارات از خودرو، خودروهای پیشین مالک و شانس هم بستگی دارد! در مجموع تمامی گروه‌ها، این آلفارومئوی جولیتا بود که با ۸۲۳ امتیاز نشان از رضایت بالای مشتریان خود داد. رده دوم به هیوندای i40 استیشن تعلق گرفت.
Hyundai i40
Hyundai i40
در گروه قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، متأسفانه انتخاب‌های محدودی برای خریداران ایرانی وجود دارد. در این بازه قیمتی، ام‌وی‌ام ۱۱۰ با ۶۶۳ امتیاز از تیبای ۶۳۰ امتیازی پیشی گرفت. این در حالی است که MVM 110 قبلاً در ارزیابی‌های کیفی همین سازمان، بی‌کیفیت‌ترین خودروی ایرانی شناخته شده بود. مشتریان ایرانی به‌جز این دو خودرو انتخاب دیگری جز انواع مختلف سایپا پراید ندارند.

G A
برای کسانی که می‌توانند بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون برای خودرو هزینه کنند، انبوهی از خودروهای وطنی و چینی مهیاست. در این میان خودروی نورسیده برلیانس h330 گیربکس دستی با امتیاز ۷۳۱ بالاتر از پارس تندر ۷۲۶ امتیازی و L90 های ۷۲۴ امتیازی قرار گرفت. پایین‌ترین امتیازات، به تیبا ۲، پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سورن تعلق گرفت. محصولات ایران‌خودرو، در زمینه جمع‌آوری میزان رضایت مشتریان در کف جدول قرار گرفتند.

ارزیابی رضایت مندی مشتریان خودرو در ایران
با افزایش بودجه در گروه C و خودروهای مابین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، کیا پیکانتو با امتیاز ۷۸۲ و میتسوبیشی میراژ با امتیاز ۷۶۰ قرار دارند. خودروهای چینی بقیه جدول را اشغال نموده اندذ. پایین‌ترین رتبه‌ها نیز از آن لیفان X60 و MVM X33 اتومات شده است.

ارزیابی رضایت مندی مشتریان خودرو در ایران
در گروه D خودروهایی با قیمت ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون حضور دارند. در این میان کیا سراتوی دنده دستی و ام‌جی ۳۵۰ هر دو با امتیاز ۷۵۳ در رتبه‌های نخست جای دارند. اما این میزان رضایت هنوز از پیشتازان ارزان قیمت‌تر گروه C نیز پایین‌تر است! لندمارک، بسترن B50 و رنو داستر نیز پایین‌نشین‌های این گروه می‌باشند.

ارزیابی رضایت مندی مشتریان خودرو در ایران
با جدا شدن از رده خودروهای میان قیمت، در گروه E خودروهایی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. رنو فلوئنس، رنو کپچر، مزدا ۳ و ام‌جی ۶ چهار عضوی هستند که در این گروه بررسی شده‌اند.

ارزیابی رضایت مندی مشتریان خودرو در ایران
آخرین گروه مورد ارزیابی، خودروهای فراتر از ۱۲۵ میلیون تومان قیمت می‌باشند. هرچند تعداد زیادی خودرو را در این رده می‌توان نام برد اما احتمالاً تعداد خودروهای ارزیابی شده به همین تعداد محدود بوده است. در این میان همان‌طور که پیش از این ذکر شد، آلفارومئو جولیتا با ۸۲۳ امتیاز اول شد.

G F

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    افرین به هیوندای

    1. Ashkan

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (375 ديدگاه)

      امار گیری جالبیه ماشین 30 سال پیش یعنی آدما راضی هستند ازش
      از اون ور عکس ماشین مزدا مدل جدیدشه که هنوز ایران نیومده
      بعدش هم در خوب بودن جولیتا شکی نیست منتها تعداد دارندگان جولیتا و i40 (تازه اونم استیشن) چند نفره و بماند ولی هرچقدر تعداد افراد کمتری صاحب این خودروها باشند میانگین بهتری به دست میاد (این جا منظورم فقط i40 ـه به شخصه خودم 5 تا ازش ندیدم اونم سواری نه استیشن )
      به نظرم جولیتا و سوناتا LF خیلی منطقی هستند
      البته بقیه نظر سنجی علل خصوص محصولات ویران خودرو و سایپا بیشتر شبیه جوکه
      اون عزیزی هم که امتیازها را وارد کرده چقدر حرفه ی وارد کرده اصلآ آدم شک نمیکنه چرا تو هر کلاسی کیفیت همه ماشینا یکیه یا آمار سازی شده یا مالکای خودرو نمیان بگن ماست من ترشه

      1. amir

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (255 ديدگاه)

        همه جای دنیا استیشن ها طرفداران زیادی دارند چون در ایران نمیشه باهاش پز داد مردم ایران نمیپسندند

        1. مهمان

          ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
          سوابق: (54 ديدگاه)

          اصلا مدل های استیشن عرضه نمیشه که ملت بپسندن یا نپسندن
          اگر همین تندر استیشن با قیمت منطقی عرضه میشد مطمئن باشید مشتری های خودشو داشت
          همونطور که 405 و پراید استیشن مشتری داشتن
          ولی خودروسازهای ما انقدر مشتری های ناچار به خرید مدل های محدود دارن که تیراژ زیر صد هزار تا رو اصلا قبول ندارن

      2. Zodiac

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (26 ديدگاه)

        عجب

      3. Zodiac

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (26 ديدگاه)

        نمیدونم چی فکر کردن این امار و منتشر کردن شکی تو کیفیت شرقی و غربیه به جز چین نیست اما در مورد داخلیا کلا امار نمی دادن بهتر بود ماشینهای عهد بوق دیگه نظر سنجی می خواد من خودم ماشین عهد بوق داخلی دارم صفر هم زیادی امتیاز بدی

    2. رضا

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (52 ديدگاه)

      فقط مزدا ، مزدا یه برند معتبر و مطمئن در کلاس جهانی

    3. احمد

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (381 ديدگاه)

      اصن کاریبه هیوندای و بقیه ماشین هایی که انتخاب شدن ندارم
      این انتخاب از بیخ و بن مضحک و اشکال داره
      مقایسه کیفیت توی یک بازار انحصاری و غیررقابتی اونقدر مضحک و بی معنی هست که ارزش نظر دادن نداره

    4. Armin

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (419 ديدگاه)

      یادشون رفته به مالکای تویوتا و میتسوبیشی زنگ بزنن؟؟؟!!!

  2. مصطفی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (226 ديدگاه)

    ای بابا
    ای بابا

  3. YaShar

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    احتمالا سازمان حمایت از تولید کننده! بمناسبت دهه فجر برای هر کدوم 500 نمره مثبت جایزه داده است.

    1. رضا

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (35 ديدگاه)

      بازم با عقل جور در نمیاد , پراید 111 اون 102 امتیاز بقیه رو از کجا اورده ؟

  4. Mohammadreza

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    با اینکه در گروه A خودروی MVM 110 در صدر قرار داره ولی نسبت به سال گذشته که در قعر جدول بود پیشرفت کیفی نداشته
    این پیشرفت رو مدیون کمپانی سایپاست که بازم هم توانست بی کیفیت تر خودرو تولید کنه و خودشو در قعر گروه قرار بده
    تنها چیزی که باعث افتخار سایپاست و تونسته این جایگاه رو حفظ کنه تو این سالها تولید بی کیفیت ترین ها بوده به هر حال خیلی خیلی بده خودرو های دیگه از خودروهای سایپا بی کیفیت تر باشن و این جایگاهو از این کمپانی خوش نام ایرانی بگیرن

  5. نیما ناصری

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (346 ديدگاه)

    رنو فلوئنس دوست داشتنیه

  6. امير علي

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (398 ديدگاه)

    عشقم جولیتا تا سوار نشی نمیدونی چیه هر کیو که سوار شده ازش بپرسی فقط ازش تعریف میکنه

  7. محمدرضا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (211 ديدگاه)

    یعنی واقعا کسی هست از گاری سازان رضایتمند هم باشه ؟!

    1. king 918

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      پس فکر کردی نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      به خدا من کسایی رو میشناسم به خدا به خدا قبول نمیکنن پانامرا از 206 بهتره حتی با عکس و فیلمی که براشون گذاشتم نتونستم بفهمونم بهشون …………..
      عزیزم یه موجوداتی پیدا میشه که اصلا هیچی ولش کن ……

  8. خسته شده

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    به نظرم فقط ماشین های بالای 100 میلیون یعنی دو گروه آخر و میشه جز ماشین حساب کرد بقیه و نمیشه اسمه ماشین روشون گذاشت حتی خود چینی ها هم سوار به روز ترین و بهترین ماشین ها میشن و این لگن آشغالی هارو نمیبینن

  9. محسن

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من متوجه ملاک رتبه بندی نشدم ، اصلا ملاک انتخاب این ماشینهایی که رتبه بندی شدن چیه؟
    مثلا تو رنج بالای 125 اثری از تویوتا کمری نیست . یا تو 100-125 هم یاریس نیست .
    یه سری از مدلها هم کلا به تعداد انگشتهای دو تا دست هم چشم کسی به جماشون منور نشده . به نظرم به هیچ وجه کارشناسی نیست . معیارشون واسه رتبه بندی دقیقا چیه ؟ جامعه آماری 36086 نفر ، اونم کسایی که تازه 4000 کیلومتر با ماشین رانندگی کردن یه مقدار عجیبه .به جای 36080 نفر همه این ماشینها رو میدادن به 10 تا کارشناس بی طرف که بشه بیشتر به صحت این آمار استناد کرد.

  10. احمد.ف

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (447 ديدگاه)

    اصلا این آمار رضایت مندی قابل اتکا نیست، حداقل در مورد ماشینهای داخلی. چون وقتی بازار بسته است و کسی که مثلا ۳۰ میلیون داره باید با یک سری ماشین های عهد بوق که همه عین هم هستن بخره دیگه ملاکی نداره که بدونه ماشین خوب چیه که بخواد رضایتش کم و زیاد بشه. خارج که نیست رقابت باشه که طرف پنج جور ماشین قبلا رونده حالا بین اونها داره نمره میده. شما فرض کن تا حالا اسکی نرفتی، یک بار یکی ببرتت اسکی بعد یه جفت چوب اسکی بهت بده باهاش کار کنی بعد بگه که کیفیت این چوب اسکی خوب بود یا نه. خوب شما که اصلا نمی تونی تشخیص بدی که خوبه یا نه، چون مقایسه ای نداشتی.

    1. محسن

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      ایول

  11. moein

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    خودشون تولید می کنن خودشونم نمره می دن همین جوری ***

  12. HoSeIn

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (115 ديدگاه)

    حیف از وقت و انرژی و سرمایه که صرف تهیه چنین آمارهای به درد نخوری تو مملکت ما بشه

  13. علیرضا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    رنو عالی ظاهر شده.فلوینس طبق معمول اوله.کپچر هم خوب بوده.بین شاسی بلندها کولیوس.ال نود هم طبق روال همیشه.داستر هم رشد داشته

  14. maha

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    واقعا آمار گیریمونم کیلوییه. به قول دوستمون 4 نفر تو ایران جولیتا دارن همشونم راضین.

  15. محمد

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (511 ديدگاه)

    عجبب….همه ازکیفیت و….راضین…
    اماردرست نیست…مطمعن باشید

  16. رامین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این آزمون دارای اشکاله .باید مشخص باشه که تعریف رضایت مندی در خودروچیه ؟ملاکهای مورد ارزیابی کدامه؟ و حالا چرا رضایت مندی تا 4000 کیلومتر باشه چرا تا 40000 کیلومتر نباشه . این که کیفیت قطعات بهتر قابل ارزیابیه . معیار ارزیابی با توجه به کیلومتربرای هر راننده ای میتونه متفاوت باشه. برخی از برند ها مانند الفا که در کشور هم تبلیغ کمتر داره و هم خریدار کمتر این آمار و ارزیابی از کجا اومده ؟ نوع تحلیل صورت گرفته طبق کدام معیار سنجی صورت گرفته؟از کدام شاخص و برآورد آماری استفاده شده و …. کاش منبع کامل و تحلیل کامل تحقیق در سایت قرار میگرفت.

  17. ساسان

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مردم چی کار کنن زیر 30 میلیون جز پراید گزینه ی دیگه ای هم دارن ؟

  18. Archi KHAN

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2202 ديدگاه)

    عایا گزارشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران معطبر است ؟!!

  19. احسان(احسان)

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    تا زمانی که یک موسسه امارگیری بین المللی معتبر نظرسنجی رو به صورت مستقل انجام نده تمام امارها ارزشی نداره

  20. فرزاد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    دوستان باید قبول کنیم چینی ها خوب پیشرفت کردن.من خودم برلیانس دارم.قبلا هم 6 تا خودرو صفر وطنی داشتم.واقعا عالیه این برلیانس.صدا ازش در نمیاد.12000 تا باهاش رفتم با روز اول فرقی نداره.یه پراید 131 اول سال 94 تحویل گرفتم واسه داخل شهر متاسفانه روی 3500 کیلومتر از بس مشکل و سر صدا داشت با 1.5 ضرر فروختمش.یعنی ایران خودرو و سایپا شدن اشغال درست کن.از پراید بگیر تا دنا.همش بی کیفیت اشغال

  21. احمد باقری

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    عجب معیارهای درستی رو برای رضایتمندی در نظر گرفتن، آدم حال میکنه. یعنی وقتی ماشین 50 سال پیش رو با قیمت کذایی به خورد ملت میدن و طرف مجبوره بخره و تعداد فروشش بالاست، یعنی مردم رضایت دارن؟ خیلی جالبه.

  22. امیرعلی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا آمارگیری خیلی خنده داری بود میتسوبیشی ژاپن با تیبای سایپا تقریبا در یک رده بودن…………آخ از دست این مسئولین با هوش

  23. Reza

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ماشین های MVM از نظر کیفیتی صفر که چه عرض کنم زیر صفر هستن بنظرم این ما هستیم که اجازه میدیم یه همچین شرکت هایی بیان و تولیدات آشغالشونو تو ایران عرضه کنن این مردم هستن که نباید بزارن یه همچین شرکت هایی تو ایران فرصت عرض اندام داشته باشن…

  24. اصغر

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کیفیت محصولات وطنی شبیه جوکه
    اینا مردم رو چی فرض کردن

  25. مهدی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من مدتی با این شرکت همکاری داشتم فقط میتونم بگم:هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
    یعنی یه چند تا شرکت هم باید به خود این شرکت نظارت بکنند. مثلا وزارت کار نظارت بکنه تا اونایی که میرن تو این شرکت به عنوان کارشناس فنی و … با پارتی نرن و واقعا افراد کار بلد برن و نتایج درست را ارئه بدن
    این نتایج من رو یاد نمودارهای دولت قبلی انداخت

  26. saeed

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جالبه اصن تویوتا تو این نظرسنجی نیست

  27. علی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینا از کی نطر سنجی کردن جالبه همه از ماشینای ایرانی مینالن بعد همچین رتبه هایی هم میارن…!

  28. داود

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من واقعا تعجب میکنم که جک جی 5 دنده ای که قیمتی ما بین 25 تا 50 میلیون دارد هیچ موقع توی این رده بندی ها دیده نمیشه نمیدونم چرا ؟؟ بعد اقا جان اینایی که از ماشین هایی چینی بد میگن احتمالا مادر زادی سوار بنز و پورشه بودن و هستن داداش من هر کس به توان خودش ولی از حق نگذریم از ماشین های وطنی خیلی بهترن

  29. رضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اصلا اقا به نظر من باید تولید پراید 131رو متوقف کنن .ای بابا یعنی چی …
    میدونید چند نفر جون شون رو سر همین پراید داشتن از دست دادن .
    خب وقتی ارزون هست معلومه که پر فروش میشه .مثل این میمونه که اشغال بریزیم تو خیابون ها بعد از تمیزی خیابون های اروپا تعریف کنیم …

  30. مهدي

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ام جی ۳۵۰ رو دوس دارم.نمیدونم چرا خیلی فروش نرفت تو ایران در حالی که هر کی داره خیلی راضیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا