پس از انتخاب شاسیبلند سال ۲۰۲۱ و خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند، سرانجام به آخرین رقابت جایزهٔ سال یعنی پیکاپ موتورترند رسیدیم. یکی از صنایعی که تحت تأثیر بحران کرونا قرار نگرفته است، صنعت ساختمان است و ساخت خانهها توسط پیکاپ تراکها صورت میگیرد مثل پیکاپهایی که برای کسب جایزهٔ بهترین پیکاپ سال موتور ترند باهم رقابت میکنند. پیکاپها ابزارهای مفیدی برای کار هستند و از حمل کیسههای سیمان گرفته تا جابجایی کارگران، توسط این بارکشها انجام میگیرد.
پیکاپها زندگی سختی دارند زیرا مرتباً اشیاء و بارهای مختلف روی قسمت بار آنها کشیده میشود و کابین آنها نیز توسط راننده یا دیگر سرنشینان همواره کثیف میشود. پس یک پیکاپ خوب باید برای همهٔ این شرایط سخت آمادگی داشته باشد و درعینحال، تعطیلات آخر هفتهٔ اهالی خانواده را هم خراب نکند. رقابت انتخاب پیکاپ امسال موتورترند اما سبک بوده است زیرا تنها پنج مدل و مجموعاً هشت خودرو شامل نسخههای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. البته کمبود پیکاپهای جدید از رقابت امسال چیزی کم نکرده و همهٔ شرکتکنندگان برای رسیدن به این جایزهٔ ارزشمند بسیار تلاش کردهاند.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند
فورد سری F سوپر دیوتی
جیپ گلادیاتور
نیسان فرونتیر
نیسان تایتان
دوج رم TRX
برای انتخاب پیکاپ سال ۲۰۲۱ از بین این شرکتکنندگان، تیم آزمایش موتورترند هر پیکاپ را طی یک فرایند دقیق ۱۰ روزه بهطور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسهای نیست و هر پیکاپ بر اساس شایستگیهای خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی میشود. این معیارها عبارتاند از:
پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همینطور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژهای میشود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.
مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژیهایی که به نفع خریداران است بررسی میشود. این میتواند از تکنولوژیهای پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همینطور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی میشود.
مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده میشود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
ایمنی: ویژگیهای ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت میکنند، موردبررسی قرار میگیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش میشود.
ارزش: بررسی میشود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگیهایی را ارائه میکند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیشبینی میشود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ میکند.
عملکرد: بررسی میشود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام دادهاند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اسیووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچها دقیق و عالی عمل کند.
رم TRX، پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند
رم TRX پیکاپی است که استانداردها را بازنشانی میکند. این یک تغییردهندهٔ بازی هم در آفرود و هم در آنرود است. این پیکاپ به همان اندازهای که توانایی حمل بار و یدک کشی دارد، در مسابقات درگ هم به همان اندازه میتواند خودروهای اسپرت را اذیت کند. TRX فقط پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند نیست بلکه معیار جدیدی است که همهٔ سوپرتراکها باید با آن سنجیده شوند. علاوه بر این، برای سومین بار متوالی است که دوج رم برندهٔ جایزهٔ پیکاپ سال موتورترند میشود (رم HD پیکاپ سال ۲۰۲۰ و رم ۱۵۰۰ پیکاپ سال ۲۰۱۹) که این هم بیسابقه است.
هرچند TRX در نشان ۱۵۰۰ با پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند اشتراک دارد اما برشمردن چند شباهت میان آنها از بیان تفاوتها آسانتر است. بازمهندسی گستردهای که تیم رم برای ساخت TRX انجام دادهاند با شاسی شروع شده و مهندسان ۷۴ درصد از فریم رم ۱۵۰۰ را اصلاح کردهاند تا برای رسیدن به اهداف بلندپروازانهٔ TRX مناسب شود؛ بنابراین فریم TRX کلفتتر بوده و در آن از فولاد با مقاومت بیشتری استفاده شده تا از سرنوشتی که برای بسیاری از فورد رپتورهای اولیه رخ داد یعنی خم شدن فریم در پَرشهای آفرودی جلوگیری شود.
فریم جدید همچنین امکان اصلاح محورها و نقاط نصب سیستم تعلیق را هم برای تیم رم فراهم کرده است. در TRX محور جلو برای نصب لاستیکهای عظیم ۳۵ اینچی گودریچ روی رینگهای ۱۸ اینچی جابجا شده و محور دانا M250 عقب هم از طریق نقاط تعلیق پنج اتصالی جدید به شاسی متصل شده است. به لطف این محورها و لاستیکهای جدید، فاصلهٔ عرضی محورهای خودرو ۱۵ سانتیمتر نسبت به رم ۱۵۰۰ استاندارد افزایش یافته است.
در دورهای که خودروسازان بزرگ و استارتآپهای رقیب برای مقابله با تغییرات آبوهوایی ایدههای جدیدی مثل جیامسی هامر EV را ارائه کردهاند، استفادهٔ رم از موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ یک تفکر منسوخ را نشان میدهد و رم هم بدون شک این را میداند زیرا در دیگر مدلهای رم ۱۵۰۰ موتورهای هیبریدی خفیف را ارائه میکند و قبلاً هم اعلام کرده که در حال کار روی یک پیکاپ تمام الکتریکی است اما TRX آنقدر عالی است که مصرف سوخت آن به چشم نمیآید.
اینکه علیرغم مصرف سوخت بالای TRX جایزهٔ پیکاپ سال به آن اعطا میشود، نشانگر عملکرد فوقالعادهٔ آن در پنج معیار دیگر موتورترند است خصوصاً وقتی با چهار شرکتکنندهٔ دیگر مقایسه میشود. مثل رم HD در سال ۲۰۲۰ و رم ۱۵۰۰ در سال ۲۰۱۹، رم TRX هم سطح استانداردهای این کلاس را بالا برده است. این پیکاپ به همان اندازهای که در پیست درگ راحت است، در جادههای پرپیچوخم هم خوب است و به همان اندازهای که در یدک کشی الوارها توانمند است، در هنگام صعود از صخرهها یا پرش از روی تپهها هم پرتوان است. رم TRX اولین سوپرتراک واقعی در هر جا و هر کاری است.
مشخصات فنی
Ram 1500 TRX | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | ۵,۹۱۵ میلیمتر |
عرض | ۲,۲۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۶۸۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۳۱۷۵ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۶۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۳۶۷۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۷ ثانیه |
ترمز از ۹۶ تا صفر | ۳۹.۶ متر |
شتاب جانبی | ۰.۶۸ جی |
ظرفیت باک | ۱۲۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۹.۶ لیتر ترکیبی |
زاویهٔ حمله | ۳۰.۲ درجه |
زاویهٔ فرار | ۲۳.۵ درجه |
قیمت پایه | ۷۱,۶۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۷,۳۷۰ دلار |
میثم
۱۵ آذر ۱۳۹۹عالیه این ماشین
عالی
میثم
۱۵ آذر ۱۳۹۹فقط مصرف سوختش وحشتناکه
مهدی
۱۵ آذر ۱۳۹۹ببین آقا میثم یه دایناسور باید خیلی غذا و گوشت بخوره تا بتونه یه دایناسور واقعی بشه یا همون یه دایناسور هیولا این ماشین هم یه دایناسوره و رفتار و اخلاش و قلبش و نیروش درست مثل دایناسور هست
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۵ آذر ۱۳۹۹گگگللللللللللل گفتیییییی
Hadi
۱۵ آذر ۱۳۹۹عجب هیولاییه این رم تیرکس…
درست مثل خود تیرکس دایناسور…
وحشی و قدرتمند ?
M.A.S
۱۵ آذر ۱۳۹۹این دایناسور تازه اول راهه
هنوز جایزه های زیاد دیگه ای مونده که تصرفشون نکرده
امیدوارم تو درگ بزرگ امسال بیارنش
مصرفشم خیلی نسبت به وزن و قدرت و کاراییش بد نیست
فقط به موتور ترند بگین تیرکس رو با کارنوتورس اشتباه نگیره
(عکسای سه و چهار)
....
۱۵ آذر ۱۳۹۹یه دونه از اینا داشته باشی بندازی افرود…
چ حالی میده…
Aria
۱۵ آذر ۱۳۹۹ی مخزن lpgهم بندازی روش????
Ahmedreza2002
۱۵ آذر ۱۳۹۹شک نداشتم که این انتخاب میشه
اصلا به نظرم ی کلاس جدید به نام سوپر پیکاپ رو پایه گذاری کرد داج
مازیار
۱۵ آذر ۱۳۹۹هیشکی ندیدم تو نخش نباشه?
R@min
۱۵ آذر ۱۳۹۹غیر از این بود باید شک می کردیم
محمد
۱۵ آذر ۱۳۹۹حقته نوش جونت
سامورایی از قله فوجی
۱۵ آذر ۱۳۹۹با اختلاف قدرت بیشتری نسبت به رقبا داره
مهدی
۱۵ آذر ۱۳۹۹من موفعی که اومدم توی صفحه اصلی این مطلب رو دیدم قبل از این که باز کنم با خودم گفتم برنده رم هست واقعا دایناسور این ماشین یه هیولا یا دایناسور هست به نظرم بزرگترین رقیباش رپتور و سیلواردو هستن واقعا حق این مقام رو داشت آفرودش که تکه سرعتش توی پیکاپ ها تکه شتابش توی پیکاپ ها تکه من عاشق عکس سوم شدم یک دایناسور کوچک وسط دو دایناسور بزرگ یعنی بزرگ دایناسور کوچک با این که من خیلی فورد رپتور رو دوست دارم ولی باید بگم این پیکاپ عالی هست
سیاوش
۱۵ آذر ۱۳۹۹میشه یه پست درباره این قوانین مربوط به وارد کردن ماشین با ارز مبدا خارجی بزارین؟
من که زیاد سر در نیاوردم چی به چیه. اگه بتونین با یه متخصص این کارا محاصبه کنین ممنون میشم.
امیر
۱۵ آذر ۱۳۹۹هم اسمش ابهت داره هم برندش هم قیافش هم صداش هم کابینش….
دیگه چی ازین بهتر ؟؟!!
شوی و فورد خیلی راه دارن ک بهش برسن چون مهمترین ویژگی رمو ندارن (خفن ترین موتور امریکایی)
ارش
۱۵ آذر ۱۳۹۹عالی . ۷۰۲ اسب بخار !!!!!?!!!
Ramin
۱۵ آذر ۱۳۹۹به غیر از رم تی ار ایکس بقیه همه واسه زمان مصر بودن
JDM
۱۵ آذر ۱۳۹۹تا جایزه موتور ترند و نگیریم اروم نمیگیگیریم
دستخوش?
Ahmad
۱۷ آذر ۱۳۹۹همه چیزش خوبه الا ظرفیت حمل بار که 600 کیلوعه خود نیسان آبی متوسط چهارتن بار میزنه ادعایی هم نداره که دایناسوره پیکان وانت هم شیشصد کیلو بار رو میزنه دیگه