چشم اندازهفته نامه

بدترین کشورها برای مالکیت خودروی الکتریکی!

در تئوری، خودروهای الکتریکی تقریباً عالی هستند. بدون صدا، بدون آلایندگی، بدون مراجعه به پمپ‌بنزین، گشتاور آنی و… لیستی که همین‌طور ادامه می‌یابد؛ اما خب زمانی که وارد دنیای واقعی می‌شوید باید بدانید تئوری می‌تواند رنگ ببازد.


همه‌ی کشورها زیرساخت‌های مناسب و کافی برای مالکیت یک خودروی الکتریکی را ندارند. تحقیقات شرکت GoCompare نتایج جالبی را دراین‌باره نشان می‌دهد. آن‌ها با تحلیل تعداد نقاط شارژ در دسترس به ازای هر کیلومتر از جاده‌های یک کشور توانسته‌اند بهترین کشورهایی را که آماده‌ی پذیرایی از خودروهای الکتریکی می‌باشند تخمین بزنند.


GoCompare تنها کشورهایی را بررسی کرده که عضو آژانس انرژی بین‌المللی IEA هستند. مقر این سازمان بین‌المللی در پاریس قرار داشته و بازار نفت و انرژی را در ۳۰ کشور مختلف تحلیل می‌کند. نتایج به دست آمده بسیار جالب هستند هرچند به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای ثروتمند ظاهراً فاقد شبکه‌های شارژ وسیعی می‌باشند.

چندین فاکتور همچون گستردگی یک کشور و طراحی شهرها و جاده‌ها می‌تواند روی این نتایج تأثیرگذار باشد.

در ادامه لیست بدترین کشورها برای مالکیت یک خودروی الکتریکی را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  1. ایالات‌متحده آمریکا


رتبه‌ی دهم بدترین کشورها برای مالکیت خودروی الکتریکی به آمریکایی رسیده که نقطه شارژ متوسط ۰.۶۸ به ازای ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های خود را دارد. آمریکا احتمالاً دهمین کشور بد برای مالکیت خودرویی الکتریکی نیست اما بزرگی و گستردگی این کشور باعث شده پوشش شبکه‌ی شارژ وسیع و مناسبی وجود نداشته باشد. انتظار می‌رود در سال‌های آینده شبکه‌ی شارژ خودروهای الکتریکی بسیار گسترده شود.

  1. استونی


رتبه‌ی نهم به استونی رسیده که به ازای ۱۰۰ کیلومتر ۰.۶۵ نقطه شارژ دارد. اگرچه میزان فروش خودروهای الکتریکی در این کشور بالاست اما برنامه‌ی تخفیف مالیاتی خرید خودروهای الکتریکی در این کشور لغو شده است.

  1. ایتالیا


ایتالیا نیز پوشش شارژر الکتریکی نسبتاً ضعیفی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های آن به‌طور متوسط ۰.۵۶ نقطه شارژ دیده می‌شود که به عبارت دیگر یک شارژر برای هر ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. اگر فواصل زیادی را در روز طی کرده و در ایتالیا زندگی می‌کنید، بهتر است طرف خودروی الکتریکی نروید.

  1. کانادا


کانادا نیز پوشش شارژر الکتریکی مشابه با ایتالیا دارد. با وجود زمستان‌های سخت و طاقت‌فرسا و شبکه شارژ محدود، مالکیت یک خودروی الکتریکی در کانادا می‌تواند غیرقابل‌توجیه باشد. البته برخی پایتخت‌ها همچون بریتیش کلمبیا و کبک پوشش شارژ عالی در برخی نقاط را دارند.

  1. چک


در این کشور تنها ۰.۴۷ شارژر در هر ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد. چک کشور خیلی بزرگی نیست بنابراین شاهد پوشش ضعیفی برای شارژ خودروهای الکتریکی هستیم. شاید با عرضه‌ی محصولات الکتریکی اشکودا در این کشور شاهد گسترش شبکه‌ی شارژ آن نیز باشیم.

  1. مکزیک


مکزیک اخیراً به IEA پیوسته و تنها ۰.۳۹ نقطه شارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌ها را داراست. مکزیک با پیوستن به IEA علاقه‌ی خود به کاهش وابستگی به نفت را نشان داده بنابراین شاید در آینده‌ی نزدیک اقدام به گسترش شبکه شارژ خودروهای الکتریکی بکند.

  1. فنلاند


حضور فنلاند در این لیست مایه‌ی تعجب است زیرا از نظر اقتصادی تفاوت چندانی با نروژ و هلند ندارد. البته فنلاند نیز همانند کانادا کشور بزرگی بوده و زمستان‌های سرد و طولانی‌ای دارد که باعث می‌شود استفاده از خودروهای الکتریکی مخصوصاً در مناطق روستایی محدود شود.

  1. مجارستان


مجارستان تنها ۰.۱۳ نقطه شارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این کشور تنها حدود ۱۴۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد بنابراین شارژهای الکتریکی زیادی در این کشور به چشم نمی‌خورد.

  1. لهستان


همین موضوع درباره‌ی لهستان هم صدق می‌کند. در این کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در شبکه‌ی بزرگراهی تنها ۰.۱۳ جایگاه شارژ وجود دارد.

  1. استرالیا

Nissan Leaf charging
استرالیا بدترین کشور IEA برای مالکیت یک خودروی الکتریکی است زیرا تنها ۰.۰۵ جایگاه شارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های این کشور دیده می‌شود. استرالیا کشوری بسیار بزرگ است که بخش اعظم جمعیت آن در شهرهای بزرگ تمرکز دارد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    پس کشور هایی که زمستان سردی دارند خیلی روی ایستگاه شارژ خودرو های برقی سرمایه گذاری نکردند! جالبه!

    1. پویا

      ۲۷ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (44 ديدگاه)

      برعکس نروژ

  2. حمیدرضا

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    استرالیا برام خیلی جالب بود کاش برعکسشم بود متوجه میشدیم کدوم کشورا برا ماشین برقی بهتره

    1. محمدامین

      ۲۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      نروژ بهترینه!
      بعدش دانمارک و هلند و سوئد و آلمان و سوئیس

  3. احمدرضا

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    ایتالیا خیلی متعجبم کرد
    البته بسته به برد ماشینم هس
    مثلن خودروهای تسلا بالای 400 کیلومتر رو ساپورت می کنن که مشکلی ایجاد نمیکنه تو این کشورا

  4. Divergence

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    ماشین های برقی با باتری های لیتیومی به درد جاهای سرد نمیخورن، چون به دلیل کاهش سرعت واکنش های شیمیایی، جریان دهی باتری ها کم می شود

  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    آقا من الان به این فکر فرو رفتم که اگر این کشورها بدترین هستند ، پس یا کشور ما را هیچ حساب نمیکنند ، یا کشور ما جزء دسته خوبهاست .

    از همه جالبتر کانادا و ایتالیا بود که بسیار به سوخت پاک اهمیت میدهند .

  6. Sajjad

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    ایران؟!!
    یعنی اصلا حسابمون هم نکردن چون هنوز یدونه جایگاه شارژ نداریم
    البته ای کاش با ورود کره ای ها یا ژاپنی های برقی زمینه فراهم بشه، البته نه برای تاخت و تاز ساینا برقی

    1. محمد

      ۲۵ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دقیقا حتی حساب هم نشدیم

  7. بهراد

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (754 ديدگاه)

    یادمه چند سال پیش جایی خوندم که در ایتالیا اگر خانه ی شما پارکینگش شارژر برای خودرو های الکتریکی نداشته باشه پایان کار نمی دن.

    حالا اینجاشم جالبه. جالبتر اینکه همین کشور هارو 40 سال عقب ترش میشن تقریبا با حال ما برابره از نظر … (شما پر کنید)

    1. ایتالیایی

      ۲۶ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خونه های جدیدو پایان کار نمیدن. جمعیت تو کشورای اروپایی خیلی کم رشد میکنه در نتیجه نیاز به مسکن و خونه و ساخت و ساز خیلی کمه.
      بعد جانم؟ چهل سال پیش ایتالیا مثل امروز ما بود؟ من خودم عاشق ایتالیام از کوچیکی عاشقش بودم. نامردیه بگی ایتالیا چهل سال پیش مثل الان ایران بود. به ایتالیا برمیخوره.
      ایتالیا چهل سال پیش جت جنگی میساخت. سی سال پیش Panavia Tornado رو ساخت.
      ایتالیا پنجاه و پنج سال پیش اولین ماهواره شو ساخت. مرکز تحقیقات ملی ایتالیا یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی تو اروپا هست. با وجودی که میگن ایتالیا همین الان تو علم از کشورای اروپای غربی عقب مونده ولی همین الانم اگه ایتالیا همه چی رو متوقف کنه ما شصت سال دیگم بهش نمیرسیم.
      ایتالیا شصت سال پیش نیروگاه هسته ایی ساخت
      ایتالیا تو علم خیلی قویه جانم
      هفتاد و دو سال پیش ایتالیا فراری میساخت ما پنجاه سال پیش پیکان رو به صورت CKD مونتاژ میکردیم. همین پیکان رو ما نمیتونیم و نتوانستیم بسازیم. اینطوری بگم ما یه مونتاژ کاریم نه بیشتر
      هرکی غیر این میگه درگیر حبابه.
      مهم نیست قبل انقلاب چی بودیم بعدش چی شدیم. مهم امساله. مهم امروزه. مهم همین الانه که من بگم کو ماشین ساخت داخل بیایی برام یه نمونه بیاری.
      حالا فیات رو نمیگم که صد سال بیشتره ماشین و تراکتور میسازه و صد سال پیش هواپیما کاملا بومی میساخت
      ایتالیا به صورت کاملا بومی موشکهای ماهواره بر وگا رو میسازه و یکی از شرکای اصلی تو ساخت موشک سنگین ارین پنج هست.
      الفا رومئو صد و دوازده سال پیش اولین ماشینشو ساخت. اون با شتر تو ایران راه میرفتن
      مازراتی ۱۰۵ سال پیش ایجاد شد.
      گوچی حدودا نود سال پیش ، جورجیو ارمانی حدودا چهل و پنج سال پیش، پرادا حدودا صد و و شانزده سال پیش ایجاد شدن. دیزل هم هست

      جنرالی دومین شرکت بزرگ شرکت بیمه بین المللی ایتالیایی هست با دارایی ۵۴۲ میلیارد یورو. تقریبا صد و هشتاد و هشت سال پیش ایجاد شد. اونموقع تو ایران اصلا شتر نداشتیم چه برسه بیمه. شتر داشتیم
      شرکت انل یه شرکت برق و گاز ایتالیایی هست. از نظر سرمایه ی مستقیم زیر دست بزرگترین شرکت اروپایی هست.
      انی یه شرکت نفت و گاز ایتالیایی با درامد سالانه ی هفتاد میلیارد یورو هست. ایران سالی ۳۰ میلیارد نفت میفروخت. الان میگن شده ۱۵ میلیارد دلار.
      بانک اینتسا سانپائولو هشتصد و هفتاد میلیارد یورو دارایی داره. تقریبا اندازه شرکت اپل
      بانک یونی کردیت رو که حتما شنیدین تقریبا هزار میلیارد یورو سرمایه داره. ذخیره ارزی ایران حدودا ۹۰ میلیارد یورو هست تازه بعد برجام کلی ازش کم شده برا دور زدن تحریما.
      بانک دی پاسکی دی سیه نا صد و شصت میلیارد یورو سرمایه داره و پانصد و پنجاه سال پیش تشکیل شد.
      بانک کاریژ در جنوا پانصد و چهل سال پیش تشکیل شد.
      برتا که با اسلحه هاش میشناسیم تقریبا پانصد سال پیش درست شد.
      پرونی یه شرکت نساجی ایتالیاییه تقریبا دویست و یازده سال پیش درست شد
      کازا ریکوردی یه انتشاراتی ایتالیاییه که دویست و یازده سال پیش تو ایتالیا ایجاد شد تا الان چاپ میکنه
      بویتونی صد و نود سال پیش درست شد تو صنایع غذایی فعالیت داره
      بولگاری یه جواهرسازی ایتالیاییه صد و چهل سال پیش درست شد

      خسته شدم بقیه شو خودتون پیداکنین
      یادم رفت. دوکاتی صد و سه سال پیش درست شد
      لامبورگینی ۵۶ سال پیش درست شد
      لاندینی یه تراکتورساز ایتالیاییه که صد و سی و پنج سال پیش ایجاد شدش
      شرکت فررو که نوتلا میسازه هفتاد و سه سال پیش ایجاد شد
      وسپا هفتاد و سه سال پیش تاسیس شد

      ما هنوز به رنسانس نرسیدیم. ششصد سال پیش ایتالیا رنسانس داشت. ما همین فردا رنسانسمون شروع بشه تازه ششصد سال عقبیم. رنسانس ساختارش رو ببینین میفهمین یعنی چی.

      1. بهراد

        ۲۶ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (754 ديدگاه)

        سپاس بابت اطلاعات خوب . البته منظور بنده کل کشور های اروپایی بود.دیگه نمی خوام بیشر از این تو سر خودمون بکوبم.صلاح رو این دونستن. نمونش سیستم آموزشیه که طبق استاندارد هر شخصی دو سال زبان خارجی یاد بگیره راحت میتونه گلیمشو از آب بکشه بیرون. چند سال عربی خوندیم؟6 سال !!چند سالم انگلیسی:؟7 سال!!! کودوممون میتونه انگلیسی حرف بزنه؟
        خوبیش اینه که میدونیم اشکال وجود داره .بدیشم اینه که اشکالو چرا بر طرف نمی کنیم.
        این روزا تلویزیونو باز می کنی همش از سن و سال و یه عدد دو رقمی حرف میزنه و هی تکرار می کنه.اما نمی دونم حرف های حقی مثل شما رو چرا بازگو نمی کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا